FOK!forum / Gaming / [Elite-fans opgelet] Freelancer
Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 13:47

Ik heb net even een kijkje genomen in de wereld van Freelancer, een nieuw spel van de Microsoft Game Studios en mn eerste indruk is "oh yeah! ". Ik heb al een preview van Freelancer ergens in 2000 gelezen en nu is het dan eindelijk zover: de demo is beschikbaar en het spel zal binnenkort wel bij de Bart Smit liggen.


Yo, geef hier die game!

Freelancer is een space-game gebasseerd op het aloude Elite. Je krijgt aan het begin van het spel een schip en een inleidende missie waarin je de basics van het spel worden uitgelegd en daarna wordt je vriendelijk bedankt en mag je het zelf uitzoeken. Je kunt net als in Elite missies aannemen waarin je evil bastards af moet schieten, je kunt handel drijven tussen verschillende planeten of wat aan asteroid-mining doen... als het maar geld in het laadje brengt. Daarmee kun je dan nieuwe onderdelen of wapens voor je schip kopen, zoals betere guns, mines, torpedos of missles, maar ook dingen als een beter schild, reparatie-bots of een hyperdrive-engine. Een optie is natuurlijk ook om gewoon gelijk een nieuw schip aan te schaffen, want je kunt een Fiat natuurlijk niet upgraden tot een Ferrari.


Ok, waar is de kroeg?

Er is wel een verhaal in het spel die je moet volgen, maar gelukkig blijft er meer dan genoeg vrijheid over om je eigen weg te bewandelen. Bovendien is de omgeving waarin je je bevindt zo ontzettend groot, dat je nog wel even zoet bent met dit spel voordat je alle uithoeken van het universium gezien hebt.


Volgens mij had ik net linksaf gemoeten...

Als klap op de vuurpijl heeft Freelancer ook nog een geweldige multiplayer-mode waarin je het via internet op kunt nemen tegen je vrienden en de rest van de wereld.


Het mooie van space-games is dat je haar zelfs in combat gewoon in model blijft

Meer info kun je vinden op de website van Freelancer. De demo is hier te scoren. Elite-fans, eat your heart out

Strolie75woensdag 26 februari 2003 @ 13:48
Wat zijn de systeem-eisen?
Atrimarwoensdag 26 februari 2003 @ 13:48
Hij trouwens Gold inmiddels
Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 13:50
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:48 schreef Strolie75 het volgende:
Wat zijn de systeem-eisen?
Geen idee wat de exacte specs zijn. Op mn AMD AthlonXP 1800+ met 512 MB en GeForce4 Ti4200 loopt 'ie soepel in 1280x960.

Dus ik verwacht dat 'ie op een iets minder systeem zeker in 800x600 prima te spelen is.

vossswoensdag 26 februari 2003 @ 13:57
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:47 schreef Tijn het volgende:

Ik heb net even een kijkje genomen in de wereld van Freelancer, een nieuw spel van de Microsoft Game Studios en mn eerste indruk is "oh yeah! ". Ik heb al een preview van Freelancer ergens in 2000 gelezen en nu is het dan eindelijk zover: de demo is beschikbaar en het spel zal binnenkort wel bij de Bart Smit liggen.


Toevallig dat ik het daarvorige week met mn broer nog over had, wij hadden destijds ook die veelbelovende preview gelezen en vroegen ons vorige week dus af hoe dat spel ook alweer heette en of het nog uberhaupt wel verder doorontwikkeld was

Gelukkig wel dus, straks als ik thuis ben even de demo downloaden
Ben benieuwd

Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 13:59
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
Atrimarwoensdag 26 februari 2003 @ 14:00
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
nee hoor
vossswoensdag 26 februari 2003 @ 14:00
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
Same here

Ik geloof dat ik de Preview van deze niet in een PU, maar in een GZ gelezen heb destijds

Frollowoensdag 26 februari 2003 @ 14:01
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 14:00 schreef vosss het volgende:
Ik geloof dat ik de Preview van deze niet in een PU, maar in een GZ gelezen heb destijds
En ik in de Belgische PC Gameplay
Ulxwoensdag 26 februari 2003 @ 14:11
Shit, nou moet ik wel een nieuwe pc gaan kopen.
Ulxwoensdag 26 februari 2003 @ 14:15
De multiplayer is trouwens beperkt tot slechts 16 personen toch?

Helaas geen MMOSTECSTEBSFPRPFS?

(massive multiplayer online space trade exploration combat shoot the evil bastards strategic first person role playing flight simulation)

Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 14:18
Kheb net de minimale sysreqs gevonden op een fansite:

500 MHz Processor
128 MB RAM
16 MB RAM 3D accelerated Video Card
Mouse (Wheel for speed control)
Keyboard
Sound card
Windows 98/ME/2000/XP

Maar eerlijk gezegd lijkt dat me vrij mager.

Typisch trouwens dat een spel van MS zelf niet op de X-Box wordt uitgebracht.

Mordrethwoensdag 26 februari 2003 @ 15:02
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
* Mordreth bekend ook.. heb zelfs de eerste nog

[on-topic]
Lijkt me een erg gaaf spel. is het trouwens bij muliplayer alleen maar battle?
[/on-topic]

Ulxwoensdag 26 februari 2003 @ 15:09
Ik vraag me af hoe ze bij multiplayer het verstrijken van de tijd hebben geregeld.
Bij elite/frontier deed je er een week gametime over om van het ene naar het andere stelsel te gaan. Bij singleplayer kun je dat opvangen door de tijd te laten versnellen, maar hoe doe je dat in multiplayer?
Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 15:27
Het online multiplayer-gebeuren heb ik nog niet echt grondig bekeken, maar zoals ik het nu zie is het spel wel compleet (dus niet alleen vechten ofzo, je kunt ook landen en van alles doen).

De tijd speelt niet zo'n grote rol aangezien je binnen een star-system allerlei trade-tunnels hebt waarmee je vrij vlot van locatie naar locatie kunt. Wil je naar een ander star-system, dan zul je een hyperdrive moeten kopen en daarmee gaat dat vrij vlot.

Litphowoensdag 26 februari 2003 @ 15:51
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:47 schreef Tijn het volgende:
Het mooie van space-games is dat je haar zelfs in combat gewoon in model blijft
Perfect tot in de kleinste details . Nu nog de twee furry dice boven je dashboard (voor Elite uitgebracht als officieuze plug-in) en het lijkt me compleet.
G1Acewoensdag 26 februari 2003 @ 19:31
Starlancer was al een geweldige spel
Dit was toch erop gebaseerd?
Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 19:33
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 19:31 schreef G1Ace het volgende:
Starlancer was al een geweldige spel
Dit was toch erop gebaseerd?
Geen idee, kheb Starlancer nooit gespeeld. Maar tis wel afkomstig van hetzelfde team die ook Starlancer gemaakt heeft en wellicht dat het dezelfde engine gebruikt ofzo? Qua gameplay is het duidelijk op Elite gebasseerd.
G1Acewoensdag 26 februari 2003 @ 19:37
ik had ergens gelezen paar jaar terug dat Starlancer het begin was van het verhaal van Freelancer
Starlancer was ook gemaakt door Microsoft, en het was meer een space combat simulator, waarin de aliance het uitvocht tegen de coalition
Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 19:54
Het gaat idd ook over het gevecht tussen de Coalition en de Alliance ja

Maar het verhaal is niet wat het spel zo leuk maakt

dikkebanaanwoensdag 26 februari 2003 @ 20:20
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 13:59 schreef Tijn het volgende:
Valt het trouwens erg op dat ik in mn jeugd veel PU's heb gelezen?
Ik wou al zeggen, jij zou die gasten bij de PU eens moeten lastig vallen voor een baan..
mvtwoensdag 26 februari 2003 @ 20:28
Over PU gesproken, vandaag gekocht, ze waren er niet zo heel erg enthausiast over, te snel van planeet naar planeet hoppen en nog een aantal andere dingen (weet ff niet meer wat).
Tijnwoensdag 26 februari 2003 @ 20:55
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:28 schreef mvt het volgende:
te snel van planeet naar planeet hoppen
Das toch juist een voordeel? Kvind het wel prettig dat er lekker de vaart in zit
MindScapewoensdag 26 februari 2003 @ 20:57
game, tijn
mvtwoensdag 26 februari 2003 @ 21:06
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Das toch juist een voordeel? Kvind het wel prettig dat er lekker de vaart in zit


Het was meer dat je niet meer een half uur als reis had en je daardoor veel minder moeite hoefde te doen. Dat het daardoor veel minder intens was dan Elite (nooit gespeeld trouwens)
Tijndonderdag 27 februari 2003 @ 01:38
Oh ja, check ook de teaser nog even

56Kbit (inbelmodem)

110Kbit (ISDN))

300Kbit (ADSL Lite enzo)

1 Mbit (breedband)

Het acteerwerk is trouwens ontzettend mager. De stemmen zijn mat en de animaties lijken te zijn overgenomen van Davilex. Maar dit alles wordt meer dan goed gemaakt door de inmense vrijheid, de heftige actie en de bloedstollend spannende storyline

_Flash_donderdag 27 februari 2003 @ 12:38
Vroeger erg veel elite II gespeeld, Freelancer lijkt er inderdaad sterk op. Ik heb alleen een probleem met het geluid. In het introfilmpje en tussenfilmpjes zie ik de personages praten maar hoor ik niks. In de gesprekken in de bar bijvoorbeeld gaat het weer wel goed. Klinkt dit iemand bekend in de oren?
Tijndonderdag 27 februari 2003 @ 12:53
Geen idee, nergens last van. Misschien moet je 3D audio 'es uitzetten ofzo.
_Flash_donderdag 27 februari 2003 @ 14:23
Thanks, I'll check that tonight
G1Acedonderdag 27 februari 2003 @ 14:45
wel vreemd, bij mij verschijnen verschillende menu's niet, waardoor ik geen enkel idee heb wat ik wel of niet kan uitvoeren
weet niet eens of ik mijn sidewinder joystick kan gebruiken om die gasten mee af te knallen of niet
WouterFBdonderdag 27 februari 2003 @ 16:42
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 14:45 schreef G1Ace het volgende:
wel vreemd, bij mij verschijnen verschillende menu's niet, waardoor ik geen enkel idee heb wat ik wel of niet kan uitvoeren
weet niet eens of ik mijn sidewinder joystick kan gebruiken om die gasten mee af te knallen of niet
in een previewtje die k 3 jaar gelee gelezen heb, stond dat het alleen maar met de muis te spelen zou zijn.. k hoop toch echt dat ze veranderd hebben, k heb niet voor niets een joyknuppel met force feedback
Tijndonderdag 27 februari 2003 @ 17:21
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:42 schreef WouterFB het volgende:

[..]

in een previewtje die k 3 jaar gelee gelezen heb, stond dat het alleen maar met de muis te spelen zou zijn.. k hoop toch echt dat ze veranderd hebben, k heb niet voor niets een joyknuppel met force feedback


Ik kan me niet voorstellen dat het met een joystick beter te besturen is als met een muis eigenlijk. Een muis is toch veel sneller en preciezer?
G1Acedonderdag 27 februari 2003 @ 17:25
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:21 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat het met een joystick beter te besturen is als met een muis eigenlijk. Een muis is toch veel sneller en preciezer?


tja, waarom zouden ze dan muizen gebruiken bij de f-35 prototype?
Joystick ligt lekkerder in de hand, je kan veel meer functies doen dan met een muis met een hand, inc de camera angle aanpassen, vuren van guns, missiles, ander gespuis, maken van zeer onverwachte bewegingen, kan je allemaal niet met een muis
Joysticks zijn beste voor alles dat met vliegen te maken heeft, als het nou land of space based is, zoals freelancer
WouterFBdonderdag 27 februari 2003 @ 17:27
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:21 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat het met een joystick beter te besturen is als met een muis eigenlijk. Een muis is toch veel sneller en preciezer?


mwah volges mij valt dat nog best mee.. als je een beetje goede joystick hebt gaat dat ook goed. en k heb geen forcefeedback in mn muis
Tijndonderdag 27 februari 2003 @ 18:20
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 17:25 schreef G1Ace het volgende:

[..]

je kan veel meer functies doen dan met een muis met een hand, inc de camera angle aanpassen, vuren van guns, missiles, ander gespuis, maken van zeer onverwachte bewegingen, kan je allemaal niet met een muis


Tuurlijk wel, je legt je linkerhand op het toetsenbord. Kun je met je vingers zo bij de 5 belangrijkste knoppen -> missles, hull repair, shield repair, afterburn, target lock. In je rechterhand heb je dan je muis waarmee je kunt mikken/vliegen en je guns kunt afvuren. Met een joystick zit ik altijd te klungelen, terwijl dit prima gaat

Magoed, ieder z'n ding natuurlijk. Geen idee of Freelancer ook met een joystick gespeeld kan worden; kheb er geen om het testen.

Tijndonderdag 27 februari 2003 @ 20:07
Wat overigens wel bizar aan Freelancer is, is dat elke planeet maar 1 docking station heeft en maar 5 rooms

Ik bedoel, alleen hier in de straat zitten al meer café's dan op een hele planeet in Freelancer

WouterFBdonderdag 27 februari 2003 @ 23:30
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 18:20 schreef Tijn het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, je legt je linkerhand op het toetsenbord. Kun je met je vingers zo bij de 5 belangrijkste knoppen -> missles, hull repair, shield repair, afterburn, target lock. In je rechterhand heb je dan je muis waarmee je kunt mikken/vliegen en je guns kunt afvuren. Met een joystick zit ik altijd te klungelen, terwijl dit prima gaat

Magoed, ieder z'n ding natuurlijk. Geen idee of Freelancer ook met een joystick gespeeld kan worden; kheb er geen om het testen.


k heb soms met joystick+ttsbrd al te weinig knoppies
sommige spellen hebben gewoon TEveel opties
Tijnvrijdag 28 februari 2003 @ 00:26
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 23:30 schreef WouterFB het volgende:

[..]

k heb soms met joystick+ttsbrd al te weinig knoppies
sommige spellen hebben gewoon TEveel opties


Jah, van die ultra-realistische flightsims enzo waarbij zelfs de ' een andere functie heeft als de " enzo

Maar gelukkig is Freelancer (en Starlancer ook niet gok ik) helemaal niet zo. Qua vliegen/combat is het meer arcade en eigenlijk vind ik dat wel prettig

WoekieWoekievrijdag 28 februari 2003 @ 18:34
Was dit niet de opvolger van Privateer II?
Maar nadat Chris Roberts bij microsoft weg is gegaan heeft microsoft het zelf afgemaakt, zoiets was het toch?
mvtvrijdag 28 februari 2003 @ 18:41
Ik zag in Amsterdam een releasedatum van 25 april staan.
Tijnvrijdag 28 februari 2003 @ 19:07
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 18:34 schreef WoekieWoekie het volgende:
Was dit niet de opvolger van Privateer II?
Maar nadat Chris Roberts bij microsoft weg is gegaan heeft microsoft het zelf afgemaakt, zoiets was het toch?
Oh dat zou kunnen, dat weet ik eigenlijk niet precies.

Kheb Privateer ook nooit echt enthousiast gespeeld

WoekieWoekievrijdag 28 februari 2003 @ 19:11
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 19:07 schreef Tijn het volgende:

[..]

Oh dat zou kunnen, dat weet ik eigenlijk niet precies.

Kheb Privateer ook nooit echt enthousiast gespeeld


Zou ik dan toch maar eens een keer doen, vooral privateer II is retegoed. Doen trouwens nog redelijk bekende acteurs in mee ook
Tijnvrijdag 28 februari 2003 @ 19:19
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 19:11 schreef WoekieWoekie het volgende:

[..]

Zou ik dan toch maar eens een keer doen, vooral privateer II is retegoed. Doen trouwens nog redelijk bekende acteurs in mee ook


Voorlopig ben ik eerst nog wel even zoet met Freelancer
Aardwetenschappervrijdag 28 februari 2003 @ 20:35
Heb freelancer vanochtend uitgespeeld.
Maar voor de mensen met dure joysticks zet ze maar in de kast.
Alleen muis besturing.
Leuk spel ziet er goed uit, draait stabiel.
Alleen is het na een tijdje meer van hetzelfde.
Als je een beetje de trade routes weet kan je in een paar uur al het beste schip in het spel hebben.
Verder ligt de nadruk vooral op schieten schieten schieten.
En enigste uitbreidingen aan je schip zijn je wapens, trusters(afterburner), shield generator en that''s it.
Als je de verhaallijn niet volgt kan je nog steeds niet zomaar vrij reizen want er zit een opeenvolging van level in de zonnestelsels.
En 1 ding dat ik erg irritant vond is dat alle vijanden achter jou aankomen, ookal ben je met 10 ai-vriendjes, iedereen gaat achter je jou aan en laat de rest links liggen.
Leuk spel, zolang het boeit.
Zal het wel kopen.
WoekieWoekievrijdag 28 februari 2003 @ 20:48
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 20:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Heb freelancer vanochtend uitgespeeld.
Maar voor de mensen met dure joysticks zet ze maar in de kast.
Alleen muis besturing.
Leuk spel ziet er goed uit, draait stabiel.
Alleen is het na een tijdje meer van hetzelfde.
Als je een beetje de trade routes weet kan je in een paar uur al het beste schip in het spel hebben.
Verder ligt de nadruk vooral op schieten schieten schieten.
En enigste uitbreidingen aan je schip zijn je wapens, trusters(afterburner), shield generator en that''s it.
Als je de verhaallijn niet volgt kan je nog steeds niet zomaar vrij reizen want er zit een opeenvolging van level in de zonnestelsels.
En 1 ding dat ik erg irritant vond is dat alle vijanden achter jou aankomen, ookal ben je met 10 ai-vriendjes, iedereen gaat achter je jou aan en laat de rest links liggen.
Leuk spel, zolang het boeit.
Zal het wel kopen.
Prima, alleen muisbesturing!!!
Verklaar me voor gek maar ik speel space-sims alleen met muis. Volgens mij kon je in starlancer niet met de muis spelen dus die heb ik nooit gespeeld
WouterFBvrijdag 28 februari 2003 @ 23:09
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 00:26 schreef Tijn het volgende:

[..]

Jah, van die ultra-realistische flightsims enzo waarbij zelfs de ' een andere functie heeft als de " enzo

Maar gelukkig is Freelancer (en Starlancer ook niet gok ik) helemaal niet zo. Qua vliegen/combat is het meer arcade en eigenlijk vind ik dat wel prettig


mwah starlancer gaat nog wel, maar heb je nog steeds wel aardig wat knoppies nodig..
x-wing alliance en wing commander zijn nog erger

ach je kan altijd nog roque squadron gaan spelen he

Tijnvrijdag 28 februari 2003 @ 23:16
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 20:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Heb freelancer vanochtend uitgespeeld.
Wow
quote:
Alleen is het na een tijdje meer van hetzelfde.
Dat begin ik nu na 3 dagen en ruim 15 uur game-time ook te merken ja En zoals je zegt, het is idd voornamelijk schieten. Jammer misschien, maar tis denk ik een bewuste keuze van de makers. Overigens vind ik het verhaal wel ontzettend gaaf en volg ik het graag. Als je ècht de ultieme vrijheid wil, is Freelancer misschien niet je ding want het verhaal is lineair en je moet het volgen om verder te komen. Persoonlijk hou ik wel van die afgekaderde vrijheid (zie bv ook GTA wat ik om dezelfde reden een heerlijk spel vind), dan heb ik ten minste nog het idee dat ik het spel met een doel speel (in tegenstelling tot ècht vrije games als Sim City enzo).
quote:
En 1 ding dat ik erg irritant vond is dat alle vijanden achter jou aankomen, ookal ben je met 10 ai-vriendjes, iedereen gaat achter je jou aan en laat de rest links liggen.
Oh? Ik heb nou al redelijk wat gevechten in groepen gevochten en heb dit totaal niet gemerkt.
G1Acezaterdag 1 maart 2003 @ 14:11
het was ook zo met de AI van starlancer, dat iedereen achter jouw aanging, en je groepie voor geen meter kon schieten
Eruzaterdag 1 maart 2003 @ 15:41
Zelfs op mijn 466mhz met geforce2mx 32ddr, 128mb ram en detail slider volledig naar rechts...enviromental maps op off....en het draait als een trein (de demo). "2 thumbs up"

Maar goed binnenkort koop ik een nieuwe comp....hoop ik. :p

Eru out.

Dr_Croutonzaterdag 1 maart 2003 @ 17:01
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 19:11 schreef WoekieWoekie het volgende:

[..]

Zou ik dan toch maar eens een keer doen, vooral privateer II is retegoed. Doen trouwens nog redelijk bekende acteurs in mee ook


Ik vond Privateer II te vaag en er was absoluut geen binding met de Wing Commander wereld, dat was in Privateer wel zo. En de achtergrondmuziek en sfeer in Privateer was geweldig! Bladerunner-stijl in New Detroit en de groene gemoedelijke New Oxford. Daar zou eigenlijk een remake van gemaakt moeten worden!

Alleen muisbesturing? Da's best jammer. Ik kijk er nog even tegenaan. Al wil ik graag nog een keer een Elite/Privateer-achtige game spelen en lekker doen wat ik zelf wil.

Ulxzaterdag 1 maart 2003 @ 22:16
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 23:16 schreef Tijn het volgende:

Dat begin ik nu na 3 dagen en ruim 15 uur game-time ook te merken ja En zoals je zegt, het is idd voornamelijk schieten. Jammer misschien, maar tis denk ik een bewuste keuze van de makers. Overigens vind ik het verhaal wel ontzettend gaaf en volg ik het graag. Als je ècht de ultieme vrijheid wil, is Freelancer misschien niet je ding want het verhaal is lineair en je moet het volgen om verder te komen.


KUT!

Voornamelijk schieten en een linear verhaal.

Kun je wel Mining Machines (oid) op planeetoppervlakten achterlaten?

CptTrippszondag 2 maart 2003 @ 08:45
1 grote teleurstelling...zo plat als een dubbeltje.
Ze zeggen dat ze geen XBox versie uitbrengen, maar als ik naar de gameplay kijk moet het haast wel....kill, kill, kill....
Static economy, gare speech, suf verhaal, de freedom is niet zo free...

Wel een teleurstelling. Ahja, terug naar de Eve beta maar.

IHOAKSISnoetzondag 2 maart 2003 @ 14:10
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 14:15 schreef Ulx het volgende:
Helaas geen MMOSTECSTEBSFPRPFS?

(massive multiplayer online space trade exploration combat shoot the evil bastards strategic first person role playing flight simulation)


IHOAKSISnoetzondag 2 maart 2003 @ 14:14
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:28 schreef mvt het volgende:
Over PU gesproken, vandaag gekocht, ze waren er niet zo heel erg enthausiast over, te snel van planeet naar planeet hoppen en nog een aantal andere dingen (weet ff niet meer wat).
Nou moet ik zeggen dat de PU nu niet echt een toonaangevend computer-spelletjes blad vind. Ik zoek liever mijn heil in de PCZONE UK (alhoewel met hun laatste review van Unreal II ik nogal wat moeite had).
Voor zover ik had begrepen waren ze nog geeneens het eerste stelsel uitgeweest.
* IHOAKSISnoet verlangt terug naar de Hoogspel.
IHOAKSISnoetzondag 2 maart 2003 @ 14:24
Ik heb 'm ook al uitgespeeld. En ik wil meer!!!!!!!!!

Zeg maar het grote verhaallijn vond ik erg spannend en an sich best wel goed uitgewerkt. Zitten een aantal aardige plotwendingen in waardoor je niet meteen weet waar het verhaal eindigd. Jammer is alleen dat je inderdaad nogal het verhaal moet volgen wil je grote stukken 'unlocken' (en ook je 'level' upgraden). Ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen best wel teleurstellend kan zijn. Maar dat neemt niet weg dat het toch nog wel een goed spel is.

Ik ben trouwens ook heel erg benieuwd hoe het (Duitse) X2 gaat worden.

[halve-spoiler]
Ander irritant dingetje is het feit dat je sommige pirate factions te vriend moet houden om de echt vette ships te kunnen kopen. Dat betekent eigenlijk dat je je als illegal moet gaan gedragen, alleen dan krijg je zowat elke Bounty Hunter achter je aan en alle officiële instanties.
[/halve-spoiler]

IHOAKSISnoetzondag 2 maart 2003 @ 14:31
Ow en hier nog een spoiler, dus als je niet geinteresseerd bent;
"Look away now" (BBC News style voorafgaand Match of the Day)

Waar je schepen kunt kopen

Tijnmaandag 3 maart 2003 @ 00:17
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 22:16 schreef Ulx het volgende:

[..]

Kun je wel Mining Machines (oid) op planeetoppervlakten achterlaten?


Als dat kan, heb ik nog niet ontdekt hoe
Tijnmaandag 3 maart 2003 @ 00:18
quote:
Op zondag 2 maart 2003 14:24 schreef IHOAKSISnoet het volgende:

Zeg maar het grote verhaallijn vond ik erg spannend en an sich best wel goed uitgewerkt. Zitten een aantal aardige plotwendingen in waardoor je niet meteen weet waar het verhaal eindigd. Jammer is alleen dat je inderdaad nogal het verhaal moet volgen wil je grote stukken 'unlocken' (en ook je 'level' upgraden). Ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen best wel teleurstellend kan zijn. Maar dat neemt niet weg dat het toch nog wel een goed spel is.


100% mee eens, het verhaal ruled en ik vind het absoluut geen nadeel dat je het moet volgen
_Flash_dinsdag 11 maart 2003 @ 16:19
Ik moet wel zeggen, het spel is vele malen beperkter dan Frontier: Elite II. (Heb ik helemaal suf gespeelt vroeger.)
- Statische economie met weinig spullen (per planeet)
- Verplicht verhaal
- Niet landen op planeten
- Saaie missies (in elite II had je ook nog photo missies, pakketjes wegbrengen, passagiers vervoeren etc. Naast de standaard assasinations en destroy missies)
- Weinig mogelijkheden in je vrijheid (neem bv de hyperjump analysor (o.i.d.) van Elite 2 of onderwerpen van personeel aannemen, donaties doen aan onzinnige goede doelen of het feit dat er zo'n beperkt aantal basis' is.


Even leuk om te melden: ik heb van het weekend nog de originele frontier doos met handleidingen en cd op een rommelmarkt voor een prikkie op de kop getikt. Ik had de Amiga versie al origineel maar omdat ik geen amiga meer heb is het natuurlijk leuk om de pc versie origineel te hebben :-)

Alcyonedinsdag 18 maart 2003 @ 07:12
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 16:19 schreef _Flash_ het volgende:
Ik moet wel zeggen, het spel is vele malen beperkter dan Frontier: Elite II. (Heb ik helemaal suf gespeelt vroeger.)
- Statische economie met weinig spullen (per planeet)
- Verplicht verhaal
- Niet landen op planeten
- Saaie missies (in elite II had je ook nog photo missies, pakketjes wegbrengen, passagiers vervoeren etc. Naast de standaard assasinations en destroy missies)
- Weinig mogelijkheden in je vrijheid (neem bv de hyperjump analysor (o.i.d.) van Elite 2 of onderwerpen van personeel aannemen, donaties doen aan onzinnige goede doelen of het feit dat er zo'n beperkt aantal basis' is.


Even leuk om te melden: ik heb van het weekend nog de originele frontier doos met handleidingen en cd op een rommelmarkt voor een prikkie op de kop getikt. Ik had de Amiga versie al origineel maar omdat ik geen amiga meer heb is het natuurlijk leuk om de pc versie origineel te hebben :-)


Je vergeet Newtonian Flight! Ik baal ontzettend van die wingcommander flightmodels. Nogmaals voor iedereen die zich afvraagt waar ik het over heb:

In de ruimte rem je niet af als je de motoren uit zet!!! In de ruimte ga je niet gelijk de andere kant op als je je neus draait!!! In de ruimte heb je geen vaste topsnelheid!!! Behalve die van het licht dan.

Ze doen alsof je een fekkin vliegtuig bestuurt daaro .

Frontier (ik ook op de amiga) heeft me jaren van me leven gekost en sindsdien kan het nog zulke goeie graphics of plot hebben, ik wil niet anders meer dan Newtonian Flight.

Het wachten is op Elite 4.

[Dit bericht is gewijzigd door Alcyone op 18-03-2003 07:21]

TripleMmaandag 7 april 2003 @ 02:38
Er wordt wel een beetje overdreven hoor, als ik zo es lees. Je hebt in verhouding best veel vrijheid en het verhaal (en daarmee het spel) is misschien te statisch naar jullie zin, maar het verhaal is in ieder geval kwaliteit! Maar goed, ik plaats binnenkort mijn review op de FP, tegen die tijd mogen jullie daar ook klagen

Ik zit overigens inmiddels met een probleempje, kijk eens naar mijn Current Worth en Next Level Requirement:

Wat nou?!

-CRASH-zaterdag 12 april 2003 @ 01:43
Elite was al verslavend, en Freelancer wordt/is het ook al..
Dat wordt weer gamen tot in de late ....UH.... vroege uurtjes.

See you in space

Knakkermaandag 28 april 2003 @ 01:00
Leuk spel, uitgespeeld in 11 uur tijd. Zitten er nog meerdere kleinere storylines in het spel? Heeft het zin door wat cops neer te knallen en zo 'in favor of' de outcasts e.d. te komen?
NOORD-414maandag 28 april 2003 @ 16:19
Ja hoor, het enige wat je nog kan doen na het uitspelen van het spel is doorspelen voor betere schepen. Het spel speel je waarschijnlijk uit met een Anubis, maar je hebt nog betere schepen (sabre, titan). Het beste schip en de beste wapens liggen bij de Corsairs in de buurt en daar kan je ook het meeste verdienen (250,000 credit missies en zo).

Verder is er niets. Handelen is natuurlijk geen ruk aan in singeplayer mode.

Multiplayer gaat ook snel vervelen, omdat het praktisch hetzelfde is. Je begint met een simpele fighter met geen geld en dan moet je maar betere schepen kopen.

Piromaandag 28 april 2003 @ 19:56
Nah, hier dan maar.

Weet iemand hier hoe men de missie in het kuzanagi system doet, met die red dragon figuren, dat je die arch aanvalt enzo.
Je krijgt alvorens je bezig gaat bij die arch (op 10K ervanaf ofzo) een patrol voor je kiezen, en vervolgens moet je docken met die base, ofzo... probleem zijnde, er zitten 4 shield batteries omheen, die niet vies zijn van wat wapentuig, gevolg, die kruiser die er zweeft hakt me volledig in de pan, als iemand tips kan geven, graag.

Meneer_Aartzaterdag 10 mei 2003 @ 16:09
Vijf dezelfde missies, keer op keer. Alle stations e.d. zien er hetzelfde uit. Alle mensen in de bar zeggen altijd hetzelfde. Trent neemt nooit een drankje aan. Het is te makkelijk. Het enige dat echt goed is aan Freelancer is het gevoel van ruimte & vrijheid en de graphics in space, voor de rest is het zoals iemand hierboven al zei zo plat als een dubbeltje. Voor w.b.t. het handelsgedeelte en de moeilijkheidsgraad is een oud spel als Hardwar nog beter.
Da_Koenzaterdag 10 mei 2003 @ 16:48
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 16:09 schreef Meneer_Aart het volgende:
Vijf dezelfde missies, keer op keer. Alle stations e.d. zien er hetzelfde uit. Alle mensen in de bar zeggen altijd hetzelfde. Trent neemt nooit een drankje aan. Het is te makkelijk. Het enige dat echt goed is aan Freelancer is het gevoel van ruimte & vrijheid en de graphics in space, voor de rest is het zoals iemand hierboven al zei zo plat als een dubbeltje. Voor w.b.t. het handelsgedeelte en de moeilijkheidsgraad is een oud spel als Hardwar nog beter.

Ik was er ook zo op uit gekeken. Gelukkig dat ik freelancer niet gekocht heb

spikeleewoensdag 2 juli 2003 @ 16:11
De mensen die nog spelen, kom eens naar: 80.60.199.98:2302

Heb behoefte aan regelmatige spelers die samen willen vliegen.

Miisozondag 6 juli 2003 @ 09:04
omdanks alle kritiek speel ik het spel nog gewoon en heb al menig uurtje versleten met het spelen van MP met vrienden dus...... zo bagger is het spel niet, goed het had beter gekund maar om het nu helemaal af te gaan fikken ik vermaak me prima en trek me niks aan van de meuk hier

lol

trouwens SP heb ik niet eens gedaan, doe ik nl nooit met games die een mp hebben

superfrogwoensdag 9 juli 2003 @ 09:18
Ik speel nu zelf ook al een kleine maand het speel freelancer, en ik vind het echt 1 van de betere spellen die ik tot nu toe hebt gespeelt.
Het is een heeeel verslavend spelletje. Ik heb nu zelf een Titan en ongeveer 3 miljoen aan Cash. Maar het blijft leuk en spannend.
Mijn Titan

Ik kom nu zelf nog lui tegen die mijn titan met paar schoten gewoon weg vegen. Maar ik vind het echt een geweldig spel, en helemaal zo mooi als het eruit ziet.

DeFlipzondag 25 januari 2004 @ 00:38
freelancer is alleen online leuk eigenlijk, ik speel de singleplayer niet eens. maar wat betekent eigenlijk PvP wat je bij de beschrijving van sommige servers ziet? en nee het is geen PK, er staat dan b.v. "no PvP in manhattan"

[Dit bericht is gewijzigd door DeFlip op 25-01-2004 00:44]

FullySedateddinsdag 27 januari 2004 @ 15:56
PvP = player vs player

dus t lijkt me dat je daar geen andere players kan/mag killen

acornwoensdag 28 januari 2004 @ 15:39
quote:
Er wordt wel een beetje overdreven hoor, als ik zo es lees. Je hebt in verhouding best veel vrijheid en het verhaal (en daarmee het spel) is misschien te statisch naar jullie zin, maar het verhaal is in ieder geval kwaliteit! Maar goed, ik plaats binnenkort mijn review op de FP, tegen die tijd mogen jullie daar ook klagen
Ik zit overigens inmiddels met een probleempje, kijk eens naar mijn Current Worth en Next Level Requirement:

Wat nou?!


Wat dacht je van dat bedrag wat staat bij next level requirement verdienen zodat je naat het volgende level gaat??

Zo werkt dat namelijk

acornwoensdag 28 januari 2004 @ 15:47
Ik heb btw ook een probleem:
Ik heb het spel met kazaa gedownload (ben een beetje erg sloeber) maar de extensie is .bin. Windows verkenner geeft dit bestand echter aan als een progje (.exe) Dit kan ik niet veranderen en als ik de exe probeer te openen met nero herkent hij hem niet. De bestandsnaam is Freelancer.iMMERSiON.DonkeyNL.ShareReactor.bin, mischien heeft iemand daar wat aan.
Als iemand mij kan helpen ben ik voor eeuwig dankbaar
acornwoensdag 28 januari 2004 @ 16:10
Plz? Iemand??
DeFlipwoensdag 28 januari 2004 @ 17:51
download ergens de .cue bestand van die image (die .bin) bestand die je hebt en brandt het
acorndonderdag 29 januari 2004 @ 13:47
quote:
download ergens de .cue bestand van die image (die .bin) bestand die je hebt en brandt het
Ehm, mischien ideen waar ik die kan downloaden (ik snap het niet zo goed
Tijndonderdag 29 januari 2004 @ 14:03
Zeg, ga 'es ff lekker op MSN ofzo over warez lullen en verneuk dit topic er niet mee.
acornvrijdag 30 januari 2004 @ 17:10
Je hebt gelijk. Sorry
bdbvrijdag 6 augustus 2004 @ 22:41
Ben het spel ook eens gaan spelen.
Weet iemand hoe je het voor elkaar krijgt om op een andere computer met dezelfde characters te kunnen spelen?
Als je nu op een server inlogt, dan geeft ie een bepaalde key mee, maar als je dan via een andere computer op dezelfde server inlogt, dan heb je die characters niet meer.
Iemand een idee ?
Da_Koenvrijdag 6 augustus 2004 @ 23:25
Je savegames ook op die ander computer zetten? Key van die andere computer varanderen?
bdbzondag 8 augustus 2004 @ 14:44
Savegames zijn alleen voor multiplayer. Je multiplayer characters worden op de server opgeslagen. De enige manier is die key op de client veranderen.
De vraag is dus... WAAR staat die key. Ik heb al die files doorgespit en ook het register grondig doorzocht. Kennelijk gebruikt ie dat allemaal niet.
Miisovrijdag 13 augustus 2004 @ 12:03
Zijn er nog mensen die deze game spelen of zin hebben om is een keer te gaan gamen!??

Heb de game opnieuw geinstalled en het is egg leuker om met meerdere mensen te gamen dan in je eentje lol, damn man bijna een half jaar niet meer gespeeld
#ANONIEMvrijdag 15 april 2005 @ 11:43
Freelancer
Asmoohdinsdag 17 januari 2006 @ 15:15
weet iemand hoe je bij server starten het begin bedrag aanpast?
PPLwoensdag 30 mei 2007 @ 16:35
Nog iemand die dit speelt tegenwoordig?
Ik heb vorige week de Discovery mod geinstalleerd en ben toch weer geinig bezig.
Wel leuk om wat te doen te hebben op het werk.
Wel jammer dat ik dan allen niet online kan spelen, maar ja, je kan niet alles hebben.

Iemand wellicht nog leuke tips over dit uitgebreide, nieuwe universe?
Ik heb een oude savegame gepakt (level 38) maar overal waar ik nu kom kan ik alleen maar missies tot level 20/21 doen.
Als ik op Planet Crete of Cadiz Base kom krijg ik bij de missies bot te zien dat ik niet advanced genoeg ben
Voorheen (originele versie) kon ik wel gewoon missies daar doen.
Nudiewoensdag 30 mei 2007 @ 16:50
haha toch wel mooi, de laatste 4 replied met uitzondering van de mijne zijn allen in een ander jaar geplaatst