abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2026 @ 00:35:57 #1
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220946994

https://schatkamer.beeldengeluid.nl/

In de Schatkamer krijg je gratis toegang tot honderdduizenden Nederlandse radio- en televisieprogramma's. Hier kun je je favoriete programma's en series zoeken, vinden en bekijken.
De Schatkamer is gratis en reclamevrij. Benieuwd wat de Schatkamer jou allemaal te bieden heeft? Je kunt zoeken op onderwerp, naam van een programma of artiest en nog veel meer.

Je vindt honderdduizenden herkenbare, nostalgische radio- en televisieprogramma's, vooral van de publieke omroepen vanaf ongeveer 1920-2020. Je kunt zelf zoeken naar je favoriete programma's, maar je ook laten verrassen door mooie verhalen.

Via deze link kun je filteren op programma's, waardoor titels met meerdere woorden makkelijker te vinden zijn.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juni 2026 @ 00:42:29 #2
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220947003
Ik wilde eigenlijk nog een lijst van bijzondere genoemde titels uit de vorige delen noemen, maar dan wordt het weer zo'n achterlijke opsomming zonder ook maar enige vorm van context. Wel zeker de moeite waard om even door de vorige delen heen te scrollen :*

Wel meteen ook een nieuwe in de reeks van ArnieAlberts' Aanbevelingen:
De Victorie (Alle afleveringen beschikbaar)
.

Dit was de reeks die Zeg 'ns Aaa moest doen vergeten. Nou: vergeet het maar. Deze comedyserie uit begin 1994 is, kortgezegd... verschrikkelijk. :D En daar kan de cast echt niks aan doen, maar als je John Leddy naast Carry Tefsen zet, in een door Chiem van Houweninge geschreven eigen bewerking op basis van FC De Kampioenen(!), dan zak je genadeloos door het ijs. Wel bijzonder om Marjolein Macrander (Mik uit Ik Mik Loreland) eens in een andere rol te zien. O+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220947022
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik wilde eigenlijk nog een lijst van bijzondere genoemde titels uit de vorige delen noemen, maar dan wordt het weer zo'n achterlijke opsomming zonder ook maar enige vorm van context. Wel zeker de moeite waard om even door de vorige delen heen te scrollen :*

Wel meteen ook een nieuwe in de reeks van ArnieAlberts' Aanbevelingen:
De Victorie (Alle afleveringen beschikbaar)
.

Dit was de reeks die Zeg 'ns Aaa moest doen vergeten. Nou: vergeet het maar. Deze comedyserie uit begin 1994 is, kortgezegd... verschrikkelijk. :D En daar kan de cast echt niks aan doen, maar als je John Leddy naast Carry Tefsen zet, in een door Chiem van Houweninge geschreven eigen bewerking op basis van FC De Kampioenen(!), dan zak je genadeloos door het ijs. Wel bijzonder om Marjolein Macrander (Mik uit Ik Mik Loreland) eens in een andere rol te zien. O+
Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijk :')
  woensdag 3 juni 2026 @ 01:12:09 #4
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_220947043
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
  woensdag 3 juni 2026 @ 01:17:06 #5
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220947046
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:53 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Ik herinner me Macrander alleen van klokhuis. De Victorie is trouwens afschuwelijk :')
Klopt ja, heeft ze óók nog gedaan in de eerste seizoenen! Ze had ook een rol in de EO-dramaserie 'In De Praktijk', maar daar wil ik later nog even wat uitgebreider bij stilstaan. Absoluut een kijktip waard, vraag maar aan @PeterKelder O+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220947047
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Check de Appelgaard ook even.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  woensdag 3 juni 2026 @ 01:17:32 #7
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220947048
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 01:12 schreef Domnivoor het volgende:
Ik ga wat series terugkijken die ik vroeger gezien heb. Ik was te jong om ze goed te kunnen volgen. Maar mijn ouders vonden ze mooi:
Armoede, Het wassende water en De stille kracht. Allemaal gebaseerd op romans.
Wellicht ook De Weg uitproberen? :)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juni 2026 @ 01:38:25 #8
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220947069
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ook de oude series die je vroeger zelf spannend vond, moet je niet altijd terugkijken. Die fout heb ik eens gemaakt met Het Geheim Van Vredehof.

Wauw. In deze ruwe opname van volgens mij een item uit TROS Aktua loopt Wibo van der Linden even helemaal leeg in positieve zin over Het geheim van Vredenhof. Als slager keurde hij zijn eigen vlees, want hij had zelf die serie geschreven. :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juni 2026 @ 10:51:48 #9
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220949018
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:31 schreef ArnieAlberts het volgende: [..] Dat valt ook wel weer mee.
Dat zie je niet in de opname, maar ik heb de foto's in de Hitkrant gezien!
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_220949209
Willy van Hemert heeft zulke goede Nederlandse drama series gemaakt met allemaal inmiddels dooie acteurs en actrices. Je ziet ook wel de traagheid in die series hoe toen alles gedraaid werd. Lange introducties voordat scenes goed en wel op gang komen. De afleveringslengte was ook beduidend hoger dan series van nu. Je moet er dus even echt voor gaan zitten. Het is echt slow TV van heb ik u daar.
Allemaal cabaretteketet!
  woensdag 3 juni 2026 @ 11:36:13 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220949296
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?

Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.

Dus @ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken :@
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220949317
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?

Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.

Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken :@
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.

Alleen al de intro’s van sommige shows en series duren 2 minuten.
pi_220949368
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Ik heb exact hetzelfde, raar hoe dat werkt.
pi_220949584
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?

Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.

Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken :@
Mis ook een lijst met toegevoegde content aangezien ze nog steeds aan het aanvullen zijn.
Allemaal cabaretteketet!
  woensdag 3 juni 2026 @ 12:25:29 #15
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_220949626
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tja het was toen ook slomer, heeft niet perse met social media te maken.

Alleen al de intro’s van sommige shows en series duren 2 minuten.
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemeten :D
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
pi_220949640
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220949769
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:28 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat eindeloze introduceren van gasten in quizjes was destijds ook al wel irritant, maar nu inderdaad erg tenenkrommend. Alsof de kijker alle achtergronden moet weten van kandidaten die met een broodrooster of een paar honderd euro naar huis gaan.
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet. :7
pi_220950344
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 01:17 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Wellicht ook De Weg uitproberen? :)
Ik vond De Weg erg goed, zelfs nu nog. (vroeger kennelijk gemist) Andre van den Heuvel was wel een geweldige acteur, het script was ook goed geschreven, alleen vond ik Sjoerd Pleysier als 18-jarige met een kalend hoofd niet echt overtuigend.. :D
pi_220950394
Ik keek vroeger graag mee met m'n ouders naar De Fabriek. De begintune geeft me nog steeds kippenvel en dat gevoel van toen.
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:08:57 #20
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220950419
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby's en interesses breed worden uitgemeten :D
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
Maar de comeback van de Staatsloterijshow voelt weer te haastig en vluchtig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eightyone op 03-06-2026 15:10:27 ]
pi_220950537
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:01 schreef Shii het volgende:
Ik keek vroeger graag mee met m'n ouders naar De Fabriek. De begintune geeft me nog steeds kippenvel en dat gevoel van toen.
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.
Allemaal cabaretteketet!
pi_220950597
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:40 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Sowieso waren leaders veel beter in die tijden. Gespeeld door een echt orkest. Metropole Orkest vaak.
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma’s
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:54:31 #23
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220950725
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:47 schreef 111210 het volgende:

[..]
Daar was vroeger ook veel geld voor net als al die eenmalige decors. Maar goed toen waren er ook maar een handjevol programma's
Uberhaupt decors met heel veel verschillende stukken en hoge trappen en zo.

Dat is toch anders dan wanneer een decor grotendeels een ledscherm is.
pi_220950806
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
  woensdag 3 juni 2026 @ 15:17:21 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220950899
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Ik wilde ook een keer in die bak springen :'(
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:51:28 #26
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220951863
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik merk wel dat social media mij wel heeft aangetast.
Veel oude series zijn me te sloom, en ik kan de rust niet vinden om er gewoon voor te gaan zitten, hoe goed ze ook zijn.
Zat naar doet ie 't of doet ie 't niet te kijken, en na 5min had ik al zoiets van ok gaat er nog wat gebeuren of wat?

Ik mis wel een pagina op de schatkamer site waar gewoon lijsten met klikbare namen opstaat van alles wat ze hosten.

Dus @:ArnieAlberts van mij mag je wel een samenvatting met leuke series maken :@
Doet ie 't of doet ie 't niet werd ook pas tijdloos leuk vanaf het tweede seizoen, eind '89. Toen waren de bekende Nederlanders niet langer de kandidaten maar onbekende stellen, en werd het grootser van opzet. Dat is de show waar ik nu nog 's nachts mijn bed voor uitkom.

O+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:52:58 #27
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220951870
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:25 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Avondvullende spelshows waarbij van elke deelnemer de hobby’s en interesses breed worden uitgemeten :D
Ik kan er ook niet meer naar kijken.
Tegelijk is de huidige Staatsloterijshow pure aids, want ze leveren precies aan die tiktok-doelgroep. De eerste ronde wordt er in 2 minuten doorheen gejast, dan een lompe tweede ronde en dan zien we een locatie-itempje van de finalisten die vanuit hun hometown vertellen waarom ze zielig zijn en echt die ton verdienen. Walgelijk.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:57:18 #28
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220951894
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:51 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
En na de uitgebreide introducties gaan we eerst nog kijken naar een 10 minuten lang durend stuk van het showballet. :7
De showblokken, oh my god! Dat wat je daar noemt is de meest gedateerde factor uit amusementsshows van de jaren 80. Gelukkig kregen ze in de 90s zelf ook door dat mensen tv op tv wilden en theater in het theater, maar tot de 80s was het echt een spetterend geheel om showballetten in groots geschakelde cameravoering te zien.

Ik keek laatst de eerste aflevering terug van Willem Ruis' Sterrenshow (1984 - nog niet op de Schatkamer). ALLES aan die show had vol tempo, en zat fucking goed in elkaar. Zelfs nu, 42 jaar later nog. Op het showblok na, want dat was een regelrechte rip-off van Andrew Lloyd Webber's Starlight Express. Een prachtige musical, en voor 1984 meesterlijk om naar Nederlandse tv te halen (vergeet niet - dit was nog ver VOORDAT Joop van den Ende ooit Cats, Les Miserables, Miss Saigon, Phantom of the Opera, Elisabeth of Aida naar Nederland had gehaald). Maar nu gewoon een te grote showstopper.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:59:38 #29
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220951910
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220952175
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 17:59 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Van Geef nooit op vind ik alleen nog de bak waar ze in springen leuk. De sketches/filmpjes op locatie waren toen wel aardig maar nu een veelvoud van ongemakkelijk. Ik heb nog ergens een aflevering uit het laatste seizoen (1999), en die is door de hele houding van Peter Jan in die korte filmpjes gewoon niet om aan te zien. Het voelt gewoon aan alle kanten fout aan, infantiel.
Ja exact dat, zoals ik het me herinner gingen ze onmogelijke wensen van kinderen vervullen maar het zijn eigenlijk gewoon kleine toneelstukjes.

In de aflevering waarvan ik stukjes heb gezien uit 1993 vond ik als je met de ogen van nu kijkt Peter Jan Rens ook wel erg aanrakerig bij die kinderen...
pi_220952204
Met het mes of tafel is daarintegen vrijwel niet veranderd sinds 1997, juist erg korte introducties van de kandidaten en erg lekker tempo tussen de vragen.

Alleen stond ik wel even te kijken dat een deelnemer halverwege een vraag gewoon een sigaret opsteekt, bizar dat dat zo relatief kort geleden nog gebeurde :D. De intro van het eerste seizoen is trouwens wel heel erg raar en totaal niet passend. Beetje alsof ze wouden voordoen alsof het illegaal pokeren in een achteraf steegje was.

https://schatkamer.beelde(...)/2101608060046366031
pi_220952896
Zelfs Moordspel had een eigen showballet :D

Ook typisch uit vroege tijden dat je iedereen in het publiek zag: kinderen, ouders en grootouders :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 3 juni 2026 @ 22:36:36 #33
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220954865
En zo hoort het ook. Met spandoeken om de familie/vrienden/plaatsgenoten te supporten.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 23:35:03 #34
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220955419
Ik weet nog dat ik dit vroeger best eng vond toen ik zeven was

https://schatkamer.beelde(...)4531/dr-krankenstein

Ik weet alleen die Frankenstein nog maar nu ik stukken terug kijk blijkt het een medisch programma voor kinderen :D :D

Spannende muziekjes en monsters die worden opgesneden (dmv een rits) voor een kleine bosbeetle was het wat te spannend soms :D

Ik hoor nu ook dat de stem van het monster dezelfde acteur is als Tommie, dat heb ik toen ook niet geweten :D

[ Bericht 9% gewijzigd door Bosbeetle op 04-06-2026 00:07:43 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 4 juni 2026 @ 01:03:15 #35
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220955556
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:55 schreef Remco het volgende:
Met het mes of tafel is daarintegen vrijwel niet veranderd sinds 1997, juist erg korte introducties van de kandidaten en erg lekker tempo tussen de vragen.

Alleen stond ik wel even te kijken dat een deelnemer halverwege een vraag gewoon een sigaret opsteekt, bizar dat dat zo relatief kort geleden nog gebeurde :D. De intro van het eerste seizoen is trouwens wel heel erg raar en totaal niet passend. Beetje alsof ze wouden voordoen alsof het illegaal pokeren in een achteraf steegje was.

https://schatkamer.beelde(...)/2101608060046366031
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal niet :D Also: wat een vréselijke kandidate zit ertussen, mijn god :') Dat is precies wat een goede TV-quiz toen was en nu steeds minder is, iets met kandidaten die je de winst gunt of juist totaal niet :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 18:40:52 #36
362868 crew  Slobeend
of all places
  donderdag 4 juni 2026 @ 18:45:13 #37
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220960030
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:40 schreef Slobeend het volgende:
Helaas geen Studio Spaan.
Teveel buitenlandse sportrechten denk ik? De hoeveelheid Studio Sport vind ik al beangstigend en verrassend veel.

De meesterlijke drie minuten van Bertus van Buuten zijn gelukkig wel online te vinden:
Bekijk deze YouTube-video

_O-
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220960091
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:40 schreef Slobeend het volgende:
Helaas geen Studio Spaan.
Zaten die niet al snel bij de commercielen?
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:01:25 #39
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220960110
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zaten die niet al snel bij de commercielen?
Goeie vraag, maar niet het geval. Spaan en Vermeegen zaten tot 1996 bij Veronica met Die 2 Nieuwe Koeien, daarna klapte het duo door ruzie over een overstap naar Sport7/De Mol. Vermeegen ging alleen verder bij Veronica, Spaan ging naar de VARA en maakte daar Studio Spaan.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220961895
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:40 schreef Slobeend het volgende:
Helaas geen Studio Spaan.
Ik had ook graag Pisa of Verona gezien ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220962067
Stukje gevonden met Sjef van Oekel.. "Als het ware, REEDS" met blotuh tietuh en tegen de EO. :D

https://schatkamer.beelde(...)31/van-oekel-special
  vrijdag 5 juni 2026 @ 01:39:11 #42
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220962260
Op 25 mei 1983 zond de VPRO 'Een Gebaar' uit. Een mega-allesomvattend programma rondom het volgende:

quote:
Op 16 en 17 mei 1983 is Freek de Jonge samen met Wim de Bie en Kees van Kooten de drijvende kracht achter twee theateravonden voor Amnesty International, gebaseerd op het Britse 'Secret Policeman's Ball'. Die krijgen de titel Een Gebaar: Aksie De Bevrijdende Lach. Een unieke combinatie: drie VPRO-coryfeeën en voor progressief Nederland, tesamen met de top van het Nederlandse amusement. Kees van Kooten: ‘Al die Britse komieken beconcurreerden elkaar natuurlijk, maar tijdens The Secret Policeman’s Ball werkten ze met grote eensgezindheid. Zo moeten wij het ook doen, dachten wij.’

En dus benaderen zij iedereen die er op dat moment in hun ogen toe doet in ons kleurrijke theater-amusementsland: Adèle Bloemendaal, het Willem Breuker Kollektief, Herman Brood, Django Edwards, Paul Haenen, Jeroen Henneman, Kamagurka, het Kollektief Internationale Nieuwe Scène, Fay Lovsky, Mathilde Santing, Urbanus, Herman van Veen, Joop Visser, Het Werkteater, Floor van Zutphen en vele anderen. Iedereen werkt belangeloos mee.

Onder die anderen nieuwkomers als het duo De Duo’s, bestaande uit Arjan Ederveen en Kees Prins, en een verrassende naam als André Hazes. Die weet aanvankelijk niet zo goed raad met de uitnodiging voor zo’n ‘VPRO-feestje’ met niet bepaald zijn publiek. Maar als hij hoort dat ook Herman Brood heeft toegezegd, stelt hij voor met Brood een duet te zingen. Wim de Bie: ‘We moesten het amusement wat breder aanpakken. Even alle VPRO-leden in de zaal prikkelen. Ik heb zijn optreden onlangs op plaat teruggeluisterd en meen dat ook te horen in de zaal. Hazes moet opbouwen. Aan het eind is er enorme respons, maar in het begin vindt men het raar.’

Verrassend is ook dat Doe Maar de hele avond fungeert als het orkest, waarbij het bandje een beroep kan doen op Fay Lovsky, Mathilde Santing en Floor van Zutphen als backing vocals. Om niet het verkeerde publiek (van ‘gillende meisjes’) te trekken, worden Henny Vrienten cum suis niet vermeld op het affiche.
Ooit uitgebracht op dvd maar al heel lang niet meer verkrijgbaar, nu te zien in drie lange delen: 'Een Gebaar'. O+

[ Bericht 1% gewijzigd door ArnieAlberts op 05-06-2026 01:59:43 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 02:19:28 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220962328
Kennelijk was er een voorloper van De Wondere Wereld, Horizon. Van voor mijn tijd:

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039444431
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 5 juni 2026 @ 02:57:06 #44
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220962390
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 02:19 schreef ACT-F het volgende:
Kennelijk was er een voorloper van De Wondere Wereld, Horizon. Van voor mijn tijd:

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039444431
En ook een opvolger bij de EO, 'Hoe is het mogelijk' (1996). :)
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 07:39:19 #45
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220962812
Zo... 1e seizoen q en q afgekeken. was erg leuk! nu door met seizoen 2
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_220963592
@ArnieAlberts weet jij waarom er maar elf afleveringen van Ik mik loreland in de schatkamer staan is dat ook een rechtenkwestie
  vrijdag 5 juni 2026 @ 10:34:08 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220964156
dat kijk je toch niet voor je plezier?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 5 juni 2026 @ 10:39:47 #48
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220964217
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 09:49 schreef Bpalma het volgende:
@:Arniealberts weet jij waarom er maar elf afleveringen van Ik mik loreland in de schatkamer staan is dat ook een rechtenkwestie
Omdat enkel deze uitzendingen opgenomen en geselecteerd zijn door Beeld & Geluid en haar voorloper. Als je goed kijkt zie je ook dat er van Ik Mik tevens een paar latere herhalingen bewaard zijn. Dit zijn dus bijna allemaal tv-opnames (met Zappelin-logo in beeld). Die herhalingen (uit 2002) waren in de montage ingekort: speelduur van 23+ minuten moest voor het tijdslot strak worden ingekort tot 20 minuten totaal, dus werden een paar dingetjes weggesneden.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 10:40:08 #49
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220964223
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:34 schreef Maanvis het volgende:
dat kijk je toch niet voor je plezier?
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentiment ;(
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220966115
quote:
88s.gif Op woensdag 3 juni 2026 23:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet nog dat ik dit vroeger best eng vond toen ik zeven was

https://schatkamer.beelde(...)4531/dr-krankenstein

Ik weet alleen die Frankenstein nog maar nu ik stukken terug kijk blijkt het een medisch programma voor kinderen :D :D

Spannende muziekjes en monsters die worden opgesneden (dmv een rits) voor een kleine bosbeetle was het wat te spannend soms :D

Ik hoor nu ook dat de stem van het monster dezelfde acteur is als Tommie, dat heb ik toen ook niet geweten :D
Ja, ik heb als kind ook eens een willekeurige aflevering daarvan gezien die werd herhaald (de laatste, over seks) en dat was zo'n WTF-ervaring dat het me altijd is bijgebleven. :o
Die afgrijselijke monsterpop waar ze nog geslachtsdelen (worstjes en plastic borsten) aan gingen toevoegen. De dokter die het monster zomaar even doodmaakt op het eind door zijn hart door te knippen, voordat hij met een kettingzaag tekeer gaat (in mijn herinnering zaagde hij ook het monster kapot, maar dat blijkt niet zo te zijn) en dan ontploft ook het hele lab nog.
Als ik het zo terugzie is het nog steeds behoorlijk raar en griezelig en die aflevering zit nog vol met vunzige dingen ook. Hoe is dit ooit goedgekeurd als kinderprogramma?
  vrijdag 5 juni 2026 @ 19:53:55 #51
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220967458
Alle propagandafilms van de NSB staan er ook op
https://schatkamer.beelde(...)eren=oudste&pagina=1
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 5 juni 2026 @ 22:17:08 #52
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220968409
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 19:53 schreef Maanvis het volgende:
Alle propagandafilms van de NSB staan er ook op
https://schatkamer.beelde(...)eren=oudste&pagina=1
En ze zijn er weer, de demonstranten tegen asielzoekers met de Nederlandse driekleur op hun mouwen geborduurd.
pi_220968661
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 22:17 schreef spapaars het volgende:

[..]
En ze zijn er weer, de demonstranten tegen asielzoekers met de Nederlandse driekleur op hun mouwen geborduurd.
Ik heb er een paar bekeken, maar het was toen meer tegen de bolsjewisten, dat was toen het grote gevaar. Een Europa tegen de bolsjewieken, haha.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 03:04:08 #54
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220969292
Drie reeksen die samen één meesterlijke brok jeugdnostalgie geven:

- Madelief (1994), later online vaak genoemd als 'Met de poppen gooien', naar het boek waar deze reeks op gebaseerd was. De eerste serie van 11 afleveringen, met de avonturen van Madelief, Roos en Jan-Willem :)
- Madelief (1996), gebaseerd op 'Grote mensen, daar kan je beter soep van koken'. Madelief (ineens twee jaar ouder) verhuist naar Amsterdam en komt in een heel nieuw leven terecht, en trekt op met 'rover' Robbie. Met o.a. Victor Löw. Zes afleveringen.
- Madelief - Krassen in het Tafelblad (1999). Oorspronkelijk verschenen als bioscoopfilm, later uitgezonden bij de VPRO in vier afleveringen. Met o.a. Thomas Acda en Rijk de Gooijer.

Ja, dit is voor mij wel echte jeugdnostalgie O+ O+ O+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 03:23:30 #55
501164 KinKiJan
[redacted]
pi_220969301
Verrek, kom Willie en Nellie tegen met 'Gaston Scheetemakers'. Was eigenlijk een kinderserie maar vond het toen best vermakelijk! Helemaal het bestaan ervan vergeten :D
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
pi_220969698
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html

Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...

Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
  zaterdag 6 juni 2026 @ 10:01:25 #57
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220970042
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Toine51 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html

Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...

Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
Je was me voor. Dit maakt me dus stiekem gewoon kwaad. En eigenlijk heb ik maar één simpele reactie op deze hedendaagse podcast-lullert en Omroep MAX-programmamaker:

Dan ook graag al je meuk van YouTube halen, die je met je eigen kanaal vanuit je eigen oeuvre-dvdbox uploadde. Pipo.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 10:16:56 #58
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220970181
En eerlijk, DE LEEUW WÁS LEUK. Ooit. Toen hij zich nog niet zo druk maakte om elk woordje dat hij uitbraakte. Toen hij nog de ballen had om gewoon een goed programma te maken.

Heel vervelend (understatement) om door Amerikanen helemaal door het slijk te worden gehaald voor die ronduit mislukte Keesje-act tijdens muziekspecial 'Plugged' (hij weet godverdomme niet eens meer de naam van die productie meer - hij heeft er zelfs een hitalbum mee uitgebracht destijds!), maar om daarom alles maar achter slot en grendel te houden is debiel. Dat is de tweede humoristische productie die jaren na dato ineens de lafheid zelve is.

Humoristen kunnen ineens niet trots op hun open en satirische blik terugkijken. Maar het daadwerkelijke probleem bij naam durven benoemen durven ze ook niet. God, wat een bekrompenheid. Daarom dus ook voorgaande post van mij; hou die grappen dan ook helemaal voor je. Lul.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 10:28:27 #59
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_220970283
Sow, dat is er uit. Lucht het op Arnie ? :D
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 10:35:28 #60
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_220970314
Ik herinner met nog wel een sketch van Meneer de Leeuw Waar hij in klederdracht in het water stond te oreren over verdronken vissers. Die kwam niet heel leuk aan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 10:54:16 #61
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220970514
Even 'de ex gegoogled'
Oftewel de ex werkzaam bij de NPO in de schatkamer opgezocht in dit geval.
Gewoon 12 pagina's. You go, girl! Dat doet Paul de Leeuw je niet na!

Edit: eerst even factchecken, n00b, ondanks al die berichten hier heeft Paul toch nog 15 pagina's

[ Bericht 23% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 06-06-2026 11:11:36 ]
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  Moderator zaterdag 6 juni 2026 @ 11:00:38 #62
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_220970535
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_220970540
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 09:24 schreef Toine51 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/146893772.html

Onze opperdeuger zal wel niet oude afleveringen van Bob de Rooij online willen zetten...
Nee, daar wil hij niet mee geassocieerd worden...

Jammer, waarom moet alles uitgegumd worden uit ons collectief geheugen?
Kon je wel verwachten met die ultra linkse de Leeuw.
Allemaal cabaretteketet!
pi_220970542
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Dus dat.
Allemaal cabaretteketet!
pi_220971082
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Mee eens. Het probleem is denk dat er toendertijd geen afspraken zijn gemaakt over streamingrechten dus de publieke omroep kan een programma kopen van een productiehuis en alleen de tv-rechten hebben.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 16:30:04 #66
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220972892
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 10:35 schreef FreshFruit het volgende:
Ik herinner met nog wel een sketch van Meneer de Leeuw Waar hij in klederdracht in het water stond te oreren over verdronken vissers. Die kwam niet heel leuk aan.
Dat was de Annie de Rooij-sketch naar aanleiding van de vermissing (en later bleek ook verdrinking) van twee Urker vissers.

De Leeuw heeft daar een kogelbrief voor ontvangen bij de VARA. Toen stopte hij per direct met Schreeuw van de Leeuw.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 16:31:21 #67
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220972907
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 10:28 schreef FreshFruit het volgende:
Sow, dat is er uit. Lucht het op Arnie ? :D
Nee, want het schiet niks op. En dat stoort me.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220973358
Wokeness is real.
Allemaal cabaretteketet!
  zaterdag 6 juni 2026 @ 17:38:12 #69
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220973547
Een monoloog over Dit Was Het Nieuws e.d. ("moet je grappen van vroeger censureren?"), mocht iemand het interesseren:

Bekijk deze YouTube-video
  zaterdag 6 juni 2026 @ 19:33:56 #70
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220973927
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 17:38 schreef Eightyone het volgende:
Een monoloog over Dit Was Het Nieuws e.d. ("moet je grappen van vroeger censureren?"), mocht iemand het interesseren:

Bekijk deze YouTube-video
Zag ik ook laatst langskomen. Egbert snijdt een paar hele goede punten aan _O_

Doet niets af aan Paul de Leeuws uitspraken:

quote:
Op sociale media werd recent een oud filmpje van je alter ego Bob de Rooij gedeeld, waarin hij grappen maakt over een Surinaams gezin. Kijk je anders naar dat filmpje nu je zoons van kleur hebt?
„Nee, in principe niet, ik vind het nog steeds grappig. Maar ik wil wel dat mensen de context snappen. We hebben dat begin jaren negentig gemaakt. Er was toen geen enkele opschudding: toen kon dat blijkbaar nog. Of de mensen die zich eraan stoorden, spraken zich er in elk geval niet over uit. De tijdgeest is veranderd, mensen kijken er nu anders tegenaan dan toen. En dat is terecht.”

„Ik ben ook veranderd en kijk anders naar dit soort onderwerpen dan ik toen deed. Voor mij maakten het boek en daarna de film 12 Years a Slave het verschil. Daarna zag ik in dat er als gevolg van de kolonisatie iets heel erg mis zit met de verhoudingen tussen nazaten van tot slaaf gemaakten en de witte Europeanen. Ik zou dat filmpje van Bob de Rooij op deze manier nu niet meer maken.”

Hoe zorg je ervoor dat die beelden in de context van die tijd worden gezien?
„Beeld & Geluid heeft vorige week de Schatkamer gelanceerd, een digitaal platform met meer dan 700.000 programma’s van de afgelopen decennia. Daar zit mijn oeuvre nog niet bij, omdat ik wil dat bij dat soort fragmenten een toelichting komt. Ik heb geen zin om mij doorlopend te moeten blijven verantwoorden voor sketches van 30, 35 jaar geleden. Daarom moet bij dat materiaal de context van die tijd worden gegeven. Ik wil er goed over nadenken wat wel en wat niet in die Schatkamer komt, en onder welke voorwaarden.”

[..]

Ben je er überhaupt mee bezig wat mensen van jou onthouden als je er ooit niet meer bent?
„Ik ben sowieso niet van het terugkijken. En we zijn in Nederland niet heel goed in het eren van onze oude iconen. Ik denk niet dat er veel van mij herinnerd gaat worden. Misschien kom je dan toch terecht bij dat fragment met René Klijn.”
Wel als je alleen de highlights toelaat. Kom op, Paul. Sta goddomme achter je oeuvre. Neem een paar filmpjes op die je desnoods vooraf aan een uitzending plaatst en licht ze toe. Maar ga niet schrappen of bewerken. Kom op.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 19:54:52 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220974065
Staat “bij nader inzien” er ook op?
  zaterdag 6 juni 2026 @ 19:56:51 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220974080
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 11:00 schreef Mike het volgende:
Ik snap sowieso niet goed waarom de makers er iets over te vertellen hebben of iets online komt of niet. Als het met belastinggeld gemaakt is, dan hoort het er gewoon op.
Dit dus
Alles wat met publiek geld gemaakt is hoort publiek domein te zijn
pi_220974708
Leuk dat "Wie van de drie" ook te zien is ^O^

Martine Bijl O+
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 6 juni 2026 @ 22:01:45 #74
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220974855
Deze aflevering van de Konsumentenman met Frits Bom kan ik me nog herinneren. Het gaat over roken in vliegtuig en bus, toen dat nog kon :7 Toen begon al de discussie of het niet beter was om te verbieden om één lijn te trekken, maar geen enkele maatschappij deed dat vrijwillig omdat het klanten kostte:

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038606231
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 6 juni 2026 @ 22:03:56 #75
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220974866
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 10:40 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Niet haten op Ik Mik Loreland, dat was jeugdsentiment ;(
Nog steeds een trauma van _O_
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 6 juni 2026 @ 22:07:03 #76
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220974882
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 18:08 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Wel pas vanaf januari 2001, dus de volledige eerste zes seizoenen (1998-2001) ontbreken. Nog meer als je voorlopers Spijkers en Spijkertijd meetelt. Precies wat er de afgelopen 10+ jaren nog regelmatig herhaald werd op NPO 1 Extra/NPO Best/Best 24/Hilversum Best.

Jiskefet ontbreekt volledig.
Koot en Bie ontbreekt volledig.
Ik ben van 1993 en keek Kopspijkers op de bank met mijn ouders. Maar dat zal niet voor 2001 geweest zijn vermoed ik zo. Zal eens een en ander terug gaan kijken en zien wat ik herken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220975100
quote:
80s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:01 schreef ACT-F het volgende:
Deze aflevering van de Konsumentenman met Frits Bom kan ik me nog herinneren. Het gaat over roken in vliegtuig en bus, toen dat nog kon :7 Toen begon al de discussie of het niet beter was om te verbieden om één lijn te trekken, maar geen enkele maatschappij deed dat vrijwillig omdat het klanten kostte:

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038606231
Vroeger als kind was ik met mijn familie op vakantie in Duitsland, en in een restaurant zat een tafeltje voor ons..

Frits Bom !! :D _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 6 juni 2026 @ 22:39:31 #78
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220975110
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:37 schreef TLC het volgende:

[..]
Vroeger als kind was ik met mijn familie op vakantie in Duitsland, en in een restaurant zat een tafeltje voor ons..

Frits Bom !! :D _O_
Dat is wel de bom _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220975132
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is wel de bom _O_
Een van de dingen uit mijn jeugd die me is bijgebleven, ik zie hem nog zo voor me zitten :s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220975155
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording.. :o
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien.. _O-
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:09:55 #81
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220975311
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording.. :o
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien.. _O-
Hoe oud was ze dan? Toen waren we een stuk liberaler als het ging om seksualiteit.

Villa Achterwerk in de kast met een simpel concept waarin je een minuut faam kreeg op tv :+

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029701531
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220975330
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Hoe oud was ze dan? Toen waren we een stuk liberaler als het ging om seksualiteit.

Villa Achterwerk in de kast met een simpel concept waarin je een minuut faam kreeg op tv :+

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029701531
13 of 14 jaar was ze, haar zus ouder rond de 17.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:15:48 #83
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220975347
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
Kwam net een schoolvriendin tegen in het progressieve programma Seks in wording.. :o
Ze vond er toen al niks aan (moest van haar hippe ouders) en dat is nog steeds te zien.. _O-
Ik dacht dat hippies juist zo van de vrije keuzes waren, lol :') 1971-programma, die?
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220975357
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:15 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Ik dacht dat hippies juist zo van de vrije keuzes waren, lol :') 1971-programma, die?
Yep, een van de eerste in dat genre.. :D
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:39:54 #85
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220975497
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Yep, een van de eerste in dat genre.. :D
Net eens zitten kijken (ik kende het helemaal niet), alleen al gaaf om Disco Alberti eens van binnen te zien :D O+ Nu ben ik gewoon heel nieuwsgierig wie jij dan herkende, is het iemand die vertelt in 1 van die gesprekjes (die blonde met haar kamp-verhaal?) of één van de actrices uit die stukjes? :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220975501
Sex in wording, aflevering 1 en 2, zit ze in, de middelste van drie kinderen.
pi_220975664
Ook een programma waarvan ik dacht Oooh jaaa: KIJK TV met Wubbo Ockels.
Populair-wetenschappelijk programma met een erg toffe leader.

https://schatkamer.beelde(...)030021505331/kijk-tv
  zondag 7 juni 2026 @ 01:07:38 #88
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220975763
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 00:10 schreef Dutch_view het volgende:
Ook een programma waarvan ik dacht Oooh jaaa: KIJK TV met Wubbo Ockels.
Populair-wetenschappelijk programma met een erg toffe leader.

https://schatkamer.beelde(...)030021505331/kijk-tv
Daar keek ik heel vaak naar. Geweldig programma _O_ Tijdens de pilot zou het programma Sjoege heten gepresenteerd door Martin van Steijn:

Bekijk deze YouTube-video
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 7 juni 2026 @ 01:23:20 #89
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220975785
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2026 01:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Daar keek ik heel vaak naar. Geweldig programma _O_ Tijdens de pilot zou het programma Sjoege heten gepresenteerd door Martin van Steijn:

Bekijk deze YouTube-video
Heb me dit altijd afgevraagd. Lijkt er eerder op dat de producent van KIJK-TV een nieuw programma wilde maken (misschien los van tijdschrift KIJK) en daarvoor de oude KIJK-TV-leader recyclede? Want je ziet dat de leader echt wordt afgekapt.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 7 juni 2026 @ 09:37:55 #90
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220976639
Ja dit lijkt me zo goed als einde/na Mickey-tijd dus te laat voor pilot Kijktv
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  zondag 7 juni 2026 @ 11:18:29 #91
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220977333
Mijn vader is ooit geïnterviewd voor een journaal i.v.m. de zakjes landbouwgif die aanspoelden in januari 1994. Heb hem niet terug kunnen vinden in de 8-uur journaals van 19 t/m 24 januari helaas. Het zou kunnen dat ie door RTL ofzo geïnterviewd is.

Heb nog wel een videoband maar of daar nog wat opstaat en of mijn vhs-speler het nog doet is een andere vraag.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220977418
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
pi_220977620
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Ben er wat aan het kijken, geweldige serie _O_
Aflevering 3 van een zwaar vervuilde man in Osdorp bijvoorbeeld.
Leuk om te zien hoe dat er toen uit zag (oude zooi), inmiddels is die hele buurt vernieuwd.
  zondag 7 juni 2026 @ 12:39:37 #94
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220977634
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Die was ik helemaal vergeten. Bedankt voor het herinneren _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 7 juni 2026 @ 13:31:19 #95
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220977936
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Die buurvrouw die het over die puinhoop heeft _O- En dan die buurman die foto's komt maken _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 7 juni 2026 @ 13:46:11 #96
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220978020
Bestaan die woningen nog? Heb wat via Google Street View gezocht in Broek in Waterland maar kon het zo 1, 2, 3 niet vinden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 7 juni 2026 @ 14:44:04 #97
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220978476
Op 7 januari 1996 zond de NPS een 20 jaar-special uit van Sesamstraat. Geen compilatie maar gewoon een nieuw, 100% Nederlands verhaal (zonder buitenlandse aankoop) van precies een half uur. Ik was amper een half jaar oud, dus iemand in mijn familie was zo slim om het op video op te nemen. Voor mij is dit de ultieme vorm van nostalgie, want het is een ontzettend lieve uitzending, waarin Hakim voor het eerst pratend te horen was (als verteller). Met een speciale gastrol voor Michiel Kerbosch als het verjaardagsmannetje O+

Triviaal weetje: Gerda Havertong had in september 1995 een heel zwaar auto-ongeluk gehad. Bij de opnames van deze special kwam ze voor het eerst weer langs op de set, voor een kleine cameo :*

Sesamstraat 20 jaar
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220978579
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2026 13:46 schreef Dagoduck het volgende:
Bestaan die woningen nog? Heb wat via Google Street View gezocht in Broek in Waterland maar kon het zo 1, 2, 3 niet vinden.
Ik zou zeggen Oosteinde 33.

https://maps.app.goo.gl/JdhPEEjuKZ8BGkGK8

In 2009 geen garagedeur meer en in 2020 wordt er verbouwd bij de buren waar meneer de fotograaf gewoond heeft denk ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door WethouderHekking op 07-06-2026 15:06:17 ]
  zondag 7 juni 2026 @ 20:06:40 #99
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220981892
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 14:55 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Ik zou zeggen Oosteinde 33.

https://maps.app.goo.gl/JdhPEEjuKZ8BGkGK8

In 2009 geen garagedeur meer en in 2020 wordt er verbouwd bij de buren waar meneer de fotograaf gewoond heeft denk ik.
Ah ja, bomen en bielzen ertegenover komen overeen. Keurig keurig. Ik heb door die buurt gezocht maar iets te vlug erlangs geskipt denk ik.

Thanks. Toch wel leuk om te zien hoe dat zich dan heeft ontwikkeld.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 7 juni 2026 @ 20:12:51 #100
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220981924
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 11:51 schreef WethouderHekking het volgende:
Ook het legendarische ´Buren" is er op vinden :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431
Boh, goede tip _O_ _O_
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_220982203
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:06 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ah ja, bomen en bielzen ertegenover komen overeen. Keurig keurig. Ik heb door die buurt gezocht maar iets te vlug erlangs geskipt denk ik.

Thanks. Toch wel leuk om te zien hoe dat zich dan heeft ontwikkeld.
Het huisnummer was te zien in de uitzending. Dat hielp wel.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:12 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Boh, goede tip _O_ _O_
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
pi_220982242
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:02 schreef Remco het volgende:
Geef nooit op met Peter Jan Rens is nog wel bijna helemaal zoals ik het in gedachte had. Erg leuk om weer eens te zien. Was alleen kwijt dat de daadwerkelijke wensen van de kinderen bijna altijd een soort skeches waren met de kinderen als acteur.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029259431
Grappig. Ik was er stellig van overtuigd dat het een RTL4-programma was. Geen idee waarom.
  zondag 7 juni 2026 @ 21:31:12 #103
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220982293
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Het huisnummer was te zien in de uitzending. Dat hielp wel.
[..]
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
Bromet is ruim 30 jaar later nog steeds bezig. Maakt een docu over een buurt in mijn stad Den Helder.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 7 juni 2026 @ 21:31:50 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220982297
quote:
6s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:31 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Bromet is ruim 30 jaar later nog steeds bezig. Maakt een docu over een buurt in mijn stad Den Helder.
"Filmt u hier al lang?"
:D :D :D :D
  zondag 7 juni 2026 @ 21:55:52 #105
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220982459
quote:
2s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:22 schreef Benny het volgende:

[..]
Grappig. Ik was er stellig van overtuigd dat het een RTL4-programma was. Geen idee waarom.
Het is na een paar jaar op RTL4 verder gegaan.
pi_220982503
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld :P

Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken :D
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos. :7
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan _O-

[ Bericht 30% gewijzigd door Dutch_view op 08-06-2026 00:49:15 ]
  zondag 7 juni 2026 @ 22:05:22 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220982508
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:55 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Het is na een paar jaar op RTL4 verder gegaan.
Werd hij niet genadeloos neergesabeld omdat ie naar "de commerciëlen" ging? Net als Spijkerman?
pi_220983085
Hier keek ik ook altijd graag naar, taalspelletjes tussen Belgie en Nederland, Tien voor Taal

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029157831
  maandag 8 juni 2026 @ 01:20:31 #109
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220983255
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Werd hij niet genadeloos neergesabeld omdat ie naar "de commerciëlen" ging? Net als Spijkerman?
Nope. Viel bij hem wel mee. Zijn overstap in 1993 was redelijk algemeen te noemen. Het format van 'Doet ie 't of doet ie 't niet' stierf er wel echt een roemloze dood, dat bleven ze maar aanpassen en aan sleutelen.

Vanavond op de Schatkamer de eerste aflevering van reeks 92-93 gekeken. Dat was echt het beste amusementsprogramma van de Nederlandse TV, en misschien serieus beter dan de Staatsloterijshow. Zelfs anno 2026 zit daar nog bakken snelheid in. Even 2 minuutjes kandidaten introduceren, kort praatje, en hup aan de slag. Grote spellen, leuke gasten, optredentje van een gast met een klein balletje (de destijdse doorontwikkeling van een 'showblok') en hup, vlammen. Een finale met serieus spanning, alles of niets, en afronden.

Mees-ter-lijk. Doodzonde dat Peter Jan Rens zo'n mentale klap heeft gekregen sinds 2004.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220983263
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:49 schreef Firuze60 het volgende:
Hier keek ik ook altijd graag naar, taalspelletjes tussen Belgie en Nederland, Tien voor Taal

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029157831
Quizzen vind ik ook leuk om terug te zien. Ik heb net een paar van de allereerste afleveringen van Met Het Mes op Tafel uit 1997 gezien. Joost Prinsen die alles nog uitvoerig uitlegt en veel meer interactie ook tussen hem en de kandidaten én tussen de kandidaten onderling dan nu. Tegenwoordig stelt Sjoerd (overigens een uitstekende presentator verder) af en toe obligate korte vraagjes over het werk/de hobby's van de kandidaten en dat is het dan.

En Joost die zingt blijft natuurlijk ook altijd goed.
  maandag 8 juni 2026 @ 02:12:11 #111
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220983283
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 01:26 schreef Niels_ het volgende:

[..]
Quizzen vind ik ook leuk om terug te zien. Ik heb net een paar van de allereerste afleveringen van Met Het Mes op Tafel uit 1997 gezien. Joost Prinsen die alles nog uitvoerig uitlegt en veel meer interactie ook tussen hem en de kandidaten én tussen de kandidaten onderling dan nu. Tegenwoordig stelt Sjoerd (overigens een uitstekende presentator verder) af en toe obligate korte vraagjes over het werk/de hobby's van de kandidaten en dat is het dan.

En Joost die zingt blijft natuurlijk ook altijd goed.
Zoals ik eerder hierboven al aanhaalde:

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 01:03 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Deze net zitten kijken. Héle misplaatste leader inderdaad, kende ik helemaal niet :D Also: wat een vréselijke kandidate zit ertussen, mijn god :') Dat is precies wat een goede TV-quiz toen was en nu steeds minder is, iets met kandidaten die je de winst gunt of juist totaal niet :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  maandag 8 juni 2026 @ 03:13:24 #112
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220983311
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:04 schreef Dutch_view het volgende:
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld :P

Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken :D
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos. :7
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan _O-

Zat ie ertegenaan ja?! Dan heb ik net ff te vroeg weggezapt vanmiddag _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220984286
quote:
6s.gif Op maandag 8 juni 2026 03:13 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Zat ie ertegenaan ja?! Dan heb ik net ff te vroeg weggezapt vanmiddag _O-
Ja helemaal op t einde van de aflevering :P
  maandag 8 juni 2026 @ 10:17:24 #114
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220984426
Gisteren nog even Megabrein gekeken, de Nederlandse variant van Mastermind gepresenteerd door Erik van Muiswinkel. Da's toch een ander niveautje dan willekeurig welke quiz bij de commerciëlen.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_220984487
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 10:03 schreef Maanvis het volgende:

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050039793431

Item vanaf 10:50

[ Bericht 1% gewijzigd door Nizno op 08-06-2026 16:16:00 ]
  maandag 8 juni 2026 @ 10:30:33 #116
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220984554
quote:
dank!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 8 juni 2026 @ 13:01:03 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220985366
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:04 schreef Dutch_view het volgende:
De serie Buren van toen kijkt ook lekker weg. Iedereen lijkt ook gewoon te praten voor de camera, toen was privacy nog niet zo'n ding volgens mij.
Huisnummers en naamplaatjes op woningen gewoon vol in beeld :P

Al kijk ik nu naar een aflevering waarbij de buurvrouw niet in beeld wil. Bromet lost het creatief op door een vierkant "picture in picture" beeld over de vrouw te plakken :D
Zat waarschijnlijk in zijn digitale trukendoos. :7
Oh en op t einde ramt de buurman nog even tegen de auto van de buurvrouw aan _O-

Buren was altijd brilliant

Woon u hier al lang?
- al 10 jaar
10 jaar?
- Ja, naast deze kutburen
Kutburen?

etc etc meestal herhaalt hij gewoon ff kort wat ze zeggen
  maandag 8 juni 2026 @ 13:12:39 #118
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220985415
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Altijd bijzonder om te zien hoe mensen elkaar het leven zuur kunnen maken en die droge Frans Bromet het vuurtje nog verder opstookt.
Die aflevering over de Poolse tuinkabouterhandel in Dorst met de geïmporteerde Poolse dames was echt te bizar om te kunnen bedenken _O-
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  maandag 8 juni 2026 @ 13:31:13 #119
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220985621
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:12 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Die aflevering over de Poolse tuinkabouterhandel in Dorst met de geïmporteerde Poolse dames was echt te bizar om te kunnen bedenken _O-
linkje? :)
Drop you like an ill, bad habit
  maandag 8 juni 2026 @ 13:32:26 #120
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_220985637
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:31 schreef pmponer het volgende:

[..]
linkje? :)
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731

Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  maandag 8 juni 2026 @ 14:26:31 #121
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220986035
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731

Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Wat een droogkloot die Bromet _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220986046
Deze aflevering van Buren in Kerkrade is denk ik ook een klassiekertje :D

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029470631

quote:
Een gezin en hun buurman in Kerkrade beschuldigen elkaar over en weer van geluidsoverlast.
Het lijkt bijna Van Kooten en de Bie :7

Mocht buren op tv zijn geweest in tijde van Twitter en Fok, dan had je denk ik heel veel reacties gehad op iedere uitzending :P
  maandag 8 juni 2026 @ 14:52:03 #123
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220986146
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731

Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
In 2008 stond het er nog vol met tuinbeelden: https://maps.app.goo.gl/KXfs6cCJuLLZf6oY8 Het huis van de buurman ook: https://maps.app.goo.gl/GyCQBHWkMBi3YJF3A
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 8 juni 2026 @ 15:43:23 #124
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220986466
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220986702
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 15:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
Als je het nu terugkijkt zie je pas echt hoe zuigerig het allemaal was.

En wat kon Weesie toch absoluut niet presenteren. _O-
  maandag 8 juni 2026 @ 17:53:03 #126
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220987010
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy

[ Bericht 0% gewijzigd door spapaars op 08-06-2026 19:57:19 ]
pi_220987060
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegensspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
quote:
Comedy over de lotgevallen van de cynische, bejaarde Fred Schuit, gespeeld door Rijk de Gooijer. Deze 'Nederlandse Archie Bunker' heeft op alles en iedereen commentaar en maakt ruzie met wie er op zijn pad komt. Iedereen moet het bij hem ontgelden: gehandicapten, politici, werklozen, vrouwen, Limburgers, homo's, buitenlanders, ja zelfs zanger Rob de Nijs.

Drama om te lachen
De VARA-serie 'In voor en tegenspoed' is een remake van de serie 'Met goed fatsoen' van Johnny Speight, de schrijver van 'Archie Bunker'; de KRO durft deze serie in 1976 niet uit te zenden.
In 1991 vragen vooraf enkele journalisten zich af of de kijker wellicht geschokt zal reageren op de harde 'grappen'. Dat blijkt mee te vallen: het is dan wel geen echte comedy, maar toch wel "drama om te lachen".
Grappig, want Archie Bunker vond ik toen enorm komisch en nu nog steeds (op youtube veel te vinden van die serie). Terwijl ik ooit een paar afleveringen van deze serie keek en er geen bal aan vond.
pi_220987563
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 18:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
[..]
Grappig, want Archie Bunker vond ik toen enorm komisch en nu nog steeds (op youtube veel te vinden van die serie). Terwijl ik ooit een paar afleveringen van deze serie keek en er geen bal aan vond.
Dat is omdat de informatie die Beeld & Geluid erbij heeft gezet maar ten dele klopt.

In Voor- en Tegenspoed is een remake van In Sickness and in Health, de tweede spin-off van het origineel Till Death Do Us Part, de Engelse comedyserie van Johnny Speight die in de jaren 70 door Norman Lear voor Amerika is bewerkt tot All In The Family. Het personage Fred Schuit is zodoende gebaseerd op het Engelse personage Alf Garnett en niet zozeer op de Amerikaanse variant Archie Bunker.

De serie Met Goed Fatsoen (die in dat tekstje genoemd wordt) is speciaal door Johnny Speight geschreven voor Nederland en opgenomen in 1975 voor de KRO, waarin Rijk eenzelfde type speelde gebaseerd op Alf Garnett, maar daar Jan van Dijk geheten. Maar door antisemitische uitspraken die door dat karakter in de serie werden gedaan kreeg de KRO koudwatervrees en hebben ze de serie uiteindelijk geschrapt zonder uit te zenden. Ergens heb ik het idee dat Speight die scripts uiteindelijk in Engeland heeft gebruikt voor de éérste Engelse spin-off Till Death... uit 1981, maar zekerheid heb ik niet.

En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family :D
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_220987987
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Jammer dat hier niet alles op staat. Eigenlijk best raadselachtig.
Op YT vind je veel meer afleveringen, ook in prima kwaliteit.
pi_220988148
quote:
En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family :D
Van die serie kan ik niks vinden.
pi_220988164
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 19:11 schreef PeterKelder het volgende:

[..]
Dat is omdat de informatie die Beeld & Geluid erbij heeft gezet maar ten dele klopt.

In Voor- en Tegenspoed is een remake van In Sickness and in Health, de tweede spin-off van het origineel Till Death Do Us Part, de Engelse comedyserie van Johnny Speight die in de jaren 70 door Norman Lear voor Amerika is bewerkt tot All In The Family. Het personage Fred Schuit is zodoende gebaseerd op het Engelse personage Alf Garnett en niet zozeer op de Amerikaanse variant Archie Bunker.

De serie Met Goed Fatsoen (die in dat tekstje genoemd wordt) is speciaal door Johnny Speight geschreven voor Nederland en opgenomen in 1975 voor de KRO, waarin Rijk eenzelfde type speelde gebaseerd op Alf Garnett, maar daar Jan van Dijk geheten. Maar door antisemitische uitspraken die door dat karakter in de serie werden gedaan kreeg de KRO koudwatervrees en hebben ze de serie uiteindelijk geschrapt zonder uit te zenden. Ergens heb ik het idee dat Speight die scripts uiteindelijk in Engeland heeft gebruikt voor de éérste Engelse spin-off Till Death... uit 1981, maar zekerheid heb ik niet.

En om het helemaal rond te maken: in Nederland is er óók een remake geweest van Till Death Do Us Part met de zéér originele titel Tot de Dood ons Scheidt, waarvan door de KRO drie series zijn gemaakt tussen 1969 en 1971 met Hans Tiemeyer in de rol van Herman Hanekam. En ja, dat was dus nog vóór All In The Family :D
Dat doet me denken aan het Britse Steptoe and Son, wat bij ons in de jaren 60 Stiefbeen en Zoon (ook te zien op de Schatkamer) werd en zelfs de eerste Televizierring won. Later kwam er in Amerika een geweldige adaptie van Steptoe and Son onder de naam Sanford & Son.
pi_220990784
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:53 schreef spapaars het volgende:
In voor- en tegenspoed.
Met Rijk de Gooijer als mopperaar Fred Schuit.
https://schatkamer.beelde(...)en-tegenspoed-comedy
Een soort voorloper, tenminste zo beschouw ik het, de jaren 80 serie "De brekers"
https://schatkamer.beelde(...)021442931/de-brekers

Met een geweldige cast overigens Rijk de Gooyer, Adèle Bloemendaal, Johnny Kraaykamp en Sacco van der Made

[ Bericht 5% gewijzigd door Dutch_view op 08-06-2026 23:43:01 ]
pi_220990816
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 23:37 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Een soort voorloper, tenminste zo beschouw ik het, de jaren 80 serie "De brekers"
https://schatkamer.beelde(...)021442931/de-brekers

Met een geweldige cast overigens Rijk de Gooyer, Adèle Bloemendaal, Johnny Kraaykamp en Sacco van der Made
Oh, die heb ik gemist, zo even teruggekeken of ik vond er toen geen bal aan, kan ook.

Deze serie vond ik wel heel grappig. Vreemde praktijken uit 1990. Met oa Gerard Cox en Joke Bruijs.. O+

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029210931

[ Bericht 3% gewijzigd door Firuze60 op 09-06-2026 00:14:23 ]
  dinsdag 9 juni 2026 @ 03:16:38 #134
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220990934
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, die heb ik gemist, zo even teruggekeken of ik vond er toen geen bal aan, kan ook.

Deze serie vond ik wel heel grappig. Vreemde praktijken uit 1990. Met oa Gerard Cox en Joke Bruijs.. O+

https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029210931
Begin dan meteen goed en bij het begin! Vreemde Praktijken is namelijk een spin-off van DRIE RECHT, EEN AVERECHT :D

Ik sta ervan te kijken, afgelopen maand stonden deze er nog niet op :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 05:39:11 #135
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220990997
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 15:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
Alle 625(!) afleveringen van Pownews staan er trouwens ook op.
Wat is dominque weesie een lelijke man
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 06:16:38 #136
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220991041
is er al ergens een plek waar je kan zien welke nieuwe programma's er toegevoegd zijn?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 07:33:16 #137
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220991195
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029287231

is q en q seizoen 2 nog wel beschikbaar?

ik krijg: "Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio.
Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar."
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 08:29:14 #138
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220991339
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 07:33 schreef Maanvis het volgende:
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029287231

is q en q seizoen 2 nog wel beschikbaar?

ik krijg: "Helaas, vanwege licentiebeperkingen kun je dit materiaal niet afspelen in jouw regio.
Deze video is alleen binnen Nederland afspeelbaar."
Site glitched 'm een beetje, had er gister ook veelvuldig last van. Na vernieuwen pagina was dat weg.

Geen pagina voor of er 'nieuwe programma's beschikbaar zijn'.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220991647
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:39 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]
Als je het nu terugkijkt zie je pas echt hoe zuigerig het allemaal was.

En wat kon Weesie toch absoluut niet presenteren. _O-
Maakt het ook uit, hij is inmiddels ook een graaier geworden met gesubsidieerd miljoenen op de bank
pi_220991655
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:32 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029469731

Twee buren in Dorst verkopen allebei tuinkabouters. De ene buurman haalt deze kabouters uit Polen, waarvandaan hij ook twee vrouwen heeft meegenomen. Met één van die vrouwen is hij getrouwd en de ander woont bij zijn buurman. De relatie van de eerste buurman werd echter niet wat hij ervan verwachtte zodat de Poolse vrouw nu haar toevlucht heeft gezocht bij de tweede buurman. Stof tot conflict.
Tragikomischer dan dit wordt het niet.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 09:46:01 #141
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220992030
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 08:29 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Site glitched 'm een beetje, had er gister ook veelvuldig last van. Na vernieuwen pagina was dat weg.

Geen pagina voor of er 'nieuwe programma's beschikbaar zijn'.
dank
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 09:54:16 #142
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220992103
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 09:17 schreef 111210 het volgende:

[..]
Maakt het ook uit, hij is inmiddels ook een graaier geworden met gesubsidieerd miljoenen op de bank
Subsidies
Schandalig dat ze er zijn, maar je bent gek als je ze niet gebruikt
pi_220992162
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 20:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Van die serie kan ik niks vinden.
Klopt. Op één fragment na (wat niet afspeelbaar is in de Schatkamer) lijkt er van die serie niks bewaard te zijn.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_220993524
Wie kent nog het late night Call TV programma Nachtsuite ?

Bekijk deze YouTube-video

Wim de Bie had daar een parodie op gemaakt. Nachcreme :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608060041938631
  dinsdag 9 juni 2026 @ 13:43:01 #145
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220994090
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 03:16 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Begin dan meteen goed en bij het begin! Vreemde Praktijken is namelijk een spin-off van DRIE RECHT, EEN AVERECHT :D

Ik sta ervan te kijken, afgelopen maand stonden deze er nog niet op :D
Ik heb 3 recht.. in de 1e week al gevonden
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  dinsdag 9 juni 2026 @ 13:49:22 #146
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220994113
Na De Brekers hadden we nog 1 seizoen
https://schatkamer.beelde(...)443331/beppie-comedy
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_220994760
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 12:11 schreef WethouderHekking het volgende:
Wie kent nog het late night Call TV programma Nachtsuite ?

Bekijk deze YouTube-video

Wim de Bie had daar een parodie op gemaakt. Nachcreme :

https://schatkamer.beelde(...)/2101608060041938631
Wat je van het programma vindt varieert, maar Christine is wel goed in haar vak van dit soort zaken aan elkaar praten.

Daarbij, mee kunnen luisteren met erotische gesprekken zonder dat degenen die praten dat weten. Yeah right :')
pi_220995633
Nog een leuke vondst. Kennen we Taxi nog met Maarten Spanjer? Let's go! https://schatkamer.beelde(...)608030021455131/taxi
Allemaal cabaretteketet!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 18:12:49 #149
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220995672
Het is ook leuk dat je nieuwsberichten kunt zoeken op jaartallen, bijvoorbeeld je geboortejaar.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 18:16:17 #150
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220995698
In het eerste jaar van De Avondspits moest je je na het nieuws eerst nog hier een paar minuten doorheen werken

https://schatkamer.beelde(...)8645631/vacaturebank
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  dinsdag 9 juni 2026 @ 18:20:23 #151
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220995737
Polygoon was toch film voor de bioscopen?
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/zoeken?q=polygoon
  dinsdag 9 juni 2026 @ 18:23:14 #152
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220995765
Opvallend dat van VPRO's Reiziger In Muziek bijna alle afleveringen erop staan, maar van opvolger Vrije Geluiden geen minuut.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  dinsdag 9 juni 2026 @ 19:45:11 #153
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220996447
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:24 schreef Eightyone het volgende:
Ik heb het net niet bewust meegemaakt, maar hoorde een uur lange terugblik in de 50 Jaar 3FM-reeks. Het klonk iig zeer bewerkelijk.
Ohja, hier wilde ik nog op terugkomen, Peter heeft een website waar je best veel afleveringen van Het Weeshuis en Breakfast Club kunt terugluisteren.

https://petervanbruggen.nl/
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  dinsdag 9 juni 2026 @ 19:56:58 #154
436222 Japepk
Padvinder
pi_220996534
Wel frappant dat de nieuwe seizoenen van 't Schaep (met Loes Luca en Pierre Bokma) er niet op staan
't Echte en 't ware!
pi_220996733
Uit 1975, na minuut 11 Bas en Aad Crockson met hun vrouwen

https://schatkamer.beelde(...)/2101608060043461231

:D

En ook n aanrader

Over Bassie en Adriaan parfum, Bassie en Adriaan worst (quote Bassie : "mijn vrouw is er al 40 jaar gek op" :+ ) en over hun criminele halfbroer

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050041059231

Toch nog best veel materiaal over B&A in de Schatkamer ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220996745
En je kunt ook de Crocksons zien in de tv shows van Rudi Carrell _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 9 juni 2026 @ 20:45:41 #157
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220996884
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 19:45 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Ohja, hier wilde ik nog op terugkomen, Peter heeft een website waar je best veel afleveringen van Het Weeshuis en Breakfast Club kunt terugluisteren.

https://petervanbruggen.nl/
Gokje: Peter verveelde zich een beetje. :+
pi_220997310
Valt me wel op dat er zo weinig radio op staat, ja heel veel van De Avondspits maar ik probeer oude programma's van Hilversum 3/Radio 3 te zoeken maar die zijn heel lastig te vinden, zelfs niet op zendernaam. Je moet echt de programmatitel weten en die weet ik ook niet vaak. Het zoeken mag daarom wel wat makkelijker gemaakt worden zodat je op radiozender Radio/Hilversum 1, 3 etc. kunt zoeken.
Allemaal cabaretteketet!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 21:56:02 #159
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220997355


[ Bericht 29% gewijzigd door Eightyone op 10-06-2026 16:53:16 ]
pi_220997371
Al die radioprogramma's van Veronica zijn niet te vinden uit de publieke omroep tijd.
Allemaal cabaretteketet!
  dinsdag 9 juni 2026 @ 22:06:50 #161
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220997427
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 21:59 schreef freaky40 het volgende:
Al die radioprogramma's van Veronica zijn niet te vinden uit de publieke omroep tijd.
Idd jammer.

[ Bericht 16% gewijzigd door Eightyone op 10-06-2026 04:02:24 (Overbodig) ]
pi_220998048
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!

Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
pi_220998074
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:03 schreef Shii het volgende:
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!

Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
De weg ook gezien? Beetje dezelfde sfeer, serie is uit 1983 maar speelde zich af van begin tot eind jaren'60.
pi_220998080
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:09 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De weg ook gezien? Beetje dezelfde sfeer, serie is uit 1983 maar speelde zich af van begin tot eind jaren'60.
Klinkt wel vaag bekend. Ik ga die opzoeken. Dank voor de tip! ^O^
  woensdag 10 juni 2026 @ 00:39:16 #165
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220998114
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 21:50 schreef freaky40 het volgende:
Valt me wel op dat er zo weinig radio op staat, ja heel veel van De Avondspits maar ik probeer oude programma's van Hilversum 3/Radio 3 te zoeken maar die zijn heel lastig te vinden, zelfs niet op zendernaam. Je moet echt de programmatitel weten en die weet ik ook niet vaak. Het zoeken mag daarom wel wat makkelijker gemaakt worden zodat je op radiozender Radio/Hilversum 1, 3 etc. kunt zoeken.
Paar grote problemen die daaraan hangen:
- Veronica. Bijna alles van Veronica staat níet online. Er is zoveel gedoe rondom die rechten dat ze er niet aan toekwamen dat uit de war te krijgen.
- Popmuziek. Heel kut wat ik nu ga zeggen, maar populaire programma's rondom popmuziek zijn echt ronduit vies-slecht vertegenwoordigd in de archieven opzich. Puur omdat ze destijds niet tot nauwelijks werden geselecteerd om bewaard te worden door de archieven.
- Zoekfunctie. Je zei het al, je moet maar net weten wat je zoekt. Gebruik dan ook de filters! Knal 'm op TYPE- AUDIO, en typ de naam van een dj in. Selecteer dan ook die naam die onder de zoekbalk verschijnt. Dan schiet het al op. :*
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 10 juni 2026 @ 00:40:57 #166
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220998116
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:03 schreef Shii het volgende:
Ik heb De Fabriek afgekeken. Genoten!

Heerlijk die serie met die tijdsgeest van toen. Zo ouderwets. Waarin de vrouwen nog huisvrouwen waren en er overal gerookt werd. Maar het heeft me toch even teruggebracht naar m'n jeugd. Alhoewel ik er nu natuurlijk anders naar gekeken heb dan toen. Maar ik voelde me weer even een kind lekker bij m'n ouders op de bank. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe serie waarmee ik weer wat nostalgische gevoelens kan koesteren.
De opvolgers, Herenstraat 10 en Dossier Verhulst! O+

Toevallig genoeg ben ik ook begonnen aan De Fabriek. Nooit geweten dat het maar 13 afleveringen totaal had (de dvd-boxen die in 2004 uitkwamen zijn twee van de weinigen die ik destijds volledig gemist heb - aflevering 1 had nog audiocommentaar met Rudi Falkenhagen en Diana Dobbelman; was echt heel kort voor het overlijden van Falkenhagen). O+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220998120
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:40 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De opvolgers, Herenstraat 10 en Dossier Verhulst! O+

Toevallig genoeg ben ik ook begonnen aan De Fabriek. Nooit geweten dat het maar 13 afleveringen totaal had (de dvd-boxen die in 2004 uitkwamen zijn twee van de weinigen die ik destijds volledig gemist heb - aflevering 1 had nog audiocommentaar met Rudi Falkenhagen en Diana Dobbelman; was echt heel kort voor het overlijden van Falkenhagen). O+
Oh ja Herenstraat 10 zegt me zeker wat en Dossier Verhulst ga ik ook opzoeken. ^O^

Wat ik al eerder hier gepost had, die muziek van De Fabriek, dat geeft me nog iedere keer die chills van toen. Veel acteurs van toen die er niet meer zijn. ;( Een jonge Maarten Spanjer is ook wel weer eens leuk om te zien.
pi_220998129
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Allemaal cabaretteketet!
  woensdag 10 juni 2026 @ 01:07:02 #169
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220998133
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Nee, gaat niet snel gebeuren.

Er is goddomme meer in het leven dan Onderweg Naar Morgen :D
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_220998144
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.

In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
  woensdag 10 juni 2026 @ 09:13:26 #171
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_220998764
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Spijkerhoek moet er ook maar op
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 10 juni 2026 @ 09:33:19 #172
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220998862
Ik heb de serie Man Alleen teruggekeken. Werd destijds maandelijks op de zaterdagavond uitgezonden door de VARA. Kreeg er wel eens iets van mee omdat ik langer op mocht blijven en kende die meneer van Sesamstraat (Piet Hendriks).

Kijkt net zo lekker weg als Mensen zoals jij en ik, waarbij er ook wat muziek en vormgeving hetzelfde is.
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  woensdag 10 juni 2026 @ 09:37:35 #173
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220998889
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
onderweg naar morgen werd toch op RTL4 uitgezonden?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 10 juni 2026 @ 09:38:38 #174
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220998905
quote:
15s.gif Op woensdag 10 juni 2026 09:37 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
onderweg naar morgen werd toch op RTL4 uitgezonden?
Nee, GTST was RTL, ONM Veronica en Goudkust SBS
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:26:44 #175
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220999480
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 09:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Nee, GTST was RTL, ONM Veronica en Goudkust SBS
ohja rtl had natuurlijk gtst, nooit geweten dat onm begonnen was op de TROS
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220999647
Bij de TROS daarom moet het er gewoon bij. Klaar!
Allemaal cabaretteketet!
pi_220999662
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 01:20 schreef JaxStrumley het volgende:
Ik ben wat teleurgesteld in wat er aan nieuws en actualiteiten beschikbaar is.
Nauwelijks journaaluitzendingen uit de jaren ‘70 en ‘80, alleen de ‘inlassen’ met reportages. Niet de rest van de uitzendingen om deze context te geven. Ook ontbreken uitzendingen van radio-actualiteitenrubrieken.

In diverse artikelen over de Schatkamer gaat het over een Jeugdjournaal-redacteur die jarenlang de uitzendingen had opgenomen en de banden heeft gedoneerd… maar die uitzendingen lijken niet beschikbaar. Ook hier alleen inlassen.
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Allemaal cabaretteketet!
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:49:53 #178
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220999669
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:47 schreef freaky40 het volgende:
Bij de TROS daarom moet het er gewoon bij. Klaar!
Samenwerking VOO en TROS, helaas..
Alleen t einde bij BNN zou kans maken
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_220999673
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2026 01:07 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Er is goddomme meer in het leven dan Onderweg Naar Morgen :D
Niets mee te maken!
Allemaal cabaretteketet!
pi_220999679
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:49 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Samenwerking VOO en TROS, helaas..
Dan moeten ze daar dus achteraan om dat beschikbaar te stellen. Zo moeilijk is dat niet. Als je het niet probeert weet je het ook niet. Waar een wil is, is een weg.
Allemaal cabaretteketet!
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:51:45 #181
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_220999683
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Heb ik idd ook gezocht, niets voor 1800 te vinden jammer genoeg
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_220999708
Hopelijk komt het er nog bij.
Is er op de website al een plek gevonden waar alle nieuwe aanwinsten die ze er net bij hebben geplaatst, staan? Zou wel makkelijk zijn als je op zoek bent naar iets en of het er al bij geplaatst is zonder dat je ingewikkeld moet gaan zoeken.
Allemaal cabaretteketet!
pi_221000104
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 00:56 schreef freaky40 het volgende:
Toch hoop ik echt nog op alles van Onderweg naar Morgen en later ONM in de Schatkamer aan te treffen binnenkort. Dit soort dingen horen terug te kijken te zijn ook omdat het de eerste soap was op de publieke omroep en dus toch een momentum. Die rechten moeten gewoon geregeld worden.
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:

1. Rechten
Onderweg was de eerste twee seizoenen een co-productie van TROS en het publieke Veronica. Alle publieke uitzendrechten van Veronica zijn bij het commercieel gaan van Veronica in 1995 in handen gekomen van de HMG (nu RTL Nederland). Daarom dat bijvoorbeeld bij de compilatie-dvd van Verona (Spaan en Vermeegen) op de achterkant duidelijk © & ™ Licensed by RTL Nederland staat, terwijl RTL dat programma nooit heeft uitgezonden. Ook bij het eerste seizoen van Spijkerhoek staat RTL Nederland genoemd terwijl dat seizoen bij het publieke Veronica werd uitgezonden. En ook bij de dvd-box van Onderweg naar Morgen staat er © & ™ 1994-2007 Licensed by Endemol Nederland bv, RTL Nederland bv and TROS.

Toen Best24 in 2012 begon met het herhalen van Onderweg kon dat doordat de uitzendrechten deels bij de TROS liggen; zowel Endemol als RTL hebben daar toen naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon toestemming voor gegeven. De dvd-box van seizoen 1 was immers geen verkoophit en in 2012 bestond er nog geen streamingdienst waarover gesteggel kon ontstaan. Toen Best24 in 2013 verrassend genoeg verder ging met het derde seizoen (wat is uitgezonden op het commerciële Veronica en dus volledig onder RTL Nederland valt) zijn daar afspraken over gemaakt met Endemol (voor zowel de kosten voor uitzending als aanlevering van de afleveringen) en zal RTL daar ook formeel toestemming voor hebben gegeven. Want nogmaals: voor hun boeide het op dat moment niet.

Fast forward naar 2019, toen de NPO besloot om (simultaan aan het dertiende seizoen op NPO 1 Extra) het eerste seizoen van Onderweg te willen plaatsen op NPO Start. Dát werd geen succes, en niet omdat er geen animo voor was. Nee: RTL Nederland ging dwarsliggen, blijkt uit navraag die zorgde voor twee antwoorden die met kennis van nu heel duidelijk in die richting wijzen:

quote:
"Op dit moment zijn er geen plannen om de overige uitzendingen van Onderweg naar Morgen uit te zenden. Dit heeft te maken met uitzendrechten."

"We moeten voor elke aflevering goed onderhandelen om het aan te mogen kopen. Helaas is het nog niet bekend of we de rest van de afleveringen ook uit mogen zenden."
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.

2. Beschikbaarheid
De Schatkamer van Beeld & Geluid bestaat over het algemeen uit materiaal wat rechtstreeks uit het archief van Beeld & Geluid komt. Dat is vaak wat omroepen zelf hebben aangeleverd of overblijfselen vanuit voorlopers van Beeld & Geluid (zoals het Nederlands Omroepmuseum).

Nu even de check hoeveel afleveringen er bij Beeld & Geluid van die eerste twee seizoenen bewaard zijn: https://schatkamer.beelde(...)-morgen-trosveronica

24 + 1 compilatiespecial. Van de 295.

Al zou het gebeuren dat als bij wonder er toestemming komt van RTL Nederland om de programma's van het publieke Veronica beschikbaar te maken in de Schatkamer, dan heb je er bij Onderweg naar Morgen alsnog niks aan, tenzij die 25 afleveringen worden aangevuld met alle overige afleveringen. Maar in dat geval zal Beeld & Geluid daarover óók weer moeten onderhandelen wat nog meer tijd én geld kost. Zéker in de ogen van RTL Nederland, want die zouden in theorie nog geld kunnen verdienen als zij Onderweg naar Morgen op Videoland mogen plaatsen.

TLDR: Onderweg komt hoogstwaarschijnlijk niet in de Schatkamer door gesteggel tussen rechtenhouders en de nodige ontbrekende afleveringen.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 09:13 schreef Maanvis het volgende:

[..]
Spijkerhoek moet er ook maar op
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtube :)
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_221000108
Pff. Goed verhaal, lekker kort. Dan wordt het tijd dat de commerciële ook in De Schatkamer hun oude content onder brengen waar spraken van is. Misschien is er dan wat mogelijk.
Allemaal cabaretteketet!
pi_221000574
Ik ben op zoek naar een tv-programma. Het betreft een interview op 8 juli 1974 door NOS Sport met bondscoach Rinus Michels, toen het Nederlands voetbalelftal na de verloren WK-finale die dag met het vliegtuig uit Duitsland terugkeerde op Schiphol. Spelers en coach Michels liepen toen op Schiphol op een daarvoor afgezet platform van een verrijdbare trap het vliegtuig uit en Michels werd onderaan de trap op dat platform geïnterviewd door NOS Sport.
Ik ben al vele jaren lang op zoek naar dit tv programma/interview met Michels, omdat ik toen die dag op 8 juli 1974 als werkstudent op Schiphol werkte en tijdens het interview met Michels naast hem stond. Ik zou dit interview heel graag willen zien, omdat mijn familie indertijd vertelde dat ze mij op tv hadden gezien, maar ik heb het zelf nooit meer gezien.

Ik heb op internet een zoekvraag uitgezet en kreeg als uitkomst, dat dit tv-interview nog steeds bewaard zou zijn en deel uitmaakt van het archief van Beeld en Geluid. Daar de vraag uitgezet of ik het zou kunnen bekijken, maar zij zeggen dat dit interview niet bewaard zou zijn.
Ik hoop van jullie te horen of iemand weet of dit interview door NOS Sport nog ergens bewaard is gebleven en het voor mij mogelijk is om het te bekijken. Als iemand van het bestaan ervan weet, dan zou ik dat heel graag willen weten. Alvast bedankt.
pi_221000759
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:48 schreef freaky40 het volgende:

[..]
Zat gisteren te zoeken naar de eerste journaals en breaking news dingen over 9/11. Niets te vinden. Alleen Philip Freriks met een bulletin maar dat was al toen het al wat langer aan de gang was.
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.
  woensdag 10 juni 2026 @ 15:14:48 #187
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_221002134
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:02 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Precies dat soort dingen bedoel ik. Ik had gehoopt grote nieuwsgebeurtenissen terug te kunnen zien ‘door de ogen van toen’. 9/11, München 1972, de Heineken ontvoering, de treinkapingen, etc.
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  woensdag 10 juni 2026 @ 15:19:27 #188
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_221002159
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:35 schreef PeterKelder het volgende:

[..]
Dat gaat niet gebeuren, en al helemaal niet alles. Dat heeft twee redenen:

1. Rechten
Onderweg was de eerste twee seizoenen een co-productie van TROS en het publieke Veronica. Alle publieke uitzendrechten van Veronica zijn bij het commercieel gaan van Veronica in 1995 in handen gekomen van de HMG (nu RTL Nederland). Daarom dat bijvoorbeeld bij de compilatie-dvd van Verona (Spaan en Vermeegen) op de achterkant duidelijk © & ™ Licensed by RTL Nederland staat, terwijl RTL dat programma nooit heeft uitgezonden. Ook bij het eerste seizoen van Spijkerhoek staat RTL Nederland genoemd terwijl dat seizoen bij het publieke Veronica werd uitgezonden. En ook bij de dvd-box van Onderweg naar Morgen staat er © & ™ 1994-2007 Licensed by Endemol Nederland bv, RTL Nederland bv and TROS.

Toen Best24 in 2012 begon met het herhalen van Onderweg kon dat doordat de uitzendrechten deels bij de TROS liggen; zowel Endemol als RTL hebben daar toen naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon toestemming voor gegeven. De dvd-box van seizoen 1 was immers geen verkoophit en in 2012 bestond er nog geen streamingdienst waarover gesteggel kon ontstaan. Toen Best24 in 2013 verrassend genoeg verder ging met het derde seizoen (wat is uitgezonden op het commerciële Veronica en dus volledig onder RTL Nederland valt) zijn daar afspraken over gemaakt met Endemol (voor zowel de kosten voor uitzending als aanlevering van de afleveringen) en zal RTL daar ook formeel toestemming voor hebben gegeven. Want nogmaals: voor hun boeide het op dat moment niet.

Fast forward naar 2019, toen de NPO besloot om (simultaan aan het dertiende seizoen op NPO 1 Extra) het eerste seizoen van Onderweg te willen plaatsen op NPO Start. Dát werd geen succes, en niet omdat er geen animo voor was. Nee: RTL Nederland ging dwarsliggen, blijkt uit navraag die zorgde voor twee antwoorden die met kennis van nu heel duidelijk in die richting wijzen:
[..]
De wereld was intussen veranderd: RTL had inmiddels met Videoland een streamingdienst in handen waarop een classic soap als Onderweg naar Morgen prima zou passen. Alleen: ze hebben enkel van de commerciële seizoenen (3 t/m 12) de volledige rechten, die van seizoen 1 en 2 komen uit de erfenis van het publieke Veronica en die zijn voor de helft in handen van AVROTROS. Die wilden die seizoenen plaatsen op hun streamingsdienst NPO Start maar daar stak RTL dus een stokje voor door moeilijk te doen in onderhandelingen. Het gevolg daarvan zal zijn dat AVROTROS op haar beurt moeilijk doet als RTL die eerste twee seizoenen op Videoland wil plaatsen, en het voor die partij niet interessant is om te beginnen met het plaatsen van een soap vanaf aflevering 296.

2. Beschikbaarheid
De Schatkamer van Beeld & Geluid bestaat over het algemeen uit materiaal wat rechtstreeks uit het archief van Beeld & Geluid komt. Dat is vaak wat omroepen zelf hebben aangeleverd of overblijfselen vanuit voorlopers van Beeld & Geluid (zoals het Nederlands Omroepmuseum).

Nu even de check hoeveel afleveringen er bij Beeld & Geluid van die eerste twee seizoenen bewaard zijn: https://schatkamer.beelde(...)-morgen-trosveronica

24 + 1 compilatiespecial. Van de 295.

Al zou het gebeuren dat als bij wonder er toestemming komt van RTL Nederland om de programma's van het publieke Veronica beschikbaar te maken in de Schatkamer, dan heb je er bij Onderweg naar Morgen alsnog niks aan, tenzij die 25 afleveringen worden aangevuld met alle overige afleveringen. Maar in dat geval zal Beeld & Geluid daarover óók weer moeten onderhandelen wat nog meer tijd én geld kost. Zéker in de ogen van RTL Nederland, want die zouden in theorie nog geld kunnen verdienen als zij Onderweg naar Morgen op Videoland mogen plaatsen.

TLDR: Onderweg komt hoogstwaarschijnlijk niet in de Schatkamer door gesteggel tussen rechtenhouders en de nodige ontbrekende afleveringen.
[..]
Van Spijkerhoek is geen enkele aflevering beschikbaar in het archief van Beeld & Geluid. Maar gelukkig staat alles al járen volledig op Youtube :)
dankjewel peter kelder!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 10 juni 2026 @ 15:30:57 #189
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221002268
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zou willen vinden: alles van Villa Achterwerk circa 1985 tot 1992 en ik heb vreemd genoeg ook nog heel sterk een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 10 juni 2026 @ 15:33:41 #190
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_221002281
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
een spelshow van Frank Masmeijer in gedachten met een soort blokken waarop je moest staan en waar je je prijs kon uitkiezen. Dat was het laatste programma wat hij presenteerde voor hij uit de gratie raakte omdat hij een familid had bevooroordeeld in een van die shows.
Holidayshow.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  woensdag 10 juni 2026 @ 15:34:46 #191
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221002287
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:33 schreef FreshFruit het volgende:

[..]
Holidayshow.
Dank u! Joh, er staat al een hele aflvering op Youtube:
Bekijk deze YouTube-video
En idd, te vinden: https://schatkamer.beelde(...)21478031/holidayshow
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221002377
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:

[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.
  woensdag 10 juni 2026 @ 15:59:55 #193
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221002399
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:14 schreef FreshFruit het volgende:

[..]
Mss een domme vraag hoor maar staat Andere Tijden er niet op ?
Die hebben wel weer hun eigen Youtube kanaal en volgens mij kun je ook praktisch alle afleveringen terug kijken op NPO Start (met een gratis account): https://www.youtube.com/@AndereTijdenNTR/videos
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator woensdag 10 juni 2026 @ 15:59:58 #194
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_221002400
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:55 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Een aantal afleveringen, maar lang niet alles helaas.
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.
  woensdag 10 juni 2026 @ 16:10:06 #195
424119 FreshFruit
Vita Brevis.
pi_221002458
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2026 15:59 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Er staan veel meer oude afleveringen op NPO Plus.
Ik bedoelde in het kader van oudere nieuwsfeiten/gebeurtenissen dat ik dat graag even kijk.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.
  woensdag 10 juni 2026 @ 19:07:19 #196
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_221003509
Als je die jochies die tegenwoordig op het wk staan maar niet serieus kan nemen, hier een wedstrijd met alleen maar beesten van weleer
https://schatkamer.beelde(...)1/oranje-van-de-eeuw
Ik denk wel eens aan Ionica
Die deelde nog eens staart tot de macht 7
pi_221004006
Ik ging op zoek naar de oudste video met Maarten van Rossem en kwam terecht bij de live-uitzending in de nacht van de Amerikaanse presidentsverkiezingen 1988.
https://schatkamer.beelde(...)/2101608040029783031
Meerdere delen (volgens mij niet allemaal op volgorde). Met Joop van Zijl, Paul Witteman, Charles Groenhuijsen en Philip Freriks (in het ontbijtprogramma)


Er werd een telefonische stemming onder de kijkers gehouden en ze konden ook een bericht achterlaten om te vertellen waarom ze een voorkeur voor Bush of Dukakis hadden. Verder waren er o.a. portretten van de kandidaten en een discussie over politieke humor in Amerika. De toon van de campagne schijnt nogal hard te zijn geweest. Dukakis werd zelfs uitgemaakt voor liberal. :o

In 1992 heette de uitzending De Stem van Amerika. Presentatie: Groenhuijsen/Witteman. Van Rossem was weer van de partij. https://schatkamer.beelde(...)/2101608050035360531

Bush tegen Clinton en Ross Perot kreeg ook nog wat stemmen als onafhankelijke kandidaat.


Voor de gelegenheid had Henny Stoel in de journaals een bijna-Amerikaanse vlag blouse aan.


Over Amerikaanse presidenten gesproken: Deze aflevering (stream 2) van NOS Laat Mondiale uit juni 1990 heeft een item over hoe Donald Trump een zakenimperium opbouwde en nu ten onder dreigt te gaan aan een miljardenschuld door zijn casino's in Atlantic City.
Het hoofdonderwerp van de aflevering is ook wel interessant: het sluiten van kleinere postkantoren na de invoering van de geldautomaat. Twee heren van de PTT en Postbank komen uitleg geven in de studio (en worden verkeerd geïntroduceerd omdat ze op elkaars plaats zitten). In het item worden ook wat klanten van een postkantoortje geïnterviewd en daar zijn redelijk wat mensen bij het die helemaal niet zien zitten om geld uit een automaat te moeten halen.
  woensdag 10 juni 2026 @ 23:14:26 #198
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221005035
Deze aflevering van Wrak van de weg kan ik me nog herinneren. Een absolute klassieker _O-

https://schatkamer.beelde(...)/2101608050038980731
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')