abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220900378
quote:
China beschuldigt Nederland van schenden wateren, Defensie niet op de hoogte
Lisa Oostveen | 27 mei 2026

De Chinese krijgsmacht zegt een Nederlands fregat te hebben verdreven dat "illegaal" de betwiste Paraceleilanden in de Zuid-Chinese Zee zou zijn "binnengedrongen". Defensie is hiervan niet op de hoogte, zegt het ministerie tegen NU.nl.

Het zou gaan om de Zr.Ms. De Ruyter. Het schip liet volgens China ook helikopters opstijgen in het Chinese luchtruim, stelt een woordvoerder van de Chinese krijgsmacht in een verklaring. Daarmee zou het Chinese luchtruim geschonden zijn.

"Wij verzetten ons hier ten stelligste tegen en dringen er bij de Nederlandse zijde op aan onmiddellijk een einde te maken aan deze inbreuk makende en provocerende acties", staat in de verklaring.

Het schip bevond zich volgens een scheepstracker voor het laatst twee dagen geleden voor de kust van de Filipijnen. Wat China de Zuid-Chinese Zee noemt, noemt Manilla de West-Filipijnse Zee. China botst daar steeds vaker over met omliggende landen.

NU.nl is in afwachting van een verdere reactie van het ministerie van Defensie.

Twee jaar geleden ook incident

Twee jaar geleden was er ook een incident tussen China en Nederland. Het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Tromp werd toen "onveilig" benaderd door Chinese straaljagers. China riep Nederland toen op om acties van de zee- en luchtmacht in de Oost-Chinese Zee te beperken.

Defensie stuurt om het jaar een marineschip de wereld rond. Het luchtverdedigings- en commandofregat De Ruyter vertrok begin april voor een reis van vijf maanden. Nederland wil zo bijdragen aan de vrije doorvaart en de banden met landen onderweg aanhalen. Ook wordt er geregeld geoefend.

De Tromp voer tijdens die confrontatie in de Oost-Chinese Zee ter ondersteuning van de VN-operatie die toeziet op de sancties tegen Noord-Korea.
https://www.nu.nl/buitenl(...)et-op-de-hoogte.html

ik vond deze comment wel inzichtelijk:
quote:
Frank_8b053657
27 mei 2026 om 15:59
Ik woon in de Filipijnen, dus ik zie van dichtbij wat hier al jarenlang gebeurt. Terwijl de wereld vooral naar andere conflicten kijkt, is China in deze regio ondertussen agressief bezig zijn macht uit te breiden. Rond de Filipijnen is het dagelijkse realiteit,!intimidatie van vissers, blokkades, aanvallen met waterkanonnen en voortdurende dreiging op zee. Lokale vissers worden gewoon weggejaagd uit wateren waar ze al generaties lang vissen. Wat veel mensen buiten Azië niet zien, is dat China niet alleen militair druk zet, maar ook politiek invloed probeert te kopen en uit te bouwen. Via economische druk, stromannen en beïnvloeding binnen overheden probeert Beijing steeds meer grip te krijgen op landen in de regio. Dat zie je niet alleen in de Filipijnen, maar ook in Maleisië, Singapore en natuurlijk rond Taiwan. Het gebeurt allemaal vrij stilletjes, zonder grote krantenkoppen in Europa, maar hier voelen mensen die druk elke dag.
china ontwijkt een groot militair conflict, maar schuift de grens telkens weer een klein stukje op dmv kleinschalige pesterijen en economische druk

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 27-05-2026 19:41:57 ]
  woensdag 27 mei 2026 @ 19:51:18 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220900563
Die chinezen moeten even terug hun hok in, anders moet ASML maar eens alle machines een weekje uit zetten.. “technische storing” … dan zal de boodschap wel doorkomen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_220900593
That's right bitches, we zijn de influx van goedkope Temu shit aan het onderzoeken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220900683
All the waters belong to us.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 27 mei 2026 @ 20:12:24 #5
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220900773
Misschien de straat van Malakka blokkeren. Dat zal die Chinezen leren.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 27 mei 2026 @ 23:21:42 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220902337
quote:
China claimt de Paracel-eilanden, een archipel in de Zuid-Chinese Zee. Het internationaal recht erkent deze claim niet.
China :') :')
  donderdag 28 mei 2026 @ 00:48:38 #7
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220902585
China heeft gewoon gelijk.

Nederland is weer imperialistisch bezig.
pi_220902636
Kost dat eigenlijk, om al mijn vrijheidjes te laten veiligstellen die daar allemaal drijven in het water daar bij China?
pi_220902733
China _O_
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220902796
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 03:59 schreef TAmaru het volgende:
China _O_
Kun je daar goed oksels neuken?

Ik vraag dit voor een vriend (@Mikeytt)
OH NOES!!!!1*&@@!!
pi_220902844
Tja China doet wat Amerika graag ziet.. iets met hemisphere.
pi_220903019
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 05:51 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Kun je daar goed oksels neuken?

Ik vraag dit voor een vriend (@:Mikeytt)
Nou, grappig dat je het vraagt, want ik heb daar recent wel ervaring mee opgedaan. Ik liep ergens rond en zag een zeer begeerlijk Chinees studentje. Heb haar eens aangesproken en een paar uur later zaten we op de bank te zoenen. Ze was nog maagd (ok ze was ook pas 20) maar wilde het wel eens uitproberen met een knappe en ervaren man als ik. Zo gezegd zo gedaan. Toen ik haar shirt uit deed, zag ik twee prachtige harige okseltjes. Die heb ik toen wel even goed meegepakt, want je wilt natuurlijk niet dat zo'n meid op die plek dan wel maagd blijft.

Ik kan het echt alleen maar aanraden.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220903032
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 07:47 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, grappig dat je het vraagt, want ik heb daar recent wel ervaring mee opgedaan. Ik liep ergens rond en zag een zeer begeerlijk Chinees studentje. Heb haar eens aangesproken en een paar uur later zaten we op de bank te zoenen. Ze was nog maagd (ok ze was ook pas 20) maar wilde het wel eens uitproberen met een knappe en ervaren man als ik. Zo gezegd zo gedaan. Toen ik haar shirt uit deed, zag ik twee prachtige harige okseltjes. Die heb ik toen wel even goed meegepakt, want je wilt natuurlijk niet dat zo'n meid op die plek dan wel maagd blijft.

Ik kan het echt alleen maar aanraden.
Wtf.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220905371
Wat doet een Nederlandse fregat in de Zuid-Chinese zee??
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:10:20 #15
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220905404
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:05 schreef Mikeytt het volgende:
Wat doet een Nederlandse fregat in de Zuid-Chinese zee??
Spioneren waarschijnlijk in opdracht van de VS.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 07:47 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, grappig dat je het vraagt, want ik heb daar recent wel ervaring mee opgedaan. Ik liep ergens rond en zag een zeer begeerlijk Chinees studentje. Heb haar eens aangesproken en een paar uur later zaten we op de bank te zoenen. Ze was nog maagd (ok ze was ook pas 20) maar wilde het wel eens uitproberen met een knappe en ervaren man als ik. Zo gezegd zo gedaan. Toen ik haar shirt uit deed, zag ik twee prachtige harige okseltjes. Die heb ik toen wel even goed meegepakt, want je wilt natuurlijk niet dat zo'n meid op die plek dan wel maagd blijft.

Ik kan het echt alleen maar aanraden.
Kijk, zo pak je dat aan. Initiatief tonen, een gesprekje aanknopen en dan lekker van bil gaan. Met hele dagen op je nest liggen stinken bereik je NIETS.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220905435
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:05 schreef Mikeytt het volgende:
Wat doet een Nederlandse fregat in de Zuid-Chinese zee??
Afslag naar Hormuz gemist. Het blijft 'defensie' hè.
pi_220905442
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 07:47 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, grappig dat je het vraagt, want ik heb daar recent wel ervaring mee opgedaan. Ik liep ergens rond en zag een zeer begeerlijk Chinees studentje. Heb haar eens aangesproken en een paar uur later zaten we op de bank te zoenen. Ze was nog maagd (ok ze was ook pas 20) maar wilde het wel eens uitproberen met een knappe en ervaren man als ik. Zo gezegd zo gedaan. Toen ik haar shirt uit deed, zag ik twee prachtige harige okseltjes. Die heb ik toen wel even goed meegepakt, want je wilt natuurlijk niet dat zo'n meid op die plek dan wel maagd blijft.

Ik kan het echt alleen maar aanraden.
Mooie review. Vijf voetjes @de_boswachter
pi_220905516
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:48 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
China heeft gewoon gelijk.

Nederland is weer imperialistisch bezig.
China eist halve oceaan op: NL is imperialistisch :')
pi_220908208
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:17 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Mooie review. Vijf voetjes @:de_boswachter
:')
U MAD?
pi_220909485
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 00:48 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
China heeft gewoon gelijk.

Nederland is weer imperialistisch bezig.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:05 schreef Mikeytt het volgende:
Wat doet een Nederlandse fregat in de Zuid-Chinese zee??
china beschuldigt nederland van provocaties en het schenden van hun soevereiniteit terwijl de enige reden dat china die eilanden bezit, is dat ze deze niet zo lang geleden zelf met een illegale, gewelddadige invasie hebben afgepakt van vietnam.

china claimt dat nederland het internationaal recht overtreedt, terwijl de permanente aanwezigheid van china op deze eiland zelf illegaal is...

in hun geschiedenisboeken wordt die bloedige zeeslag van '74 tegenwoordig trouwens gepresenteerd als een heldhaftige verdediging van het moederland tegen buitenlandse indringers.

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 28-05-2026 23:30:32 ]
pi_220916222
Nederland is het eerste westerse land in de geschiedenis wiens bezetting van China met grof geweld is verslagen en ook het land uitgebonjourd werden door de Chinezen. :')

Dat moeten we 400 jaar later gewoon weer opzoeken jongons.
pi_221037405
Bekijk deze YouTube-video

China heeft beelden naar buiten gebracht. Je kan zien dat ze bang waren, want ongewapende vissers rammen ze met meerdere "militie" boten. Hier vliegen ze heel ver weg terwijl ze boos schreeuwen. Pussy's!
pi_221037758
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 12:37 schreef Glazenmaker het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

China heeft beelden naar buiten gebracht. Je kan zien dat ze bang waren, want ongewapende vissers rammen ze met meerdere "militie" boten. Hier vliegen ze heel ver weg terwijl ze boos schreeuwen. Pussy's!
Radar lock erop en vls cel open zetten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221037903
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 12:37 schreef Glazenmaker het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

China heeft beelden naar buiten gebracht. Je kan zien dat ze bang waren, want ongewapende vissers rammen ze met meerdere "militie" boten. Hier vliegen ze heel ver weg terwijl ze boos schreeuwen. Pussy's!
Lol die comments van die chinezen :') Lange tenen en net zulke domme uitspraken als de pro-china trolls hier op het forum :D
pi_221037958
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 14:04 schreef ach het volgende:

[..]
Lol die comments van die chinezen :') Lange tenen en net zulke domme uitspraken als de pro-china trolls hier op het forum :D
Ja ik zag het ook al. Die over de top stoerheid komt zeer onzeker over op mij. Maar wellicht dat ze ook een beetje gek naar mijn post kijken als ze hem door de translate heen halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')