"Het zijn gewoon criminelen, Brussel en Antwerpen zijn voor ons als NS-medewerkers gewoon echt gevaarlijk. In uniform gaan we hier niet meer over straat omdat we een doelwit zijn voor overvallers."quote:NS-conducteur Fien ziet haar eigen en andermans veiligheid afnemen: 'De laatste trein uit Brussel is berucht'
Hoofdconducteur Fien Ekelschot van de NS werkt al 28 jaar op de lijn Amsterdam - Brussel, en ziet haar eigen veiligheid en die van de 'normale passagiers' steeds meer in het geding raken.
Roofbendes, cokesmokkelaars, illegale vreemdelingen en dronkenlappen maken haar werk met grote regelmaat zeer onveilig: "Ze noemen me hoer, of beschuldigen me ervan de boetes in eigen zak te steken. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat mensen me een kopstoot wilden geven omdat ze geen kaartje hadden."
Gedrag aanpassen
Fien danst op een smal koord. Ze is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welbevinden van soms 400 tot 600 passagiers. Het merendeel heeft gewoon een kaartje.
Maar niet iedereen en steeds vaker laten mensen zich niet vertellen dat ze een boete moeten betalen, of hun gedrag moeten aanpassen: "Niet iedereen vindt het leuk om 2 uur mee te luisteren naar een telefoongesprek over relatieproblemen, of de muziek van een ander. Dan word ik ingeschakeld."
Laatste trein is berucht
Met name de laatste trein uit Brussel, terug naar Nederland, is berucht. Al op het perron is het onveilig. Groepen jonge mannen struinen er rond, loerend op een kans om toe te slaan. Een laptop, een rugzak, ze zijn snel gejat.
"Er zijn zoveel trucjes die ze gebruiken. Eentje verliest ineens een handvol munten, dat leidt af, en een ander steelt je bagage. Ik heb zelfs meegemaakt dat een vrouw door een groep werd aangevallen terwijl ze al in de trein zat. De tas die ze vast had werd uit haar handen gerukt", zegt Fien. Ze gaat verder: "We hebben het echt niet meer over zakkenrollers maar over roofovervallen."
Niets te verliezen
Het werk is gevaarlijk want deze mensen hebben niets te verliezen, zegt Fien: "Ze zeggen het soms letterlijk tegen me als ik bijvoorbeeld een boete uitschrijf: 'we have nothing to lose.' Het gaat om vreemdelingen zonder status die alleen kunnen overleven door drugshandel, of diefstal."
Fien zet twee jongens uit de trein, die meteen daarna een vrouw die op de trein staat te wachten lastig vallen. Fien waarschuwt de Belgische boa's, maar voor die er zijn zijn de jongens al weg. "Het zijn gewoon criminelen, Brussel en Antwerpen zijn voor ons als NS-medewerkers gewoon echt gevaarlijk. In uniform gaan we hier niet meer over straat omdat we een doelwit zijn voor overvallers."
Zoveelste boete
We maken een rondje door de trein, tussen Brussel en Antwerpen. Fien opent elk toilet omdat zich daar iemand kan verstoppen. Tot haar verrassing vindt ze op een van de toiletten een oude bekende: meneer P. Een vaste klant die meerdere keren per week reist tussen België en Nederland, en nooit een kaartje heeft. Ook vandaag niet.
Meneer P. lacht vriendelijk, en Fien steekt haar verhaal af: "Heb je een ID bij je?" Dat heeft meneer P. niet, zegt hij. Maar nadat ze zegt dat ze dan de boa's in Rotterdam zal informeren vindt meneer P. toch een ID in zijn met boodschappen gevulde tas. De zoveelste boete zal worden opgestuurd naar zijn huisadres.
Drugsgeld
Achter meneer P. zit een twintiger, die ook geen kaartje heeft. Hij heeft wel dikke rollen bankbiljetten in zijn zakken. En een ID-kaart. Ook hij krijgt een bon van 80 euro. "Drugsgeld natuurlijk", denkt Fien. "Dat weet ik zeker, zo'n jonge jongen met zoveel cash op zak. Maar het valt buiten mijn verantwoordelijkheid."
Fien merkt dat er veel drugssmokkel is tussen Brussel en Rotterdam: "Ergens moeten deze jongens toch ook van leven. En ze zitten allemaal in mijn trein." Voor Fien is de oplossing duidelijk: geld. Er moeten meer collega's komen. Dat zal de veiligheid vergroten. Bovendien zouden de Belgen veel vaker boa's moeten laten posten op het perron wanneer de internationale trein vertrekt. Maar ook dat gebeurt zelden.
No ticket no train
Even later is het weer raak: twee mannen zonder kaartje. Fien laat haar gezag gelden, kort maar krachtig: "No ticket, no train." De jongen zijn twee koppen groter, maar verlaten de trein gedwee.
Morgen opnieuw proberen.
Dat zijn dan ook gewoon steden om te vermijden..quote:Op zondag 24 mei 2026 12:14 schreef Mikeytt het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)el-is-berucht-163726
[..]
"Het zijn gewoon criminelen, Brussel en Antwerpen zijn voor ons als NS-medewerkers gewoon echt gevaarlijk. In uniform gaan we hier niet meer over straat omdat we een doelwit zijn voor overvallers."
Zeer zorgwekkend.arbeiders die hun werk niet eens veilig kunnen doen als ze op een Belgisch traject moeten werken...
Overlastgevers zeggen letterlijk "we have nothing to lose". Jarenlang afbraakbeleid. In België blijkbaar nog vele malen erger dan in Nederland.
De kip en het ei. Wie wil er nou conducteur worden als dat inhoudt dat je voor relatief weinig de hele dag te maken hebt met zwartrijders, viespeuken, agressievelingen, criminelen, en asocialen die in brede zin gewoon geen opvoeding hebben genoten?quote:. Er moeten meer collega's komen. Dat zal de veiligheid vergroten. Bovendien zouden de Belgen veel vaker boa's moeten laten posten op het perron wanneer de internationale trein vertrekt. Maar ook dat gebeurt zelden.
Ik was er laatst en zag niksquote:Op zondag 24 mei 2026 12:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb meermaals gelezen dat de stations Brussel midi en Noord ook overdag niet echt jofel zijn, laat staan in de avond nacht.
We hebben rechters die België te gevaarlijk verklaren voor vluchtelingen, maar blijkbaar kan de gemiddelde blanke Nederlander daar nog prima vertoeven aldus de politiek.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb meermaals gelezen dat de stations Brussel midi en Noord ook overdag niet echt jofel zijn, laat staan in de avond nacht.
Ahhh ja diefstal bestraffen met de doodstraf.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:57 schreef nixxx het volgende:
We have nothing to lose... dat is ook alleen maar omdat we ons te beschaafd achten om dit soort lui te executeren..
Dat is tot op heden niet verboden in Nederland.quote:Op zondag 24 mei 2026 13:00 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Beginnen we dan op de Zuidas met dividendstrippers?
quote:Op zondag 24 mei 2026 12:59 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik was er laatst en zag niks
Ook over het Bollendak Utrecht hoor je verhalen maar ik en anderen lopen er dagelijks en zien er niks gebeuren
De verantwoordelijken voor de mislukking van de culturele verrijking hebben daar geen last van. Zij verblijven comfortabel in ruime, verwarmde woningen.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:58 schreef William_Papadin het volgende:
Culturele verrijking in alle facettengenieten toch?
Laat me raden: als je daar de trap naar de fietsenstalling pakt ruik je ook niks?quote:Op zondag 24 mei 2026 12:59 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik was er laatst en zag niks
Ook over het Bollendak Utrecht hoor je verhalen maar ik en anderen lopen er dagelijks en zien er niks gebeuren
Kut GL ook en hun beleid in Belgie.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:25 schreef datismijnmening het volgende:
[ afbeelding ]
Honderd procent HONDERD PROCENT dat deze muts op groenlinks of iets dergelijks stemt. Fuck Fien! Nul medelijden
Ik kom er om de zoveel tijd, en zie er ook weinig geks gebeuren. De sfeer lijkt er meestal vrij ontspannen, met een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking die zich over dat plein beweegt. Waar zowel welgesteld volk als gajes deel van uitmaakt.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:59 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Brussel is best puik en best goedkoop.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:31 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik kom er om de zoveel tijd, en zie er ook weinig geks gebeuren. De sfeer lijkt er meestal vrij ontspannen, met een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking die zich over dat plein beweegt. Waar zowel welgesteld volk als gajes deel van uitmaakt.
Maar ik ben er meestal voor het donker wordt, en het zal in de avonduren erger zijn.
Wat betreft Brussel ben ik al lang alert. Ergens is het een bovengemiddeld interessante stad, maar ik ga er geen vakantie boeken.
Ik kwam er in de late 00's en vroege 10's regelmatig. Het had wel iets speciaals.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:34 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Brussel is best puik en best goedkoop.
In welk partijprogramma kan ik dit lezen?quote:Op zondag 24 mei 2026 14:16 schreef Kottnauer het volgende:
Dit is dus wat D66, PN, en Volt willen. Ze kunnen tevreden zijn.
Gewoon full murica gaan.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:36 schreef Koekoekmakto het volgende:
Spoorwegpolitie uitrusten met een knuppel om die 'nothing to loose' mentaliteit te helpen relativeren. (tanden, ballen o.a.). Dat is misschien weer wat te bruut. In ieder geval oppakken en in de bak ermee.
Oh ja ik ben blind omdat ik er dagelijks kom en niet hetzelfde kan constateren als mensen die er nooit komen.quote:
Dat weet je helemaal niet. En dan zo'n conclusie er aan verbinden. Bah!quote:Op zondag 24 mei 2026 14:25 schreef datismijnmening het volgende:
[ afbeelding ]
Honderd procent HONDERD PROCENT dat deze muts op groenlinks of iets dergelijks stemt. Fuck Fien! Nul medelijden
De testosteronbommen gebruiken nog steeds geen voorbehoedsmiddelen, hun aantal blijft dus groeien. Dat is het enorme probleem, bezinnen niet voordat ze beginnen.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:20 schreef RotatoR het volgende:
Dit zijn de gevolgen van decennialange migratie uit de 3e wereld. West-Europese steden veranderen in dezelfde ghetto's als waar die migranten vandaan komen.
We moeten gewoon stoppen met ze te voeren.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:45 schreef torentje het volgende:
[..]
De testosteronbommen gebruiken nog steeds geen voorbehoedsmiddelen, hun aantal blijft dus groeien. Dat is het enorme probleem, bezinnen niet voordat ze beginnen.
In tegenstelling tot de jongere generaties, doen zij aan zelfbediening. Pakken wat ze pakken kunnen.quote:Op zondag 24 mei 2026 15:01 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
We moeten gewoon stoppen met ze te voeren.
"Hopeloos verloren"... Je kan ook gewoon je puinhoop opruimen als land.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook gewoon steden om te vermijden..
Die zijn hopeloos verloren.
Amsterdam Sloterdijk is ook niet helemaal veilig meer. In de nacht vaak mannen die blikjes bier op de grond slingeren.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:54 schreef Telefoonvork het volgende:
En Amsterdam is de volgende om door de plee te gaan.
Is dit nog om te draaien? Alles is op te lossen.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:23 schreef monkyyy het volgende:
Is dit nog om te draaien, of is dit gewoon wat het is. Hoort dit bij het leven in de grote stad?
Je weet zelf natuurlijk ook wel dat dit niet is wat deze partijen *willen*. Jezelf dat aanpraten brengt daar geen verandering in.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:16 schreef Kottnauer het volgende:
Dit is dus wat D66, PN, en Volt willen. Ze kunnen tevreden zijn.
Hoe weet jij dat nou weer?quote:Op zondag 24 mei 2026 14:25 schreef datismijnmening het volgende:
[ afbeelding ]
Het een is het gevolg van het ander.quote:Op zondag 24 mei 2026 15:32 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je weet zelf natuurlijk ook wel dat dit niet is wat deze partijen *willen*. Jezelf dat aanpraten brengt daar geen verandering in.
Daar los je niks mee op. Dan zitten ze in de bak. Wat daarna? Na hun straf weer zonder hulp buiten om hetzelfde te doen.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:36 schreef Koekoekmakto het volgende:
Spoorwegpolitie uitrusten met een knuppel om die 'nothing to loose' mentaliteit te helpen relativeren. (tanden, ballen o.a.). Dat is misschien weer wat te bruut. In ieder geval oppakken en in de bak ermee.
Zelfs Los Angeles tipt niet aan Brussel qua daklozenkampen.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik kwam er in de late 00's en vroege 10's regelmatig. Het had wel iets speciaals.
Maar er zijn daarna best verhalen naar buiten gekomen die voor ongemak zorgen. Tentenkampen vlakbij het centrum en station Noord, mensenmassa's die datzelfde station ook als woonruimte gebruiken. Van die dingen.
Voor de verkiezingen opperde de toenmalige lijstrekker Timmermans nog voor 'honderden' nieuwe ACZ's en ook Volt wilde meer nieuwe aanmeldcentra en stelde tevens dat 'geen mens illegaal' kan zijn.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
In welk partijprogramma kan ik dit lezen?
Wat een onzin zeg. Mensen met een migratieachtergrond krijgen in Nederland *minder* kinderen per hoofd van de bevolking dan autochtone Nederlanders.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:45 schreef torentje het volgende:
[..]
De testosteronbommen gebruiken nog steeds geen voorbehoedsmiddelen, hun aantal blijft dus groeien. Dat is het enorme probleem, bezinnen niet voordat ze beginnen.
En hoeveel kinderen hebben zij dan al gemaakt in het geboorteland?quote:Op zondag 24 mei 2026 15:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Mensen met een migratieachtergrond krijgen in Nederland *minder* kinderen per hoofd van de bevolking dan autochtone Nederlanders.
[ afbeelding ]
Omdat leed aan een vis een direct gevolg is van het vissen.quote:Op zondag 24 mei 2026 15:36 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Het een is het gevolg van het ander.
Je kunt niet gaan vissen en tegelijkertijd zeggen dat je vissen geen pijn wil doen.
Heeft Timmermans dat echt gezegd?quote:Op zondag 24 mei 2026 15:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Voor de verkiezingen opperde de toenmalige lijstrekker Timmermans nog voor 'honderden' nieuwe ACZ's en ook Volt wilde meer nieuwe aanmeldcentra en stelde tevens dat 'geen mens illegaal' kan zijn.
Dat is duidelijk retoriek van partijen die de instroom alles behalve willen afremmen. En als men dan stelt dit wel te willen doen, begint men met de arbeidsmigratie in plaats van de kansarme gelukszoekers uit Arabische en Islamitische landen.
Dat wil ik de praktijk zeggen een 'nee' voor Pavel en Goran uit Polen en Bulgarije die hier in de bouw of industrie werken, een 'ja' voor Mohammed uit Damascus en Amine uit Irak.
Wel erg selectief het programma citeren. Veel meer kleine AZC's, en dat is een goed streven.quote:Op zondag 24 mei 2026 15:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Voor de verkiezingen opperde de toenmalige lijstrekker Timmermans nog voor 'honderden' nieuwe ACZ's en ook Volt wilde meer nieuwe aanmeldcentra en stelde tevens dat 'geen mens illegaal' kan zijn.
Dat is duidelijk retoriek van partijen die de instroom alles behalve willen afremmen. En als men dan stelt dit wel te willen doen, begint men met de arbeidsmigratie in plaats van de kansarme gelukszoekers uit Arabische en Islamitische landen.
Dat wil ik de praktijk zeggen een 'nee' voor Pavel en Goran uit Polen en Bulgarije die hier in de bouw of industrie werken, een 'ja' voor Mohammed uit Damascus en Amine uit Irak.
Weinig relevant. Zodra migranten in Nederland zijn, baren ze minder kinderen dan de autochtone bevolking.quote:Op zondag 24 mei 2026 15:43 schreef torentje het volgende:
[..]
En hoeveel kinderen hebben zij dan al gemaakt in het geboorteland?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |