En terwijl het hele kabinet en de kamer tuimelen over de uitspraken van Lidewij de Vos en haar RACISTISCHE!!!! uitlatingen om Nederland een beetje leefbaar te houden voor de autochtone bevolking, verwelkomt onze moslimburgemeester uit Arnhem volgende week vrolijk rapper Yequote:Arnhemse burgemeester Marcouch negeert Tweede Kamer en staat optreden omstreden rapper toe
De omstreden rapper Ye, bij velen beter bekend als Kanye West, mag volgende week gewoon optreden in het GelreDome in Arnhem. De Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch verleent daarvoor een vergunning tégen de wil van een meerderheid van de Tweede Kamer in.
Ye is omstreden vanwege Jodenhaat en naziverheerlijking.
In meerdere interviews en uitingen op social media liet de rapper de afgelopen jaren blijken weinig met Joden op te hebben. Hij verspreidde complottheorieën en antisemitische stereotypen. Zo stelde hij onder meer dat Joden achter de schermen over de wereld heersen en de media controleren. Hij noemde zichzelf een nazi en stelde Hitler te bewonderen. Ye plaatste op social media bovendien een afbeelding waarin een hakenkruis en een davidster werden gecombineerd. Ook maakte hij een nummer met als titel ‘Heil Hitler’ en verkocht hij via zijn webshop shirts met een hakenkruis erop.
De rapper kwam wereldwijd onder vuur te liggen. Hij bood meermaals zijn excuses aan maar ging daarna weer in de fout. In Europa werden tal van optredens van hem afgezegd. Ook in Nederland staan twee optredens gepland. Hij treedt op 5 juni en 8 juni op in het Arnhemse Gelredome. De geplande komst van Ye naar Nederland leidde eerder tot stevige politieke discussie in Den Haag. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich uit voor het weren van de rapper. Kamerleden noemden zijn uitingen onverenigbaar met de waarden van de Nederlandse democratische rechtsstaat en vonden dat iemand die dergelijke boodschappen verspreidt geen podium in Nederland zou moeten krijgen.
Met een aangenomen motie riep de Kamer het kabinet op te onderzoeken of Ye de toegang tot Nederland kon worden ontzegd. Mocht een juridisch toegangsverbod niet mogelijk blijken, dan wilde de Kamer dat de regering in gesprek zou gaan met organisatoren om geplande optredens te voorkomen. Het kabinet wees er echter op dat de mogelijkheden om iemand de toegang tot Nederland te weigeren beperkt zijn en dat daarvoor een hoge juridische drempel geldt. Daardoor bleef onduidelijk of de wens van de Kamer daadwerkelijk kon worden uitgevoerd.
Burgemeester Ahmed Marcouch heeft uiteindelijk besloten de vergunning voor de concerten van Ye in het Gelredome te verlenen. Volgens Marcouch vormen de omstreden uitspraken van de rapper op zichzelf geen juridische grond om een evenement te verbieden. In zijn besluit schrijft hij dat een burgemeester een evenement niet verbiedt ‘vanwege een mening of eerdere uitlatingen, maar optreedt wanneer sprake is van concrete risico’s voor de openbare orde en veiligheid of wanneer wettelijke grenzen worden overschreden’.
Bij de beoordeling keek de gemeente onder meer naar openbare orde, veiligheid, gezondheid, brandveiligheid en verkeersveiligheid. Volgens Marcouch voldoet de organisatie aan de gestelde voorwaarden en kunnen de concerten daarom doorgaan. Eerder stelde hij al dat de uitlatingen van Ye ‘op zich geen reden’ zijn om een vergunning te weigeren, ‘hoe verwerpelijk ook’. Daarbij benadrukte hij dat de vraag of een artiest Nederland mag binnenkomen een verantwoordelijkheid van het Rijk is en niet van de burgemeester.
https://nieuwrechts.nl/11(...)treden-rapper-ye-toe
Dat is gelukkig nog steeds een mogelijkheid:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hopelijk gaat er helemaal niemand naartoe.
quote:Meerderheid Kamer is tegen komst van Ye
Dat de vergunning is afgegeven, hoeft niet direct te betekenen dat de omstreden rapper daadwerkelijk naar Nederland komt, en optreedt op zaterdag 6 juni en maandag 8 juni. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer steunde twee weken geleden een motie van de ChristenUnie en de VVD om de artiest niet toe te laten in Nederland.
https://nos.nl/artikel/26(...)rten-ye-in-gelredome
Een Entartete muziek makende zwarte man met ernstige geestelijke problematiek, ik denk niet dat de bewondering ook wederzijds was geweest.quote:Hij noemde zichzelf een nazi en stelde Hitler te bewonderen
quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:20 schreef Raw85 het volgende:
Kan jij als topjurist @:Tengano eens uiteenzetten op basis van welke wet- en regelgeving de burgemeester van Arnhem zijn komst zou kunnen verbieden. Waar schuurt het volgens jou? Wat had anders gemoeten?
Kleine tip: de hoogstaande bron Nieuwrechts gaat je niet helpen
Vertel het gewoon even in je eigen woordenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Theaters annuleren shows van comedian Rogier Kahlmann om ‘haatdragende’ uitspraken
VELP – Comedian Rogier Kahlmann is opnieuw geweerd door een theater. De show “Trigger Warning” van Kahlmann is gecanceld vanwege anonieme bedreigingen en intimidatie tegen zaal eigenaren. Theater de Leeuw in Arnhem schrapte ook zijn optreden. De show is voorlopig verplaatst naar de evenementenlocatie Venue 13 in Velp.
Bekijk deze YouTube-video
Keuze van locatie. Gelredome kan ook ervoor kiezen om het te weigeren. Doen ze ook niet.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Theaters annuleren shows van comedian Rogier Kahlmann om ‘haatdragende’ uitspraken
VELP – Comedian Rogier Kahlmann is opnieuw geweerd door een theater. De show “Trigger Warning” van Kahlmann is gecanceld vanwege anonieme bedreigingen en intimidatie tegen zaal eigenaren. Theater de Leeuw in Arnhem schrapte ook zijn optreden. De show is voorlopig verplaatst naar de evenementenlocatie Venue 13 in Velp.
Bekijk deze YouTube-video
Omdat het daar - kort door de bocht - wel geregeld is op een hoger niveau dan dat van de burgemeester. Dat kan hier ook nog steeds gebeuren.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:30 schreef Wirelessmouse het volgende:
Waarom kunnen ze deze man in het Verenigd Koninkrijk, Polen, Zwitserland en Frankrijk wel de toegang ontzeggen?
Omdat we hier (hopelijk) iets minder aan de leiband van israel lopen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:30 schreef Wirelessmouse het volgende:
Waarom kunnen ze deze man in het Verenigd Koninkrijk, Polen, Zwitserland en Frankrijk wel de toegang ontzeggen?
Kritiek op Joden is altijd ok inderdaadquote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:35 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Hypocriete Nederlanders weer janken![]()
Die man heeft gewoon recht om zijn mening te geven. Leef en laat leven.
Mag je dan ook een mening hebben over, pak em beet, de profeet Mohammed ? En als die mening negatief is, is dat dan ook leef en laat leven?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:35 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Hypocriete Nederlanders weer janken![]()
Die man heeft gewoon recht om zijn mening te geven. Leef en laat leven.
Dus de anti Marcouch anti moslim teksten kunnen weer opgeborgen worden.quote:De minister heeft de afgelopen weken wel gekeken of die mogelijkheid er was. „Maar die hebben we niet kunnen vinden.” Van den Brink zegt dat hij zich aan Europese afspraken moet houden en dat hij daarom geen andere optie heeft dan Ye toegang te verlenen.
Ik denk dat Lidewij en aanhang erg blij is dat Ye naar Arnhem mag, gezien de vele uitspraken van de partij en achterban. Die zullen waarschijnlijk VIP tickets hebben geregeld, of op de eerste rij staan.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:15 schreef Tengano het volgende:
En terwijl het hele kabinet en de kamer tuimelen over de uitspraken van Lidewij de Vos en haar RACISTISCHE!!!! uitlatingen om Nederland een beetje leefbaar te houden voor de autochtone bevolking, verwelkomt onze moslimburgemeester uit Arnhem volgende week vrolijk rapper Ye
Geannuleerd door de theaters zelf. Baggervoorbeeld dus.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Theaters annuleren shows van comedian Rogier Kahlmann om ‘haatdragende’ uitspraken
VELP – Comedian Rogier Kahlmann is opnieuw geweerd door een theater. De show “Trigger Warning” van Kahlmann is gecanceld vanwege anonieme bedreigingen en intimidatie tegen zaal eigenaren. Theater de Leeuw in Arnhem schrapte ook zijn optreden. De show is voorlopig verplaatst naar de evenementenlocatie Venue 13 in Velp.
We waren anders ook prima in staat om bv. een David Icke de toegang te ontzeggen... Dus waarom kan dat nu niet?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:20 schreef Raw85 het volgende:
Kan jij als topjurist @:Tengano eens uiteenzetten op basis van welke wet- en regelgeving de burgemeester van Arnhem zijn komst zou kunnen verbieden. Waar schuurt het volgens jou? Wat had anders gemoeten?
Kleine tip: de hoogstaande bron Nieuwrechts gaat je niet helpen
Omdat zijn komst werd gezien als een gevaar voor de openbare orde.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
We waren anders ook prima in staat om bv. een David Icke de toegang te ontzeggen... Dus waarom kan dat nu niet?
Dus het kan wel?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:47 schreef miss_sly het volgende:
Omdat zijn komst werd gezien als een gevaar voor de openbare orde.
Icke kwam hier specifiek heen om te roeptoeteren. Ye om zijn muziek te laten horen die los staat van zijn achterlijke privémeningen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
We waren anders ook prima in staat om bv. een David Icke de toegang te ontzeggen... Dus waarom kan dat nu niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |