Dikgedrukte is dus niet waar, dat laat de realiteit zien. De vraag groeit harder dan het aanbod, dat is echt niet moeilijk te snappen hoor. Er wordt dus niet genoeg gebouwd. Er is niet genoeg aanbod. Dus de prijs blijft stijgen. Deze wet zorgt voor nog minder aanbod, dus stijgt de prijs nog harder.quote:Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.
In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.
A broken clock is right twice a day.quote:Op woensdag 3 juni 2026 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
Waar was in godesnaam voldoende uitbreiding van het aanbod met een oplopend tekort aan woningen?quote:Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.
In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.
Wat is precies het kantelpunt? Op welk moment gaat de theorie zich manifesteren? Wanneer het aanbod groter is dan de vraag?
Want dat gaat nooit gebeuren in ons land - daar heeft de markt ook geen baat bij.
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.quote:Op donderdag 4 juni 2026 05:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar was in godesnaam voldoende uitbreiding van het aanbod met een oplopend tekort aan woningen?
'Voldoende' is wellicht ongelukkig geformuleerd.quote:Op woensdag 3 juni 2026 22:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dikgedrukte is dus niet waar, dat laat de realiteit zien. De vraag groeit harder dan het aanbod, dat is echt niet moeilijk te snappen hoor. Er wordt dus niet genoeg gebouwd. Er is niet genoeg aanbod. Dus de prijs blijft stijgen. Deze wet zorgt voor nog minder aanbod, dus stijgt de prijs nog harder.
Ik heb geen idee waarom je net doet alsof je dom bent.
zolang we niet meer buiten het dorp mogen bouwen niet nee,quote:Op donderdag 4 juni 2026 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.
Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
winst is winst , als de een het niet pakt dan pakt de ander hetquote:Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[
Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
Wat een huichelarijquote:Snijden in bureaucratie rond woningbouw
De Commissie ondersteunt daarnaast de wens die dit kabinet al heeft uitgesproken, namelijk om flink te snijden in de bureaucratie rond woningbouw.
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee en niet voor wat de bevolking nodig heeft. Luxe appartementen zijn lucratiever om te bouwen dan halve sovjetflats. En de mensen overzeese investeerders die die gebouwen tegenwoordig beheren zijn ook geen filantropische instellingen en vragen gewoon een zo hoog mogelijke huur.quote:Op donderdag 4 juni 2026 14:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat een huichelarij![]()
Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.
Waarom zou je willen investeren als het:
1e door de regels zo duur wordt , dat niemand de huur kan betalen
2e door de regels het winstgevend verhuren bijna onmogelijk gemaakt wordt
de politiek wil persee binnenstedelijk bouwen, dat hebben de bouwers niet verzonnenquote:Op donderdag 4 juni 2026 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee
nee dat is onzinquote:Op donderdag 4 juni 2026 14:06 schreef Oud_student het volgende:
Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.
quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:50 schreef VoMy het volgende:
Het probleem is het gebrek aan woningen teveel mensen [..]
Please leave.quote:
Probeer het nog eens, maar dan in het Nederlands.quote:
nou , dat is geen enkele belemmering om woningen te bouwenquote:Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het probleem is het gebrek aan woningen teveel mensen [..]
De EU weet niet eens wie Hugo de jonge isquote:Op woensdag 3 juni 2026 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
Alsof die 1 miljoen arbeidsmigranten niet in huizen wonenquote:Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Neuh, dat heeft er weinig mee van doen eigenlijk.
Die wilden we we hier graag hebben. We stemmen immers al een paar decennia op economisch rechtse partijen. VVD, CDA maar ook JA21 nu etc...allemaal verzot op arbeidsmigranten. Dan moeten we niet gaan miepen denk ik?quote:Op donderdag 4 juni 2026 14:37 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Alsof die 1 miljoen arbeidsmigranten niet in huizen wonen
Als we stoppen met alle migratie binnen een afzienbare tijd.quote:Op donderdag 4 juni 2026 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.
Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
Tsja, je kunt blijven dromen, feit is dat dit het meest dichtbevolkte land (met afstand) is van Europa, uitgezonderd van wat stadsstaatjes zoals Monaco en dat er elk jaar minimaal (!) netto een Deventer bijkomt.quote:
Ja, en dat gaan we dus niet doen. Er zullen altijd migranten komen. Uit buurlanden, de EU, Noord-Amerika, etc etc. Ook als we morgen geen enkele asielzoeker meer binnenlaten staat de migratieteller niet op nul.quote:Op donderdag 4 juni 2026 14:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als we stoppen met alle migratie binnen een afzienbare tijd.
Men zou eindelijk eens kunnen beginnen met het terugdringen van weinig bijdragende vormen van arbeidsmigratie, zoals in de vleesverwerkende industrie waar veel mis gaat. Voer de maatregelen van de comissie Roemer per direct in.quote:Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, en dat gaan we dus niet doen. Er zullen altijd migranten komen. Uit buurlanden, de EU, Noord-Amerika, etc etc. Ook als we morgen geen enkele asielzoeker meer binnenlaten staat de migratieteller niet op nul.
En het zal niet leiden tot lagere huurprijzen of betaalbare koopwoningen. Ja, misschien in de verre toekomst, als de boomers allemaal dood zijn. Maar zeker niet op korte termijn.
dat slachten zal vast wel door humanoids gedaan kunnen worden, in the near futurequote:Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Men zou eindelijk eens kunnen beginnen met het terugdringen van weinig bijdragende vormen van arbeidsmigratie, zoals in de vleesverwerkende industrie waar veel mis gaat.
Voer de maatregelen van de comissie Roemer per direct in.
projectontwikkelaars en bouwers die maakt het niet uit de groene politiek wil niet bouwen in groene gebieden als weilandenquote:Op donderdag 4 juni 2026 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Plannen en vergaderen, bla bla bla. Ga GVD gewoon bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar ja, veel te veel mensen hebben belang bij de kunstmatige krapte, de banken, de huiseigenaren, de gemeentes, de projectontwikkelaars.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |