abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 13:43:45 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220928784
Meerdere mensen onwel tijdens Groningse marathon

quote:
Tijdens de Marathon van Groningen zijn vanochtend meerdere deelnemers onwel geworden. De hulpdiensten hebben daarom grootschalig opgeschaald om alle slachtoffers van medische zorg te voorzien.

Hoeveel mensen precies medische hulp nodig hebben gehad, is nog niet bekend. Volgens een woordvoerder gaat het om incidenten op verschillende locaties langs het uitgestrekte parcours. Daardoor zijn extra ambulances ingezet. “Het is een groot parcours en op meerdere plekken hebben mensen acute zorg nodig”, aldus de woordvoerder.

Om de druk op de regionale hulpverlening op te vangen, zijn ambulances uit Drenthe en Overijssel opgeroepen. Op de Zernike Campus is een commandopost ingericht om de hulpverlening te coördineren.

Volgens lokale omroep OOG deden de meeste incidenten zich voor op de laatste kilometers van de halve marathon. Meerdere deelnemers zouden last gehad hebben van de warmte. Ook zeggen deelnemers tegenover het Dagblad van het Noorden dat er volgens hen onvoldoende waterpunten langs het parcours aanwezig waren.

Hoewel de temperatuur in Groningen zondag rond de 20 graden lag en daarmee lager was dan tijdens de voorgaande dagen, werd het weer als drukkend ervaren. De organisatie had deelnemers vooraf opgeroepen voldoende te drinken en goed naar hun lichaam te luisteren. In een eerder gepubliceerd weerbericht stelde de organisatie nog dat de weersomstandigheden binnen de acceptabele grenzen vielen.

Aan het evenement nemen in totaal ongeveer 12.000 mensen deel, verspreid over verschillende afstanden. De marathon gaat ondanks de incidenten vooralsnog door.
260531_510587_3573e422-d524-460c-a589-b284467e32d9.png
  zondag 31 mei 2026 @ 13:48:40 #2
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_220928808
Zo extreem zijn de weersomstandigheden vandaag niet toch?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 13:51:08 #3
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220928817
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:48 schreef XDo het volgende:
Zo extreem zijn de weersomstandigheden vandaag niet toch?
Kennelijk nogal drukkend warm/benauwd
  zondag 31 mei 2026 @ 13:51:09 #4
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220928818
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 13:53:10 #5
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220928829
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
Hoge luchtvochtigheid. De gevoelstemperatuur is veel hoger.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 31 mei 2026 @ 13:54:10 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220928838
Je kunt je zweet dan moeilijker kwijt.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220928872
Misschien eens handig om na te gaan denken om een hardloopevenement niet meer in de maanden mei-jun-jul-aug-sep te organiseren.
Zonder wrijving geen glans
pi_220928899
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
Het is fucking benauwd, ga zelf maar hardlopen.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:17:47 #9
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220928938
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:53 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Hoge luchtvochtigheid. De gevoelstemperatuur is veel hoger.
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef Goprolover het volgende:

[..]
Het is fucking benauwd, ga zelf maar hardlopen.
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 14:20:59 #10
486919 Swango
Just saying
pi_220928949
Op de dagen daarvoor was het 30 graden en die warmte blijft (vies) hangen in een stad.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:21:58 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220928955
Wat wordt er toch goed voor ons gezorgd bij evenementen O+
  zondag 31 mei 2026 @ 14:23:45 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220928968
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
[..]
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
Misschien wel gevaccineerd :')
  zondag 31 mei 2026 @ 14:24:14 #13
149527 ChipsZak.
That's hot.
pi_220928973
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
[..]
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
Vanochtend.

Dat was dan ook niet het warmste moment van de dag.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  zondag 31 mei 2026 @ 14:29:37 #14
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220928999
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
20 graden is simpelweg niet warm, er zullen hier andere dingen meespelen zoals slechte conditie, te weinig drinken of wellicht onderliggende aandoeningen.
[..]
Laat ik dat vanochtend nog even hebben gedaan, was prima te doen.
Dat kan, maar het was vast niet gebeurd als de warmte en luchtvochtigheid minder was.
Anders hadden we elke hardloopwedstrijd mensen die onwel worden.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 31 mei 2026 @ 14:37:52 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929035
quote:
17s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:24 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Vanochtend.

Dat was dan ook niet het warmste moment van de dag.
Heb je het artikel überhaupt gelezen? Uit de OP:
quote:
Tijdens de Marathon van Groningen zijn vanochtend meerdere deelnemers onwel geworden
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 14:40:29 #16
149527 ChipsZak.
That's hot.
pi_220929046
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je het artikel überhaupt gelezen? Uit de OP:
[..]

En toch is de ernstigste situatie zeker in de middag:

quote:
Het UMCG is voorbereid op drukte. Iets voor 14.00 uur zijn twee mensen die oververhit waren op de spoedeisende hulp van het UMCG terechtgekomen.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_220929057
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
Onwel worden van de warmte met 20 graden is een prestatie an sich. Het wekt dan ook de vraag op of hier niet andere factoren een rol spelen.
Hoge luchtvochtigheid en steeds meer onervaren deelnemers die zich niet goed voorbereiden omdat hardlopen hip is.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:45:53 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929079
quote:
17s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:40 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
En toch is de ernstigste situatie zeker in de middag:
[..]

Dat komt niet uit de OP?
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoge luchtvochtigheid en steeds meer onervaren deelnemers die zich niet goed voorbereiden omdat hardlopen hip is.
Vooral het laatste, ik ken ook mensen die soms ineens in een enthousiaste opwelling zich inschrijven voor een marathon en dan denken dat dit niet zoveel voorbereiding vergt, gewoon even een dagje doorbikkelen. Tja ..
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 14:56:49 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220929141
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:45 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat komt niet uit de OP?
[..]
Vooral het laatste, ik ken ook mensen die soms ineens in een enthousiaste opwelling zich inschrijven voor een marathon en dan denken dat dit niet zoveel voorbereiding vergt, gewoon even een dagje doorbikkelen. Tja ..
Het is echt niet zo simpel, hier een voorbeeld van een goed getrainde gast van 25 jaar die vorig jaar sterft bij de Marathon van Enschede zonder bijzonder warm weer net als vandaag

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 31 mei 2026 @ 14:59:24 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220929180
Zelf schuld.
Alleen een idioot gaat met dit benauwde weer rennen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 31 mei 2026 @ 14:59:45 #21
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929188
Op meerdere marathons in het land vandaag mensen onwel geworden, niet alleen in Groningen.

Aantal zelfs gereanimeerd.

Mag dan niet meer zo heet zijn als vorige week (24 graden hier nu), maar het is wel vies benauwd buiten.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:01:26 #22
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929218
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:59 schreef Harvest89 het volgende:
Zelf schuld.
Alleen een idioot gaat met dit benauwde weer rennen.
Ik ren sowieso maar om 2 redenen: als er wat ze halen valt, of als ze achter me aanzitten :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:06:40 #23
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220929316
Hoge luchtvochtigheid is veel meer een probleem dan temperatuur idd.

Je gaat gewoon keihard zweten, en als je dan niet goed drinkt ben je zo uitgedroogd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 31 mei 2026 @ 15:12:31 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929384
Ook bij de Nijmeegse Vierdaagse zijn er de laatste jaren meerdere problemen geweest vanwege de hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.

In enkele gevallen zelfs met dode als gevolg.

De laatste jaren is het ook een paar keer voorgekomen dat routes ingekort werden, of zelfs een dag is gecanceld.

Zoals iemand hierboven al zei is het misschien raadzaam om in de nabije toekomst eens te overwegen om bepaalde inspannende evenementen te verplaatsen naar koelere periodes in het jaar, aangezien door klimaatverandering zomers steeds heter en langer worden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:12:53 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220929387
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:03 schreef Haags het volgende:
Misschien eens handig om na te gaan denken om een hardloopevenement niet meer in de maanden mei-jun-jul-aug-sep te organiseren.
Over De Vierdaagse in juli heb ik ook zo m'n twijfels, zelfs al gaat dat niet snel.

Maar je kunt dat moeilijk verhuizen naar mei (gewoonlijk nog te doen) of september.

Edit: spuit elf. Zie hierboven.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:19:28 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220929412
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:03 schreef Haags het volgende:
Misschien eens handig om na te gaan denken om een hardloopevenement niet meer in de maanden mei-jun-jul-aug-sep te organiseren.
Of gewoon om een uur of 7/8 starten zoals in Zuid-Europa gebruikelijk is.

Half 11 starten met een marathon in de zomer is gekkenwerk.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220929420
Ik zie het al, klimaatstress.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:29:09 #28
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220929530
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:09 schreef Goprolover het volgende:

[..]
Het is fucking benauwd, ga zelf maar hardlopen.
Heb net 5km gedaan en het was echt niet lekker lopen. Moet er niet aan denken om een langere afstand te moeten lopen in dit weer.
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 15:34:00 #29
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220929587
Ik ging vanochtend met de hond wandelen waar ik een dagje op moest passen, en kreeg het ook al benauwd, terwijl ik dat normaal nooit heb.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:37:25 #30
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929612
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:56 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is echt niet zo simpel, hier een voorbeeld van een goed getrainde gast van 25 jaar die vorig jaar sterft bij de Marathon van Enschede zonder bijzonder warm weer net als vandaag
Erg tragisch, maar de vraag is dan ook of dit door het weer (dat lijkt onwaarschijnlijk, het was toen 13 graden) kwam of er andere factoren een rol hebben gespeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 31 mei 2026 @ 15:40:28 #31
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220929637
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:34 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ging vanochtend met de hond wandelen waar ik een dagje op moest passen, en kreeg het ook al benauwd, terwijl ik dat normaal nooit heb.
De slaapkamer koelt 's nachts ook gewoon niet af, ondanks een wagenwijd geopend raam.
  Redactie Frontpage zondag 31 mei 2026 @ 15:44:43 #32
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220929683
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De slaapkamer koelt 's nachts ook gewoon niet af, ondanks een wagenwijd geopend raam.
Nee zelfs alles tegen elkaar open zetten heeft geen zin
  zondag 31 mei 2026 @ 15:45:17 #33
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220929686
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Erg tragisch, maar de vraag is dan ook of dit door het weer (dat lijkt onwaarschijnlijk, het was toen 13 graden) kwam of er andere factoren een rol hebben gespeeld.
Maarja er doen 12.000 lopers mee met de Groningen Marathon. Misschien doen er ook wel ongetrainde mensen mee, maar zelfs bij mensen die wel getraind zijn kan dus ook iets spelen in het lichaam waardoor er een reactie als dit kan komen. Niet genoeg drinken kan ook meespelen. Hoeveel punten zijn er dat ze water en sportdrank kunnen halen.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:48:35 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220929702
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:45 schreef Momo het volgende:

[..]
Maarja er doen 12.000 lopers mee met de Groningen Marathon. Misschien doen er ook wel ongetrainde mensen mee, maar zelfs bij mensen die wel getraind zijn kan dus ook iets spelen in het lichaam waardoor er een reactie als dit kan komen. Niet genoeg drinken kan ook meespelen. Hoeveel punten zijn er dat ze water en sportdrank kunnen halen.
Zeker, dat kan absoluut en dat is in alle gevallen erg naar voor zulke mensen. Punt is alleen meer dat het nu direct wordt opgehangen aan het weer. Dat lijkt wat voorbarig. Als het nu echt warm is en volle zon, wat je bijvoorbeeld bij de Nijmeegse Vierdaagse wel geregeld ziet is dit logisch, maar nu niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220929703
Ik deed mee met de halve marathon vanmorgen. Het was goed benauwd. Verder waren er ook niet veel waterpunten onderweg. Dus ik snap wel dat sommigen daar dan onwel van worden
pi_220929710
Dat t vooral bij de halve en niet bij de hele voorkomt zou misschien wel iets met getraindheid te maken hebben? Kan me voorstellen dat genoeg mensen denken “zo’n halve fixen we wel even” terwijl als je je inschrijft voor de hele je wéét dat het even wat maanden voorbereiding gaat kosten.

Ik zou ook als dat als organisatie mogelijk is gewoon eerder starten. Liep in maart de halve van Parijs, die startte om 0800! Ben je gewoon iets voor half10 klaar, niet te warm en he hebt nog wat aan je dag.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 31 mei 2026 @ 15:53:35 #37
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220929727
Temperatuur valt vandaag wel mee maar de luchtvochtigheid maakt het inderdaad wel echt benauwd hoor.
pi_220929748
Mensen die daar aan meedoen noem ik ook wel maradom.
  zondag 31 mei 2026 @ 15:58:07 #39
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220929758
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:12 schreef StateOfMind het volgende:
Ook bij de Nijmeegse Vierdaagse zijn er de laatste jaren meerdere problemen geweest vanwege de hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.

In enkele gevallen zelfs met dode als gevolg.

De laatste jaren is het ook een paar keer voorgekomen dat routes ingekort werden, of zelfs een dag is gecanceld.

Zoals iemand hierboven al zei is het misschien raadzaam om in de nabije toekomst eens te overwegen om bepaalde inspannende evenementen te verplaatsen naar koelere periodes in het jaar, aangezien door klimaatverandering zomers steeds heter en langer worden.
En in Afrika dan?
Daar doen ze niet anders, is het nog veel heter dan hier en daar komen zelfs de beste hardlopers vandaan.
pindazakje
pi_220929766
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De slaapkamer koelt 's nachts ook gewoon niet af, ondanks een wagenwijd geopend raam.
Ik ben serieus al weer de dagen af aan het tellen tot september. Kon ik de zomer maar overslaan.
  zondag 31 mei 2026 @ 16:03:27 #41
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220929806
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:58 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik ben serieus al weer de dagen af aan het tellen tot september. Kon ik de zomer maar overslaan.
Waar slaat dit op gast, je houdt niet van zonlicht ofzo? Rot op met die gore donkere natte kutwinter.
Het is wel warm in huis maar ik heb echt 10x liever 26 graden in huis in de zomer, dan de 13 graden in de winter.
pindazakje
pi_220929823
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:03 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Waar slaat dit op gast, je houdt niet van zonlicht ofzo? Rot op met die gore donkere natte kutwinter.
Het is wel warm in huis maar ik heb echt 10x liever 26 graden in huis in de zomer, dan de 13 graden in de winter.
Ga huilen zeg, kun je het niet hebben dat er nou eenmaal mensen zijn met andere voorkeuren?
Doe mij maar winter ja. Regen, sneeuw, ijs, heerlijk.

Rot op met die gore plakkerige hete kutzomer.
  zondag 31 mei 2026 @ 16:09:44 #43
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220929898
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:03 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Waar slaat dit op gast, je houdt niet van zonlicht ofzo? Rot op met die gore donkere natte kutwinter.

Of iets ertussenin?

18 graden met wat wolkjes?
  zondag 31 mei 2026 @ 16:11:24 #44
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929914
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:58 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik ben serieus al weer de dagen af aan het tellen tot september. Kon ik de zomer maar overslaan.
De zomers van 'vroeger', toen temperaturen van 31 al zeldzaam waren, laat staan hoger, prima.

De huidige zomers, waar temperaturen van 33 of hoger normaal zijn, bah :r

De afgelopen week, en dan is het nog niet eens juni, zijn er hier lokaal 4 dagen boven de 30 geweest, waarvan 3 32-33.

Vandaag is de eerste dag dat het onder de 28 is (24).

En de ellende is dat het dan ook meteen ontzettend klam en benauwd is.

Wel mobiele airco besteld.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 16:12:52 #45
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929925
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Of iets ertussenin?

18 graden met wat wolkjes?
18-23 graden is perfect.
Zacht briesje erbij.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220929926
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:11 schreef StateOfMind het volgende:
De afgelopen week, en dan is het nog niet eens juni, zijn er hier lokaal 4 dagen boven de 30 geweest, waarvan 3 32-33.

Vandaag is de eerste dag dat het onder de 28 is (24).
Hier precies hetzelfde. Bah, vreselijk.

Maar blijkbaar mag je hier niets kwetsends zeggen over de zomer want dan komen de plaatselijke kneuzen weer janken omdat ze met hun minimale IQ niet kunnen bevatten dat mensen andere voorkeuren kunnen hebben.
  zondag 31 mei 2026 @ 16:15:55 #47
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220929943
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Of iets ertussenin?

18 graden met wat wolkjes?
Ook prima, maar alles beter dan die vieze natte koude donkere depressieve dagen van oktober t/m maart :r :r :r :r
@Lenny77
pindazakje
pi_220929955
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ook prima, maar alles beter dan die vieze natte koude donkere dagen van oktober t/m maart :r :r :r :r
@:lenny77
Dat is juist de heerlijkste tijd van het jaar :)
pi_220929962
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zeker, dat kan absoluut en dat is in alle gevallen erg naar voor zulke mensen. Punt is alleen meer dat het nu direct wordt opgehangen aan het weer. Dat lijkt wat voorbarig. Als het nu echt warm is en volle zon, wat je bijvoorbeeld bij de Nijmeegse Vierdaagse wel geregeld ziet is dit logisch, maar nu niet.
Temperatuur en zon is ook het probleem niet. Hoge luchvochtigheid wel.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zondag 31 mei 2026 @ 16:18:12 #50
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220929965
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Hier precies hetzelfde. Bah, vreselijk.

Maar blijkbaar mag je hier niets kwetsends zeggen over de zomer want dan komen de plaatselijke kneuzen weer janken omdat ze met hun minimale IQ niet kunnen bevatten dat mensen andere voorkeuren kunnen hebben.
Het kutste vind ik nog dat het binnen in huis dan ook zeer onaangenaam warm wordt, en die temperatuur er heel langzaam weer uit gaat als het eenmaal in de muren zit.

Nu gelukkig 'slechts' 26 graden binnen (nog geen juni), maar in de zomer wordt dat vaak 30.
Om nog maar te zwijgen over boven op de slaapkamer.
Verschrikkelijk :{w

Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220929984
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Het kutste vind ik nog dat het binnen in huis dan ook zeer onaangenaam warm wordt, en die temperatuur er heel langzaam weer uit gaat als het eenmaal in de muren zit.

Nu gelukkig 'slechts' 26 graden binnen (nog geen juni), maar in de zomer wordt dat vaak 30.
Om nog maar te zwijgen over boven op de slaapkamer.
Verschrikkelijk :{w

Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
Precies dat ja, als de warmte eenmaal binnen is krijg je die moeilijk eruit. Ik heb liever dat ik met een vest aan binnen rond loop, dan dat ik overal ventilatoren etc moet aan zetten. Ik kan prima tegen de kou, vind ik juist heerlijk, maar met hitte gaat mijn humeur erg snel het afvoerputje in. Gelukkig is het over een paar maanden alweer einde zomer.
  zondag 31 mei 2026 @ 16:27:06 #52
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220930023
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
Iets om in gedachten te houden. Kost allemaal wel geld, dat wel.

[ Bericht 39% gewijzigd door Eightyone op 31-05-2026 16:56:49 ]
pi_220930180
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:59 schreef StateOfMind het volgende:
Op meerdere marathons in het land vandaag mensen onwel geworden, niet alleen in Groningen.

Aantal zelfs gereanimeerd.

Mag dan niet meer zo heet zijn als vorige week (24 graden hier nu), maar het is wel vies benauwd buiten.
De laatste jaren lijkt het wel alsof er steeds meer dagen zijn waarop het niet extreem heet is, maar wel gewoon ziek benauwd.
greetings and salutations
pi_220930195
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:11 schreef StateOfMind het volgende:
Wel mobiele airco besteld.
Heb ik toevallig ook gedaan. Ik ben niet van plan nog een zomer te overleven met dit soort benauwde dagen.

Ik heb deze gekocht:

https://www.bol.com/nl/nl(...)iddle.5.ProductTitle
greetings and salutations
pi_220930297
Zonder koeling in huis zou ik de eerst volgende zomer sterven ;(

Gelukkig is ons huis voorzien van vloer- en muurkoeling én meerdere airco's voor de langere warme periodes.

Nog ff en het is weer september :)
  zondag 31 mei 2026 @ 17:42:28 #56
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220930403
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zonder koeling in huis zou ik de eerst volgende zomer sterven ;(

Gelukkig is ons huis voorzien van vloer- en muurkoeling én meerdere airco's voor de langere warme periodes.

Nog ff en het is weer september :)
En wat kostte dat allemaal?
pi_220930483
In Utrecht bij de marathon ook iemand onwel geworden:
https://www.rtvutrecht.nl(...)rsoon-onwel-geworden
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220930556
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
En wat kostte dat allemaal?
Heb ik laten installeren tijdens de bouw van het huis. Zal best een paar tienduizend gekost hebben als ik het omreken qua m2. Maar dat is prima en het helemaal waard :Y
  zondag 31 mei 2026 @ 18:16:22 #59
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220930574
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:11 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De zomers van 'vroeger', toen temperaturen van 31 al zeldzaam waren, laat staan hoger, prima.

De huidige zomers, waar temperaturen van 33 of hoger normaal zijn, bah :r
:')_!

Aantal tropische dagen (warmen dan 30 graden) sinds 1970:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
1970: -
1971: - 
1972: 2
1973: 2
1974: -
1975: 8
1976: 14
1977: 1
1978: 2
1979: - 
1980: -
1981: -
1982: 6
1983: 7
1984: 2
1985: 1
1986: 3
1987: -
1988: -
1989: 3
1990: 3
1990: 4
1991: 3
1992: -
1993: -
1994: 9
1995: 11
1996: 2
1997: 6
1998: 5
1999: 3 
2000: 2
2001: 6
2002: 4
2003: 11
2004: 3
2005: 4
2006: 13
2007: 1
2008: 1
2009: 1
2010: 3
2011: 2
2012: 2 
2013: 7
2014: 2
2015: 5
2016: 5
2017: 3
2018: 9
2019: 11
2020: 12
2021: 1
2022: 9
2023: 5
2024: 4
2025: 8

Bron & KNMI voor de laatste vier jaar

Er is een kleine toename zichtbaar, dat maakt het niet de norm, stel je niet zo aan zeg.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220930582
Ik begrijp niet waarom dit soort evenementen doorgaan bij dit weer.
Ja ok, wanneer is dan het juiste moment vraag snap ik ook wel
pi_220930815
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
:')_!

Aantal tropische dagen (warmen dan 30 graden) sinds 1970:
[ code verwijderd ]

Bron & KNMI voor de laatste vier jaar

Er is een kleine toename zichtbaar, dat maakt het niet de norm, stel je niet zo aan zeg.
Laatste 10 jaar 6.7 gemiddeld.

Jaren 80 2.2 gemiddeld

Jaren 90 4.3 gemiddeld.

Stijging van ruim 200% of 50%. Noem het maar niets.

Ook de 35+ dagen komen hier in de regio (Limburg) veel meer voor in de recentere jaren dan vroeger.
pi_220931031
Het mooiste aan marathon lopen is, voor mij persoonlijk, dat je het niet hoeft te doen.

Kan nooit gezond zijn.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:19:01 #63
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220931121
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:50 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Laatste 10 jaar 6.7 gemiddeld.

Jaren 80 2.2 gemiddeld

Jaren 90 4.3 gemiddeld.

Stijging van ruim 200% of 50%. Noem het maar niets.

Ook de 35+ dagen komen hier in de regio (Limburg) veel meer voor in de recentere jaren dan vroeger.
Dat.

Ik heb het ook puur over lokaal, daar heb ik immers direct last van.
Wat het landelijk gemiddelde is heb ik weinig aan.
Zoals gezegd, hier lokaal in de afgelopen 10 dagen 4x 30+ en 6 keer 28+

En ik heb de pech dat mijn woning (bovenwoning met zolder) recht op het zuiden ligt, met een grote raampartij, zonder schaduw.
En dan is het in zo'n periode met die temperaturen héél rap héél onaangenaam (als in 28/29/30 in de woonkamer, nog warmer boven).

En dat normaliter 2 maanden lang, maar door de afgelopen week 3 maanden lang.

Ik kan je vertellen dat je daar zeer moedeloos van wordt.

Maar blijkbaar is dat me aanstellen :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 31 mei 2026 @ 20:17:34 #64
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220931692
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Het kutste vind ik nog dat het binnen in huis dan ook zeer onaangenaam warm wordt, en die temperatuur er heel langzaam weer uit gaat als het eenmaal in de muren zit.

Nu gelukkig 'slechts' 26 graden binnen (nog geen juni), maar in de zomer wordt dat vaak 30.
Om nog maar te zwijgen over boven op de slaapkamer.
Verschrikkelijk :{w

Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
Ik had in 2019 toen met die 40 graden al een mobiele airco gekocht, niet ideaal want je mag geen gat maken in de muur van een huurwoning, dus met slang door raam. Maar brengt wel de temperatuur in de slaapkamer van 30 naar 24 graden in de avond.
pi_220931714
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:56 schreef Monolith het volgende:
In Utrecht bij de marathon ook iemand onwel geworden:
https://www.rtvutrecht.nl(...)rsoon-onwel-geworden
Ligt dat aan de marathon of aan Utrecht?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 31 mei 2026 @ 20:21:36 #66
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220931721
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Hier precies hetzelfde. Bah, vreselijk.

Maar blijkbaar mag je hier niets kwetsends zeggen over de zomer want dan komen de plaatselijke kneuzen weer janken omdat ze met hun minimale IQ niet kunnen bevatten dat mensen andere voorkeuren kunnen hebben.
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen zelfs 35 graden boven 25 graden verkiezen.
pi_220931740
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Ligt dat aan de marathon of aan Utrecht?
Ik krijg nooit spontaan een hartstilstand van Utrecht in ieder geval.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220931794
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen zelfs 35 graden boven 25 graden verkiezen.
Ik ook niet. 25 is wel de max van wat ik comfortabel vind (eigenlijk al net te hoog). Hoe lager, hoe beter. Ik vind niks heerlijkers dan een wandeling maken als het vriest.

Daarom tel ik altijd vanaf ongeveer nu de dagen af tot September. Dan kan het weliswaar nog heet zijn, maar is het al weer flink vroeger donker, en koelt het dus sneller af. Plus de wetenschap dat het einde van de warmte sowieso in zicht is.
  zondag 31 mei 2026 @ 20:51:03 #69
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220931915
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:29 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik ook niet. 25 is wel de max van wat ik comfortabel vind (eigenlijk al net te hoog). Hoe lager, hoe beter. Ik vind niks heerlijkers dan een wandeling maken als het vriest.

Daarom tel ik altijd vanaf ongeveer nu de dagen af tot September. Dan kan het weliswaar nog heet zijn, maar is het al weer flink vroeger donker, en koelt het dus sneller af. Plus de wetenschap dat het einde van de warmte sowieso in zicht is.
September *O* Lekker binnen zitten in de warmte.
  zondag 31 mei 2026 @ 22:02:13 #70
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220932408
Met zulks een weer marathons door laten gaan :') En elders in de stad mensen sterven die hulp nodig hebben omdat meneer of mevrouw zo nodig moest gaan hardlopen met 25 graden en een hartberoerte kreeg. Bahbah.
U MAD?
pi_220932958
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik had in 2019 toen met die 40 graden al een mobiele airco gekocht, niet ideaal want je mag geen gat maken in de muur van een huurwoning, dus met slang door raam. Maar brengt wel de temperatuur in de slaapkamer van 30 naar 24 graden in de avond.
Enorm relevant in dit topic

Geen idee wie dit modereert maar het gaat al een post of 37 over hoe je je huis koel houdt, de ene user die het liefst herfst heeft, de ander die het liefst warm weer heeft, dan iemand die t maar lastig slapen vindt hoor in die hitte poehpoeh… :')
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220933128
Eind mei een (halve) marathon lopen is vragen om problemen. Toen ik nog jong was, liep ik regelmatig een halve marathon, maar altijd in de herfst. Als het dan miezert of regent kun je goed je warmte kwijt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 1 juni 2026 @ 05:45:10 #74
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220933204
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 04:29 schreef Lyrebird het volgende:
Eind mei een (halve) marathon lopen is vragen om problemen. Toen ik nog jong was, liep ik regelmatig een halve marathon, maar altijd in de herfst. Als het dan miezert of regent kun je goed je warmte kwijt.
Plus je lichaam kan zich vrij goed aanpassen aan de warmte. Als je dit in september doet met dezelfde omstandigheden dan is de kans kleiner dat er iets gebeurt om je al de zomer hebt gehad en (als het goed is) je de hele zomer al hebt getraind in de warmte.
pi_220933252
Naja de start van de marathon is om 10.30 uur. Dan ren je dus op het heetste tijdstip van de dag. Dat is absurd. Niet voor niets starten veel marathons vroeg in de ochtend. Elk jaar is het weer raak tijdens al die marathons en toch leren de organizatoren er niet van.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  maandag 1 juni 2026 @ 06:51:59 #76
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220933274
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 06:30 schreef TAmaru het volgende:
Naja de start van de marathon is om 10.30 uur. Dan ren je dus op het heetste tijdstip van de dag. Dat is absurd. Niet voor niets starten veel marathons vroeg in de ochtend. Elk jaar is het weer raak tijdens al die marathons en toch leren de organizatoren er niet van.
Misschien houden ze rekening met mensen die van ver moeten komen, eventueel met het OV.

Maar die kunnen beter wachten tot iets dergelijks wat dichterbij plaats vindt.
  maandag 1 juni 2026 @ 07:07:20 #77
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220933302
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:50 schreef kalinhos het volgende:
Dat t vooral bij de halve en niet bij de hele voorkomt zou misschien wel iets met getraindheid te maken hebben? Kan me voorstellen dat genoeg mensen denken “zo’n halve fixen we wel even” terwijl als je je inschrijft voor de hele je wéét dat het even wat maanden voorbereiding gaat kosten.

Ik zou ook als dat als organisatie mogelijk is gewoon eerder starten. Liep in maart de halve van Parijs, die startte om 0800! Ben je gewoon iets voor half10 klaar, niet te warm en he hebt nog wat aan je dag.
Gaat meer om warmte af kunnen voeren. Een halve loop je op veel hogere intensiteit en daardoor kom je eerder in de problemen.

Daarnaast lopen dikke mensen veel rustiger of houden ze het überhaupt niet vol, en zijn het vaak jonge getrainde mensen die maximaal gaan en omvallen.

Dat het vaak bij de finish gebeurt is ook niet gek. Vaak nog een eindsprint en dan ineens stoppen. Als je stopt kan je helemaal geen warmte meer kwijt. Dat is bijzonder tricky.

En blijkbaar is het heel lastig goed aan te zien komen. Die gast in Enschede die bijna dood ging, voelde zich niet top en nam gas terug. Maar blijkbaar was dat niet genoeg.
pi_220933344
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 06:51 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Misschien houden ze rekening met mensen die van ver moeten komen, eventueel met het OV.

Maar die kunnen beter wachten tot iets dergelijks wat dichterbij plaats vindt.
Natuurlijk is het zakelijk gezien voor de organizatoren beter om het tussen 10 en 15 te organiseren. Als je een marathon om 6 uur laat beginnen, komen er gewoon veel minder mensen op af. Zowel deelnemers als kijkers. Maar we moeten ook realistisch zijn dat het tussen 10 en 15 uur heel benauwd kan worden.

Toch lijkt het de laatste jaren wel alsof steeds meer lopers een hitteberoerte krijgen, ook geoefende lopers. Toch vreemd.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220933538
Mijn theorie is dat veel mensen die hardlopen trainen op momenten dat het relatief koud is, voor een Marathon in mei train je vooral in de vroege lente/einde winter, en dan vaak ook op dagdelen dat het niet zo warm is. Ga je dan in 1 keer met de zelfde snelheid intensie op een warm moment lopen dan ben je daar niet op getrained/gewent.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 1 juni 2026 @ 08:43:28 #80
483584 incel
they/them
pi_220933922
Boven de 20 graden hardloopwedstrijden organiseren is ook echt :')

Iedereen weet dat 5 graden het perfecte weer is voor hardlopen
pi_220934132
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoge luchtvochtigheid en steeds meer onervaren deelnemers die zich niet goed voorbereiden omdat hardlopen hip is.
Er zijn studies gedaan waaruit blijkt dat Marathons met een qualifying time maar half zo veel gezondheidsincidenten hebben. Niet goed genoeg voorbereid zijn is zeker weten een grote factor. Sinds 1986 is het aantal mensen dat een marathon loopt ongeveer verzesvoudigt, maar de gemiddelde tijd is met meer dan een half uur langer geworden. Kortom, steeds meer langzamere mensen.

We moeten gewoon weer af van het idee dat iedereen maar een marathon moet kunnen lopen. Veel mensen zijn daar lichamelijk helemaal (nog) niet geschikt voor. Laat ze eerst maar eens een 10km binnen een uur lopen en een halve marathon binnen twee uur, en daarna mag je je aanmelden voor de marathon. Als dit goed aangepakt wordt, dan kan je als organisatie net zo veel omzet draaien, omdat mensen drie races lopen in plaats van eentje. Met uiteindelijk misschien minder deelnemers bij de hele marathon, maar daardoor ook veel minder kosten voor calamiteiten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220934449
Ik heb gisteren 10 km gelopen in een wedstrijd. Vorig jaar deed ik op dezelfde afstand en parcours 40 min over, nu 43 minuten. Het was gisteren best erg warm om te lopen. Gelukkig liep ik gisteren geen halve of hele marathon, ook al ben ik goed getraind.
  maandag 1 juni 2026 @ 09:50:08 #83
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220934450
Ik had van het weekend 10k en 5k gelopen, maar heerlijk rustig aan. En een liter water mee voor 10 k die schoon op was. Ik had met dit weer ook geen halve of hele marathon willen doen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 1 juni 2026 @ 21:20:56 #84
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220938322
https://nos.nl/video/2616(...)ij-niet-zou-gebeuren

Dit is wel het prototype dat een hitteberoerte krijgt: fit, jong, enorm gemotiveerd, iets te veel bewijsdrang, en iemand die signalen negeert of niet goed kent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')