abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220940411
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wil je het niet horen?

in plaats van zo boos te doen over feiten, zou je ook kunnen proberen eens zelf er goed over na te denken?

Vind jij het maar prima dat de 1% allerrijksten maar 21% aan belastingen betalen, terwijl jij vermoedelijk ergens tussen de 35% en 40% zit? (ik heb een sterk vermoeden dat jij eerder niet tot de allerhoogste inkomensgroepen behoort zelf)

Of is dat narratief hooguit iets dat je door bepaalde sociale media kanalen je verteld wordt, en jij dat braaf overneemt en gelooft, vaak gefinancierd door betalingen die juist van de multinationals en allerrijksten eigenaars daarvan komen?
Zeker niet zo goed opgelet bij wiskunde?
Wat wil je liever hebben, 10% van 1500 of 5% van 6000.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:23:29 #77
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940433
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zeker niet zo goed opgelet bij wiskunde?
Wat wil je liever hebben, 10% van 1500 of 5% van 6000.
Jij hebt zeker nooit begrepen dat Economie niet wiskunde is....
Als je het goed vind dat de ene groep plots naar believen mag betalen wat ze 'willen' zal je vooral een belastingtechnische race-to-the-bottom opwekken, die overigens in de huidige plutocratische processen in nederland ook plaatsvind, in dat CPB-rapport over de relatieve belastingen die de top 1% en top 10% inkomensgroepen betaalden in 2010 vergeleken met 10 jaar laten ook bevestigd is...

Die top 1% en top 10% rijkste groep, is ook over die tien jaar procentueel steeds minder gaan betalen, omdat ze kennelijk sowieso de politiek zover kunnen bepalen dat ze naar beleieven hun belastingpercentage kunnen opleggen...
(en ja, in absolute aantallen betalen ze nog steeds hetzelfde, omdat ze niet alleen een procentueel lager percentage belastingen zijn gaan betalen, maar tegelijkertijd en misschien deels daardoor, ook nog een stuk rijker zijn geworden... )

en dat gaat ten kosten van de middeninkomens (die overigens al tot de 90%-rijkste inkomensgroep gaat... de 'midden'-inkomens-groep is degen die het meest moet betalen voor het vrijstellen van de ultrarijken).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940478
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:23 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Jij hebt zeker nooit begrepen dat Economie niet wiskunde is....
Als je het goed vind dat de ene groep plots naar believen mag betalen wat ze 'willen' zal je vooral een belastingtechnische race-to-the-bottom opwekken, die overigens in de huidige plutocratische processen in nederland ook plaatsvind, in dat CPB-rapport over de relatieve belastingen die de top 1% en top 10% inkomensgroepen betaalden in 2010 vergeleken met 10 jaar laten ook bevestigd is...

Die top 1% en top 10% rijkste groep, is ook over die tien jaar procentueel steeds minder gaan betalen, omdat ze kennelijk sowieso de politiek zover kunnen bepalen dat ze naar beleieven hun belastingpercentage kunnen opleggen...
(en ja, in absolute aantallen betalen ze nog steeds hetzelfde, omdat ze niet alleen een procentueel lager percentage belastingen zijn gaan betalen, maar tegelijkertijd en misschien deels daardoor, ook nog een stuk rijker zijn geworden... )

en dat gaat ten kosten van de middeninkomens (die overigens al tot de 90%-rijkste inkomensgroep gaat... de 'midden'-inkomens-groep is degen die het meest moet betalen voor het vrijstellen van de ultrarijken).

Het is een filosofische kwestie of rijken meer belasting zouden moeten betalen, jij doet alsof ze weinig belasting betalen door het uit te drukken in procenten, zo werkt het natuurlijk niet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940480
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:32 schreef TAmaru het volgende:

[..]
wat noem jij een megaberg geld?

en zou iemand die in de bijstand zit niet mijn mening kunnen hebben bijvoorbeeld?
Als jij vraag met een mes in je eigen lijf loopt te snijden... nee, dan vind ik jouw mening niet gek.

Waarom zou je het eens zijn met het minder belasten van rijken ten opzichte van middeninkomens en lage inkomens, procentueel gezien? Wat is er mis met bijvoorbeeld iedereen 36%?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:38:14 #80
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940493
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is een filosofische kwestie of rijken meer belasting zouden moeten betalen, jij doet alsof ze weinig belasting betalen door het uit te drukken in procenten, zo werkt het natuurlijk niet.
huh?
Waar heb je het over?

Het komt eerder over alsof jij wil afleiden van de meest eenvoudige en esentiele vaststelling hoe een belastingstelsel werkt.

Je hebt regressieve, progressieve en proportionele belastingstelsels.
wat het is hangt _altijd_ af van het percentage dat iemand aan belasting betaald... Het is eerder irrelevant te doen also het dan gaat om het absolute bedrag dat iemand in belasting betaald.

Als jij een jaar-inkomen van 25.000 hebt, en daarover 40% belastingen betaald, betaal je 10.000 aan belastingen
als ik een inkomen van een miljoen heb en een percentage van 21%, zou ik 210.000 betalen.

Dan kan ik wel gaan roepen dat ik het veel zwaarder heb omdat mijn absolute bedrag zoveel hoger is, en dan stellen dat dat percentage van 21% voor de eerlijkheid beter zou moeten dalen naar 15% ... maar dat is natuurlijk grote Kul.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940502
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:38 schreef RM-rf het volgende:

[..]
huh?
Waar heb je het over?

Het komt eerder over alsof jij wil afleiden van de meest eenvoudige en esentiele vaststelling hoe een belastingstelsel werkt.

je hebt regressieve, progressieve en proportionele belastingstelsels.
wat het is hangt _altijd_ af van het percentage dat iemand aan belasting betaald... het is eerder irrelevenat te doen also het dan gaat om het absolute bedrag dat iemand in belasting betaald.

Als jij een jaar-inkomen van 25.000 hebt, en daarover 40% belastingen betaald, betaal je 10.000 aan belastingen
als ik een inkomen van een miljoen heb en een percentage van 21%, zou ik 210.000 betalen ...

dan kan ikw el gaan roepen dat ik het veel zwaarder heb omdat mijn absolute bedrag zoveel hoger is, en dan stellen dat dat percentage van 21% voor de eerlijkheid beter zou moeten dalen naar 15% ... maar dat is natuurlijk grote Kul....
Mooi dat je dus precies mijn punt bevestigt dat een "rijk" iemand dus 21 keer meer belasting betaalt, dank je wel een beter voorbeeld kon je niet geven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940503
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Jij wil liefst iedereen even zwak hebben :')
Als een land voornamelijk zwakkere individuen produceert, dan is de leiding van dat land toch crimineel? Want ieder individu kan sterker als men hen in de jeugdjaren de ruimte en het juiste voedsel had gegund.
pi_220940507
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:40 schreef torentje het volgende:
Want ieder individu kan sterker als men hen in de jeugdjaren de ruimte en het juiste voedsel had gegund.
En dat krijgt iedereen die hier thuis hoort gewoon.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:45:29 #84
33189 RM-rf
1/998001
pi_220940522
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mooi dat je dus precies mijn punt bevestigt dat een "rijk" iemand dus 21 keer meer belasting betaalt, dank je wel een beter voorbeeld kon je niet geven.
En waarom denk je dat iemand zo rijk kan worden? of waarom zijn jaarlijkse vermogen zo hoog kan zijn...
Er zijn ook voldoende onderzoeken die bewijzen dat het profiteren van voorzieningen en zekerheden van de Overheid, bij de rijkste groepen juist ook veel hoger ligt.

Overigens, ik durf bijna wel te wedden niet dat je zelf tot de rijkste 1% of 10% behoort... effectief zie je vaak vooral dat mensen die zelf tot de midden of hogere inkomensgroepen behoren, ook heel makkelijk een narratief napraten warin de 1-10% elite extra bevoordeelt worden, denkend dat ze er zelf ofwel toe behoren of misschien 'bijna'...

ook het idee dat ze daarmee zelf minder belasting betalen, als ze zelf in inkomen stijgen....
Uit onderzoek zoals het eerder door mijn aangehaalde CPB vergelijkende rapport over de belastingen die de top-inkomens betalen en hoe deze zich over 10 jaar ontwikkelde, blijkt ook dat de belasting-druk in nederland juist stijgt voor de inkomensgroepen _totaan_ de meest vermogende 90%-groep (tot net iets onder de 40%).... enkel daarna rapide daalt (tot 21% voor de rijkste top-1%)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220940525
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mooi dat je dus precies mijn punt bevestigt dat een "rijk" iemand dus 21 keer meer belasting betaalt, dank je wel een beter voorbeeld kon je niet geven.
Het gaat niet om de bedragen, dumbass. Het gaat om de verhouding inkomsten en belasting en die is procentueel veel lager, terwijl de draaglast ook nog eens veel hoger ligt.

Als we het zo gaan spelen, dan mogen rijken ook wel het tienvoudige gaan betalen in winkels, als het puur om de bedragen gaat.
pi_220940563
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]
En waarom denk je dat iemand zo rijk kan worden? of waarom zijn jaarlijkse vermogen zo hoog kan zijn...
Er zijn ook voldoende onderzoeken die bewijzen dat het profiteren van voorzieningen en zekerheden van de Overheid, bij de rijkste groepen juist ook veel hoger ligt.

Overigens, ik durf bijna wel te wedden niet dat je zelf tot de rijkste 1% of 10% behoort... effectief zie je vaak vooral dat mensen die zelf tot de midden of hogere inkomensgroepen behoren, ook heel makkelijk een narratief napraten warin de 1-10% elite extra bevoordeelt worden, denkend dat ze er zelf ofwel toe behoren of misschien 'bijna'...

ook het idee dat ze daarmee zelf minder belasting betalen, als ze zelf in inkomen stijgen....
Uit onderzoek zoals het eerder door mijn aangehaalde CPB vergelijkende rapport over de belastingen die de top-inkomens betalen en hoe deze zich over 10 jaar ontwikkelde, blijkt ook dat de belasting-druk in nederland juist stijgt voor de inkomensgroepen _totaan_ de meest vermogende 90%-groep (tot net iets onder de 40%).... enkel daarna rapide daalt (tot 21% voor de rijkste top-1%)
Je kunt wel proberen sjiek te praten en woordjes als naratief te gebruiken, ik discussierr gewoon feitelijk, jij gaat er van uit dat rijke mensen op een oneerlijke manier aan hun geld zijn gekomen, zeker in Nederland is dat niet het geval, als je kijkt naar de top 500 rijksten zijn dat vrijwel allemaal ondernemers en maar weinig oud geld.

Ik constateer alleen dat rijke mensen dus al een stuk meer belasting betalen, of dat eerlijk is of niet kan me geen ruk schelen omdat ik zoals ik dat net al aangaf een filosofische discussie is en helemaal niet ter zake doet.
Over mijn eigen situatie, ik weet heel goed hoe rijk ik ben, namelijk helemaal niet zo rijk, je mag het gerust van me weten, ik heb 60K spaargeld, een bijna afbetaalt appartement en ik verdien 98K bruto per jaar.

Maar goed ik ben een minarchist met een bepaald idee over belastingen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940571
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:45 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het gaat niet om de bedragen, dumbass. Het gaat om de verhouding inkomsten en belasting en die is procentueel veel lager, terwijl de draaglast ook nog eens veel hoger ligt.

Als we het zo gaan spelen, dan mogen rijken ook wel het tienvoudige gaan betalen in winkels, als het puur om de bedragen gaat.
Dus iemand die rijk is profiteert ook overmatig mee van de zaken die hem door de overheid geboden worden? Dus iemand die 21 keer meer belasting betaalt mag over betere wegen rijden? Krijg die snellere brandweer?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940642
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En dat krijgt iedereen die hier thuis hoort gewoon.
Gelogen, want men doet hier met de sterkste wind meewaaien en die zijn crimineel en willen niet tegengewerkt worden door een eerlijke en sterkere jongere generatie.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:09:57 #89
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220940696
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dus iemand die rijk is profiteert ook overmatig mee van de zaken die hem door de overheid geboden worden? Dus iemand die 21 keer meer belasting betaalt mag over betere wegen rijden? Krijg die snellere brandweer?
Als ik van elk tientje dat ik verdien 4 euro aan de staat mag afdragen dan vind ik dat anderen dat ook moeten doen. Lijkt me eerlijk. Kun je wel roepen "ja maar ik verdien zoveel tientjes, dat is niet eerlijk!" - maar dat is het dus wel. Zoals het nu is, is het niet eerlijk.

Simpel de pimpel.
pi_220940722
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dus iemand die rijk is profiteert ook overmatig mee van de zaken die hem door de overheid geboden worden? Dus iemand die 21 keer meer belasting betaalt mag over betere wegen rijden? Krijg die snellere brandweer?
In zekere zin wel ja. De goede infrastructuur, het goede opleidingsniveau van de beroepsbevolking, stelt die persoon in staat om zoveel binnen te harken. Ook heeft deze persoon meer te verliezen en profiteert derhalve dus meer van veiligheid en stabiliteit die justitie en defensie bieden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220940728
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:09 schreef Perox het volgende:

[..]
Als ik van elk tientje dat ik verdien 4 euro aan de staat mag afdragen dan vind ik dat anderen dat ook moeten doen. Lijkt me eerlijk. Kun je wel roepen "ja maar ik verdien zoveel tientjes, dat is niet eerlijk!" - maar dat is het dus wel. Zoals het nu is, is het niet eerlijk.

Simpel de pimpel.
Ja als je puur feitelijk zou kijken dan is dit natuurlijk correct. Je zou natuurlijk kunnen zeggen: We hanteren een systeem waar de rijken wat meer betalen en de armere wat minder, nou zo een systeem hebben we dus al in Nederland. Alleen sommige armen vinden dit heeeeeeeeeeeeeeeeul oneerlijk want ze zeggen: Ja die rijken betalen percentueel dus minder belasting. Maar dat komt omdat ze niet kunnen rekenen, wat ze vervolgens ook nog eens bevestigen in het voorbeeld wat ze geven, maar goed het is dus ook niet vreemd dat ze arm zijn omdat ze het concept van percentages niet begrijpen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940734
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:15 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
In zekere zin wel ja. De goede infrastructuur, het goede opleidingsniveau van de beroepsbevolking, stelt die persoon in staat om zoveel binnen te harken. Ook heeft deze persoon meer te verliezen en profiteert derhalve dus meer van veiligheid en stabiliteit die justitie en defensie bieden.
Nou dat gebeurt toch al, die persoon draagt toch ook meer bij, of zit ik nou uit me nek te lullen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940754
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou dat gebeurt toch al, die persoon draagt toch ook meer bij, of zit ik nou uit me nek te lullen?
Maar niet evenredig. Waar 'Jan Modaal' een belastingdruk heeft van zo'n 40 tot 50% van zijn / haar inkomen hebben de 'extreem rijken' veelal een belastingdruk die nog niet eens de 30% aantikt over hun totale inkomen.

Wat mij betreft gaat de inkomstenbelasting voor iedereen drastisch omlaag en die op vermogen fors omhoog, maar dan wel op een manier dat die vermogens- en winstbelasting nauwelijks nog te ontwijken valt (maar dat zal dan Europees moeten worden afgesproken).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220940764
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:34 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Als jij vraag met een mes in je eigen lijf loopt te snijden... nee, dan vind ik jouw mening niet gek.

Waarom zou je het eens zijn met het minder belasten van rijken ten opzichte van middeninkomens en lage inkomens, procentueel gezien? Wat is er mis met bijvoorbeeld iedereen 36%?
Omdat die 36%, zeker als je belegt, domweg leidt op termijn naar 50% minder groei.

Dat is idioot.
pi_220940784
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Maar niet evenredig. Waar 'Jan Modaal' een belastingdruk heeft van zo'n 40 tot 50% van zijn / haar inkomen hebben de 'extreem rijken' veelal een belastingdruk die nog niet eens de 30% aantikt over hun totale inkomen.

Wat mij betreft gaat de inkomstenbelasting voor iedereen drastisch omlaag en die op vermogen fors omhoog, maar dan wel op een manier dat die vermogens- en winstbelasting nauwelijks nog te ontwijken valt (maar dat zal dan Europees moeten worden afgesproken).
Geef me 1 goede reden waarom het eerlijker zou zijn dat een rijk iemand een hogere percentuele belastingdruk zou moet ondervinden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940789
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geef me 1 goede reden waarom het eerlijker zou zijn dat een rijk iemand een hogere percentuele belastingdruk zou moet ondervinden.
Moet ik mezelf herhalen? Omdat die persoon ook meer profiteert van hetgeen de Staat en samenleving hem biedt, waardoor deze persoon überhaupt zo rijk is kunnen worden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220940791
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Omdat die 36%, zeker als je belegt, domweg leidt op termijn naar 50% minder groei.

Dat is idioot.
Moet je eens zien wat (fors) lagere belastingen doet voor de middenklassen wat betreft koopkracht.

Dat zorgt pas voor economische groei.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:25:33 #98
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220940793
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geef me 1 goede reden waarom het eerlijker zou zijn dat een rijk iemand een hogere percentuele belastingdruk zou moet ondervinden.
Waarom is het eerlijker dat diegene een lagere percentuele belastingdruk ondervindt?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220940866
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:24 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Moet ik mezelf herhalen? Omdat die persoon ook meer profiteert van hetgeen de Staat en samenleving hem biedt, waardoor deze persoon überhaupt zo rijk is kunnen worden.
Weer iemand die het concept van procenten niet snapt, als jij 50.000 verdient, en ik 500.000 en we betalen respectievelijk 40 en 20 procent belasting, hoeveel keer meer draag ik dan bij?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220940890
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:25 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Waarom is het eerlijker dat diegene een lagere percentuele belastingdruk ondervindt?
Ook voor jouw de vraag: als jij 50.000 verdient, en ik 500.000 en we betalen respectievelijk 40 en 20 procent belasting, hoeveel keer meer draag ik dan bij?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')