abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220998027
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Waarom zouden wij een eventuele 'binding' moeten onderzoeken? Het gaat hier over mensen die duidelijk onze samenleving afwijzen en ook nog een andere nationaliteit hebben.

Maar ik begrijp dat je tegen de huidige wetgeving bent?
Als een tweede nationaliteit altijd een keuze is, dan zou je er voor kunnen kiezen. Maar als je ouders de Marokkaanse nationaliteit hebben dan krijg jij die ook automatisch. Je kan er niks aan doen, je ouders kunnen hier geboren zijn, de ouders van je ouders kunnen hier geboren zijn.

Het voelt voor mij oneerlijk, het voelt voor mij als verschillende straffen voor hetzelfde vergrijp.

Mijn vrouw is tweede generatie allochtoon, mijn dochter derde generatie. Ze hebben nooit in een ander land gewoond en spreken de taal van hun voorouders niet. Gelukkig hebben zij geen dubbele nationaliteit en ik hoop uiteraard dat ze nooit twee misdrijven plegen. Maar ik vind het principe nogal arbitrair. Waarom zou een crimineel die hier zijn hele leven woont zijn nationaliteit kunnen verliezen, terwijl dat voor een andere crimineel niet geldt?

Wanneer ben je dan wel volledig gelijk? Wanneer ben je niet langer iemand met een migratieachtergrond, maar simpelweg een Nederlander?

[ Bericht 12% gewijzigd door KaheemSaid op 10-06-2026 00:03:18 ]
pi_220998038
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als een tweede nationaliteit altijd een keuze is, dan zou je er voor kunnen kiezen. Maar als je ouders de Marokkaanse nationaliteit hebben dan krijg jij die ook automatisch. Je kan er niks aan doen, je ouders kunnen hier geboren zijn, de ouders van je ouders kunnen hier geboren zijn.

Het voelt voor mij oneerlijk, het voelt voor mij als verschillende straffen voor hetzelfde vergrijp.

Mijn vrouw is tweede generatie allochtoon, mijn dochter derde generatie. Ze hebben nooit een ander land
Wie geeft die geboorte eigenlijk door aan Marokko? Na zoveel generaties. Hoe weet de Marokkaanse autoriteit dit?

Maar even los hiervan.
Als jij terrorisme bedrijft alla IS, (en we gaan niemand statenloos maken, zoals ik al schreef) dan heb ik er 0 moeite mee om zo iemand de Nederlandse nationaliteit af te nemen.
Gewoon volgens de huidige wetgeving. Die we uiteindelijke helemaal zelf bepalen.

Vind je dat meten met twee maten? Had je je maar niet bij IS moeten aansluiten. Normale mensen overkomt dat namelijk niet. Ook niet met twee nationaliteiten.

[ Bericht 10% gewijzigd door PieterDeRijcke op 10-06-2026 00:10:14 ]
pi_220998084
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wie geeft die geboorte eigenlijk door aan Marokko? Na zoveel generaties. Hoe weet de Marokkaanse autoriteit dit?

Maar even los hiervan.
Als jij terrorisme bedrijft alla IS, (en we gaan niemand statenloos maken, zoals ik al schreef) dan heb ik er 0 moeite mee om zo iemand de Nederlandse nationaliteit af te nemen.
Gewoon volgens de huidige wetgeving. Die we uiteindelijke helemaal zelf bepalen.
Maar het gaat hier niet om terrorisme, het gaat hier om twee keer onherroepelijke gevangenisstraf. Verder snap ik je argument omtrent wetgeving niet zo goed, je gebruikte dit stelling ook al tegen lord-ronddraai. Iemand mag toch vinden dat hij wetgeving niet geweldig vind?

Wat ik mij nog afvraag met betrekking tot aangifte van geboorte. Geld dit alleen voor geregistreerde dubbele nationaliteiten, of ook voor latente? Kunnen we veroordeelde Nederlanders met Marokaanse ouders nog een Marokaanse aansmeren en ze dan de Nederlandse afpakken?
pi_220998087
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Maar het gaat hier niet om terrorisme, het gaat hier om twee keer onherroepelijke gevangenisstraf. Verder snap ik je argument omtrent wetgeving niet zo goed, je gebruikte dit stelling ook al tegen lord-ronddraai. Iemand mag toch vinden dat hij wetgeving niet geweldig vind?

Wat ik mij nog afvraag met betrekking tot aangifte van geboorte. Geld dit alleen voor geregistreerde dubbele nationaliteiten, of ook voor latente? Kunnen we veroordeelde Nederlanders met Marokaanse ouders nog een Marokaanse aansmeren en ze dan de Nederlandse afpakken?
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?

Gaat over mensen met een verblijfsvergunning. We kletsen langs elkaar heen.

Maar ben nog steeds wel benieuwd hoe de Marokkaanse overheid weet dat hier een kindje van Nederlandse ouders geboren is. Geven mensen dat dan door aan de Marokkaanse overheid?

AI geeft aan dat ouders dit zelf doorgeven. Er is geen gegevenskoppeling tussen de Nederlandse gemeenten en de Marokkaanse overheid vanwege privacywetgeving.
De ouders ondernemen dus bewust administratieve stappen.
Maar AI is niet altijd betrouwbaar.

[ Bericht 4% gewijzigd door PieterDeRijcke op 10-06-2026 00:28:03 ]
pi_220998109
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?

Gaat over mensen met een verblijfsvergunning. We kletsen langs elkaar heen.
Je hoeft geen verblijfsvergunning te hebben als je een Nederlandse nationaliteit hebt. Dus we praten inderdaad langs elkaar heen.
pi_220998112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:34 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je hoeft geen verblijfsvergunning te hebben als je een Nederlandse nationaliteit hebt. Dus we praten inderdaad langs elkaar heen.
Correct. Die 'two strikes out' gaat over verblijfsvergunningen.

Maar mijn vraag blijft wel staan, al weet jij daar misschien het antwoord ook niet op:

"Maar ben nog steeds wel benieuwd hoe de Marokkaanse overheid weet dat hier een kindje van Nederlandse ouders geboren is. Geven mensen dat dan door aan de Marokkaanse overheid?

AI geeft aan dat ouders dit zelf doorgeven. Er is geen gegevenskoppeling tussen de Nederlandse gemeenten en de Marokkaanse overheid vanwege privacywetgeving.
De ouders ondernemen dus bewust administratieve stappen.
Maar AI is niet altijd betrouwbaar."
  woensdag 10 juni 2026 @ 03:47:46 #82
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220998218
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ah dus volgens jou hebben mensen met een dubbel paspoort minder rechten dan met een paspoort. Lijkt me niet in overeenstemming met onze rechtsstaat.
Daar tegenover staat dat mensen met meerdere paspoorten van nature meer voordelen hebben. Bijv Marokkanen hebben het voordeel van geen erfbelasting in Marokko.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 10 juni 2026 @ 04:17:04 #83
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220998238
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als mensen hier geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben zijn ze net zo goed ons probleem. Dat proberen af te schuiven aan een ander land waar ze amper binding mee hebben is apart.
Waarom vind je dat logisch?
Dit is niet relevant voor Nederland, we gaan uit van het ius sanguinis, niet het ius soli. Binding is hierbij niet meer dan een bijzaak.
Wat mij betreft is dit ook allemaal onnodig; we moeten gewoon veel harder straffen; dan is een tweede misdrijf ook veel minder vaak van toepassing.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 10 juni 2026 @ 06:45:07 #84
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220998337
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ah dus volgens jou hebben mensen met een dubbel paspoort minder rechten dan met een paspoort. Lijkt me niet in overeenstemming met onze rechtsstaat.
alle diplomaten en rijke mensen hebben twee of meer paspoorten( al dan niet gekocht), en die gaan ze echt niet afgeven
(veel Russen hebben een Schengen paspoort via Malta en een USA of UK paspoort )
https://www.europarl.euro(...)tions-against-russia

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2026 06:50:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220998584
Hoe zou het zijn met het landelijk crisisplan olie?

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cht-wat-betekent-dat

Inmiddels zijn we 1,5 maand verder en het is niet alsof er zicht is op verandering.
  woensdag 10 juni 2026 @ 08:20:56 #86
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220998602
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:18 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe zou het zijn met het landelijk crisisplan olie?

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cht-wat-betekent-dat

Inmiddels zijn we 1,5 maand verder en het is niet alsof er zicht is op verandering.
Misschien de accijns nog wat verhogen, dat vermindert gebruik ook.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220998632
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:20 schreef Perrin het volgende:

[..]
Misschien de accijns nog wat verhogen, dat vermindert gebruik ook.
Of je mag alleen overdag rijden en in grote groepen. Minder dan 2 mensen in een auto verbieden?
Of alleen voor noodzakelijke beroepen?
Of misschien alleen als je rijdt als een bejaarde, dus alleen als je voor het geboortejaar 1960 bent?
  woensdag 10 juni 2026 @ 08:37:03 #88
38496 Perrin
pi_220998645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:29 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Of je mag alleen overdag rijden en in grote groepen. Minder dan 2 mensen in een auto verbieden?
Of alleen voor noodzakelijke beroepen?
Of misschien alleen als je rijdt als een bejaarde, dus alleen als je voor het geboortejaar 1960 bent?
Waarom allerlei lastige regeltjes als je ook de prijs zijn werk kan laten doen?
pi_220998672
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waarom allerlei lastige regeltjes als je ook de prijs zijn werk kan laten doen?
Omdat mensen graag uitzonderingen voor zichzelf hebben. Accijns verhogen klinkt het meest logisch.
pi_220998757
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Omdat mensen graag uitzonderingen voor zichzelf hebben. Accijns verhogen klinkt het meest logisch.
Daarmee naai je hoofdzakelijk mensen die verplicht zijn elke dag op het werk te verschijnen.

Het is ook niet dat dichterbij je werk gaan wonen een optie is in de huidige markt.
  woensdag 10 juni 2026 @ 09:20:47 #91
38496 Perrin
pi_220998798
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2026 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Daarmee naai je hoofdzakelijk mensen die verplicht zijn elke dag op het werk te verschijnen.

Het is ook niet dat dichterbij je werk gaan wonen een optie is in de huidige markt.
Dan moeten ze het gesprek aangaan met de werkgever, OV pakken of carpoolen.

Beetje initiatief tonen en zelfredzaam worden.
pi_220999099
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2026 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Je kunt afspreken meer thuis te werken. Je kunt een hogere reiskosten vergoeding onderhandelen met je baas. Je kunt carpoolen. Je kunt met OV gaan. Je kunt met de fiets gaan. Of je kan wat extra kosten betalen voor iets wat duurder is geworden.
pi_220999281
Of je accepteert gewoon dat mobiliteit een belangrijke pijler voor de individuele welvaart is en dat dat in Nederland al de hoofdprijs kost.

Als het OV nou een volwaardig alternatief was dan zou het nog een argument zijn maar dat is het, als gevolg van politieke keuzes, ook niet.
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:31:22 #94
38496 Perrin
pi_220999519
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Of je accepteert gewoon dat mobiliteit een belangrijke pijler voor de individuele welvaart is en dat dat in Nederland al de hoofdprijs kost.

Als het OV nou een volwaardig alternatief was dan zou het nog een argument zijn maar dat is het, als gevolg van politieke keuzes, ook niet.
Dus mensen die wel carpoolen, of met het OV gaan, of thuiswerken die moeten maar de portemonnee trekken zodat lui die in hun eentje met de auto naar werk gaan dat goedkoop kunnen blijven doen?

Wat een mentaliteit, de rekening voor je eigen gedrag naar de buren sturen. :N
pi_220999870
quote:
82s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dus mensen die wel carpoolen, of met het OV gaan, of thuiswerken die moeten maar de portemonnee trekken zodat lui die in hun eentje met de auto naar werk gaan dat goedkoop kunnen blijven doen?

Wat een mentaliteit, de rekening voor je eigen gedrag naar de buren sturen. :N
Maar waarom zou de accijns überhaupt omhoog moeten? Waarom moet mobiliteit duur zijn? Ik heb daar nog geen enkel steekhoudend argument voor gezien.
  woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:37 #96
38496 Perrin
pi_220999939
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar waarom zou de accijns überhaupt omhoog moeten? Waarom moet mobiliteit duur zijn? Ik heb daar nog geen enkel steekhoudend argument voor gezien.
Fossiele brandstof moet duur zijn omdat we er snel vanaf moeten. Het is een doodlopende straat.

Het kunstmatig goedkoop houden op kosten van niet-gebruikers of zuinig-gebruikers is precies de verkeerde prikkel.

Niet zo lastig te begrijpen tenzij je het niet wíl snappen, toch?
pi_221000169
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:10 schreef Perrin het volgende:

[..]
Fossiele brandstof moet duur zijn omdat we er snel vanaf moeten. Het is een doodlopende straat.

Het kunstmatig goedkoop houden op kosten van niet-gebruikers of zuinig-gebruikers is precies de verkeerde prikkel.

Nu is mobiliteit al het duurste in Europa.

Het lijkt me juist dat zaken waarop onze welvaart is gebouwd (mobiliteit, energie) zo goedkoop mogelijk moeten worden.

Maar het ging mij in deze meer op het plan zelf, er is een redelijke tijd geweest dat er gewezen wordt op kerosine/olie tekorten.

Of zijn deze opgelost in de tussentijd danwel was het vooral bangmakerij.
pi_221000208
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat voelt lekker want dan worden mensen genaaid waar je toch al een hekel aan hebt.
pi_221000350
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het is niet kunstmatig goedkoop. Het is kunstmatig duur, omdat de overheid mobiliteit zwaar belast om het aantal verplaatsingen te drukken. Dat is al sinds 1960 het overheidsbeleid geweest.

En als iedereen morgen elektrisch gaat rijden valt overal de stroom uit.
  woensdag 10 juni 2026 @ 12:13:49 #100
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_221000369
Om mensen de OV in te duwen moet je OV wel betaalbaar maken en een goede dichtheid hebben.

Beide lukt de overheid ook niet dan ja gaan mensen alsnog de auto pakken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')