abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220909998
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ste-onzekere-maanden

quote:
Na een lange voorbereiding beginnen de openbare verhoren van de parlementaire enquête Corona. Viroloog Marion Koopmans en oud-zorgminister Bruno Bruins (VVD) verschijnen vandaag voor de commissie. In de eerste week van de parlementaire enquête staat de chaotische beginfase van de pandemie centraal.

© ANPCorona-enquête begint met verhoren over eerste onzekere maanden
Koopmans is de eerste getuige die onder ede wordt gehoord. De hoogleraar virologie adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over de bestrijding van nieuwe infectieziekten en was tijdens de coronapandemie lid van het Outbreak Management Team (OMT) van kabinet-Rutte III.

Internationaal kreeg ze een belangrijke rol bij het onderzoek naar de oorsprong van het coronavirus. Samen met andere wetenschappers reisde ze af naar de Chinese stad Wuhan, waar het virus eind 2019 opdook. Daar moest onderzocht worden hoe het virus op mensen was overgesprongen. Dat onderzoek verliep moeizaam, omdat China uiteindelijk niet meewerkte.

Van geruststelling naar crisis
De eerste verhoren draaien om de vraag hoe Nederland reageerde op de eerste signalen van de pandemie. In januari 2020 ging het RIVM er nog vanuit dat de kans klein was dat het virus van mens op mens overdraagbaar was. Maar eind februari veranderde de situatie.

Lees ook
Enquêtecommissie corona gaat Rutte, De Jonge, Van Dissel en 44 anderen verhoren

Tijdens een speciale corona-uitzending op televisie kreeg toenmalig minister Bruno Bruins (VVD) een briefje aangereikt met daarop het bericht dat in Nederland de eerste coronabesmetting was vastgesteld. Bruins was op dat moment minister voor Medische Zorg en verantwoordelijk voor de aanpak van de uitbraak. Hij is vrijdag de tweede getuige voor de enquêtecommissie.

In de weken daarna volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Begin maart 2020 krijgen Nederlanders nog het advies om te stoppen met handen schudden. Op 15 maart kondigde het kabinet nog veel strengere maatregelen aan: scholen en horecagelegenheden moeten dicht om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Flauwte tijdens debat
Een paar dagen later zakt minister Bruins in elkaar tijdens een coronadebat in de Tweede Kamer. Hij is oververmoeid geraakt en treedt af als minister. Zijn taken op het coronadossier werden overgenomen door minister Hugo de Jonge.
Ben toch wel blij dat Bruins daar al van zijn functie af ging, daar hadden we de oorlog niet mee gewonnen, gelukkig kregen we toen Hugogenot _O_ :B
pi_220910205
Voorspelde uitkomst:
Alles was onbekend en er zijn hier en daar (achteraf gezien) geen goede beslissingen genomen.

Niemand zal gestraft worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mutsaers__78 op 29-05-2026 08:32:59 ]
pi_220910210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Voorspelde uitkomst:
Alles was onbekend en er zijn hier en daar wat (achteraf gezien) geen goede beslissingen genomen.

Niemand zal gestraft worden.
Zo was t toch ook?
Wie wil je waarvoor straffen dan?
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 08:28:37 #4
236264 crew  capricia
pi_220910221
Deze ga ik wel proberen te volgen.
Het gaat ook om de vraag welke lessen we kunnen trekken voor de toekomst.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:14 #5
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220910227
Ik verwacht er niet veel van. Zeker niet het complot om uit het nieuws te houden dat het virus is ontsnapt uit een lab. Terwijl dit toch gevoegelijk bekend is mag dit geen aandacht in de media krijgen anders zouden we nog gaan denken dat die wetenschappers onverantwoord bezig zijn met hun gain of function onderzoekjes op van alles en nog wat in goedkope chinese labs. Dat moeten we niet hebben.
pi_220910234
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:26 schreef wvee het volgende:

[..]
Zo was t toch ook?
Wie wil je waarvoor straffen dan?
Als ik alle wappies mag geloven:
Hugo de Jonge
Marion Koopmans
Mark Rutte
etc.

Eigenlijk iedereen die betrokken was bij de zogenaamd verplichte vaccinatie en de daarbij behorende 'einde van de mensheid'.

(en voor de duidelijkheid: nee, met bovenstaande ben ik het niet eens).
pi_220910248
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 06:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ste-onzekere-maanden
[..]
Ben toch wel blij dat Bruins daar al van zijn functie af ging, daar hadden we de oorlog niet mee gewonnen, gelukkig kregen we toen Hugogenot _O_ :B
Al werd Bruins niet opgevolgd door Hugo de Jonge maar door Martin van Rijn.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220910257
Ik verwacht er ook niet teveel van. Veel verkeerde/andere/geen actieve herinneringen etc.

Hoop stiekem wel dat ze Hugo de Jonge op de grill gooien en het vuur goed opstoken nav het aanpassen van OMT-teksten.

Eindconclusie dat het RIVM niet meer als agentschap direct onder het ministerie valt maar (bijvoorbeeld) een zbo wordt lijkt me een verstandige, al zullen er genoeg (drog)redenen worden gevonden om dat niet te doen.
OH NOES!!!!1*&@@!!
pi_220910263
Er was toch al een buitenparlementaire onderzoekscommissie die alle belangrijke figuren verhoord heeft? Stichting BPOC2020
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220910267
Nouja openlijk adviseren TEGEN het gebruik van mondkapjes in verzorgingstehuizen voor ouderen was natuurlijk wel een dingetje.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 08:44:24 #11
236264 crew  capricia
pi_220910278
Eindconclusie:

-Dat het beslissingsproces niet inzichtelijk en controleerbaar was.

-Dat niet duidelijk is waarom sommige belangen (IC capaciteit) harder wogen dan anderen (de ramp in de verpleeghuizen, sluiten van scholen).

-Dat dit in de toekomst anders moet.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220910279
Is de samenstelling nog steeds die Forummer, aangevuld met die schreeuwster voor de full lockdown? Dan is het het aankijken niet eens waard, dat kost me een jaar van mijn leven aan frustratie.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:49:31 #13
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220910359
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:44 schreef nostra het volgende:
Is de samenstelling nog steeds die Forummer, aangevuld met die schreeuwster voor de full lockdown? Dan is het het aankijken niet eens waard, dat kost me een jaar van mijn leven aan frustratie.
Alle kritische geluiden zijn er min of meer uit de commissie gewurmd dus maak je niet druk, het wordt een voorgekookt scenario zoals @capricia hierboven beschrijft. Achteraf hadden zaken beter kunnen én moeten gaan, maar men heeft op het moment zelf er het beste van gemaakt met de kennis en middelen die men toen had. Yada yada. Rapportje - laatje - klaar. En men gaat over tot de orde van de dag.
pi_220910381
Maar de IC capaciteit werd toch nooit afgewogen tegen dat wat in verpleeghuizen gebeurde?
Het idee van die verpleeghuizen was juist: laten we niemand meer toelaten want mensen van buiten zijn het grootste risico voor onze bewoners….maar dat personeel ook van buiten kwam werd niet aan gedacht.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220910396
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:43 schreef vosss het volgende:
Nouja openlijk adviseren TEGEN het gebruik van mondkapjes in verzorgingstehuizen voor ouderen was natuurlijk wel een dingetje.
Paniekcontrole, die dingen waren er toen nog niet genoeg
pi_220910420
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:51 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Paniekcontrole, die dingen waren er toen nog niet genoeg
Die waren er genoeg. Ook toen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220910463
quote:
De Jonge zei bij herhaling dat de RIVM-richtlijnen niet waren gebaseerd op schaarste, maar op veiligheid.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)na-lobby-ouderenzorg
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:57:02 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220910467
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Als ik alle wappies mag geloven:
Hugo de Jonge
Marion Koopmans
Mark Rutte
etc.

Eigenlijk iedereen die betrokken was bij de zogenaamd verplichte vaccinatie en de daarbij behorende 'einde van de mensheid'.

(en voor de duidelijkheid: nee, met bovenstaande ben ik het niet eens).
Als de wappies denken dat dit een soortvan tribunalen zijn hebben ze het behoorlijk mis ja :')
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:57:37 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220910473
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:53 schreef vosss het volgende:

[..]
Die waren er genoeg. Ook toen.
Ja. Dankzij Siewert toch?
pi_220910486
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:57 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Dankzij Siewert toch?
Die zijn zover ik weet nooit gebruikt. Er waren er genoeg. Niet voor heel Nederland, maar wel voor de ouderenzorg.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220910501
Overigens is die link van de NOS die ik deelde het lezen waard. Ronduit schokkend als je het mij vraagt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 29 mei 2026 @ 09:01:42 #22
284411 crew  heywoodu
pi_220910503
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:30 schreef Perox het volgende:
Ik verwacht er niet veel van. Zeker niet het complot om uit het nieuws te houden dat het virus is ontsnapt uit een lab. Terwijl dit toch gevoegelijk bekend is mag dit geen aandacht in de media krijgen anders zouden we nog gaan denken dat die wetenschappers onverantwoord bezig zijn met hun gain of function onderzoekjes op van alles en nog wat in goedkope chinese labs. Dat moeten we niet hebben.
Oh ja, daar heb ik gedurende de jaren ook wel het een en ander over gelezen in het nieuws. Uit het nieuws houden is niet zo goed gelukt.

Maar serieuzer: ik ga er van uit dat het voornaamste doel is om lering te trekken uit hoe er gereageerd kan worden op zo'n redelijk unieke noodsituatie, daar valt uiteraard altijd in te verbeteren.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:21 #23
284411 crew  heywoodu
pi_220910512
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:44 schreef capricia het volgende:
Eindconclusie:

-Dat het beslissingsproces niet inzichtelijk en controleerbaar was.

-Dat niet duidelijk is waarom sommige belangen (IC capaciteit) harder wogen dan anderen (de ramp in de verpleeghuizen, sluiten van scholen).

-Dat dit in de toekomst anders moet.
Grotendeels wel mee eens, maar dat de IC-capaciteit harder woog dan het open houden van scholen vond ik toch wel prima te verdedigen...de IC's lagen op een gegeven moment gewoon helemaal vol en dat niet als harder belang zien dan de scholen open houden zou rechtstreeks doden opleveren...

Lastige keuzes uiteraard, want ook scholen sluiten was natuurlijk ontwrichtend.
pi_220910513
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Als ik alle wappies mag geloven:
Hugo de Jonge
Marion Koopmans
Mark Rutte
etc.

Eigenlijk iedereen die betrokken was bij de zogenaamd verplichte vaccinatie en de daarbij behorende 'einde van de mensheid'.

(en voor de duidelijkheid: nee, met bovenstaande ben ik het niet eens).
Ah, de 'iedereen die anders denkt dan ik is een wappie'-kneusjesbrigade is ook weer aanwezig.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:05:52 #25
236264 crew  capricia
pi_220910525
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:59 schreef vosss het volgende:

[..]
Die zijn zover ik weet nooit gebruikt. Er waren er genoeg. Niet voor heel Nederland, maar wel voor de ouderenzorg.
Het is een afweging geweest dat sturen op IC capaciteit de prioriteit had. Met die kale Ernst Kuipers en Gommers. Die werden opeens beroemde mensen.

De ouderenzorg, de jongeren, zijn nooit in dezelfde mate vertegenwoordigd geweest. Hun belangen werden niet of nauwelijks meegewogen.

En die afweging is ook nooit openlijk besproken, of controleerbaar geweest. Achter gesloten deuren van het OMT.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:06:46 #26
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220910534
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:01 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Oh ja, daar heb ik gedurende de jaren ook wel het een en ander over gelezen in het nieuws. Uit het nieuws houden is niet zo goed gelukt.

Maar serieuzer: ik ga er van uit dat het voornaamste doel is om lering te trekken uit hoe er gereageerd kan worden op zo'n redelijk unieke noodsituatie, daar valt uiteraard altijd in te verbeteren.
Ja klopt deze enquete gaat over de politieke beslissingen en niet over die oorsprong, maar die Koopmans en ook een Nederlandse viroloog genaamd Fouchier hebben een bijzonder bedenkelijke internationale rol gespeeld bij de beeldvorming over de oorsprong van het virus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perox op 29-05-2026 09:26:51 ]
pi_220910542
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:05 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ah, de 'iedereen die anders denkt dan ik is een wappie'-kneusjesbrigade is ook weer aanwezig.
Neuh, niet iedereen die anders denkt. Alleen iedereen die zich recalcitrant gedroeg tijdens de corona-pandemie.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:08:28 #28
236264 crew  capricia
pi_220910548
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Grotendeels wel mee eens, maar dat de IC-capaciteit harder woog dan het open houden van scholen vond ik toch wel prima te verdedigen...de IC's lagen op een gegeven moment gewoon helemaal vol en dat niet als harder belang zien dan de scholen open houden zou rechtstreeks doden opleveren...

Lastige keuzes uiteraard, want ook scholen sluiten was natuurlijk ontwrichtend.
De coronapas 3G en later probeerden ze 2G (wat als enige maatregel tegengehouden is door de kamer), en de avondklok, zijn ook vergaande maatregelen geweest die schimmig tot stand kwamen.
Totaal niet open over welke belangen van groepen mensen er wel en niet meetelden en welk nut het daadwerkelijk had.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220910552
Wat in ieder geval nooit naar boven zal komen is dat ik vrij zeker weet dat men wel degelijk de code zwart heeft toegepast met de IC's, je kunt dat gewoon in de cijfers terug zien.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:09:54 #30
236264 crew  capricia
pi_220910572
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:08 schreef raptorix het volgende:
Wat in ieder geval nooit naar boven zal komen is dat ik vrij zeker weet dat men wel degelijk de code zwart heeft toegepast met de IC's, je kunt dat gewoon in de cijfers terug zien.
Ja.
'triage' was opeens het toverwoord. Dan weet je genoeg.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220910593
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Grotendeels wel mee eens, maar dat de IC-capaciteit harder woog dan het open houden van scholen vond ik toch wel prima te verdedigen...de IC's lagen op een gegeven moment gewoon helemaal vol en dat niet als harder belang zien dan de scholen open houden zou rechtstreeks doden opleveren...

Lastige keuzes uiteraard, want ook scholen sluiten was natuurlijk ontwrichtend.
Die IC bedden was een complete farce. Er werden operaties afgezegd, en dat weet ik, want mijn operatie is herhaaldelijk afgezegd en uitgesteld, van hogerhand, om de druk en gevoel van urgentie er maar op te houden.

In die tijd lagen er 8 mensen met corona en 3 met verdenking van corona in het ziekenhuis van Roermond. En dan mocht mijn schouderoperatie niet doorgaan. Die data werd overigens gedeeld door het ziekenhuis zelf.

Dus omdat er in een ziekenhuis van een kleine stad amper 10 patiënten met corona lagen werden complete poli's gesloten en mochten operaties niet doorgaan. En het ziekenhuis vertelde mij dat hen dat opgelegd werd en dat het gewoon rustig was en ze prima zouden kunnen opereren, maar dit niet mochten.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220910655
Hopelijk komen ze tot de conclusie dat een handvol mensen uit voornamelijk een veld laten beslissen over iets met zoveel facetten als een pandemie met de censuur die eromheen hing niet zo’n goed idee is en er brede inspraak geregeld moet worden bij crises zoals gebruikelijk is.
Maar inderdaad, de kritische stemmen zijn al grotendeels verwijderd, dat begon al met Arib enkele jaren geleden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220910726
Kan trouwens 1 van de mods misschien mij toegang geven tot het archief van het Covid Forum?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220910753
Ik mis 2020. Wat een heerlijk, rustig jaar was dat.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220910769
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:27 schreef BennieButtfuck het volgende:
Ik mis 2020. Wat een heerlijk, rustig jaar was dat.
Ja, ik ook.

Echter werd 2021 wel irritant; toen moest ik te lang thuis blijven werken en daar werd ik op een gegeven moment helemaal gek van.
pi_220910778
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:29 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ja, ik ook.

Echter werd 2021 wel irritant; toen moest ik te lang thuis blijven werken en daar werd ik op een gegeven moment helemaal gek van.
Misschien was een cursus mindfulness iets voor jou geweest in die tijd, want ook 2021 was zwaar de bom.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220910783
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:30 schreef BennieButtfuck het volgende:
mindfulness
:r

(maar goed, dat is offtopic)
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 29 mei 2026 @ 09:35:50 #38
284411 crew  heywoodu
pi_220910802
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:27 schreef BennieButtfuck het volgende:
Ik mis 2020. Wat een heerlijk, rustig jaar was dat.
Buiten de overduidelijke nadelen waren er ook zulke heerlijke dingen inderdaad. Lekker met een paar man in de bioscoopzaal omdat er genoeg ruimte tussen iedereen moest zitten, in de trein altijd zitten zonder iemand naast je, bijna overal was het altijd rustig, heerlijk _O_
pi_220910836
"Geen actieve herinnering"

Oh is goed, u kunt gaan. Maar niet meer zo'n stouterd zijn he ?!

En de meute gaat vrijuit.

:W tot de volgende keer :W

Einde enquête
Ook in moeilijke tijden.
pi_220910847
BLIJ DAT HET TRIBUNAAL ER EINDELIJK IS.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220910850
Wat me vooral is bijgebleven is de crisis op de IC omdat er veel te weinig capaciteit was, door de afschaling van IC bedden onder de kabinetten Rutte. Niet dat dat nu meteen weer opgeschaald moet worden zodat er in deze tijden dan weer een constante nutteloze overcapaciteit ontstaat. Maar zorg voor iets als een crisiscentrum dat er voor zorgt dat, bij een nieuwe pandemie of grote ramp, binnen de kortste keren de IC capaciteit opgeschaald kan worden. Zoiets moet toch te regelen zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_220910870
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:26 schreef wvee het volgende:

[..]
Zo was t toch ook?
Wie wil je waarvoor straffen dan?
Voor onder meer het creëren van een klimaat van angst door media en overheid; het kapotmaken van de economie (o.a. financiële schade voor kleine ondernemers, horeca en zelfstandigen); het langdurig beperken van vrijheden door o.a. mensen in hun huizen op te sluiten; het stigmatiseren en het zwijgen opleggen aan mensen met afwijkende opvattingen, waaronder ook deskundigen; censuur of beperking van afwijkende meningen op sociale mediaplatforms; het verdelen van families en de samenleving; de psychologische impact van lockdowns en andere maatregelen op jongeren, ouderen en kwetsbare groepen; het hardhandig beëindigen van vreedzame protesten; het aanmoedigen of indirect afdwingen van vaccinaties waarvan de langetermijneffecten onvoldoende bekend waren, met meldingen van ernstige bijwerkingen en sterfgevallen als gevolg, enz. Dit alles terwijl later werd gesteld dat de ernst van covid-19 vergelijkbaar was met die van een zware griep.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:54:34 #43
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220910874
Hugo met zijn PR-momentje in een enorme lege loods waar de eerste 2 pakjes vaccin lagen in Nederland.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:48 #44
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220910882
Waart er een virus rond? Oh, maar eerst carnaval dan zien we wel verder.

Het wordt een beetje druk in de ziekenhuizen. Hebben we wel voldoende beschermingsmiddelen? Nee? Dat dor hout heeft even geen prioriteit.

Het is een luchtweginfectie dat zich door de lucht verspreidt, maar was toch je handen stuk bij gebrek aan beter advies.

Open lucht is beter maar ook de markt moet sluiten omdat winkels dat ook moeten. En de mensen sluiten we ook maar op. De gelukkige eigenaren van een hond mogen wèl de frisse lucht opzoeken. Dus verwelkomden huishoudens een hond die later weer afgedankt werd toen ze niet meer nodig waren.

Vaccinatie is niet verplicht evenals vrijheid. De volgende keer laten we ons weer verrassen en pakken we de oude procedures weer op bij gebrek aan betere.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220910883
Algemene grondhouding van politici:

Er zijn fouten gemaakt, maar niet door mij.
pi_220910902
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:53 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Voor onder meer het creëren van een klimaat van angst door media en overheid; het kapotmaken van de economie (o.a. financiële schade voor kleine ondernemers, horeca en zelfstandigen); het langdurig beperken van vrijheden door o.a. mensen in hun huizen op te sluiten; het stigmatiseren en het zwijgen opleggen aan mensen met afwijkende opvattingen, waaronder ook deskundigen; censuur of beperking van afwijkende meningen op sociale mediaplatforms; het verdelen van families en de samenleving; de psychologische impact van lockdowns en andere maatregelen op jongeren, ouderen en kwetsbare groepen; het hardhandig beëindigen van vreedzame protesten; het aanmoedigen of indirect afdwingen van vaccinaties waarvan de langetermijneffecten onvoldoende bekend waren, met meldingen van ernstige bijwerkingen en sterfgevallen als gevolg, enz. Dit alles terwijl later werd gesteld dat de ernst van covid-19 vergelijkbaar was met die van een zware griep.
De economie is niet kapot gemaakt. Sterker, als je het over (kleine) ondernemers hebt waren er juist minder faillissementen dan ooit die periode.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220910913
quote:
Open lucht is beter maar ook de markt moet sluiten omdat winkels dat ook moeten. En de mensen sluiten we ook maar op. De gelukkige eigenaren van een hond mogen wèl de frisse lucht opzoeken. Dus verwelkomden huishoudens een hond die later weer afgedankt werd toen ze niet meer nodig waren..
Ik weet dat dit vaak geroepen is maar ik ben eigenlijk nooit iemand tegengekomen waar dit daadwerkelijk zo was; dat mensen dus daadwerkelijk een hond kochten sinds half/eind januari ‘21 om maar de avondklok te ontlopen.

Wel namen mensen - inclusief ikzelf - een hond omdat het met thuiswerken wel ging en (in mijn geval) door werkgevers duidelijk werd gemaakt dat ook na covid we thuis zouden blijven werken deels; ja, dan past het prima (en inmiddels nog steeds).
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220910916
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Voorspelde uitkomst:
Alles was onbekend en er zijn hier en daar (achteraf gezien) geen goede beslissingen genomen.

Niemand zal gestraft worden.
En we gaan het volgde keer anders doen.
Dit kost natuurlijk geld maar helaas..

Oh ja, die 5,1 miljard van Hugo is nog steeds weg...
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:03:43 #49
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220910917
Word Famke Louise ook gehoord?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220910934
Wanneer is Mark 'ik heb geen actieve herinnering' Rutte aan de beurt?
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:10:08 #51
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220910944
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:03 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ik weet dat dit vaak geroepen is maar ik ben eigenlijk nooit iemand tegengekomen waar dit daadwerkelijk zo was; dat mensen dus daadwerkelijk een hond kochten sinds half/eind januari ‘21 om maar de avondklok te ontlopen.

Wel namen mensen - inclusief ikzelf - een hond omdat het met thuiswerken wel ging en (in mijn geval) door werkgevers duidelijk werd gemaakt dat ook na covid we thuis zouden blijven werken deels; ja, dan past het prima (en inmiddels nog steeds).
De meesten deden dat voor de gezelligheid en gelijk aan het begin ver voor de avondklok, maar je hebt droeftoeters die een huisdier kopen alsof je iets van de Action haalt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:10:49 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220910945
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef BeriBeri het volgende:
Wanneer is Mark 'ik heb geen actieve herinnering' Rutte aan de beurt?
Weet niemand meer.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220910959
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:07 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Alleen iedereen die zich recalcitrant gedroeg tijdens de corona-pandemie.
En wie valt daar onder?
Ik heb me gewoon aan de lockdowns en avondklok gehouden, maar de prikken geweigerd. Als dat me een 'wappie' maakt, /care.
pi_220910985
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Buiten de overduidelijke nadelen waren er ook zulke heerlijke dingen inderdaad. Lekker met een paar man in de bioscoopzaal omdat er genoeg ruimte tussen iedereen moest zitten, in de trein altijd zitten zonder iemand naast je, bijna overal was het altijd rustig, heerlijk _O_
Een rij van 4 stoelen voor mij alleen in KLM Economy Class op een nachtvlucht vanuit Z-Amerika. Eerste keer dat ik fatsoenlijk kon slapen tijdens een nachtvlucht. Heerlijk.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:13:42 #55
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220910986
Op zich was dat ook geen slechte periode.
Het ging eindelijk een tijdje niet over buitenlanders die zowat de schuld krijgen van werkelijk alles.

Ipv daar van gingen wappies publiekelijk voor schut in optochten mee lopen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:15:14 #56
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220911012
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:11 schreef PurifieR het volgende:
maar de prikken geweigerd.
Dat is niet handig.
Ik heb daar een enorme paardenpiemel van gekregen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220911033
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De meesten deden dat voor de gezelligheid en gelijk aan het begin ver voor de avondklok, maar je hebt droeftoeters die een huisdier kopen alsof je iets van de Action haalt.
Ja dat beeld ken ik maar heb ik eigenlijk nooit ergens bevestigd gezien. Niet in media, niet in omgeving, niet in onderzoeken maar toch weet iedereen zeker dat het zo gebeurd is.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220911097
De slager die z'n eigen vlees keurt.

twitter
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220911149
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:28 schreef capricia het volgende:
Deze ga ik wel proberen te volgen.
Het gaat ook om de vraag welke lessen we kunnen trekken voor de toekomst.
Nog meer binnen zitten, nog minder de auto pakken, nog minder naar kantoor, nog minder fysiek contact etc. etc. etc. Begin alsvast maar met oefenen

Maar wees niet bang. Je mag snel weer in de rij aansluiten voor je prikkieprakkie. Wittehuis heeft zojuist getweet dat de aliens komen :')

Dus je moet je dan gaan insmeren met antispacialdystortionlotion.. Op je handen lopen als je je hond wil uitlaten en natuurlijk nieuwe schoenen. Speciale schoenen moet je kopen.. Anders mag je niet meer naar buiten

twitter
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220911166
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:53 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Voor onder meer het creëren van een klimaat van angst door media en overheid; het kapotmaken van de economie (o.a. financiële schade voor kleine ondernemers, horeca en zelfstandigen); het langdurig beperken van vrijheden door o.a. mensen in hun huizen op te sluiten; het stigmatiseren en het zwijgen opleggen aan mensen met afwijkende opvattingen, waaronder ook deskundigen; censuur of beperking van afwijkende meningen op sociale mediaplatforms; het verdelen van families en de samenleving; de psychologische impact van lockdowns en andere maatregelen op jongeren, ouderen en kwetsbare groepen; het hardhandig beëindigen van vreedzame protesten; het aanmoedigen of indirect afdwingen van vaccinaties waarvan de langetermijneffecten onvoldoende bekend waren, met meldingen van ernstige bijwerkingen en sterfgevallen als gevolg, enz. Dit alles terwijl later werd gesteld dat de ernst van covid-19 vergelijkbaar was met die van een zware griep.
Dat zijn allemaal interpretaties, geen feiten. En sommige dingen die je zegt zijn gewoon niet waar
pi_220911373
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:23 schreef raptorix het volgende:
Kan trouwens 1 van de mods misschien mij toegang geven tot het archief van het Covid Forum?
Die is niet geheim of verborgen ofzo. Het subforum bestaat alleen niet meer.

Als je oude delen uit de covid reeks wil doorspitten:
Topicreeks: Het grote SARS-CoV-2 topic
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220911384
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:59 schreef kalinhos het volgende:

[..]
De economie is niet kapot gemaakt. Sterker, als je het over (kleine) ondernemers hebt waren er juist minder faillissementen dan ooit die periode.
Ja Hans, omdat ze deels de kosten van hun personeel doorbetaald kregen en uitstel van belastingen, maar geen afstel, de meeste defitieve failsementen waren er een jaartje of 2 terug toen ze die toch echt moesten gaan betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911391
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De meesten deden dat voor de gezelligheid en gelijk aan het begin ver voor de avondklok, maar je hebt droeftoeters die een huisdier kopen alsof je iets van de Action haalt.
Daarnaast kon je tijdens de avondklok gewoon buiten zijn, wat ze niet wilden was groepen, ik heb me er nooit aangehouden en ben nog nooit door de politie aangesproken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911399
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:44 schreef Viesdik het volgende:

[..]
:')

En gewoon pertinent niet geïnteresseerd zijn in hoeverre er sprake is van misdadigheid of mensenrechtenschendingen. Neen.. Laten we vooral lezen dat we beter 2 meter ipv 1.5 meter afstand hadden moeten bewaren.

Je merkt gewoon tot op de dag van vandaag dat mensen te bang zijn voor potentiële uitkomsten die de zogenoemde wappies in het gelijk zouden kunnen stellen. Fucking trieste eenvoudige mongolen ook allemaal.
Jij bent het schoolvoorbeeld van een wappie.
pi_220911401
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Die is niet geheim of verborgen ofzo. Het subforum bestaat alleen niet meer.

Als je oude delen uit de covid reeks wil doorspitten:
Topicreeks: Het grote SARS-CoV-2 topic
Maar als ik naar Corona COVID-19 forum ga.
Dan zijn er geen berrichten, doe ik het zonder ingelogt te zijn dan wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911409
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:05 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Jij bent het schoolvoorbeeld van een wappie.
Wappie heeft intussen elke betekenis verloren. Dus als een prikpooier mij een 'wappie' vindt, /care. De échte wappies zijn degenen die per sé iedereen die prik wilden zien krijgen, geforceerd of niet.
pi_220911424
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar als ik naar Corona COVID-19 forum ga.
Dan zijn er geen berrichten, doe ik het zonder ingelogt te zijn dan wel.
Oh, gesloten topics zie je maar beperkte tijd. Omdat alle gesloten topics minstens 3 jaar geleden gesloten zijn zie je die niet direct. Je kan ze wel weer terughalen door op minder/meer topics daar rechtsboven te klikken en de datum aan te passen. Als ik op de link van het subforum klik zie ik een 6-tal topics plus de sticky topics.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220911432
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja Hans, omdat ze deels de kosten van hun personeel doorbetaald kregen en uitstel van belastingen, maar geen afstel, de meeste defitieve failsementen waren er een jaartje of 2 terug toen ze die toch echt moesten gaan betalen.
Dat snap ik, maar “de economie” is niet kapot gemaakt.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220911449
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Oh, gesloten topics zie je maar beperkte tijd. Omdat alle gesloten topics minstens 3 jaar geleden gesloten zijn zie je die niet direct. Je kan ze wel weer terughalen door op minder/meer topics daar rechtsboven te klikken en de datum aan te passen. Als ik op de link van het subforum klik zie ik een 6-tal topics plus de sticky topics.
Ik denk een bug, dat element zit bij mij niet in de pagina, never mind ook niet super belangrijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911463
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk een bug, dat element zit bij mij niet in de pagina, never mind ook niet super belangrijk.
Zie je dat witte vlak met meer/minder topics ook niet als je op de hoofdpagina van NWS bent?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220911470
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Zie je dat witte vlak met meer/minder topics ook niet als je op de hoofdpagina van NWS bent?
Ja maar die zit dus niet in de broncode van het Covid Archief, wl als ik hem in anymous mode open, ik rapporteer het wel even.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:21:56 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220911487
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:44 schreef Viesdik het volgende:

Je merkt gewoon tot op de dag van vandaag dat mensen te bang zijn voor potentiële uitkomsten die de zogenoemde wappies in het gelijk zouden kunnen stellen. Fucking trieste eenvoudige mongolen ook allemaal.
Nee hoor, al die onzin van wappies over dat
-De maatregelen nooit zouden weggaan
-We allemaal dood zouden gaan door vaccinaties
-De ziekte met met de zeewind zou weggaan
-We door 5 G masten zouden worden bestuurd

Is allemaal niet uitgekomen. En al die wappies hebben zich totaal belachelijk gemaakt en zijn gewoon dom en gek.
pi_220911534
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daarnaast kon je tijdens de avondklok gewoon buiten zijn, wat ze niet wilden was groepen, ik heb me er nooit aangehouden en ben nog nooit door de politie aangesproken.
:')
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:35:37 #74
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220911556
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar als ik naar Corona COVID-19 forum ga.
Dan zijn er geen berrichten, doe ik het zonder ingelogt te zijn dan wel.
Ben je gebanned op COR?
Zie ze wel namelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220911570
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee hoor, al die onzin van wappies over dat
-De maatregelen nooit zouden weggaan
-We allemaal dood zouden gaan door vaccinaties
-De ziekte met met de zeewind zou weggaan
-We door 5 G masten zouden worden bestuurd

Is allemaal niet uitgekomen. En al die wappies hebben zich totaal belachelijk gemaakt en zijn gewoon dom en gek.
Ik niet
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:40:12 #76
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220911580
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:41 schreef Regilio_ het volgende:
Ik verwacht er ook niet teveel van. Veel verkeerde/andere/geen actieve herinneringen etc.

Hoop stiekem wel dat ze Hugo de Jonge op de grill gooien en het vuur goed opstoken nav het aanpassen van OMT-teksten.

Eindconclusie dat het RIVM niet meer als agentschap direct onder het ministerie valt maar (bijvoorbeeld) een zbo wordt lijkt me een verstandige, al zullen er genoeg (drog)redenen worden gevonden om dat niet te doen.
Ze zijn al aan het voorsorteren. Bij het verhoor van Koopmans merk ik al een bepaalde ondertoon in vragen richting de politieke besluitvorming. Druk enzo, bepaalde info die mist en waarvoor ze geen kans hadden die te krijgen.

En terecht ook. hdj en rutte hadden een twijfelachtige rol met die angstzaaien en maatregelen invoeren.

Qua rivm ben ik nog wel benieuwd hoe het kwam dat aan het einde de besmettingsgraad van omicron werd gekoppeld aan de heftigheid van delta. Terwijl in afrika al doktoren waren die omicron als veel minder heftig werd beschouwd maar die doktoren hun muil moesten houden van binnen- en buitenlandse politici.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:42:41 #77
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220911594
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:22 schreef Viesdik het volgende:
De slager die z'n eigen vlees keurt.

[ x ]
Nu is hij natuurlijk al twijfelachtig, maar als dit waar is, is het wel een rare gang van zaken. Wil je openheid van zaken, moet je geen twijfel hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220911640
Het gaat nu over de sport-maatregelen. Die waren wel apart ja, voetballen eerst zonder duels toen met toen zonder toen max 4 op een veld toen weer andere aantallen maar wel partijen geen partijen etc etc. Of dat tijdens competitie het idee was dat je thuis omkleedde en na de wedstrijd weer wegging en tegelijkertijd de helft van de verenigingen waar wij kwamen gewoon zeiden: nee joh de kleedkamer is gewoon open je kunt gewoon douchen hoor. _O-
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220911643
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:28 schreef capricia het volgende:
Deze ga ik wel proberen te volgen.
Het gaat ook om de vraag welke lessen we kunnen trekken voor de toekomst.
Dit. Ik ben ook erg benieuwd of er nog iets gezegd wordt over welke maatregelen nu welk effect hebben gehad. Of dat dat uiteindelijk niet goed onderzocht is, zodat we de volgende keer weer paniekerig 'aan de knoppen draaien'.
pi_220911650
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:26 schreef wvee het volgende:

[..]
Zo was t toch ook?
Wie wil je waarvoor straffen dan?
Hoe weet je dat? Er werd tijdens debatten waarin vragen niet beantwoord werden al enthousiast verwezen naar de corona enquete waarin de onderste steen boven zou komen.

Arib moest met ambtsmisdrijven door de kamervoorzitter weggewerkt, het coronasceptische kamerlid is al uit de commissie gestapt omdat hij niet alle relevante stukken mocht inzien en niet iedereen onder ede mocht horen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220911659
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nu is hij natuurlijk al twijfelachtig, maar als dit waar is, is het wel een rare gang van zaken. Wil je openheid van zaken, moet je geen twijfel hebben.
Gaat niet gebeuren. Doofpotcommissie
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:55:52 #82
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220911678
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:53 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren. Doofpotcommissie
We gaan het zien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220911715
Heb er absoluut geen vertrouwen in. Misschien dat ze in de VS wel resultaat kunnen boeken met een strafrechtelijke vervolging. Ook in Duitsland wordt alles onder het tapijt geveegd, terwijl er duidelijke bewijzen zijn dat de maatregelen die zijn genomen niet van het Robert Koch Instituut zijn gekomen, maar vanuit de politiek.
Het RKI moest gewoon zeggen wat de (corrupte) politici hun opdroegen.
Gelukkig zijn de SMSjes van von der Leyen bij de NSA en CIA gefiled en worden gebruikt om de EU onder druk te zetten
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_220911730
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:07 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Wappie heeft intussen elke betekenis verloren. Dus als een prikpooier mij een 'wappie' vindt, /care. De échte wappies zijn degenen die per sé iedereen die prik wilden zien krijgen, geforceerd of niet.
Friedepiepel Famke.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:03:52 #85
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220911737
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee hoor, al die onzin van wappies over dat
-De maatregelen nooit zouden weggaan
-We allemaal dood zouden gaan door vaccinaties
-De ziekte met met de zeewind zou weggaan
-We door 5 G masten zouden worden bestuurd

Is allemaal niet uitgekomen. En al die wappies hebben zich totaal belachelijk gemaakt en zijn gewoon dom en gek.
Het probleem hiermee was dat iedereen die ook maar enige kritiek had meteen in de wappie hoek werd geduwd. Dit terwijl er wel degelijk shit was waar je vraagtekens bij kon zetten.

- De oorsprong van het virus
- Mondkapjes helpen niet
- Als je geprikt bent kun je niemand aansteken

Om maar wat te noemen maar er was veel meer. Door iedereen op een hoop te gooien is de discussie en de kritiek bewust de kop ingedrukt.

Er zijn behoorlijke fouten gemaakt en deels kan het ook niet zonder want het was voor het eerst dat we met zoiets te maken kregen. Maar deels was er ook sprake van wegkijken, dwingen, ridiculiseren en stigmatiseren, censuur en meer kwalijke zaken.

Dat gaat allemaal niet aan bod komen, let op mijn woorden.
pi_220911742
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:00 schreef Oud_student het volgende:
Heb er absoluut geen vertrouwen in. Misschien dat ze in de VS wel resultaat kunnen boeken met een strafrechtelijke vervolging. Ook in Duitsland wordt alles onder het tapijt geveegd, terwijl er duidelijke bewijzen zijn dat de maatregelen die zijn genomen niet van het Robert Koch Instituut zijn gekomen, maar vanuit de politiek.
Het RKI moest gewoon zeggen wat de (corrupte) politici hun opdroegen.
Gelukkig zijn de SMSjes van von der Leyen bij de NSA en CIA gefiled en worden gebruikt om de EU onder druk te zetten
Net zoals dat ze ingreep toen Nederland met wat andere landen een deal had gesloten voor de ontwikkeling van een vaccin in Engeland, en dan recht had op eerste verstrekking, maar nee dat moch alleen centraal gebeuren.
Tegen de tijd dat ze klaar waren met praten hadden landen als de UK en de VS al alles opgekocht en waren wij pas 4 maanden later uit de crisis.
Ik heb destijds uitgerekent dat als men gewoon voor de hele EU vaccins had bestelt van alle merken dat je dan op 80 miljard had uitgekomen wat natuurlijk een schijntje is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911757
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:02 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Friedepiepel Famke.
Geen idee wat dit betekend.
pi_220911762
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:03 schreef Perox het volgende:
Het probleem hiermee was dat iedereen die ook maar enige kritiek had meteen in de wappie hoek werd geduwd. Dit terwijl er wel degelijk shit was waar je vraagtekens bij kon zetten.
Dit ja.
Maargoed, dan maar een 'wappie'. Ik weet van wat voor schaapjes het komt, dus het doet mij verder niets meer.
pi_220911764
Ik hoop ook dat ze die idioot van Jacco Wallinga aan de tand gaan voelen met zijn dubieuse modellen die elke keer een factor 10 buiten de bandbreedtes zaten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911839
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:08 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Geen idee wat dit betekend.
Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:15:53 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220911863
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:03 schreef Perox het volgende:

[..]
Het probleem hiermee was dat iedereen die ook maar enige kritiek had meteen in de wappie hoek werd geduwd. Dit terwijl er wel degelijk shit was waar je vraagtekens bij kon zetten.

- De oorsprong van het virus
- Mondkapjes helpen niet
- Als je geprikt bent kun je niemand aansteken

Om maar wat te noemen maar er was veel meer. Door iedereen op een hoop te gooien is de discussie en de kritiek bewust de kop ingedrukt.

Er zijn behoorlijke fouten gemaakt en deels kan het ook niet zonder want het was voor het eerst dat we met zoiets te maken kregen. Maar deels was er ook sprake van wegkijken, dwingen, ridiculiseren en stigmatiseren, censuur en meer kwalijke zaken.

Dat gaat allemaal niet aan bod komen, let op mijn woorden.
Natuurlijk zijn er fouten gemaakt en daar is een enquete prima voor.

Maar wappies hebben met een hele hoop aantoonbare onzin veel nodeloze ellende veroorzaakt. Dus die moeten gewoon permanent hun kop houden hierover.

En verder heb je ook nog een categorie betweters of lui die vooral hun eigen belang voorop stelden, die we ook niet serieus hoeven nemen.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 12:15:56 #92
5428 crew  miss_sly
pi_220911866
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:09 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dit ja.
Maargoed, dan maar een 'wappie'. Ik weet van wat voor schaapjes het komt, dus het doet mij verder niets meer.
Wappie en schaapje zijn toch twee kanten van dezelfde medaille?
Vinden dat mensen andersdenkenden geen wappie zouden moeten noemen houdt toch automatisch in dat je ook niet over schaapjes moet beginnen over de mensen die anders denken dan jij?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220911881
wat een onzinnig gejank :r
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:18:36 #94
511255 camilero
tufkatufka...
pi_220911900
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:08 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Geen idee wat dit betekend.
Famke zelf ook niet, dus dat schept een band
pi_220911905
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wappie en schaapje zijn toch twee kanten van dezelfde medaille?
Vinden dat mensen andersdenkenden geen wappie zouden moeten noemen houdt toch automatisch in dat je ook niet over schaapjes moet beginnen over de mensen die anders denken dan jij?
Iemand die zich heeft laten prikken en verder een andere kijk heeft op de gebeurtenissen maar mij niet gaat proberen te overtuigen of me voor van alles en nog wat uit maakt zal ik dan ook geen schaap noemen. Als je anders denkt hierover dan ik is dat prima zolang je mij met rust laat. Doe ik dat andersom ook.

Maar iemand die al gelijk met de term 'wappie' begint zodra iemand een andere kijk heeft dan diegene... fuck you. Dan ben je echt geen fatsoenlijk antwoord meer waard.
pi_220911910
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:15 schreef Hexagon het volgende:
En verder heb je ook nog een categorie betweters of lui die vooral hun eigen belang voorop stelden
Zoals?
pi_220911918
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:19 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zoals?
Huisfeesjes
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220911920
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:18 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Iemand die zich heeft laten prikken en verder een andere kijk heeft op de gebeurtenissen maar mij niet gaat proberen te overtuigen of me voor van alles en nog wat uit maakt zal ik dan ook geen schaap noemen. Als je anders denkt hierover dan ik is dat prima zolang je mij met rust laat. Doe ik dat andersom ook.

Maar iemand die al gelijk met de term 'wappie' begint zodra iemand een andere kijk heeft dan diegene... fuck you. Dan ben je echt geen fatsoenlijk antwoord meer waard.
Ik vind iedereen die heeft geweigerd zich te laten vaccineren een asociale idioot.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:21:37 #99
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220911924
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:19 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zoals?
Bijvoorbeeld figuren die liepen te zeiken dat ze niet naar de kroeg konden omdat de regering de belangen van mensen met een zwakke gezondheid net even wat belangrijker vond.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:22:14 #100
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220911929
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Ik vind iedereen die heeft geweigerd zich te laten vaccineren een asociale idioot.
Dat staat je vrij.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220911941
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:22 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat staat je vrij.
Zeker en ik geef mijn ongezouten mening.
pi_220911948
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Ik vind iedereen die heeft geweigerd zich te laten vaccineren een asociale idioot.
Ik ken mensen die zeer weloverwogen zich niet hebben laten vaccineren en dat waren geen wappies maar gewoon goede argumenten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:25:19 #103
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220911950
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:23 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Zeker en ik geef mijn ongezouten mening.
Het maakt weinig indruk verder, maar you do you.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220911955
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik vind iedereen die heeft geweigerd zich te laten vaccineren een asociale idioot.
Dat zal me echt een rotzorg zijn :W
pi_220911959
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld figuren die liepen te zeiken dat ze niet naar de kroeg konden omdat de regering de belangen van mensen met een zwakke gezondheid net even wat belangrijker vond.
Sja, daar geef ik je gewoon gelijk in.
pi_220911964
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:25 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Het maakt weinig indruk verder, maar you do you.
Het maakt zeg maar geen indruk. Gelukkig heeft zo'n figuur 0,0 te vertellen over wat er wel en niet mijn lijf in gaat.
pi_220911997
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zal me echt een rotzorg zijn :W
Dat jij dat zegt, zal mij een rotzorg zijn :W. Op dit forum geef ik mijn mening en wie onzin verkondigt laat ik verbaal alle hoeken van het forum zien.
pi_220912050
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:29 schreef Opnaarutrecht het volgende:
en wie onzin verkondigt laat ik verbaal alle hoeken van het forum zien.
_O- _O- _O-

En jij denkt dat ik tijd ga verspillen aan govern-me-harder-daddy-schaapjes :W
pi_220912053
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ken mensen die zeer weloverwogen zich niet hebben laten vaccineren en dat waren geen wappies maar gewoon goede argumenten.
Vaccinaties hebben wereldwijd al meer dan twee eeuwen een enorme daling veroorzaakt in sterfte door infectieziekten. Het effect is historisch goed gedocumenteerd. Wie zijn deze onbekende mensen om het beter te weten dan de medische wetenschap?
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:33:14 #110
433080 wvee
blabla
pi_220912081
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hoe weet je dat? Er werd tijdens debatten waarin vragen niet beantwoord werden al enthousiast verwezen naar de corona enquete waarin de onderste steen boven zou komen.

Arib moest met ambtsmisdrijven door de kamervoorzitter weggewerkt, het coronasceptische kamerlid is al uit de commissie gestapt omdat hij niet alle relevante stukken mocht inzien en niet iedereen onder ede mocht horen.
Was t niet onbekend dan? Niet dat we jaarlijks zoiets als corona hebben en we precies weten wat te doen toch..
pi_220912091
Paar voorbeelden:

-Persoon was niet overtuigt van de onderzoek/test methodes en vond het het risico niet waard (persoon is Wiskundige)
-Persoon had een hele lang tijd ernstige gezondheidsklachten die moeiljk te duiden waren, na een zijn levensstijl omgegooid te hebben helemaal gezond geworden, persoon was bang dat vaccinatie zijn gezondheid weer in slechte staat konden brengen, hield zich keurig aan maatregelen, heeft tientallen keren GGD tests laten doen om collegas niet in problemen te brengen
-Vriendin, deze was gewoon enorm bang voor eventuele gevolgen, meer een fobie dan rationeel denken (niet iedereen is super intellectueel)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912106
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:31 schreef PurifieR het volgende:

[..]
_O- _O- _O-

En jij denkt dat ik tijd ga verspillen aan govern-me-harder-daddy-schaapjes :W
Bekijk deze YouTube-video
pi_220912146
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:31 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Vaccinaties hebben wereldwijd al meer dan twee eeuwen een enorme daling veroorzaakt in sterfte door infectieziekten. Het effect is historisch goed gedocumenteerd. Wie zijn deze onbekende mensen om het beter te weten dan de medische wetenschap?
Je vergeet even voor het gemak dat een deel van deze vaccinaties geen traditionele vaccinatie was maar 1 die vrij nieuw was en nog niet echt in de praktijk toegepast, daarnaast vergeet je ook niet alle vaccinaties ook werken of zonder bijwerkingen zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912160
quote:
Ach, een retard komt met een filmje van een andere retard.
pi_220912268
Heb me 1 keer laten vaccineren om op vakantie te kunnen. Liever niet gedaan maar maakt me ook niet zoveel uit.
Vakman pur sang
pi_220912271
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:35 schreef raptorix het volgende:
Je vergeet even voor het gemak dat een deel van deze vaccinaties geen traditionele vaccinatie was maar 1 die vrij nieuw was en nog niet echt in de praktijk toegepast, daarnaast vergeet je ook niet alle vaccinaties ook werken of zonder bijwerkingen zijn.
De mRNA-techniek achter vaccins zoals die van Pfizer/BioNTech en Moderna was niet ineens uit het niets ontstaan in 2020. Onderzoekers werkten er al tientallen jaren aan. De ontwikkeling en toelating gingen uitzonderlijk snel door de pandemie en enorme investeringen. Geen enkel vaccin is 100% zonder risico of 100% effectief. Dat geldt ook voor klassieke vaccins. De afweging is altijd: wegen de voordelen op tegen de risico’s? Volgens grote medische organisaties en de beschikbare data was dat voor de coronavaccins wel het geval, vooral voor het voorkomen van ernstige ziekte en sterfte tijdens de pandemie.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:46:20 #117
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912288
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld figuren die liepen te zeiken dat ze niet naar de kroeg konden omdat de regering de belangen van mensen met een zwakke gezondheid net even wat belangrijker vond.
Sja dat ging toch even anders in mijn herinnering. We gingen vaccineren en niet verplichten want iedereen was vrij. Toen de vaccinatiegraad wat tegenviel heeft men toen dit pressiemiddel bedacht. Tja. Dan raak je mij een beetje kwijt met die onzin. Precies die dingen waar het over zou moeten gaan maar wat niet gaat gebeuren. Ik ben zelf gevaccineerd maar hecht sterk aan de eigen beslissingsbevoegdheid over je eigen lichaam. Dat punt is voor mij heel principieel. Toen de overheid in tegenstelling tot eerdere toezeggingen toch overging op drang is er bij mij wel iets geknapt.
pi_220912299
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
De mRNA-techniek achter vaccins zoals die van Pfizer/BioNTech en Moderna was niet ineens uit het niets ontstaan in 2020. Onderzoekers werkten er al tientallen jaren aan. De ontwikkeling en toelating gingen uitzonderlijk snel door de pandemie en enorme investeringen. Geen enkel vaccin is 100% zonder risico of 100% effectief. Dat geldt ook voor klassieke vaccins. De afweging is altijd: wegen de voordelen op tegen de risico’s? Volgens grote medische organisaties en de beschikbare data was dat voor de coronavaccins wel het geval, vooral voor het voorkomen van ernstige ziekte en sterfte tijdens de pandemie.
Begrijp me goed, ik ben geen tegenstander van Vaccinaties, sterker ik heb me gewoon 2/3 keer laten vaccineren, mijn punt is dat ik ook de overwegingen van personen kan begrijpen waarom ze zich niet laten vaccineren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912302
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is een afweging geweest dat sturen op IC capaciteit de prioriteit had. Met die kale Ernst Kuipers en Gommers. Die werden opeens beroemde mensen.

De ouderenzorg, de jongeren, zijn nooit in dezelfde mate vertegenwoordigd geweest. Hun belangen werden niet of nauwelijks meegewogen.

En die afweging is ook nooit openlijk besproken, of controleerbaar geweest. Achter gesloten deuren van het OMT.
Ik was een van die jongeren maar waarom zouden wij vertegenwoordigd moeten zijn tegen een pandemie dat vooral ouderen treft?
pi_220912306
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:05 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ah, de 'iedereen die anders denkt dan ik is een wappie'-kneusjesbrigade is ook weer aanwezig.
Bestaat corona?
pi_220912310
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:11 schreef vosss het volgende:

[..]
Die IC bedden was een complete farce. Er werden operaties afgezegd, en dat weet ik, want mijn operatie is herhaaldelijk afgezegd en uitgesteld, van hogerhand, om de druk en gevoel van urgentie er maar op te houden.

In die tijd lagen er 8 mensen met corona en 3 met verdenking van corona in het ziekenhuis van Roermond. En dan mocht mijn schouderoperatie niet doorgaan. Die data werd overigens gedeeld door het ziekenhuis zelf.

Dus omdat er in een ziekenhuis van een kleine stad amper 10 patiënten met corona lagen werden complete poli's gesloten en mochten operaties niet doorgaan. En het ziekenhuis vertelde mij dat hen dat opgelegd werd en dat het gewoon rustig was en ze prima zouden kunnen opereren, maar dit niet mochten.
Hmmm maar daar verdient een ziekenhuis toch niks aan? Aan 15 patienten.
pi_220912320
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:46 schreef Perox het volgende:

[..]
Sja dat ging toch even anders in mijn herinnering. We gingen vaccineren en niet verplichten want iedereen was vrij. Toen de vaccinatiegraad wat tegenviel heeft men toen dit pressiemiddel bedacht. Tja. Dan raak je mij een beetje kwijt met die onzin. Precies die dingen waar het over zou moeten gaan maar wat niet gaat gebeuren. Ik ben zelf gevaccineerd maar hecht sterk aan de eigen beslissingsbevoegdheid over je eigen lichaam. Dat punt is voor mij heel principieel. Toen de overheid in tegenstelling tot eerdere toezeggingen toch overging op drang is er bij mij wel iets geknapt.
Het was geen dwang, je kon kiezen overal uitgesloten te worden. ;(
Vakman pur sang
pi_220912322
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:13 schreef Harvest89 het volgende:
Op zich was dat ook geen slechte periode.
Het ging eindelijk een tijdje niet over buitenlanders die zowat de schuld krijgen van werkelijk alles.

Ipv daar van gingen wappies publiekelijk voor schut in optochten mee lopen.
Op pannen slaan voor het torentje :')

Dezelfde mensen overigens die denken dat er een burgeroorlog aankomt. :')

Kwestie van tijd voordat ze weer op Twitter gaan janken over politiegeweld.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 12:53:22 #124
236264 crew  capricia
pi_220912324
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:49 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik was een van die jongeren maar waarom zouden wij vertegenwoordigd moeten zijn tegen een pandemie dat vooral ouderen treft?
Omdat er scholen gesloten zijn om de ouders thuis te houden (terwijl kinderen niet echt veel last van het virus hadden). Kinderen hebben achterstanden opgelopen, en sommigen ook mentale problemen.

Ik zeg niet we de ouderen maar hadden moeten laten sterven of zo (wat wel in de verpleeghuizen gebeurd is), maar de samenstelling van het OMT was niet transparant en het is onduidelijk hoe belangen afgewogen zijn.

Ik denk dat dit wel een van de conclusies gaat worden.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:53:25 #125
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912325
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het was geen dwang, je kon kiezen overal uitgesloten te worden. ;(
Daarom staat dat er ook niet er staat drang.
pi_220912326
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:46 schreef Perox het volgende:

[..]
Sja dat ging toch even anders in mijn herinnering. We gingen vaccineren en niet verplichten want iedereen was vrij. Toen de vaccinatiegraad wat tegenviel heeft men toen dit pressiemiddel bedacht. Tja. Dan raak je mij een beetje kwijt met die onzin. Precies die dingen waar het over zou moeten gaan maar wat niet gaat gebeuren. Ik ben zelf gevaccineerd maar hecht sterk aan de eigen beslissingsbevoegdheid over je eigen lichaam. Dat punt is voor mij heel principieel. Toen de overheid in tegenstelling tot eerdere toezeggingen toch overging op drang is er bij mij wel iets geknapt.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen de term 'dwang' (of enigszins afgeleid: drang) gebruikten om aan te geven dat vaccineren verplicht was vanuit de overheid. Dat was het niet.

Je hebt altijd de keuze gehad om het niet te doen. Dat er daar consequenties aan verbonden waren (je mocht bij openbare gelegenheid X niet naar binnen, je mocht niet op kantoor verschijnen, etc.), was een keuze die je zelf mocht maken.

Maar dwang? Nee. Nooit is daar sprake van geweest. Dwang vanuit de overheid sowieso niet. Drang bij mijzelf wel; ik wilde die vaccinaties absoluut zelf wél hebben.
pi_220912327
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:25 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nog meer binnen zitten, nog minder de auto pakken, nog minder naar kantoor, nog minder fysiek contact etc. etc. etc. Begin alsvast maar met oefenen

Maar wees niet bang. Je mag snel weer in de rij aansluiten voor je prikkieprakkie. Wittehuis heeft zojuist getweet dat de aliens komen :')

Dus je moet je dan gaan insmeren met antispacialdystortionlotion.. Op je handen lopen als je je hond wil uitlaten en natuurlijk nieuwe schoenen. Speciale schoenen moet je kopen.. Anders mag je niet meer naar buiten

[ x ]
Jij bent wel mijn favoriete user op dit forum. :)
pi_220912328
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:36 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ach, een retard komt met een filmje van een andere retard.
Ga jij eigenlijk wel eens buiten Europa op vakantie of blijf je enkel in Forumland?
pi_220912330
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:33 schreef wvee het volgende:

[..]
Was t niet onbekend dan? Niet dat we jaarlijks zoiets als corona hebben en we precies weten wat te doen toch..
Volgens de regering en het overgrote deel van de volksvertegewoordiging wisten we precies wat we moesten doen en was er eind 2019 niet eens een debat over nodig. We waren uitstekend voorbereid en we moesten voorlopig niks doen en het virus gewoon binnenvliegen.

Het wettelijk kader was er ook al, uiteraard ligt in een georganiseerd land wetgeving klaar voor noodsituaties of vermeende noodsituaties. De WPG had dan ook een voorziening voor 'plotseling' opkomende virusdreigingen. De minister kon een ziekte voorlopig op de A-lijst plaatsen om noodmaatregelen te kunnen nemen.

Voorwaarde daarvoor was dat de minister dan binnen 8 weken een wetsvoorstel zou indienen om dat definitief te maken, of weer in te trekken. Bij de wetsbehandeling zou dan de noodzaak besproken moeten worden. Dat is allemaal nooit gebeurd. De maatregelen zijn gebleven door een illegale voortzetting van covid op de A-lijst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220912335
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat er scholen gesloten zijn om de ouders thuis te houden (terwijl kinderen niet echt veel last van het virus hadden). Kinderen hebben achterstanden opgelopen, en sommigen ook mentale problemen.

Ik zeg niet we de ouderen maar hadden moeten laten sterven of zo (wat wel in de verpleeghuizen gebeurd is), maar de samenstelling van het OMT was niet transparant en het is onduidelijk hoe belangen afgewogen zijn.

Ik denk dat dit wel een van de conclusies gaat worden.
Hmmm kinderen met een jaartje leerachterstand of een paar ouderen het risico laten nemen dat ze overlijden aan covid19.

Wat zou zwaarder wegen?
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 12:55:38 #131
236264 crew  capricia
pi_220912337
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Hmmm kinderen met een jaartje leerachterstand of een paar ouderen het risico laten nemen dat ze overlijden aan covid19.

Wat zou zwaarder wegen?
Dat is die afweging die niet transparant genomen is. :)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220912339
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:36 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ach, een retard komt met een filmje van een andere retard.
Kan jij gewoon een keertje normaal posten ipv iedereen uit te maken voor "retard" "kneuzen" etc
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:56:23 #133
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912343
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ik heb nooit begrepen waarom mensen de term 'dwang' (of enigszins afgeleid: drang) gebruikten om aan te geven dat vaccineren verplicht was vanuit de overheid. Dat was het niet.

Je hebt altijd de keuze gehad om het niet te doen. Dat er daar consequenties aan verbonden waren (je mocht bij openbare gelegenheid X niet naar binnen, je mocht niet op kantoor verschijnen, etc.), was een keuze die je zelf mocht maken.

Maar drang? Nee. Nooit is daar sprake van geweest.
De vaccinatiegraad stagneerde, vooral onder jongeren. Daarom is bedacht dat als je aan het openbare leven wilt deelnemen er extra hobbels dienden te worden opgeworpen. Zoals die QR code. Is gewoon gebeurd hoor.
pi_220912351
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is die afweging die niet transparant genomen is. :)
Niet alles hoeft transparant te zijn. De AIVD is ook niet transparant maar ik mag geloven dat ze werken voor onze veiligheid.

Het verdacht maken van politici, bestuurders en wetenschappers is iets wat sinds corona echt een probleem is. Al speelde het ook tijdens de boerenprotesten. Een Marion Koopmans en Jaap van Dissel liepen met zware beveiliging omdat ze dagelijks zwaar bedreigd werden.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 12:57:52 #135
236264 crew  capricia
pi_220912356
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:56 schreef Perox het volgende:

[..]
De vaccinatiegraad stagneerde, vooral onder jongeren. Daarom is bedacht dat als je aan het openbare leven wilt deelnemen er extra hobbels dienden te worden opgeworpen. Zoals die QR code. Is gewoon gebeurd hoor.
Vraag me af wat die QR code überhaupt bijgedragen heeft aan het voorkomen van besmettingen met die Omicron variant. Want gevaccineerd kon je nog steeds besmettelijk zijn.

Idem met die avondklok, heeft dat echt doden voorkomen?

Het zijn hele zware maatregelen geweest, waarvan de onderbouwing en het effect niet goed controleerbaar was.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220912357
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Volgens de regering en het overgrote deel van de volksvertegewoordiging wisten we precies wat we moesten doen en was er eind 2019 niet eens een debat over nodig. We waren uitstekend voorbereid en we moesten voorlopig niks doen en het virus gewoon binnenvliegen.


wie wilde er eind 2019 een debat over dan?
Zelfs Baudet kwam er niet eind 2019 mee, maar pas ergens in 2020. Twas niet alsof hij zelf leden-avonden in zaaltjes aflaste overigens.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220912359
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:53 schreef Perox het volgende:

[..]
Daarom staat dat er ook niet er staat drang.
Drang is als je moet poepen
Vakman pur sang
pi_220912362
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:56 schreef Perox het volgende:

[..]
De vaccinatiegraad stagneerde, vooral onder jongeren. Daarom is bedacht dat als je aan het openbare leven wilt deelnemen er extra hobbels dienden te worden opgeworpen. Zoals die QR code. Is gewoon gebeurd hoor.
Ja, dat ontken ik toch ook niet?

Maar dat is nog steeds een eigen keuze geweest; je hóefde er niet per se aan mee te doen.
pi_220912372
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ja, dat ontken ik toch ook niet?

Maar dat is nog steeds een eigen keuze geweest; je hóefde er niet per se aan mee te doen.
Daar komt nog bij dat je ook altijd nog kon testen. Is ook gedoe, zeker, maar het was niet dat je gevaccineerd moest zijn om ergens aan deel te nemen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220912375
Misschien voor in de OP want ik denk dat dit een reeks word:

Week 1: start pandemie & eerste besluitvorming
Week 2: organisatie corona-aanpak
Week 3: zorgcapaciteit
Week 4: onderwijs
Week 5: avondklok & maatschappelijke onrust
Week 6: coronatoegangsbewijs & vaccinaties
Week 7: rol Tweede Kamer
Week 8–9: reflectie & crisisbestuur
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:00:26 #141
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912379
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Drang is als je moet poepen
Als je geen Nederlands begrijpt kan ik je niet helpen.
pi_220912397
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Vraag me af wat die QR code überhaupt bijgedragen heeft aan het voorkomen van besmettingen met die Omicron variant. Want gevaccineerd kon je nog steeds besmettelijk zijn.

Idem met die avondklok, heeft dat echt doden voorkomen?

Het zijn hele zware maatregelen geweest, waarvan de onderbouwing en het effect niet goed controleerbaar was.
Kan. Maar goed je moet het doen met de middelen die je hebt. En het OMT adviseerde dit, al dan niet als verlengstuk van de politiek.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:02:32 #143
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912417
Geen enkele vraag aan koopmans over die rare 'factfinding' trip die ze kreeg naar China.
Heeft ze veel naar terug verwezen tijdens de pandemie als basis voor haar goedpraten bij de shows en dus ook in de maatregelen.

Niks.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220912427
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Vraag me af wat die QR code überhaupt bijgedragen heeft aan het voorkomen van besmettingen met die Omicron variant. Want gevaccineerd kon je nog steeds besmettelijk zijn.

Idem met die avondklok, heeft dat echt doden voorkomen?

Het zijn hele zware maatregelen geweest, waarvan de onderbouwing en het effect niet goed controleerbaar was.
MBT de avondklok daar keek men volgens mij naar Zweden waar het veel vroeger werd en heeft men dat verwerkt in het model, tenminste dat kan ik me zo herinneren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:03:46 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912431
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:00 schreef raptorix het volgende:
Misschien voor in de OP want ik denk dat dit een reeks word:

Week 1: start pandemie & eerste besluitvorming
Week 2: organisatie corona-aanpak
Week 3: zorgcapaciteit
Week 4: onderwijs
Week 5: avondklok & maatschappelijke onrust
Week 6: coronatoegangsbewijs & vaccinaties
Week 7: rol Tweede Kamer
Week 8–9: reflectie & crisisbestuur
Lekker tijdens het wk ook en in de vakanties :')

De minste maatschappelijke aandacht.
Ook helemaal toevallig natuurlijk na 3 jaar planning.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220912432
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:02 schreef Red_85 het volgende:
Geen enkele vraag aan koopmans over die rare 'factfinding' trip die ze kreeg naar China.
Heeft ze veel naar terug verwezen tijdens de pandemie als basis voor haar goedpraten bij de shows en dus ook in de maatregelen.

Niks.
Dat is nu niet echt in scope, daarnaast word ze nog een keer verhoord, ik denk dat er zeker vragen over gestelt gaan worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912436
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lekker tijdens het wk ook en in de vakanties :')

De minste maatschappelijke aandacht.
Ook helemaal toevallig natuurlijk na 3 jaar planning.
En WK voetbal :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912439
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lekker tijdens het wk ook en in de vakanties :')

De minste maatschappelijke aandacht.
Ook helemaal toevallig natuurlijk na 3 jaar planning.
Het gaat niet 9 weken achter elkaar door?(toch?)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:04:47 #149
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912441
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
En WK voetbal :+
Dat zeg ik :)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:05:10 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912443
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is nu niet echt in scope, daarnaast word ze nog een keer verhoord, ik denk dat er zeker vragen over gestelt gaan worden.
ok ok ok.. dacht dat het over het begin ging.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220912448
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:02 schreef Red_85 het volgende:
Geen enkele vraag aan koopmans over die rare 'factfinding' trip die ze kreeg naar China.
Heeft ze veel naar terug verwezen tijdens de pandemie als basis voor haar goedpraten bij de shows en dus ook in de maatregelen.

Niks.
Oei een wetenschapper ging naar de plek waar haar expertise nuttig kan zijn mbt een nieuw dodelijk virus.

Dat is erg verdacht! Ik neem aan dat je al aan de lijn hangt met De Telegraaf?
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:06:00 #152
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912461
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ja, dat ontken ik toch ook niet?

Maar dat is nog steeds een eigen keuze geweest; je hóefde er niet per se aan mee te doen.
Je hóeft er niet aan mee te doen maar dan kan je niet meer naar kantoor niet naar een restaurant etc. etc.
Of je moet steeds een stok in je neus laten steken.

Vreselijk. Wat eem hufters.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:06:47 #153
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912467
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:05 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Oei een wetenschapper ging naar de plek waar haar expertise nuttig kan zijn mbt een nieuw dodelijk virus.

Dat is erg verdacht! Ik neem aan dat je al aan de lijn hangt met De Telegraaf?
Koopmans is niet clean hoor, maar geloof wat je wilt.
pi_220912469
Een parlementaire enquete! Om dit te vieren sta ik op van mijn op gepaste afstand opgestelde thuistribune, en maak ik enthousiast geluid met mijn ratel.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 13:07:44 #155
236264 crew  capricia
pi_220912474
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
MBT de avondklok daar keek men volgens mij naar Zweden waar het veel vroeger werd en heeft men dat verwerkt in het model, tenminste dat kan ik me zo herinneren.
Zweden heeft toch geen avondklok gehad? Daar was het juist veel relaxter. Wat ik me kan herinneren.

Het Zweedse coronabeleid stond toen bekend als een van de meest unieke en controversiële aanpakken wereldwijd. In plaats van strenge lockdowns en wettelijk beperkingen, vertrouwde de Zweden grotendeels op de eigen verantwoordelijkheid van burgers en vrijwillige richtlijnen.

Wel moesten de kroegen een uurtje eerder dicht. Maar winkels, restaurants en basisscholen zijn tijdens de gehele pandemie geopend gebleven.

Wel interessant om dat te vergelijken met NL. Voor zover dat gaat natuurlijk. Andere bevolkingsdichtheid etc. En valt ook buiten deze enquête.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220912478
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:06 schreef Perox het volgende:
maar geloof wat je wilt.
Je hebt mij overtuigd.

Nu weet ik het zeker, die Koopmans is niet koosjer!
pi_220912541
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Zweden heeft toch geen avondklok gehad? Daar was het juist veel relaxter. Wat ik me kan herinneren.

Het Zweedse coronabeleid stond toen bekend als een van de meest unieke en controversiële aanpakken wereldwijd. In plaats van strenge lockdowns en wettelijk beperkingen, vertrouwde de Zweden grotendeels op de eigen verantwoordelijkheid van burgers en vrijwillige richtlijnen.

Wel moesten de kroegen een uurtje eerder dicht. Maar winkels, restaurants en basisscholen zijn tijdens de gehele pandemie geopend gebleven.

Wel interessant om dat te vergelijken met NL. Voor zover dat gaat natuurlijk. Andere bevolkingsdichtheid etc. En valt ook buiten deze enquête.
Wellicht ook andere volksaard.

Nederland is toch prachtig vertegenwoordigd in 1 persoon in dat filmpie (bij de appie hein?) waar een gozer van 28 aan een buitenlandse journalist even ging uitleggen dat de Nederlanders nou eenmaal net een tikkeltje smarter waren en we daarom niet dezelfde maatregelen namen als andere Europese landen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 13:17:16 #158
236264 crew  capricia
pi_220912576
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:13 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Wellicht ook andere volksaard.

Nederland is toch prachtig vertegenwoordigd in 1 persoon in dat filmpie (bij de appie hein?) waar een gozer van 28 aan een buitenlandse journalist even ging uitleggen dat de Nederlanders nou eenmaal net een tikkeltje smarter waren en we daarom niet dezelfde maatregelen namen als andere Europese landen.
Oh ja. En de 'intelligente lockdown'.
Waarmee we eigenlijk zeiden dat andere landen een domme lockdown hadden. _O-
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:17:27 #159
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912579
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:05 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Oei een wetenschapper ging naar de plek waar haar expertise nuttig kan zijn mbt een nieuw dodelijk virus.

Dat is erg verdacht! Ik neem aan dat je al aan de lijn hangt met De Telegraaf?
:') wtf is dit nou weer?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:19:24 #160
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912589
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:06 schreef Perox het volgende:

[..]
Je hóeft er niet aan mee te doen maar dan kan je niet meer naar kantoor niet naar een restaurant etc. etc.
Of je moet steeds een stok in je neus laten steken.

Vreselijk. Wat eem hufters.
Je hebt een keuze. Echt hoor!
Of althans, de illusie van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:19:48 #161
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912597
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Een parlementaire enquete! Om dit te vieren sta ik op van mijn op gepaste afstand opgestelde thuistribune, en maak ik enthousiast geluid met mijn ratel.
Haal je wel je biertje voor 2000 uur?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220912616
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:00 schreef Perox het volgende:

[..]
Als je geen Nederlands begrijpt kan ik je niet helpen.
Ben je chagrijnig of snap je grapjes niet?
Vakman pur sang
pi_220912618
Kan mij dit schelen. Verleden is het verleden en de politiek leert nimmer van het verleden, dus beter verspillen we geen tijd en geld aan deze nonsens en gaan we bezig met wat er NU speelt.
pi_220912619
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Zweden heeft toch geen avondklok gehad? Daar was het juist veel relaxter. Wat ik me kan herinneren.

Het Zweedse coronabeleid stond toen bekend als een van de meest unieke en controversiële aanpakken wereldwijd. In plaats van strenge lockdowns en wettelijk beperkingen, vertrouwde de Zweden grotendeels op de eigen verantwoordelijkheid van burgers en vrijwillige richtlijnen.

Wel moesten de kroegen een uurtje eerder dicht. Maar winkels, restaurants en basisscholen zijn tijdens de gehele pandemie geopend gebleven.

Wel interessant om dat te vergelijken met NL. Voor zover dat gaat natuurlijk. Andere bevolkingsdichtheid etc. En valt ook buiten deze enquête.
Waren die niet op het laatst 180gr gedraaid met beleid?
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 13:22:17 #165
236264 crew  capricia
pi_220912623
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waren die niet op het laatst 180gr gedraaid met beleid?
Ik weet het niet meer.
Denk dat ik van alles verdrongen heb uit die tijd. _O-
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220912627
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waren die niet op het laatst 180gr gedraaid met beleid?
Ja volgens mij wel, komt volgens mij om heel simpele oorzaak, met zo een land verspreid het aan de start een stuk minder, maar op een gegeven moment krijg je dan toch de kritische massa waardoor het R getal wel snel oploopt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912638
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:06 schreef Perox het volgende:
maar dan kan je niet meer naar kantoor
Waarom niet? Ik had een niet-gevaccineerde collega en die kwam gewoon elke dag naar kantoor.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:26:55 #168
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220912653
Ik schrijf het eindrapport wel, komt ie:
Tijdens de fog of war maak je wat twijfelachtige beslissingen basis van onvolledige informatie en snel veranderende omstandigheden. Maar er waren landen waarin corona doden in massagraven zijn gegooid, volgens mij hebben wij het oké gedaan.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_220912656
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je hebt een keuze. Echt hoor!
Of althans, de illusie van.
Klopt. Je kan wel cynisch doen, maar de keuze was er nog steeds.

Ook de keuze om continue verontwaardigd en daardoor cynisch te zijn was en is er ook nog steeds.
pi_220912661
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:24 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Waarom niet? Ik had een niet-gevaccineerde collega en die kwam gewoon elke dag naar kantoor.
De ene werkgever stelde het wel verplicht, de andere niet.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:28:59 #171
433080 wvee
blabla
pi_220912664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Volgens de regering en het overgrote deel van de volksvertegewoordiging wisten we precies wat we moesten doen en was er eind 2019 niet eens een debat over nodig. We waren uitstekend voorbereid en we moesten voorlopig niks doen en het virus gewoon binnenvliegen.

Het wettelijk kader was er ook al, uiteraard ligt in een georganiseerd land wetgeving klaar voor noodsituaties of vermeende noodsituaties. De WPG had dan ook een voorziening voor 'plotseling' opkomende virusdreigingen. De minister kon een ziekte voorlopig op de A-lijst plaatsen om noodmaatregelen te kunnen nemen.

Voorwaarde daarvoor was dat de minister dan binnen 8 weken een wetsvoorstel zou indienen om dat definitief te maken, of weer in te trekken. Bij de wetsbehandeling zou dan de noodzaak besproken moeten worden. Dat is allemaal nooit gebeurd. De maatregelen zijn gebleven door een illegale voortzetting van covid op de A-lijst.
Nee, men reageerde op de situatie en deed wat ze dachten wat nodig was.
pi_220912678
Ik hoop dat ze aan Hugo gaan vragen hoe goed het idee was om de schaarse vaccins met een krokettenwagen te laten transporteren.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ttenbakker~acc9e1b9/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220912681
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De ene werkgever stelde het wel verplicht, de andere niet.
Maar je mag als werkgeer daar toch helemaal niet om vragen? Of je hoeft in ieder geval geen antwoord te geven.
Ik bedoel, of je gevaccineerd bent of niet? In ieder geval bij normale kantoorbanen.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:35:49 #174
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220912711
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ben je chagrijnig of snap je grapjes niet?
Ik word wel chagrijnig van dit onderwerp geef ik toe. :@
pi_220912726
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:58 schreef kalinhos het volgende:

[..]
wie wilde er eind 2019 een debat over dan?
Zelfs Baudet kwam er niet eind 2019 mee, maar pas ergens in 2020. Twas niet alsof hij zelf leden-avonden in zaaltjes aflaste overigens.
Of het nou in december of in januari was maakt niet zoveel uit, er was niks aan de hand, we waren goed voorbereid, om dan vervolgens de wet aan de laars te moeten lappen om gezonde mensen in een soort quarantaine te houden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:28 schreef wvee het volgende:

[..]
Nee, men reageerde op de situatie en deed wat ze dachten wat nodig was.
Integriteit is geen gegeven, competentie ook niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:45:45 #176
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220912769
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Maar dwang? Nee. Nooit is daar sprake van geweest. Dwang vanuit de overheid sowieso niet. Drang bij mijzelf wel; ik wilde die vaccinaties absoluut zelf wél hebben.
Klopt.
Ik moet zeggen ik nam dat virus ook niet heel serieus in het begin. Maar toen ik op een gegeven moment mensen van mijn leeftijd aan de beademing zag liggen, had ik toch zoiets van, ik heb geen zin om die ziekte op te lopen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:47:13 #177
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220912774
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Of het nou in december of in januari was maakt niet zoveel uit, er was niks aan de hand, we waren goed voorbereid, om dan vervolgens de wet aan de laars te moeten lappen om gezonde mensen in een soort quarantaine te houden.

Achteraf is makkelijk lullen.

Er waren toen meerdere scenario's waar de overheid uit kon kiezen. Ze hebben een keuze gemaakt, en die moet je daarna ook gewoon uitvoeren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220912781
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:32 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Maar je mag als werkgeer daar toch helemaal niet om vragen? Of je hoeft in ieder geval geen antwoord te geven.
Ik bedoel, of je gevaccineerd bent of niet? In ieder geval bij normale kantoorbanen.
Inderdaad,je hebt gelijk. Ik meende mij te herinneren van wel, maar er was geen juridische basis om het te verplichten.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 14:12:05 #179
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220912979
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Klopt. Je kan wel cynisch doen, maar de keuze was er nog steeds.

Ook de keuze om continue verontwaardigd en daardoor cynisch te zijn was en is er ook nog steeds.
Die discussie is toen ook al ruim gevoerd. Feit blijft dat het 'leuke' aan een illusie van een keuze is, is dat de keuze er eigenlijk niet is. CTB is daar het voorbeeld van. Je hoeft het niet te doen, maar dan sta je buiten de maatschappij...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220912989
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:32 schreef raptorix het volgende:
Ik hoop dat ze aan Hugo gaan vragen hoe goed het idee was om de schaarse vaccins met een krokettenwagen te laten transporteren.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ttenbakker~acc9e1b9/
Hugo hoeft enkel de vraag te worden gesteld 'waarom ben je zo incompetent in alles wat je doet?'.
pi_220913015
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die discussie is toen ook al ruim gevoerd. Feit blijft dat het 'leuke' aan een illusie van een keuze is, is dat de keuze er eigenlijk niet is. CTB is daar het voorbeeld van. Je hoeft het niet te doen, maar dan sta je buiten de maatschappij...
Precies dit.
Maargoed, het heeft me sindsdien wel geld bespaart. Want horeca kom ik zo goed als niet meer :)
pi_220913324
Achteraf is een koe in de kont kijken.
:s)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 15:24:55 #183
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220913449
Verhoor met bruins ging meer over semantische zaken dan inhoud.
Teringjantje wat een ambtenaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220913491
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die discussie is toen ook al ruim gevoerd. Feit blijft dat het 'leuke' aan een illusie van een keuze is, is dat de keuze er eigenlijk niet is. CTB is daar het voorbeeld van. Je hoeft het niet te doen, maar dan sta je buiten de maatschappij...
Ik heb op dag 1 van het ctb staan scannen bij een evenement. De ene na de andere bozige boomer de deur gewezen. Lachen hoor!
  vrijdag 29 mei 2026 @ 15:56:09 #185
13309 nostra
ask why
pi_220913741
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb op dag 1 van het ctb staan scannen bij een evenement. De ene na de andere bozige boomer de deur gewezen. Lachen hoor!
Wat vond meneer Jos ervan?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220913770
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat vond meneer Jos ervan?
Wie?
pi_220915942
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Achteraf is makkelijk lullen.

Er waren toen meerdere scenario's waar de overheid uit kon kiezen. Ze hebben een keuze gemaakt, en die moet je daarna ook gewoon uitvoeren.
In rechtsstaat is het negeren van de wet nooit een scenario om uit te kiezen, dat is wat het tot de rechtsstaat maakt. Nee, je moet ook aan voortschrijdend inzicht kunnen doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:31:31 #188
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220916365
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
De mRNA-techniek achter vaccins zoals die van Pfizer/BioNTech en Moderna was niet ineens uit het niets ontstaan in 2020. Onderzoekers werkten er al tientallen jaren aan. De ontwikkeling en toelating gingen uitzonderlijk snel door de pandemie en enorme investeringen. Geen enkel vaccin is 100% zonder risico of 100% effectief. Dat geldt ook voor klassieke vaccins. De afweging is altijd: wegen de voordelen op tegen de risico’s? Volgens grote medische organisaties en de beschikbare data was dat voor de coronavaccins wel het geval, vooral voor het voorkomen van ernstige ziekte en sterfte tijdens de pandemie.
Je weet (hopelijk) inmiddels dat de mRNA in tegenstelling wat vaccins plegen (cq horen) te doen, zeker niet het virus noch de besmettin of gevolgen bestreed.
De injecties werden vooral toegepast om preventief een paar maanden afweer op te wekken en op die wijze de groep die fragiel was, vooraf te beschermen. Dat sloeg ook aan, want niemand op het oog gezond wil(de) immers kwetsbaar genoemd worden. Samen vaccineren was/werd dan daarmee maatschappelijk acceptabel.
De mRNA injectie zelf zelf bood geen bescherming tegen transmissie, infectie en daarmee verspreiding van SATS-Cov-2. Het 'vaccin' in verschillende variaties was hooguit nuttig voor kwetsbare mensen met een onderliggende gebrekkig werkende afweer. Die afweer preventief aanwakkeren verminderde dan de kans ernstig ziek te worden en overbelasting van het zorgsysteem.

De overheid op aangave van wetenschapper koos voor het de alles snijdende zeis om het gras met onkruid weg te maaien en mensen die vraagtekens hadden, werd de kop afgehakt.

Prima maatregelen natuurlijk voor wie dat als afweer nodig had/heeft maar zeker niet wenselijk voor volstrekt gezonde mensen die geen (noch) onderliggende aandoeningen hadden en zelf herstellen van een infectie.
De injectie was dan in het kader van slik deze dosis chemie als medische behandeling zodat uw lichaamscellen als een razende afweercellen ging laten veroorzaken.
Wat die kunstmatige stimulans voor gevolgen heeft/had voor normaal gezonde mensen, die op eigen kracht konden herstellen van de infectie, bleef (en is nog steeds) volstrekt onderbelicht. Niet ondenkbaar is dat tal van aangedane mensen die lijden aan Long-Covid daarmee gevolgen kregen.
Spelen en op die schaal rommelen met (cel)immuniteit is als Russische Roulette waar je door mis te schieten alsnog doof kan worden van de knal.

Dat er een (a)sociale sfeer werd geschapen van doe desnoods mee met de maatregelen om de ander gerust te stellen, is je reinste misleiding. Ik neem preventief ook geen chemokuur noch laat ik mijn borsten amputeren omdat mijn tante die ingrijpende kankerbehandeling wel nodig had en daarmee zich dan geen uitzondering voelt.

Corona zelf was vooral een medisch logistiek probleem waarbij de ziekenhuizen plots werden overspoeld door patiënten met onderliggende aandoeningen, die vanwege gevolgen van infectie, een periode intensievere zorg nodig hadden. Mensen die dat niet kregen overleden voortijds omdat hun afweer zich langzamer ontwikkelde dan hun organen door de - het SARS-Cov-2 virus extra - verstoorde bloeddrukspiegel worden aangetast.
Mensen zogezegd in hun eigen vochtafzetting letterlijk verdronken omdat hun aandoening niet tijdig werd onderkend waarvoor ze direct na symptomen aan de beademing moesten (worden afgezogen).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:51:39 #189
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220916479
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Volgens de regering en het overgrote deel van de volksvertegewoordiging wisten we precies wat we moesten doen en was er eind 2019 niet eens een debat over nodig. We waren uitstekend voorbereid en we moesten voorlopig niks doen en het virus gewoon binnenvliegen.

Het wettelijk kader was er ook al, uiteraard ligt in een georganiseerd land wetgeving klaar voor noodsituaties of vermeende noodsituaties. De WPG had dan ook een voorziening voor 'plotseling' opkomende virusdreigingen. De minister kon een ziekte voorlopig op de A-lijst plaatsen om noodmaatregelen te kunnen nemen.

Voorwaarde daarvoor was dat de minister dan binnen 8 weken een wetsvoorstel zou indienen om dat definitief te maken, of weer in te trekken. Bij de wetsbehandeling zou dan de noodzaak besproken moeten worden. Dat is allemaal nooit gebeurd. De maatregelen zijn gebleven door een illegale voortzetting van covid op de A-lijst.
Die A-lijst was ook omdat de WHO Covid die zo immers classificeerde en de regerin niet veel meer kon dan die dichtgetimmerde lijn volgen.

In eerste instantie volgende de wetenschap in NL/EU wel de lijn van "verkoudheid" gaat wel over, laat het uitrazen zodat er "kudde" immuniteit ontstaat.
Dat normaal te volgen winterse snotverhaal liep echter spaak omdat men buiten de (w)aard had gerekend dat de infectie juist mensen trof die feitelijk reeds ziek te noemen waren en in hun gevolgen het zorgsysteem gingen overbelasten. Ziekenhuizen sws al krap in voorzieningen, niet wisten wat hun allemaal overkwam met naar lucht happende mensen.

De rest van debiel beleid daarna was bedoeld om die hausse trachten te keren. Farmacie haar kans schoon zag, haar experimentele producten te slijten als de oplossing. Producten (mRNA om celgedragingen te veranderen) die voorheen onacceptabel waren en toen zonder enige terughoudendheid massaal werden gelegitimeerd om - veelal onnodig - iemands afweer aan te wakkeren.

Dat mRNA niet noch het virus als infectie zelf, haar gevolgen of transmissie voorkwam, was iets van wappies. De Hond werd weggezet als een lallende idioot en dat het virus gewoon door en langs niet werkende mondkapjes werd verspreid (door niet aangedane mensen) was onzin.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220916536
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die A-lijst was ook omdat de WHO Covid die zo immers classificeerde en de regerin niet veel meer kon dan die dichtgetimmerde lijn volgen.
Jawel, de regering kon zich gewoon aan de wet houden en dus een wetsbehandeling starten met een voorstel, zodat zou worden gedebatteerd of dat wel gerechtvaardigd was.

Het is hetzelfde als met de verengelsing van de universiteiten tegen de wet in, op het moment dat je een wetshandeling hebt wordt er grondiger gedebatteerd dan ooit en worden de gevolgen voor de woningnood en dergelijke besproken.

Als je dat vermijdt door de wet te overtreden dan heb je waarscijnlijk niet zo'n sterke zaak om te beargumenteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:07:34 #191
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220916565
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh ja. En de 'intelligente lockdown'.
Waarmee we eigenlijk zeiden dat andere landen een domme lockdown hadden. _O-
Die vondst om de pap met de lepel door te strot te duwen, was overigens geniaal.

Elke vraag of kritiek kon zo eenvoudig worden afgewimpeld als dom.
Truc hier is dat het bijvoeglijk reeds zeer aanspreekt en het dan even duurt voordat de zelfstandige betekenis van het tweede woord daarmee wordt beseft. Prettig Martelen, Vrijwillige Onderdrukking of Gewenste Opsluiting of Humaan Doden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 29 mei 2026 @ 23:01:45 #192
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220916805
Corona leuk was dat lekker zonder mondkapje lopen en al die bange blikken :')

Dwazen die alleen met een mondkapje in de auto of fiets zaten. :') :') !

Met vervalste ctb lekker ergens naar binnen gaan en op vakantie geweest.
En via je werkgever vrijstelling van de avondklok yolo.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_220919455
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 06:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ste-onzekere-maanden
[..]
Ben toch wel blij dat Bruins daar al van zijn functie af ging, daar hadden we de oorlog niet mee gewonnen, gelukkig kregen we toen Hugogenot _O_ :B
'Hugogenot'? :')

Wat een vreselijke doorgesnoven gek was dat joh. Wat gebruik jij allemaal?
  zaterdag 30 mei 2026 @ 13:31:07 #194
483584 incel
they/them
pi_220920203
Ik heb #prikspijt
pi_220922136
twitter


Ondertussen in Amerika

quote:
Reported deaths per million doses in 2023:
- COVID injection: 25.5

- Flu vaccine: 0.46

That’s a 55x higher reported death rate for the COVID injection.
En dan nog niet te hebben over de long-covid vaccinatie schade.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  zondag 31 mei 2026 @ 13:40:17 #196
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220928769
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:16 schreef epicbeardman het volgende:
En dan nog niet te hebben over de long-covid vaccinatie schade.
Was mij nog steeds tussen/in de oren zoemt; in welke mate de massale vaccinaties mogelijk aan LC hebben bijgedragen. Omgekeerd zijn er natuurlijk ook gevallen dat mensen die juist LC kregen omdat ze niet gevaccineerd waren. De statistiek daarvan is echter dat het overgrote merendeel van huidige LC patiënten, zich wel heeft laten vaccineren.

De spoiler met wat meer virusdiepte
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat destijds met "Corona" als 'crisis' gebeurde, was dat o.a. het medisch belang van het individu ondergeschikt werd gemaakt om andere gevolgen die de groep troffen, op te lossen.
Vaccinatie en allerhande maatregelen werden misleidend ingezet om daarmee proberen te voorkomen dat het fragiele (JIT gezondsheids)systeem zichzelf over de kop draaide.
De 'leugen' van onze maakbare samenleving is dat er wel een vangnet is dat echter niet betekent dat dit voor iedereen (dan) beschikbaar is. Genoeg mensen die destijds ziek zijnd, geen adequate behandeling konden (ver)krijgen.

Dat beleidsmakers met hun wetenschap van toen, dat niet "(ver)meldden"; was vooral wegduiken van hun leidinggevende taak die zich te welgevallig verschool achter door hun zelf opgerichte muren van misleidende adviesorganen.
Wetenschappers die daarin, deelnemend vanuit hun kunde, zeker niet logen maar ook niet waren aangesteld om gevoerd overheidsbeleid aan kritiek te - mogen, denk ook aan geheimhouding - onderwerpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221018528
D-day voor Rutte en Schoof.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 12 juni 2026 @ 15:05:10 #198
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221019099
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 13:16 schreef superniger het volgende:
D-day voor Rutte en Schoof.
Wel nee. Net als de rest wordt het een woordspelletje met de kennis en adviezen van toen; is en wordt het niet anders dan is bekokstoofd. Het hele gebeuren gaat vooral over het showproces zonder dat wordt gekeken naar de fundamentele (weef)fouten.
//-//
Het blijft mij vreemd dat individuele grondrechten ondergeschikt konden worden gemaakt aan (politieke) belangen om een veronderstelde groep zogenaamd te beschermen en andersdenkenden op straffe van (maatschappelijke) uitsluiting te kunnen "dwingen" om een medisch discutabele behandeling te ondergaan.
Maatregelen die in hun kern uitsluitend bedoeld waren om de fragiel gebleken constructie van een (ver)maakbaar systeem, voor economische redenen overeind te houden. Het blijft te zot voor woorden dat een overheid het recht (heeft ge)had om personen op te sluiten in hun huizen, die te onderwerpen aan beperkingen waaronder de omgang met hun geliefden.

Ik zie nog het beeld van een persoon die trots o.a. uit eten kon omdat zij zich hadden laten vaccineren. Daarnaast ook het beeld, waar iemand is overleden waar wij (ik) niet op onze wijze afscheid van konden nemen.
Of een ander, waarbij een "zieke" letterlijk doodsangsten uitstond, uitgestorven supermarkten en consumenten geen boodschappen durfde te (laten) doen. Of het (latere) ongemak tussen (on)gevaccineerden die letterlijk zijn belazerd met halve waarheden.
Ik zie nog tragikomisch een buurman met mondkapje en handschoenen getooid, zijn online bezorgde boodschappen in de tuin afwassen.

Nog steeds zijn dit in onze omgeving, wat gevoelige aandoende onderwerpen ("what did you do; and to me?") en men voor de goede vrede maar liever niet niet te diep op terugkijkt. Dat is ook het karakter van de PE: niet om te (ver)wijten maar van te leren dat het niet goed was met wat men toen ook al wist en niet in staat was om een koers te verleggen. Bestuurders konden (en wilden, ook) niet echt veel anders met dat nu sommigen nog steeds de buikpijn voelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 12 juni 2026 @ 17:39:37 #199
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221020398
De nieuwsbulletins gevolgd. Er vallen mij 2 zaken op:

Van Dissel was helemaal geen maatregelen fetisjist (vermoedde ik al) en lijkt destijds al wat te relativeren

Het is continu over scenario "zwart" gegaan (geen IC of medische capaciteit) en dat daarom maatregelen noodzakelijk waren. Er is blijkbaar nooit nagedacht om scenario zwart gecontroleerd te laten gebeuren. Ik denk dat de maatregelen voor de gehele bevolkingen nadeliger zijn geweest en buiten alle proporties zijn geweest in verhouding tot de levens die je gewonnen hebt. Maar dat is een aanname. Het is nooit onderzocht..?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221020488
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 17:39 schreef phpmystyle het volgende:
De nieuwsbulletins gevolgd. Er vallen mij 2 zaken op:

Van Dissel was helemaal geen maatregelen fetisjist (vermoedde ik al) en lijkt destijds al wat te relativeren

Het is continu over scenario "zwart" gegaan (geen IC of medische capaciteit) en dat daarom maatregelen noodzakelijk waren. Er is blijkbaar nooit nagedacht om scenario zwart gecontroleerd te laten gebeuren. Ik denk dat de maatregelen voor de gehele bevolkingen nadeliger zijn geweest en buiten alle proporties zijn geweest in verhouding tot de levens die je gewonnen hebt. Maar dat is een aanname. Het is nooit onderzocht..?
Code zwart was ook gecontroleerd, alleen met hele nare implicaties.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 17:57:58 #201
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221020514
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Code zwart was ook gecontroleerd, alleen met hele nare implicaties.
Het was sowieso kiezen uit allemaal keuzes met nare gevolgen. Elke keuze had zo z'n ethisch problemen en vraagstukken.

Ik bedoel - zal wel niet gezegd mogen worden - dat je als regering op enig moment ook kan zeggen tegen de bevolking dat een ieder zelf moet afwegen of hij of zij wel of niet maatregelen neemt (risico avers ver) maar dat een en ander wel impliceert dat bij corona gerelateerde gezondheidsproblemen er mogelijk geen (adequate) medische hulp verleend kan worden. Ik ben mij ervan bewust dat er dan mensen sterven. Voordeel is wel dat 98% van de bevolking dan verder kon voor zover kwetsbare mensen zelf geen maatregelen zouden nemen.

Gelukkig zijn medio 02-2022 de meeste maatregelen opgeven - en de media richtte zich op Rus - maar stel dat dat dit nog jaren had geduurd?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221048519
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:08 schreef raptorix het volgende:
Wat in ieder geval nooit naar boven zal komen is dat ik vrij zeker weet dat men wel degelijk de code zwart heeft toegepast met de IC's, je kunt dat gewoon in de cijfers terug zien.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ns-door-beddentekort
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 15 juni 2026 @ 10:15:04 #203
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221048701
quote:
Dat klopt wel min of meer. Of sommigen kregen thuis zuurstof? Wat ook zo is dat je niet perse op een ic hoeft te liggen om ernstige corona besmetting te doorstaan.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 10:38:25 #204
236264 crew  capricia
pi_221048730
quote:
Dat is echt wel code zwart, ja.
quote:
Hoogleraar Loek Leenen, destijds traumachirurg bij het UMC Utrecht, kreeg voor diverse acute patiënten geen ic-bed, bijvoorbeeld voor verkeersslachtoffers met zwaar hersenletsel. Hij deed landelijk onderzoek(opent in nieuw venster) en constateert dat in de eerste golf zo'n zestig ernstig gewonde patiënten zijn overleden doordat zij geen ic-bed kregen. Over de hele pandemie schat Leenen dat het om 200 tot 300 patiënten gaat. "Zij kregen niet de levensreddende zorg die ze nodig hadden. Coronapatiënten gingen altijd voor. Het was hier elke dag code zwart vanwege de schaarste."
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221048786
De slager die zijn eigen vlees keurt.
  maandag 15 juni 2026 @ 12:29:42 #206
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221049650
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 10:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is echt wel code zwart, ja.
[..]

Jamaarhetisnooitofficieeljeweetzelf bij rutte in zijn notulen gekomen. Dus bestond het ook niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 juni 2026 @ 12:39:31 #207
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221049848
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 10:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is echt wel code zwart, ja.
[..]

En nog steeds snappen de wappies niet dat dat nou juist het grootste doel was van de maatregelen, om dit op grote schaal te voorkomen...

Het is dat Duitsland ons tot 2 keer toe op het laatste moment te hulp is gekomen, anders had dat een veelvoud aan dat soort doden opgeleverd.

Gelukkig hebben wij ervan geleerd en is onze IC capaciteit.... Oh wacht :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221051065
quote:
Ik kan mij in die tijd nog wel herinneren dat er vele fokkers waren die vonden dat ze alles mochten doen en dat er maar gewoon een bed moest komen als dat nodig was. Het idee van schaarste begrijpen teveel mensen niet meer. Honderden doden tot gevolg blijkt nu en artsen die niet konden rekenen op politieke dekking en zelf maar actie ondernamen.

Gelukkig hebben we er als samenleving van geleerd en staan we nu te brullen om accijnsverlaging voor brandstof die er niet is.
pi_221051095
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 14:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik kan mij in die tijd nog wel herinneren dat er vele fokkers waren die vonden dat ze alles mochten doen en dat er maar gewoon een bed moest komen als dat nodig was. Het idee van schaarste begrijpen teveel mensen niet meer. Honderden doden tot gevolg blijkt nu en artsen die niet konden rekenen op politieke dekking en zelf maar actie ondernamen.

Gelukkig hebben we er als samenleving van geleerd en staan we nu te brullen om accijnsverlaging voor brandstof die er niet is.
Ik moet je wel zeggen dat we qu IC pech hadden met Nederland, wij hebben hier een soort van geoptimaliseerd systeem waar ICs vooral gebruikt worden voor toezicht na een operatie, daardoor kunnen we vrij goed bepalen hoeveel capaciteit nodig is, je moet niet vergeten dat IC plekken gruwelijk duur zijn.
In Duitland hadden ze daar geluk, er was daar een trend net als hier om meer grotere regionale ziekenhuizen te maken, echter de kleintjes waren nog niet gesloten waardoor ze veel capaciteit hadden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221051405
Ik volg het niet, maar ben wel benieuwd wanneer die verdwenen miljoenen uit de staatskas zonder bonnetjes van Hugo de Jonge ter sprake komen.
  maandag 15 juni 2026 @ 15:32:10 #211
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221051445
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:23 schreef Firuze60 het volgende:
Ik volg het niet, maar ben wel benieuwd wanneer die verdwenen miljoenen uit de staatskas zonder bonnetjes van Hugo de Jonge ter sprake komen.
Miljarden zelfs.
5 Miljard.

Gelukkig was daar die mondkapjes knakker (naam even kwijt :@) met zijn 10 miljoen de ultieme bliksemafleider.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221051463
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:32 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Miljarden zelfs.
5 Miljard.

Gelukkig was daar die mondkapjes knakker (naam even kwijt :@) met zijn 10 miljoen de ultieme bliksemafleider.
Oja, miljarden inderdaad en Sywert was de afleiding.
  maandag 15 juni 2026 @ 15:38:52 #213
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221051473
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 15:35 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oja, miljarden inderdaad en Sywert was de afleiding.
Sywert idd.

Ik zat aan Siebert of Swiebert te denken, maar kon er niet meer op komen :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 15 juni 2026 @ 17:05:12 #214
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221051954
Nu live corona blog:
quote:
Gommers: 'Op ic-afdelingen zijn mensen alleen gestorven'
Het verhoor van Gommers is ten einde gekomen, maar de intensivist geeft de commissie nog wel één ding mee. Personen in hun laatste levensfase geen bezoek meer toestaan, moeten we "echt, écht niet meer doen". Dat ging op de ic's en in verpleeghuizen wel een tijdje zo, zegt Gommers.

Hij weet niet meer precies hoe en wat, maar er was sprake van een "heel korte periode" waarin er zelfs op de ic geen bezoek werd toegelaten. "Je kunt niet alleen doodgaan. Daarvoor ben je niet op de wereld gezet."
2nd this mate, 2nd this.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 juni 2026 @ 17:13:35 #215
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221052010
Zelfde blog:
quote:
Avondklok had volgens Wallinga ook signaalfunctie
Wallinga berekende ook het effect van het instellen van een avondklok, wat daarna ook gebeurde. Alleen: het bleek vrij lastig om dat effect te berekenen. Die kanttekening werd toen ook al geplaatst, maar de vraag is of dat goed gebeurde.

Het OMT zag in eerste instantie een mogelijk effect van 13 procent op de besmettingen, maar dat percentage was berekend op basis van studies over het buitenland. Maar daar hadden de avondklokmaatregelen weer een heel andere vorm. Konden we dat dan wel zo stellen, vraagt Dion Huidekooper van de commissie zich af.

"Er was geen alternatief", zegt Wallinga. Volgens de modelleur is er wel een winstwaarschuwing gegeven. "Het is een associatie (een verband, red.) en dit is het beste wat we hebben."

Wallinga benadrukt ook dat er ook een signaalfunctie uitging van de avondklok, en dat zou hebben kunnen bijgedragen aan de effectiviteit. Dus niet zo zeer het beperken van contacten in de avonduren in het algemeen, maar ook "duidelijk maken hoe serieus een situatie is".
De hele periode hoorde je in de talkshows dat 'buitenlandse maatregelen niet 1 op 1 te kopiëren waren en er meer NL eigen onderzoek naar gedaan moest worden om de effecten te meten' als het ging om minder strenge maatregelen, maar om strengere maatregelen, was het ow we pakken het maar en voeren het maar in.

Duidelijk.

En dan een vrijheidsbeperkende maatregel als de avondklok invoeren als signaalfunctie, terwijl het effect niet bewezen is..
Voor pure symboolpolitiek een volk zn vrijheid afnemen... holy shit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 juni 2026 @ 21:25:50 #216
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221055273
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 12:39 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En nog steeds snappen de wappies niet dat dat nou juist het grootste doel was van de maatregelen, om dit op grote schaal te voorkomen...

Het is dat Duitsland ons tot 2 keer toe op het laatste moment te hulp is gekomen, anders had dat een veelvoud aan dat soort doden opgeleverd.

Gelukkig hebben wij ervan geleerd en is onze IC capaciteit.... Oh wacht :')
Yep..... nu totaal 997 bron en toen 1150 bron. De zorg tot intensieve behandeling is in Duitsland structureel anders (cq breder) ingericht dan in Nederland waar "we" kiezen voor (budgettair gecontroleerde) concentratie van specialisatie(s).

NB: "Corona" zelf (nofi) is niet zozeer IC-waardig maar omdat het "plots" onevenredig veel reeds ziek te noemen trof met onderliggende (vaat gerelateerde)aandoeningen; moesten die wel zo worden behandeld.
Daardoor zijn, ongetwijfeld, andere patiënten buiten beeld geraakt die mogelijk daarmee niet daarmee de behandeling hebben gehad die zij onder normale omstandigheden wel zouden hebben gekregen.
Van code zwart, zijnde frontale triage, was formeel net geen sprake maar wel indirect volop aanwezig. Artsen moesten immers de bezetting (irt leeftijd en ernst van aandoening) meewegen of iemand wel of niet ter behandeling op een overbezette IC kwam.

Ook hier opnieuw vaststellen, dat zorg in Nederland ("prima"?) is geregeld mits niet veel mensen die nodig gaan hebben. Wat men kan leren, is burgers geen sprookjes voorhouden en bij bereiken van grenzen en heldere richtlijnen te hebben voor (bikkelharde) afwegingen.
Zelf pleit ik dan voor een blinde loterij of simpel op basis van volgordelijkheid (first come, first served).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 15 juni 2026 @ 21:30:44 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221055335
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 17:13 schreef Red_85 het volgende:
En dan een vrijheidsbeperkende maatregel als de avondklok invoeren als signaalfunctie, terwijl het effect niet bewezen is..
Voor pure symboolpolitiek een volk zn vrijheid afnemen... holy shit.
De onderliggende gedachte was ook; wanneer mensen thuisblijven, de "zorg" daarmee effectief minder zou worden belast.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221057436
Ooit ben ik verbannen van het COR forum om precies dat wat Gommers vandaag zei
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')