Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijkquote:Op woensdag 3 juni 2026 00:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik wilde eigenlijk nog een lijst van bijzondere genoemde titels uit de vorige delen noemen, maar dan wordt het weer zo'n achterlijke opsomming zonder ook maar enige vorm van context. Wel zeker de moeite waard om even door de vorige delen heen te scrollen![]()
Wel meteen ook een nieuwe in de reeks van ArnieAlberts' Aanbevelingen:
De Victorie (Alle afleveringen beschikbaar).
Dit was de reeks die Zeg 'ns Aaa moest doen vergeten. Nou: vergeet het maar. Deze comedyserie uit begin 1994 is, kortgezegd... verschrikkelijk.En daar kan de cast echt niks aan doen, maar als je John Leddy naast Carry Tefsen zet, in een door Chiem van Houweninge geschreven eigen bewerking op basis van FC De Kampioenen(!), dan zak je genadeloos door het ijs. Wel bijzonder om Marjolein Macrander (Mik uit Ik Mik Loreland) eens in een andere rol te zien.
Klopt ja, heeft ze óók nog gedaan in de eerste seizoenen! Ze had ook een rol in de EO-dramaserie 'In De Praktijk', maar daar wil ik later nog even wat uitgebreider bij stilstaan. Absoluut een kijktip waard, vraag maar aan @PeterKelderquote:Op woensdag 3 juni 2026 00:53 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijk
Check de Appelgaard ook even.quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wellicht ook De Weg uitproberen?quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wauw. In deze ruwe opname van volgens mij een item uit TROS Aktua loopt Wibo van der Linden even helemaal leeg in positieve zin over Het geheim van Vredenhof. Als slager keurde hij zijn eigen vlees, want hij had zelf die serie geschreven.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ook de oude series die je vroeger zelf spannend vond, moet je niet altijd terugkijken. Die fout heb ik eens gemaakt met Het Geheim Van Vredehof.
Dat zie je niet in de opname, maar ik heb de foto's in de Hitkrant gezien!quote:
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Ik heb exact hetzelfde, raar hoe dat werkt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Mis ook een lijst met toegevoegde content aangezien ze nog steeds aan het aanvullen zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemetenquote:Op woensdag 3 juni 2026 11:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.
Alleen al de intro’s van sommige shows en series duren 2 minuten.
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:28 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.
Ik vond De Weg erg goed, zelfs nu nog. (vroeger kennelijk gemist) Andre van den Heuvel was wel een geweldige acteur, het script was ook goed geschreven, alleen vond ik Sjoerd Pleysier als 18-jarige met een kalend hoofd niet echt overtuigend..quote:Op woensdag 3 juni 2026 01:17 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wellicht ook De Weg uitproberen?
Maar de comeback van de Staatsloterijshow voelt weer te haastig en vluchtig.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby's en interesses breed worden uitgemeten![]()
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:01 schreef Shii het volgende:
Ik keek vroeger graag mee met m'n ouders naar De Fabriek. De begintune geeft me nog steeds kippenvel en dat gevoel van toen.
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma’squote:Op woensdag 3 juni 2026 14:40 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.
Uberhaupt decors met heel veel verschillende stukken en hoge trappen en zo.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma's
Ik wilde ook een keer in die bak springenquote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Doet ie 't of doet ie 't niet werd ook pas tijdloos leuk vanaf het tweede seizoen, eind '89. Toen waren de bekende Nederlanders niet langer de kandidaten maar onbekende stellen, en werd het grootser van opzet. Dat is de show waar ik nu nog 's nachts mijn bed voor uitkom.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.
Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken
Tegelijk is de huidige Staatsloterijshow pure aids, want ze leveren precies aan die tiktok-doelgroep. De eerste ronde wordt er in 2 minuten doorheen gejast, dan een lompe tweede ronde en dan zien we een locatie-itempje van de finalisten die vanuit hun hometown vertellen waarom ze zielig zijn en echt die ton verdienen. Walgelijk.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemeten![]()
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
De showblokken, oh my god! Dat wat je daar noemt is de meest gedateerde factor uit amusementsshows van de jaren 80. Gelukkig kregen ze in de 90s zelf ook door dat mensen tv op tv wilden en theater in het theater, maar tot de 80s was het echt een spetterend geheel om showballetten in groots geschakelde cameravoering te zien.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:51 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet.
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Ja exact dat, zoals ik het me herinner gingen ze onmogelijke wensen van kinderen vervullen maar het zijn eigenlijk gewoon kleine toneelstukjes.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:59 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal nietquote:Op woensdag 3 juni 2026 18:55 schreef Remco het volgende:
Met het mes of tafel is daarintegen vrijwel niet veranderd sinds 1997, juist erg korte introducties van de kandidaten en erg lekker tempo tussen de vragen.
Alleen stond ik wel even te kijken dat een deelnemer halverwege een vraag gewoon een sigaret opsteekt, bizar dat dat zo relatief kort geleden nog gebeurde. De intro van het eerste seizoen is trouwens wel heel erg raar en totaal niet passend. Beetje alsof ze wouden voordoen alsof het illegaal pokeren in een achteraf steegje was.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060046366031
Teveel buitenlandse sportrechten denk ik? De hoeveelheid Studio Sport vind ik al beangstigend en verrassend veel.quote:
Goeie vraag, maar niet het geval. Spaan en Vermeegen zaten tot 1996 bij Veronica met Die 2 Nieuwe Koeien, daarna klapte het duo door ruzie over een overstap naar Sport7/De Mol. Vermeegen ging alleen verder bij Veronica, Spaan ging naar de VARA en maakte daar Studio Spaan.quote:Op donderdag 4 juni 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zaten die niet al snel bij de commercielen?
Ooit uitgebracht op dvd maar al heel lang niet meer verkrijgbaar, nu te zien in drie lange delen: 'Een Gebaar'.quote:Op 16 en 17 mei 1983 is Freek de Jonge samen met Wim de Bie en Kees van Kooten de drijvende kracht achter twee theateravonden voor Amnesty International, gebaseerd op het Britse 'Secret Policeman's Ball'. Die krijgen de titel Een Gebaar: Aksie De Bevrijdende Lach. Een unieke combinatie: drie VPRO-coryfeeën en voor progressief Nederland, tesamen met de top van het Nederlandse amusement. Kees van Kooten: ‘Al die Britse komieken beconcurreerden elkaar natuurlijk, maar tijdens The Secret Policeman’s Ball werkten ze met grote eensgezindheid. Zo moeten wij het ook doen, dachten wij.’
En dus benaderen zij iedereen die er op dat moment in hun ogen toe doet in ons kleurrijke theater-amusementsland: Adèle Bloemendaal, het Willem Breuker Kollektief, Herman Brood, Django Edwards, Paul Haenen, Jeroen Henneman, Kamagurka, het Kollektief Internationale Nieuwe Scène, Fay Lovsky, Mathilde Santing, Urbanus, Herman van Veen, Joop Visser, Het Werkteater, Floor van Zutphen en vele anderen. Iedereen werkt belangeloos mee.
Onder die anderen nieuwkomers als het duo De Duo’s, bestaande uit Arjan Ederveen en Kees Prins, en een verrassende naam als André Hazes. Die weet aanvankelijk niet zo goed raad met de uitnodiging voor zo’n ‘VPRO-feestje’ met niet bepaald zijn publiek. Maar als hij hoort dat ook Herman Brood heeft toegezegd, stelt hij voor met Brood een duet te zingen. Wim de Bie: ‘We moesten het amusement wat breder aanpakken. Even alle VPRO-leden in de zaal prikkelen. Ik heb zijn optreden onlangs op plaat teruggeluisterd en meen dat ook te horen in de zaal. Hazes moet opbouwen. Aan het eind is er enorme respons, maar in het begin vindt men het raar.’
Verrassend is ook dat Doe Maar de hele avond fungeert als het orkest, waarbij het bandje een beroep kan doen op Fay Lovsky, Mathilde Santing en Floor van Zutphen als backing vocals. Om niet het verkeerde publiek (van ‘gillende meisjes’) te trekken, worden Henny Vrienten cum suis niet vermeld op het affiche.
En ook een opvolger bij de EO, 'Hoe is het mogelijk' (1996).quote:Op vrijdag 5 juni 2026 02:19 schreef ACT-F het volgende:
Kennelijk was er een voorloper van De Wondere Wereld, Horizon. Van voor mijn tijd:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039444431
Omdat enkel deze uitzendingen opgenomen en geselecteerd zijn door Beeld & Geluid en haar voorloper. Als je goed kijkt zie je ook dat er van Ik Mik tevens een paar latere herhalingen bewaard zijn. Dit zijn dus bijna allemaal tv-opnames (met Zappelin-logo in beeld). Die herhalingen (uit 2002) waren in de montage ingekort: speelduur van 23+ minuten moest voor het tijdslot strak worden ingekort tot 20 minuten totaal, dus werden een paar dingetjes weggesneden.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:49 schreef Bpalma het volgende:
@:Arniealberts weet jij waarom er maar elf afleveringen van Ik mik loreland in de schatkamer staan is dat ook een rechtenkwestie
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentimentquote:
Ja, ik heb als kind ook eens een willekeurige aflevering daarvan gezien die werd herhaald (de laatste, over seks) en dat was zo'n WTF-ervaring dat het me altijd is bijgebleven.quote:Op woensdag 3 juni 2026 23:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet nog dat ik dit vroeger best eng vond toen ik zeven was
https://schatkamer.beelde(...)4531/dr-krankenstein
Ik weet alleen die Frankenstein nog maar nu ik stukken terug kijk blijkt het een medisch programma voor kinderen![]()
Spannende muziekjes en monsters die worden opgesneden (dmv een rits) voor een kleine bosbeetle was het wat te spannend soms
Ik hoor nu ook dat de stem van het monster dezelfde acteur is als Tommie, dat heb ik toen ook niet geweten
En ze zijn er weer, de demonstranten tegen asielzoekers met de Nederlandse driekleur op hun mouwen geborduurd.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 19:53 schreef Maanvis het volgende:
Alle propagandafilms van de NSB staan er ook op
https://schatkamer.beelde(...)eren=oudste&pagina=1
Ik heb er een paar bekeken, maar het was toen meer tegen de bolsjewisten, dat was toen het grote gevaar. Een Europa tegen de bolsjewieken, haha.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 22:17 schreef spapaars het volgende:
[..]
En ze zijn er weer, de demonstranten tegen asielzoekers met de Nederlandse driekleur op hun mouwen geborduurd.
Je was me voor. Dit maakt me dus stiekem gewoon kwaad. En eigenlijk heb ik maar één simpele reactie op deze hedendaagse podcast-lullert en Omroep MAX-programmamaker:quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Toine51 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html
Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...
Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
Kon je wel verwachten met die ultra linkse de Leeuw.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Toine51 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html
Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...
Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
Dus dat.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Mee eens. Het probleem is denk dat er toendertijd geen afspraken zijn gemaakt over streamingrechten dus de publieke omroep kan een programma kopen van een productiehuis en alleen de tv-rechten hebben.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Dat was de Annie de Rooij-sketch naar aanleiding van de vermissing (en later bleek ook verdrinking) van twee Urker vissers.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 10:35 schreef FreshFruit het volgende:
Ik herinner met nog wel een sketch van Meneer de Leeuw Waar hij in klederdracht in het water stond te oreren over verdronken vissers. Die kwam niet heel leuk aan.
Nee, want het schiet niks op. En dat stoort me.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 10:28 schreef FreshFruit het volgende:
Sow, dat is er uit. Lucht het op Arnie ?
Zag ik ook laatst langskomen. Egbert snijdt een paar hele goede punten aanquote:Op zaterdag 6 juni 2026 17:38 schreef Eightyone het volgende:
Een monoloog over Dit Was Het Nieuws e.d. ("moet je grappen van vroeger censureren?"), mocht iemand het interesseren:
Bekijk deze YouTube-video
Wel als je alleen de highlights toelaat. Kom op, Paul. Sta goddomme achter je oeuvre. Neem een paar filmpjes op die je desnoods vooraf aan een uitzending plaatst en licht ze toe. Maar ga niet schrappen of bewerken. Kom op.quote:Op sociale media werd recent een oud filmpje van je alter ego Bob de Rooij gedeeld, waarin hij grappen maakt over een Surinaams gezin. Kijk je anders naar dat filmpje nu je zoons van kleur hebt?
„Nee, in principe niet, ik vind het nog steeds grappig. Maar ik wil wel dat mensen de context snappen. We hebben dat begin jaren negentig gemaakt. Er was toen geen enkele opschudding: toen kon dat blijkbaar nog. Of de mensen die zich eraan stoorden, spraken zich er in elk geval niet over uit. De tijdgeest is veranderd, mensen kijken er nu anders tegenaan dan toen. En dat is terecht.”
„Ik ben ook veranderd en kijk anders naar dit soort onderwerpen dan ik toen deed. Voor mij maakten het boek en daarna de film 12 Years a Slave het verschil. Daarna zag ik in dat er als gevolg van de kolonisatie iets heel erg mis zit met de verhoudingen tussen nazaten van tot slaaf gemaakten en de witte Europeanen. Ik zou dat filmpje van Bob de Rooij op deze manier nu niet meer maken.”
Hoe zorg je ervoor dat die beelden in de context van die tijd worden gezien?
„Beeld & Geluid heeft vorige week de Schatkamer gelanceerd, een digitaal platform met meer dan 700.000 programma’s van de afgelopen decennia. Daar zit mijn oeuvre nog niet bij, omdat ik wil dat bij dat soort fragmenten een toelichting komt. Ik heb geen zin om mij doorlopend te moeten blijven verantwoorden voor sketches van 30, 35 jaar geleden. Daarom moet bij dat materiaal de context van die tijd worden gegeven. Ik wil er goed over nadenken wat wel en wat niet in die Schatkamer komt, en onder welke voorwaarden.”
[..]
Ben je er überhaupt mee bezig wat mensen van jou onthouden als je er ooit niet meer bent?
„Ik ben sowieso niet van het terugkijken. En we zijn in Nederland niet heel goed in het eren van onze oude iconen. Ik denk niet dat er veel van mij herinnerd gaat worden. Misschien kom je dan toch terecht bij dat fragment met René Klijn.”
Dit dusquote:Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Nog steeds een trauma vanquote:Op vrijdag 5 juni 2026 10:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentiment
Ik ben van 1993 en keek Kopspijkers op de bank met mijn ouders. Maar dat zal niet voor 2001 geweest zijn vermoed ik zo. Zal eens een en ander terug gaan kijken en zien wat ik herken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 18:08 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wel pas vanaf januari 2001, dus de volledige eerste zes seizoenen (1998-2001) ontbreken. Nog meer als je voorlopers Spijkers en Spijkertijd meetelt. Precies wat er de afgelopen 10+ jaren nog regelmatig herhaald werd op NPO 1 Extra/NPO Best/Best 24/Hilversum Best.
Jiskefet ontbreekt volledig.
Koot en Bie ontbreekt volledig.
Vroeger als kind was ik met mijn familie op vakantie in Duitsland, en in een restaurant zat een tafeltje voor ons..quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:01 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van de Konsumentenman met Frits Bom kan ik me nog herinneren. Het gaat over roken in vliegtuig en bus, toen dat nog konToen begon al de discussie of het niet beter was om te verbieden om één lijn te trekken, maar geen enkele maatschappij deed dat vrijwillig omdat het klanten kostte:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038606231
Dat is wel de bomquote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:37 schreef TLC het volgende:
[..]
Vroeger als kind was ik met mijn familie op vakantie in Duitsland, en in een restaurant zat een tafeltje voor ons..
Frits Bom !!![]()
Een van de dingen uit mijn jeugd die me is bijgebleven, ik zie hem nog zo voor me zittenquote:
Hoe oud was ze dan? Toen waren we een stuk liberaler als het ging om seksualiteit.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording..![]()
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien..
13 of 14 jaar was ze, haar zus ouder rond de 17.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hoe oud was ze dan? Toen waren we een stuk liberaler als het ging om seksualiteit.
Villa Achterwerk in de kast met een simpel concept waarin je een minuut faam kreeg op tv![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029701531
Ik dacht dat hippies juist zo van de vrije keuzes waren, lolquote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording..![]()
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien..
Yep, een van de eerste in dat genre..quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:15 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik dacht dat hippies juist zo van de vrije keuzes waren, lol1971-programma, die?
Net eens zitten kijken (ik kende het helemaal niet), alleen al gaaf om Disco Alberti eens van binnen te zienquote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Yep, een van de eerste in dat genre..
Daar keek ik heel vaak naar. Geweldig programmaquote:Op zondag 7 juni 2026 00:10 schreef Dutch_view het volgende:
Ook een programma waarvan ik dacht Oooh jaaa: KIJK TV met Wubbo Ockels.
Populair-wetenschappelijk programma met een erg toffe leader.
https://schatkamer.beelde(...)030021505331/kijk-tv
Heb me dit altijd afgevraagd. Lijkt er eerder op dat de producent van KIJK-TV een nieuw programma wilde maken (misschien los van tijdschrift KIJK) en daarvoor de oude KIJK-TV-leader recyclede? Want je ziet dat de leader echt wordt afgekapt.quote:Op zondag 7 juni 2026 01:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar keek ik heel vaak naar. Geweldig programmaTijdens de pilot zou het programma Sjoege heten gepresenteerd door Martin van Steijn:
Bekijk deze YouTube-video
Ben er wat aan het kijken, geweldige seriequote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Die was ik helemaal vergeten. Bedankt voor het herinnerenquote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Die buurvrouw die het over die puinhoop heeftquote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Ik zou zeggen Oosteinde 33.quote:Op zondag 7 juni 2026 13:46 schreef Dagoduck het volgende:
Bestaan die woningen nog? Heb wat via Google Street View gezocht in Broek in Waterland maar kon het zo 1, 2, 3 niet vinden.
Ah ja, bomen en bielzen ertegenover komen overeen. Keurig keurig. Ik heb door die buurt gezocht maar iets te vlug erlangs geskipt denk ik.quote:Op zondag 7 juni 2026 14:55 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Ik zou zeggen Oosteinde 33.
https://maps.app.goo.gl/JdhPEEjuKZ8BGkGK8
In 2009 geen garagedeur meer en in 2020 wordt er verbouwd bij de buren waar meneer de fotograaf gewoond heeft denk ik.
Boh, goede tipquote:Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Het huisnummer was te zien in de uitzending. Dat hielp wel.quote:Op zondag 7 juni 2026 20:06 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ah ja, bomen en bielzen ertegenover komen overeen. Keurig keurig. Ik heb door die buurt gezocht maar iets te vlug erlangs geskipt denk ik.
Thanks. Toch wel leuk om te zien hoe dat zich dan heeft ontwikkeld.
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.quote:
Grappig. Ik was er stellig van overtuigd dat het een RTL4-programma was. Geen idee waarom.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Bromet is ruim 30 jaar later nog steeds bezig. Maakt een docu over een buurt in mijn stad Den Helder.quote:Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Het huisnummer was te zien in de uitzending. Dat hielp wel.
[..]
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
"Filmt u hier al lang?"quote:Op zondag 7 juni 2026 21:31 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Bromet is ruim 30 jaar later nog steeds bezig. Maakt een docu over een buurt in mijn stad Den Helder.
Het is na een paar jaar op RTL4 verder gegaan.quote:Op zondag 7 juni 2026 21:22 schreef Benny het volgende:
[..]
Grappig. Ik was er stellig van overtuigd dat het een RTL4-programma was. Geen idee waarom.
Werd hij niet genadeloos neergesabeld omdat ie naar "de commerciëlen" ging? Net als Spijkerman?quote:Op zondag 7 juni 2026 21:55 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het is na een paar jaar op RTL4 verder gegaan.
Nope. Viel bij hem wel mee. Zijn overstap in 1993 was redelijk algemeen te noemen. Het format van 'Doet ie 't of doet ie 't niet' stierf er wel echt een roemloze dood, dat bleven ze maar aanpassen en aan sleutelen.quote:Op zondag 7 juni 2026 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Werd hij niet genadeloos neergesabeld omdat ie naar "de commerciëlen" ging? Net als Spijkerman?
Quizzen vind ik ook leuk om terug te zien. Ik heb net een paar van de allereerste afleveringen van Met Het Mes op Tafel uit 1997 gezien. Joost Prinsen die alles nog uitvoerig uitlegt en veel meer interactie ook tussen hem en de kandidaten én tussen de kandidaten onderling dan nu. Tegenwoordig stelt Sjoerd (overigens een uitstekende presentator verder) af en toe obligate korte vraagjes over het werk/de hobby's van de kandidaten en dat is het dan.quote:Op zondag 7 juni 2026 23:49 schreef Firuze60 het volgende:
Hier keek ik ook altijd graag naar, taalspelletjes tussen Belgie en Nederland, Tien voor Taal
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029157831
Zoals ik eerder hierboven al aanhaalde:quote:Op maandag 8 juni 2026 01:26 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Quizzen vind ik ook leuk om terug te zien. Ik heb net een paar van de allereerste afleveringen van Met Het Mes op Tafel uit 1997 gezien. Joost Prinsen die alles nog uitvoerig uitlegt en veel meer interactie ook tussen hem en de kandidaten én tussen de kandidaten onderling dan nu. Tegenwoordig stelt Sjoerd (overigens een uitstekende presentator verder) af en toe obligate korte vraagjes over het werk/de hobby's van de kandidaten en dat is het dan.
En Joost die zingt blijft natuurlijk ook altijd goed.
quote:Op donderdag 4 juni 2026 01:03 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal nietAlso: wat een vréselijke kandidate zit ertussen, mijn god
Dat is precies wat een goede TV-quiz toen was en nu steeds minder is, iets met kandidaten die je de winst gunt of juist totaal niet
Zat ie ertegenaan ja?! Dan heb ik net ff te vroeg weggezapt vanmiddagquote:Op zondag 7 juni 2026 22:04 schreef Dutch_view het volgende:
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld![]()
Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken![]()
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos.![]()
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan![]()
Ja helemaal op t einde van de afleveringquote:Op maandag 8 juni 2026 03:13 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zat ie ertegenaan ja?! Dan heb ik net ff te vroeg weggezapt vanmiddag
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431quote:
dank!quote:Op maandag 8 juni 2026 10:22 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Item vanaf 10:50
Buren was altijd brilliantquote:Op zondag 7 juni 2026 22:04 schreef Dutch_view het volgende:
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld![]()
Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken![]()
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos.![]()
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan![]()
Die aflevering over de Poolse tuinkabouterhandel in Dorst met de geïmporteerde Poolse dames was echt te bizar om te kunnen bedenkenquote:Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
linkje?quote:Op maandag 8 juni 2026 13:12 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Die aflevering over de Poolse tuinkabouterhandel in Dorst met de geïmporteerde Poolse dames was echt te bizar om te kunnen bedenken
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731quote:
Wat een droogkloot die Brometquote:Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731
Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Het lijkt bijna Van Kooten en de Biequote:Een gezin en hun buurman in Kerkrade beschuldigen elkaar over en weer van geluidsoverlast.
In 2008 stond het er nog vol met tuinbeelden: https://maps.app.goo.gl/KXfs6cCJuLLZf6oY8 Het huis van de buurman ook: https://maps.app.goo.gl/GyCQBHWkMBi3YJF3Aquote:Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731
Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Als je het nu terugkijkt zie je pas echt hoe zuigerig het allemaal was.quote:Op maandag 8 juni 2026 15:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
quote:Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegensspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Grappig, want Archie Bunker vond ik toen enorm komisch en nu nog steeds (op youtube veel te vinden van die serie). Terwijl ik ooit een paar afleveringen van deze serie keek en er geen bal aan vond.quote:Comedy over de lotgevallen van de cynische, bejaarde Fred Schuit, gespeeld door Rijk de Gooijer. Deze 'Nederlandse Archie Bunker' heeft op alles en iedereen commentaar en maakt ruzie met wie er op zijn pad komt. Iedereen moet het bij hem ontgelden: gehandicapten, politici, werklozen, vrouwen, Limburgers, homo's, buitenlanders, ja zelfs zanger Rob de Nijs.
Drama om te lachen
De VARA-serie 'In voor en tegenspoed' is een remake van de serie 'Met goed fatsoen' van Johnny Speight, de schrijver van 'Archie Bunker'; de KRO durft deze serie in 1976 niet uit te zenden.
In 1991 vragen vooraf enkele journalisten zich af of de kijker wellicht geschokt zal reageren op de harde 'grappen'. Dat blijkt mee te vallen: het is dan wel geen echte comedy, maar toch wel "drama om te lachen".
Dat is omdat de informatie die Beeld & Geluid erbij heeft gezet maar ten dele klopt.quote:Op maandag 8 juni 2026 18:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
[..]
Grappig, want Archie Bunker vond ik toen enorm komisch en nu nog steeds (op youtube veel te vinden van die serie). Terwijl ik ooit een paar afleveringen van deze serie keek en er geen bal aan vond.
Jammer dat hier niet alles op staat. Eigenlijk best raadselachtig.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Van die serie kan ik niks vinden.quote:En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family
Dat doet me denken aan het Britse Steptoe and Son, wat bij ons in de jaren 60 Stiefbeen en Zoon (ook te zien op de Schatkamer) werd en zelfs de eerste Televizierring won. Later kwam er in Amerika een geweldige adaptie van Steptoe and Son onder de naam Sanford & Son.quote:Op maandag 8 juni 2026 19:11 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat is omdat de informatie die Beeld & Geluid erbij heeft gezet maar ten dele klopt.
In Voor- en Tegenspoed is een remake van In Sickness and in Health, de tweede spin-off van het origineel Till Death Do Us Part, de Engelse comedyserie van Johnny Speight die in de jaren 70 door Norman Lear voor Amerika is bewerkt tot All In The Family. Het personage Fred Schuit is zodoende gebaseerd op het Engelse personage Alf Garnett en niet zozeer op de Amerikaanse variant Archie Bunker.
De serie Met Goed Fatsoen (die in dat tekstje genoemd wordt) is speciaal door Johnny Speight geschreven voor Nederland en opgenomen in 1975 voor de KRO, waarin Rijk eenzelfde type speelde gebaseerd op Alf Garnett, maar daar Jan van Dijk geheten. Maar door antisemitische uitspraken die door dat karakter in de serie werden gedaan kreeg de KRO koudwatervrees en hebben ze de serie uiteindelijk geschrapt zonder uit te zenden. Ergens heb ik het idee dat Speight die scripts uiteindelijk in Engeland heeft gebruikt voor de éérste Engelse spin-off Till Death... uit 1981, maar zekerheid heb ik niet.
En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family
Een soort voorloper, tenminste zo beschouw ik het, de jaren 80 serie "De brekers"quote:Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Oh, die heb ik gemist, zo even teruggekeken of ik vond er toen geen bal aan, kan ook.quote:Op maandag 8 juni 2026 23:37 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Een soort voorloper, tenminste zo beschouw ik het, de jaren 80 serie "De brekers"
https://schatkamer.beelde(...)021442931/de-brekers
Met een geweldige cast overigens Rijk de Gooyer, Adèle Bloemendaal, Johnny Kraaykamp en Sacco van der Made
Begin dan meteen goed en bij het begin! Vreemde Praktijken is namelijk een spin-off van DRIE RECHT, EEN AVERECHTquote:Op maandag 8 juni 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, die heb ik gemist, zo even teruggekeken of ik vond er toen geen bal aan, kan ook.
Deze serie vond ik wel heel grappig. Vreemde praktijken uit 1990. Met oa Gerard Cox en Joke Bruijs..![]()
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029210931
Wat is dominque weesie een lelijke manquote:Op maandag 8 juni 2026 15:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
Site glitched 'm een beetje, had er gister ook veelvuldig last van. Na vernieuwen pagina was dat weg.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 07:33 schreef Maanvis het volgende:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029287231
is q en q seizoen 2 nog wel beschikbaar?
ik krijg: "Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio.
Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar."
Maakt het ook uit, hij is inmiddels ook een graaier geworden met gesubsidieerd miljoenen op de bankquote:Op maandag 8 juni 2026 16:39 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Als je het nu terugkijkt zie je pas echt hoe zuigerig het allemaal was.
En wat kon Weesie toch absoluut niet presenteren.
Tragikomischer dan dit wordt het niet.quote:Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731
Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
dankquote:Op dinsdag 9 juni 2026 08:29 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Site glitched 'm een beetje, had er gister ook veelvuldig last van. Na vernieuwen pagina was dat weg.
Geen pagina voor of er 'nieuwe programma's beschikbaar zijn'.
Subsidiesquote:Op dinsdag 9 juni 2026 09:17 schreef 111210 het volgende:
[..]
Maakt het ook uit, hij is inmiddels ook een graaier geworden met gesubsidieerd miljoenen op de bank
Klopt. Op één fragment na (wat niet afspeelbaar is in de Schatkamer) lijkt er van die serie niks bewaard te zijn.quote:
Ik heb 3 recht.. in de 1e week al gevondenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 03:16 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Begin dan meteen goed en bij het begin! Vreemde Praktijken is namelijk een spin-off van DRIE RECHT, EEN AVERECHT
Ik sta ervan te kijken, afgelopen maand stonden deze er nog niet op
Wat je van het programma vindt varieert, maar Christine is wel goed in haar vak van dit soort zaken aan elkaar praten.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 12:11 schreef WethouderHekking het volgende:
Wie kent nog het late night Call TV programma Nachtsuite ?
Bekijk deze YouTube-video
Wim de Bie had daar een parodie op gemaakt. Nachcreme :
https://schatkamer.beelde(...)/2101608060041938631
Ohja, hier wilde ik nog op terugkomen, Peter heeft een website waar je best veel afleveringen van Het Weeshuis en Breakfast Club kunt terugluisteren.quote:Op zondag 31 mei 2026 11:24 schreef Eightyone het volgende:
Ik heb het net niet bewust meegemaakt, maar hoorde een uur lange terugblik in de 50 Jaar 3FM-reeks. Het klonk iig zeer bewerkelijk.
Gokje: Peter verveelde zich een beetje.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 19:45 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ohja, hier wilde ik nog op terugkomen, Peter heeft een website waar je best veel afleveringen van Het Weeshuis en Breakfast Club kunt terugluisteren.
https://petervanbruggen.nl/
Idd jammer.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 21:59 schreef freaky40 het volgende:
Al die radioprogramma's van Veronica zijn niet te vinden uit de publieke omroep tijd.
De weg ook gezien? Beetje dezelfde sfeer, serie is uit 1983 maar speelde zich af van begin tot eind jaren'60.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:03 schreef Shii het volgende:
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!
Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
Klinkt wel vaag bekend. Ik ga die opzoeken. Dank voor de tip!quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De weg ook gezien? Beetje dezelfde sfeer, serie is uit 1983 maar speelde zich af van begin tot eind jaren'60.
Paar grote problemen die daaraan hangen:quote:Op dinsdag 9 juni 2026 21:50 schreef freaky40 het volgende:
Valt me wel op dat er zo weinig radio op staat, ja heel veel van De Avondspits maar ik probeer oude programma's van Hilversum 3/Radio 3 te zoeken maar die zijn heel lastig te vinden, zelfs niet op zendernaam. Je moet echt de programmatitel weten en die weet ik ook niet vaak. Het zoeken mag daarom wel wat makkelijker gemaakt worden zodat je op radiozender Radio/Hilversum 1, 3 etc. kunt zoeken.
De opvolgers, Herenstraat 10 en Dossier Verhulst!quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:03 schreef Shii het volgende:
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!
Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
Oh ja Herenstraat 10 zegt me zeker wat en Dossier Verhulst ga ik ook opzoeken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De opvolgers, Herenstraat 10 en Dossier Verhulst!![]()
Toevallig genoeg ben ik ook begonnen aan De Fabriek. Nooit geweten dat het maar 13 afleveringen totaal had (de dvd-boxen die in 2004 uitkwamen zijn twee van de weinigen die ik destijds volledig gemist heb - aflevering 1 had nog audiocommentaar met Rudi Falkenhagen en Diana Dobbelman; was echt heel kort voor het overlijden van Falkenhagen).
Nee, gaat niet snel gebeuren.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Spijkerhoek moet er ook maar opquote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
onderweg naar morgen werd toch op RTL4 uitgezonden?quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Nee, GTST was RTL, ONM Veronica en Goudkust SBSquote:Op woensdag 10 juni 2026 09:37 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
onderweg naar morgen werd toch op RTL4 uitgezonden?
ohja rtl had natuurlijk gtst, nooit geweten dat onm begonnen was op de TROSquote:Op woensdag 10 juni 2026 09:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Nee, GTST was RTL, ONM Veronica en Goudkust SBS
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.quote:Op woensdag 10 juni 2026 01:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.
In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
Samenwerking VOO en TROS, helaas..quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:47 schreef freaky40 het volgende:
Bij de TROS daarom moet het er gewoon bij. Klaar!
Niets mee te maken!quote:Op woensdag 10 juni 2026 01:07 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Er is goddomme meer in het leven dan Onderweg Naar Morgen
Dan moeten ze daar dus achteraan om dat beschikbaar te stellen. Zo moeilijk is dat niet. Als je het niet probeert weet je het ook niet. Waar een wil is, is een weg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:49 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Samenwerking VOO en TROS, helaas..
Heb ik idd ook gezocht, niets voor 1800 te vinden jammer genoegquote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.quote:"Op dit moment zijn er geen plannen om de overige uitzendingen van Onderweg naar Morgen uit te zenden. Dit heeft te maken met uitzendrechten."
"We moeten voor elke aflevering goed onderhandelen om het aan te mogen kopen. Helaas is het nog niet bekend of we de rest van de afleveringen ook uit mogen zenden."
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtubequote:
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:02 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.
dankjewel peter kelder!quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:35 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:
1. Rechten
Onderweg was de eerste twee seizoenen een co-productie van TROS en het publieke Veronica. Alle publieke uitzendrechten van Veronica zijn bij het commercieel gaan van Veronica in 1995 in handen gekomen van de HMG (nu RTL Nederland). Daarom dat bijvoorbeeld bij de compilatie-dvd van Verona (Spaan en Vermeegen) op de achterkant duidelijk © & ™ Licensed by RTL Nederland staat, terwijl RTL dat programma nooit heeft uitgezonden. Ook bij het eerste seizoen van Spijkerhoek staat RTL Nederland genoemd terwijl dat seizoen bij het publieke Veronica werd uitgezonden. En ook bij de dvd-box van Onderweg naar Morgen staat er © & ™ 1994-2007 Licensed by Endemol Nederland bv, RTL Nederland bv and TROS.
Toen Best24 in 2012 begon met het herhalen van Onderweg kon dat doordat de uitzendrechten deels bij de TROS liggen; zowel Endemol als RTL hebben daar toen naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon toestemming voor gegeven. De dvd-box van seizoen 1 was immers geen verkoophit en in 2012 bestond er nog geen streamingdienst waarover gesteggel kon ontstaan. Toen Best24 in 2013 verrassend genoeg verder ging met het derde seizoen (wat is uitgezonden op het commerciële Veronica en dus volledig onder RTL Nederland valt) zijn daar afspraken over gemaakt met Endemol (voor zowel de kosten voor uitzending als aanlevering van de afleveringen) en zal RTL daar ook formeel toestemming voor hebben gegeven. Want nogmaals: voor hun boeide het op dat moment niet.
Fast forward naar 2019, toen de NPO besloot om (simultaan aan het dertiende seizoen op NPO 1 Extra) het eerste seizoen van Onderweg te willen plaatsen op NPO Start. Dát werd geen succes, en niet omdat er geen animo voor was. Nee: RTL Nederland ging dwarsliggen, blijkt uit navraag die zorgde voor twee antwoorden die met kennis van nu heel duidelijk in die richting wijzen:
[..]
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.
2. Beschikbaarheid
De Schatkamer van Beeld & Geluid bestaat over het algemeen uit materiaal wat rechtstreeks uit het archief van Beeld & Geluid komt. Dat is vaak wat omroepen zelf hebben aangeleverd of overblijfselen vanuit voorlopers van Beeld & Geluid (zoals het Nederlands Omroepmuseum).
Nu even de check hoeveel afleveringen er bij Beeld & Geluid van die eerste twee seizoenen bewaard zijn: https://schatkamer.beelde(...)-morgen-trosveronica
24 + 1 compilatiespecial. Van de 295.
Al zou het gebeuren dat als bij wonder er toestemming komt van RTL Nederland om de programma's van het publieke Veronica beschikbaar te maken in de Schatkamer, dan heb je er bij Onderweg naar Morgen alsnog niks aan, tenzij die 25 afleveringen worden aangevuld met alle overige afleveringen. Maar in dat geval zal Beeld & Geluid daarover óók weer moeten onderhandelen wat nog meer tijd én geld kost. Zéker in de ogen van RTL Nederland, want die zouden in theorie nog geld kunnen verdienen als zij Onderweg naar Morgen op Videoland mogen plaatsen.
TLDR: Onderweg komt hoogstwaarschijnlijk niet in de Schatkamer door gesteggel tussen rechtenhouders en de nodige ontbrekende afleveringen.
[..]
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtube
Holidayshow.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
Dank u! Joh, er staat al een hele aflvering op Youtube:quote:
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Die hebben wel weer hun eigen Youtube kanaal en volgens mij kun je ook praktisch alle afleveringen terug kijken op NPO Start (met een gratis account): https://www.youtube.com/@AndereTijdenNTR/videosquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:
[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:55 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.
Ik bedoelde in het kader van oudere nieuwsfeiten/gebeurtenissen dat ik dat graag even kijk.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:59 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |