quote:Iedereen die 60 wordt kan straks vaccinatie tegen gordelroos krijgen
Mensen die 60 jaar worden, krijgen vanaf volgend jaar een uitnodiging voor een gordelroosvaccinatie. Demissionair staatssecretaris Tielen voor Preventie beperkt zich bewust tot deze groep, omdat meer mensen inenten te duur is.
Hiermee volgt ze een advies van het RIVM op om het beschikbare geld zo goed mogelijk te besteden, schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer.
Vanaf 2027 trekt het ministerie van Volksgezondheid 47 miljoen euro per jaar uit voor de vaccinatie.
Vanaf 2030 wordt dat verhoogd naar 53 miljoen euro per jaar.
De financiering loopt tot en met 2039.
Ik zou het aanraden dit wel te doen, mocht je ooit krijgen dan zul je ontzettend balen het niet te hebben gedaan. Het voorname probleem bij gordelroos is dat genezing lang kan duren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:02 schreef michaelmoore het volgende:
k wil geen vaccinaties meer , klaar ermee
straks krijg ik ook nog piemel vaccinaties , eet maar een appel
https://nos.nl/artikel/26(...)n-gordelroos-krijgen
[..]
@michaelmoore is toch al 70+? Dan is hij niet eens de doelgroep en kan hij zich lekker om andere dingen druk maken.quote:Mensen die 60 jaar worden, krijgen vanaf volgend jaar een uitnodiging voor een gordelroosvaccinatie. Demissionair staatssecretaris Tielen voor Preventie beperkt zich bewust tot deze groep, omdat meer mensen inenten te duur is.
70+ = uiteraard ook 60+ he?quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
@:michaelmoore is toch al 70+? Dan is hij niet eens de doelgroep en kan hij zich lekker om andere dingen druk maken.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
@:michaelmoore is toch al 70+? Dan is hij niet eens de doelgroep en kan hij zich lekker om andere dingen druk maken.
Zo lees ik het niet. "Mensen die 60 jaar worden", dus iedereen die dat jaar (en een later jaar) 60 wordt, niet degenen die daar qua leeftijd al boven zitten.quote:
quote:"Praktisch betekent dit dat we jaarlijks minimaal 150.000 mensen kunnen vaccineren", aldus de VVD-bewindsvrouw. Mensen die al 60 jaar of ouder zijn, komen niet in aanmerking voor het vaccinatieprogramma.
"Omdat het gordelroosvaccin helaas erg duur is en er meer dan 5 miljoen 60-plussers in Nederland zijn, wisten we vanaf de start dat dat gewoonweg niet mogelijk is", zegt Tielen. De twee benodigde vaccins per persoon kosten samen rond de 400 euro.
Sow, die antibiotica er tegen hakken er flink in zeg!quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou het aanraden dit wel te doen, mocht je ooit krijgen dan zul je ontzettend balen het niet te hebben gedaan. Het voorname probleem bij gordelroos is dat genezing lang kan duren.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik heb het nooit gehad, maar ik herinner het van mijn grootvader, die heeft er denk zo'n 1,5 maand last van gehad. Dat was zeker geen griepje of iets dergelijks.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Sow, die antibiotica er tegen hakken er flink in zeg!
Op vakantie opgelopen. Ik zat echt mega te spacen van die medicatie er tegen.
Veel ouderen krijgen het ook door wondjes. Goed dat men hen wil beschermen!
Je kunt het meerdere keren krijgen. Het is een herpesvirus en blijft altijd latent aanwezig. Zulke virussen activeren meestal als je weerstand wat minder is. Dit vaccin versterkt het immuunsysteem waardoor de kans op reactivatie kleiner wordt.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:10 schreef Watmoetjenou het volgende:
Gordelroos kun je toch maar 1x in je leven krijgen? Dan heb ik het al gehad.
Nee, je kan het vaker krijgen. Een volgende keer is waarschijnlijk wel iets milder maar ook dat is geen zekerheidje.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:10 schreef Watmoetjenou het volgende:
Oh nou, het was geen pretje in elk geval.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:18 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Je kunt het meerdere keren krijgen. Het is een herpesvirus en blijft altijd latent aanwezig. Dit vaccin versterkt het immuunsysteem waardoor de kans op reactivatie kleiner wordt.
Kan meerdere keren, ik heb het helaas 2x gehad en dat was geen pretje!quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:10 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ah, zo bedoel jequote:Op donderdag 28 mei 2026 18:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zo lees ik het niet. "Mensen die 60 jaar worden", dus iedereen die dat jaar (en een later jaar) 60 wordt, niet degenen die daar qua leeftijd al boven zitten.
Edit: ja idd. Voor degenen die 60 worden, niet voor die dat al zijn geweest.
[..]
75+ zelfsquote:Op donderdag 28 mei 2026 18:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:21 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Kan meerdere keren, ik heb het helaas 2x gehad en dat was geen pretje!
Van Speyk.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
75+ zelfs
maar ik doeniet meer mee, dan maar de lucht in zei , hoeheet ie ookalweer?
Mijn vorige partner kreeg het 6 x per jaar.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:10 schreef Watmoetjenou het volgende:
Er is bij mij maar 1 ding wat pijnlijker was, en dat is kiespijn.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:58 schreef Red_85 het volgende:
GSK ShingRix of MSD Zostavax zou ik gewoon nemen, ouwe dibbes.
Schijnt fokking pijn te doen dat gordelroosshit. Mn oma vond het geen pretje.
Wees blij dat het er is.
Gordelroos is een opleving van het waterpokvirus. Iedereen die waterpokken heeft gehad, blijft het virus met zich meedragen, genesteld in een zenuwknoop. Het wordt door het immuunsysteem onder de duim gehouden, dus is inactief. Als het immuunsysteem minder functioneert, kan het virus ontstekingen in de zenuwbanen veroorzaken en verspreidt zich via de zenuwbanen naar de huid, waar jeukende blaasjes ontstaan.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:10 schreef Watmoetjenou het volgende:
Gordelroos zit, afhankelijk van waar op het lichaam de uitbraak plaatsvindt, tussen uitermate vervelend en hel.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 08:00 schreef Glazenmaker het volgende:
Je zou maar boven de 75 zijn en je nog druk maken om vaccinaties. Je bent al bijna dood om andere redenen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |