abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220900557
Hi allemaal,
Ik ben Iskra uit Bulgarije en ik doe een onderzoek naar de rol van AI (zoals ChatGPT) in het dagelijks leven en bij besluitvorming.
Ik ben heel benieuwd hoe mensen dit in de praktijk gebruiken: Gebruiken jullie AI bij dagelijkse beslissingen? Zo ja, waarvoor vooral? Zo nee, wat houdt je tegen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen hierover.
Als iemand het wil invullen, heb ik ook een korte anonieme vragenlijst gemaakt (± 2–5 minuten) ter ondersteuning van mijn onderzoek:
Anonieme vragenlijst

De vragenlijst is alleen in het Engels, maar voel je vrij om hier in het Nederlands te reageren en erover te discussiëren.
Alvast bedankt aan iedereen die meedoet of zijn/haar mening deelt! 👍
pi_220901108
Nee. Ik denk zelf na.
  woensdag 27 mei 2026 @ 20:48:42 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220901117
Kan je hierop reageren: Hi allemaal,
Ik ben Iskra uit Bulgarije en ik doe een onderzoek naar de rol van AI (zoals ChatGPT) in het dagelijks leven en bij besluitvorming.
Ik ben heel benieuwd hoe mensen dit in de praktijk gebruiken: Gebruiken jullie AI bij dagelijkse beslissingen? Zo ja, waarvoor vooral? Zo nee, wat houdt je tegen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen hierover.
Als iemand het wil invullen, heb ik ook een korte anonieme vragenlijst gemaakt (± 2–5 minuten) ter ondersteuning van mijn onderzoek:
Anonieme vragenlijst

De vragenlijst is alleen in het Engels, maar voel je vrij om hier in het Nederlands te reageren en erover te discussiëren.
Alvast bedankt aan iedereen die meedoet of zijn/haar mening deelt! 👍

Hi Iskra, interessant onderwerp!
Ik gebruik AI eigenlijk best vaak in het dagelijks leven, maar vooral als hulpmiddel om sneller overzicht te krijgen — niet om volledig beslissingen uit handen te geven.

Bijvoorbeeld voor:

het vergelijken van producten of abonnementen;

reisplanning en ideeën voor uitstapjes;

hulp bij schrijven of samenvatten van informatie;

koken met ingrediënten die ik nog thuis heb;

het structureren van werk of studie.

Wat ik merk is dat AI vooral handig is bij:

tijd besparen;

informatie filteren;

het krijgen van nieuwe invalshoeken.

Maar ik controleer belangrijke dingen nog wel zelf, zeker bij gezondheid, financiën of grote aankopen. AI kan namelijk overtuigend klinken terwijl informatie soms niet klopt of verouderd is.

Wat mij ook opvalt: hoe beter je vraag formuleert, hoe nuttiger het antwoord meestal wordt. Dus het is niet alleen “AI gebruiken”, maar ook leren hoe je ermee communiceert.

Succes met je onderzoek! Ik denk dat dit onderwerp de komende jaren alleen maar relevanter wordt 🙂
Huilen dan.
pi_220901181
Ik laat me informeren en zoek het daarna zelf dieper uit. Heb vantevoren ook al wat uitgezocht. Chatgpt kun je nooit klakkeloos vertrouwen. Het is wel goed om: "maak deze mail wat zakelijker" , maar ook dan moet je controleren.
pi_220901467
Met behulp van Chatgpt ben ik 16 kilo afgevallen. Ik heb het bewust simpel gehouden, ik vroeg gewoon om een praktisch eetschema met normale gerechten zonder ingewikkelde berekeningen en calorieëntabellen.
greetings and salutations
pi_220901495
ChatGPT gaf mij 450 euro, dat was echt fantastisch!
pi_220901932
Goeie vraag!

  Moderator woensdag 27 mei 2026 @ 23:03:05 #8
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220902248
Schijten kan ik nog wel zelfstandig.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_220903126
Nee, want hij praat je altijd gewoon naar de mond. Als ik zeg "Nou, ik weet niet of dat zo'n goed idee is" zegt ie van "Ja, misschien heb je wel gelijk."
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 28 mei 2026 @ 09:09:46 #10
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220903365
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 20:47 schreef Hiddendoe het volgende:
Nee. Ik denk zelf na.
DIT.

de grootste hekel had ik vroeger al aan kneusjes die altijd zeggen 'dat weet ik niet dat moet je googelen' en het nu vervangen met chatgpt en dan allemaal foute info doorsturen met spelfouten en troep :r
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 09:11:54 #11
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_220903371
Volgens mij is Iskra uit Bulgarije zelf ook een botje.

:W
pi_220903446
Laatst had ik nog wat problemen met het aansluiten van een voeding in mijn pc. Daarbij heeft Chatgpt me ook geholpen, al zat het er een paar keer behoorlijk naast.
greetings and salutations
  donderdag 28 mei 2026 @ 09:28:11 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220903464
Hallo Iskra uit Bulgarije. Mijn autocorrect wilde van jouw naam Israël maken, grappig hè? Ik heb chatGPT maar een handjevol keren gebruikt. Een keer om meer over @roos94 te weten te komen, een keer om een sollicitatiebrief te schrijven, een keer om te kiezen tussen een Schubert of de Shoei Neotec 3 en een keer om te ontcijferen wat er nu steeds bedoeld wordt met een "andere manier van communiceren". Doei Iskra uit Bulgarije.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220903692
Hangt ervan af. Geen beslissingen op emotioneel of psychologisch vlak. Wel beslissingen over de aankoop van producten, financiële strategieën, etc.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  zaterdag 30 mei 2026 @ 09:06:32 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220918145
Grammatica, codering, andere technische vragen, medische vragen. Maar zeker bij de laatste trek ik ook graag wat na via reguliere sites.

Bij het invullingen van de belastingen heb is het ook geprobeerd, maar dat bleek deels fout. Ik vertrouwde het al niet, heb het iemand dat er verstand van heeft voorgelegd.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 12:04:56 #16
483584 incel
they/them
pi_220919331
Je moet het in ieder geval niet klakkeloos overnemen zonder dubbel te checken die fout blijf ik maken
pi_220931824
Wow!
Zoveel reacties. Dat had ik niet verwacht.
Leuk om jullie meningen te lezen. Jullie hebben me ideeën gegeven voor mijn onderzoek :)
  zondag 31 mei 2026 @ 20:38:17 #18
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220931837
Hoi Iskra uit Bulgarije (telefoon wilde er weer Israël van maken). Gisteren toevallig weer gebruikt, omdat ik nergens de Deutsche Kaviar kon vinden. ChatGPT stuurde me naar de Edeka en daar kon ik het wél vinden. Ik ben dus zeer tevreden met ChatGPT.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220931849
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:36 schreef ForFun4 het volgende:
Wow!
Zoveel reacties. Dat had ik niet verwacht.
Leuk om jullie meningen te lezen. Jullie hebben me ideeën gegeven voor mijn onderzoek :)
Namens wie of wat doe jij je onderzoek eigenlijk? Ik zie het nergens staan? Dat zou ook de vraag kunnen beantwoorden waarom iemand die zegt uit Bulgarije te komen op een Nederlands forum post. En zorgt dat het geheel wat betrouwbaarder overkomt. Ik denk eigenlijk dat "Iskra" ook een verzinsel is van ChatGPT.
pi_220931916
Nou, ik ben geen chatbot. Zeker niet.
I am a person. Indeed I am Bulgarian and currently working on my thesis for my Bachelor`s degree in Bulgaria. I lived in the Netherlands twice in my life, and I loved it there (Den Helder, and Rotterdam).
I post it here, hoping to collect more participants on my questionnaire. Seams only 2 people replied, however, the information you are posting on the chat, gave me good insigne and ideas I can work on. My Dutch language is basic, so I am writing it on English now. I will continue to follow your opinions here :)
pi_220933343
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 20:51 schreef ForFun4 het volgende:
Nou, ik ben geen chatbot. Zeker niet.
I am a person. Indeed I am Bulgarian and currently working on my thesis for my Bachelor`s degree in Bulgaria. I lived in the Netherlands twice in my life, and I loved it there (Den Helder, and Rotterdam).
I post it here, hoping to collect more participants on my questionnaire. Seams only 2 people replied, however, the information you are posting on the chat, gave me good insigne and ideas I can work on. My Dutch language is basic, so I am writing it on English now. I will continue to follow your opinions here :)
Als je 100 meter van de wasstraat af woont, neem je dan de auto of ga je lopen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220946747
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 07:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je 100 meter van de wasstraat af woont, neem je dan de auto of ga je lopen?
Als je het rationeel bekijkt:

1. Tijd
100 meter lopen: vaak 1–2 minuten.
Auto pakken: sleutels pakken, instappen, starten, eventueel uitrijden en parkeren → vaak langer dan lopen zelf.

2. Gedoe
Auto betekent parkeren zoeken (al is het dichtbij), in- en uitstappen, gordel, etc.
Lopen is direct vertrekken.

3. Efficiëntie
Voor zulke korte afstanden is de auto “overkill”: je gebruikt een zwaar middel voor een heel klein probleem.

4. Kosten en belasting
Brandstof, slijtage en verkeer wegen weliswaar klein, maar niet nul.

Daarom kiezen de meeste mensen automatisch voor lopen naar de wasstraat: het is simpelweg de meest efficiënte oplossing.
  woensdag 3 juni 2026 @ 01:15:24 #23
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220947044
Zodra ChatGPT een biertje kan tappen, ben ik helemaal overtuigd.
Op dit moment is het een vervelende betweter, en we weten niet eens of het een hij of zei is.
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 09:45:24 #24
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_220948507
Ik geef toe, ik heb best een tijdje Chat en andere AI gebruikt maar ik werd er doodmoe van.

Dan had ik een probleem of iets waar ik zelf niet direct uit kwam, dus legde ik dat zo gedetailleerd mogelijk uit, en dan kwam ie uiteraard met oplossingen.
Vervolgens ging ik dan die oplossing zelf beredeneren en kwam ik in 9/10 gevallen er meteen achter dat dat niet ging werken want X reden.

Dan gaf ik dus die X reden en argumentatie waarom dat niet ging werken, en vervolgens ging de AI keer op keer meteen met me mee zo van "Ohja! Nee als je dit doet (dus zijn eigen initiele idee) dan gaat dat natuurlijk totaal niet werken! Je hebt helemaal gelijk"
:')

Dus uiteindelijk ging ik in the end mijn eigen stoffige brein maar gewoon gebruiken en verzon ik de uiteindelijke oplossing gewoon maar zelf.

Dus lang verhaal kort, voor sommigen werkt het vast dikke prima, maar qua probleemoplossend denken komt AI meestal niet echt in de buurt van een structurele goede oplossing, buiten dat ie domme generieke shit gaat roepen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220948678
Wel A.I. niet chatGPT.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')