abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220890894
Staatssecretaris verbiedt overname bedrijf achter DigiD door Amerikaanse onderneming
DEN HAAG - De overname van het bedrijf achter DigiD (Solvinity) door het Amerikaanse Kyndryl wordt door staatssecretaris Willemijn Aerdts (Economische Zaken) verboden. Ze doet dat op advies van het Bureau Toetsing Investeringen (BTI).



bron
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_220890905
Staatssecretaris verbiedt Amerikaanse overname Solvinity, bedrijf achter DigiD
De overname van het bedrijf achter DigiD (Solvinity) door het Amerikaanse Kyndryl wordt door staatssecretaris Willemijn Aerdts (Economische Zaken) verboden. Dat is volgens haar "ter bescherming van het publieke belang".

Solvinity is een cloudbedrijf dat de gegevens die DigiD gebruikt opslaat. Zo kunnen gegevens van Nederlanders uitgewisseld worden met bijvoorbeeld de Belastingdienst, zorgverzekeraars en pensioenfondsen.

Solvinity is van oorsprong Nederlands, maar is inmiddels in Britse handen. Sinds de overname van Solvinity door het Amerikaanse IT-bedrijf Kyndryl ophanden is, is er grote onrust in de Tweede Kamer. In de VS gelden wetten waarmee de Amerikaanse overheid de toegang tot DigiD zou kunnen blokkeren of in het geheim gegevens kan opvragen.

Verbod overgenomen
De staatssecretaris heeft de overname door Kyndryl laten toetsen door het Bureau Toetsing Investeringen (BTI), dat bekijkt hoe groot de risico's zijn voor de nationale veiligheid. Dat adviseert om de overname volledig te verbieden. De staatssecretaris heeft dit advies overgenomen.

Kyndryl heeft altijd gezegd dat Nederlandse gegevens geen gevaar lopen na de overname. Het bedrijf laat in een reactie weten "uiterst teleurgesteld" te zijn en spreekt van een "politisering" van het proces.

Aerdts benadrukt dat het onderzoek van BTI "landenneutraal, risico-gebaseerd, en proportioneel" was. "Nederland hecht grote waarde aan de aanwezigheid van buitenlandse, waaronder nadrukkelijk ook Amerikaanse technologiebedrijven en hun bijdrage aan de Nederlandse economie en digitale infrastructuur."

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220890926
Rel rond DigiD bereikt climax: staatssecretaris verbiedt overname door Amerikaans bedrijf
De overname van het bedrijf achter DigiD, Solvinity, door het Amerikaanse Kyndryl wordt door staatssecretaris Digitale Economie Willemijn Aerdts (D66) verboden. Ze doet dat na het langverwachte advies van het Bureau Toetsing Investeringen (BTI).

https://www.ad.nl/binnenl(...)ns-bedrijf~aa278232/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_220890944
Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk, DigiD is alleen de implemantatie, trek dat eruit en we zijn klaar, het merendeel van de techniek zit sowieso al bij Logius, alleen doet solvinity nu de implementatie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:02:45 #5
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220890995
Wel een logisch besluit, maar ik hoop dat er ook een plan is hoe nu verder te gaan. Wordt dat bedrijf nu nog steeds verkocht of gaat het aan een subsidie tepel zuigen?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_220891013
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:02 schreef nixxx het volgende:
Wel een logisch besluit, maar ik hoop dat er ook een plan is hoe nu verder te gaan. Wordt dat bedrijf nu nog steeds verkocht of gaat het aan een subsidie tepel zuigen?
Niets, de verkoop is geblokkeerd, het bedrijf draait natuurlijk gewoon door.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:04:56 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220891015
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:47 schreef StaceySinger het volgende:
Staatssecretaris verbiedt overname bedrijf achter DigiD door Amerikaanse onderneming
DEN HAAG - De overname van het bedrijf achter DigiD (Solvinity) door het Amerikaanse Kyndryl wordt door staatssecretaris Willemijn Aerdts (Economische Zaken) verboden. Ze doet dat op advies van het Bureau Toetsing Investeringen (BTI).

[ afbeelding ]

bron
Hehe.. iemand wordt wakker!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:05:58 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220891026
Goede beslissing!
  dinsdag 26 mei 2026 @ 13:07:36 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220891045
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niets, de verkoop is geblokkeerd, het bedrijf draait natuurlijk gewoon door.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niets, de verkoop is geblokkeerd, het bedrijf draait natuurlijk gewoon door.
Weet niet wat de reden voor de geplande verkoop was, maar als die toko gewoon goed draait zal er wel niet zoveel aan de hand zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_220891063
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:07 schreef nixxx het volgende:

[..]
[..]
Weet niet wat de reden voor de geplande verkoop was, maar als die toko gewoon goed draait zal er wel niet zoveel aan de hand zijn.
Naar mijn weten is Solvinity gewoon een goed draaiende Toko, zaten altijd beetje in hogere segement qua service en prijs.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220891170
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:07 schreef nixxx het volgende:

[..]
[..]
Weet niet wat de reden voor de geplande verkoop was, maar als die toko gewoon goed draait zal er wel niet zoveel aan de hand zijn.
De toko is niet het probleem. Maar de regering in de VS.

Met een druk op de knop kan de president daar de halve (digitale) infrastructuur van Nederland plat leggen. Of in het geheim bij al je gegevens komen. In samenwerking met Palantir (dat al samenwerkt met de politie) kunnen ze bijv risico profielen maken. Stel je bent een criticus van Trump, dan kan de overheid daar zeggen deze man is xxx. Maar daar zijn wij op het moment nog niet (op grote schaal)
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 13:31:03 #12
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220891207
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:07 schreef nixxx het volgende:

[..]
[..]
Weet niet wat de reden voor de geplande verkoop was, maar als die toko gewoon goed draait zal er wel niet zoveel aan de hand zijn.
Als de VS niet gerund werd door een megalomanische narcistische seniele gek die alle normen en waarden aan zijn laars lapt was er ook weinig aan de hand geweest.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_220891273
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:31 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Als de VS niet gerund werd door een megalomanische narcistische seniele gek die alle normen en waarden aan zijn laars lapt was er ook weinig aan de hand geweest.
Ehmz jawel hoor. Want je weet niet wat de toekomst brengt.

Daarom zijn alle mensen die roepen ik heb toch niks te verbergen ook mokerdom.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220891294
99,9% van de bevolking heeft geen flauw idee van hoe digid werkt, welke beheeractiviteiten Solvinity daarvoor uitvoert en hoe de achterliggende infrastructuur in elkaar steekt maar ze weten wel exact welke risico’s daaruit volgen _O- :W

Verder prima om die handel in NL te behouden hoor, maak dan wel ajb structureel de middelen vrij en geeft de juiste (technische) mensen het mandaat om iets fatsoenlijks te bouwen.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 13:50:57 #15
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_220891342
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Ehmz jawel hoor. Want je weet niet wat de toekomst brengt.

Daarom zijn alle mensen die roepen ik heb toch niks te verbergen ook mokerdom.
Ben het met je eens hoor, maar die mentaliteit komt voort uit het calvinisme helaas
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_220891474
Het wachten is tot Oempaloempa wakker wordt en er mega tarieven op Nederland van toepassing worden verklaard.
pi_220891583
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 14:11 schreef Dutch_view het volgende:
Het wachten is tot Oempaloempa wakker wordt en er mega tarieven op Nederland van toepassing worden verklaard.
Laten we het hopen. De EU moet dan wel reageren en hopelijk is dat het einde van dat achterlijke handelsverdrag met Trump.
pi_220891607
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 13:40 schreef vosss het volgende:

[..]
Ehmz jawel hoor. Want je weet niet wat de toekomst brengt.

Daarom zijn alle mensen die roepen ik heb toch niks te verbergen ook mokerdom.
De overheid heeft helemaal geen tijd om te zien wat ik allemaal uitspook op het internet!!

En toen kwamen LLM's.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 15:01:59 #19
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220891758
Het is in Britse handen, dus hoe werkt dit precies?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220901243
twitter


Mimimimimi
pi_220901705
Ja, de Amerikanen hebben een enorm bord voor de kop ..


Verenigde Staten bezorgd na verbod op overname bedrijf achter DigiD


quote:
Ambassadeur Joe Popolo zei dat hij met de Amerikaanse regering overlegt om te bekijken of de VS het verbod moet opvatten als een actie waarmee Nederland handel met de VS moeilijker maakt.

"Waar wij ons zorgen over maken - en waar ik met Washington over heb gebeld en vandaag ongetwijfeld weer zal doen - is: is dit een handelsbelemmering? Wat ziet hier precies achter?", zei hij.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:36:44 #22
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220904059
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 21:53 schreef Wantie het volgende:
Ja, de Amerikanen hebben een enorm bord voor de kop ..


Verenigde Staten bezorgd na verbod op overname bedrijf achter DigiD
[..]

En ook al zinspelen op tegenmaatregelen he, de arrogantie.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220904077
Duurde nog lang.

Al dat gezeik voor niets. Gewoon verbieden idd en klaar. Laat die yanks het lazerus krijgen.
OH NOES!!!!1*&@@!!
  donderdag 28 mei 2026 @ 11:23:52 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220904483
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 21:04 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Mimimimimi
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 14:16:43 #25
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220905804
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 21:04 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Mimimimimi
Dat zelfs een ambassadeur zich hiermee denkt te moeten bemoeien. :')
Zijn ze in de VS nou echt zo achterlijk dat ze denken dat landen nog steeds graag zaken met de VS willen doen als je ze constant totaal afzeikt?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')