abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220893979
quote:
De temperatuur kruipt richting de 30 graden Celsius, en dakdekker Jason bevestigt met een brander een laag bitumen op het dak van een rijtjeshuis in Almere. "Balen vind ik een groot woord", zegt hij over de tropische werkomstandigheden. "Soms denk ik wel: ik lig liever aan het strand."
Wat vindt hij op een schaal van 0 tot 10 van de hevigheid van de hitte vandaag? "Een 9 zeker."

Ook het KNMI drukt voortaan de hittekracht uit in een score van 0 tot 10. Deze zogenoemde hittekrachtindex verschijnt stapsgewijs in de KNMI-app en is vanaf 2 juni voor alle gebruikers te zien. Mensen kunnen zo het gevaar voor zichzelf inschatten en maatregelen nemen.

Door de hoge temperaturen loopt de hittekracht vandaag flink op. Rond 14.00 uur tikte die in De Bilt de 8 aan. De schatting van dakdekker Jason voor Almere blijkt wat te hoog. Het is een 7. "Het kan nog erger inderdaad", zegt hij droogjes.

Een hoge temperatuur leidt vaak vanzelf tot een hoge hittekracht. Toch zegt de temperatuur niet alles. "Niet elke 25 graden Celsius voelt hetzelfde", zegt Carolina Pereira Marghidan, onderzoeker bij het KNMI en de Universiteit Twente. "De hittebelasting hangt niet alleen van de temperatuur af. De zon, luchtvochtigheid en wind maken een groot verschil."
Als de lucht vochtig is, raken mensen minder makkelijk warmte kwijt door te zweten. Ze hebben dan meer last van dezelfde temperatuur dan met droge lucht. Een verkoelend windje of wolken voor de zon bieden juist verlichting.

KNMI
Proefversie van de hittekracht in de KNMI-app voor 26 mei 2026 in De Bilt
Soms is het niet uitzonderlijk warm, maar loopt de hittekracht toch op. Juist dan, verwacht het KNMI, kan informatie problemen voorkomen. Twee jaar geleden werd bijvoorbeeld de Dam tot Damloop van Amsterdam naar Zaandam gestaakt bij 23 graden Celsius. Hulpdiensten konden het aantal oververhitte hardlopers niet meer aan.

Experts gebruiken al tientallen jaren een eigen maat om zon, wind en luchtvochtigheid wél mee te nemen, maar die kan verwarrend zijn. Het KNMI koos er daarom voor om deze maat samen met TNO en het RIVM om te rekenen in een getal van 0 tot 10.
Een score van 10 blijft waarschijnlijk zeldzaam. In de afgelopen 30 jaar kwam dit in De Bilt maar vier uur voor, bleek uit KNMI-onderzoek. In het zuidoosten van Nederland kwam het wel vaker voor.

Windkracht
In de loop van het jaar hoopt het KNMI ook met een kaart te komen hoe de hittekracht verschilt over het hele land. De score is nog niet beschikbaar voor het Caraïbisch deel van Nederland. De huidige index is daar niet één op één te gebruiken en het KNMI werkt aan een aangepaste versie.

Mensen moeten wel even wennen aan de hittekrachtscore, erkent onderzoeker Marghidan. Uiteindelijk denkt ze dat de score duidelijker is dan de maat die experts gebruiken. Maar het zal wel even duren voordat mensen er net zo makkelijk over praten als over windkracht.
In de KNMI-app kan iedereen straks dus de invloed van het weer zien. Maar hoeveel last je hebt van de hittekracht is persoonlijk. Voor ouderen en chronisch zieken is hitte gevaarlijker dan voor gezonde mensen. En het maakt uit of je een marathon loopt en of je de kans krijgt je kleding aan te passen of in een uniform moet werken.

Mensen zullen dus ook moeten leren vanaf welke score de omstandigheden voor hen gevaarlijk zijn. En het dus tijd is meer te drinken, inspanning te vermijden en de schaduw op te zoeken.
Maar het blijft de vraag in hoeverre iedereen zich hierdoor aangesproken zal voelen. "Ik kijk er persoonlijk niet naar", zegt dakdekker Jason. Wel gaan ze soms een of twee uur eerder op pad om de ergste hitte te vermijden. "Wij geven gewoon gas en laten ons niet kennen."

Bron https://nos.nl/artikel/26(...)sius-voelt-hetzelfde

Goed idee.
Niet iedere temperatuur voelt altijd hetzelfde.
De gevoelstemperatuur / hittekracht aangeven waarschuwt mogelijk beter.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 20:27:16 #2
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220894011
Waarom zulke onzin? Kan dit niet gewoon in w /m2?

[ Bericht 30% gewijzigd door xpompompomx op 27-05-2026 09:20:35 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 26 mei 2026 @ 20:27:35 #3
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220894016
Mooi. Kunnen we vanaf volgend jaar weer bijhouden hoe historisch hoog de zonnekracht is per dag.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220894038
De ernst van de hitte kun je ook goed meten aan de hoeveelheid artikelen vol open deuren-tips over hoe om te gaan met warm weer, die het AD en andere pulpmedia dan elke dag afdrukken om inspanningsloos hun pagina's te vullen.
pi_220894058
  Redactie Frontpage dinsdag 26 mei 2026 @ 21:31:26 #6
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220894409
Kruipt richting de 30 graden :')
pi_220894459
Typisch geval van een uitdijende overheid die zich bemoeit met dingen waar ze zich niet mee moeten bemoeien.

Valt in dezelfde categorie als de schijf van vijf, etc.

Onnodige hinderlijke betutteling.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 21:50:58 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220894573
Waarom niet gewoon de natteboltemperatuur. Die wordt bij defensie al jaren gebruikt om zo een advies te geven mbt de mate van inspanning.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 26-05-2026 22:12:29 ]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 22:11:26 #9
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220894712
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 21:37 schreef Kottnauer het volgende:
Typisch geval van een uitdijende overheid die zich bemoeit met dingen waar ze zich niet mee moeten bemoeien.

Valt in dezelfde categorie als de schijf van vijf, etc.

Onnodige hinderlijke betutteling.
Tja, mensen dienen bang te worden gemaakt voor warm weer zodat men sneller meegaat in alle klimaathysterie. Vroeger als het warm was, dan was het gewoon warm. Nu wordt er een sentiment gecreëerd alsof het een potentieel levensbedreigende situatie is als we een aantal zomerse of tropische dagen hebben.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220894985
_O- Het wordt ook steeds gekker allemaal.

Bij elk nieuwsbericht tegenwoordig moet je even checken of je niet De Speld zit te lezen.
pi_220894996
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 22:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, mensen dienen bang te worden gemaakt voor warm weer zodat men sneller meegaat in alle klimaathysterie. Vroeger als het warm was, dan was het gewoon warm. Nu wordt er een sentiment gecreëerd alsof het een potentieel levensbedreigende situatie is als we een aantal zomerse of tropische dagen hebben.
Mee eens voor groot deel.
Maar in dit geval denk ik wel dat het nuttig kan zijn. Maar dan vooral voor de mensen die niet kunnen nadenken of bv luchtvochtigheid niet opzoeken. Vrees dat dat er genoeg zijn. Of daar de knmi dan de meester in moet uithangen is de vraag idd
  woensdag 27 mei 2026 @ 09:19:52 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220896007
Wat een onzin :') , net als die gevoelstemperatuur.

Als het warm is dan is het warm, als het koud is dan is het koud, waait het hard dan waait het hard, is het nat dan is het nat. Dat voel je zelf toch wel zonder dat er een instantie is die dat volgens een vrij arbitraire formule inschaalt op 1-10?

De laatste jaren is de rubbertegelkracht gestegen tot 9/10 en de godverdommezelfnadenkenkracht afgenomen tot 2/10. Alles moet maar voorgekauwd worden.
Huilen dan.
  woensdag 27 mei 2026 @ 09:51:21 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220896230
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 20:27 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom zulke onzin? Kan dit niet gewoon in w /m2?
Ik vraag mij af wat zou gebeuren als ze zouden communiceren op een (alsnog versimpelt) wetenschappelijk niveau over dit soort zaken. Hoe erg is het als Henk en Ingrid het niet begrijpen op brugklas taalniveau?
  woensdag 27 mei 2026 @ 12:01:21 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220896826
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:51 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik vraag mij af wat zou gebeuren als ze zouden communiceren op een (alsnog versimpelt) wetenschappelijk niveau over dit soort zaken. Hoe erg is het als Henk en Ingrid het niet begrijpen op brugklas taalniveau?
Zoals een echt wijs man ooit zei:
'Als je het niet kan uitleggen aan een 6 jarige snap je het zelf waarschijnlijk niet'.

Misschien juist omdat sommige mensen blijven hangen in hun hautaine toontje naar Henk en Ingrid, komt de kern niet aan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 28 mei 2026 @ 20:26:57 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220908452
Bakken in de zon is terug bij Gen Z, was zojuist op het journaal. Ziet er 'lekker zomers' uit en zo.

https://nos.nl/artikel/26(...)7-daarom-lig-ik-hier

quote:
Na een week met zonnige dagen zijn mensen niet alleen buiten, maar ook online bezig met hoe je het best en snelst bruin kunt worden. Op social media gaat een luchtbed met sproeiers(opent in nieuw venster) viraal en worden tips gegeven over het best werkende crèmepje.

Ook zijn jongeren fanatiek bezig met de UV-index. Niet ter bescherming, maar als teken om te gaan zonnen. "Ik zag dat het nu UV 7 is, dan trek ik mijn shirt uit", is te horen rond de Kralingse Plas in Rotterdam.

Het verbaast dermatologen niet dat dit gebeurt. Zorgwekkend vinden ze het wel. "Het hebben van een 'gezond kleurtje' is helemaal niet gezond", zegt Sven van Egmond, dermatoloog in opleiding aan het Erasmus MC en verbonden aan het Huidfonds.

Het aantal gevallen van huidkanker neemt jaarlijks toe, ook bij jonge mensen. "Er is ook een toename van mensen onder de 40 die de vorm van huidkanker krijgen die vooral wordt veroorzaakt door het zonnen", zegt Van Egmond.

Dat veel zonnen niet goed voor je is, weten de zonaanbidders bij de Kralingse Plas ook wel. "Het veroorzaakt huidveroudering en leidt op latere leeftijd sneller tot huidkanker. Dus wat je nu kan voorkomen, daar heb je later profijt van", zegt de 20-jarige Danielle Kremer.

Toch gaan zij en haar vriendin liggen in het zand wanneer de zon het sterkst is. "Je voelt je gewoon gezonder en wat fijner in je lichaam", beaamt de 22-jarige Elize Adelerhof. "Het is ook gewoon mooi."

De 23-jarige Elvis Berzins uit Letland smeert zich in met een 'intensifier spray', die het bruiningsproces zou moeten versnellen. "Ik zag het voorbijkomen op TikTok. Ik heb een weekje vrij, maar moet met een kleurtje terug op werk komen."

Wel zegt hij nu goed op te letten. "Vorig jaar ben ik in slaap gevallen in de zon. Ik was zo rood als een kreeft. Het was zo erg dat ik twee weken niet kon werken. Daarna ging het ook vervellen. Het was heel erg, dat doe ik niet nog een keer."

Elsemieke Plasmeijer, dermatoloog in het AVL, ziet voornamelijk patiënten met huidkanker. "Verbranden is heel slecht, maar bruin worden is ook niet goed." Het aanmaken van pigment is al een stress-signaal. "Daarmee zegt de huid dat die zich aan het beschermen is tegen gevaar. En ook dat is niet goed."

Dat jonge mensen nu veel bezig zijn met de UV-index om verkeerde redenen, is volgens haar geen goede trend. "De UV-index zegt hoe sterk de zonnestralen zijn die de aarde bereiken. Hoe krachtiger ze zijn, hoe sneller je verbrandt en hoe schadelijker de zon is." Het moet dus eerder gezien worden als waarschuwing.

Student Daphne Artz van 25 gaf zichzelf na een ochtend studeren een paar uur vrij in de zon. Zij herkent het van vriendinnen dat zij regelmatig de UV-index erbij pakken. "Zelf ben ik er niet zo mee bezig. Maar als die hoog is, zoek ik de schaduw op."

Een trend waar zij wel aan meedoet, zijn de virale opblaasbedjes met sproeiers. "Ik zag het voorbijkomen op Insta en TikTok. Ben er van het weekend in gaan liggen en was erg lekker. Ook omdat het verkoelend is."

Die opblaasbedjes frustreren dermatologen. "Vreselijk natuurlijk. Ik zag ook filmpjes langskomen van iemand die daarin ligt, maar wel zonnebrand opdoet", zegt Van Egmond. "Maar als jij je insmeert en je krijgt daarna allemaal water over je heen dan verdwijnt die zonnebrand voor een groot deel van je huid. Dus dat geeft ook nog eens schijnveiligheid."

Toch begrijpen dermatologen dat mensen met dit weer niet binnen gaan zitten. "Als je naar buiten wil, ga dan bijvoorbeeld om 17.00 uur op het terras zitten in plaats van op het piekmoment om 14.00 uur", zegt dermatoloog Plasmeijer. Daar sluit Van Egmond zich bij aan. "Ik zeg ook niet dat je je moet opsluiten. Maar ga veilig en beschermd in de zon. En ga zeker niet als de zonkracht het hoogst is er vol in liggen."

Aan de Kralingse Plas zijn zich ze bewust van de risico's, en wordt er volop gesmeerd, maar liggen mensen ook met UV 7 te bakken. "De zon is ook gewoon lekker, belangrijkste vind ik dat ik het met mate doe."

[ Bericht 67% gewijzigd door Eightyone op 28-05-2026 20:34:36 (Bericht toegevoegd) ]
pi_220935606
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:51 schreef Momo het volgende:

[..]
Helaas is Nederland een land waar een lager intellectueel niveau wordt beloond. Anders dan in de rest van de wereld, waar verfijndheid als statusverhogend werkt.
De Wet bulb globe temperature kun je als volgt omzetten in een hittekracht:

Hittekracht = (WBGT in °C - 13) / 2, rekenkundig afgerond op een geheel getal.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 13:36:18 #17
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220935659
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:23 schreef core2duo het volgende:

[..]
Helaas is Nederland een land waar een lager intellectueel niveau wordt beloond. Anders dan in de rest van de wereld, waar verfijndheid als statusverhogend werkt.
De Wet bulb globe temperature kun je als volgt omzetten in een hittekracht:

Hittekracht = (WBGT in °C - 13) / 2, rekenkundig afgerond op een geheel getal.
Ik heb wel wat problemen met hitte een kracht te noemen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220935963
Wel grappig hoe het schoonheidsideaal is veranderd van 'hoe bleker hoe beter, want dat betekent dat je rijk bent' enkele eeuwen geleden naar 'bleek is ongezond, lekker huidkanker krijgen moet je!' :')

Mijn leven lang binnen achter de pc gehangen en dat wreekte zich toen in een gebrekkig datingleven, maar beloont zich nu in een 'ik zie er 10 jaar jonger uit'. Ok, ok, kweenie wat ik liever wilde :')
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 1 juni 2026 @ 14:54:04 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220936002
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:47 schreef Knipoogje het volgende:
Wel grappig hoe het schoonheidsideaal is veranderd van 'hoe bleker hoe beter, want dat betekent dat je rijk bent' enkele eeuwen geleden naar 'bleek is ongezond, lekker huidkanker krijgen moet je!' :')

Mijn leven lang binnen achter de pc gehangen en dat wreekte zich toen in een gebrekkig datingleven, maar beloont zich nu in een 'ik zie er 10 jaar jonger uit'. Ok, ok, kweenie wat ik liever wilde :')
Ik krijg verkeerde jaren 90-herinneringen van die berichten over Gen Z die ligt te bakken.

Zo'n klasgenootje dat na de vakantie haar bruine armen tegen jouw witte houdt, met zo'n lachje. "Niet op vakantie geweest?"

In de tijd ertussenin is diepbruin worden iets minder opgedrongen, maar het is dus weer terug.
  maandag 1 juni 2026 @ 18:34:58 #20
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_220937250
Goed idee. Ik wil wel weten wanneer ik ijskoffie moet gaan maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')