abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:55 #1
5428 crew  miss_sly
pi_220845910
Huizenprijzen stijgen dit jaar beperkt

Ontwikkeling huizenprijzen


Ontwikkeling hypotheekrente
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220845929
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar lijken hypotheekverstrekkers toch minder happig op te zijn. Het gebeurt sowieso niet automatisch, maar het kan wel worden aangevraagd. Kleine kans dat ze er dan in mee gaan, overigens.
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?

Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 11:09:29 #3
5428 crew  miss_sly
pi_220845933
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?

Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Het heeft te maken met de gewijzigde regels omtrent aflossingsvrije hypotheken.
Wij zijn nu bezig met een nieuw huis en er is echt een en ander veranderd in zes jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220845977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.
De starters worden al 13 jaar stevig aangepakt ten gunste van degenen die al tig jaar het systeem dusdanig misbruikt hadden dat het systeem onhoudbaar werd.
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:36:58 #5
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846090
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund , sneu he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220846152
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
pi_220846794
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.

Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee. Afbouwen wel, maar wat mij betreft bouwen ze de HRA dus af voor alle hypotheken. Elk jaar het percentage waar je de hypotheek tegen kunt aftrekken 1 of 1,5 procentpunt naar beneden (deden ze tussen 2020 en 2023 ook, zonder problemen) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen. Is wel lange termijn, maar dat moet nou eenmaal als je het over huizenmarkt hebt om schokken te voorkomen.
Als je sneller wil kun je misschien ook 2 procentpunt doen, over 9 jaar zit het dan al onder de 10%.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 12:52:43 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:56:57 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846835
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen.
met de wet Hillen weg is dat dan over 10 jaar al het geval
beter doet met het EWF verhogen en de wet Hillen in een keer stoppen, dan kan de starter nog iets langer HRA krijgen

[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2026 13:24:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220846907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund
Maar verklap het publiek dan ook met welke leeftijd jij wel al hebt kunnen stoppen.

Ik ga ervan uit dat ik tot mijn 70e moet werken elk jaar minder zal meegenomen zijn..
pi_220846938
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.

Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee.
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
pi_220847169
Precies, 2031 gewoon kappen met HRA voor hypotheken die niet aflossingsvrij zijn. Lost direct een deel van de discussie over hoe het dan verder moet op.
De mensen voor wie dat een probleem gaat opleveren hebben al decennia boven hun stand geleefd kennelijk. Moeten we die dan nu nog zielig gaan vinden omdat ze eindelijk gewoon zelf de kosten van hun luxe leventje moeten gaan dragen? Je hebt het over mensen die voor omgerekend minder dan een ton in Euro's zelfs in de Randstad een prima gezinshuis konden kopen. HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...

Daarnaast is het in ons belastingstelsel nog altijd zo dat je zelf moet kunnen aantonen op welke aftrekposten je recht hebt. Dus zul je zelf moeten gaan aantonen dat de hypotheken netjes in 30 jaar worden afgelost om nog HRA te kunnen ontvangen.
pi_220847252
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Laten bloeden win je ook niks mee…. Maybe dan verordonneren dat mensen samen met hun hypotheekverstrekker een betaalregeling oid kunnen krijgen. Of de bank ontvangt maar wat minder rente. Of wat overwaarde opeten
pi_220847258
Maar nu ik dit zo typ
Alsof de vvd daar ooit akkoord mee gaat.

2031 komt eraan (waarbij veel 30-jarige termijnen verstrijken) en de kans is groot dat ze het gewoon zo laten of doorschuiven naar een volgend kabinet
pi_220847341
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Je kon zoals ik meldde gewoon 14 jaar geleden nog (deels) aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 14:22:11 ]
pi_220847370
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:45 schreef Ivo1985 het volgende:
HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
pi_220847412
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 15 jaar geleden nog deels aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
Mensen die altijd door de neoliberale golf het onderste uit de kan willen hebben en we daar nu nog mee doorgaan met faciliteren dezelfde mensen die graag wel alle ander sociale voorzieningen uitgekleed zien worden in onze maatschappij. :')

Het is niet uit rancune maar gewoon uit voortschrijdend inzicht waarbij een Balkenende dan zou zeggen even wat zuur voor deze groep daarna komt het zoet.


Ik heb me altijd al afgezet tegen deze bizarre hypotheek constructie. In mijn zwart wit wereld betaal je gewoon je hypotheek af ipv met het "bespaarde" geld te gaan speculeren en of onzinnige dingen te consumeren.
pi_220847417
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
pi_220847424
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:30 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.
pi_220847433
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.

En ja, tussentijds je hypotheek verhogen voor verbouwingen etc terwijl je kennelijk geen cent hebt op te sparen of af te lossen ondanks bizar lage maandlasten valt ook onder "boven je stand leven".
pi_220847447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 14:37:26 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:38:05 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847455
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul.
Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis.
Omstandigheden kunnen wisselen.
En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
voetsel met een d

voet is met een T
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847456
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..

Verder heeft iedereen die al minstens 13 jaar een huis met aflossingsvrije hypotheek heeft een flinke inflatiegolf (38%) meegemaakt waardoor hun woonlasten relatief flink verminderd zijn in deze looptijd, als ze dan nu nog niet die 100 euro per maand zouden kunnen sparen is er iets grondige mis met hun financieel inzicht.
pi_220847459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 30% van de mensen daar had een koophuis.
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:39:33 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847465
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
ga weg joh

en wel naar de wintersport
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga weg joh

en wel naar de wintersport
Volgens mij reageer je op de verkeerde.
pi_220847488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.
Ik zelf ben 30 jaar geleden begonnen met kopen. Toen al speelde er een discussie omtrent de hypotheekrente aftrek. Iedereen die een klein beetje na kan denken weet dat bij een slechte verkiezingsuitslag het gedaan is met het feest.

Als je jezelf helemaal afhankelijk maakt van de grillen in den Haag en het gaat fout, dan is het je eigen verantwoordelijkheid.
pi_220847525
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Over hoeveel % van de huishoudens hebben we het hier? Huishoudens met een koophuis wel te verstaan. Want eerlijk gezegd geloof ik er niet zo veel van dat slechts een geringe groep met een koophuis meer dan 100 euro per maand overhoud.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220847785
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007 :@ )
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.

Wel lossen wij sinds dit jaar zelf af op deze hypotheek.

We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.
Sorry, maar dan zou ik toch idioot zijn om dat te doen?

Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:30:29 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848280
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..

Verder heeft iedereen die al minstens 13 jaar een huis met aflossingsvrije hypotheek heeft een flinke inflatiegolf (38%) meegemaakt waardoor hun woonlasten relatief flink verminderd zijn in deze looptijd, als ze dan nu nog niet die 100 euro per maand zouden kunnen sparen is er iets grondige mis met hun financieel inzicht.
Dat niet alleen: iedereen met een aflossingsvrije hypotheek had de mogelijkheid deze om te zetten in annuïtair of lineair toen de rente in 2020-2021 bizar laag was, met 1,5%
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:32:59 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848311
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
Wat natuurlijk nog niet veel zegt.
Het gegeven dat 20-30% van de mensen bij de voedselbank een koophuis had, zegt niets over hoeveel procent van de mensen met een koopwoning (meer dan ¤ 100 pet maand) kan sparen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:37:30 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848352
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:41 schreef exode het volgende:
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007 :@ )
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.

Wel lossen wij sinds dit jaar zelf af op deze hypotheek.

We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.
Sorry, maar dan zou ik toch idioot zijn om dat te doen?

Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
In feite stel je dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nog recht op HRA zou hebben voor het aflossingsvrije deel?
Dat proef ik immers ook uit de "¤ 300 HRA voor een heel jaar" opmerking van een ander.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220848398
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
In feite stel je dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nog recht op HRA zou hebben voor het aflossingsvrije deel?
Dat proef ik immers ook uit de "¤ 300 HRA voor een heel jaar" opmerking van een ander.
Voor ons niet nee, wij eten dan geen boterham minder. Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen. De rente was destijds ook een stuk hoger: 5%.
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:52:18 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848432
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:46 schreef exode het volgende:

[..]
Voor ons niet nee, wij eten dan geen boterham minder. Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen. De rente was destijds ook een stuk hoger: 5%.
Ja, en dan nam je tegen een hoog percentage 20 jaar vast?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220848463
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en dan nam je tegen een hoog percentage 20 jaar vast?
Geen idee wat anderen deden, wij 10 jaar vast destijds. Bij de verhuizing in 2017 pasten ze de rente naar beneden aan.
pi_220848506
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:58 schreef exode het volgende:

[..]
Geen idee wat anderen deden, wij 10 jaar vast destijds. Bij de verhuizing in 2017 pasten ze de rente naar beneden aan.
Jou usernaam heeft iets weg van iemand die hier vele jaren geleden in het huizen topic rond hing en het constant over tot de oogbollen gefinancierd had... :o
pi_220848969
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 17:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jou usernaam heeft iets weg van iemand die hier vele jaren geleden in het huizen topic rond hing en het constant over tot de oogbollen gefinancierd had... :o
Ok, zegt me niets.
pi_220849571
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:45 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ik zelf ben 30 jaar geleden begonnen met kopen. Toen al speelde er een discussie omtrent de hypotheekrente aftrek. Iedereen die een klein beetje na kan denken weet dat bij een slechte verkiezingsuitslag het gedaan is met het feest.

Als je jezelf helemaal afhankelijk maakt van de grillen in den Haag en het gaat fout, dan is het je eigen verantwoordelijkheid.
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de overheid om goed om te gaan met zulke dingen. Afbouwen kan, afkappen gewoon niet. Als volksvertegenwoordiger moet je niet alleen naar idealen en ideale situaties kijken, maar ook en vooral naar gevolgen van beleidswijzigingen. Mensen financieel onder de bus gooien kan gewoon niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 19:07:02 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:07:12 #38
511221 Hetekip
Depressief
pi_220849578
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:09:32 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220849599
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
heb je een aankoop makelaar??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:10:46 #40
511221 Hetekip
Depressief
pi_220849612
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
heb je een aankoop makelaar??
Nee maat. Ik ben al gaan kijken, weet ook niet of ik dat nog kan regelen.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220849616
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
De woningmarkt is rot. En die laatste vraag is idd moeilijk, maar toch is dat wat je moet doen: bied een bedrag waarbij je denkt 'als het meer wordt, kan het me niet schelen als ik het huis mis loop'. Maar bedenk wel dat je leven niet eindigt met het kopen van een huis, je moet dus geld over houden. Oa voor onderhoud.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:14:05 #42
511221 Hetekip
Depressief
pi_220849635
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
De woningmarkt is rot. En die laatste vraag is idd moeilijk, maar toch is dat wat je moet doen: bied een bedrag waarbij je denkt 'als het meer wordt, kan het me niet schelen als ik het huis mis loop'. Maar bedenk wel dat je leven niet eindigt met het kopen van een huis, je moet dus geld over houden. Oa voor onderhoud.
Ja het is een appartement, dus VvE handelt denk ik het grote gebeuren. Plan van aanpak van VvE ziet ook wel goed uit.

Ik heb wat spaargeld, maar ik kan elke maand meer sparen, woon nu thuis bij pap en mam.

Ik vind het gewoon heel moeilijk, het is zo rot. Ik heb toevallig een huis verkocht, maar dat was een kluswoning en daar ben ik fucked up ongelukkig van geworden. Nu voor altijd een litteken op mijn pols, maar hierdoor is mijn vertrouwen in alle makelaars ook wel weg. Ik heb mijn klushuis verkocht aan een jonger stel, zonder overbieden gezeik. Misschien ben ik gewoon dom.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220849842
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
Precies dat. Mijn vrouw werkte bij justitie en gaf 30 jaar geleden al aan dat we een integratieprobleem hadden en dat dat zou toenemen. Dat "mocht ze niet zeggen want dan ben je racist".

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-05-2026 19:44:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220849858
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
Zou prima zijn. Mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben, kunnen dan alsnog op een annuïtaire overstappen. Of geen HRA meer en de schuld in box 3.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:35:52 #45
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220849863
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Precies dat. Mijn vrouw werkte bij justitie en gaf 30 jaar geelden al aan dat we een integratieprobleem hadden en zou toenemen. Dat "mocht ze niet zeggen want dan ben je racist".
Die zin zingt in elk hoofd. Niks zeggen want dan zwaait er wat. Dat was in de 80er jaren al.
pi_220849899
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
Over hoeveel % van de huishoudens hebben we het hier? Huishoudens met een koophuis wel te verstaan. Want eerlijk gezegd geloof ik er niet zo veel van dat slechts een geringe groep met een koophuis meer dan 100 euro per maand overhoud.
Huishoudens met een koophuis zijn vaak mensen die verantwoordelijkheid kunnen dragen, vooruit zien, risico's inschatten en (vooral) zichzelf financieel/economisch/sociaal kunnen bedruipen. Dus ja: denk dat bijna iedereen in een koophuis, na een paar jaar na aankoop, makkelijk honderden in de maand kan sparen; afgezien van ontslag echtscheiding etc.

Denk eerder dat het andersom is: (sociale) huurders die geen 100/maand kunnen sparen door hun onverantwoorde consumentengedrag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220849905
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:41 schreef exode het volgende:
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007 :@ )
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.

Wel lossen wij sinds dit jaar zelf af op deze hypotheek.

We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.
Sorry, maar dan zou ik toch idioot zijn om dat te doen?

Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
Hulde voor jullie aanpak.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220849911
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Ik ben ook bezig om naar een appartement te gaan uiteindelijk. Het valt me op dat ze langer als voorheen te koop staan. Hoe lang staan vergelijkbare appartementen in de omgeving gemiddeld te koop? Als dat ook even duurt zou ik niet te fanatiek bieden.

En als je het niet weet, dan zsm een aankoopmakelaar regelen. Ik ga het zelf ook doen, de verkoopmakelaar behartigt ook mijn belangen bij de aankoop. Dat geld haal je er echt wel uit als je het zelf niet weet.
pi_220849918
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:46 schreef exode het volgende:
Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen.
Klopt, aflossingsvrij was/is de goedkoopste. Uiteraard parallel een vermogen opbouwend, met beleggen, om na 30 jaar een deel af te lossen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220849925
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Als je in de buurt woont, wil ik je wel helpen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220849939
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt, aflossingsvrij was/is de goedkoopste. Uiteraard parallel een vermogen opbouwend, met beleggen, om na 30 jaar een deel af te lossen.
Ik heb ook zo'n 30% van mijn hypotheekwaarde aflossingsvrij. In 2021 afgesloten dus ik ben goedkoop uit. Heb geen kinderen, dus zou ook niet weten voor wie ik zou moeten aflossen.
pi_220849980
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:44 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ik heb ook zo'n 30% van mijn hypotheekwaarde aflossingsvrij. In 2021 afgesloten dus ik ben goedkoop uit. Heb geen kinderen, dus zou ook niet weten voor wie ik zou moeten aflossen.
Ik los met name af om straks praktisch gratis te wonen. Voor mezelf (en mijn vrouw), dus. Niet voor mijn kinderen.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:52:41 #53
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850025
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je in de buurt woont, wil ik je wel helpen.
Ik zit in de regio Limburg.

Vrijdag is de deadline, ik vind het lastig allemaal. Zeker na mijn eerdere ervaring waar ik na overal overboden te worden, voor een opknapper ben gegaan heeft mij mentaal gebroken. Het is denk ik ook weer een stukje vertrouwen herwinnen.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220850028
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Hoe graag wil je het appartement hebben?
Hoeveel ruimte heb je in het budget?
Hoeveel animo verwacht je voor het appartement?
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:54:13 #55
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850045
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:52 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hoe graag wil je het appartement hebben?
Hoeveel ruimte heb je in het budget?
Hoeveel animo verwacht je voor het appartement?
Graag
Kan 13 k overbieden. Liever minder.
Redelijk wat animo, maar prijs zit er best stevig in.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220850058
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:52 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik zit in de regio Limburg.

Vrijdag is de deadline, ik vind het lastig allemaal. Zeker na mijn eerdere ervaring waar ik na overal overboden te worden, voor een opknapper ben gegaan heeft mij mentaal gebroken. Het is denk ik ook weer een stukje vertrouwen herwinnen.
Noord Holland.

Wat ik me afvraag: wat was het probleem met de kluswoning? Waarom koop je niet in Duitsland??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:57:11 #57
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850073
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Noord Holland.

Wat ik me afvraag: wat was het probleem met de kluswoning? Waarom koop je niet in Duitsland??
Verborgen gebreken. Na een storm had ik veel water in de kelder en dat heeft mij psychologisch een klap gegeven. Ik durfde het niet meer aan.

Ik kan in Duitsland of België kopen, maar dat zijn ook heel vaak opknappers. In Duitsland vind ik het soms ook moeilijk zoeken, België insgelijks. Ze hebben niet zoiets fijns als funda.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220850094
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:57 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Verborgen gebreken. Na een storm had ik veel water in de kelder en dat heeft mij psychologisch een klap gegeven. Ik durfde het niet meer aan.
Topic in K&W openen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:01:44 #59
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220850116
Wel lekker makkelijk roepen ga de grens over maar dat is toch echt emigreren en dat heeft ook genoeg haken en ogen en behelst meer dan alleen dat huis kopen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:09:40 #60
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850197
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Topic in K&W openen?
Nee, ik zag het echt niet meer zitten. Heb het verkocht, en heb er vrede mee, ik heb me bijna van het leven beroofd, litteken op pols zal wel altijd blijven, of geneest nog.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:11:35 #61
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850211
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:01 schreef laziness het volgende:
Wel lekker makkelijk roepen ga de grens over maar dat is toch echt emigreren en dat heeft ook genoeg haken en ogen en behelst meer dan alleen dat huis kopen.
Op zich, ik heb mijn werk in Nederland en bouw gewoon AOW op. Ik zou het niet erg vinden om in België of Duitsland te wonen. Het is alleen heel onhandig met simkaart in telefoon bijvoorbeeld. Boodschappen doe ik al praktisch gezien in Duitsland en ik spreek ook een aardig woordje Duits.

Maar ik ben niet zo geweldig in het Duits. Ooit wil ik samenwonen met mijn vriendin maar zij is Engels. Moet ze boven op Nederlands ook nog eens Duits gaan leren. België zou kunnen, op zich.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220850325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:11 schreef Hetekip het volgende:
Ik zou het niet erg vinden om in België of Duitsland te wonen. Het is alleen heel onhandig met simkaart in telefoon bijvoorbeeld. Boodschappen doe ik al praktisch gezien in Duitsland en ik spreek ook een aardig woordje Duits.
Zou het gewoon doen, hier in Nederland lopen de zaken hard achteruit: huizenmarkt is ruk (weet je beter dan ik), sociale voorzieningen steeds slechter (AOW gaat naar de 70), energieprijzen door het dak en ga zo maar door.

Duitsland lijkt me een walhalla voor mensen die van aanpakken weten, ondernemend zijn en iets durven op te bouwen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:29:38 #63
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850352
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou het gewoon doen, hier in Nederland lopen de zaken hard achteruit: huizenmarkt is ruk (weet je beter dan ik), sociale voorzieningen steeds slechter (AOW gaat naar de 70), energieprijzen door het dak en ga zo maar door.

Duitsland lijkt me een walhalla voor mensen die van aanpakken weten, ondernemend zijn en iets durven op te bouwen.
Nouja dat laatste durf ik ook allemaal niet. Ik heb even gekeken maar het Duitse aanbod is ook niet zo groot, en in het Belgische aanbod valt het ook vies tegen. Maar goed het is altijd nog een optie.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220850373
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:29 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nouja dat laatste durf ik ook allemaal niet. Ik heb even gekeken maar het Duitse aanbod is ook niet zo groot, en in het Belgische aanbod valt het ook vies tegen. Maar goed het is altijd nog een optie.
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Als je ziet wat het je ook mentaal heeft gekost met dat klushuis, dan zou ik zeker niet in het buitenland gaan zoeken.
Een appartement heeft in jouw geval gewoon voordelen, mits de VVE gezond is. Dat gaat je veel zorgen schelen.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:35:32 #65
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220850391
Niks heeft de liefde voor Duitsland en Duitsers zo bekoeld bij mijn man (en hij was groot fan) als op de grens gaan wonen _O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220850450
Emigreren geeft toch vaak meer gedoe dan je denkt. Verder is het niet zo dat in Duitsland of België alles beter geregeld is. Sterker: dat alles beter geregeld is zeggen Duitsers en Belgen ook over Nederland. Een appartement klinkt geknipt voor je, dus ik zou er voor gaan. Maar wel verstandig: bedenk hoeveel reserve je nodig hebt. Grote klussen buiten je appartement zijn voor de VVE, maar de keuken, badkamer, vloer e.d. niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 20:43:28 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:43:09 #67
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220850455
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Als je ziet wat het je ook mentaal heeft gekost met dat klushuis, dan zou ik zeker niet in het buitenland gaan zoeken.
Een appartement heeft in jouw geval gewoon voordelen, mits de VVE gezond is. Dat gaat je veel zorgen schelen.
Helemaal eens. Wij hadden een appartement met gezonde VVE en toen we de herrie van de verwarmingsbuizen aankaarten waren we niet de enigen (dat knalde en suisde van 7 hoog naar beneden) en was er voldoende geld voor een nieuwe ketel. Issue opgelost.
We hadden last van schimmel in de inbouwkast die tegen de buitenmuur was gebouwd. Alle muren zijn ingespoten met isolatiemateriaal en nooit meer schimmel gehad en het was veel aangenamer in de winter in de slaapkamer met twee buitenmuren.

Kortom als er voldoende geld is en een goed meerjarig plan voor onderhoud ligt dan wordt het allemaal centraal geregeld. Ik vond dat mentaal echt heel prettig toen ik in de drukke babyfase zat.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220850864
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:54 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Graag
Kan 13 k overbieden. Liever minder.
Redelijk wat animo, maar prijs zit er best stevig in.
Ik zou bij het bieden dan toch rekening houden met het budget (en dus minder dan 13k overbieden).
Lukt het dan niet, dan wachten op een betere kans.

Weet niet hoe t bij jouw buurt zit, maar ik heb vorig jaar een appartement verkocht in een buurt waar veel beleggers hun appartement van de hand deden. Dat drukte het aantal biedingen (ondanks dat alles via inschrijving ging). Die inschrijving doen ze ook om je te laten denken dat er veel kapers op de kust zijn. Dat is niet altijd zo.

Er was veel animo, maar er was ook veel aanbod.
Ik had op mijn appartement een overbieding van 13k wel geaccepteerd. Ik kreeg uiteindelijk 30k meer. Je kan gewoon proberen.
pi_220850914
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou het gewoon doen, hier in Nederland lopen de zaken hard achteruit: huizenmarkt is ruk (weet je beter dan ik), sociale voorzieningen steeds slechter (AOW gaat naar de 70), energieprijzen door het dak en ga zo maar door.

Duitsland lijkt me een walhalla voor mensen die van aanpakken weten, ondernemend zijn en iets durven op te bouwen.
Iets met groen gras.

Toen ik mijn eerste appartement kocht in 2011 was de huizenmarkt ook ruk. Volgens sommige dan he. Daarna een ander huis gekocht in 2017, nou nu zou de zeepbel echt wel een keer moeten barsten. Laatste huis gekocht in 2021, eind 2022 zeiden mensen zie je wel de zeepbel is gaan barsten haha.
4 jaar later zijn prijzen weer 15% hoger.

Dit gaat zo al tientallen jaren.
pi_220851009
Maar nu niet meer zo hard als 2021-2023
pi_220851038
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:45 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Iets met groen gras.

Toen ik mijn eerste appartement kocht in 2011 was de huizenmarkt ook ruk. Volgens sommige dan he. Daarna een ander huis gekocht in 2017, nou nu zou de zeepbel echt wel een keer moeten barsten. Laatste huis gekocht in 2021, eind 2022 zeiden mensen zie je wel de zeepbel is gaan barsten haha.
4 jaar later zijn prijzen weer 15% hoger.

Dit gaat zo al tientallen jaren.
De zeepbel gaat echt wel een keer barsten, zo gaat het al decennia en er is geen reden om nu anders te denken. Maar als je geen haast hebt om weg te gaan als de prijzen dalen, kun je dat prima uit zitten. Op termijn stijgen de prijzen altijd, harder dan welke andere investering ook.
pi_220851040
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:45 schreef Sport_Life het volgende:

Dit gaat zo al tientallen jaren.
Al tientallen jaren ruk

Slaat toch nergens meer op. Wil de overheid een nieuwe, omvangrijke en kansloze klasse dak-&thuislozen creëren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220851079
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Al tientallen jaren ruk

Slaat toch nergens meer op. Wil de overheid een nieuwe, omvangrijke en kansloze klasse dak-&thuislozen creëren?
Geef nou zelf eens antwoord op die domme vraag? Wat denk je zelf? Met je geroep vanaf de zijlijn...
En minder dan 'tientallen jaren' geleden stonden de huizen nog massaal onder water, werden er vele huizen geveild door banken.

De overheid doet in werkelijkheid al jaren zijn best zo snel mogelijk te bouwen, alleen een tekort aan personeel en problemen met de electriciteitsaansluitingen helpen niet echt. Probleem is gewoon de verdunning van de huishoudens, daardoor is het aantal huishoudens enorm snel gestegen: een groot deel van de kinderen heeft inmiddels 2 slaapkamers (1 bij pa en 1 bij ma), mensen wonen langer alleen voor ze samen gaan wonen en ouderen blijven langer op zichzelf wonen. Dat is geen bewuste sturing, dat zijn individuele keuzes.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 22:16:23 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:17:02 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851096
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Al tientallen jaren ruk

Slaat toch nergens meer op. Wil de overheid een nieuwe, omvangrijke en kansloze klasse dak-&thuislozen creëren?
Groen links wil niet bouwen hier

die is de baas in utrecht , iets met groen gras
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220851228
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Groen links wil niet bouwen hier

die is de baas in utrecht , iets met groen gras
Ga jij je eens inlezen, Utrecht bouwt echt als een razende. De woningcorporaties hebben, net als landelijk, in 2025 een recordaantal woningen gebouwd.

Dit zijn de plannen van de Stad: https://onderzoek.utrecht.nl/bevolkingsprognose/1-samenvatting
71.000 woningen worden er bijgebouwd.


Je weet ook best dat het college met GL (en PvdA, D66, CU en Student&Starter) de plannen voor Rijnenburg met 25.000 woningen heeft ontworpen.
https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=51941
https://www.ad.nl/utrecht(...)-doorbraak~a7dbfaec/
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:47:32 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851261
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga jij je eens inlezen, Utrecht bouwt echt als een razende. De woningcorporaties hebben, net als landelijk, in 2025 een recordaantal woningen gebouwd.

Dit zijn de plannen van de Stad: https://onderzoek.utrecht.nl/bevolkingsprognose/1-samenvatting
71.000 woningen worden er bijgebouwd.

Je weet ook best dat het college met GL (en PvdA, D66, CU en Student&Starter) de plannen voor Rijnenburg met 25.000 woningen heeft ontworpen.
https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=51941
https://www.ad.nl/utrecht(...)-doorbraak~a7dbfaec/
https://utrecht.groenlinks.nl/standpunten/polder-rijnenburg

allemaal smoesjes vanwege groen gras

de overheid wil helpen met 500 miljoen voor sneltram,
de grondeigenaren willen ook voor 200 miljoen meedoen
maar Groen links doet net of ze niets hoort,

quote:
AI-overzicht
Het Rijk trekt inderdaad een half miljard (exact 562 miljoen euro) extra uit voor de aanleg van de Merwedelijn in de regio Utrecht. Deze hoogwaardige sneltram/lightrail-verbinding is cruciaal om tienduizenden nieuwe woningen in Groot Merwede en Rijnenburg bereikbaar te houden.
https://utrecht.groenlinks.nl/standpunten/polder-rijnenburg
quote:
In Utrecht moeten veel nieuwe woningen worden gebouwd.
Daarom zijn er plannen om woningen te bouwen in polder Rijnenburg.
Zo breidt Utrecht uit, de natuur in.

GroenLinks is tegen deze plannen.
Wij vinden de polder Rijnenburg geen goede locatie voor woningbouw.

De bodem daalt, en er is overstromingsgevaar.
Ook ontbreken er nog wegen en aansluitingen op het openbaar vervoer (OV). Het bouwen in de polder vraagt om miljarden euro's voor alleen al de aansluiting op het openbaar vervoer.

Dan nog zou woningbouw in Rijnenburg leiden tot 20 tot 30 procent meer autoverkeer dan wanneer er woningen in de stad zouden worden gebouwd
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:53:00 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851281
Rijnenburg kan men in ieder geval gebruiken voor asielopvang maar ook dat wil groen links niet

nu moeten ze op het voetbalveld
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220851343
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geef nou zelf eens antwoord op die domme vraag? Wat denk je zelf? Met je geroep vanaf de zijlijn...
En minder dan 'tientallen jaren' geleden stonden de huizen nog massaal onder water, werden er vele huizen geveild door banken.

De overheid doet in werkelijkheid al jaren zijn best zo snel mogelijk te bouwen, alleen een tekort aan personeel en problemen met de electriciteitsaansluitingen helpen niet echt. Probleem is gewoon de verdunning van de huishoudens, daardoor is het aantal huishoudens enorm snel gestegen: een groot deel van de kinderen heeft inmiddels 2 slaapkamers (1 bij pa en 1 bij ma), mensen wonen langer alleen voor ze samen gaan wonen en ouderen blijven langer op zichzelf wonen. Dat is geen bewuste sturing, dat zijn individuele keuzes.
Nou dat ouderen langer op zichzelf blijven wonen is wel degelijk mede door keuzes van de overheid….
pi_220851351
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Nou dat ouderen langer op zichzelf blijven wonen is wel degelijk mede door keuzes van de overheid….
Nee, dat is andersom. Bejaardentehuizen stonden massaal leeg en konden personeel niet meer betalen. Personeel dat ook harder nodig was en is in de zorg.
pi_220851380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
https://utrecht.groenlinks.nl/standpunten/polder-rijnenburg

allemaal smoesjes vanwege groen gras

de overheid wil helpen met 500 miljoen voor sneltram,
de grondeigenaren willen ook voor 200 miljoen meedoen
maar Groen links doet net of ze niets hoort,
[..]
https://utrecht.groenlinks.nl/standpunten/polder-rijnenburg
[..]

En nu het meest recente programma, want jij pakt een behoorlijk oude:

https://cdn.groenlinkspvd(...)-GroenLinks-PvdA.pdf

quote:
Ook in Rijnenburg bouwen we woningen bij wanneer we binnenstedelijk rond zijn, waarbij groen, sociale woningbouw en hoogwaardig openbaar vervoer randvoorwaardelijk is. Zoals met het Rijk en andere partners afgesproken, bouwen we vanaf 2035 maximaal 25.000 woningen in Rijnenburg. Dit doen we alleen in het zuidelijke stuk, met hoge eisen rondom betaalbaarheid en sociale huur, voorzieningen, groen en OV. Daarbij houden we rekening met het waterniveau en risico’s bij bouw in het gebied, inclusief de kans op eventuele verzakking. In de nieuwe buurten van Groot Merwede maken we ook ruimte voor sport en recreatie. We willen waterberging in Rijnenburg verbinden met recreatie en roeien.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2026 23:14:33 ]
  donderdag 21 mei 2026 @ 07:27:58 #81
511221 Hetekip
Depressief
pi_220851780
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga jij je eens inlezen, Utrecht bouwt echt als een razende. De woningcorporaties hebben, net als landelijk, in 2025 een recordaantal woningen gebouwd.

Dit zijn de plannen van de Stad: https://onderzoek.utrecht.nl/bevolkingsprognose/1-samenvatting
71.000 woningen worden er bijgebouwd.


Je weet ook best dat het college met GL (en PvdA, D66, CU en Student&Starter) de plannen voor Rijnenburg met 25.000 woningen heeft ontworpen.
https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=51941
https://www.ad.nl/utrecht(...)-doorbraak~a7dbfaec/
Ik woon dan niet daar, in Utrecht. Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220851806
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:27 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik woon dan niet daar, in Utrecht. Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Limburg wil volgens mij tot 2030 30.000-50.000 huizen bouwen, waarbij 66% in de categorie 'betaalbare woning ' valt. Zoals sociale huur en koopwoningen voor starters.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220851808
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:27 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik woon dan niet daar, in Utrecht. Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Dat laatste: het idee is meestal dat mensen doorstromen. Starters kunnen vrijwel nooit nieuwbouw betalen, maar mensen die de nieuwbouw kopen laten wel huizen voor starters achter. In mijn gemeente is dat iig bewust beleid.

Hoe het verder met Limburg zit weet ik niet, dat is voor mij als Groninger wel erg ver. Ik weet alleen dat er een deal ligt voor behoorlijk wat huizen: https://www.limburg.nl/onderwerpen/wonen/woondeal-limburg/


Mijn gemeente heeft trouwens meeer gebouwd dan gepland en ook de komende 4 jaar lijkt dat te worden gerealiseerd: https://www.rtvnoord.nl/p(...)-zijn-er-waargemaakt
pi_220851851
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Limburg wil volgens mij tot 2030 30.000-50.000 huizen bouwen, waarbij 66% in de categorie 'betaalbare woning ' valt. Zoals sociale huur en koopwoningen voor starters.
Heb je er ook een opleverdatum bij?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220851871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:27 schreef Hetekip het volgende:
Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Wordt het toch emigreren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220851905
Duitsland heeft trouwens een miljoen daklozen: https://straatconsulaat.n(...)tallen-stijgen-door/
De bouw is daar ook vastgelopen: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=57604
En ze hebben een tekort van 1,4 miljoen woningen: https://nl.marketscreener(...)gen-ce7e58d9dc8ff12d
De verwachte bouw van 200.000 per jaar is de helft van de opgave die nodig is.


Die act dat het daar allemaal beter gaat kan wel stoppen. Het gaat daar nog slechter dan hier met de woningbouw.
  donderdag 21 mei 2026 @ 08:17:45 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851918
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:27 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik woon dan niet daar, in Utrecht. Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Europa heeft geen idee wat er nog op hun afkomt , links denkt nog steeds dat ze allemaal gevlucht zijn en hier komen voor een kop soep
Nou ik kom regelmatig in delen van Afrika en iedereen daar heeft het over naar Europa gaan om te WERKEN en geld verdienen voor thuis
https://www.populationpyramid.net/africa/2024/

Daar groeit de populatie Afrika met ruim 45 miljoen mensen PER JAAR
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220852078
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Europa heeft geen idee wat er nog op hun afkomt , links denkt nog steeds dat ze allemaal gevlucht zijn en hier komen voor een kop soep
Nou ik kom regelmatig in delen van Afrika en iedereen daar heeft het over naar Europa gaan om te WERKEN en geld verdienen voor thuis
https://www.populationpyramid.net/africa/2024/

Daar groeit de populatie Afrika met ruim 45 miljoen mensen PER JAAR
Hoeveel van degenen die het er over hebben zijn inmiddels vertrokken?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220852088
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:12 schreef Hanca het volgende:
Duitsland heeft trouwens een miljoen daklozen: https://straatconsulaat.n(...)tallen-stijgen-door/
De bouw is daar ook vastgelopen: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=57604
En ze hebben een tekort van 1,4 miljoen woningen: https://nl.marketscreener(...)gen-ce7e58d9dc8ff12d
De verwachte bouw van 200.000 per jaar is de helft van de opgave die nodig is.


Die act dat het daar allemaal beter gaat kan wel stoppen. Het gaat daar nog slechter dan hier met de woningbouw.
Wereldwijd is er een tekort aan woningen.
En bijna overal zijn de buitenlanders aangewezen als schuldige.
Hier de gelukszoekers, in Uruguay de rijke Europeanen, op Gran Canaria de toerist, etc.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220852692
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Europa heeft geen idee wat er nog op hun afkomt , links denkt nog steeds dat ze allemaal gevlucht zijn en hier komen voor een kop soep
Nou ik kom regelmatig in delen van Afrika en iedereen daar heeft het over naar Europa gaan om te WERKEN en geld verdienen voor thuis
https://www.populationpyramid.net/africa/2024/

Daar groeit de populatie Afrika met ruim 45 miljoen mensen PER JAAR
Mensen die hier komen werken met een werkvergunning zijn dan ook gewoon welkom en zelfs heel erg nodig. Geen probleem voor Europa dus, eerder voor Afrika omdat het de beter opgeleiden zijn die dit kunnen doen.
pi_220853037
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is andersom. Bejaardentehuizen stonden massaal leeg en konden personeel niet meer betalen. Personeel dat ook harder nodig was en is in de zorg.
Dat kun je wel weer eens hard roep maar waarom stonden die massaal leeg? Ai zegt toch echt dit
"Door extreem stijgend overheidsbeleid om ouderen langer zelfstandig te laten wonen en aangescherpte toelatingseisen, ontstond er gigantische leegstand."

Verder hebben we nu de zorgmedewerkers die de thuiswonende zorgbehoevende bejaarde mensen verzorgen waarbij ze 50% van hun tijd van cliënt naar cliënt aan het reizen zijn . Totaal inefficiëntie gecreëerd door maar te denken dat langer thuis wonen beter is voor de maatschappij. De doorstroming op de huizenmarkt stokt al jaren omdat ouderen idd langer thuis blijven wonen dan we weer veel regeling optuigen om bijvoorbeeld dure trapliften, voorziening voor bad en douche, enz in huizen te laten plaatsen..
pi_220853075
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat kun je wel weer eens hard roep maar waarom stonden die massaal leeg? Ai zegt toch echt dit
"Door extreem stijgend overheidsbeleid om ouderen langer zelfstandig te laten wonen en aangescherpte toelatingseisen, ontstond er gigantische leegstand."
Dan zit AI er weer, zoals vrijwel altijd, naast. AI is geen bron, je kunt nog beter navraag doen op de kleuterschool.

Ja, nadat er al veel leegstand was zijn de eisen aangescherpt in 2014, maar de trend was al langer om veel later naar een bejaardentehuis te vertrekken. Waar in de jaren 80 nog veel mensen met 65 jaar gingen, was dat rond 2000 al naar 80 jaar verschoven. De aanscherping was er toen met name juist vanwege die leegstand: met strenge eisen konden ze een hoop van die lege bejaardentehuizen sluiten. Al waren er al veel gesloten tussen 2000 en 2010, nog voor de overheid er iets mee deed dus.


En de ouderen willen gewoon langer thuis wonen, dat is de reden dat ze niet verhuizen. Niemand wil meer met 65 in een bejaardenflat. Komt niet door overheidsbeleid, je ziet ook dit namelijk europabreed.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 10:18:39 ]
pi_220853200
Beste hanca zolang jij zoals ik vaker gezien heb hier maar dingen schreeuwt die vaak iets met klokken en klepels en halve feitjes te maken hebben, heb ik toch al meer vertrouwen in AI met een juiste vraagstelling.. :D

En ouderen willen langer thuis wonen Tja als een overheid dat als mantra verspreid wordt dit ook door de hulpbehoevende ouderen als een feit aangenomen. Jeugd wil ook liever niet naar school. In een maatschappij moet je soms moeilijke keuzes maken en als we de zorgkosten in de hand willen houden moeten we onze dure en weinige zorgmedewerkers ook niet 50% van hun tijd aan reistijd tussen cliënten laten besteden..
pi_220853293
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:31 schreef Basp1 het volgende:
Beste hanca zolang jij zoals ik vaker gezien heb hier maar dingen schreeuwt die vaak iets met klokken en klepels en halve feitjes te maken hebben, heb ik toch al meer vertrouwen in AI met een juiste vraagstelling.. :D

En ouderen willen langer thuis wonen Tja als een overheid dat als mantra verspreid wordt dit ook door de hulpbehoevende ouderen als een feit aangenomen. Jeugd wil ook liever niet naar school. In een maatschappij moet je soms moeilijke keuzes maken en als we de zorgkosten in de hand willen houden moeten we onze dure en weinige zorgmedewerkers ook niet 50% van hun tijd aan reistijd tussen cliënten laten besteden..
Tja, dan vertrouw jij maar op het leugenachtige AI. Veel plezier er mee.

Die bejaardentehuizen waren kamertjes van 16m2 (dat was de gemiddelde maat), gebouwd in de jaren 60 en 70. Niemand wil meer zo wonen. En al helemaal niet meer als tegenwoordig fitte zestiger. Vroeger was je toen oud en zat je achter de geraniums. Doen alsof dat nog een optie is, is extreem je kop in het zand steken.

Langer thuis wonen is gewoon een gevolg van gezonder ouder worden.

En ja, het is goed dat er nu seniorenflats en knarrenhofjes worden gebouwd. Daar is behoefte aan. Aan een bejaardenhuis met kleine kamertjes van 16m2 (waar dus je bed in stond, je zat als je niet in een gedeelde ruimte wilde zijn de hele dag in je slaapkamer) en een gedeelde badkamer, zoals de gesloten bejaardenhuizen allemaal waren, is geen enkele behoefte meer. Seniorenflats met fatsoenlijke woningen van minstens 55/60m2, dat wel. En die zijn er ook en worden ook gebouwd.
pi_220853403
We zien nu zelfs dat de verpleeghuizen leeglopen, ook daar wil men niet meer wonen: https://nos.nl/artikel/25(...)iever-thuis-verzorgd

Mensen dwingen ergens te gaan wonen, bijvoorbeeld door ze de zorg aan huis te ontzeggen, is wat mij betreft geen optie.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 10:49:37 ]
pi_220853414
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:11 schreef Basp1 het volgende:
Verder hebben we nu de zorgmedewerkers die de thuiswonende zorgbehoevende bejaarde mensen verzorgen waarbij ze 50% van hun tijd van cliënt naar cliënt aan het reizen zijn . Totaal inefficiëntie gecreëerd door maar te denken dat langer thuis wonen beter is voor de maatschappij. De doorstroming op de huizenmarkt stokt al jaren omdat ouderen idd langer thuis blijven wonen dan we weer veel regeling optuigen om bijvoorbeeld dure trapliften, voorziening voor bad en douche, enz in huizen te laten plaatsen..
Heb er verder geen details bij, maar denk dat ouderen thuis af en toe wassen en in hun bejaardenstoel laten verkommeren, voor de samenleving een stuk goedkoper is dan de bejaardenhuizen in stand houden met alle exploitatiekosten van dien.
En inderdaad, wat je al zegt: hoogbejaarden blijven alleen achter in hun grote eengezinswoning. Wat mij persoonlijk betreft (en alle bejaarden die ik ken): liever tussen 6 plankjes het oude huis uitgedragen worden, dan wegkwijnen in een bejaarden/verzorgingstehuis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220853420
Beste hanca ik heb het bewust over zorgbehoevende ouderen dat jij steeds een groep vitale ouderen ook in het argumentatie betrekt maakt het nogal een vreemde discussie.

Dat er onder de bevolking geen behoefte is, dan krijgen we dadelijk nog torentje redenaties van jou dat we maar voor iedereen in Nederland een vrijstaand huis met veel vrije ruimte moeten gaan bouwen want dat wil iedereen.. :')
pi_220853434
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Beste hanca ik heb het bewust over zorgbehoevende ouderen dat jij steeds een groep vitale ouderen ook in het argumentatie betrekt maakt het nogal een vreemde discussie.
Het ging over bejaardenhuizen, daar woonden geen hulpbehoevende ouderen. Dus die er uit trekken maakt het een rare discussie

quote:
Dat er onder de bevolking geen behoefte is, dan krijgen we dadelijk nog torentje redenaties van jou dat we maar voor iedereen in Nederland een vrijstaand huis met veel vrije ruimte moeten gaan bouwen want dat wil iedereen.. :')
Als verpleeghuizen nu al leeglopen, kun je keihard aan een dood paard trekken en de bevolking ongelukkig maken, of je woonvisie aanpassen aan de wensen. 55+-flats en knarrenhofjes, die wel meer in trek zijn, bouwen is een veel verstandigere optie. Zorg dat je genoeg gelijkvloers bouwt voor de dubbele vergrijzing in Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 10:57:02 ]
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:39 #99
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853455
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoeveel van degenen die het er over hebben zijn inmiddels vertrokken?
je bedoelt van diegenen die op vakantie gaan met hun 3 kinderen naar Opa en Oma en inmiddels weer terug zijn

quote:
AI-overzicht
Syrische vluchtelingen die vrijwillig terugkeren naar hun land van herkomst, kunnen rekenen op een financiële terugkeerondersteuning van 5.000 euro per volwassene.

Voor minderjarige kinderen geldt een bedrag van 2.500 euro.
Dit bedrag is door de overheid ingesteld als stimulans voor herintegratie en wederopbouw.

Dienst Terugkeer en Vertrek
+1
De belangrijkste voorwaarden en details van deze regeling zijn:
Doelgroep: De tijdelijke verhoogde ondersteuning is bedoeld voor Syriërs die in Nederland verblijven, ongeacht of ze nog in de asielprocedure zitten of al een verblijfsvergunning hebben.

Uitbetaling: Het bedrag wordt doorgaans op de dag van vertrek contant uitgereikt op de luchthaven.
Reiskosten: Naast de financiële toelage worden ook de kosten voor de vliegreis naar Syrië vergoed.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853464
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:48 schreef Hanca het volgende:
We zien nu zelfs dat de verpleeghuizen leeglopen, ook daar wil men niet meer wonen: https://nos.nl/artikel/25(...)iever-thuis-verzorgd

Wat een berichtgeving. :')

"Na jarenlange tekorten staan kamers in verpleeghuizen steeds vaker leeg. Precieze cijfers zijn er nog niet, maar de wachtlijsten voor een plek in het verpleeghuis nemen af"

Er staan dus kamers leeg maar er zijn nog wel wachtlijsten voor een plek en geen precieze cijfers en dat moeten we dan serieus nemen.. :s)
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:03:16 #101
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853465
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Beste hanca ik heb het bewust over zorgbehoevende ouderen dat jij steeds een groep vitale ouderen ook in het argumentatie betrekt maakt het nogal een vreemde discussie.

Dat er onder de bevolking geen behoefte is, dan krijgen we dadelijk nog torentje redenaties van jou dat we maar voor iedereen in Nederland een vrijstaand huis met veel vrije ruimte moeten gaan bouwen want dat wil iedereen.. :')
niet iedereen die als oudere graag gecontroleerd sociaal wil wonen is hulp behoevend, das een belediging he
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html

https://www.langleventhuisflats.nl/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853473
Ook genoeg gelijkvloers bouwen is niet genoeg.

Ouderen die niet naar zorginstellingen willen
Wijkzorg die qua capaciteit niet voldoende is
Overheid die er geen geld aan wil besteden.

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen
En hun werkgevers ook niet

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:07:47 #103
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853486
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen die hier komen werken met een werkvergunning zijn dan ook gewoon welkom en zelfs heel erg nodig. Geen probleem voor Europa dus, eerder voor Afrika omdat het de beter opgeleiden zijn die dit kunnen doen.
Het is wel beter nu dan vorig jaar ,maar nog steeds erg lastig om te werken voor asielzoekers

quote:
AI-overzicht
Asielzoekers in Nederland mogen onder bepaalde voorwaarden werken. .

De belangrijkste criteria zijn dat zij minimaal 6 maanden in de asielprocedure moeten zitten (de zogenaamde wachttijd) en hun werkgever een tewerkstellingsvergunning (TWV) voor hen aanvraagt.

Daarnaast is er geen beperking meer op het maximale aantal weken dat zij per jaar mogen werken.

Rijksoverheid
Hieronder staan de specifieke voorwaarden en regels op een rij:

Wachttijd: De asielaanvraag moet minimaal 6 maanden in behandeling zijn bij de IND.

Documenten: De asielzoeker moet in het bezit zijn van een geldig W-document (het bewijs van rechtmatig verblijf).
Werkvergunning: De werkgever is verplicht om een TWV aan te vragen bij het UWV.

Geen limiet: Het oude maximum van 24 weken werken per jaar is afgeschaft; asielzoekers mogen nu het hele jaar door werken (mits de vergunning dit toelaat).
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853492
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat een berichtgeving. :')

"Na jarenlange tekorten staan kamers in verpleeghuizen steeds vaker leeg. Precieze cijfers zijn er nog niet, maar de wachtlijsten voor een plek in het verpleeghuis nemen af"

Er staan dus kamers leeg maar er zijn nog wel wachtlijsten voor een plek en geen precieze cijfers en dat moeten we dan serieus nemen.. :s)
Zorgverzekeraars geven al langer aan dat er leegstand is: https://www.zilverenkruis(...)gen-intramurale-zorg

En die wachtlijsten zijn nogal vreemd, er staan mensen ingeschreven die helemaal nog niet willen (zoals een 18 jarige zich vast inschrijft voor een sociale huurwoning) en er staan mensen op de wachtlijst van 2, 3 of zelfs meer verpleeghuizen: https://maxmagazine.nl/ar(...)d-in-verpleeghuizen/

Ook onderzoeken van de laatste maanden wijzen uit, er is leegstand, te veel plek in verpleeghuizen, ouderen willen er niet heen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-niet-heen~aeb2f8da/

Zoals VGZ al zegt: verpleeghuizen zijn de zorg van gisteren.
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:09:55 #105
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853495
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:05 schreef _Lily_ het volgende:
Ook genoeg gelijkvloers bouwen is niet genoeg.

Ouderen die niet naar zorginstellingen willen
Wijkzorg die qua capaciteit niet voldoende is
Overheid die er geen geld aan wil besteden.

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen
En hun werkgevers ook niet

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
Gecontroleerd socaal wonen is prima

bij mijn broer heeft de vader van de WMO schoonmaakster zijn hele zeldzame munten verzameling gestolen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:12:20 #106
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853502
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zorgverzekeraars geven al langer aan dat er leegstand is: https://www.zilverenkruis(...)gen-intramurale-zorg

En die wachtlijsten zijn nogal vreemd, er staan mensen ingeschreven die helemaal nog niet willen (zoals een 18 jarige zich vast inschrijft voor een sociale huurwoning) en er staan mensen op de wachtlijst van 2, 3 of zelfs meer verpleeghuizen: https://maxmagazine.nl/ar(...)d-in-verpleeghuizen/

Ook onderzoeken van de laatste maanden wijzen uit, er is leegstand, te veel plek in verpleeghuizen, ouderen willen er niet heen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-niet-heen~aeb2f8da/

Zoals VGZ al zegt: verpleeghuizen zijn de zorg van gisteren.
voor verpleeghuizen geeft men geen indicatie meer af , mijn broer zou er dolgraag heen willen

quote:
AI-overzicht
Het klopt dat de regels en toelating voor verpleeghuizen in de loop der jaren zijn veranderd, maar er worden nog altijd indicaties afgegeven.

Hier is een overzicht van hoe de toegang tot verpleeghuizen nu werkt:

Rijksoverheid
+1
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ): Voor een plek in een regulier verpleeghuis heeft u nog altijd een officiële indicatie nodig via de Wet langdurige zorg (Wlz).

Het CIZ beoordeelt of iemand hieraan voldoet.
Zorgprofielen: De indicatie wordt uitgedrukt in een zogeheten zorgprofiel.

U komt hiervoor in aanmerking als u permanent intensieve zorg of 24-uurs toezicht nodig heeft.

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853506
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:05 schreef _Lily_ het volgende:
Ook genoeg gelijkvloers bouwen is niet genoeg.

Ouderen die niet naar zorginstellingen willen
Wijkzorg die qua capaciteit niet voldoende is
Overheid die er geen geld aan wil besteden.

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen
En hun werkgevers ook niet

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
Geen mantelzorg willen geven is gewoon geen optie meer. We kunnen niet naar 1 op de 3 medewerkers in de zorg, dus moeten we er inderdaad naar toe dat er veel meer zorg door niet-zorgmedewerkers wordt gegeven. En ja, daar moeten werksituaties aan aangepast worden.
pi_220853684
Ik heb het al zo vaak geroepen en herhaal het weer, als je ouderen uit huin grote huizen wil krijgen, moet je het aantrekkelijker maken.

Het is voor het gros veel goedkoper om in hun huis te blijven zitten.

Als ik kijk naar mijn moeder, zou ze ook haar huis niet uit willen. Het is dat gezondheidtechnisch gewoonweg niet meer kan. En ze was gelukkig al heel lang ingeschreven voor de 55+ woningen in haar dorp. Anders had ze geen kant op gekund.
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:42:12 #109
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853801
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:31 schreef exode het volgende:
Ik heb het al zo vaak geroepen en herhaal het weer, als je ouderen uit huin grote huizen wil krijgen, moet je het aantrekkelijker maken.

Het is voor het gros veel goedkoper om in hun huis te blijven zitten.

Als ik kijk naar mijn moeder, zou ze ook haar huis niet uit willen. Het is dat gezondheidtechnisch gewoonweg niet meer kan. En ze was gelukkig al heel lang ingeschreven voor de 55+ woningen in haar dorp. Anders had ze geen kant op gekund.
juist en sociaal wonen met een tuin en gemeenschappelijke eet- en praat zaal , dat wil men wel , die heeft stef blok gesloten , want ouderen moesten thuis blijven wonen voortaan in hun veel te grote huizen

https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html

https://www.langleventhuisflats.nl/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853810
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:05 schreef _Lily_ het volgende:

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Nou prima toch? Zelfvoorzienendheid is een pijler waar de maatschappij op draait.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220853820
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen mantelzorg willen geven is gewoon geen optie meer.
:')

Mijn pa woont op 2 uur reizen van mij dus mantelzorg als hij dat nodig gaat hebben als serieuze optie zien is ook nogal bizar in de wereld der ouderenzorg..
pi_220853821
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:31 schreef exode het volgende:

Het is voor het gros veel goedkoper om in hun huis te blijven zitten.

Het is voor de samenleving als geheel, veel goedkoper.

De vroegere bejaardenhuizen zijn o.a. weer opgevuld met GGZ-cliënten die intramuraal te veel kostten en nu wegkwijnen in een bejaardenhokje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220853825
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je bedoelt van diegenen die op vakantie gaan met hun 3 kinderen naar Opa en Oma en inmiddels weer terug zijn
[..]

Ligt Syrië in Afrika?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220853826
Kunnen die AI-overzichten achterwege gelaten worden? Ze worden hier als feit neergezet en zijn dat natuurlijk helemaal niet. Het vertroebelt de discussie
pi_220853830
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:31 schreef exode het volgende:

Het is voor het gros veel goedkoper om in hun huis te blijven zitten.


Met dank aan de onze overheden die ism de wbvs een total discrepantie tussen huren van dezelfde huizen hebben laten ontstaan..

Ik woon in een flat waar een gedeelte nog sociale huur is toen ik er ook als huurder kwam wonen betaalde ik al 50% meer huur als mensen die er al 20 jaar woonden..
pi_220853844
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:31 schreef exode het volgende:
Ik heb het al zo vaak geroepen en herhaal het weer, als je ouderen uit huin grote huizen wil krijgen, moet je het aantrekkelijker maken.

Het is voor het gros veel goedkoper om in hun huis te blijven zitten.

Als ik kijk naar mijn moeder, zou ze ook haar huis niet uit willen. Het is dat gezondheidtechnisch gewoonweg niet meer kan. En ze was gelukkig al heel lang ingeschreven voor de 55+ woningen in haar dorp. Anders had ze geen kant op gekund.
Eens. Geen bejaardentehuizen met kleine kamertjes, maar fatsoenlijke gelijkvloerse woningen en flats. Ook niet allemaal geconcentreerd, maar in elke buurt wat, zodat ouderen hun bekende wijk waar ze elke dag een rondje lopen met de hond en aanspraak hebben niet uit hoeven.
pi_220853870
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Geen bejaardentehuizen met kleine kamertjes, maar fatsoenlijke gelijkvloerse woningen en flats. Ook niet allemaal geconcentreerd, maar in elke buurt wat, zodat ouderen hun bekende wijk waar ze elke dag een rondje lopen met de hond en aanspraak hebben niet uit hoeven.
Ja, exact. Mijn moeder is bijna 80 en wil absoluut niet tussen de 'ouwe lijken' wonen. De zeuren alleen maar de hele dag zegt ze. Ik snap dat wel. Je gaat je met de dag beroerder voelen tussen de oude,zieke mensen.

Nu gaat ze in een 55+ appartement wonen tussen de koopwoningen met gezinnen etc. Het complex zelf telt slechts 6 appartementen. Kom daar maar eens tussen.

Maar ze krijgt nu een behoorlijk vermogen en mag vervolgens overal gaan aftikken. Daar zou ze zelf niet voor gekozen hebben, maar het kan niet anders meer.
pi_220853969
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:05 schreef _Lily_ het volgende:
Ook genoeg gelijkvloers bouwen is niet genoeg.

Ouderen die niet naar zorginstellingen willen
Wijkzorg die qua capaciteit niet voldoende is
Overheid die er geen geld aan wil besteden.

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen
En hun werkgevers ook niet

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
De thuiszorg piept en kraakt nu al. Daar kwam ik achter tijdens de mantelzorg voor mijn moeder. Weinig personeel, veel ziekteuitval, veel verloop in personeel en weinig animo van jongeren om dit werk te gaan doen.

Ik denk serieus dat ik budget vrij zal moeten houden om zorg in te huren als het bij mij zover komt.
pi_220853995
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:57 schreef exode het volgende:

[..]
Ja, exact. Mijn moeder is bijna 80 en wil absoluut niet tussen de 'ouwe lijken' wonen. De zeuren alleen maar de hele dag zegt ze. Ik snap dat wel. Je gaat je met de dag beroerder voelen tussen de oude,zieke mensen.

Nu gaat ze in een 55+ appartement wonen tussen de koopwoningen met gezinnen etc. Het complex zelf telt slechts 6 appartementen. Kom daar maar eens tussen.

Maar ze krijgt nu een behoorlijk vermogen en mag vervolgens overal gaan aftikken. Daar zou ze zelf niet voor gekozen hebben, maar het kan niet anders meer.
Dat mensen die uit puur geluk vermogend werden (hun stenen werden meer waard, daar deden ze zelf niks voor) daar vervolgens belasting over mogen afdragen of mee mogen betalen in hun kosten heb ik geen enkel probleem mee. Ik snap ook niet goed waarom een 80 jarige, wiens kinderen waarschijnlijk ook 50+ zijn, daar wel problemen mee zou hebben.
pi_220854179
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:05 schreef _Lily_ het volgende:
Ook genoeg gelijkvloers bouwen is niet genoeg.

Ouderen die niet naar zorginstellingen willen
Wijkzorg die qua capaciteit niet voldoende is
Overheid die er geen geld aan wil besteden.

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen
En hun werkgevers ook niet

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
En dat heeft maar 1 oorzaak. Namelijk dat er veel te veel mensen zijn.
pi_220854365
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
En dat heeft maar 1 oorzaak. Namelijk dat er veel te veel mensen zijn.
Nee teveel verwende mensen die alles willen en tegelijkertijd ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang erbij..

Als we bijvoorbeeld naar andere verstedelijkte gebieden in alleen al europa kijken zien we dat veel meer mensen daar in relatief kleine appartementen wonen, hier willen de meesten een huis met tuin dichtbij het centrum van de stad en graag sociale huur voor 690 euro per maand...
  donderdag 21 mei 2026 @ 12:54:41 #122
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220854435
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Kunnen die AI-overzichten achterwege gelaten worden? Ze worden hier als feit neergezet en zijn dat natuurlijk helemaal niet. Het vertroebelt de discussie
dat gereutel uit jouw onderbuik zijn dat feiten??


als jij een fout in kunt ontdekken dan hoor ik het graag

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2026 13:25:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220854448
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee teveel verwende mensen die alles willen en tegelijkertijd ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang erbij..

Als we bijvoorbeeld naar andere verstedelijkte gebieden in alleen al europa kijken zien we dat veel meer mensen daar in relatief kleine appartementen wonen, hier willen de meesten een huis met tuin dichtbij het centrum van de stad en graag sociale huur voor 690 euro per maand...
Het gaat niet alleen over wonen. Ook over zorg, onderwijs, sport, alles wat nodig is voor de mensen. Er zijn gewoon veel te veel mensen.
  donderdag 21 mei 2026 @ 12:57:56 #124
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220854456
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:57 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen over wonen. Ook over zorg, onderwijs, sport, alles wat nodig is voor de mensen. Er zijn gewoon veel te veel mensen.
ja maar wat doe je eraan , voorlopig komen er nog 2 miljard bij
en de geneeskunde die staat niet stil

https://www.populationpyramid.net/world/2024/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220854471
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja maar wat doe je eraan

https://www.populationpyramid.net/world/2024/
Proberen dat te beperken? Minder mensen toelaten, ook minder arbeidsmigranten. Subsidies voor fokken verminderen. Geen kindgebonden budget, kinderbijslag etc.?
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:02:14 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220854481
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:59 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Proberen dat te beperken? Minder mensen toelaten, ook minder arbeidsmigranten. Subsidies voor fokken verminderen. Geen kindgebonden budget, kinderbijslag etc.?
Prima, minder arbeidsmigranten, maar dat betekent om te beginnen dat allerlei bedrijvigheid, die voornamelijk voor de export is, niet meer in NL kan plaatsvinden.
Wat op zich prima is, want een deel van de bedrijvigheid die buitenproportioneel op arbeidsmigranten draait is ook enorm schadelijk voor het milieu.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:02:49 #127
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220854488
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:59 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Proberen dat te beperken? Minder mensen toelaten, ook minder arbeidsmigranten. Subsidies voor fokken verminderen. Geen kindgebonden budget, kinderbijslag etc.?
als jij een hekel aan kinderen hebt dan hoef je ze niet te nemen , verder gaat het jou niet aan wat anderen doen , ik heb al 7 kleinkinderen en kinderbijslag (fok premie) heeft me nooit iets gedaan om geen kinderen te nemen
ik vind die kleine mensen fantastisch
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220854498
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Prima, minder arbeidsmigranten, maar dat betekent om te beginnen dat allerlei bedrijvigheid, die voornamelijk voor de export is, niet meer in NL kan plaatsvinden.
Wat op zich prima is, want een deel van de bedrijvigheid die buitenproportioneel op arbeidsmigranten draait is ook enorm schadelijk voor het milieu.
Ik snap dat het maatregelen zijn die op andere gebieden schade geven. Net als dat sommige economen vinden dat er steeds meer werkende mensen nodig zijn om alles te kunnen blijven betalen, ook de pensioenen. Maar al deze mensen hebben ook van alles nodig, en er kan niet tot in den treure groei blijven. Daarom is downsizen, krimpen juist de oplossing. En dat gaat even heel zeer doen. Maar uiteindelijk is het beter.
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:06:02 #129
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220854503
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:04 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Daarom is downsizen, krimpen juist de oplossing. En dat gaat even heel zeer doen. Maar uiteindelijk is het beter.
https://www.populationpyramid.net/world/2024/

gaat niet gebeuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220854511
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:04 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik snap dat het maatregelen zijn die op andere gebieden schade geven. Net als dat sommige economen vinden dat er steeds meer werkende mensen nodig zijn om alles te kunnen blijven betalen, ook de pensioenen. Maar al deze mensen hebben ook van alles nodig, en er kan niet tot in den treure groei blijven. Daarom is downsizen, krimpen juist de oplossing. En dat gaat even heel zeer doen. Maar uiteindelijk is het beter.
Het voordeel voor een land van arbeidsmigranten is juist: ze hebben niet zo veel nodig. Ze zijn er vaak tijdelijk, nemen genoegen met een kleinere woning, hebben vaak weinig zorg nodig en tegen de tijd dat ze hulpbehoevend worden zijn ze al weer vertrokken naar hun thuisland. En de kosten voor opgroeien en opleiden heb je ook al niet.

Het probleem zit hem echt eerder bij die thuislanden.

Nadeel: ze nemen minder deel aan de samenleving.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 13:20:02 ]
pi_220854618
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat mensen die uit puur geluk vermogend werden (hun stenen werden meer waard, daar deden ze zelf niks voor) daar vervolgens belasting over mogen afdragen of mee mogen betalen in hun kosten heb ik geen enkel probleem mee. Ik snap ook niet goed waarom een 80 jarige, wiens kinderen waarschijnlijk ook 50+ zijn, daar wel problemen mee zou hebben.
De moraal van het verhaal ontgaat je. Het gaat niet om mij of jou, maar waarom zoveel ouderen dus in hun te grote huis blijven wonen.
Als haar gezondheid het toe zou hebben gelaten had ze nog jaren haar eengezinswoning 'bezet' gehouden.

Ik zie dat veel om me heen, waarom zouden ze verhuizen?
pi_220854656
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Prima, minder arbeidsmigranten, maar dat betekent om te beginnen dat allerlei bedrijvigheid, die voornamelijk voor de export is, niet meer in NL kan plaatsvinden.
Wat op zich prima is, want een deel van de bedrijvigheid die buitenproportioneel op arbeidsmigranten draait is ook enorm schadelijk voor het milieu.
Nederland houdt nogal kortzichtig imo vast aan hoe het nu is. Nederland exporteert! Vlees, bloemen, (kas-)groenten etc. Waarom men zo hard daaraan vast wilt houden weet ik niet. Een Nederland die niet zo zwaar leunt op voedsel-export zou voor Nederland heel goed zijn. Veel minder lokale milieu-belasting, meer ruimte voor wonen en recreatie. Waarom niet meer inzetten op kennis en technologie ipv landbouwproducten?
  donderdag 21 mei 2026 @ 14:21:42 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220854894
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:04 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik snap dat het maatregelen zijn die op andere gebieden schade geven. Net als dat sommige economen vinden dat er steeds meer werkende mensen nodig zijn om alles te kunnen blijven betalen, ook de pensioenen. Maar al deze mensen hebben ook van alles nodig, en er kan niet tot in den treure groei blijven. Daarom is downsizen, krimpen juist de oplossing. En dat gaat even heel zeer doen. Maar uiteindelijk is het beter.
Ik vind het geen schade hoor, als we milieuvervuilende bedrijvigheid waarvoor we arbeidskrachten uit andere landen moeten halen hier laten verdwijnen, in feite is dat soort productie immers al niet meer rendabel als ze het door Nederlanders zouden moeten laten doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220854899
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het voordeel voor een land van arbeidsmigranten is juist: ze hebben niet zo veel nodig.
Tja en dan blijkt na al die jaren opeens dat er toch er veel arbeidsmigranten toch blijven hangen uit 2018.

Driekwart van de ondervraagden zegt van plan te zijn in Nederland te blijven. Slechts 19 procent ziet zijn toekomst in Polen

Verder gaan we als Nederland bizar om met de huisvestiging eisen voor arbeidsmigranten 2 mensen op een kamer. Pas vanaf 2026 de oppervlakte per persoon in een wooneenheden van 13 vierkante meter naar 15 gegaan waardoor de Gillissen en andere vakantiepark beheerders mega winsten gemaakt hebben.. Terwijl we voor onze andere migranten dan weer het tegenovergestelde doen en ze van ruime woonruimte voorzien.
  donderdag 21 mei 2026 @ 14:29:38 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220854937
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:26 schreef exode het volgende:

[..]
De moraal van het verhaal ontgaat je. Het gaat niet om mij of jou, maar waarom zoveel ouderen dus in hun te grote huis blijven wonen.
Als haar gezondheid het toe zou hebben gelaten had ze nog jaren haar eengezinswoning 'bezet' gehouden.

Ik zie dat veel om me heen, waarom zouden ze verhuizen?
Nou, een deel zal vooral geen zin hebben hun zooi uit te zoeken en overbodige meuk weg te doen.
Van die shit die ze al 60 jaar bewaren "voor de (klein)kinderen" of "omdat het ooit handig is".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220854984
https://nos.nl/artikel/26(...)en-echt-een-keerpunt

Benieuwd of dit soort berichten nog een bommetje leggen onder het al dan niet versneld afbouwen van de HRA.
blablablabla
pi_220854994
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, een deel zal vooral geen zin hebben hun zooi uit te zoeken en overbodige meuk weg te doen.
Van die shit die ze al 60 jaar bewaren "voor de (klein)kinderen" of "omdat het ooit handig is".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoeft op zich ook geen drama te zijn toch? Mijn vader is heel netjes en heeft totaal geen overbodige meuk, mijn schoonvader daarentegen :X Wij hebben al besloten dat als hij komt te overlijden er een container komt en we daar zo alles in flikkeren. Mijn zwager is vrachtwagenchauffeur en kan af en aan rijden dus dat moet in een paar dagen te doen zijn.
blablablabla
pi_220855090
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:59 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Proberen dat te beperken? Minder mensen toelaten, ook minder arbeidsmigranten. Subsidies voor fokken verminderen. Geen kindgebonden budget, kinderbijslag etc.?
Maar Nederland klaagt dat we dan niet genoeg arbeidscapaciteit hebben
  donderdag 21 mei 2026 @ 15:00:30 #139
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220855098
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Hoeft op zich ook geen drama te zijn toch? Mijn vader is heel netjes en heeft totaal geen overbodige meuk, mijn schoonvader daarentegen :X Wij hebben al besloten dat als hij komt te overlijden er een container komt en we daar zo alles in flikkeren. Mijn zwager is vrachtwagenchauffeur en kan af en aan rijden dus dat moet in een paar dagen te doen zijn.
ik ben nu al steeds overbodige meuk op aan het ruimen , knoert van bankstel naar de stort en twee niet al te grote stoelen aangeschaft

mega grote koelkast weg en nieuwe koelkast op oude mensen grootte aangeschaft , ik zit nog met een mega grote kledingkast die zonde is om weg te gooien

twee slaapkamers leeg gemaakt , zolder leeg, als ik naar een sociaal wonen omgeving voor ouderen kan dan doe ik het
neem ik me laptop mee en weg ben ik op me fiets
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220855108
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:26 schreef exode het volgende:

[..]
De moraal van het verhaal ontgaat je. Het gaat niet om mij of jou, maar waarom zoveel ouderen dus in hun te grote huis blijven wonen.
Als haar gezondheid het toe zou hebben gelaten had ze nog jaren haar eengezinswoning 'bezet' gehouden.

Ik zie dat veel om me heen, waarom zouden ze verhuizen?
Opzich is dat ook niet erg toch. Waarom zouden we die ouderen hun dat huis misgunnen
Tot nu toe was het niet gebruikelijk in Nederland dat we kijken naar eenpersoonshuishoudens als “asociaal” omdat ze een huis bezet houden. En voor we dat doen mag de overheid ook wel eerst andere maatregelen nemen.

Lijkt mij dat we op andere vlakken genoegen moeten nemen met minder. Diensten en consumptie bijvoorbeeld
pi_220855118
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ben nu al steeds overbodige meuk op aan het ruimen , knoert van bankstel naar de stort en twee niet al te grote stoelen aangeschaft

mega grote koelkast weg en nieuwe koelkast op oude mensen grote aangeschaft , ik zit nog met een mega grote kledingkast die zonde is om weg te gooien

twee slaapkamers leeg gemaakt , zolder leeg, als ik naar een sociaal wonen omgeving voor ouderen kan dan doe ik het
Oh een bankstel vind ik niet onder overbodige meuk vallen. Hij heeft alle bankafschriften bewaard tot 40 jaar geleden zeker, gereedschappen en elektronica ligt de hele zolder mee vol. Laatst moest ik een gaatje dichten kreeg ik een tube alabastine mee die inmiddels gefossiliseerd was. Had hij sinds 1994 liggen, zulke dingen... tja.

Het is ook wel een beetje die generatie die niks weg willen gooien omdat het A vroeger duur was en B je leerde dat het altijd nog eens van pas kon komen.
blablablabla
pi_220855121
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 14:38 schreef Elan het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)en-echt-een-keerpunt

Benieuwd of dit soort berichten nog een bommetje leggen onder het al dan niet versneld afbouwen van de HRA.
Zou zeker kunnen. Als jonge huizenbezitter ben je niet zo stinkend rijk als de maatschappij wel denkt. Daarnaast zijn de gemeentebelastingen enorm hoog geworden omdat de gemeente de stijgende kosten doorschuift naar huizenbezitters. Het is echt shocking wat ik dit jaar aan gemeentebelasting moest betalen
  donderdag 21 mei 2026 @ 15:12:55 #143
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220855169
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:05 schreef Elan het volgende:

[..]
Oh een bankstel vind ik niet onder overbodige meuk vallen.
als ie veel te groot is voor de huidige situatie en de toekomst wel, net als een veel te grote auto.
dan is het volstrekt overbodig, downsizen is niet eenvoudig en vergt terdege planning

ik zou best van 180 m2 naar 40 m2 gaan en dan moet passen

jonge mensen moeten kijken naar grote huizen voor de toekomst, i

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2026 15:29:05 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220855188
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Zou zeker kunnen. Als jonge huizenbezitter ben je niet zo stinkend rijk als de maatschappij wel denkt. Daarnaast zijn de gemeentebelastingen enorm hoog geworden omdat de gemeente de stijgende kosten doorschuift naar huizenbezitters. Het is echt shocking wat ik dit jaar aan gemeentebelasting moest betalen
Gemeentebelastingen zijn het topje van de ijsberg maar idd wel symbolisch, ik vind alles echt heel duur geworden. Terwijl er vorig jaar uit onderzoek juist bleek dat de koopkracht enorm gestegen was.
blablablabla
pi_220855284
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 14:38 schreef Elan het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)en-echt-een-keerpunt

Benieuwd of dit soort berichten nog een bommetje leggen onder het al dan niet versneld afbouwen van de HRA.
De oplossing staat al in het artikel: "Daarom nemen ze maatregelen. Het grootste deel bespaart op bijvoorbeeld een vakantie, bezoek aan een restaurant of andere uitjes om de woonlasten te kunnen betalen. Soms bezuinigen ze ook op boodschappen en zeggen ze abonnementen op."

Kwestie van prioriteiten dus. Saillant detail is natuurlijk dat bij de annuïtaire hypotheek (gedwongen populair jonge mensen/starters) de woonlasten stijgen in de loop der jaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-05-2026 15:40:34 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220855327
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nederland houdt nogal kortzichtig imo vast aan hoe het nu is. Nederland exporteert! Vlees, bloemen, (kas-)groenten etc. Waarom men zo hard daaraan vast wilt houden weet ik niet. Een Nederland die niet zo zwaar leunt op voedsel-export zou voor Nederland heel goed zijn. Veel minder lokale milieu-belasting, meer ruimte voor wonen en recreatie. Waarom niet meer inzetten op kennis en technologie ipv landbouwproducten?
Ik vind het verbijsterend dat we sinds de energiecrisis van 1973 (die ik rolschaatsend op de snelweg, heb meegemaakt) geen echt beleid hebben gemaakt om van energieimporteur, onafhankelijk van olie uit het Midden Oosten, gas uit Rusland of kWh's uit Frankrijk te worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220855368
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:02 schreef _Lily_ het volgende:
Waarom zouden we die ouderen hun dat huis misgunnen
Tot nu toe was het niet gebruikelijk in Nederland dat we kijken naar eenpersoonshuishoudens als “asociaal” omdat ze een huis bezet houden.
Veelal is er geen alternatief, of is het alternatief en duurder en minder aantrekkelijk/comfortabel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220855402
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:32 schreef blomke het volgende:

[..]
De oplossing staat al in het artikel: "Daarom nemen ze maatregelen. Het grootste deel bespaart op bijvoorbeeld een vakantie, bezoek aan een restaurant of andere uitjes om de woonlasten te kunnen betalen. Soms bezuinigen ze ook op boodschappen en zeggen ze abonnementen op."

Kwestie van prioriteiten dus. Saillant detail is natuurlijk dat bij de annuïtaire hypotheek (gedwongen populair jonge mensen/starters) de woonlasten stijgen in de loop der jaren.
Stoppen met leuke dingen doen is geen duurzame oplossing. Ook slecht voor de economie als mensen gedwongen de hand op de knip houden.

Zelfde met jonge mensen die hun goede jaren alleen maar bezig zijn met werken en sparen in de hoop ooit een huis te kunnen krijgen terwijl de generatie boomers een Premie A woning in de schoot geworpen kregen op hun twintigste.
blablablabla
  donderdag 21 mei 2026 @ 16:16:57 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220855623
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Stoppen met leuke dingen doen is geen duurzame oplossing. Ook slecht voor de economie als mensen gedwongen de hand op de knip houden.

Zelfde met jonge mensen die hun goede jaren alleen maar bezig zijn met werken en sparen in de hoop ooit een huis te kunnen krijgen terwijl de generatie boomers een Premie A woning in de schoot geworpen kregen op hun twintigste.
De premie A woning was meer een zekerheidstelling voor de hypotheekgever , iedere 3 jaar kreeg je een inkomenstoets

en als je samen met je vriendin teveel verdiende wat bijna altijd het geval was dan was je de belofte van 30 jaar premie bij de eerste inkomenstoets al kwijt ,. ik heb nooit van iemand gehoord die langer dan twee termijnen de premie hield

Maar je had wel een mooi modern nieuwbouwhuis , dat wel

maar voor de hypotheekgever was er zekerheid en je kreeg 100% gemeente garantie dat wel , toen wilde men wel; bouwen op weilanden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220855665
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 16:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De premie A woning was meer een zekerheidstelling voor de hypotheekgever , iedere 3 jaar kreeg je een inkomenstoets

en als je samen met je vriendin teveel verdiende wat bijna altijd het geval was dan was je de belofte van 30 jaar premie bij de eerste inkomenstoets al kwijt ,. ik heb nooit van iemand gehoord die langer dan twee termijnen de premie hield

Maar je had wel een mooi modern nieuwbouwhuis , dat wel

maar voor de hypotheekgever was er zekerheid en je kreeg 100% gemeente garantie dat wel , toen wilde men wel; bouwen op weilanden
Het zal wel maar mensen kwamen op die manier (zeker naar huidige standaarden) zeer jonge leeftijd al aan hun eigen woning. Over het algemeen ook nog eens op 1 salaris.

Als je ziet wat veel van die huizen tegenwoordig waard zijn profiteert die groep ook nog eens dubbel.
blablablabla
pi_220855762
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:32 schreef blomke het volgende:

[..]
De oplossing staat al in het artikel: "Daarom nemen ze maatregelen. Het grootste deel bespaart op bijvoorbeeld een vakantie, bezoek aan een restaurant of andere uitjes om de woonlasten te kunnen betalen. Soms bezuinigen ze ook op boodschappen en zeggen ze abonnementen op."

Kwestie van prioriteiten dus. Saillant detail is natuurlijk dat bij de annuïtaire hypotheek (gedwongen populair jonge mensen/starters) de woonlasten stijgen in de loop der jaren.
Nouja hoewel je dat niet perse voelt want je draagt gedurende de hele looptijd bruto hetzelfde bedrag af en doorgaans voel je dat in de toekomst minder in je portemonnee door inflatie en inkomensstijging. Daarnaast kan je bedrag dalen door extra aflossen.
pi_220855788
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, een deel zal vooral geen zin hebben hun zooi uit te zoeken en overbodige meuk weg te doen.
Van die shit die ze al 60 jaar bewaren "voor de (klein)kinderen" of "omdat het ooit handig is".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is natuurlijk ook wel aanlokkelijk om te doen als je zoveel ruimte hebt. Mijn moeder komt nooit op zolder bijvoorbeeld, dus het staat daar helemaal vol.

Wij wonen zelf op 85 vierkante meter, wij zijn erg goed in dingen weggooien/weggeven/verkopen. Maar dat is omdat het anders niet past 8-)
pi_220855815
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:32 schreef blomke het volgende:
. Saillant detail is natuurlijk dat bij de annuïtaire hypotheek (gedwongen populair jonge mensen/starters) de woonlasten stijgen in de loop der jaren.
En hoeveel gaat dat stijgen in de loop der jaren de jonge huurders die nu blijkbaar al op 35% van hun inkomen huren zullen door huurverhoging en loonsverhoging die gelijk opgaan altijd op die 35% blijven zitten..
pi_220857411
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 16:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoeveel gaat dat stijgen in de loop der jaren ...
Voor 't gemak even op jaarbasis:

Stel ¤300000 hypotheek en 4% rente is het eerste jaar ¤12000 bruto en ¤7560 netto rente & aflossing ¤5350 totaal ¤12910
Laatste jaar (30-ste jaar) bedraagt rente ¤669 bruto netto ¤422 en aflossing ¤16630 totaal ¤17052.

Nogal een verschil.

Komt bij tegen die tijd: de EWF bijtelling tegen actueel loonbelastingstarief; reden temeer om niet alles af te lossen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220857487
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Stel ¤300000 hypotheek en 4% rente is het eerste jaar ¤12000 bruto en ¤7560 netto rente & aflossing ¤5350 totaal ¤12910
Laatste jaar (30-ste jaar) bedraagt rente ¤669 bruto netto ¤422 en aflossing ¤16630 totaal ¤17052.

Nogal een verschil.
Als we naar de inflatie van de afgelopen 30 jaar kijken was dat 70% over een periode van 30 jaar, de lonen stijgen daarmee mee. Terwijl de netto hypotheek lasten in jou voorbeeld maar met 32% stijgen in net zo'n periode.
pi_220857516
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 20:54 schreef Basp1 het volgende:
Als we naar de inflatie van de afgelopen 30 jaar kijken was dat 70% over een periode van 30 jaar, de lonen stijgen daarmee mee. Terwijl de netto hypotheek lasten in jou voorbeeld maar met 32% stijgen in net zo'n periode.
Ben ik het helemaal met je eens dat een hypotheek op den duur veruit de beste lening is die je aan kan gaan, zelfs als ie ieder jaar ietsje duurder wordt; in dit geval/voorbeeld minder dan de inflatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:23:26 #157
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220860683
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 16:48 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Nouja hoewel je dat niet perse voelt want je draagt gedurende de hele looptijd bruto hetzelfde bedrag af en doorgaans voel je dat in de toekomst minder in je portemonnee door inflatie en inkomensstijging. Daarnaast kan je bedrag dalen door extra aflossen.
Ja dit dus, alleen als je je volledig rijk rekent met je HRA ga je elk jaar iets minder blij worden. Maar er zijn er maar weinig die het daadwerkelijk gaan voelen.

Annuïtaire hypotheken zijn gewoon de beste keuze op de lange termijn voor het land en de eigenaren.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220860730
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:23 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja dit dus, alleen als je je volledig rijk rekent met je HRA ga je elk jaar iets minder blij worden. Maar er zijn er maar weinig die het daadwerkelijk gaan voelen.

Annuïtaire hypotheken zijn gewoon de beste keuze op de lange termijn voor het land en de eigenaren.
Beste keus voor eigenaren is lineair en niet annuïteiten.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:30:12 #159
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220860734
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:28 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Beste keus voor eigenaren is lineair en niet annuïteiten.
Nou vooruit, in theorie. In de huidige markt kan niemand op het begin zn maandlasten dragen. Als je als starter een gemiddeld huis koopt zit je annuïtair al aan >2500¤ per maand.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220860744
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:30 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nou vooruit, in theorie. In de huidige markt kan niemand op het begin zn maandlasten dragen. Als je als starter een gemiddeld huis koopt zit je annuïtair al aan >2500¤ per maand.
Dat is zo. Kameraad van mij heeft lineair en die zat met een lage rente nog op 2.000+ p maand. Inmiddels zit hij op minder dan 1.000 das wel lekker
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:33:57 #161
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220860759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dat is zo. Kameraad van mij heeft lineair en die zat met een lage rente nog op 2.000+ p maand. Inmiddels zit hij op minder dan 1.000 das wel lekker
men moet de totale pensioenafdracht indien gewenst in de hypotheek aflossing storten, op dat gebied moet er heel veel gaan veranderen de komende jaren met de zelfstandigen wet

De totale pensioenafdracht is JOUW eigendom
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:34:27 #162
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220860761
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:31 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Dat is zo. Kameraad van mij heeft lineair en die zat met een lage rente nog op 2.000+ p maand. Inmiddels zit hij op minder dan 1.000 das wel lekker
Ja het is wel echt dramatisch nu hoor. Gemiddelde woning is al bijna 5 ton, dat zou als starter 2500 ofzo zijn.

Onze starterswoning is nu daardoor eigenlijk een doorstroomwoning geworden.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220860765
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:34 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja het is wel echt dramatisch nu hoor. Gemiddelde woning is al bijna 5 ton, dat zou als starter 2500 ofzo zijn.

Onze starterswoning is nu daardoor eigenlijk een doorstroomwoning geworden.
Huis van 300k 80m2 zit je al bijna 2k p maand. 2 duizend euro voor een hondenhok :')
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:37:59 #164
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220860798
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:35 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Huis van 300k 80m2 zit je al bijna 2k p maand. 2 duizend euro voor een hondenhok :')
belachelijk, er gaat iets faliekant mis
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220860828
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
belachelijk, er gaat iets faliekant mis
Daarom ook dat veel starters moeten kiezen tussen OF overbieden OF verbouwen. Vaak is er geen geld meer na transactie. Sparen wordt dan ook lastig met zulke lasten natuurlijk.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 14:14:57 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220861209
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:42 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Daarom ook dat veel starters moeten kiezen tussen OF overbieden OF verbouwen. Vaak is er geen geld meer na transactie. Sparen wordt dan ook lastig met zulke lasten natuurlijk.
of thuis wonen

ik heb er ook twee op kamers , twee van die luie nietsnutten
niet mijn kinderen god zij dank

Darwin zou het als een bevestiging zien
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220861251
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:28 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Beste keus voor eigenaren is lineair en niet annuïteiten.
Maar die lasten zijn niet altijd makkelijk te dragen in het begin. Je kan ook annuitair afsluiten en lineair extra aflossen, maar dat je hiervoor wel de vrijheid hebt om te kiezen wanneer dat binnen je budget valt.

Lineair is aan het eind van de rit het goedkoopst. Maar of het ook de beste keuze is hangt van andere factoren af, zoals wanneer heb je je geld het hardst nodig
pi_220861253
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
of thuis wonen

ik heb er ook twee op kamers , twee van die luie nietsnutten
niet mijn kinderen god zij dank
Hoop dat die van ons nog heel lang thuis woont. Vinden dat wel gezellig maar hebben er maar 1, misschien scheelt dat :P
  vrijdag 22 mei 2026 @ 14:18:33 #169
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220861258
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Hoop dat die van ons nog heel lang thuis woont. Vinden dat wel gezellig maar hebben er maar 1, misschien scheelt dat :P
nee dat scheelt niet
en das maar goed ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220861259
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Maar die lasten zijn niet altijd makkelijk te dragen in het begin. Je kan ook annuitair afsluiten en lineair extra aflossen, maar dat je hiervoor wel de vrijheid hebt om te kiezen wanneer dat binnen je budget valt.

Lineair is aan het eind van de rit het goedkoopst. Maar of het ook de beste keuze is hangt van andere factoren af, zoals wanneer heb je je geld het hardst nodig
Zeker alhoewel extra aflossen niet te doen is nu. Sterker nog ik ken niemand die dat doet. Betaal je ¤500 p maand dan is dat goed te doen ja
pi_220861262
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat scheelt niet
en das maar goed ook
2 is toch wel wat drukker hoor pfff. Zeker als ze kleiner zijn nog kolere. Respect voor mensen die er 2+ hebben. Moet er niet aan denken
pi_220861279
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:34 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja het is wel echt dramatisch nu hoor. Gemiddelde woning is al bijna 5 ton, dat zou als starter 2500 ofzo zijn.

Onze starterswoning is nu daardoor eigenlijk een doorstroomwoning geworden.
Hier dertigers met kindjes
Wij zitten op een bruto hypotheekbedrag van 3000 en een bruto kinderopvang bedrag van 2000

Is echt niet te geloven.
We redden dat de eerste jaren niet zonder HRA. later wel (ik verwacht na 5 jaar ofzoiets)
Hypotheek is in 2025 gestart
Heb daarom ook gestemd op een partij die niet wil sleutelen aan de HRA, ookal sta ik daar niet achter. Heel rare wereld
pi_220861289
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:22 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier dertigers met kindjes
Wij zitten op een bruto hypotheekbedrag van 3000 en een bruto kinderopvang bedrag van 2000

Is echt niet te geloven.
We redden dat de eerste jaren niet zonder HRA. later wel (ik verwacht na 5 jaar ofzoiets)
Hypotheek is in 2025 gestart
Heb daarom ook gestemd op een partij die niet wil sleutelen aan de HRA, ookal sta ik daar niet achter. Heel rare wereld
3k das gewoon 1 salaris. Te bezopen voor woorden eigenlijk
  vrijdag 22 mei 2026 @ 14:40:06 #174
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220861348
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:22 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier dertigers met kindjes
Wij zitten op een bruto hypotheekbedrag van 3000 en een bruto kinderopvang bedrag van 2000

Is echt niet te geloven.
We redden dat de eerste jaren niet zonder HRA. later wel (ik verwacht na 5 jaar ofzoiets)
Hypotheek is in 2025 gestart
Heb daarom ook gestemd op een partij die niet wil sleutelen aan de HRA, ookal sta ik daar niet achter. Heel rare wereld
Nee het is echt onbetaalbaar inderdaad, vergelijkbare situatie straks (maar dan wel in een heel comfortabel huis doordat we al doorschuiven).

Ik snap je, al kan je met die miljarden van de HRA natuurlijk veel goed doen als regering, zoals kinderopvang een stuk goedkoper maken. Daarom heb ik op een partij gestemd die voor afschaffing is :P
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220861378
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:40 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nee het is echt onbetaalbaar inderdaad, vergelijkbare situatie straks (maar dan wel in een heel comfortabel huis doordat we al doorschuiven).

Ik snap je, al kan je met die miljarden van de HRA natuurlijk veel goed doen als regering, zoals kinderopvang een stuk goedkoper maken. Daarom heb ik op een partij gestemd die voor afschaffing is :P
Punt is dat je niet zeker weet of ze het dan daarvoor gaan gebruiken….. ik dacht: dit geld hebben we nu in onze handen om het huis te betalen, over 4 jaar kunnen we altijd weer bijsturen qua stemgedrag
  vrijdag 22 mei 2026 @ 14:46:52 #176
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220861397
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:44 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Punt is dat je niet zeker weet of ze het dan daarvoor gaan gebruiken….. ik dacht: dit geld hebben we nu in onze handen om het huis te betalen, over 4 jaar kunnen we altijd weer bijsturen qua stemgedrag
Ja snap ik ook hoor, en iedereen mag zelf kiezen hoe hij of zij stemt.

Ik vond het persoonlijk heel lelijk dat Yesilgoz steeds zei dat het de gemiddelde Nederlander 400 euro per maand ging kosten, wat totaal niet klopte.
Maar als de gemiddelde Nederlander nu zijn eerste huis zou kopen, en het morgen compleet afgeschaft zou worden, dan had ze gelijk gehad.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220861562
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:24 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
3k das gewoon 1 salaris. Te bezopen voor woorden eigenlijk
1,5x de bruto kinderopvang. Te bezopen voor woorden eigenlijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220861584
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
belachelijk, er gaat iets faliekant mis
Is zo, edoch je cirkel van invloed reikt niet zo ver dat je er als individu veel aan kunt doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 15:41:04 #179
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220861667
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:19 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
2 is toch wel wat drukker hoor pfff. Zeker als ze kleiner zijn nog kolere. Respect voor mensen die er 2+ hebben. Moet er niet aan denken
ik had er drie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220861763
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 15:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik had er drie
Nu niet meer?
  vrijdag 22 mei 2026 @ 16:32:24 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220861891
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 16:05 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nu niet meer?
ja maar nu zijn ze groot dat voelt anders, allemaal druk druk druk druk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220862437
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Zou zeker kunnen. Als jonge huizenbezitter ben je niet zo stinkend rijk als de maatschappij wel denkt. Daarnaast zijn de gemeentebelastingen enorm hoog geworden omdat de gemeente de stijgende kosten doorschuift naar huizenbezitters. Het is echt shocking wat ik dit jaar aan gemeentebelasting moest betalen
810 vorig jaar. 830 dit jaar. Weinig schokkend tbh
pi_220862726
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
810 vorig jaar. 830 dit jaar. Weinig schokkend tbh
Wij 2000
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 19:21:56 #184
5428 crew  miss_sly
pi_220862883
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Wij 2000
Puur OZB of ook rioolheffing, waterschapsbelasting, reinigingsheffing, etc?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 22 mei 2026 @ 19:50:16 #185
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220863141
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
810 vorig jaar. 830 dit jaar. Weinig schokkend tbh
Woon jij niet ook in de provincie? Ik was in de randstad ¤1300 kwijt aan gemeentelijke belastingen. In de provincie ¤900.

Waterschap ontloopt elkaar niet zo veel.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220863181
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:50 schreef laziness het volgende:

[..]
Woon jij niet ook in de provincie? Ik was in de randstad ¤1300 kwijt aan gemeentelijke belastingen. In de provincie ¤900.

Waterschap ontloopt elkaar niet zo veel.
Le Provence. Mja snap het wel, afvalstoffenheffing is een stuk hoger als ik zie wat de gemeente in steden zoals moeten opruimen
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:02:08 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220863250
Ik zal zo eens even uitrekenen wat ik 15 km verderop voor ons vorige huis (met een WOZ van ruim 2 ton minder) kwijt zou zijn geweest...
De gemeentes grenzen letterlijk aan elkaar :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:05:31 #188
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220863271
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Le Provence. Mja snap het wel, afvalstoffenheffing is een stuk hoger als ik zie wat de gemeente in steden zoals moeten opruimen
De WOZ van mijn veel kleinere rijtjeswoning lag ook een stuk hoger dan mijn grotere woning hier. Als in dat scheelt ruim 200k.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220863288
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Zou zeker kunnen. Als jonge huizenbezitter ben je niet zo stinkend rijk als de maatschappij wel denkt. Daarnaast zijn de gemeentebelastingen enorm hoog geworden omdat de gemeente de stijgende kosten doorschuift naar huizenbezitters. Het is echt shocking wat ik dit jaar aan gemeentebelasting moest betalen
1428,00
Inclusief waterschap.
Voor 2 personen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:16:36 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220863342
Grappig: de OZB (alleen OZB) scheelt maar ¤ 2,85 per jaar.

Oude huis, tarieven 2026:
OZB: ¤ 650,36
Riool: ¤ 215,20
Afvalstoffen: ¤ 415,68
Totaal: ¤ 1.281,24

Huidige huis (WOZ >200K hoger):
OZB: ¤ 647,51
Riool: ¤ 233,30
Afvalstoffen: ¤ 359,85
Totaal: ¤ 1.240,66

Ik zit nog steeds bij hetzelfde waterschap, dus ik geloof dat dat niets uitmaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220863356
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:05 schreef laziness het volgende:

[..]
De WOZ van mijn veel kleinere rijtjeswoning lag ook een stuk hoger dan mijn grotere woning hier. Als in dat scheelt ruim 200k.
Dat verschil is hier 200¤ als je 200k duurder zit. Niet zo dramatisch zeg maar.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:58:34 #192
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220863680
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat verschil is hier 200¤ als je 200k duurder zit. Niet zo dramatisch zeg maar.
Maar het telt wel op en jij vroeg je af hoe Lily zo hoog zat. Al die dingen bij elkaar dus ;)
Hogere ozb, hogere afvalstoffenheffing enz

Ik ben ¤300 minder kwijt aan afvalstoffenheffing tov de Randstad, dat is wel aanzienlijk.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220863696
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Puur OZB of ook rioolheffing, waterschapsbelasting, reinigingsheffing, etc?
Alles bij elkaar

Maar ik vind dat echt ongelooflijk naast de hypotheek- en kinderopvang kosten.
Dan heb je ook nog energie en brandstof die helemaal uit de bocht vliegen. Gelukkig ben ik daar minder afhankelijk van o.a. door te investeren in energiezuinig huis (wat ook weer veel geld heeft gekost)

Soms hoor je de oudere generatie zeggen dat jongeren maar harder moeten werken. Dat schiet me in het verkeerde keelgat. Hier is bijna niet tegenop te werken
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:05:29 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220863717
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:02 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Alles bij elkaar
Maar waterschap is niet eens gemeentelijke belastingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220863761
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar waterschap is niet eens gemeentelijke belastingen.
Oh dan moet ik dat papier ff bekijken. Dan weet ik niet uit mn hoofd wat er allemaal op staat
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:18:22 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220863768
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:15 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Oh dan moet ik dat papier ff bekijken. Dan weet ik niet uit mn hoofd wat er allemaal op staat
In sommige gemeentes wordt de gemeentelijke belastingen wel door het waterschap geïnd, maar het zijn echt 2 aparte zaken.

Ik zie dat hierboven ook ergens een bedrag incl waterschap genoemd is, dat is best verwarrend zeg maar, als we bedragen door elkaar gaan roepen die niet eens voor hetzelfde zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 21:22:05 #197
5428 crew  miss_sly
pi_220863787
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:15 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Oh dan moet ik dat papier ff bekijken. Dan weet ik niet uit mn hoofd wat er allemaal op staat
Wat Leandra zegt: je moet wel de verschillende zaken met elkaar vergelijken en niet zomaar alles op een hoop gooien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:34:56 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220863831
Overigens was onze waterschapsbelasting vorig jaar ¤ 465,48 maar die aanslag kwam pas eind augustus, dus het is een beetje lastig inschatten hoeveel dat dit jaar gaat zijn. Ik verwacht dat het dit jaar ¤ 511,38 gaat zijn, op basis van de cijfers die ik heb kunnen vinden.

Ergo 2026:
Gemeentelijke belastingen: ¤ 1.240,66
Waterschapsbelastingen ¤ 511,38
Totaal: ¤ 1.752,04

Dat zou in het oude huis (tegen de huidige WOZ) waarschijnlijk ongeveer net zoveel zijn omdat de lagere WOZ een lagere waterschapsbelasting met zich meebrengt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220864821
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
In sommige gemeentes wordt de gemeentelijke belastingen wel door het waterschap geïnd, maar het zijn echt 2 aparte zaken.

Ik zie dat hierboven ook ergens een bedrag incl waterschap genoemd is, dat is best verwarrend zeg maar, als we bedragen door elkaar gaan roepen die niet eens voor hetzelfde zijn.
Heb t nagekeken, het is inclusief waterschap.
Maar alles werd bij mij via 1 aanslag geïnd onder de titel: aanslag lokale belastingen, dus tja ik heb dat alles gewoon bij elkaar genoemd.

In the end blijf ik dat gewoon heel veel vinden

Uitgesplitst was het waterschap ¤625 en de rest ¤1375
  zaterdag 23 mei 2026 @ 00:29:38 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220864852
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 00:13 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Heb t nagekeken, het is inclusief waterschap.
Maar alles werd bij mij via 1 aanslag geïnd onder de titel: aanslag lokale belastingen, dus tja ik heb dat alles gewoon bij elkaar genoemd.

In the end blijf ik dat gewoon heel veel vinden

Uitgesplitst was het waterschap ¤625 en de rest ¤1375
Dan zit je dus in een heel duur waterschap.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220864891
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 00:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan zit je dus in een heel duur waterschap.
Ja ik vind het een van de pot gerukt bedrag
pi_220865294
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:34 schreef Leandra het volgende:
Overigens was onze waterschapsbelasting vorig jaar ¤ 465,48 maar die aanslag kwam pas eind augustus, dus het is een beetje lastig inschatten hoeveel dat dit jaar gaat zijn. Ik verwacht dat het dit jaar ¤ 511,38 gaat zijn, op basis van de cijfers die ik heb kunnen vinden.

Ergo 2026:
Gemeentelijke belastingen: ¤ 1.240,66
Waterschapsbelastingen ¤ 511,38
Totaal: ¤ 1.752,04

Dat zou in het oude huis (tegen de huidige WOZ) waarschijnlijk ongeveer net zoveel zijn omdat de lagere WOZ een lagere waterschapsbelasting met zich meebrengt :')
Ozb 648
Riool 277
Afvalstoffen 572
Waterschap 613

Totaal 2110

Woz 1.100.000.
pi_220865395
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:58 schreef laziness het volgende:

[..]
Maar het telt wel op en jij vroeg je af hoe Lily zo hoog zat. Al die dingen bij elkaar dus ;)
Hogere ozb, hogere afvalstoffenheffing enz

Ik ben ¤300 minder kwijt aan afvalstoffenheffing tov de Randstad, dat is wel aanzienlijk.
Ja en die afvalstoffen heffing snap ik in de stad. Wat een geitenbende vaak.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:34:35 #204
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220865412
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 15:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Is zo, edoch je cirkel van invloed reikt niet zo ver dat je er als individu veel aan kunt doen.
We zouden bijvoorbeeld met zn allen kunnen besluiten om niet meer te stemmen op partijen die vooral de biedruimte vergroten _O-
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:41:22 #205
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220865424
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja en die afvalstoffen heffing snap ik in de stad. Wat een geitenbende vaak.
We hadden daar ondergrondse containers met pasje voor het restafval. Betalen per keer invoeren was mooi geweest want wat mensen daar in stonden te proppen :N
¤550 was het.

Ik heb nu gekozen voor een kleine grijze container en betaal per lediging. 7x afgelopen jaar en dat is ¤45 bovenop de standaard fee van ¤154.
Goed scheiden loont in dit geval.

Alles bij elkaar ben ik nu voor ¤1300 klaar terwijl ik voorheen ¤1300 gemeente en ¤645 water betaalde.

Goedkopere (relatief ;) ) huizen, over de grens tanken. Het is hier best oké toeven. Je zit alleen takke ver overal vandaan dat wel :P
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220865428
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:41 schreef laziness het volgende:

[..]
We hadden daar ondergrondse containers met pasje voor het restafval. Betalen per keer invoeren was mooi geweest want wat mensen daar in stonden te proppen :N
¤550 was het.

Ik heb nu gekozen voor een kleine grijze container en betaal per lediging. 7x afgelopen jaar en dat is ¤45 bovenop de standaard fee van ¤154.
Goed scheiden loont in dit geval.

Alles bij elkaar ben ik nu voor ¤1300 klaar terwijl ik voorheen ¤1300 gemeente en ¤645 water betaalde.
Wij betalen ¤1800 in een dorp. Woz 360k ( waarde nu 500k ). Bezopen
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:47:49 #207
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220865436
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:42 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Wij betalen ¤1800 in een dorp. Woz 360k ( waarde nu 500k ). Bezopen
Den Haag is ook een dorp dus dat zegt niet zoveel :P
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220865440
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:47 schreef laziness het volgende:

[..]
Den Haag is ook een dorp dus dat zegt niet zoveel :P
Dorp met 7000 inwoners hier. De GB is hier schandalig hoog.
pi_220865532
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:41 schreef laziness het volgende:

[..]
We hadden daar ondergrondse containers met pasje voor het restafval. Betalen per keer invoeren was mooi geweest want wat mensen daar in stonden te proppen :N
¤550 was het.
die hebben wij ook, super blij mee. Onbeperkt dumpen. Redelijke prijs
quote:
Ik heb nu gekozen voor een kleine grijze container en betaal per lediging. 7x afgelopen jaar en dat is ¤45 bovenop de standaard fee van ¤154.
Goed scheiden loont in dit geval.

Alles bij elkaar ben ik nu voor ¤1300 klaar terwijl ik voorheen ¤1300 gemeente en ¤645 water betaalde.

Goedkopere (relatief ;) ) huizen, over de grens tanken. Het is hier best oké toeven. Je zit alleen takke ver overal vandaan dat wel :P
Diep donker provincieland dus
pi_220866085
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 07:51 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ozb 648
Riool 277
Afvalstoffen 572
Waterschap 613

Totaal 2110

Woz 1.100.000.
Hier woz 655.000
Bizar dat de kosten niet veel verschillen
pi_220866348
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier woz 655.000
Bizar dat de kosten niet veel verschillen
Het verscheelt heel erg per gemeente / waterschap. Onze woz is 800.000 en we zitten op 2200 euro aan gemeentelijke lasten + waterschap.

Waterschap is bij ook ook deels gerelateerd aan de woz-waarde, geen idee of dat overal zo is.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220866868
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:34 schreef Fretwork het volgende:

[..]
We zouden bijvoorbeeld met zn allen kunnen besluiten om niet meer te stemmen op partijen die vooral de biedruimte vergroten _O-
Zou kunnen, edoch de hypotheek, en de rente aftrek staan niet op de politieke agenda. Van de regering niet en ik zou niet weten welke partij daar een breekpunt zou maken voor onderhandelingen. Laatst veel te doen in de media over 2031, de verantwoordelijke minister en staattssecretaris komen niet verder dan: "niet in onze regeerperiodes, dus ....". Lees: "apres moi le deluge...".

Überhaupt is de hele woningmarkt een heikel politiek punt; zonder dat er nou echt besluiten worden genomen. Als ik reportages uit Ter Apel zie, dat heb ik weer beelden van buitenwijken van (grote) steden met sociale huurwoningflats ...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220867153
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier woz 655.000
Bizar dat de kosten niet veel verschillen
Ik weet niet of dat onterecht is. Onze woning zou in Limburg een woz waarde hebben van 600k. Dus waarom zouden we dan meer voor riool enzo moeten betalen. Voor hetzelfde huis.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:15:34 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220867185
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:39 schreef blomke het volgende:

Als ik reportages uit Ter Apel zie, dat heb ik weer beelden van buitenwijken van (grote) steden met sociale huurwoningflats ...
destijds gebouwd voor 12.000 gulden per galerijflat , en de woningcorporaties maar klagen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:24:57 #215
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220867244
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou kunnen, edoch de hypotheek, en de rente aftrek staan niet op de politieke agenda. Van de regering niet en ik zou niet weten welke partij daar een breekpunt zou maken voor onderhandelingen. Laatst veel te doen in de media over 2031, de verantwoordelijke minister en staattssecretaris komen niet verder dan: "niet in onze regeerperiodes, dus ....". Lees: "apres moi le deluge...".

Überhaupt is de hele woningmarkt een heikel politiek punt; zonder dat er nou echt besluiten worden genomen. Als ik reportages uit Ter Apel zie, dat heb ik weer beelden van buitenwijken van (grote) steden met sociale huurwoningflats ...
Het stond vorig jaar natuurlijk wel degelijk prominent op de agenda.
Echter besluiten de centrumpartijen dan toch om weer samen te werken met de partij die hoofdzakelijk de zakken van huiseigenaren heeft gespekt de afgelopen 6 jaar.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 23 mei 2026 @ 14:09:33 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220867550
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:10 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat onterecht is. Onze woning zou in Limburg een woz waarde hebben van 600k. Dus waarom zouden we dan meer voor riool enzo moeten betalen. Voor hetzelfde huis.
Maar de kans dat je Waterschapsbelasting in Limburg (veel) hoger is, is ook weer niet vreemd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220867822
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:10 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat onterecht is. Onze woning zou in Limburg een woz waarde hebben van 600k. Dus waarom zouden we dan meer voor riool enzo moeten betalen. Voor hetzelfde huis.
Riool is dan ook niet WOZ gebonden.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 15:04:06 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220867995
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 14:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Riool is dan ook niet WOZ gebonden.
In sommige gemeentes wel...

Tarieven gemeentelijke belastingen | Gemeente Amersfoort https://share.google/qIoqUQFL2s1EBj1VN
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220868005
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 15:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
In sommige gemeentes wel...

Tarieven gemeentelijke belastingen | Gemeente Amersfoort https://share.google/qIoqUQFL2s1EBj1VN
Zou zowaar nog gunstig zijn voor mij. 🤣
pi_220870806
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:24 schreef Fretwork het volgende:
Het stond vorig jaar natuurlijk wel degelijk prominent op de agenda.
Waar dan?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:24 schreef Fretwork het volgende:
Echter besluiten de centrumpartijen dan toch om weer samen te werken met de partij die hoofdzakelijk de zakken van huiseigenaren heeft gespekt de afgelopen 6 jaar.
Wat anders dan? Van het land een groot getto maken met sociale huurflats uitpuilend met statushouders?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 21:00:00 #221
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220870956
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 20:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar dan?
[..]
Wat anders dan? Van het land een groot getto maken met sociale huurflats uitpuilend met statushouders?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder neem ik aan dat je al 5 wijn diep in de zaterdagavond zit. Waarom zou het alternatief voor "de zakken van huiseigenaren spekken" in godsnaam "een groot getto vol sociale huurflats uitpuilend met statushouders" zijn.

Voor teringdom, belachelijk gênante xenofobie ga je maar lekker ergens anders lopen spuien.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zondag 24 mei 2026 @ 03:42:42 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220873256
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 21:00 schreef Fretwork het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder neem ik aan dat je al 5 wijn diep in de zaterdagavond zit. Waarom zou het alternatief voor "de zakken van huiseigenaren spekken" in godsnaam "een groot getto vol sociale huurflats uitpuilend met statushouders" zijn.

Voor teringdom, belachelijk gênante xenofobie ga je maar lekker ergens anders lopen spuien.
de zakken van woningcorporaties spekken is hetzelfde toch ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 24 mei 2026 @ 07:07:41 #223
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220873438
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 03:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de zakken van woningcorporaties spekken is hetzelfde toch ??
Nee.
Maar daar gaat het verder ook niet om. Het instandhouden van de HRA, de jubelton, startersvrijstelling, gunstige regels voor vastgoedinversteerders, etc. hebben ervoor gezorgd dat de maximale biedruimte telkens weer gestegen is, wat uiteindelijk een veel directer effect heeft op de huizenprijzen dan eventuele tekorten.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220873545
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 07:07 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nee.
Maar daar gaat het verder ook niet om. Het instandhouden van de HRA, de jubelton, startersvrijstelling, gunstige regels voor vastgoedinversteerders, etc. hebben ervoor gezorgd dat de maximale biedruimte telkens weer gestegen is, wat uiteindelijk een veel directer effect heeft op de huizenprijzen dan eventuele tekorten.
Dat biedruimte toename een effect heeft op de prijs... Heeft als voorwaarde dat er een tekort is. Anders neemt de prijs niet toe.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220873634
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 07:07 schreef Fretwork het volgende:

Maar daar gaat het verder ook niet om. Het instandhouden van de HRA, de jubelton, startersvrijstelling,
Die worden echt niet meer afgeschaft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220873640
quote:
Wel interessant; uit die link:

"Ze kunnen het ook niet meer vragen aan banken, hypotheekadviseurs en de Belastingdienst. Want die mogen van de wet de gegevens helemaal niet zo lang bewaren. Kortom: er is niemand die kan controleren of het recht op hypotheekrenteaftrek verlopen is".

Da's natuurlijk vragen om problemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 09:12:54 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220873747
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 07:07 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nee.
jij denkt ik zeg snel nee, want die discussie ga ik niet aan

quote:
Maar daar gaat het verder ook niet om. Het instandhouden van de HRA, de jubelton, startersvrijstelling, gunstige regels voor vastgoedinversteerders, etc. hebben ervoor gezorgd dat de maximale biedruimte telkens weer gestegen is, wat uiteindelijk een veel directer effect heeft op de huizenprijzen dan eventuele tekorten.
en woningbouw ??


uiteraard moet die subsidie op een reeds totaal overspannen markt weg

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Die worden echt niet meer afgeschaft.
de wet Hillen gaat men wel versneld afschaffen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220874088
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:12 schreef michaelmoore het volgende:

de wet Hillen gaat men wel versneld afschaffen
Is formeel al afgeschaft. Alleen de afbouw vindt over 30 jaar (en niet versneld) plaats.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 09:48:51 #229
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220874147
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Is formeel al afgeschaft. Alleen de afbouw vindt over 30 jaar (en niet versneld) plaats.
Het voornemen tot afschaffing is genomen
je loopt achter
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt. De afbouw van de Wet Hillen (de regeling voor huiseigenaren met een (nagenoeg) hypotheekvrije woning) is inderdaad versneld.
Hierdoor betaal je sneller belasting over het eigenwoningforfait dan eerder was gepland.

Versneld afgebouwd: Het belastingvoordeel daalt sinds de versnelling met 4,8% per jaar, in plaats van de eerdere 3,33%. in 15 jaar

Eerder gestopt: De regeling zou oorspronkelijk in 2048 volledig verdwijnen, maar door de versnelling stopt de regeling al in 2041.


[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2026 10:13:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 24 mei 2026 @ 09:49:06 #230
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874149
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 08:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat biedruimte toename een effect heeft op de prijs... Heeft als voorwaarde dat er een tekort is. Anders neemt de prijs niet toe.
Maar de vraag stijgt door economische voorspoed, vertrouwen en mogelijkheden, niet door fysieke schaarste.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zondag 24 mei 2026 @ 09:55:13 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220874189
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:49 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Maar de vraag stijgt door economische voorspoed, vertrouwen en mogelijkheden, niet door fysieke schaarste.
vraag naar woonruimte stijgt door dat men ouderen in een groot huis laat wonen en de bejaarden huizen heeft gesloten

En er veel meer alleenstaanden zijn dan vroeger, kennissen wonen ook alleen, je wilt onafhankelijk zijn en blijven
Dat heet huishoudensverdunning

Die woningen zijn eigenlijk voor jongeren bestemd
Het is inderdaad manipulatie van de woningvoorraad
quote:
AI-overzicht
De gemiddelde huishoudgrootte in Nederland is in de afgelopen decennia flink gedaald door vergrijzing en een groeiend aantal alleenstaanden.
Waar er in 1980 nog gemiddeld (2,6) personen in een woning woonden, is dat aantal inmiddels gedaald naar ongeveer 2,1 personen.

Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS +3
Ontwikkeling van de gemiddelde woningbezetting:
1980: Gemiddeld (2,6) personen per huishouden.
2000: Gemiddeld (2,2) personen per huishouden.
Nu: Gemiddeld (2,1 ) personen per huishouden.

Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS
Waarom is dit veranderd?
Deze daling staat bekend als 'huishoudensverdunning'.
Hoewel de Nederlandse bevolking is gegroeid, is het aantal huishoudens procentueel nog veel harder gestegen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)inder-woningen-erbij

quote:
AI-overzicht
Nederland telde in 1980 ongeveer 4,8 miljoen woningen.
Dit aantal is in de decennia daarna flink gegroeid.
Hieronder vind je de exacte ontwikkeling van de woningvoorraad, inclusief de huidige situatie.

Compendium voor de Leefomgeving +1
1980: Circa 4,8 miljoen woningen
2000: Circa 6,7 tot 6,8 miljoen woningen
Nu (2026): Ruim 8,3 miljoen woningen
quote:
AI-overzicht
In het jaar 2040 zal de woningvoorraad naar verwachting uitkomen op ongeveer 9,3 miljoen woningen in Nederland.
Om aan de vraag van het groeiend aantal huishoudens te voldoen, groeit de voorraad tussen 2025 en 2040 netto met ruim 1 miljoen woningen.

Overheid.nl +1
De ontwikkeling van de woningmarkt tot 2040 is als volgt samengevat:
Totale voorraad: Naar schatting bijna 9,3 miljoen woningen.
Aantal huishoudens: Eveneens een stijging naar bijna 9,3 miljoen huishoudens.


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2026 10:32:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 24 mei 2026 @ 10:45:24 #232
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874572
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vraag naar woonruimte stijgt door dat men ouderen in een groot huis laat wonen en de bejaarden huizen heeft gesloten

En er veel meer alleenstaanden zijn dan vroeger, kennissen wonen ook alleen, je wilt onafhankelijk zijn en blijven
Dat heet huishoudensverdunning

Die woningen zijn eigenlijk voor jongeren bestemd
Het is inderdaad manipulatie van de woningvoorraad
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)inder-woningen-erbij
[..]
[..]

Dat speelt ook mee, maar uiteindelijk is het "probleem" vooral dat veel mensen hetzelfde willen. Dat zijn de huizen waar oorspronkelijk en ook nu in een afnemende markt nog 20 bieders komen.

Mensen vissen 5 keer achter het net en gaan dan ook steeds meer van hun bestedingsruimte gebruiken om hoog te bieden.

Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar. En die woning is net zo goed geschikt voor een gezin, maar ik zou ook liever op een mooie centrale plek wonen in een licht jaren '30 huis.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  Redactie Frontpage zondag 24 mei 2026 @ 11:27:38 #233
38148 crew  Innisdemon
pi_220874765
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 10:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar.
Heeft hij ook specifieke voorbeelden gegeven? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit moeilijk kan geloven, maar laat me graag overtuigen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 24 mei 2026 @ 11:41:43 #234
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220874927
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 10:45 schreef Fretwork het volgende:
Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:27 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Heeft hij ook specifieke voorbeelden gegeven? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit moeilijk kan geloven, maar laat me graag overtuigen.
En dat als er wolken zijn dat het soms kan regenen ergens, aldus de broer van een kennis

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2026 11:47:56 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 24 mei 2026 @ 11:42:24 #235
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874933
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:27 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Heeft hij ook specifieke voorbeelden gegeven? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit moeilijk kan geloven, maar laat me graag overtuigen.
Ja zeker, want ze verkocht deze woning zelf en baalde hier behoorlijk van. Ik zie dat hij inmiddels (maar dit is 4 weken na ons gesprek) onder bod op Funda staat.

Ik ga het niet delen vanwege privacy technische redenen, maar denk:
- 390.000
- tuintje
- 2 onder 1 kap / hoekwoning
- binnen verouderd
- onderhoud nodig aan houtwerk
- 15 minuten vanaf het centrum van een middelgrote stad
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zondag 24 mei 2026 @ 11:51:06 #236
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220874977
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
En dat als er wolken zijn dat het soms kan regenen ergens, aldus de broer van een kennis
Om maar te zeggen, het is dus niet per se een fysieke krapte. Het is een veel ingewikkeldere markt.

Stel D66 krijgt zn zin, en we bouwen 10 nieuwe steden voor 100.000 inwoners. Het overbieden en de verhitte markt is dan nog steeds niet weg waarschijnlijk. Sure, in minder populaire gebieden of in gebieden met een klein aanbod zou het kunnen afremmen, maar de mensen die in Amsterdam willen wonen willen nog steeds in Amsterdam wonen. De mensen die graag in St. Michielsgestel willen blijven willen dat ook nog steeds.

Dan krijg je zometeen niet 12 biedingen ver boven de vraagprijs, maar 7 biedingen ver boven de vraagprijs.

Maar als de rentes oplopen, of je schenkingen aan banden legt, of de HRA aan banden legt, de onzekerheid toeneemt, dan gaan mensen minder bieden.

Daarom is het geen vraag en aanbodmarkt.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220875451
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:51 schreef Fretwork het volgende:

Maar als 1) de rentes oplopen, 2) je schenkingen aan banden legt, 3) de HRA aan banden legt, 4) onzekerheid toeneemt, dan gaan mensen minder bieden.

Allemaal ... als, als, als. Bij politiek Den Haag hoef je voor een combinatie van 2 of meer uit bovenstaande 4), niet aan te komen. Bovendien, de HRA is al giga aan banden gelegd. Tijd dat alles wat met huis&hypotheek te maken heeft, naar box 3 verhuist.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:15:57 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220875703
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Allemaal ... als, als, als. Bij politiek Den Haag hoef je voor een combinatie van 2 of meer uit bovenstaande 4), niet aan te komen. Bovendien, de HRA is al giga aan banden gelegd. Tijd dat alles wat met huis&hypotheek te maken heeft, naar box 3 verhuist.
Omdat dat in het voordeel van de graaiboomer is die zijn hele leven maximaal hypotheekrente op zijn aflossingsvrije hypotheek kon aftrekken, nog steeds een schuld op zijn huis heeft en tegelijkertijd ook dusdanig vermogen heeft opgebouwd dat hij VermogensRendementHeffing moet gaan betalen.

Die wil namelijk graag de (straks niet meer aftrekbare) schuld op de eigen woning aftrekken van het vermogen, zodat er geen of veel minder VRH hoeft te worden afgetikt.

En dit alles weer ten koste van de starter die geen vermogen heeft, maar wel een enorme schuld op de eigen woning, die in 30 jaar moet worden afgelost.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 mei 2026 @ 13:30:29 #239
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220875805
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat dat in het voordeel van de graaiboomer is die zijn hele leven maximaal hypotheekrente op zijn aflossingsvrije hypotheek kon aftrekken, nog steeds een schuld op zijn huis heeft en tegelijkertijd ook dusdanig vermogen heeft opgebouwd dat hij VermogensRendementHeffing moet gaan betalen.

Die wil namelijk graag de (straks niet meer aftrekbare) schuld op de eigen woning aftrekken van het vermogen, zodat er geen of veel minder VRH hoeft te worden afgetikt.

En dit alles weer ten koste van de starter die geen vermogen heeft, maar wel een enorme schuld op de eigen woning, die in 30 jaar moet worden afgelost.
Graaiboomers naar de eerder genoemde getto's lijkt me een toplossing
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220877138
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:30 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Graaiboomers naar de eerder genoemde getto's lijkt me een toplossing
:N :N

Ik zit best.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 18:12:53 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220878384
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 15:27 schreef blomke het volgende:

[..]
:N :N

Ik zit best.
Tot ze je overwaarde in box 3 gaan belasten als vermogen.. dan zit je niet zo lekker meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220878467
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 10:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Dat speelt ook mee, maar uiteindelijk is het "probleem" vooral dat veel mensen hetzelfde willen. Dat zijn de huizen waar oorspronkelijk en ook nu in een afnemende markt nog 20 bieders komen.

Mensen vissen 5 keer achter het net en gaan dan ook steeds meer van hun bestedingsruimte gebruiken om hoog te bieden.

Momenteel zijn er huizen in populaire steden waar gewoon geen reacties op komen, aldus mijn makelaar. En die woning is net zo goed geschikt voor een gezin, maar ik zou ook liever op een mooie centrale plek wonen in een licht jaren '30 huis.
Goed onderhouden huizen in neutrale kleuren waar je zo in kan trekken en met een goed energielabel worden nog steeds goed verkocht
pi_220879072
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 18:21 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Goed onderhouden huizen in neutrale kleuren waar je zo in kan trekken en met een goed energielabel worden nog steeds goed verkocht
Een vriend van mij heeft zijn woning (instapklaar, 2017 bouwjaar) 4 maanden online gehad. Ze gaan volgende week voor de verkoop officieel tekenen, de woning is zelfs twee keer online gezet. Ze hebben hem serieus geknepen of de woning uiteindelijk verkocht zou worden dus ze zijn hartstikke blij, maar zo makkelijk als dat het ging gaat het nu niet meer.
pi_220879141
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:49 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Maar de vraag stijgt door economische voorspoed, vertrouwen en mogelijkheden, niet door fysieke schaarste.
Bij voorspoed komt er ook meer aanbod.
Worden we allemaal rijker van.
Of nouja in ons geval krijgen we meer overheidscontrole.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220879183
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vraag naar woonruimte stijgt door dat men ouderen in een groot huis laat wonen en de bejaarden huizen heeft gesloten

En er veel meer alleenstaanden zijn dan vroeger, kennissen wonen ook alleen, je wilt onafhankelijk zijn en blijven
Dat heet huishoudensverdunning

Die woningen zijn eigenlijk voor jongeren bestemd
Het is inderdaad manipulatie van de woningvoorraad
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)inder-woningen-erbij
[..]
[..]

Het kindertal is ook gedropt van 6.0 naar 1.4

Als ze alleen 20+ meenemen zit er ook minder bias in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 24 mei 2026 @ 19:49:30 #246
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220879189
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 19:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het kindertal is ook gedropt van 6.0 naar 1.4

Als ze alleen 20+ meenemen zit er ook minder bias in.
bij mij niet, ik heb 3 kinderen en 7 kleinkinderen, maar ik behoor dan ook tot de sterken der aarde
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220879268
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:51 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Om maar te zeggen, het is dus niet per se een fysieke krapte. Het is een veel ingewikkeldere markt.

Stel D66 krijgt zn zin, en we bouwen 10 nieuwe steden voor 100.000 inwoners. Het overbieden en de verhitte markt is dan nog steeds niet weg waarschijnlijk. Sure, in minder populaire gebieden of in gebieden met een klein aanbod zou het kunnen afremmen, maar de mensen die in Amsterdam willen wonen willen nog steeds in Amsterdam wonen. De mensen die graag in St. Michielsgestel willen blijven willen dat ook nog steeds.

Dan krijg je zometeen niet 12 biedingen ver boven de vraagprijs, maar 7 biedingen ver boven de vraagprijs.

Maar als de rentes oplopen, of je schenkingen aan banden legt, of de HRA aan banden legt, de onzekerheid toeneemt, dan gaan mensen minder bieden.

Daarom is het geen vraag en aanbodmarkt.
Lol.

Die belofte van D66 wie daar waarheidsgehalte aan verbindt moet een psycholoog opzoeken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220879280
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 19:28 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Een vriend van mij heeft zijn woning (instapklaar, 2017 bouwjaar) 4 maanden online gehad. Ze gaan volgende week voor de verkoop officieel tekenen, de woning is zelfs twee keer online gezet. Ze hebben hem serieus geknepen of de woning uiteindelijk verkocht zou worden dus ze zijn hartstikke blij, maar zo makkelijk als dat het ging gaat het nu niet meer.
Ik zit in dezelfde achtige positie.
Duurt nog wel aan de lange kant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220879300
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat dat in het voordeel van de graaiboomer is die zijn hele leven maximaal hypotheekrente op zijn aflossingsvrije hypotheek kon aftrekken, nog steeds een schuld op zijn huis heeft en tegelijkertijd ook dusdanig vermogen heeft opgebouwd dat hij VermogensRendementHeffing moet gaan betalen.

Die wil namelijk graag de (straks niet meer aftrekbare) schuld op de eigen woning aftrekken van het vermogen, zodat er geen of veel minder VRH hoeft te worden afgetikt.

En dit alles weer ten koste van de starter die geen vermogen heeft, maar wel een enorme schuld op de eigen woning, die in 30 jaar moet worden afgelost.
Pardon? Schuld niet aftrekbaar van het vermogen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 24 mei 2026 @ 20:44:39 #250
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220879591
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 20:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lol.

Die belofte van D66 wie daar waarheidsgehalte aan verbindt moet een psycholoog opzoeken.
Ja he he, maar het was als voorbeeld dat dat alsnog niet alles zou oplossen
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220880018
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 20:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja he he, maar het was als voorbeeld dat dat alsnog niet alles zou oplossen
De bevolking is alleen maar gegroeid door immigratie maar immigratie aanwijzen als probleem zal wel extreem rechts zijn.

Ik weet het allemaal niet meer.

Rechtser dan VVD komt er bij ons niet in het kabinet en de beweegruimte door de EU en allerhande verdragen is 0.0

Dit houdt niet op tenzij de bevolking in opstand zou komen defacto en dat gaat niet gebeuren.

Leuk land.

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 24-05-2026 22:36:47 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220880263
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 19:28 schreef Anton91 het volgende:
Een vriend van mij heeft zijn woning (instapklaar, 2017 bouwjaar) 4 maanden online gehad. Ze gaan volgende week voor de verkoop officieel tekenen, de woning is zelfs twee keer online gezet. Ze hebben hem serieus geknepen of de woning uiteindelijk verkocht zou worden dus ze zijn hartstikke blij, maar zo makkelijk als dat het ging gaat het nu niet meer.
Uiteindelijk toch verkocht!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 24 mei 2026 @ 22:14:50 #253
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220880660
Echt om te janken dat elke discussie een anti-immigratiediscussie moet worden. Al helemaal als zo'n user dan het nieuws zo slecht gevolgd heeft dat het haar is ontgaan dat de hypotheekrente en wonen een speerpunt van nagenoeg elke partij was.

Ik ben weer wieberen
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220880896
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 21:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
De bevolking is alleen maar gegroeid door immigratie maar immigratie aanwijzen als probleem zal wel extreem rechts zijn.

Ik weet het allemaal niet meer.

Rechtser dan VVD komt er bij ons niet in het kabinet en de studieruimte door de EU en allerhande verdragen is 0.0

Dit houdt niet op tenzij de bevolking in opstand zou komen defacto en dat gaat niet gebeuren.

Leuk land.
Hier is ook geen touw aan vast te knopen
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220881045
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 22:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hier is ook geen touw aan vast te knopen
Helemaal goed wantie, maakt geen reet uit verder.
Studieruimte was autoincorrect voor beweegruimte.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:49:39 #256
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220974758
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 11:42 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ja zeker, want ze verkocht deze woning zelf en baalde hier behoorlijk van. Ik zie dat hij inmiddels (maar dit is 4 weken na ons gesprek) onder bod op Funda staat.

Ik ga het niet delen vanwege privacy technische redenen, maar denk:
- 390.000
- tuintje
- 2 onder 1 kap / hoekwoning
- binnen verouderd
- onderhoud nodig aan houtwerk
- 15 minuten vanaf het centrum van een middelgrote stad
Klopt, dan vlakt te stijging wel af. Maar de schaarste blijft natuurlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 6 juni 2026 @ 22:02:34 #257
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220974861
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat dat in het voordeel van de graaiboomer is die zijn hele leven maximaal hypotheekrente op zijn aflossingsvrije hypotheek kon aftrekken, nog steeds een schuld op zijn huis heeft en tegelijkertijd ook dusdanig vermogen heeft opgebouwd dat hij VermogensRendementHeffing moet gaan betalen.

Die wil namelijk graag de (straks niet meer aftrekbare) schuld op de eigen woning aftrekken van het vermogen, zodat er geen of veel minder VRH hoeft te worden afgetikt.

En dit alles weer ten koste van de starter die geen vermogen heeft, maar wel een enorme schuld op de eigen woning, die in 30 jaar moet worden afgelost.
Er is geen enkele wil om van toeslagen, kortingen en subsidies af te komen

Daarnaast wordt de loonkosten van de huidige arbeidsmarkt gehinderd door de gigantisch pensioenafdracht

Eigenlijk zou de hoogte van het netto besteedbaar inkomen de waardering moeten zijn voor de inspanning van de werknemer, niet allerlei toeslagen, kortingen en subsidies

Zou de totale pensioenafdracht bij het bruto loon komen en het netto resultaat daarvan gebruikt voor aflossing, dan zou dat veel beter zijn voor de staat en voor ons

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-06-2026 22:45:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220975264
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Er is geen enkele wil om van toeslagen, kortingen en subsidies af te komen

Daarnaast wordt de loonkosten van de huidige arbeidsmarkt gehinderd door de gigantisch pensioenafdracht

Eigenlijk zou de hoogte van het netto besteedbaar inkomen de waardering moeten zijn voor de inspanning van de werknemer, niet allerlei toeslagen, kortingen en subsidies

Zou de totale pensioenafdracht bij het bruto loon komen en het netto resultaat daarvan gebruikt voor aflossing, dan zou dat veel beter zijn voor de staat en voor ons

Waarom zou ik mijn pensioengelden in mijn huis willen steken? Ben je niet goed wijs ofzo. Lekker alles in stenen vastzetten.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:13 #259
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220975376
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom zou ik mijn pensioengelden in mijn huis willen steken? Ben je niet goed wijs ofzo. Lekker alles in stenen vastzetten.
reken het eens uit

neem daarbij mee dat het totaal netto spaarresultaat na 40 jaar tegen de Hyp rente dan jouw volledig eigendom is
https://www.berekenhet.nl/

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-06-2026 23:30:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220975520
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
reken het eens uit

neem daarbij mee dat het totaal netto spaarresultaat na 40 jaar tegen de Hyp rente dan jouw volledig eigendom is
https://www.berekenhet.nl/
Wat moet ik invullen dan? Het is zelden een hele gunstige rekensom. Na 1 seconde is het overigens al mijn eigendom, na 30 jaar is de schuld sowieso weg.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:44:42 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220975533
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat moet ik invullen dan? Het is zelden een hele gunstige rekensom. Na 1 seconde is het overigens al mijn eigendom, na 30 jaar is de schuld sowieso weg.
dat blijft

maar het gespaarde pensioen is niet van jou ,dat scheelt 1.000.000 euro
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220975544
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat blijft

maar het gespaarde pensioen is niet van jou ,dat scheelt 1.000.000 euro
Ah, het mag niet iets collectiefs zijn. Nu snap ik het. Och, vanaf aow leeftijd tot einde oefening een gegarandeerd inkomen is ook wel fijn toch?

Overigens niemand heeft je verboden om een vak te leren zonder pensioenregeling. Lang geleden.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:52:52 #263
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220975577
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ah, het mag niet iets collectiefs zijn. Nu snap ik het. Och, vanaf aow leeftijd tot einde oefening een gegarandeerd inkomen is ook wel fijn toch?
dat vraag ik me af of jij dat zult krijgen , dat vraag jij jezelf ook af

quote:
Overigens niemand heeft je verboden om een vak te leren zonder pensioenregeling. Lang geleden.
het deelnemen aan een pensioenregeling is door vakbonden vastgelegd in de CAO van de meeste bedrijven en zeker bij de overheid
Zelfs bij ASML en sommige IT bedrijven
quote:
AI-overzicht
In Nederland is een pensioenregeling niet wettelijk verplicht.
Als vakbonden en werkgevers echter afspraken maken over pensioen in een CAO, en deze wordt algemeen verbindend verklaard, dan ben je als werkgever verplicht om de regeling aan te bieden en ben je als werknemer verplicht om deel te nemen.
maar de zelfstandigenwet komt eraan en dan gaat er veel veranderen , ook voor jou
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220975667
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat vraag ik me af of jij dat zult krijgen , dat vraag jij jezelf ook af
nee dat vraag ik mij niet af.
quote:
[..]
het deelnemen aan een pensioenregeling is door vakbonden vastgelegd in de CAO van de meeste bedrijven en zeker bij de overheid
Zelfs bij ASML en sommige IT bedrijven
zeg ik, had je een vak moeten leren waarbij dat niet hoeft.
quote:
[..]
maar de zelfstandigenwet komt eraan en dan gaat er veel veranderen , ook voor jou
Je weet dat ik niet met je ai gebrabbel in discussie ga he. Overigens gaat er dan niet zoveel voor mij veranderen.

Verder:
Terug naar de woningmarkt
pi_220976368
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:02 schreef michaelmoore het volgende:

Er is geen enkele wil om van toeslagen, kortingen en subsidies af te komen

Daarnaast wordt de loonkosten van de huidige arbeidsmarkt gehinderd door de gigantisch pensioenafdracht

Eigenlijk zou de hoogte van het netto besteedbaar inkomen de waardering moeten zijn voor de inspanning van de werknemer, niet allerlei toeslagen, kortingen en subsidies
In die context snap ik niets van het bezuinigingsbeleid van het kabinet dat > 6.000.000.000,- wil(de) halen bij de AOW, de WW en de WIA (goed gespeld??), terwijl links en rechts het er over eens zijn dat allerhande toeslagen (van huur, zorg t/m kindgebonden) de arbeidsmarkt ernstig verstoren. Maar daar hoor je Jetten en kompanen niet over.

Wellicht nu de eerder genoemde bezuinigingen van tafel zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 juni 2026 @ 09:46:01 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220976665
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]
In die context snap ik niets van het bezuinigingsbeleid van het kabinet dat > 6.000.000.000,- wil(de) halen bij de AOW, de WW en de WIA (goed gespeld??), terwijl links en rechts het er over eens zijn dat allerhande toeslagen (van huur, zorg t/m kindgebonden) de arbeidsmarkt ernstig verstoren. Maar daar hoor je Jetten en kompanen niet over.

Wellicht nu de eerder genoemde bezuinigingen van tafel zijn.
wat ik nu nog meer niet snap is waarom ze niet gewoon 6 miljard halen waar het zit , verlaag de inhouding van de pensioenfondsen van gemiddeld 28% naar 20 %
En schrap het hele uitgesteld loon principe

het is allemaal diefstal uit de schatkist
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220976970
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]
In die context snap ik niets van het bezuinigingsbeleid van het kabinet dat > 6.000.000.000,- wil(de) halen bij de AOW, de WW en de WIA (goed gespeld??), terwijl links en rechts het er over eens zijn dat allerhande toeslagen (van huur, zorg t/m kindgebonden) de arbeidsmarkt ernstig verstoren. Maar daar hoor je Jetten en kompanen niet over.

Wellicht nu de eerder genoemde bezuinigingen van tafel zijn.
Door al die toeslagen krijgen veel mensen het idee dat ze wat krijgen van de overheid. Dure PR-campagne van de overheid die hele toeslagenwinkel. Het houdt ook veel ambtenaren aan het werk, wat soms een doel op zich lijkt te zijn.
pi_220977058
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 09:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat ik nu nog meer niet snap is waarom ze niet gewoon 6 miljard halen waar het zit , verlaag de inhouding van de pensioenfondsen van gemiddeld 28% naar 20 %
En schrap het hele uitgesteld loon principe

het is allemaal diefstal uit de schatkist
Ben je bereid om dat met terugwerkende kracht terug te betalen aan de schatkist?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 7 juni 2026 @ 10:41:15 #269
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220977079
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ben je bereid om dat met terugwerkende kracht terug te betalen aan de schatkist?
ja dan was de storting netto , dat kan

maar al dat VVD gedoe met belastingaftrek dat moet stoppen
als de IB tarieven te hoog zijn, dan moeten die IB tarieven omlaag niet overal belastingaftrek en toeslagen

Overigens ben ik groot voorstander van de totale pensioenafdracht bij het bruto loon te doen , en dat is eigenlijk hetzelfde


Het geen met de zelfstandigenwet gaat gebeuren , ik verwacht dat 50% van Nederland zelfstandige gaat worden
https://www.rijksoverheid(...)rs-en-opdrachtgevers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220980470
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dan was de storting netto , dat kan

maar al dat VVD gedoe met belastingaftrek dat moet stoppen
als de IB tarieven te hoog zijn, dan moeten die IB tarieven omlaag niet overal belastingaftrek en toeslagen

Overigens ben ik groot voorstander van de totale pensioenafdracht bij het bruto loon te doen , en dat is eigenlijk hetzelfde


Het geen met de zelfstandigenwet gaat gebeuren , ik verwacht dat 50% van Nederland zelfstandige gaat worden
https://www.rijksoverheid(...)rs-en-opdrachtgevers
De wet tegen schijnzelfstandigheid heeft het aantal zzp'ers doen dalen.
Ik verwacht niet dat in de arbeidsmarkt voldoende ruimte zit om 50% van de weekenden op zzp-basis te laten doen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 7 juni 2026 @ 17:17:41 #271
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220980532
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 17:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
De wet tegen schijnzelfstandigheid heeft het aantal zzp'ers doen dalen.
Ik verwacht niet dat in de arbeidsmarkt voldoende ruimte zit om 50% van de weekenden op zzp-basis te laten doen.
Maar de overheid zelf die daalt helemaal niets

daar komen er steeds meer bij dus men kan niet anders dan de huidige kromme situatie legaliseren in de nabij toekomst

en zoals de RVS zegt
er is behoefte aan een andere vorm van werknemers dus gaan we de ZZP ers legaliseren we noemen hen zelfstandigen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220980574
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 17:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar de overheid zelf die daalt helemaal niets

daar komen er steeds meer bij dus men kan niet anders dan de huidige kromme situatie legaliseren in de nabij toekomst

en zoals de RVS zegt
er is behoefte aan een andere vorm van werknemers dus gaan we de ZZP ers legaliseren we noemen hen zelfstandigen
Is er een toename van zzp bij de overheid?

Wat is jouw bron daarvoor?

Verder is het bestrijden van schijnzelfstandigheid vrij recent ingevoerd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220980594
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:16 schreef Halcon het volgende:
Door al die toeslagen krijgen veel mensen het idee dat ze wat krijgen van de overheid. Dure PR-campagne van de overheid die hele toeslagenwinkel. Het houdt ook veel ambtenaren aan het werk, wat soms een doel op zich lijkt te zijn.
Ja frappant. Terwijl de belastingen een stuk lager zouden kunnen zijn, zonder het toeslagencircus; nog afgezien van het negatieve effect op het BNP van die toeslagenwinkel.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 07-06-2026 18:48:49 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 juni 2026 @ 17:38:14 #274
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220980808
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 17:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Is er een toename van zzp bij de overheid?

Wat is jouw bron daarvoor?

Verder is het bestrijden van schijnzelfstandigheid vrij recent ingevoerd.
De overheid kan niet anders dan een andere oplossing zoeken voor de zelfstandigen die fulltime bij een opdrachtgever werken , ze kan niet zichzelf beboeten,
Zelfstandigen die fulltime bij de overheid werken en de overheid wil niet en kan niet minderen
quote:
AI-overzicht
Dat klopt: het aandeel en aantal zzp'ers bij de overheid is de afgelopen tijd toegenomen, ondanks het landelijke beleid om schijnzelfstandigheid en extern inhuur juist terug te dringen.

Uit cijfers van arbeidsmarktspecialist HeadFirst Group blijkt dat het aandeel ingehuurde zelfstandigen bij de overheid groeide naar 41 procent van het totaal aan externen.

De belangrijkste ontwikkelingen en cijfers rondom deze trend op een rij:

Stijging bij de Rijksoverheid: Uit data blijkt dat het aantal zzp'ers bij de Rijksoverheid steeg van krap 3.778 naar ruim 4.000.

De totale flexibele schil blijft daarmee onverminderd groot.Beleidsdoelen vs.

praktijk:
Hoewel Den Haag met strenge handhaving van de Wet DBA en wetgeving voor arbeidsrelaties (zoals de Vbar) de inhuur van zzp'ers wil ontmoedigen, blijkt de overheid zelf nog altijd zwaar op zelfstandigen te leunen om de personeelstekorten op te vangen.
quote:
AI-overzicht
Bij de hersteloperatie Toeslagen waren eind 2024 ruim 850 zzp'ers werkzaam om achterstanden weg te werken.
Uit onderzoek bleek eerder dat het merendeel van hen (minstens 752 zzp'ers) eigenlijk als schijnzelfstandige werkte.


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 07-06-2026 18:19:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220981994
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De overheid kan niet anders dan een andere oplossing zoeken voor de zelfstandigen die fulltime bij een opdrachtgever werken , ze kan niet zichzelf beboeten,
Zelfstandigen die fulltime bij de overheid werken en de overheid wil niet en kan niet minderen
[..]
[..]

Waaruit blijkt dat zzp'ers fulltime bij 1 opdrachtgever, namelijk de overheid, werken?

Vrienden van mij werken op zzp-basis bij de overheid, maar niet voor 1 opdrachtgever.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220982139
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 17:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja frappant. Terwijl de belastingen een stuk lager zouden kunnen zijn, zonder het toeslagencircus; nog afgezien van het negatieve effect op het BNP van die toeslagenwinkel.
Klopt, maar daar verdiept geen hond zich in helaas.
  zondag 7 juni 2026 @ 20:57:30 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220982149
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 17:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja frappant. Terwijl de belastingen een stuk lager zouden kunnen zijn, zonder het toeslagencircus; nog afgezien van het negatieve effect op het BNP van die toeslagenwinkel.
nog veel lager als de pensioenafdracht maandelijks bij het bruto loon zou komen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220982179
Iemand ooit met bouwdepots gewerkt?
Moet je die ook annuïtair aflossen voor hra?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220983197
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:06 schreef ludovico het volgende:
Iemand ooit met bouwdepots gewerkt?
Moet je die ook annuïtair aflossen voor hra?
Nee en ja
pi_220983482
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 00:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee en ja
Maar dan met netto rente neem ik aan(?).

Kon dit niet echt vinden in de wet IB

Bijleenregeling kent wel een uitzondering dat is beter op te hoesten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 8 juni 2026 @ 07:42:54 #281
13309 nostra
ask why
pi_220983553
Koelen we al eens af? Ben twee huisjes wel eens zat.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220983568
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 07:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar dan met netto rente neem ik aan(?).

Kon dit niet echt vinden in de wet IB

Bijleenregeling kent wel een uitzondering dat is beter op te hoesten.
De eerste twee jaar is het geld IN je depot aftrekbaar daarna is het een gewone lening. Geld aan je huis uitgegeven is reguliere eigen woning lening
pi_220983863
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 07:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De eerste twee jaar is het geld IN je depot aftrekbaar daarna is het een gewone lening. Geld aan je huis uitgegeven is reguliere eigen woning lening
quote:
Uw renteaftrek in de 1e 2 jaar
Over het bedrag van uw lening dat in depot staat, krijgt u rente én betaalt u rente. De 1e 6 maanden is de rente die u betaalt over uw lening aftrekbaar. Dit verlaagt dus uw inkomen (box 1). De rente die u krijgt uit het depot, gaat niet af van de rente die u betaalt.

De volgende 18 maanden gaat de rente die u krijgt uit het depot, wél af van de rente die u betaalt. Het bedrag dat dan overblijft, is aftrekbaar.
Damn. Dat is fiscaal wel erg gunstig. Misser gemaakt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220984884
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:06 schreef ludovico het volgende:
Iemand ooit met bouwdepots gewerkt?
Moet je die ook annuïtair aflossen voor hra?
Ja en hangt er vanaf....
Is het bouwdepot een "overgangs hypotheek" bij bijvoorbeeld nieuwbouw, maar je hebt al een bestaande koop woning/appartement met overwaarde... Dit deel hoeft niet afgelost te worden en komt zondermeer in aanmerking voor HRA.

Het deel dat je echt blijvend financieren met een Hypotheek moet je wel "voldoen" aan de standaard HRA regels.
pi_220985330
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:25 schreef namliam het volgende:

[..]
Ja en hangt er vanaf....
Is het bouwdepot een "overgangs hypotheek" bij bijvoorbeeld nieuwbouw, maar je hebt al een bestaande koop woning/appartement met overwaarde... Dit deel hoeft niet afgelost te worden en komt zondermeer in aanmerking voor HRA.

Het deel dat je echt blijvend financieren met een Hypotheek moet je wel "voldoen" aan de standaard HRA regels.
Ja dat stukje kan ik ook vinden onder de wet IB bij verhuisregeling.

De grote grap is dat mijn hypothecaire lening niet onder eigen woning schuld valt en de overwaarde vanwege die reden 100% van de verkoopprijs betreft.

Bij de nieuwe woning het meerdere van de verwerkingskosten tov verkoopprijs mag dan wel weer in box 1.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 8 juni 2026 @ 14:55:18 #286
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_220986157
35k overboden voor een appartement van 60m2. Hij is voor nog hoger weggegaan :')
pi_220986868
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 14:55 schreef Ypmaha het volgende:
35k overboden voor een appartement van 60m2. Hij is voor nog hoger weggegaan :')
:X
De gekte kent geen grenzen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 11 juni 2026 @ 08:38:42 #288
483584 incel
they/them
pi_221006127
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 14:55 schreef Ypmaha het volgende:
35k overboden voor een appartement van 60m2. Hij is voor nog hoger weggegaan :')
Kan erger, een maat van me had laatst voor jan lul 60k overboden voor niks
pi_221006321
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 08:38 schreef incel het volgende:

[..]
Kan erger, een maat van me had laatst voor jan lul 60k overboden voor niks
Want?
  donderdag 11 juni 2026 @ 09:18:41 #290
483584 incel
they/them
pi_221006377
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 09:08 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Want?
Nou hij had 59k kunnen besparen door niet zo tering veel over te bieden.

Dus blijkbaar hoef je niet altijd meer flink over te bieden
pi_221006561
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 08:38 schreef incel het volgende:

[..]
Kan erger, een maat van me had laatst voor jan lul 60k overboden voor niks
Hij heeft dan toch een huis, waarom voor niks ?

Zat mensen die jaren te weinig hebben geboden op een huis en uiteindelijk ook tienduizenden euro s meer hebben betaald voor een kleiner huis + 1500 huur per maand...
pi_221006578
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 09:18 schreef incel het volgende:

[..]
Nou hij had 59k kunnen besparen door niet zo tering veel over te bieden.

Dus blijkbaar hoef je niet altijd meer flink over te bieden
Dan accepteert opeens de aanbieder geen enkel bod voor de vraagprijs en komt het appartement een maand later weer op de markt.. :D
pi_221007310
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 09:18 schreef incel het volgende:

[..]
Nou hij had 59k kunnen besparen door niet zo tering veel over te bieden.

Dus blijkbaar hoef je niet altijd meer flink over te bieden
Hoe is diegene daar (achteraf) achter gekomen?
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:07:19 #294
483584 incel
they/them
pi_221007545
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 11:22 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Hoe is diegene daar (achteraf) achter gekomen?
Je krijgt na afloop blijkbaar een mail dan zie je wat iedereen geboden heeft en hij zat echt 60k over het een na hoogste bod :')
pi_221007549
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:07 schreef incel het volgende:

[..]
Je krijgt blijkbaar een mail van eerlijk bieden of zo heette dat dan zie je wat iedereen geboden heeft en hij zat echt 60k over het een na hoogste bod :')
Oops... :)
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:19 #296
483584 incel
they/them
pi_221007554
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:07 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Oops... :)
Ja dan voel je je mooi klote
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 11:49:12 #297
5428 crew  miss_sly
pi_221049295
De verkoop van ons huis is goed gegaan. Binnen twee weken verkocht zonder voorbehouden en bouwtechnische keuring voor de vraagprijs.

Hypotheek en overbruggingshypotheek nieuwe huis ook goedgekeurd.

We are good to go!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 15 juni 2026 @ 12:05:51 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_221049519
Super! Gefeliciteerd! :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_221050594
quote:
7s.gif Op maandag 15 juni 2026 11:49 schreef miss_sly het volgende:
De verkoop van ons huis is goed gegaan. Binnen twee weken verkocht zonder voorbehouden en bouwtechnische keuring voor de vraagprijs.

Hypotheek en overbruggingshypotheek nieuwe huis ook goedgekeurd.

We are good to go!
Succes ermee, zien we een klustopic t.z.t???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 13:34:40 #300
5428 crew  miss_sly
pi_221050605
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 13:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Succes ermee, zien we een klustopic t.z.t???
Wie weet. We gaan niet heel veel zelf klussen, maar als het goed is, hebben we wel twee leuke dingetjes: ons eigen appartement en de studio voor dochter op de vierde verdieping O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')