abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220954444
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.

In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.
Dikgedrukte is dus niet waar, dat laat de realiteit zien. De vraag groeit harder dan het aanbod, dat is echt niet moeilijk te snappen hoor. Er wordt dus niet genoeg gebouwd. Er is niet genoeg aanbod. Dus de prijs blijft stijgen. Deze wet zorgt voor nog minder aanbod, dus stijgt de prijs nog harder.

Ik heb geen idee waarom je net doet alsof je dom bent.
  donderdag 4 juni 2026 @ 05:39:40 #27
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220955707
quote:
18s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
A broken clock is right twice a day.

Wat je zegt klopt niet: commentaar op Hugo de Jonge is altijd goed en daarom heeft de EU nu iets verstandigs gezegd en het is nog steeds een supranationalistisch, ondemcratische moloch.
  donderdag 4 juni 2026 @ 05:40:49 #28
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220955708
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.

In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.

Wat is precies het kantelpunt? Op welk moment gaat de theorie zich manifesteren? Wanneer het aanbod groter is dan de vraag?

Want dat gaat nooit gebeuren in ons land - daar heeft de markt ook geen baat bij.
Waar was in godesnaam voldoende uitbreiding van het aanbod met een oplopend tekort aan woningen?
pi_220958175
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waar was in godesnaam voldoende uitbreiding van het aanbod met een oplopend tekort aan woningen?
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.

Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220958191
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dikgedrukte is dus niet waar, dat laat de realiteit zien. De vraag groeit harder dan het aanbod, dat is echt niet moeilijk te snappen hoor. Er wordt dus niet genoeg gebouwd. Er is niet genoeg aanbod. Dus de prijs blijft stijgen. Deze wet zorgt voor nog minder aanbod, dus stijgt de prijs nog harder.

Ik heb geen idee waarom je net doet alsof je dom bent.
'Voldoende' is wellicht ongelukkig geformuleerd.

Maar m'n punt blijft staan. Of je deze wet nou schrapt of niet; het aanbod zal de vraag nooit bijbenen. Dat heeft het in ons land nog nooit gedaan. Daarom is er geen scenario denkbaar waarbij de huurprijzen gaan dalen.

In werkelijkheid zorgt het schrappen van deze wet voor een toename van het aanbod, in combinatie met torenhoge prijzen. Precies zoals het al tijden gaat.

Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:13:22 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958197
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.

Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
zolang we niet meer buiten het dorp mogen bouwen niet nee,

op grond van 50.000 euro per m2 is het heel moeilijk bouwen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:14:15 #32
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958202
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[
Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
winst is winst , als de een het niet pakt dan pakt de ander het

geef een bouw locatie van 10 voetbalvelden buiten het dorp vrij , dan moet jij eens kijken hoe snel ze zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220958521
quote:
Snijden in bureaucratie rond woningbouw
De Commissie ondersteunt daarnaast de wens die dit kabinet al heeft uitgesproken, namelijk om flink te snijden in de bureaucratie rond woningbouw.
Wat een huichelarij :(
Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.

Waarom zou je willen investeren als het:
1e door de regels zo duur wordt , dat niemand de huur kan betalen
2e door de regels het winstgevend verhuren bijna onmogelijk gemaakt wordt
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 14:13:49 #34
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220958560
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Wat een huichelarij :(
Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.

Waarom zou je willen investeren als het:
1e door de regels zo duur wordt , dat niemand de huur kan betalen
2e door de regels het winstgevend verhuren bijna onmogelijk gemaakt wordt
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee en niet voor wat de bevolking nodig heeft. Luxe appartementen zijn lucratiever om te bouwen dan halve sovjetflats. En de mensen overzeese investeerders die die gebouwen tegenwoordig beheren zijn ook geen filantropische instellingen en vragen gewoon een zo hoog mogelijke huur.

En dan hebben we het nog niet over de grondprijzen gehad.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:16:46 #35
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958573
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee

de politiek wil persee binnenstedelijk bouwen, dat hebben de bouwers niet verzonnen
binnenstedelijk bouwen is gigantisch lastig , tijdrovend en gecompliceerd

wijs hen een paar hectare buiten het dorp aan en ze gaan vrolijk aan de slag
met een plan en een folder rmaken voor de kooplustigen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:21:08 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958589
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:06 schreef Oud_student het volgende:

Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.

nee dat is onzin
het zal de EU worst zijn, in ga maar eens in andere EU landen kijken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220958637
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:50 schreef VoMy het volgende:
Het probleem is het gebrek aan woningen teveel mensen [..]
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:31:01 #38
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220958640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Please leave.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220958645
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Please leave.
Probeer het nog eens, maar dan in het Nederlands.

