abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2026 @ 14:53:48 #76
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220898426
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:42 schreef viagraap het volgende:

[..]
Heh? :') We kiezen er elk jaar voor om 45 miljard aan olie op het vuur te gooien, en jij zegt dat we niet meer kunnen doen?
[..]
Het is inderdaad geen kwestie van geld smijten, er moeten fundamentele veranderingen plaatsvinden. Die kosten nu eenmaal geld. Verder is de VVD volgens mij vooral de partij van kapotbezuinigen geweest.
We moeten vooral prioriteren. Er zijn problemen genoeg. En als de huidige aanpak leidt tot 0,0 stijging (ja, 13 cijfers achter de komma) dan is het dus een non-probleem.

En door.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220898427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zeker als je stopt met die onzin. Kan NL gewoon weer verder met dingen die er echt toe doen.
Mwah, als er 45 miljard ligt die direct bijdraagt aan het probleem zou ik eerst daar beginnen. Kunnen we daarna altijd nog kijken of het nog nodig is mensen minder te helpen.
What Would Goku Do
pi_220898441
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
We moeten vooral prioriteren. Er zijn problemen genoeg. En als de huidige aanpak leidt tot 0,0 stijging (ja, 13 cijfers achter de komma) dan is het dus een non-probleem.

En door.
Ik vind het best wel een prioriteit, een leefbare aarde. Ook vanuit migratie-oogpunt liggen de argumenten voor het oprapen. Hoeveel migranten denk je dat je krijgt als de oogsten mislukken of hele regio's onbewoonbaar worden? Die 50+ graden in India van dezer dagen bijvoorbeeld wordt straks de norm, niet de uitschieter.
What Would Goku Do
pi_220898447
We kunnen ook heel Nederland opdoeken.
Dan besparen we maar liefst 0,4% van de wereldwijde uitstoot.

Dat zal wat veranderen!
  woensdag 27 mei 2026 @ 14:59:01 #80
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220898475
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:55 schreef viagraap het volgende:

[..]
Ik vind het best wel een prioriteit, een leefbare aarde. Ook vanuit migratie-oogpunt liggen de argumenten voor het oprapen. Hoeveel migranten denk je dat je krijgt als de oogsten mislukken of hele regio's onbewoonbaar worden? Die 50+ graden in India van dezer dagen bijvoorbeeld wordt straks de norm, niet de uitschieter.
Prima streven. Maar we worden nogal gehinderd door de cirkel van invloed.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:01:40 #81
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220898529
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:55 schreef viagraap het volgende:

[..]
Ik vind het best wel een prioriteit, een leefbare aarde. Ook vanuit migratie-oogpunt liggen de argumenten voor het oprapen. Hoeveel migranten denk je dat je krijgt als de oogsten mislukken of hele regio's onbewoonbaar worden? Die 50+ graden in India van dezer dagen bijvoorbeeld wordt straks de norm, niet de uitschieter.
Migranten krijgen wij niet doordat ergens de oogsten mislukken of regio's onbewoonbaar worden. Dat is echt gelul. Migranten krijgen wij omdat onze politici het een waar paradijs voor migranten maken en er geen moer aan doen.

Denemarken en recent Zweden zijn het met mij eens.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220898585
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:57 schreef rival het volgende:
We kunnen ook heel Nederland opdoeken.

Dat proces is al in gang gezet ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220898648
Klimaatbeleid in 15 woorden:

Belasting ophalen en in een bodemloze put storten zonder enig meetbaar effect op het klimaat.
pi_220898685
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kan best wezen, moeten we dan gaan leven als een touareg? Onze civilisatie maar afbreken en weer gaan leven als de jagers en verzamelaars die wij ooit waren?
Toen we veranderden naar boeren waren we nog steeds duurzaam pas door het boeren hebben we tijd over gehouden om nieuwe technologieën te ontwikkelen en op den duur pas de makkelijk voordelen van hoge energiedichtheid van niet duurzame fossiele brandstoffen ontdekken. Industriële revolutie in 1760 dus pas nog niet iets meer dan 250 jaar dat onze verslaving hieraan begon..

Denken dat fossiele brandstoffen oneindig in de grond zitten en daar niet op anticiperen dat zal idd bij de eerste tekorten een grote terugval gaan betekenen, zoals we nu ook al in Azië grote problemen zien omdat er wat minder olie en olieproductie uit het Midden Oosten kunnen komen..

Maar als ik hier de reacties zo lees is het dat velen nu leven en schijt hebben aan de generaties na ons..
pi_220898704
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:57 schreef rival het volgende:
We kunnen ook heel Nederland opdoeken.
Dan besparen we maar liefst 0,4% van de wereldwijde uitstoot.

Dat zal wat veranderen!
Opdoeken? Nee. Dat Nederland langzaam samen met de rest van de westerse wereld gaat veranderen in een arm land, dat is wel een gegeven.
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:17:00 #86
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220898737
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Toen we veranderden naar boeren waren we nog steeds duurzaam pas door het boeren hebben we tijd over gehouden om nieuwe technologieën te ontwikkelen en op den duur pas de makkelijk voordelen van hoge energiedichtheid van niet duurzame fossiele brandstoffen ontdekken. Industriële revolutie in 1760 dus pas nog niet iets meer dan 250 jaar dat onze verslaving hieraan begon..

Denken dat fossiele brandstoffen oneindig in de grond zitten en daar niet op anticiperen dat zal idd bij de eerste tekorten een grote terugval gaan betekenen, zoals we nu ook al in Azië grote problemen zien omdat er wat minder olie en olieproductie uit het Midden Oosten kunnen komen..

Maar als ik hier de reacties zo lees is het dat velen nu leven en schijt hebben aan de generaties na ons..
Dat denk ik juist niet.
Het is alleen verkeerd verdeeld omdat de rekening bijna enkel bij de consument neer wordt gelegd, ipv bij de grootste vervuiler: de commercie en industrie.

Daar wringt de schoen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220898862
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:52 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Hoho , er zit nog een andere kant aan het verhaal.
Nederland is erg dichtbevolkt en per persoon stoten wij hier veel meer uit dan gemiddeld, m.a.w. we zijn piepklein maar stoten veel meer uit dan normaal.
Verder is hier ook nauwelijks bos of natuur om de uitstoot te compenseren en is de waterkwaliteit in heel Nederland ronduit slecht.

Als je op die manier gaat kijken, per capita, dan is het eigenlijk helemaal niet raar.

Staat los van of ik het eens ben of we er zo veel geld in moeten pompen.
Dat kan wel zo zijn, maar dan hoort de overheid evengoed de grotere vervuilers harder aan te pakken. Dat het grondwater zo slecht is, daar kijk ik niet van op. Moet je zien hoeveel gif er momenteel gespoten wordt door boeren, zelfs naast sloten zie ik het hier gebeuren.
Bovendien is Staatsbos er hier ook niet vies van om hele percelen te kappen, want dat brengt zo lekker veel op voor de biomassa. Hypocriet gedoe allemaal.
En ja, dat dichtbevolkte, daar zit momenteel ook geen rem op. Ik wil er niet eens over beginnen. :{w
pi_220898892
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Ja, en?
Dus omdat iemand anders slecht is, moet je zelf ook maar slecht zijn?
Nee, dat zeker niet. Maar de verhoudingen zijn slecht. Pak de grote ellendelingen aan, maar waarom gaat dat niet gebeuren? Omdat er veel geld binnen geharkt wordt door die gasten. En dan wordt het hele verhaal, en de belangen anders. Dat is waar ik pissig van kan worden.
pi_220898901
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat denk ik juist niet.
Het is alleen verkeerd verdeeld omdat de rekening bijna enkel bij de consument neer wordt gelegd, ipv bij de grootste vervuiler: de commercie en industrie.

Daar wringt de schoen.
Waaruit blijkt dat de rekening enkel bij de consument wordt gelegd.

Verder ook al leggen overheden stukken rekening bij producenten neer die producenten rekenen dat alsnog door naar de consument.

Dat onze economen bij hoog en laag volhouden dat externaliteiten bij globalisatie in prijsberekening niet kunnen meegenomen worden zorgt er juist voor dat we als consument goedkope rotzooi kunnen aanschaffen waarvoor mensen ergens anders ter wereld kinderarbeid verrichten, ergens anders de vervuiling van de productie terecht komen, in sommige landen rivieren in totale chemische riolen veranderen, enz ...

Een zogenaamde vrij markt is een utopie zonder die zaken mee te rekenen..
pi_220898935
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waaruit blijkt dat de rekening enkel bij de consument wordt gelegd.

Verder ook al leggen overheden stukken rekening bij producenten neer die producenten rekenen dat alsnog door naar de consument.

Dat onze economen bij hoog en laag volhouden dat externaliteiten bij globalisatie in prijsberekening niet kunnen meegenomen worden zorgt er juist voor dat we als consument goedkope rotzooi kunnen aanschaffen waarvoor mensen ergens anders ter wereld kinderarbeid verrichten, ergens anders de vervuiling van de productie terecht komen, in sommige landen rivieren in totale chemische riolen veranderen, enz ...

Een zogenaamde vrij markt is een utopie zonder die zaken mee te rekenen..
Precies. Wat heb je aan een lokale co/milieutaks als aan de andere kant containers vol Chinese wegwerp rommel aankomen.

Of nog erger, mensen die het gewoon afkopen en de halve wereld rond vliegen.
  woensdag 27 mei 2026 @ 16:15:03 #91
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220899183
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:44 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
In de landen om ons heen zijn meer dan genoeg bossen. De wind houdt bij de grens niet ineens op met waaien, hoor. ;)
Klopt, en daar hebben zij ook weer eigen klimaatproblemen....

Je kunt het eigenlijk niet de grens overgooien of we moeten daarin besluiten samen te werken met DE.
Maar waarom zou een DE dat willen lol?
Lachen joh.
  woensdag 27 mei 2026 @ 18:39:38 #92
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220900070
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waaruit blijkt dat de rekening enkel bij de consument wordt gelegd.

Verder ook al leggen overheden stukken rekening bij producenten neer die producenten rekenen dat alsnog door naar de consument.
Energiebelastingen, belasting op belasting, groentaks op je energie wat voor subsidie bedoeld is voor bedrijven, accijnzen die verhoogd worden op brandstof, huiseigenaren die op kosten worden gejaagd, auto's die elektrisch moeten worden en hoge investeringen vereisen. Consumenten artikelen die veranderd moeten worden vanwege 'groen' en daardoor duurder worden. ETS2 straks. Het gaat maar door.
quote:
Dat onze economen bij hoog en laag volhouden dat externaliteiten bij globalisatie in prijsberekening niet kunnen meegenomen worden zorgt er juist voor dat we als consument goedkope rotzooi kunnen aanschaffen waarvoor mensen ergens anders ter wereld kinderarbeid verrichten, ergens anders de vervuiling van de productie terecht komen, in sommige landen rivieren in totale chemische riolen veranderen, enz ...

Een zogenaamde vrij markt is een utopie zonder die zaken mee te rekenen..
Die markt kan je ook sturen. Vervuilende bedrijven kun je ook dwingen te vergroenen. Bedrijven die goedkope vervuildende shit in china maken, kun je ook verplichten door importtarieven om hier die fabriek neer te zetten. Nog goed voor je werkgelegenheid ook.
Schijnbaar los je de klimaat'crisis' op door de consument te laten betalen...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220900126
Het is een eindeloze discussie. Belast je de burger worden die boos. Belast je bedrijven teveel dan vertrekken ze wat schade aan de economie toebrengt.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220900224
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:55 schreef Nexum het volgende:
Het is een eindeloze discussie. Belast je de burger worden die boos. Belast je bedrijven teveel dan vertrekken ze wat schade aan de economie toebrengt.
Alle belangrijke bedrijven nationaliseren, zit niks anders op. Dat eeuwige gechanteer schieten we ook niks mee op.
pi_220900287
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 14:53 schreef viagraap het volgende:
Mwah, als er 45 miljard ligt die direct bijdraagt aan het probleem zou ik eerst daar beginnen. Kunnen we daarna altijd nog kijken of het nog nodig is mensen minder te helpen.
En hoe draagt het goedkoper maken van energie (en dus meer energieverbruik) bij aan het oplossen van het probleem?
pi_220901863
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:52 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Hoho , er zit nog een andere kant aan het verhaal.
Nederland is erg dichtbevolkt en per persoon stoten wij hier veel meer uit dan gemiddeld, m.a.w. we zijn piepklein maar stoten veel meer uit dan normaal.
Verder is hier ook nauwelijks bos of natuur om de uitstoot te compenseren en is de waterkwaliteit in heel Nederland ronduit slecht.

Als je op die manier gaat kijken, per capita, dan is het eigenlijk helemaal niet raar.

Staat los van of ik het eens ben of we er zo veel geld in moeten pompen.
Dit argument is nogal beperkt houdbaar. Landen waar de echte verandering moet gaan gebeuren zijn ons keihard aan het bijhalen of zelfs inhalen per capita. China is al enkele jaren voorbij bijvoorbeeld, terwijl Nederland elk jaar zakt zijn de grote landen met enorme bevolkingen en bevolkingsaanwas aan het stijgen en zullen deze Nederland voorbij vliegen. Deze landen willen eerst onze welvaart en gaan dan misschien eens zelf aan de slag. Mensen gaan zich niet arm houden omdat mensen uit het westen dat graag willen.

Bekijk deze YouTube-video
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220902858
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:12 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dit argument is nogal beperkt houdbaar. Landen waar de echte verandering moet gaan gebeuren zijn ons keihard aan het bijhalen of zelfs inhalen per capita. China is al enkele jaren voorbij bijvoorbeeld, terwijl Nederland elk jaar zakt zijn de grote landen met enorme bevolkingen en bevolkingsaanwas aan het stijgen en zullen deze Nederland voorbij vliegen. Deze landen willen eerst onze welvaart en gaan dan misschien eens zelf aan de slag. Mensen gaan zich niet arm houden omdat mensen uit het westen dat graag willen.

Je praat totale onzin vanuit deze site concrete cijfers , we staan daar nog steeds op plaats 13 op de ranglijst terwijl china 73 in de lijst in nemen. :')
pi_220908020
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 06:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je praat totale onzin vanuit deze site concrete cijfers , we staan daar nog steeds op plaats 13 op de ranglijst terwijl china 73 in de lijst in nemen. :')
Ik reageer op een post over uitstoot per capita, kom jij aan met een lijstje van Wikipedia over gdp per capita. Tja. Dan ben je toch echt te licht bevonden… Ga er verder ook niet op reageren. Als je echt er nog tien seconden na over wilt denken kun je je misschien afvragen waarom een land wat veel lager staat op een GDP per capita lijst al hoger staat qua uitstoot per capita dan Nederland. Het maakt mijn punt namelijk nog sterker.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 28 mei 2026 @ 19:53:55 #99
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220908145
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:55 schreef Nexum het volgende:
Het is een eindeloze discussie. Belast je de burger worden die boos. Belast je bedrijven teveel dan vertrekken ze wat schade aan de economie toebrengt.
Die goederen blijven toch wel gekocht/verkocht worden. Snap dat geheul nooit zo, maar politici zijn er ontvankelijk voor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220911216
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:46 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik reageer op een post over uitstoot per capita, kom jij aan met een lijstje van Wikipedia over gdp per capita. Tja. Dan ben je toch echt te licht bevonden… Ga er verder ook niet op reageren. Als je echt er nog tien seconden na over wilt denken kun je je misschien afvragen waarom een land wat veel lager staat op een GDP per capita lijst al hoger staat qua uitstoot per capita dan Nederland. Het maakt mijn punt namelijk nog sterker.
Ow sorry dat over uitstoot per capita waarop jij reageerde had ik niet gezien.

Uitstoot per capita klink natuurlijk leuk als statistiek, maar ook daarin rekenen we natuurlijk niet mee waar veel van de spullen waarvoor die uitstoot gemaakt werd naar toe geëxporteerd worden.

Verder zien we dat china ook het eerste grote land is wat significante stappen zetten in duurzame energie opwekking.

Analysis: China’s CO2 emissions have now been ‘flat or falling’ for 21 months

De bouw boom in china is een heel stuk verminderd dus ook dat zal bijdragen aan deze vermindering van co2 uitstoot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')