abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220895724
https://nos.nl/artikel/26(...)len-minder-bijdragen

quote:
SCP: Nederlanders vinden klimaatbeleid oneerlijk en willen minder bijdragen
Veel Nederlanders vrezen dat klimaatmaatregelen hun leven duurder maken. Zo maakt 69 procent zich zorgen over stijgende kosten door het klimaatbeleid. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Daarnaast vinden veel Nederlanders dat burgers zwaarder worden belast dan grote bedrijven, terwijl die juist meer uitstoten. Volgens het onderzoek vindt 82 procent dat de kosten voor het bestrijden van klimaatverandering oneerlijk zijn verdeeld tussen burgers en bedrijven. Het SCP waarschuwt dat dit gevoel van ongelijkheid het draagvlak voor klimaatbeleid kan ondermijnen.



Het SCP doet onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van leven en de samenleving. Het kijkt ook naar het beleid dat de overheid daarvoor maakt.

Volgens het planbureau is er "brede steun" voor investeringen in openbaar vervoer, de energietransitie en hogere belastingen voor vervuilende bedrijven. Tegelijkertijd is de bereidheid van burgers om zelf een bijdrage te leveren aan het tegengaan van klimaatverandering lager dan een jaar geleden.

Ook ziet het SCP dat meer mensen boos zijn over de hoeveelheid aandacht voor klimaat ten opzichte van andere maatschappelijke problemen. Dat aandeel steeg in één jaar van 24 naar 34 procent.

Grote verschillen
SCP-onderzoeker Yvonne de Kluizenaar zegt niet te weten waarom de onvrede is toegenomen. "We zien wel dat er heel grote meningsverschillen zijn tussen groepen in de samenleving over waar het zwaartepunt van zorgen ligt. Je ziet bijvoorbeeld dat universitair en hbo-geschoolden zich bovengemiddeld zorgen maken over klimaat, natuur en milieu", zegt De Kluizenaar. "Terwijl bij andere opleidingsgroepen de zorgen veel meer gaan over criminaliteit, veiligheid en ook bestaanszekerheid en kosten van levensonderhoud."

Volgens de onderzoeker vindt een grote meerderheid van de Nederlanders klimaat een belangrijk onderwerp. "Zeven op de tien vindt klimaataanpak en de Nederlandse bijdrage daaraan belangrijk. En dat is in alle groepen. Ook zijn er nog altijd meer mensen die vinden dat de regering eerder te weinig doet aan klimaat dan te veel."

Geld voor klimaat
Pijnpunt in de beleving van mensen blijft het geld dat gemoeid is met klimaatbeleid. Zo is het voor huurders of minderverdieners moeilijker om te verduurzamen dan voor mensen die goed verdienen, terwijl die daarbij profiteren van subsidies en een lagere energierekening.

Ook in de verhouding burger-bedrijven zien Nederlanders volgens het SCP tekortkomingen. "Veel mensen hebben het gevoel dat 'grote vervuilers' en dan met name grote bedrijven, te weinig betalen, te weinig doen en worden ontzien, terwijl burgers relatief zwaar worden belast", zegt onderzoeker De Kluizenaar. "Deze ervaren onrechtvaardigheid kan het draagvlak voor klimaatbeleid ondermijnen."
En terecht. Het kabinetsbeleid bestaat de laatste decennia uit treitertaks na treitertaks.

De meeste mensen zijn voorstander van "investeringen in openbaar vervoer, de energietransitie en hogere belastingen voor vervuilende bedrijven". Waarom komt het kabinet dan niet met goede plannen daarvoor? :{w

Het draagvlak neemt af door oneerlijk beleid. Maatregelen die de rijken ontzien en de arbeider zwaar staan.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  woensdag 27 mei 2026 @ 08:37:54 #2
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220895738
Lekker gewerkt Jetten.
pi_220895753
Lees:

Nederlander wil niet gaan betalen, ongeacht wat de maatregel is.

Same shit, different day.
  woensdag 27 mei 2026 @ 08:43:14 #4
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220895799
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 08:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Lees:

Nederlander wil niet gaan betalen, ongeacht wat de maatregel is.

Same shit, different day.
Precies, net als elk mens.
Lachen joh.
pi_220895852
Taks hier, taks daar. En ergens anders op de wereld nemen ze 7 nieuwe kolencentrales in gebruik.
pi_220895870
Inderdaad terecht
VVD en D66 pijpen de bedrijven ten koste van de burger
pi_220895937
quote:
10s.gif Op woensdag 27 mei 2026 08:48 schreef rival het volgende:
Taks hier, taks daar. En ergens anders op de wereld nemen ze 7 nieuwe kolencentrales in gebruik.
Dit ja. Blijkbaar moet deze stip op de wereldkaart het verschil gaan maken terwijl andere landen er een zooi van maken. Dat we bewust zijn van de wereld om ons heen is prima, en er valt heus wat te verbeteren. Maar de overheid moet eens de oogkleppen af doen en ophouden met dat hypocriete gedoe. En die Jetten kliek is van de ergste soort.
  Redactie Sport woensdag 27 mei 2026 @ 09:14:19 #8
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220895985
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 08:50 schreef Cupfighter het volgende:
Inderdaad terecht
VVD en D66 pijpen de bedrijven ten koste van de burger
Het gaat inderdaad ongeveer van 'we moeten wel het klimaat in ogenschouw nemen' door D66 en dat de VVD dan zegt 'zolang het bedrijfsleven maar niet lijdt'. D66 kan daar vervolgens wel mee leven. En zo geschiedde dat ook de volgende maatregel weer de brave burger treft.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220895986
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dit ja. Blijkbaar moet deze stip op de wereldkaart het verschil gaan maken terwijl andere landen er een zooi van maken. Dat we bewust zijn van de wereld om ons heen is prima, en er valt heus wat te verbeteren. Maar de overheid moet eens de oogkleppen af doen en ophouden met dat hypocriete gedoe. En die Jetten kliek is van de ergste soort.
Nog geen 1% verschil kunnen wij maken op het geheel.
pi_220895992
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het gaat inderdaad ongeveer van 'we moeten wel het klimaat in ogenschouw nemen' door D66 en dat de VVD dan zegt 'zolang het bedrijfsleven maar niet lijdt'. D66 kan daar vervolgens wel mee leven. En zo geschiedde dat ook de volgende maatregel weer de brave burger treft.
Van de VVD ben ik dat wel gewend, van D66 valt het me heel erg tegen
pi_220895993
quote:
10s.gif Op woensdag 27 mei 2026 08:48 schreef rival het volgende:
Taks hier, taks daar. En ergens anders op de wereld nemen ze 7 nieuwe kolencentrales in gebruik.
En bedrijven die ze wegjagen hier, beginnen over de grens hun zaken..
pi_220895997
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:14 schreef rival het volgende:

[..]
Nog geen 1% verschil kunnen wij maken op het geheel.
Toch 0,0000067 graad verschil...
:')
  Redactie Sport woensdag 27 mei 2026 @ 09:19:17 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220896004
Verder is klimaatbeleid verloren zolang landen als India en de VS compromisloos door gaan met hun rotzooi. De enige hoop is dat als het bijna misgaat, er iets briljants wordt gevonden dat probleemoplossend werkt. En anders is het dikke pech. Kunnen we allemaal heel naïef over gaan doen in ons landje, maar wij gaan het verschil daarin niet maken.

Wel kun je meer inzetten op duurzame technologie zoals China dat doet. Die zijn daar wel de sterkste speler in, maar die hebben ook nog genoeg 'gewone' uitstoot.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220896008
Je kan ook schreeuwen tegen het "rechtse," volk wat je wil..

Maar ons maar op kosten blijven jagen, terwijl hier massa's mensen bij blijven komen, de zorgkosten exploderen, net als de huren, boodschappen, energie, etc etc.

Mensen zijn die ongelijkheid idd terecht zat...
pi_220896026
quote:
Het draagvlak neemt af door oneerlijk beleid. Maatregelen die de rijken ontzien en de arbeider zwaar staan.]
Gelukkig heb je nu een kabinet die dat geen reet interesseert wat jij vind. Betalen zal je. En in 2027/2028 met het Europese ETS2 systeem ga je nog meer betalen.
  woensdag 27 mei 2026 @ 09:52:28 #16
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_220896238
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dit ja. Blijkbaar moet deze stip op de wereldkaart het verschil gaan maken terwijl andere landen er een zooi van maken. Dat we bewust zijn van de wereld om ons heen is prima, en er valt heus wat te verbeteren. Maar de overheid moet eens de oogkleppen af doen en ophouden met dat hypocriete gedoe. En die Jetten kliek is van de ergste soort.
Hoho , er zit nog een andere kant aan het verhaal.
Nederland is erg dichtbevolkt en per persoon stoten wij hier veel meer uit dan gemiddeld, m.a.w. we zijn piepklein maar stoten veel meer uit dan normaal.
Verder is hier ook nauwelijks bos of natuur om de uitstoot te compenseren en is de waterkwaliteit in heel Nederland ronduit slecht.

Als je op die manier gaat kijken, per capita, dan is het eigenlijk helemaal niet raar.

Staat los van of ik het eens ben of we er zo veel geld in moeten pompen.
Lachen joh.
pi_220896262
Jetten maakt het land kapot
pi_220896268
quote:
Je ziet bijvoorbeeld dat universitair en hbo-geschoolden zich bovengemiddeld zorgen maken over klimaat, natuur en milieu", zegt De Kluizenaar. "Terwijl bij andere opleidingsgroepen de zorgen veel meer gaan over criminaliteit, veiligheid en ook bestaanszekerheid en kosten van levensonderhoud."
Jeetje, wat onverwacht. Hoe zou dat nu toch komen?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Redactie Sport woensdag 27 mei 2026 @ 10:10:03 #19
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220896318
quote:
11s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Jeetje, wat onverwacht. Hoe zou dat nu toch komen?
Je maakt je zorgen over je meest directe probleem. Klimaatproblematiek is wat minder in het hier en nu, maar is een toekomstprobleem waarvoor visie vereist is (newsflash: weinig wereldleiders hebben visie, vandaar de angst dat het mis kan gaan).

Als je dus problemen hebt die meer in het hier en nu spelen, vind je die logischerwijs relevanter. Dat geldt voor kosten van levensonderhoud en als je veel criminaliteit in je eigen omgeving ervaart vanzelfsprekend.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator woensdag 27 mei 2026 @ 10:12:07 #20
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220896334
quote:
11s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Jeetje, wat onverwacht. Hoe zou dat nu toch komen?
Omdat die mensen al een paar decennia van hun favoriete volksmenners horen dat buut'nlanders de oorzaak van alle problemen zijn?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220896365
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:10 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Je maakt je zorgen over je meest directe probleem. Klimaatproblematiek is wat minder in het hier en nu, maar is een toekomstprobleem waarvoor visie vereist is (newsflash: weinig wereldleiders hebben visie, vandaar de angst dat het mis kan gaan).

Als je dus problemen hebt die meer in het hier en nu spelen, vind je die logischerwijs relevanter. Dat geldt voor kosten van levensonderhoud en als je veel criminaliteit in je eigen omgeving ervaart vanzelfsprekend.
Dat was inderdaad ook mijn conclusie.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220896385
quote:
6s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Omdat die mensen al een paar decennia van hun favoriete volksmenners horen dat buut'nlanders de oorzaak van alle problemen zijn?
Nou, eerder omdat de mensen met een lagere opleiding in wijken wonen met veel nieuwe Nederlanders en zodoende genoeg problemen van hen ondervinden en bovendien met hen concurreren om de schaarse beschikbare woningen.

En de universitair geschoolde Nederlanders op hun beurt wonen in wijken waar de buitenlanders amper te vinden zijn en ook nog eens een mooie bijdrage leveren aan ons land.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220896403
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:17 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Toch 0,0000067 graad verschil...
:')
Daarbij moet je dan aantekenen dat je ervan uitgaat dat de klimaatopwarming is bewezen plus dat altijd met het meest extreme scenario is gerekend. Dus je moet het getal minimaal halveren :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_220896405
quote:
6s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Omdat die mensen al een paar decennia van hun favoriete volksmenners horen dat buut'nlanders de oorzaak van alle problemen zijn?
Nou....
Het helpt ook niet echt als "universitair" geschoolde mensen, en die zijn er genoeg, ons "plebs" de maat nemen en zelf niet echt het voorbeeld nemen en Nimby-gedrag vertonen...
pi_220896456
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het gaat inderdaad ongeveer van 'we moeten wel het klimaat in ogenschouw nemen' door D66 en dat de VVD dan zegt 'zolang het bedrijfsleven maar niet lijdt'. D66 kan daar vervolgens wel mee leven. En zo geschiedde dat ook de volgende maatregel weer de brave burger treft.
Rutte heeft destijds gezegd dat we die bedrijven moeten subsidiëren omdat we anders toch via de prijzen van hun producten betalen. De VVD-er haalt de vrije markt en prijsprikkels er even tussenuit om te doen wat de de VVD altijd doet, maximaal geld verplaatsen van de hardwerkende Nederlander naar aandeelhouders wereldwijd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220896466
Het gaat ook helemaal nergens over. Ben in India, Peru, en Zuid-Afrika geweest en dan vraag je je in hemelsnaam af waarom we ons zo scheel betalen voor een invloed van 0,0000000001 %. Compleet bezopen. Alles wat hier afgekeurd is/ niet meer mag kopen ze in dat soort landen op. Maar oh wat zijn we goed bezig met zijn allen.

:')

Om het nog maar niet te hebben over bedrijven die je wegjaagt. Die gaan uiteindelijk wel naar landen waar ze niet zo beperkt worden in hun doen en laten.
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:38:41 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220896714
Iets wat we inderdaad al jaren zeggen. Schijnbaar werkt geld aftroggelen bij de consument tegen klimaatverandering...

80% van de vervuiling komt van de commercie, terwijl 80% van de rekeningen bij de consument wordt neergelegd.

Enorme impact op het dagelijks leven en ook de inflatie. Voor wat exact?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:34 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220896719
quote:
6s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Omdat die mensen al een paar decennia van hun favoriete volksmenners horen dat buut'nlanders de oorzaak van alle problemen zijn?
Ah, die mensen zijn het probleem.
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:41:34 #29
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220896724
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:22 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Gelukkig heb je nu een kabinet die dat geen reet interesseert wat jij vind. Betalen zal je. En in 2027/2028 met het Europese ETS2 systeem ga je nog meer betalen.
de timmermanstaks.

Bizarre shit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:44:06 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220896732
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Verder is klimaatbeleid verloren zolang landen als India en de VS compromisloos door gaan met hun rotzooi.
Dat doen ze vooral omdat 'wij' goedkope rotzooi willen hebben.
Huilen dan.
pi_220896890
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:17 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Toch 0,0000067 graad verschil...
:')
Je hebt gelijk, er had veel meer gedaan moeten worden. Zo geven we bijvoorbeeld nog altijd ruim 45 miljard per jaar uit aan onze eigen ondergang middels fossiele subsidies.
What Would Goku Do
pi_220896900
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:25 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Daarbij moet je dan aantekenen dat je ervan uitgaat dat de klimaatopwarming is bewezen plus dat altijd met het meest extreme scenario is gerekend. Dus je moet het getal minimaal halveren :)
1) klimaatopwarming is bewezen
2) er is niet met het meest extreme scenario gerekend, hoe kom je daarbij?

Conclusie: Oud_student heeft nooit afgestudeerd en het is een wonder dat je toegelaten werd.
What Would Goku Do
  woensdag 27 mei 2026 @ 12:47:08 #33
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220897201
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 12:13 schreef viagraap het volgende:

[..]
1) klimaatopwarming is bewezen
2) er is niet met het meest extreme scenario gerekend, hoe kom je daarbij?

Conclusie: Oud_student heeft nooit afgestudeerd en het is een wonder dat je toegelaten werd.
En wat vind je verder van dat achterlijke getal in de marge achter de 0?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220897359
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 12:11 schreef viagraap het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, er had veel meer gedaan moeten worden. Zo geven we bijvoorbeeld nog altijd ruim 45 miljard per jaar uit aan onze eigen ondergang middels fossiele subsidies.
Ja, maar de burger moet er voor opdraaien....
:')
pi_220897434
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 12:56 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ja, maar de burger moet er voor opdraaien....
:')
Ja maar de concurrentie positie, jaar maar de export.
Vestigingsklimaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220897451
Tsja veel van de fossiele subsidies zijn nu eenmaal internationaal/Europees geregeld, die kunnen we dus helemaal niet afschaffen of afbouwen.
pi_220897464
En als je ook nog deze berichten leest...

https://www.telegraaf.nl/(...)duren/153476181.html
pi_220897465
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:08 schreef Wirelessmouse het volgende:
Tsja veel van de fossiele subsidies zijn nu eenmaal internationaal/Europees geregeld, die kunnen we dus helemaal niet afschaffen of afbouwen.
Maar ze kunnen Nederland wel altijd boetes opleggen met nieuwe zaken, dat dan wel weer wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220897478
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:10 schreef Toine51 het volgende:
En als je ook nog deze berichten leest...

https://www.telegraaf.nl/(...)duren/153476181.html
De oplossing op ze Brussels: Verdubbel de dienstwagens en rijd ze op Diesel Trailers mee in convooy zodat ze direct op een volle over kunnen stappen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220897489
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:


En de universitair geschoolde Nederlanders op hun beurt wonen in wijken waar de buitenlanders amper te vinden zijn.
Alle hooggeleide expats die bijvoorbeeld asml in dienst heeft wonen gewoon als buren bij de universitair geschoolden.

ASML zet woningbouw compleet op zijn kop: 20.000 huizen meer nodig dan gedacht
pi_220897636
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Alle hooggeleide expats die bijvoorbeeld asml in dienst heeft wonen gewoon als buren bij de universitair geschoolden.

ASML zet woningbouw compleet op zijn kop: 20.000 huizen meer nodig dan gedacht
Daar zijn die expats de minderheid, terwijl veel lager opgeleide Nederlanders in de grote steden inmiddels in de minderheid zijn.

Bovendien zijn die expats een positieve invloed voor hun omgeving, wat niet gezegd kan worden van veel lager opgeleide allochtonen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220897682
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Daar zijn die expats de minderheid, terwijl veel lager opgeleide Nederlanders in de grote steden inmiddels in de minderheid zijn.

Bovendien zijn die expats een positieve invloed voor hun omgeving, wat niet gezegd kan worden van veel lager opgeleide allochtonen.
Mwoah je moet met expats ook weer niet denken aan lui die enorm verdienen/uitgeven, de meeste expats verdienen zo rond de 1.5 keer modaal schat ik zo in
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 27 mei 2026 @ 13:33:56 #43
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220897714
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Verder is klimaatbeleid verloren zolang landen als India en de VS compromisloos door gaan met hun rotzooi. De enige hoop is dat als het bijna misgaat, er iets briljants wordt gevonden dat probleemoplossend werkt. En anders is het dikke pech. Kunnen we allemaal heel naïef over gaan doen in ons landje, maar wij gaan het verschil daarin niet maken.

Wel kun je meer inzetten op duurzame technologie zoals China dat doet. Die zijn daar wel de sterkste speler in, maar die hebben ook nog genoeg 'gewone' uitstoot.
Die afweging kunnen alfaatjes zoals Jetten en Klaver niet maken.
pi_220897739
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:17 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Toch 0,0000067 graad verschil...
:')
Ik denk niet dat je daar naar moet kijken, nog los van of dat cijfer correct is.

Je hebt 8,3 miljard wereldburgers en iedereen zal z'n steentje moeten bijdragen.
Of dat nu iemand in Liechtenstein, Nederland of China is.

Daarnaast is onze footprint per inwoner een stuk groter dan die van een Toeareg die in Noord-Afrika leeft.
Denk niet alleen aan de vervuiling hier maar ook aan alle producten die we in het (soms verre) buitenland voor ons laten produceren en transporteren.

Als je gaat sorteren op grootte van land, dan zal ieder land stellen "er is een groter land, laten zij het maar doen" tot je bij het grootste land uitkomt dat zegt "als jullie niets doen, doen wij ook niets".
pi_220897797
quote:
10s.gif Op woensdag 27 mei 2026 08:48 schreef rival het volgende:
Taks hier, taks daar. En ergens anders op de wereld nemen ze 7 nieuwe kolencentrales in gebruik.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dit ja. Blijkbaar moet deze stip op de wereldkaart het verschil gaan maken terwijl andere landen er een zooi van maken. Dat we bewust zijn van de wereld om ons heen is prima, en er valt heus wat te verbeteren. Maar de overheid moet eens de oogkleppen af doen en ophouden met dat hypocriete gedoe. En die Jetten kliek is van de ergste soort.
Ja, en?
Dus omdat iemand anders slecht is, moet je zelf ook maar slecht zijn?
pi_220897809
Hoop FvD niveau stemmers hier zeg, man oh man. Hoop hersencellen die afsterven als je dit topic leest.
pi_220897837
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Ja, en?
Dus omdat iemand anders slecht is, moet je zelf ook maar slecht zijn?
Ik denk dat dit te hoog gegrepen is voor jou.
pi_220897880
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je daar naar moet kijken, nog los van of dat cijfer correct is.

Je hebt 8,3 miljard wereldburgers en iedereen zal z'n steentje moeten bijdragen.
Of dat nu iemand in Liechtenstein, Nederland of China is.

Daarnaast is onze footprint per inwoner een stuk groter dan die van een Toeareg die in Noord-Afrika leeft.
Denk niet alleen aan de vervuiling hier maar ook aan alle producten die we in het (soms verre) buitenland voor ons laten produceren en transporteren.

Als je gaat sorteren op grootte van land, dan zal ieder land stellen "er is een groter land, laten zij het maar doen" tot je bij het grootste land uitkomt dat zegt "als jullie niets doen, doen wij ook niets".
Dat getal is door Jetten bedacht, mss een 0etje ernaast. Was ook sarcastisch he?

Daarbij zijn er teveel mensen die gewoon in het nu redeneren en niet met de toekomst bezig zijn.
Na ons de zondvloed-idee...

We zijn maar voorbijgangers op deze planeet he? Die draait over 100000 jaar ook nog...
pi_220898034
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Daar zijn die expats de minderheid, terwijl veel lager opgeleide Nederlanders in de grote steden inmiddels in de minderheid zijn.

Ik zou deze bewering dan graag gekwantificeerd zien met cijfers net zoals ik met bewijs kwam hoeveel woning er in Eindhoven door asml te weinig zijn..

Als we hier geen antwoord op krijgen kan het publiek ervan uit gaan dat je het weer eens wat onderbuik geneuzel van een ik heb een sterke mening persoon was.

Verder is er blijkbaar bij velen hier een totaal gebrek aan geschiedskennis dat we in nl al sinds de verstedelijking probleemwijken hebben gehad. Probleemwijken waar normaliter voornamelijk laag opgeleide mensen teveel geconcentreerd wonen.
pi_220898095
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 12:47 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
En wat vind je verder van dat achterlijke getal in de marge achter de 0?
Als je je leesbril op had gezet kon je letterlijk één post boven de post die je nu quote lezen wat ik van dat getal vind.
What Would Goku Do
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')