[ Bericht 7% gewijzigd door CarbonC op 04-06-2026 14:55:34 ]
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:31:58 #40
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220958649
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Neuh, dat heeft er weinig mee van doen eigenlijk.
Antifa
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:33:24 #41
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958657
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Het probleem is het gebrek aan woningen teveel mensen [..]
nou , dat is geen enkele belemmering om woningen te bouwen

quote:
18s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
De EU weet niet eens wie Hugo de jonge is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220958679
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef VoMy het volgende:

[..]
Neuh, dat heeft er weinig mee van doen eigenlijk.
Alsof die 1 miljoen arbeidsmigranten niet in huizen wonen :')
pi_220958750
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:37 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Alsof die 1 miljoen arbeidsmigranten niet in huizen wonen :')
Die wilden we we hier graag hebben. We stemmen immers al een paar decennia op economisch rechtse partijen. VVD, CDA maar ook JA21 nu etc...allemaal verzot op arbeidsmigranten. Dan moeten we niet gaan miepen denk ik?
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:34 #44
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220958775
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.

Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
Als we stoppen met alle migratie binnen een afzienbare tijd.
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:53:23 #45
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220958785
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Please leave.
Tsja, je kunt blijven dromen, feit is dat dit het meest dichtbevolkte land (met afstand) is van Europa, uitgezonderd van wat stadsstaatjes zoals Monaco en dat er elk jaar minimaal (!) netto een Deventer bijkomt.
pi_220958835
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als we stoppen met alle migratie binnen een afzienbare tijd.
Ja, en dat gaan we dus niet doen. Er zullen altijd migranten komen. Uit buurlanden, de EU, Noord-Amerika, etc etc. Ook als we morgen geen enkele asielzoeker meer binnenlaten staat de migratieteller niet op nul.

En het zal niet leiden tot lagere huurprijzen of betaalbare koopwoningen. Ja, misschien in de verre toekomst, als de boomers allemaal dood zijn. Maar zeker niet op korte termijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220958844
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ja, en dat gaan we dus niet doen. Er zullen altijd migranten komen. Uit buurlanden, de EU, Noord-Amerika, etc etc. Ook als we morgen geen enkele asielzoeker meer binnenlaten staat de migratieteller niet op nul.

En het zal niet leiden tot lagere huurprijzen of betaalbare koopwoningen. Ja, misschien in de verre toekomst, als de boomers allemaal dood zijn. Maar zeker niet op korte termijn.
Men zou eindelijk eens kunnen beginnen met het terugdringen van weinig bijdragende vormen van arbeidsmigratie, zoals in de vleesverwerkende industrie waar veel mis gaat. Voer de maatregelen van de comissie Roemer per direct in.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:50 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220959229
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Men zou eindelijk eens kunnen beginnen met het terugdringen van weinig bijdragende vormen van arbeidsmigratie, zoals in de vleesverwerkende industrie waar veel mis gaat.

Voer de maatregelen van de comissie Roemer per direct in.
dat slachten zal vast wel door humanoids gedaan kunnen worden, in the near future

Dat is goedkoper, scheelt woonruimte , op termijn zal dat resulteren in een gebrek aan consumenten met koopkracht, en daardoor ook in minder vleesverwerking dus

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2026 20:53:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 18:36:30 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220960012
Plannen en vergaderen, bla bla bla. Ga GVD gewoon bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar ja, veel te veel mensen hebben belang bij de kunstmatige krapte, de banken, de huiseigenaren, de gemeentes, de projectontwikkelaars.
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:56:27 #50
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220961121
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Plannen en vergaderen, bla bla bla. Ga GVD gewoon bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar ja, veel te veel mensen hebben belang bij de kunstmatige krapte, de banken, de huiseigenaren, de gemeentes, de projectontwikkelaars.
projectontwikkelaars en bouwers die maakt het niet uit de groene politiek wil niet bouwen in groene gebieden als weilanden

Provincies hebben geen zin in woningbouw voor anderen dan voor zichzelf en collega's hun kinderen en kennissen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')