Ik wacht op een statement op Twitter van Dilan waarin ze schande spreekt van het uitsluiten door PRO.quote:
Het is Dilan dus dat zou zomaar kunnen.quote:Op zondag 7 juni 2026 20:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik wacht op een statement op Twitter van Dilan waarin ze schande spreekt van het uitsluiten door PRO.
Hmm.quote:Op zondag 7 juni 2026 19:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
SGP'ers zijn inderdaad ook niet geintegreerd. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Maar SGP'ers accepteren onze normen en waarden niet. Ze worden door hun milieu geindoctrineerd precies op een manier hoe jij migranten verwijt dat soort waarden mee te krijgen.
Voor Ja21 stemmers en VVD stemmers zou ik iets minder generaliseren er zullen goed geintegreerde mensen tussen zitten maar zeker niet allemaal. Dat geldt verder voor elke democratische partij. Maar bij partijen die onze democratie niet serieus nemen kun je wel stellen dat de kiezers niet goed geintegreerd zijn uitzonderingen daargelaten.
Niet op rechts stemmen zal het op neerkomen.quote:Op zondag 7 juni 2026 20:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
Hmm.
Kortom, wat is jouw definitie van geïntegreerd zijn hier eigenlijk?
Geintegreerd zijn betekent dat je meedraait in de maatschappij. Dat je heersende normen en waarden deelt.quote:Op zondag 7 juni 2026 20:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
Hmm.
Kortom, wat is jouw definitie van geïntegreerd zijn hier eigenlijk?
Uhhmmm......zal ik er geen doekjes om winden? Lastig.quote:Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Geintegreerd zijn betekent dat je meedraait in de maatschappij. Dat je heersende normen en waarden deelt.
Laat ik het dan maar doen. Sinds wanneer zijn Maoïstische waarden Nederlandse normen en waarden?quote:Op zondag 7 juni 2026 21:18 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Uhhmmm......zal ik er geen doekjes om winden? Lastig.
Bijzonder, wat zijn de heersende normen en waarden in Nederland dan?quote:Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Geintegreerd zijn betekent dat je meedraait in de maatschappij. Dat je heersende normen en waarden deelt.
Als je zoals PVV'ers en FvD'ers duidelijk onderscheid maakt tussen mensen op basis van hun afkomst deel je de Nederlandse waarde van gelijke rechten en plichten niet en ben je dus niet goed geïntegreerd.
Ik legde ook al uit waarom bijvoorbeeld SGP'ers niet geintegreerd zijn omdat ze op een manier over vrouwen denken die niet bij deze tijd en plek past.
Overigens probeert de VVD hier handig het frame neer te zetten dat VVD en PRO elkaar wederzijds uitsluiten maar dat is natuurlijk niet zo, er is gewoon een coalitiie over linksmidden te vormen dus de VVD is gewoon overtallig, van vooraf absoluut uitsluiten is nooit sprake geweest.quote:
Sws wel bijzonder. Een meerderheid met 44% van de stemmen.quote:
Restzetelverdeling en blanco/ongeldige stemmen waarschijnlijk. Een PRO-D66 coalitie rust gewoon op 50% van de zetels.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Sws wel bijzonder. Een meerderheid met 44% van de stemmen.
Klinkt als een districtenstelsel. Iemand een idee hoe dat kan?
Misschien. Jij weet het dus ook niet zeker.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Restzetelverdeling en blanco/ongeldige stemmen waarschijnlijk. Een PRO-D66 coalitie rust gewoon op 50% van de zetels.
Het percentage van de stemmen van 44% klopt in ieder geval wel en blijkbaar kan dat mappen op 50% van de zetels:quote:Op zondag 7 juni 2026 23:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Misschien. Jij weet het dus ook niet zeker.
In elk geval geen evenredige vertegenwoordiging. Als je met 44% van de stemmen de meerderheid hebt.
Vind dat vreemd.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het percentage van de stemmen van 44% klopt in ieder geval wel en blijkbaar kan dat mappen op 50% van de zetels:
https://onderzoek.utrecht(...)eenteraadsverkiezing
Er is sowieso al 4% aan stemmen op partijen die de kiesdrempel niet halen zie ik.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Vind dat vreemd.
Even vergelijken: ons huidige minderheidskabinet heeft 43% van de stemmen gehaald. En dat is dus gewoon geen meerderheid. Maar in Utrecht kennelijk wel.![]()
https://www.parlement.com/tweede-kamerverkiezingen-2025
Wat zou de theoretische ondergrens dan kunnen zijn?quote:Op zondag 7 juni 2026 23:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er is sowieso al 4% aan stemmen op partijen die de kiesdrempel niet halen zie ik.
Ook nationaal is het wel eens gebeurd dat met minder dan 50% van de stemmen een meerderheidsregering werd gevormd. Zoals 1977, 2010.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het percentage van de stemmen van 44% klopt in ieder geval wel en blijkbaar kan dat mappen op 50% van de zetels:
https://onderzoek.utrecht(...)eenteraadsverkiezing
Wat zou de ondergrens dan kunnen zijn? Zou je ook met 30 of 35% van de stemmen een meerderheid in zetels kunnen halen?quote:Op zondag 7 juni 2026 23:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook nationaal is het wel eens gebeurd dat met minder dan 50% van de stemmen een meerderheidsregering werd gevormd. Zoals 1977, 2010.
44% van de stemmen dan weer niet, maar dat heeft te maken met de kiesdeler en een andere methode voor restzetelverdeling.
Was het plan echter ooit uitgevoerd om de Tweede Kamer terug te brengen naar 75/100 zetels, zoals Rutte al in 2003 wilde en in 2010 in het regeerakkoord zette, dan zijn zulke percentages ook nationaal mogelijk.
PRO pakt iets meer dan 2 zetels dan hen zonder restzetelverdeling zou toekomen, D66 iets minder dan 1. Op een totaal van 45 zetels is dat dus meer dan 6%, dat verklaart het gat tussen de 44% aan stemmen en 50% aan zetels.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wat zou de theoretische ondergrens dan kunnen zijn?
Dat je met 30% of 35% van de stemmen alsnog een meerderheid in zetels haalt?
Dus eigenlijk omdat een partij de kiesdrempel niet haalt valt er meer te verdelen aan zetels ?quote:Op zondag 7 juni 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PRO pakt iets meer dan 2 zetels dan hen zonder restzetelverdeling zou toekomen, D66 iets minder dan 1. Op een totaal van 45 zetels is dat dus meer dan 6%, dat verklaart het gat tussen de 44% aan stemmen en 50% aan zetels.
Het is toch fijn dat er een Mona Keijzer partij is ?quote:Op zondag 7 juni 2026 23:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik wens ze veel succes. Maar denk niet dat je zoiets moet willen.![]()
Dat zei ik al bijvoorbeeld dat mensen gelijk zijn ongeacht afkomst of geslacht.quote:Op zondag 7 juni 2026 22:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder, wat zijn de heersende normen en waarden in Nederland dan?
Het is ook problematisch als niet-Westerse asielmigranten niet goed geintegreerd zijn. Daar kan met beter beleid natuurlijk best voortgang in geboekt worden. Jij zegt dat veel migranten gedachtegoed hebben conservatiever dan SGP, kun je dat kwantificeren? Waar baseer je zo'n uitspraak op?quote:Want die zijn gezien de verkiezingsuitslagen de afgelopen jaren centrumrechts tot rechts. En als je de SGP problematiseert, zou je dan ook het gedachtegoed van veel van de niet-Westerse asielmigranten niet moeten problematiseren die uit failed states komen waar gedachtegoed heerst waar de SGP nog progressief bij lijkt. Hun komst noemde je echter een 'win-win'.
Nee ik heb je geprobeerd uit te leggen hoe integratie in een maatschappij werkt. Die integratie kan bij zowel Nederlanders als migranten slecht gaan. Iedereen moet in de maatschappij integreren, jij hebt dat ook gemoeten. Je bent niet geboren met normen en waarden en kende ook nog geen taal toen je net geboren werd.quote:Kortom, het slaat nergens op wat je allemaal hebt gezegd tot op heden. Je probeert het integratieprobleem met asielmigranten goed te praten, problematiseert daarna kennismigranten en probeert te beweren dat Nederlanders in hun eigen land moeten integreren als ze enigszins conservatief zijn waarbij asielmigranten uit oerconservatieve landen allemaal prima is.
Er bestaat bij de gemeenteraadsverkiezingen geen harde kiesdrempel zoals deze er wel is bij de TK-verkiezingen: partijen die de kiesdeler niet halen dingen wel mee naar een restzetel. De restzetels worden verdeeld middels de d'Hondt-methode, die als ik het goed begrijp algoritmisch ongeveer als volgt werkt:quote:Op zondag 7 juni 2026 23:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dus eigenlijk omdat een partij de kiesdrempel niet haalt valt er meer te verdelen aan zetels ?
Het is weer eens opportunistisch rechts gejank. Nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen (zoals de befaamde formaties 1977 en 2010).quote:Op zondag 7 juni 2026 23:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus eigenlijk omdat een partij de kiesdrempel niet haalt valt er meer te verdelen aan zetels ?
Dat vind ik een lastige hoor. Hoe meer partijen de kiesdrempel niet halen , hoe meer zetels er te verdelen zijn, zonder dat mensen er op gestemd hebben. Dan zou je bijvoorbeeld theoretisch met 20% van de stemmen de meerderheid aan zetels binnen kunnen halen.
En dat zal voor PN samen met D66 niet zo'n ellende opleveren voor die stad. Maar je zou maar eens een ForumvD met een JA21 in dezelfde positie hebben. Dan ga je toch wel andere sentimenten krijgen.
Lijkt mij beter als ze daar in Utrecht nog een coalitiepartner erbij zoeken.
Als 1977 en 2010 als een ‘machtsgreep’ van rechts worden gezien omdat er geen meerderheid van stemmen achter zat, dan is het vreemd om vergelijkbare kritiek nu af te doen als ‘opportunistisch rechts gejank’. Of je vindt het in beide gevallen een legitiem punt, of in geen van beide.quote:Op maandag 8 juni 2026 08:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is weer eens opportunistisch rechts gejank. Nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen (zoals de befaamde formaties 1977 en 2010).
Om het nog maar niet te hebben over de wens om parlementen in te krimpen - het Nederlandse parlement is al relatief klein - en de uitvoerende macht nog dominanter te maken zoals echte antidemocraten betaamd. Gewoon lekker met AMvB werken.
In een stad als Utrecht valt dit nog mee omdat ze een vrij grote raad hebben. Hele kleine gemeenten hebben slechts 9 raadsleden. Dan kan dat nog wat gekker uitvallen denk ik.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik wens ze veel succes. Maar denk niet dat je zoiets moet willen.![]()
Wat een rare post. In 1977 en 2010 werd met een minimaal aantal zetels een controversieel rechts kabinetje in elkaar gezet. Niemand klaagde toen over dat dit een minderheid aan stemmen vertegenwoordigde.quote:Op maandag 8 juni 2026 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als 1977 en 2010 als een ‘machtsgreep’ van rechts worden gezien omdat er geen meerderheid van stemmen achter zat, dan is het vreemd om vergelijkbare kritiek nu af te doen als ‘opportunistisch rechts gejank’. Of je vindt het in beide gevallen een legitiem punt, of in geen van beide.
Anders meet je met twee maten.
Je weerlegt mijn punt niet echt. Je geeft vooral aan dat je rechts autoritair, uitbuitend en antidemocratisch vindt. Dat mag natuurlijk, maar daarmee is nog niet uitgelegd waarom dezelfde redenering bij 1977 en 2010 een legitiem democratisch bezwaar was, of in jouw woorden: “nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen”. Terwijl vergelijkbare kritiek nu wordt weggezet als “opportunistisch rechts gejank”. Dat zijn twee verschillende maatstaven voor hetzelfde principe.quote:Op maandag 8 juni 2026 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een rare post. In 1977 en 2010 werd met een minimaal aantal zetels een controversieel rechts kabinetje in elkaar gezet. Niemand klaagde toen over dat dit een minderheid aan stemmen vertegenwoordigde.
Net zoals we oneindig gehuil hebben gehoord over "miljoenen kiezers uitsluiten" (van Wollaars/Noorlander tot Duk) maar we krekels horen nu Pro niet mee mag doen.
Jij probeert mij nu in een hoek te zetten maar het kan beiden waar zijn. De rechtse autoritaire uitbuitende antidemocraten deinzen niet terug voor machtsgrepen én janken opportunistisch en hypocriet. Dat is niet tegengesteld aan elkaar, het is zelfs complementair en in elkaars verlengde.
Al een uitgebreide lunch staan met mijn voormalige vennoten, dus kan sowieso niet.quote:Op maandag 8 juni 2026 10:54 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra
Als je nog een paar euro hebt liggen.
https://dnw.eventgoose.com/events/dP8kGOm4GgLEwgml/info
Ik ga niet, ben vorig jaar geweest en dat was leuk. Maar ik verwacht meer van hetzelfde. Volgend jaar weer met hopelijk ook een Middelkoop, Kinneging, van Duijvenvoorde.
En ook niet alle sprekers spreken mij aan, de Hond, Gietelink, Marie therese, Smits, Silfhout..
Je moet natuurlijk wel kijken om welke partijen het gaat. Dus als een partij als FvD dat zou proberen is het een groot probleem als een partij als Pro het probeert geen enkel probleem. Dat zit hem er in dat Pro geen nazi's in de partij heeft. Anti democratische partijen die de macht pakken is slecht nieuws.quote:Op maandag 8 juni 2026 10:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je weerlegt mijn punt niet echt. Je geeft vooral aan dat je rechts autoritair, uitbuitend en antidemocratisch vindt. Dat mag natuurlijk, maar daarmee is nog niet uitgelegd waarom dezelfde redenering bij 1977 en 2010 een legitiem democratisch bezwaar was, of in jouw woorden: “nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen”. Terwijl vergelijkbare kritiek nu wordt weggezet als “opportunistisch rechts gejank”. Dat zijn twee verschillende maatstaven voor hetzelfde principe.
Of het feit dat een bestuur geen meerderheid van de stemmen vertegenwoordigt is een democratisch probleem, ongeacht wie ervan profiteert, of het is geen democratisch probleem maar dan lijkt mij de term machtsgreep nogal ferm.
Een regering of college vormen met een minderheid van stemmen lijkt me een probleem. Zeker omdat de uitvoerende macht in Nederland nogal sterk staat. Het is een probleem dat vaker is voorgekomen. Toen hoorde je de rechtse jankerds niet. Zelfde als met "miljoenen Nederlanders negeren" wanneer de populisten niet mee mogen doen.quote:Op maandag 8 juni 2026 16:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel kijken om welke partijen het gaat. Dus als een partij als FvD dat zou proberen is het een groot probleem als een partij als Pro het probeert geen enkel probleem. Dat zit hem er in dat Pro geen nazi's in de partij heeft. Anti democratische partijen die de macht pakken is slecht nieuws.
Door te doen alsof Pro en FvD gelijk zijn trek je een valse equivalantie.
Mijn punt is niet dat er een college gevormd wordt met een minderheid aan stemmen, want dan zoek je er bijv een gedoogpartner bij. Of je hebt gewoon een duidelijke minderheidscoalitie. Zoals nu met Jetten.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een regering of college vormen met een minderheid van stemmen lijkt me een probleem. Zeker omdat de uitvoerende macht in Nederland nogal sterk staat. Het is een probleem dat vaker is voorgekomen. Toen hoorde je de rechtse jankerds niet. Zelfde als met "miljoenen Nederlanders negeren" wanneer de populisten niet mee mogen doen.
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat een meerderheid altijd meer dan 50% van de stemmen moet vertegenwoordigen. Het probleem is dat stemmen uiteindelijk moeten worden omgezet in een vast aantal zetels. Zodra je met zetels en restzetels werkt, bestaat er geen perfecte methode. Dat is niet mijn mening, maar ook de conclusie van wiskundigen zoals Filip Moons, auteur van Van Stem tot Zetel: De wiskunde achter de Nederlandse verkiezingen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 07:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Mijn punt is niet dat er een college gevormd wordt met een minderheid aan stemmen, want dan zoek je er bijv een gedoogpartner bij. Of je hebt gewoon een duidelijke minderheidscoalitie. Zoals nu met Jetten.
Het probleem is dat je met een overduidelijke minderheid aan stemmen kennelijk wel een meerderheid aan zetels kunt krijgen.
En ik vind dat een democratisch probleem.
Precies wat ik zeiquote:Op dinsdag 9 juni 2026 09:02 schreef KaheemSaid het volgende:
De combinatie D66, VVD, CDA en JA21 vertegenwoordigde in de Tweede Kamerverkiezingen bijvoorbeeld ook geen procentuele meerderheid van de uitgebrachte stemmen, maar daar hoorde ik dit bezwaar niet.
Dat kun je vinden. Maar juist door termen te gebruiken als “machtsgreep met een minderheid van de stemmen” krijg ik het idee dat je precies doet waarvan je rechts verwijt maakt.quote:
Dit is een nieuw concept.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 09:59 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Palestjnenhaat is de nieuwe Jodenhaat
Stel je voor dat Israelische Joden gaan radicaliseren en een moordzuchtig terreurregime steunen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 10:30 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dit is een nieuw concept.
Maar gelukkig blijft het Palestina volk wel rationeel.
Laatste wat we willen is dat die gaan radicaliseren.
Tja, misschien is miljoenen mensen wegstoppen zonder enig vooruitzicht op een echt menswaardig bestaan wel een heel goed recept voor radicalisering? Misschien is het sowieso wel een slecht idee om mensen op deze manier te behandelen? Gewoon een gedachte hoor. Blijkbaar zijn hele volksstammen van mening dat Palestijnen per definitie kwaadaardig zijn, dus wellicht is in kampen stoppen wel een goed idee.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 10:30 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dit is een nieuw concept.
Maar gelukkig blijft het Palestina volk wel rationeel.
Laatste wat we willen is dat die gaan radicaliseren.
Het moge duidelijk zijn dat ik een meerderheidbesluitvorming met een minderheid van kiezers niet wenselijk vind. Op gemeentelijk en provinciaal niveau is dat best vaak voorgekomen (vooral door een CDA-VVD blok).quote:Op dinsdag 9 juni 2026 10:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat kun je vinden. Maar juist door termen te gebruiken als “machtsgreep met een minderheid van de stemmen” krijg ik het idee dat je precies doet waarvan je rechts verwijt maakt.
Je verwijt rechts opportunisme en hypocrisie, maar gebruikt zelf ook een sterk geladen kwalificatie voor een uitkomst die via de normale democratische procedures tot stand is gekomen.
Ongeveer 35% van de Palestijnen steunt de politieke tak Hamas.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 09:59 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Palestjnenhaat is de nieuwe Jodenhaat
Ongeveer 60% van de Joodse Israeliërs steunt hun terroristische regeringquote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ongeveer 35% van de Palestijnen steunt de politieke tak Hamas.
50 tot 75% steunde het vermoorden van onschuldige burgers.
Het lijkt me een goede zaak om die lekker daar te laten.
Prima reden om ze daar lekker in hun eigen ellende te laten zitten ipv ze hier te belonen met een huis en gratis geld.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ongeveer 60% van de Joodse Israeliërs steunt hun terreuristische regering
Idem aantal het vemoorden van de Gazanen de laatste jaren.zowat 80.000... het vernietigen van vele woningen, gebouwen, winkels, ziekenhuizen, infratructuur van sanitair, water, electriciteit. Distributie van voedsel , medicijnen etc.. In die omstandigheden komen er nog meer doden , fusieke en psychische ellende.
Het lijkt me een goede zaak om Israel aan te klagen, te boycotten
Hoeveel Palestijnen zijn er eigenlijk asielzoeker hier, hoeveel hebben we er in onze azc's?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Prima reden om ze daar lekker in hun eigen ellende te laten zitten ipv ze hier te belonen met een huis en gratis geld.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)was-op-haar-geld-uitquote:De man is Palestijn en staat ingeschreven in het asielzoekerscentrum in Budel. Hij verbleef eind januari in Groningen, toen hij bij de vrouw aanbelde. Bij de politie vertelde de man later dat hij in geldnood zat. Zijn plan was om bij iemand aan te bellen, te steken en dan in de woning op zoek te gaan naar geld.
ja joh die israeliers zijn rijk genoegquote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Prima reden om ze daar lekker in hun eigen ellende te laten zitten ipv ze hier te belonen met een huis en gratis geld.
Niks mis met een beetje spanning in het leven.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ongeveer 35% van de Palestijnen steunt de politieke tak Hamas.
50 tot 75% steunde het vermoorden van onschuldige burgers.
Het lijkt me een goede zaak om die lekker daar te laten.
Echt. Veeg me op.quote:Strengere aanpak van draaideurcriminelen (recidive): nu kan een verblijfsvergunning vanwege recidive pas worden ingetrokken na ten minste 3 veroordelingen voor gepleegde misdrijven. Dit minimumaantal wordt verlaagd naar 2 veroordelingen. Hierbij gaat het niet om lichte vergrijpen, maar om onherroepelijke gevangenisstraffen.
We maken allemaal wel eens een foutje.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 18:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
En waar gaat het dan over?
[..]
Echt. Veeg me op.
Waarom niet na 1 misdrijf ongewenst verklaren? Het is geen verkeersboete hè.
Dit gaat over mensen die al een verblijfsvergunning bezitten.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:25 schreef Straatcommando. het volgende:
Een misdrijf waar gevangenisstraf op staat en misschien nog belangrijker, ook voor gegeven wordt zou moeten betekenen dat je procedure afgebroken wordt.
Klinkt goed, wat zou daar mis mee zijn bij criminaliteit?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit gaat over mensen die al een verblijfsvergunning bezitten.
De volgende stap is - naar PVV en JA21 recept - dat we ook mensen met een dubbel paspoort gaan denaturaliseren en uitzetten. Of stateloos maken.
Daarom zeg ik ook procedure. Dat laatste moet je allemaal helemaal niet willen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De volgende stap is - naar PVV en JA21 recept - dat we ook mensen met een dubbel paspoort gaan denaturaliseren en uitzetten. Of stateloos maken.
Waarom zou je Taghi wel stateloos maken en Holleeder niet? Antwoord: racisme.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Klinkt goed, wat zou daar mis mee zijn bij criminaliteit?
Mensen die in de procedure zitten en een zwaar misdrijf plegen krijgen geen verblijfsvergunning. Dat is echt al heel lang de situatie.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook procedure. Dat laatste moet je allemaal helemaal niet willen.
Omdat de eerste een Marokkaans paspoort (en dus dubbel paspoort) heeft, de tweede niet (die heeft alleen een Nederlands paspoort). Dat heeft dus niets met de onveranderlijke kenmerken van de mens te maken. Kortom, geen racisme.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom zou je Taghi wel stateloos maken en Holleeder niet? Antwoord: racisme.
Marokkanen kunnen geen afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit. Mag niet. Dus wel racisme.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat de eerste een Marokkaans paspoort (en dus dubbel paspoort) heeft, de tweede niet (die heeft alleen een Nederlands paspoort). Dat heeft dus niets met de onveranderlijke kenmerken van de mens te maken. Kortom, geen racisme.
Dat kan wel, maar is erg lastig. En ons probleem verder ook helemaal niet. Er is simpelweg sprake van een dubbel paspoort dus je kunt het Nederlandse paspoort intrekken zonder dat iemand statenloos wordt. Dáár draait het om.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Marokkanen kunnen geen afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit. Mag niet. Dus wel racisme.
Stateloos maken is trouwens nog een stap verder.
Word je niet benadeeld als je paspoort afgepakt wordt?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat kan wel, maar is erg lastig. En ons probleem verder ook helemaal niet. Er is simpelweg sprake van een dubbel paspoort dus je kunt het Nederlandse paspoort intrekken zonder dat iemand statenloos wordt. Dáár draait het om.
En dat zou met een Zweed, Spanjaard of Amerikaan niet anders zijn. Het heeft dus niets te maken met racisme. Bij racisme worden mensen namelijk op van hun onveranderlijke kenmerken als minderwaardig gezien of benadeeld worden.
Dat zou in alle gevallen zo zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Word je niet benadeeld als je paspoort afgepakt wordt?
Dat kan niet , dat heeft men bij mijn ex vrouw geprobeerd om haar paspoort in te nemen toen ze een Nederlands paspoort kreeg , dat ging niet door, kwaad dat ze wasquote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Word je niet benadeeld als je paspoort afgepakt wordt?
Daar heb ik in het geval van meerdere misdrijven dan ook totaal geen probleem mee.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo zou dat ons probleem moeten zijn?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Marokkanen kunnen geen afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit. Mag niet. Dus wel racisme.
Stateloos maken is trouwens nog een stap verder.
Ah dus volgens jou hebben mensen met een dubbel paspoort minder rechten dan met een paspoort. Lijkt me niet in overeenstemming met onze rechtsstaat.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat de eerste een Marokkaans paspoort (en dus dubbel paspoort) heeft, de tweede niet (die heeft alleen een Nederlands paspoort). Dat heeft dus niets met de onveranderlijke kenmerken van de mens te maken. Kortom, geen racisme.
Vind je dat vreemd?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ah dus volgens jou hebben mensen met een dubbel paspoort minder rechten dan met een paspoort. Lijkt me niet in overeenstemming met onze rechtsstaat.
Als mensen hier geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben zijn ze net zo goed ons probleem. Dat proberen af te schuiven aan een ander land waar ze amper binding mee hebben is apart.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Vind je dat vreemd?
Dat is gewoon bij bijvoorbeeld terrorisme al de realiteit:
90 personen hebben de afgelopen paar jaar al hun Nederlanderschap verloren.
Wij als Nederlanders bepalen dat.
En we gaan niemand statenloos maken. Maar er zijn bepaalde misdrijven dat we je ook geen Nederlander meer vinden.
Wat is je probleem daarmee?
Waarom zouden wij een eventuele 'binding' moeten onderzoeken? Het gaat hier over mensen die duidelijk onze samenleving afwijzen en ook nog een andere nationaliteit hebben.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als mensen hier geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben zijn ze net zo goed ons probleem. Dat proberen af te schuiven aan een ander land waar ze amper binding mee hebben is apart.
Waarom vind je dat logisch?
Als een tweede nationaliteit altijd een keuze is, dan zou je er voor kunnen kiezen. Maar als je ouders de Marokkaanse nationaliteit hebben dan krijg jij die ook automatisch. Je kan er niks aan doen, je ouders kunnen hier geboren zijn, de ouders van je ouders kunnen hier geboren zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Waarom zouden wij een eventuele 'binding' moeten onderzoeken? Het gaat hier over mensen die duidelijk onze samenleving afwijzen en ook nog een andere nationaliteit hebben.
Maar ik begrijp dat je tegen de huidige wetgeving bent?
Wie geeft die geboorte eigenlijk door aan Marokko? Na zoveel generaties. Hoe weet de Marokkaanse autoriteit dit?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:54 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als een tweede nationaliteit altijd een keuze is, dan zou je er voor kunnen kiezen. Maar als je ouders de Marokkaanse nationaliteit hebben dan krijg jij die ook automatisch. Je kan er niks aan doen, je ouders kunnen hier geboren zijn, de ouders van je ouders kunnen hier geboren zijn.
Het voelt voor mij oneerlijk, het voelt voor mij als verschillende straffen voor hetzelfde vergrijp.
Mijn vrouw is tweede generatie allochtoon, mijn dochter derde generatie. Ze hebben nooit een ander land
Maar het gaat hier niet om terrorisme, het gaat hier om twee keer onherroepelijke gevangenisstraf. Verder snap ik je argument omtrent wetgeving niet zo goed, je gebruikte dit stelling ook al tegen lord-ronddraai. Iemand mag toch vinden dat hij wetgeving niet geweldig vind?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wie geeft die geboorte eigenlijk door aan Marokko? Na zoveel generaties. Hoe weet de Marokkaanse autoriteit dit?
Maar even los hiervan.
Als jij terrorisme bedrijft alla IS, (en we gaan niemand statenloos maken, zoals ik al schreef) dan heb ik er 0 moeite mee om zo iemand de Nederlandse nationaliteit af te nemen.
Gewoon volgens de huidige wetgeving. Die we uiteindelijke helemaal zelf bepalen.
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maar het gaat hier niet om terrorisme, het gaat hier om twee keer onherroepelijke gevangenisstraf. Verder snap ik je argument omtrent wetgeving niet zo goed, je gebruikte dit stelling ook al tegen lord-ronddraai. Iemand mag toch vinden dat hij wetgeving niet geweldig vind?
Wat ik mij nog afvraag met betrekking tot aangifte van geboorte. Geld dit alleen voor geregistreerde dubbele nationaliteiten, of ook voor latente? Kunnen we veroordeelde Nederlanders met Marokaanse ouders nog een Marokaanse aansmeren en ze dan de Nederlandse afpakken?
Je hoeft geen verblijfsvergunning te hebben als je een Nederlandse nationaliteit hebt. Dus we praten inderdaad langs elkaar heen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?
Gaat over mensen met een verblijfsvergunning. We kletsen langs elkaar heen.
Correct. Die 'two strikes out' gaat over verblijfsvergunningen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:34 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je hoeft geen verblijfsvergunning te hebben als je een Nederlandse nationaliteit hebt. Dus we praten inderdaad langs elkaar heen.
Daar tegenover staat dat mensen met meerdere paspoorten van nature meer voordelen hebben. Bijv Marokkanen hebben het voordeel van geen erfbelasting in Marokko.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ah dus volgens jou hebben mensen met een dubbel paspoort minder rechten dan met een paspoort. Lijkt me niet in overeenstemming met onze rechtsstaat.
Dit is niet relevant voor Nederland, we gaan uit van het ius sanguinis, niet het ius soli. Binding is hierbij niet meer dan een bijzaak.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als mensen hier geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben zijn ze net zo goed ons probleem. Dat proberen af te schuiven aan een ander land waar ze amper binding mee hebben is apart.
Waarom vind je dat logisch?
alle diplomaten en rijke mensen hebben twee of meer paspoorten( al dan niet gekocht), en die gaan ze echt niet afgevenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Misschien de accijns nog wat verhogen, dat vermindert gebruik ook.quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:18 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe zou het zijn met het landelijk crisisplan olie?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cht-wat-betekent-dat
Inmiddels zijn we 1,5 maand verder en het is niet alsof er zicht is op verandering.
Of je mag alleen overdag rijden en in grote groepen. Minder dan 2 mensen in een auto verbieden?quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien de accijns nog wat verhogen, dat vermindert gebruik ook.
Waarom allerlei lastige regeltjes als je ook de prijs zijn werk kan laten doen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Of je mag alleen overdag rijden en in grote groepen. Minder dan 2 mensen in een auto verbieden?
Of alleen voor noodzakelijke beroepen?
Of misschien alleen als je rijdt als een bejaarde, dus alleen als je voor het geboortejaar 1960 bent?
Omdat mensen graag uitzonderingen voor zichzelf hebben. Accijns verhogen klinkt het meest logisch.quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom allerlei lastige regeltjes als je ook de prijs zijn werk kan laten doen?
Daarmee naai je hoofdzakelijk mensen die verplicht zijn elke dag op het werk te verschijnen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat mensen graag uitzonderingen voor zichzelf hebben. Accijns verhogen klinkt het meest logisch.
Dan moeten ze het gesprek aangaan met de werkgever, OV pakken of carpoolen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarmee naai je hoofdzakelijk mensen die verplicht zijn elke dag op het werk te verschijnen.
Het is ook niet dat dichterbij je werk gaan wonen een optie is in de huidige markt.
Je kunt afspreken meer thuis te werken. Je kunt een hogere reiskosten vergoeding onderhandelen met je baas. Je kunt carpoolen. Je kunt met OV gaan. Je kunt met de fiets gaan. Of je kan wat extra kosten betalen voor iets wat duurder is geworden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarmee naai je hoofdzakelijk mensen die verplicht zijn elke dag op het werk te verschijnen.
Het is ook niet dat dichterbij je werk gaan wonen een optie is in de huidige markt.
Dus mensen die wel carpoolen, of met het OV gaan, of thuiswerken die moeten maar de portemonnee trekken zodat lui die in hun eentje met de auto naar werk gaan dat goedkoop kunnen blijven doen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Of je accepteert gewoon dat mobiliteit een belangrijke pijler voor de individuele welvaart is en dat dat in Nederland al de hoofdprijs kost.
Als het OV nou een volwaardig alternatief was dan zou het nog een argument zijn maar dat is het, als gevolg van politieke keuzes, ook niet.
Maar waarom zou de accijns überhaupt omhoog moeten? Waarom moet mobiliteit duur zijn? Ik heb daar nog geen enkel steekhoudend argument voor gezien.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dus mensen die wel carpoolen, of met het OV gaan, of thuiswerken die moeten maar de portemonnee trekken zodat lui die in hun eentje met de auto naar werk gaan dat goedkoop kunnen blijven doen?
Wat een mentaliteit, de rekening voor je eigen gedrag naar de buren sturen.
Fossiele brandstof moet duur zijn omdat we er snel vanaf moeten. Het is een doodlopende straat.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom zou de accijns überhaupt omhoog moeten? Waarom moet mobiliteit duur zijn? Ik heb daar nog geen enkel steekhoudend argument voor gezien.
Nu is mobiliteit al het duurste in Europa.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Fossiele brandstof moet duur zijn omdat we er snel vanaf moeten. Het is een doodlopende straat.
Het kunstmatig goedkoop houden op kosten van niet-gebruikers of zuinig-gebruikers is precies de verkeerde prikkel.
Niet zo lastig te begrijpen tenzij je het niet wíl snappen, toch?
Dat voelt lekker want dan worden mensen genaaid waar je toch al een hekel aan hebt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom zou de accijns überhaupt omhoog moeten? Waarom moet mobiliteit duur zijn? Ik heb daar nog geen enkel steekhoudend argument voor gezien.
Het is niet kunstmatig goedkoop. Het is kunstmatig duur, omdat de overheid mobiliteit zwaar belast om het aantal verplaatsingen te drukken. Dat is al sinds 1960 het overheidsbeleid geweest.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Fossiele brandstof moet duur zijn omdat we er snel vanaf moeten. Het is een doodlopende straat.
Het kunstmatig goedkoop houden op kosten van niet-gebruikers of zuinig-gebruikers is precies de verkeerde prikkel.
Niet zo lastig te begrijpen tenzij je het niet wíl snappen, toch?
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
Om mensen de OV in te duwen moet je OV wel betaalbaar maken en een goede dichtheid hebben.
Beide lukt de overheid ook niet dan ja gaan mensen alsnog de auto pakken
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.
Daarnaast is er altijd een basisbehoefte aan autorijden en bezit, dat gaat nooit weg.
woningcorporaties weer nationaliseren , geen winstbejag meer , huren kosten dekkend, huursubsidie wegquote:Op woensdag 10 juni 2026 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.
Als je wil dat mensen voor het OV kiezen moet je zorgen dat er een goed, betaalbaar product staat. Maar de overheid kiest ervoor om gewoon elke vorm van mobiliteit stervensduur te maken.
.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast is er altijd een basisbehoefte aan autorijden en bezit, dat gaat nooit weg.
quote:Vanaf 11 april is de zelfrijdende functie in Tesla's toegestaan op de Nederlandse wegen, net als andere systemen zoals BMW's handsfree-systeem en Ford BlueCruise, die al in heel Europa zijn goedgekeurd.
De verkeersorganisatie stelt dat de versie van Tesla's systeem die in Nederland wordt gebruikt,
Dit. Ik krijg van mn werkgever alle OV vergoed en wonend en werkend in de randstad is de trein voor mij gunstiger/sneller dan de auto.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.
Als ik met 4 man op en neer naar Maastricht wil ben ik ¤275 lichter. Vind je het gek dat niemand voor z’n lol in de trein gaat zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:50 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit. Ik krijg van mn werkgever alle OV vergoed en wonend en werkend in de randstad is de trein voor mij gunstiger/sneller dan de auto.
Maar prive wil ik altijd wel een eigen auto hebben. Kleur merk etc boeit me nul, maar kwil wel de mogelijkheid hebben ergens heen te gaan wanneer en waar ik maar wil.
Ik zou ook liever zien dat onze overheid het OV weer nationaliseert en meer subsidie gebruikt om het aantrekkelijker te maken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.
Als je wil dat mensen voor het OV kiezen moet je zorgen dat er een goed, betaalbaar product staat. Maar de overheid kiest ervoor om gewoon elke vorm van mobiliteit stervensduur te maken.
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik zou ook liever zien dat onze overheid het OV weer nationaliseert en meer subsidie gebruikt om het aantrekkelijker te maken.
Maar met onze aanhoudende rechtse regeringen is misschien een makkelijkere manier de accijns op benzine verhogen. De behoefte om te verplaatsen zal daaroor niet lager worden. Maar het OV wordt dan wel aantrekkelijker omdat het in verhouding goedkoper wordt. Zo lang de auto wordt gezien als goedkoper alternatief kan het OV niet erg aantrekkelijk zijn.
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.
Zo lang er een woningtekort is en steeds meer bedrijven richting de Randstad trekken zal het aantal verplaatsingen alleen maar toenemen.
Voor de meeste werknemers zal geld niet het issue zijn voor werkbewegingen, een business card zit er sowieso wel in bij de meeste banen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
Zo lang er een woningtekort is en steeds meer bedrijven richting de Randstad trekken zal het aantal verplaatsingen alleen maar toenemen.
Vrij simpel, als je met je kinderen de grens over gaat. Of als je een erfenis moet regelen. De enige manier om er onderuit te komen is dus geen aangifte doen en nooit meer het land bezoeken. En afstand doen van al je aanspraken in dat land.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?
Gaat over mensen met een verblijfsvergunning. We kletsen langs elkaar heen.
Maar ben nog steeds wel benieuwd hoe de Marokkaanse overheid weet dat hier een kindje van Nederlandse ouders geboren is. Geven mensen dat dan door aan de Marokkaanse overheid?
AI geeft aan dat ouders dit zelf doorgeven. Er is geen gegevenskoppeling tussen de Nederlandse gemeenten en de Marokkaanse overheid vanwege privacywetgeving.
De ouders ondernemen dus bewust administratieve stappen.
Maar AI is niet altijd betrouwbaar.
Hoe kom je erbij dat Marokkanen geen erfbelasting in Marokko betalen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 03:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar tegenover staat dat mensen met meerdere paspoorten van nature meer voordelen hebben. Bijv Marokkanen hebben het voordeel van geen erfbelasting in Marokko.
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.
Dat kan door erin te investeren. Dat kan ook bijvoorbeeld door alternatieven onaantrekkelijker te maken. Zo'n accijns zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor dekking om te investeren in het OV.
Links heeft geen enkele knop om aan te draaien, links zit vrijwel nooit in de regering en al helemaal nooit als grootste partij.
Rechts heeft het OV geprivatiseerd. Door het aan commerciele partijen uit te besteden is gegarandeerd dat het nooit erg aantrekkelijk kan worden. Namelijk als het ooit aantrekkelijk is gooien commerciele partijen de prijs omhoog. Rechts zal een oplossing als het nationaliseren van het OV altijd tegenhouden
Als het OV niet meer winstgevend moet zijn kun je lijntjes naar schubbekutteveen waar niemand in zit vaker laten rijden en met een lage prijs.
Neem bijvoorbeeld Zwitserland, die investeren veel meer dan wij in OV maar in Zwitserland hoeft het OV ook maar 40% kostendekkend te zijn. Als OV maar 40% kostendekkend is kan het natuurlijk veel goedkoper en aantrekkelijker zijn dan als het 100% kostendekkend moet zijn zoals bij ons.
Volgens een snelle google geeft Nederland nu maar 3 miljard per jaar aan OV uit. Dat is ongeveer de helft van wat Zwitserland ervoor begroot. Stel wij gaan 2 keer zoveel uitgeven aan OV kan ik me voorstellen dat de dekking omhoog kan en de prijs naar beneden. Dat geld moet je ergens vandaan halen, ik denk dat benzine dan bijvoorbeeld een goede is. Als jij betere opties weet ook goed.
Omdat er in Marokko geen erfbelasting geheven wordt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:24 schreef Badada het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Marokkanen geen erfbelasting in Marokko betalen?
Nee, maar je ontkomt niet aan de overdrachtsbelasting die ermee gemoeid gaat. Linksom of rechtsom. Bovendien betaal je in NL erfbelasting over het totale vermogen, vermogen in Marokko wordt niet vrijgesteld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Omdat er in Marokko geen erfbelasting geheven wordt.
Ja, een overdrachtsbelasting is wel even wat anders dan een erfbelasting. Belastingtechnisch is Marokko dan ook vrij interessant voor het doorgeven van kapitaal.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Badada het volgende:
[..]
Nee, maar je ontkomt niet aan de overdrachtsbelasting die ermee gemoeid gaat. Linksom of rechtsom. Bovendien betaal je in NL erfbelasting over het totale vermogen, vermogen in Marokko wordt niet vrijgesteld.
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.
Op die manier wordt dus wel het platteland gestimuleerd ten koste van mensen in drukkere gebieden.
Bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam is een ritje van 30 minuten, je zit vaak als een sardientje. Je gaat mij niet vertellen dat die route geen andere routes subsidieert. Arriva vraagt ook makkelijk 10 euro voor ritjes van 30 minuten.
Abonnementen zijn niet aantrekkelijk. Weekend vrij is 40 euro? Misschien leuk als je er echt vaak op uit gaat met het OV. Toch niet voor iemand die 1x in de maand in het weekend reist. Maak het een 10tje en het is aantrekkelijk.
Voor mij kan het werkend vrij abonnement wel uit. Ik woon ook ergens dat een ritje vanaf Zwolle eruit kan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.
Op die manier wordt dus wel het platteland gestimuleerd ten koste van mensen in drukkere gebieden.
Bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam is een ritje van 30 minuten, je zit vaak als een sardientje. Je gaat mij niet vertellen dat die route geen andere routes subsidieert. Arriva vraagt ook makkelijk 10 euro voor ritjes van 30 minuten.
Abonnementen zijn niet aantrekkelijk. Weekend vrij is 40 euro? Misschien leuk als je er echt vaak op uit gaat met het OV. Toch niet voor iemand die 1x in de maand in het weekend reist. Maak het een 10tje en het is aantrekkelijk.
Volgens mij zelfde tarieven, maar andere abonnementen. Die zijn vaak goedkoper dan NS. De Arriva abonnementen zijn alleen geldig bij Arriva, terwijl van de NS bij de meeste regionale vervoerders ook geldig is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.
Er zijn wel regels voor inderdaad. Maar als het niet kostendekkend is gaan commerciele partijen het contract niet aan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.
zo bezien moet een arriva abbo navenant goedkoper zijn dan een NS abbo die veel meer trajecten ondersteunt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:32 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Volgens mij zelfde tarieven, maar andere abonnementen. Die zijn vaak goedkoper dan NS. De Arriva abonnementen zijn alleen geldig bij Arriva, terwijl van de NS bij de meeste regionale vervoerders ook geldig is.
Daar zit wel wat in ja. Maar ik woon ook in de omgeving van dorpen waar jeugd gebruik maken van de trein voor het volgen van onderwijs.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er zijn wel regels voor inderdaad. Maar als het niet kostendekkend is gaan commerciele partijen het contract niet aan.
Als je goed bereik wil door het hele land moet er ook op onrendabele stukken gereden worden, dat moet opgebracht worden door mensen op andere stukken. Dat zorgt ervoor dat het OV niet heel aantrekkelijk wordt.
Verder kun je natuurlijk ook een discussie voeren of mensen in rare dorpjes in Friesland OV nodig hebben. Ik denk dat het beter is om te zorgen dat ons land zoveel mogelijk berijkbaar is. Maar er valt misschien wat voor te zeggen dat als je met OV wil je niet in the middle of nowhere moet gaan wonen.
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in ja. Maar ik woon ook in de omgeving van dorpen waar jeugd gebruik maken van de trein voor het volgen van onderwijs.
Wat stel jij voor dat er het het geld gebeurt dat we dan uitsparen? Lagere wegenbelasting in periferie dorpen? meer geld voor aanleg wegen?
Je kan er alleen geen reet mee, want kapitaal kan daar niet zomaar weer het land uit.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, een overdrachtsbelasting is wel even wat anders dan een erfbelasting. Belastingtechnisch is Marokko dan ook vrij interessant voor het doorgeven van kapitaal.
Waarom moet het bij benzine gehaald worden. De belasting op autobezit is in Nederland ook de hoogste van Europa. Echter is de MRB geen doelbelasting. Je zou ook een groter deel van de opbrengst daarvan aan beter ov kunnen uitgeven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.
Dat kan door erin te investeren. Dat kan ook bijvoorbeeld door alternatieven onaantrekkelijker te maken. Zo'n accijns zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor dekking om te investeren in het OV.
Links heeft geen enkele knop om aan te draaien, links zit vrijwel nooit in de regering en al helemaal nooit als grootste partij.
Rechts heeft het OV geprivatiseerd. Door het aan commerciele partijen uit te besteden is gegarandeerd dat het nooit erg aantrekkelijk kan worden. Namelijk als het ooit aantrekkelijk is gooien commerciele partijen de prijs omhoog. Rechts zal een oplossing als het nationaliseren van het OV altijd tegenhouden
Als het OV niet meer winstgevend moet zijn kun je lijntjes naar schubbekutteveen waar niemand in zit vaker laten rijden en met een lage prijs.
Neem bijvoorbeeld Zwitserland, die investeren veel meer dan wij in OV maar in Zwitserland hoeft het OV ook maar 40% kostendekkend te zijn. Als OV maar 40% kostendekkend is kan het natuurlijk veel goedkoper en aantrekkelijker zijn dan als het 100% kostendekkend moet zijn zoals bij ons.
Volgens een snelle google geeft Nederland nu maar 3 miljard per jaar aan OV uit. Dat is ongeveer de helft van wat Zwitserland ervoor begroot. Stel wij gaan 2 keer zoveel uitgeven aan OV kan ik me voorstellen dat de dekking omhoog kan en de prijs naar beneden. Dat geld moet je ergens vandaan halen, ik denk dat benzine dan bijvoorbeeld een goede is. Als jij betere opties weet ook goed.
Kan goed met de fiets.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:13 schreef capricia het volgende:
Ook in de randstad is OV vaak geen goede optie.
Ik woon in de gemeente Utrecht (bushalte op 15 mins lopen). Mijn moeder ligt in een hospice in Breukelen.
OV: tussen de anderhalf en twee uur enkele reis.
[ link | afbeelding ]
Auto: 11 minuten.
Het OV is dan gewoon geen alternatief.
Nee. Want haar hond moet ook iedere keer mee (die verzorgen wij nu). Ze leeft voor dat beest.quote:
De provincie Groningen moet bijbetalen. Logisch dus dat dit in de kwaliteit gaat zitten in vergelijking met de oude NS situatie, toen de provincie niks bij droeg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.
Ik ben wel emt je eens dat OV goedkoper kan. Als je goed uitzoekt met abonnementen kan je best voor een goede prijs emt het OV reizen.
Het ging om erfbelasting, nu haal je er vanallerlei ander zaken bij.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:06 schreef Badada het volgende:
[..]
Je kan er alleen geen reet mee, want kapitaal kan daar niet zomaar weer het land uit.
Een paar posts terug zeg je dat het ov in de periferie best wat verder uitgekleed kan worden. Vervolgens wil je die mensen wel de hoofdprijs laten betalen voor een auto. Wat moeten de mensen in Oude Pekela of Hulst ofzo dan? Wat is dat voor logica? Er wonen teveel mensen in Nederland. Vooral in de Randstad. In ieder geval meer dan wat de beschikbare voorzieningen, woningmarkt, infrastructuur en energienet momenteel kunnen dragen. Het stimuleren van wonen in leefbare regio’s zou juist prioriteit moeten zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.
Nog hoger? Dit lijkt me wel discriminatoir richting degenen die geen gebruik kunnen maken van het OV.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nog hoger? Dit lijkt me wel discriminatoir richting degenen die geen gebruik kunnen maken van het OV.
Een ordinaire lastenverzwaring is het dan gewoon.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Daarom is die kilometerheffing ook zo’n kutidee. Omdat je van mijlenver kan zien aankomen dat dat gewoon een belasting wordt die er niet naast komt, maar er bovenop. Het fiscale regime in Nederland gaat historisch altijd uit van stapelen, niet van vervangen of hervormen. Bovendien is er al een belasting op gebruik, dat heet accijns (waarover ook BTW moet worden afgedragen).quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Een ordinaire lastenverzwaring is het dan gewoon.
Waarbij je je moet afvragen of het bedrag überhaupt wel bij het OV terecht komt.
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En toch ligt de gemiddelde belastingdruk van Nederland feitelijk onder het EU gemiddelde.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarom is die kilometerheffing ook zo’n kutidee. Omdat je van mijlenver kan zien aankomen dat dat gewoon een belasting wordt die er niet naast komt, maar er bovenop. Het fiscale regime in Nederland gaat historisch altijd uit van stapelen, niet van vervangen of hervormen. Bovendien is er al een belasting op gebruik, dat heet accijns (waarover ook BTW moet worden afgedragen).
Net als BPM. Geen enkel land in Europa heeft een aparte aanschafbelasting (bovenop de BTW) behalve wij.
Het is echt de ultieme melkkoe.
Nederland is van oudsher geen land van vergezichten en meerjarenplannen. Vanwege de eeuwige kruideniersmentaliteit en gezanik over wie wat moet betalen komt er hier niets van de grond.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.
Zoals eerder geplaatst, vergelijk Nederland eens met Noord-Rijn Westfalen. Het aantal busstations
[ afbeelding ]
In dat geval is de ikke-ikke auto ideologie gewoon minder nodig.
Maar als we langzaam naar milieuvriendelijke electrische auto's gaan is het beter om juist in te zetten op individueel vervoer in de toekomst. Voor 3 miljard kun je ook goedkope electrische auto's voor minima gaan sponsoren of subsidiëren, zeg zo'n 100.000 auto's per jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.
Zoals eerder geplaatst, vergelijk Nederland eens met Noord-Rijn Westfalen. Het aantal busstations
[ afbeelding ]
In dat geval is de ikke-ikke auto ideologie gewoon minder nodig.
Het moet hoe dan ook aantrekkelijker gemaakt worden om buiten de Randstad te wonen. Maar daarvoor moeten de reistijden vanuit de periferie fors omlaag. En dat kost wel geld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.
Waar ik opgegroeid ben was er geen treinstation binnen fietsafstand en slechts een buslijn.
Wellicht is een differentiatie qua wegenbelasting per postcode iets, zodat men in de grote steden, waar er voldoende OV is, een veel hogere wegenbelasting kunnen betalen.
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.
Waar ik opgegroeid ben was er geen treinstation binnen fietsafstand en slechts een buslijn.
Wellicht is een differentiatie qua wegenbelasting per postcode iets, zodat men in de grote steden, waar er voldoende OV is, een veel hogere wegenbelasting kunnen betalen.
Het wordt er ook niet beter op. Voor die nieuwe woonwijken in Utrecht is de voorgestelde tramlijn ook al afgeschoten. Te duur. Kon ook wel met een bus, aldus de VVD.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.qua postcode.
Laat staan hoe het daarbuiten is.
En dan heb ik het niet eens over de prijs. Mijn voorbeeld van hierboven is 8 euro enkele reis. Van een adres in Utrecht naar Breukelen, waar je anderhalf a twee uur over doet met het OV. En met de auto 11 minuten.
Het OV is in dit geval gewoon geen alternatief. Triest maar waar.
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het wordt er ook niet beter op. Voor die nieuwe woonwijken in Utrecht is de voorgestelde tramlijn ook al afgeschoten. Te duur. Kon ook wel met een bus, aldus de VVD.
Het is helemaal niet de bedoeling dat het ov een aantrekkelijk product is.
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.
Dat sommige dingen nou eenmaal geld kosten maar op niet financiële wijze wel van groot belang zijn is blijkbaar niet belangrijk. Dat is de graai en "groei" economie waar we in leven.
Niet tegenwoordig hoor. Het is nooit anders geweest. Zie mijn post hierboven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.
Dat sommige dingen nou eenmaal geld kosten maar op niet financiële wijze wel van groot belang zijn is blijkbaar niet belangrijk. Dat is de graai en "groei" economie waar we in leven.
Behalve dat het schreeuwend duur is (mijn zus loopt er dus gewoon op leeg met haar kinderen, dus ik haal ze graag op met de auto) is het bizar tijdrovend.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Ja grotendeels mee eens. Met dank aan eeuwige CDA en VVD dominantie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nederland is van oudsher geen land van vergezichten en meerjarenplannen. Vanwege de eeuwige kruideniersmentaliteit en gezanik over wie wat moet betalen komt er hier niets van de grond.
De Afsluitdijk werd aanvankelijk te duur bevonden en afgewezen. Pas toen er een hongersnood dreigde, kwam er actie. Voordat de Deltawerken werden aangelegd moesten er eerst duizenden doden vallen. Het gaat al eeuwenlang zo.
Een Lelylijn bijvoorbeeld zou in Spanje of Frankrijk zonder enige vorm van discussie al 25 jaar geleden zijn gebouwd.
Over de Noord/Zuidlijn is decennia gesteggeld. Men wilde zelfs halverwege de bouw de hele zaak afblazen. De Grand Paris Express. 200 km aan tunnels. Wordt gewoon gebouwd. Omdat de regio Ile de France ziet dat de beschikbare infrastructuur het niet meer aan kan. In Nederland zetten we er een buslijntje bij.
Nederland wordt bestuurd alsof het een provinciestadje is.
Dit is in Nederland een kansloze missie. “De gebruiker betaalt” is hier de rotsvaste overtuiging. Ook onder de bevolking.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Waarom betaal ik voor de mensen die persee ongeoefend willen skieen en van alles breken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is in Nederland een kansloze missie. “De gebruiker betaalt” is hier de rotsvaste overtuiging. Ook onder de bevolking.
Dit wordt echter zeer selectief toegepast. Ik betaal bijvoorbeeld ook mee aan de inzet van de politie bij voetbalwedstrijden. Waarom betaalt de club dat niet?
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.qua postcode.
Laat staan hoe het daarbuiten is.
En dan heb ik het niet eens over de prijs. Mijn voorbeeld van hierboven is 8 euro enkele reis. Van een adres in Utrecht naar Breukelen, waar je anderhalf a twee uur over doet met het OV. En met de auto 11 minuten.
Het OV is in dit geval gewoon geen alternatief. Triest maar waar.
Precies. Als je dan voor “ieder voor zich en God voor ons allen” staat, ben dan op z’n minst consequent.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waarom betaal ik voor de mensen die persee ongeoefend willen skieen en van alles breken.
Met de auto als melkkoe gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Rekeningrijden zal het volgende knopje worden waaraan gedraaid kan worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.
Overigens is het ook niet zo moeilijk om gewoonweg wegenbelasting te heffen gebaseerd op de waarde van een auto, dan hef je duurdere auto's wat meer en kunnen basismodellen wegenbelastingvrij worden.
Een soort BPM bedoel je?quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.
Overigens is het ook niet zo moeilijk om gewoonweg wegenbelasting te heffen gebaseerd op de waarde van een auto, dan hef je duurdere auto's wat meer en kunnen basismodellen wegenbelastingvrij worden.
Ik weet het.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Behalve dat het schreeuwend duur is (mijn zus loopt er dus gewoon op leeg met haar kinderen, dus ik haal ze graag op met de auto) is het bizar tijdrovend.
Van Utrecht naar hospice Breukelen anderhalf tot twee uur, en 8 euro pp. Enkele reis. Lekker met je gezin.
Het kan toch niet zo zijn dat je je stervende moeder of oma minder gaat zien vanwege idioot openbaar vervoer. In prijs en reistijden.
(Sorry, moet even ranten)
Het is gewoon een politieke keuze. Mobiliteit is in Nederland altijd al duurder geweest dan in de ons omringende landen. Na de oorlog zijn er, door Drees en consorten, een stuk of 6-7 politieke kerndomeinen aangewezen. Dossiers die prioriteit hadden en zaken die voor de wederopbouw als essentieel werden gezien. Mobiliteit zat daar niet bij. Die lijst met onderwerpen is echter nooit herzien terwijl de samenleving in niets meer lijkt op 1965. Maar het fiscale regime gaat nog wel uit van die situatie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, een systeem zoals in vele landen toegepast waarbij je een wegenbelasting betaald op basis van de nieuwwaarde van de auto. Het is een voertuigeigendomsbelasting, bijvoorbeeld in de staat waar ik woon ik Mexico betaal je 800 euro/jaar voor een auto die 50.000 euro kost, maar betaal je slechts 40/50 euro voor een auto die 20.000 euro kost. Daarna geprecieerd de waarde van de auto en betaal je minder. Zo is het goedkoop om een standaardmodel te rijden of 2e hands, maar dient men te betalen voor luxe.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Een soort BPM bedoel je?
Uniek in de wereld.
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Een soort BPM bedoel je?
Uniek in de wereld.
Auto's hebben, of hadden, in Nederland vaak al minder opties om prijs te drukken. Datzelfde trucje wordt ook gebruikt bij import.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, een systeem zoals in vele landen toegepast waarbij je een wegenbelasting betaald op basis van de nieuwwaarde van de auto. Het is een voertuigeigendomsbelasting, bijvoorbeeld in de staat waar ik woon ik Mexico betaal je 800 euro/jaar voor een auto die 50.000 euro kost, maar betaal je slechts 40/50 euro voor een auto die 20.000 euro kost. Daarna geprecieerd de waarde van de auto en betaal je minder. Zo is het goedkoop om een standaardmodel te rijden of 2e hands, maar dient men te betalen voor luxe.
In Polen is het wagenpark tegenwoordig gemiddeld nieuwer dan in Nederland. Dan weet je het wel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..
Ondertussen zijn we wel weer koploper met milieu en zero emissie zones.
Het is juist een heel simpel systeem met vaste depreciatielijsten en onder de 20.000 euro een vaste wegenbelasting van rond de 40/50 euro per jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..
Ondertussen zijn we wel weer koploper met milieu en zero emissie zones.
[..]
Auto's hebben, of hadden, in Nederland vaak al minder opties om prijs te drukken. Datzelfde trucje wordt ook gebruikt bij import.
Het lijkt me een onnodig ingewikkeld systeem voor Nederland.
Hier in de staat waar ik woon in Mexico zelfs, gemiddeld 8,6 jaar oud ten opzichte van 11,9 in Nederland. Ik koop ook normaal elke 3/4 jaar nieuw.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In Polen is het wagenpark tegenwoordig gemiddeld nieuwer dan in Nederland. Dan weet je het wel.
Prima idee maar het is niet de bedoeling dat mensen minder belasting gaan betalen. De overheid is altijd op zoek naar meer geld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is juist een heel simpel systeem met vaste depreciatielijsten en onder de 20.000 euro een vaste wegenbelasting van rond de 40/50 euro per jaar.
Dat is typisch voor groeiende organisaties; naarmate organisaties groeien, wordt coördinatie complexer waardor men regels opstelt om deze complexiteit te beheersen, maar na verloop van tijd verdringt het beheren van de regels het oorspronkelijke doel, omdat het gemakkelijker meetbaar is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Prima idee maar het is niet de bedoeling dat mensen minder belasting gaan betalen. De overheid is altijd op zoek naar meer geld.
Krijgen we gewoon nog hogere boetes of de zoveelste belasting op frisdrank ofzo. Het is een wonder dat er nog geen “zonnepanelenforfait” is omdat de belastingdienst zelf opgewekte stroom als inkomen ziet.
we moeten heel snel over op selfdriving abonnementsvervoer , dan heb je geen eigen auto een ook geen OV nodigquote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg toch meermaals dat ik voor gratis OV ben. Ik vergelijk met Zwitserland omdat die het veel beter doen dan wij. Ik zou het Zwitserse beleid grotendeels kopieren. En dus in elk geval het OV weer van de overheid maken omdat er wat mij betreft een stuk meer subsidie bij moet om te zorgen voor betere bereikbaarheid en tegelijkertijd veel lagere prijzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een paar posts terug zeg je dat het ov in de periferie best wat verder uitgekleed kan worden. Vervolgens wil je die mensen wel de hoofdprijs laten betalen voor een auto. Wat moeten de mensen in Oude Pekela of Hulst ofzo dan? Wat is dat voor logica? Er wonen teveel mensen in Nederland. Vooral in de Randstad. In ieder geval meer dan wat de beschikbare voorzieningen, woningmarkt, infrastructuur en energienet momenteel kunnen dragen. Het stimuleren van wonen in leefbare regio’s zou juist prioriteit moeten zijn.
Je had het eerder over Zwitserland. In Zwitserland is “het recht om in de bergen te wonen” grondwettelijk vastgelegd en de overheid moet zorgen voor infrastructuur, ov en voorzieningen (dus niet alle politiebureaus, bibliotheken en alles weg zoals hier). Letterlijk het tegenovergestelde van het NL beleid.
Je bent wel WEF hoor.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten heel snel over op selfdriving abonnementsvervoer , dan heb je geen eigen auto een ook geen OV nodig
mobilty as a service
https://www.rijksoverheid(...)ty-as-a-service-maas
ik heb twee auto's , maar kan ook heel goed zonder, al dat blik is niet nodig , aleen maar om te showen voor de burenquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent wel WEF hoor.
En sustainable goals van de VN.
'you will own nothing, but you will be happy '
![]()
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent wel WEF hoor.
En sustainable goals van de VN.
'you will own nothing, but you will be happy '
nou bij selfdriving abonnements vervoer zal best heel veel concurrentie komen en allerlei vormen goedkoop duur groeps , uren per maand, maar dat het grote ogen gaat gooien dat is zekerquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.
Sowieso zat daar weer een über-kapitalistisch randje aan want het kwam er op neer dat er geld vloeit naar de miljardair-eigenaren van al deze diensten. Alles wordt gehuurd als het ware. Niks communisme of een democratische staat als leverancier.
Het is net als bij de verwijten naar Soros: alles waar ze anderen van beschuldigen doen ze vervolgens zelf.
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.
Sowieso zat daar weer een über-kapitalistisch randje aan want het kwam er op neer dat er geld vloeit naar de miljardair-eigenaren van al deze diensten. Alles wordt gehuurd als het ware. Niks communisme of een democratische staat als leverancier.
Het is net als bij de verwijten naar Soros: alles waar ze anderen van beschuldigen doen ze vervolgens zelf.
Het ging uiteindelijk natuurlijk niet om de erfbelasting. Het ging om de beeldvorming. Weet jij net zo goed als ik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het ging om erfbelasting, nu haal je er vanallerlei ander zaken bij.
als soros een goed abonnement heeft dan ga ik bij soros hurenquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.
Je zette FvD taal neer. Die uitspraak van Schwab is totaal uit zijn verband gerukt (en wordt nu cynisch genoeg door de TechBros zelf geïmplementeerd).quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.
Ik ook.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als soros een goed abonnement heeft dan ga ik bij soros huren
Geen idee of het FvD taal is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zette FvD taal neer. Die uitspraak van Schwab is totaal uit zijn verband gerukt (en wordt nu cynisch genoeg door de TechBros zelf geïmplementeerd).
https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happyquote:The phrase "You'll own nothing and be happy" originated from a 2016 essay published by the World Economic Forum. It envisioned a hypothetical future where goods are provided as free services on demand, making physical ownership obsolete. Today, the concept sparks intense debate regarding personal freedom and wealth.
Ik kan me prima een wereld voor stellen zonder autobezit en waar dit achterhaald blijkt te zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.![]()
Maar verders is er niets mis met bezit. van een auto of een woning.
Lijkt me.
Zou allemaal kunnen zijn. Je link naar Soros of FvD zie ik dan even niet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kan me prima een wereld voor stellen zonder autobezit en waar dit achterhaald blijkt te zijn.
Een wereld zonder eigen woning lijkt me lastiger en ook dichterbij komen aan de persoonlijke veiligheid en autonomie. Dan tendeert het al snel weer naar horigheid zoals in de middeleeuwen. Toch: in veel ontwikkelde landen heeft een minderheid vd bevolking een eigen woning. Singapore voorop...
En precies dit type model wil radicaal-rechts zelf gaan implementeren. Het is het abonnementsmodel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee of het FvD taal is.
Is dat boeiend?
Ik zoek het even op.
Edit:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happy
als je ouder wordt dan gaat dat veranderen,quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.![]()
Maar verders is er niets mis met bezit. van een auto of een woning.
Lijkt me.
Voor zolang het duurtquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:30 schreef Badada het volgende:
Auto's zijn weliswaar prijzig in NL, maar gezien ons gemiddelde inkomen ook weer niet overdreven duur. Vergelijken met wagenparken van andere landen gaat ook niet zo een twee drie op, we rijden in Nederland vaak veel luxere auto's dan in andere landen. Onze auto's gaan bovendien langer mee door onze uitstekende wegen. Je bent dus een idioot als je een auto na 3 jaar weg doet, dan is ie hier net ingereden.
Ja dat is boeiend en ja FvD begon met deze complottheorie en maakte er communisme van.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee of het FvD taal is.
Is dat boeiend?
Dan wennen we aan een tandje minder onderhoud. Zolang het maar veilig blijft. We slaan soms ook wel iets te ver door in ons perfectionisme.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Voor zolang het duurt
https://bsky.app/profile/mathijsbouman.nl/post/3mnwqanwyik2z
auto's gaan probleemloos 25 jaar mee tegenwoordigquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:30 schreef Badada het volgende:
Auto's zijn weliswaar prijzig in NL, maar gezien ons gemiddelde inkomen ook weer niet overdreven duur. Vergelijken met wagenparken van andere landen gaat ook niet zo een twee drie op, we rijden in Nederland vaak veel luxere auto's dan in andere landen. Onze auto's gaan bovendien langer mee door onze uitstekende wegen. Je bent dus een idioot als je een auto na 3 jaar weg doet, dan is ie hier net ingereden.
Waarom zet je dit weg als links? Het idee om maatschappelijke kosten in prijzen te verwerken komt juist uit een liberale markteconomische traditie. Een prijsprikkel laat mensen vrij om hun eigen keuzes te maken, terwijl een verbod of een gedetailleerde verplichting veel directer ingrijpt. Ook iemand als Milton Friedman was voor 'Pigouviance belastingen' oftewel heffingen op negatieve externe effecten om de vrije markt te corrigeren. Je kunt tegen een accijnsverhoging zijn, maar dat maakt het nog niet automatisch een links instrument.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.
Welke complottheorie heb je het over?quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dat is boeiend en ja FvD begon met deze complottheorie en maakte er communisme van.
Allemaal leuk en aardig maar accijns op brandstof is in Nederland geen correctie op de vrije markt. Nooit geweest ook, en al helemaal geen heffing op negatieve externe effecten, omgekeerd juist. Het is een heffing op een positief effect (mobiliteit).quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:34 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom zet je dit weg als links? Het idee om maatschappelijke kosten in prijzen te verwerken komt juist uit een liberale markteconomische traditie. Een prijsprikkel laat mensen vrij om hun eigen keuzes te maken, terwijl een verbod of een gedetailleerde verplichting veel directer ingrijpt. Ook iemand als Milton Friedman was voor 'Pigouviance belastingen' oftewel heffingen op negatieve externe effecten om de vrije markt te corrigeren. Je kunt tegen een accijnsverhoging zijn, maar dat maakt het nog niet automatisch een links instrument.
Even een zijsprongetje, uit oprechte interesse: waarom elke 3/4 jaar een nieuwe?quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hier in de staat waar ik woon in Mexico zelfs, gemiddeld 8,6 jaar oud ten opzichte van 11,9 in Nederland. Ik koop ook normaal elke 3/4 jaar nieuw.
Idem voor boetegelden. Vandaar ook dat we zulke bizar hoge sancties hebben.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar accijns op brandstof is in Nederland geen correctie op de vrije markt. Nooit geweest ook, en al helemaal geen heffing op negatieve externe effecten, omgekeerd juist. Het is een heffing op een positief effect (mobiliteit).
Accijns op brandstof in Nederland is voor de overheid een instrument om de algemene begroting rond te krijgen. Niets meer en niets minder.
https://www.autoweek.nl/a(...)oord-nederland-dupe/quote:Rijkswaterstaat (RWS) heeft het onderhoud aan meerdere wegen voorlopig geschrapt, omdat er te weinig budget is. Dat bevestigt een woordvoerder van RWS na berichtgeving door De Telegraaf. Het gaat om wegen in Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht.
[...]
In Groningen gaat het om onderhoudswerkzaamheden aan de A7, A28 en N33 en in Drenthe aan de A28 en A37. In Friesland wordt de opknapbeurt aan de A7, A32, N31 en A6 uitgesteld en in Utrecht aan de A12. In totaal wordt 92 kilometer asfalt voorlopig niet vervangen en 130 kilometer niet hersteld. Ook moet onderhoud aan 104 kilometer vangrails en 94 viaducten, tunnels en bruggen wachten.
https://www.autoweek.nl/a(...)nderhoud-rijkswegen/quote:De drie noordelijke provincies zijn verbijsterd dat het onderhoud aan rijkswegen in Drenthe, Groningen en Friesland voorlopig wordt stilgelegd vanwege geldgebrek. "Als het kabinet zegt te investeren in een sterk Nederland en sterke regio's, dan hoort daar ook een betrouwbare infrastructuur bij. Het stilleggen van onderhoud aan de noordelijke rijkswegen staat daar haaks op", aldus de provincies in een gezamenlijke reactie.
"Uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten, risico's voor de veiligheid en verdere verslechtering van de bereikbaarheid van Noord-Nederland", stellen ze. "Elke regio telt! Een kabinet dat ervoor kiest te bezuinigen op infrastructuur, kiest er bewust voor om problemen door te schuiven en regio's ongelijk te behandelen."
Voor de Drentse gedeputeerde Bart van Dekken is het beeld duidelijk. "Als er krapte ontstaat, schuift het Noorden naar achteren. Dat is geen toeval, dat is een keuze. Wij willen van het Rijk een helder toekomstperspectief op een bereikbaar Noord-Nederland."
Dat doet/wil links toch? Juist die kant wil openbaar vervoer serieus nemen. Was al in de jaren negentig zo. De Randstad als één groot Parijs.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je op straat iemand de vernieling in slaat is de boete lager dan wanneer je 10 km/h te hard rijdt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 22:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Idem voor boetegelden. Vandaar ook dat we zulke bizar hoge sancties hebben.
Dat nog net niet, maar de verhouding is wel zoek.quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je op straat iemand de vernieling in slaat is de boete lager dan wanneer je 10 km/h te hard rijdt.
Bespottelijk.
Het beprijzen van ongewenst gedrag is een links stokpaardje. PvdA en D66 hebben evengoed decennia deel uitgemaakt van het landsbestuur hè.quote:Op woensdag 10 juni 2026 22:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doet/wil links toch? Juist die kant wil openbaar vervoer serieus nemen. Was al in de jaren negentig zo. De Randstad als één groot Parijs.
Bovendien, voor de zoveelste keer, draait links niet aan de knoppen want itt Scandinavië heeft links hier nooit een meerderheid.
Al het geklaag, terecht en onterecht, moet vooral gericht zijn tegen VVD en CDA, en de machthebbers op de achtergrond.
Nee, dat is eerder een liberaal instrument te noemen. Waar zowel links als rechts gebruik van maken trouwens.quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het beprijzen van ongewenst gedrag is een links stokpaardje.
Ze waren niet de dominante factor en er was in de Kamer nooit een linkse meerderheid of binnen de ministerraad een linkse meerderheid (en D66 is niet links, bovendien tot recent getalsmatig een kleine partij).quote:PvdA en D66 hebben evengoed decennia deel uitgemaakt van het landsbestuur hè.
Aan de ene kant voor het milieu wel, aan de andere kant wrijft het ook wel een beetje.quote:Op donderdag 11 juni 2026 00:53 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik de benzineprijzen hoor van België.... die zijn een stuk lager.
Wie heeft die accijnsen e.d. opgeschroeft? regering Schoof, regeringen Rutte ? Of eerder onder de regeringen Balkenende...?
Al dan niet met hulp van links? Geef allereerst 'rechts' de schuld daarvan.
Anderzijds... dure benzinekosten drijft mensen wel naar meer de auto laten staan of een elektrische auto kopen.
Al dan niet thuis opladen met zonnepanelen. Dat is een goede zaak, toch ?
Het probleem wat je hiermee krijgt is dat mensen met een eigen oprit en eigen laadvoorziening (wat doorgaans geen armelui zijn) straks grotendeels gratis kunnen rijden, terwijl de rest verplicht is dure stroom te tappen bij een openbare laadpaal. Want in de meeste gemeenten doen ze enorm spastisch over een laadkabel over de stoep.quote:Op donderdag 11 juni 2026 00:53 schreef Bluesdude het volgende:
Wie heeft die accijnsen e.d. opgeschroeft? regering Schoof, regeringen Rutte ? Of eerder onder de regeringen Balkenende...?
Anderzijds... dure benzinekosten drijft mensen wel naar meer de auto laten staan of een elektrische auto kopen.
Die vergelijking met België gaat niet helemaal op omdat België een maximale huurprijs heeft. Dat is alsof je naar de maximale huur in de sociale sector van Amsterdam kijkt en vervolgens concludeert dat alle woningen in Amsterdam voor dat bedrag worden verhuurd. Dat klopt binnen dat specifieke segment, maar niet voor de woningmarkt als geheel.quote:Op donderdag 11 juni 2026 00:53 schreef Bluesdude het volgende:
Tja het wordt steeds rechtser. Zie bijvoorbeeld op de frontpage hoe de rassenrellen in Belfast vrijwel unaniem worden toegejuicht en vergeleken met de Franse revolutie.quote:Op donderdag 11 juni 2026 10:08 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Zie de FvD-documentaire: https://npo.nl/start/afspelen/de-duistere-kant-van-forum-voor-democratie
Een samenvatting van deze docu: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5611629/oud-fvders-powned-docu-holocaustontkenning-nazi-uitingen-en
en dit
Bekijk deze YouTube-video
Ja wat een verassing moet het zijn voor Dilan dat als ze genocide ontkent en goedpraat dat ook joden raakt. Wie had dat toch kunnen denkenquote:Op donderdag 11 juni 2026 13:45 schreef Kowloon het volgende:
Wel curieus dat velen die de afgelopen jaren heulden met radicaal-rechts en extreem-rechts dachten dat de Joden deze keer wel buiten beschouwing zouden blijven (ik kijk onder andere naar jou, Dilan Yeşilgöz-Zegerius).
Neen! Moslimhaat, Jodenhaat, racisme, steeds is er sprake van dezelfde onderliggende mechanismen; haat jegens een minderheid en haat jegens iemands zijn. Al in ongeveer groep 8 van de basisschool zou toch duidelijk moeten zijn waar dat steevast toe leidt.
We leren niks van de geschiedenis.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:45 schreef Kowloon het volgende:
Wel curieus dat velen die de afgelopen jaren heulden met radicaal-rechts en extreem-rechts dachten dat de Joden deze keer wel buiten beschouwing zouden blijven (ik kijk onder andere naar jou, Dilan Yeşilgöz-Zegerius).
Neen! Moslimhaat, Jodenhaat, racisme, steeds is er sprake van dezelfde onderliggende mechanismen; haat jegens een minderheid en haat jegens iemands zijn. Al in ongeveer groep 8 van de basisschool zou toch duidelijk moeten zijn waar dat steevast toe leidt.
Ik vind het erg prettig om gewoon binnen de garantie te blijven en een paar jaar rond te kunnen rijden zonder bijkomende kosten. Dus tussen de 60.000-80.000 ga ik een nieuwe halen. Dat kan ook makkelijker aangezien nieuwere auto's hier waardevaster zijn. Momenteel rij ik een Kia K3, een model wat niet in NL verkrijgbaar is denk ik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 22:18 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Even een zijsprongetje, uit oprechte interesse: waarom elke 3/4 jaar een nieuwe?
Klopt. Hier zijn we dol op spuuglelijke "suv's"quote:Op donderdag 11 juni 2026 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik vind het erg prettig om gewoon binnen de garantie te blijven en een paar jaar rond te kunnen rijden zonder bijkomende kosten. Dus tussen de 60.000-80.000 ga ik een nieuwe halen. Dat kan ook makkelijker aangezien nieuwere auto's hier waardevaster zijn. Momenteel rij ik een Kia K3, een model wat niet in NL verkrijgbaar is denk ik.
Geeft niks, Pro is pas eng.quote:Op donderdag 11 juni 2026 11:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tja het wordt steeds rechtser. Zie bijvoorbeeld op de frontpage hoe de rassenrellen in Belfast vrijwel unaniem worden toegejuicht en vergeleken met de Franse revolutie.
Die zijn hier ook aardig populair, echter, de populairste modellen hier zijn niet beschikbaar in Nederland. Normaal Indien de modellen overeen komen zijn ze zo'n 30-40% goedkoper in Mexico.quote:Op donderdag 11 juni 2026 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt. Hier zijn we dol op spuuglelijke "suv's"
Klopt FvD gaf zelf nota bene aan dat ze Baudet gingen vervangen omdat Lidewij niet zijn bagage heeft. En vervolgens deden de meeste media alsof ze dat niet meegekregen hebben ofzo. Ze hadden Lidewij vanaf het begin toch al wel kritische kunnen bevragen over alle gewelddadidge lui met Mein Kampf als favoriete boek.quote:Op donderdag 11 juni 2026 20:24 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Ik denk dat hij hier Markuszower in de war haalt met JA21 en de nieuwe partij van Keijzer, maar verder scherp gezien.
Die vragen werden wel gesteld. Herinner me een interview in VK of NRC waar het o.a. ging over Aboriginals en vuur of de maanlanding. Maar het maakt de (potentiële) achterban uiteraard niets uit.quote:Op donderdag 11 juni 2026 20:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt FvD gaf zelf nota bene aan dat ze Baudet gingen vervangen omdat Lidewij niet zijn bagage heeft. En vervolgens deden de meeste media alsof ze dat niet meegekregen hebben ofzo. Ze hadden Lidewij vanaf het begin toch al wel kritische kunnen bevragen over alle gewelddadidge lui met Mein Kampf als favoriete boek.
Wat dat betreft blijft het echt een probleem dat Nederland vrijwel alleen rechtse media heeft.
Lees dit eens:quote:Op donderdag 11 juni 2026 20:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt FvD gaf zelf nota bene aan dat ze Baudet gingen vervangen omdat Lidewij niet zijn bagage heeft. En vervolgens deden de meeste media alsof ze dat niet meegekregen hebben ofzo. Ze hadden Lidewij vanaf het begin toch al wel kritische kunnen bevragen over alle gewelddadidge lui met Mein Kampf als favoriete boek.
Wat dat betreft blijft het echt een probleem dat Nederland vrijwel alleen rechtse media heeft.
Je moet het bereik en de 'penetratie' van Volkskrant en NRC niet overschatten. Dat is veel minder dan het 'Verenigde Telegraaf Front' en iets als NU.nl. Of de talkshows.quote:Op donderdag 11 juni 2026 20:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die vragen werden wel gesteld. Herinner me een interview in VK of NRC waar het o.a. ging over Aboriginals en vuur of de maanlanding. Maar het maakt de (potentiële) achterban uiteraard niets uit.
Vlaams Belang is in België een totaal irrelevante partij die door niemand serieus wordt genomen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 21:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je moet het bereik en de 'penetratie' van Volkskrant en NRC niet overschatten. Dat is veel minder dan het 'Verenigde Telegraaf Front' en iets als NU.nl. Of de talkshows.
De Vlaamse mediamiljardairs (families met een bepaald WO2 verleden) hebben drie decennia aan ervaring met Vlaams Belang groot houden.
Van Langenhove hadden ze er toch uitgegooid?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 07:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vlaams Belang is in België een totaal irrelevante partij die door niemand serieus wordt genomen.
Wat ook niet zo moeilijk is als je types als Van Langenhove hebt rondlopen.
Hij is officieel zelfs nooit lid geweest van Vlaams Belang. Zat tijdelijk als onafhankelijk volksvertegenwoordiger in die fractie.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 07:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van Langenhove hadden ze er toch uitgegooid?
Hij is opgestapt als parlementslid. De Universiteit Gent heeft hem er wel uitgegooid.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 07:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van Langenhove hadden ze er toch uitgegooid?
quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij is officieel zelfs nooit lid geweest van Vlaams Belang. Zat tijdelijk als onafhankelijk volksvertegenwoordiger in die fractie.
Denk dat Vlaams Belang te gematigd is voor hem.
Het is natuurlijk niet voor niets dat hij op al die bijeenkomsten met FvD komt.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hij is opgestapt als parlementslid. De Universiteit Gent heeft hem er wel uitgegooid.
Van Langenhove is een gevaarlijke gek en een engnek. Als je hem hoort praten klinkt het best redelijk maar als je een beetje nadenkt over wat hij eigenlijk zegt is het gewoon extreemrechts gewauwel. Een soort Vlaamse Charlie Kirk.
Vlaams Belang heeft in Vlaanderen gewoon 25% van de stemmen (ja, in Nederland is dit blok aan partijen groter - Nederland doet mee aan het Europees kampioenschap).quote:Op vrijdag 12 juni 2026 07:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vlaams Belang is in België een totaal irrelevante partij die door niemand serieus wordt genomen.
Wat ook niet zo moeilijk is als je types als Van Langenhove hebt rondlopen.
Wij hebben een van dr hoogste inkomens van de wereld, maar dat betekent niet automatisch dat we het ook veel beter hebben. De verschillen worden soms nogal overdreven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:30 schreef Badada het volgende:
Het is al jaren duidelijk dat FvD een ranzige beerput vol neonazi’s, racisten, fascisten, antisemieten en holocaustontkenners is.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
[..]
Het is natuurlijk niet voor niets dat hij op al die bijeenkomsten met FvD komt.
Ik vraag me af hoe groot Vlaams Belang zou kunnen worden als er geen cordon sanitaire zou zijn.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vlaams Belang heeft in Vlaanderen gewoon 25% van de stemmen (ja, in Nederland is dit blok aan partijen groter - Nederland doet mee aan het Europees kampioenschap).
Vlaams Belang kan gewoon aanschuiven bij de publieke omroep en VTM, de commerciële omroep van DPG. Sterker, dankzij VTM kon ook de VRT de censuur van Vlaams Belang niet langer handhaven.
Wat natuurlijk wel helpt is dat er nog steeds een strikt en consistent cordon sanitaire om Vlaams Belang heen hangt door de overige politieke partijen, en ze dus ook niet in de inlichtingencommissie plaats mogen nemen. Dat is een groot en belangrijk verschil met Nederland.
Binnen N-VA zijn er wel stemmen om dit cordon sanitaire op te heffen, alleen is dat tot nu toe een duidelijke minderheid.
Klopt. Maar dat ze iemand die zelfs het VB te ver vindt gaan zo stevig omarmen is ook een mooie illustratie daarvan.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is al jaren duidelijk dat FvD een ranzige beerput vol neonazi’s, racisten, fascisten, antisemieten en holocaustontkenners is.
Die JFVD-groepsapps (het geesteskind van Freek Jansen, rechterhand van Baudet en lid van het bestuur), dat kerstdiner vol extreemrechtse figuren en dan heb ik het nog niet eens gehad over de bonte optocht aan weggelopen cq weggevluchte leden die unaniem zeggen dat er niks van de partij deugt, dat Baudet een gevaarlijke gek is en dat FvD hoofdzakelijk een geldmachine is om de zakken van de partijtop te kunnen vullen (met boeken, maaltijdboxen en allerlei andere rotzooi die ze met BV’s aan de man proberen te brengen).
Dat kan zijn maar de partij heeft geen enkele wezenlijke invloed.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vlaams Belang heeft in Vlaanderen gewoon 25% van de stemmen (ja, in Nederland is dit blok aan partijen groter - Nederland doet mee aan het Europees kampioenschap).
Vlaams Belang kan gewoon aanschuiven bij de publieke omroep en VTM, de commerciële omroep van DPG. Sterker, dankzij VTM kon ook de VRT de censuur van Vlaams Belang niet langer handhaven.
Wat natuurlijk wel helpt is dat er nog steeds een strikt en consistent cordon sanitaire om Vlaams Belang heen hangt door de overige politieke partijen, en ze dus ook niet in de inlichtingencommissie plaats mogen nemen. Dat is een groot en belangrijk verschil met Nederland.
Binnen N-VA zijn er wel stemmen om dit cordon sanitaire op te heffen, alleen is dat tot nu toe een duidelijke minderheid.
Allemaal wat fors aangezet. FvD jeugd gedraagt zich alsof het een dispuut is binnen een studentenvereniging .quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:34 schreef Spablauw214 het volgende:
Zelfs die Ramautarsing, die er zelf al zeer discutabele politieke ideeën op nahoudt (met zijn rare Ayn Rand-sympathieën), heeft zich van FvD gedistantieerd. Dan heb je het wel bont gemaakt.
Geen FvD-beleid zeker.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Allemaal wat fors aangezet. FvD jeugd gedraagt zich alsof het een dispuut is binnen een studentenvereniging .
Dankzij het cordon sanitaire - waardoor ze dus niet het parlement kunnen voorzitten of toegang hebben tot staatsgeheimen (in Nederland wel het geval).quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat kan zijn maar de partij heeft geen enkele wezenlijke invloed.
Hoe moet je beleid voeren tegen grote app-groepen waar soms van alles in gepost wordt van blote vrouwen, tot aan Hitler meme's, tot aan kut studenten die zich onzedelijk uitlaten over vrouwen?quote:
Een Vindicat en andere vergelijkbare studentenverenigingen zouden dan ook allang opgedoekt moeten zijn. Die komen met veel te veel weg.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe moet je beleid voeren tegen grote app-groepen waar soms van alles in gepost wordt van blote vrouwen, tot aan Hitler meme's, tot aan kut studenten die zich onzedelijk uitlaten over vrouwen?
Het is allemaal niet netjes, en volstrekt dom dat FvD daar niet harder tegen optreedt. Maar ja, ik vraag mij af of de app en signalgroepen van een vindicat of andere studentenverenigingen heel anders zijn.
Dan moet daar wel een goede gegronde reden voor zijn. Dat een vereniging weinig goede smaak aan de dag legt is daar niet een van.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:43 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Een Vindicat en andere vergelijkbare studentenverenigingen zouden dan ook allang opgedoekt moeten zijn. Die komen met veel te veel weg.
Jij vindt hoe Vindicat en andere studentenverenigingen de laatste jaren in het nieuws zijn gekomen alleen getuigen van weinig goede smaak?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moet daar wel een goede gegronde reden voor zijn. Dat een vereniging weinig goede smaak aan de dag legt is daar niet een van.
Recht van vereniging is een fundamenteel grondrecht. Niet zo makkelijk in te perken door de overheid.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:43 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Een Vindicat en andere vergelijkbare studentenverenigingen zouden dan ook allang opgedoekt moeten zijn. Die komen met veel te veel weg.
Dat geloof ik best, maar ik vind er wel wat van.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Recht van vereniging is een fundamenteel grondrecht. Niet zo makkelijk in te perken door de overheid.
Dat moet je via het strafrecht doen. Individuen die die misstanden begaan aanpakken.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:07 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, maar ik vind er wel wat van.
Capricia waa mij voor.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Jij vindt hoe Vindicat en andere studentenverenigingen de laatste jaren in het nieuws zijn gekomen alleen getuigen van weinig goede smaak?
De geldstromen en legitimatie vanuit het schoosysteem zijn dan weer prima te stoppen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat moet je via het strafrecht doen. Individuen die die misstanden begaan aanpakken.
Een vereniging verbieden is echt wel lastig. Al gebeurt dat wel, bij criminele motorbendes enzo.
Voor een Vindicat zitten de geldstromen niet zo in elkaar dat ze zonder overheidssubsidie (als je daar op doelt) meteen het loodje leggen. Bovendien is deze vereniging ook verweven met de lokale economie en geschiedenis.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De geldstromen en legitimatie vanuit het schoosysteem zijn dan weer prima te stoppen.
https://sikkom.nl/nieuws/(...)-maand-46947488.htmlquote:Vindicat pompt miljoenen in economie van Groningen met dagenlang lustrumfeest. ‘Grootste klant deze maand’
https://www.trouw.nl/binn(...)tatie-meer~bffd4bb6/quote:Studentencorps Vindicat krijgt geen geld en accreditatie meer
Weet ik. Het is gestopt en weer doorgegaan.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 11:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor een Vindicat zitten de geldstromen niet zo in elkaar dat ze zonder overheidssubsidie (als je daar op doelt) meteen het loodje leggen. Bovendien is deze vereniging ook verweven met de lokale economie en geschiedenis.
2025:
[..]
https://sikkom.nl/nieuws/(...)-maand-46947488.html
Geld en accreditatie zijn wel vaker gestopt en toch bestaan ze nog.
2020:
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)tatie-meer~bffd4bb6/
Bovendien zou het ook vreemd zijn dat je als overheid subsidie verstrekt obv ideologische grondslagen. Een nijmeegse queer vereniging wel, en een vindicat niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 11:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor een Vindicat zitten de geldstromen niet zo in elkaar dat ze zonder overheidssubsidie (als je daar op doelt) meteen het loodje leggen. Bovendien is deze vereniging ook verweven met de lokale economie en geschiedenis.
2025:
[..]
https://sikkom.nl/nieuws/(...)-maand-46947488.html
Geld en accreditatie zijn wel vaker gestopt en toch bestaan ze nog.
2020:
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)tatie-meer~bffd4bb6/
Een Hells Angels is verboden, maar dat vind ik dan weer van een ander kaliber als Vindicat.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Recht van vereniging is een fundamenteel grondrecht. Niet zo makkelijk in te perken door de overheid.
Het probleem is niet foute arrogante studentjes met zelfoverschatting. Dat is van alle tijden. Kijk maar naar de zogenaamde soldaat van oranje. Een mannetje (roelfzema ) die vooral goed was de daden van een ander (Tazelaar) op te schrijven alsof hij ze zelf had verricht. Daarnaast nog geprobeerd een staatsgreep te plegen in 1947 en daarbij een minister te laten vermoorden. Maar ja vriendje van Wilhelmina en Bernard, dus onaantastbaar. Een Thierry toen nog niemand van Thierry had gehoord.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Capricia waa mij voor.
Dergelijke verenigingen zijn ook niet aan mij besteed. Het is ook een stukje immaterieel cultuur erfgoed dat hoort bij het studentenleven en de vorming van volwassenen. Wat ik lees is soms wel randje.
Niet elke vereniging hoeft er hetzelfde uit te zien als de gemiddelde personeelsvereniging van een gemeente.
Supportersverenigingen krijgen geen subsidie.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 11:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Een Hells Angels is verboden, maar dat vind ik dan weer van een ander kaliber als Vindicat.
Als je Vindicat dan vergelijkt met supporters verenigingen van betaald voetbal clubs, dan zijn die tweede volgens mij ook eerder aan de beurt.
Ja. Ik ken uit mijn hoofd alleen de Hells Angels en Vereniging Martijn die (recent) verboden zijn.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 11:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Een Hells Angels is verboden, maar dat vind ik dan weer van een ander kaliber als Vindicat.
Als je Vindicat dan vergelijkt met supporters verenigingen van betaald voetbal clubs, dan zijn die tweede volgens mij ook eerder aan de beurt.
Hells Angels is maar een van de motorclubs die is verboden. Er zijn er veel meer verboden, waaronder Satudarah.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik ken uit mijn hoofd alleen de Hells Angels en Vereniging Martijn die (recent) verboden zijn.
Ik trouwens benieuwd of die partij CP'86 nu ook nog verboden zou worden. In het huidige tijdsgewricht.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hells Angels is maar een van de motorclubs die is verboden. Er zijn er veel meer verboden, waaronder Satudarah.
Er is ook een politieke partij verboden in 1998, las ik net, namelijk CP'86.
Vast niet. Het zijn geen Antifa maar gewoon bezorgde burgers, die zo nu en dan een neger in elkaar slaan of een AZC in de fik steken.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik trouwens benieuwd of die partij CP'86 nu ook nog verboden zou worden. In het huidige tijdsgewricht.
Er zijn er nog twee kan ik je vertellen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:02 schreef miss_sly het volgende:
Er is ook een politieke partij verboden in 1998, las ik net, namelijk CP'86.
CPN wilde de banken en verzekeraars nationaliserenquote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zijn er nog twee kan ik je vertellen.
En de CPN werd weliswaar niet verboden maar kreeg geen zendtijd op radio en televisie, plus ambtenarenverbod en uniformverbod. Burgemeesters en wethouders werden uit functie gezet.
FvD volksvertegenwoordigers bezitten daarentegen een goudgerande terugkeer- en intreeregeling bij de Rijksoverheid
Ik zou nu pleiten voor het nationaliseren van de woningcorporaties , omdat hun mega winsten in de staatskas horenquote:AI-overzicht
De Communistische Partij van Nederland (CPN) heeft in haar geschiedenis (met name in de jaren 70 en 80) gepleit voor het nationaliseren van banken en verzekeraars.
Sindsdien zijn de politieke en economische landschappen in Nederland echter flink veranderd, en de CPN is inmiddels opgegaan in GroenLinks.
Hier is een overzicht van hoe dit onderwerp destijds leefde en hoe de situatie er nu voor staat:
1. Het standpunt van de CPNDoel: De CPN wilde de 'kern van de economie' in handen van de overheid brengen.
Dit betekende het nationaliseren van banken, verzekeringsmaatschappijen, de gezondheidszorg en andere nutsbedrijven.
Redenering: Volgens de CPN was dit noodzakelijk om ongeremde speculatie tegen te gaan en de maatschappij democratisch te kunnen controleren.
https://www.studeersnel.n(...)b-nj-1999-337/636177:quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik trouwens benieuwd of die partij CP'86 nu ook nog verboden zou worden. In het huidige tijdsgewricht.
PVV en FvD kun je niet veroordelen " als enige doel het aanzetten tot haat "quote:De Hoge Raad veroordeelt de partij en haar bestuur. Dit is vervolgens ook de directe aanleiding voor de ontbindingsvordering van CP’86. De Hoge Raad oordeelt dat de werkzaamheden van CP’86 (het verspreiden van pamfletten en/of folders, de televisie uitzendingen en de spots) als enige doel het aanzetten tot haat, dan wel het bevorderen van discriminatie van allochtonen hebben. Omdat dit in strijd is met de openbare orde als bedoeld in art. 2:20 lid 1 BW is het mogelijk de partij te verbieden en ontbonden te verklaren
Jij hebt aanwijzingen dat dit stelselmatig gebeurt of dat dit een ideologische richting is die vanuit het bestuur komt?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 11:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het probleem is gebrek aan correctie en teveel invloed van deze arrogante balletjes met superioriteitsgevoel op de maatschappij. Zeker in combinatie met andere extremistische op westers/blanke superioriteit gebaseerde stromingen.
Dat FvD naar eigen goeddunken parlementsleden kan rouleren en sommigen thuis heeft zitten met wachtgeld (zoals Freek Jansen nu) is bizar, niet uit te leggen aan de belastingbetaler en iets waar we zsm vanaf moeten.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
FvD volksvertegenwoordigers bezitten daarentegen een goudgerande terugkeer- en intreeregeling bij de Rijksoverheid
Gewoon @capricia aanstellen als mod en het is snel over. SNEL!quote:Op vrijdag 12 juni 2026 09:38 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe moet je beleid voeren tegen grote app-groepen waar soms van alles in gepost wordt van blote vrouwen, tot aan Hitler meme's, tot aan kut studenten die zich onzedelijk uitlaten over vrouwen?
Forum de energiemaatschappijen. Die vliegen zo nu en dan ook alle kanten op.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:53 schreef michaelmoore het volgende:
CPN wilde de banken en verzekeraars nationaliseren
Dat hoeft het niet automatisch te betekenen nee. Maar toevallig wil het zo zijn dat we niet alleen een van de hoogste inkomens hebben, maar ook structureel in de top 10 zitten van welvaart en welzijn.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben een van dr hoogste inkomens van de wereld, maar dat betekent niet automatisch dat we het ook veel beter hebben. De verschillen worden soms nogal overdreven.
Peiling van vandaag laat een stijging zienquote:Op vrijdag 12 juni 2026 08:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat kan zijn maar de partij heeft geen enkele wezenlijke invloed.
Corrupte communistjes doen het ook prima, zonder DPG steun.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 20:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Peiling van vandaag laat een stijging zien
https://www.hln.be/binnen(...)vlaanderen~a58d933c/
Merk ook op dat in het kader VTM (kanaal van DPG) zo een Tom van Grieken uitvoerig aan het woord laat...
Toen waren ze nog het idool van veel van die zogenaamde libertariërs hier. Die trokken commentaar op dit onderdeel maar matig.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Forum de energiemaatschappijen. Die vliegen zo nu en dan ook alle kanten op.
DPG (en Mediahuis - die andere uitgever met een Vlaams-nationalistische collaboratieverleden) hebben minder bereik in Brussel en vrijwel geen bereik in Wallonië. In Brussel en Wallonië zijn de communisten inderdaad best wel groot.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 21:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Corrupte communistjes doen het ook prima, zonder DPG steun.
Overigens zijn die communisten lang niet zo corrupt als de pensioensjoemelaars en China-graaiers van Vlaams Belang (waar jij nooit wat over zal zeggen).quote:Op vrijdag 12 juni 2026 21:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Corrupte communistjes doen het ook prima, zonder DPG steun.
Nee, dat is Rossel - net zo monopolistisch, wel iets pluriformer. Gelukkig biedt DPG nog kwaliteit als EW naar hun noorderburen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
DPG (en Mediahuis - die andere uitgever met een Vlaams-nationalistische collaboratieverleden) hebben minder bereik in Brussel en vrijwel geen bereik in Wallonië.
EW is niet van DPG en is al helemaal geen kwaliteit. Zihni Ozdil en die akelige Le Pen bedevaartganger Geerten Waling voorop, het vriendje van Baudet.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 22:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, dat is Rossel - net zo monopolistisch, wel iets pluriformer. Gelukkig biedt DPG nog kwaliteit als EW naar hun noorderburen.
Ah, Roularta heeft het spelletje nog weten te ontlopen inderdaad. Scheelt.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 22:06 schreef Klopkoek het volgende:
EW is niet van DPG en is al helemaal geen kwaliteit. Zihni Ozdil en die akelige Le Pen bedevaartganger Geerten Waling voorop, het vriendje van Baudet.
Ik heb niets met het VB.quote:Alweer: van jou zullen we nooit iets negatiefs horen over Vlaams Belang, en hun corruptie.
KIA geeft 150k km garantie, 7 jaar lang, tot 10 jaar mogelijk. Dus je kan prima nog wat langer dan die drie jaar rijden toch? Zelf een EV6 hier met 135.000 op de teller. Rijdt nog als nieuw.quote:Op donderdag 11 juni 2026 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik vind het erg prettig om gewoon binnen de garantie te blijven en een paar jaar rond te kunnen rijden zonder bijkomende kosten. Dus tussen de 60.000-80.000 ga ik een nieuwe halen. Dat kan ook makkelijker aangezien nieuwere auto's hier waardevaster zijn. Momenteel rij ik een Kia K3, een model wat niet in NL verkrijgbaar is denk ik.
Welk spelletje? Van fusies en marktconcentratie? Mede betaald door de Belgische belastingbetaler?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 22:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah, Roularta heeft het spelletje nog weten te ontlopen inderdaad. Scheelt.
EV6 is een erg mooie bak.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 09:25 schreef Badada het volgende:
[..]
KIA geeft 150k km garantie, 7 jaar lang, tot 10 jaar mogelijk. Dus je kan prima nog wat langer dan die drie jaar rijden toch? Zelf een EV6 hier met 135.000 op de teller. Rijdt nog als nieuw.
Ja.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Welk spelletje? Van fusies en marktconcentratie?
Echt een auto voor homo's.quote:
Veel mensen denken dat sowieso hoor. Cocktailtjes (toen ik nog dronk), sieraden, schoudertasje, the works! Lekker boeiend verder.quote:
quote:
Ik krijg rode vlekken in mijn nek bij het zien van die yuppen die hun auto uitlopen met hun airpods nog inquote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Veel mensen denken dat sowieso hoor. Cocktailtjes (toen ik nog dronk), sieraden, schoudertasje, the works! Lekker boeiend verder.
Over media kan je een vrij grote boom opzetten, uiteindelijk zal de transformatie print naar digitaal een belangrijke factor zijn, die alleen door schaalgrootte gedragen kan worden, en is de hang naar machtsconcentratie sowieso een 'given'. Het verbaast me wel dat dat van Belgen afkomt.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 11:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En wat stuwt het deze kant op in jouw ogen? Waardoor gaat het deze richting op?
Waarschijnlijk is het niet complexer dan een hormoon probleempje wat bij de meesten weer over gaat zodra ze wat volwassener worden. Er zit niet zoveel verschil tussen dit soort clubs en voetbal hooligans. En de besturen zitten in dezelfde leeftijdscategorie, dus bijsturing is lastig.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij hebt aanwijzingen dat dit stelselmatig gebeurt of dat dit een ideologische richting is die vanuit het bestuur komt?
Is dat een proto remake van de sloep zoals ze (op zich wel aardig) nu met de 5 hebben gedaan?quote:
Yes, van de Renault 17.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Is dat een proto remake van de sloep zoals ze (op zich wel aardig) nu met de 5 hebben gedaan?
Terwijl op zich dan je vaste kosten, dure drukkerijen en distributiekosten zouden kunnen afnemen?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Over media kan je een vrij grote boom opzetten, uiteindelijk zal de transformatie print naar digitaal een belangrijke factor zijn, die alleen door schaalgrootte gedragen kan worden, en is de hang naar machtsconcentratie sowieso een 'given'. Het verbaast me wel dat dat van Belgen afkomt.
Er zijn toch best niches? FTM, Joop, De Correspondent, BNR, Wired, Bluesky.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Terwijl op zich dan je vaste kosten, dure drukkerijen en distributiekosten zouden kunnen afnemen?
Heel lang werd ook gedacht dat er ruimte vrij komt voor niches... In plaats van zoeken naar de gemene deler en de massa.
Zoals het bij audiovisuele media ook ging met de overgang naar de kabel.
Hier zijn wij het zeker met elkaar eens, ik dicht veel (domme) uitingsvormen van FvD ook toe leeftijd icm een groep mannetjes die op zoek zijn naar identiteit.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is het niet complexer dan een hormoon probleempje wat bij de meesten weer over gaat zodra ze wat volwassener worden. Er zit niet zoveel verschil tussen dit soort clubs en voetbal hooligans. En de besturen zitten in dezelfde leeftijdscategorie, dus bijsturing is lastig.
Die onnozele superioriteit hoort een beetje bij de club. Ik vind een vergelijking met een vindicat wat sterker dat de vergelijking met een supportersclub.quote:Het probleem is wanneer mensen (en dat zijn toch bijna uitsluitend mannen) blijven hangen in die staat van onnozele superioriteit. Dan wordt het ingewikkeld en krijg je vreemde rechts-nationalistische uitspattingen. Ook daar zit weer verbazingwekkend weinig verschil met voetbalsupporters. Janken omdat je clubje verloren heeft, hoe zielig kun je zijn?
Je ziet vaker retro modellen: twingo, fiat panda,quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yes, van de Renault 17.
https://topgear.nl/autoni(...)euwe-compacte-coupe/
Een Vindicat is een betere vergelijking inderdaad. Een zekere hang naar het exclusieve, samen in de fusie, praesesje worden; totaal anders spel dan voetbal waar de club of het spel puur het vehikel is voor het eigenlijke doel.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier zijn wij het zeker met elkaar eens, ik dicht veel (domme) uitingsvormen van FvD ook toe leeftijd icm een groep mannetjes die op zoek zijn naar identiteit.
Echter, met figuren zoals Duyvenvoorde, Baudet, maar ook vele andere intellectuelen die direct/indirect betrokken zijn bij de club heb je wel een bastion van kennis. Hoe zich dat ontwikkelt vind ik mooi om te volgen.
[..]
Die onnozele superioriteit hoort een beetje bij de club. Ik vind een vergelijking met een vindicat wat sterker dat de vergelijking met een supportersclub.
Dames op hakjesquote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Een Vindicat is een betere vergelijking inderdaad. Een zekere hang naar het exclusieve, samen in de fusie, praesesje worden; totaal anders spel dan voetbal waar de club of het spel puur het vehikel is voor het eigenlijke doel.
Dat deed ik ook uit mijn witte Tesla met witte bekleding ja. Maar goed, on topic.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik krijg rode vlekken in mijn nek bij het zien van die yuppen die hun auto uitlopen met hun airpods nog in
De hormonen en bijbehorende emoties zijn dezelfde, alleen het intelligentieniveau vaak niet. Erbij willen horen, wij zijn beter dan jullie, Ajax Ajax uber alles en dat soort waanzin.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Een Vindicat is een betere vergelijking inderdaad. Een zekere hang naar het exclusieve, samen in de fusie, praesesje worden; totaal anders spel dan voetbal waar de club of het spel puur het vehikel is voor het eigenlijke doel.
Tuurlijk, maar het is toch ook gewoon prettig om wat nieuws te hebben?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 09:25 schreef Badada het volgende:
[..]
KIA geeft 150k km garantie, 7 jaar lang, tot 10 jaar mogelijk. Dus je kan prima nog wat langer dan die drie jaar rijden toch? Zelf een EV6 hier met 135.000 op de teller. Rijdt nog als nieuw.
Ze hebben daar wel een punt natuurlijk, echter, dan zou dat bij de wegenbelasting ook zo moeten zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 14:46 schreef phpmystyle het volgende:
Dat hele ding mbt de bezuinigingen op sociale zekerheid en de volkspremies die hoger zijn dan de kosten kan wel eens een volgende juridisch mijnenveld worden.
De eerste geluiden over claims zijn te horen, en ook niet vreemd omdat dit zogenoemde premies zijn die eigenlijk alleen ten bate moeten komen voor de kosten van sociale zekerheid en niet voor andere zaken.
Wat maakt dat, het alleen een middel om van A naar B te reizen.quote:
De wegenbelasting is in naam en in oorspronkelijk wetsontwerp nooit bedoeld om daarmee slechts wegen te financieren. Het doel is namelijk ook om bezit van automobielen te beperken. Volstrekte quatsch natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 14:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ze hebben daar wel een punt natuurlijk, echter, dan zou dat bij de wegenbelasting ook zo moeten zijn.
Het was een grapje. Hoewel ik zo'n ev6 niet de mooiste vind. Tesla heeft helaas ook een beetje een yuppenimago.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat maakt dat, het alleen een middel om van A naar B te reizen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |