Triest dat het nodig is. Ik denk geen overdreven maatregel, omdat de reiziger steeds agressiever wordt. Maar de conducteur in de trein heeft er weinig aan? Of reizen boa's vaak mee in de trein?quote:Twee buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) van de NS die vanuit Rotterdam werken zijn vanaf vandaag uitgerust met een wapenstok. De NS zegt dat medewerkers steeds vaker te maken hebben met agressie en geweld, een wapenstok moet bijdragen aan de veiligheid van de boa's.
Het gaat om een proef van een jaar. Uiteindelijk zullen tijdens deze periode 75 van de ongeveer 700 spoorboa's van de NS een wapenstok krijgen. Naast Rotterdam werken zij in Den Haag, Zwolle en Den Bosch.
Onveilige situaties
Boa's van de NS werken altijd in duo's en mogen mensen aanhouden, indien nodig met geweld. Tot op heden waren zij enkel uitgerust met handboeien en een portofoon. De medewerkers die meedoen aan de proef zijn eerder dit jaar wekenlang getraind in het gebruik van de wapenstok.
Adnan en Nick zijn de eerste boa's die vandaag met een wapenstok op pad gaan. Adnan denkt dat met name tijdens drukke dagen als Zomercarnaval of Koningsdag de wapenstok uitkomst kan bieden. "Vooral tijdens aanhoudingen kan je omstanders die zich ermee gaan bemoeien, en waardoor je in onveilige situaties komt, op veilige afstand houden."
Nick voegt daaraan toe: "Je mond is je grootste wapen, maar ik ben blij dat we een extra hulpmiddel hebben."
Steeds meer geweld
Directeur sociale veiligheid bij NS, Itai Birger, zegt dat het uitdelen van wapenstokken aan NS-personeel noodzakelijk is in een samenleving die volgens hem steeds verder verhardt. "De maatschappij verandert en dat zien wij ook terug op de stations en in de trein. Wij moeten daarom alle middelen onderzoeken die mogelijk kunnen bijdragen aan de veiligheid van onze collega's."
De cijfers lijken het verhaal van Birger te bevestigen. NS-medewerkers maakten vorig jaar 1132 keer melding van agressie, het jaar daarvoor was dat 1095. Daarnaast waren NS-boa's in 2025 11 procent vaker betrokken bij incidenten met fysieke en verbale agressie.
Daartegenover staat dat hoofdconducteurs en machinisten juist minder met geweldsincidenten te maken hadden. Dit komt mogelijk doordat hoofdconducteurs sinds een jaar zijn uitgerust met een bodycam, volgens de NS werkt dit de-escalerend.
Verdeeldheid binnen de NS
De NS benadrukt dat het bewapenen van het personeel geen makkelijk besluit is geweest. Het leidt volgens hem ook tot enige verdeeldheid binnen het bedrijf, aldus Birger. "Ik vind deze stap best confronterend. Wij zijn een spoorbedrijf: wij vervoeren mensen van A naar B. Het is best heftig dat je naar een middel als een wapenstok moet grijpen. Dat is niet iets waar onze collega's van denken: dat is waar ik aandacht toen ik hier kwam solliciteren."
Zowel voor- als tegenstanders van de wapenstok doen mee aan de proef, zegt Birger.
Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)op-pad-met-wapenstok
Als dat maar goed gaat. Straks eet Nick een broodje ham en wordt hij pardoes door Adnan geknuppeldquote:Adnan en Nick zijn de eerste boa's die vandaag met een wapenstok op pad gaan.
Normaliter bijt Nick ongehoorzame passagiers!quote:Nick voegt daaraan toe: "Je mond is je grootste wapen, maar ik ben blij dat we een extra hulpmiddel hebben."
Duidelijk, voortaan maar een trosje knoflook, een crucifix en een houten staak meenemen de trein in.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Normaliter bijt Nick ongehoorzame passagiers!
Ze beginnen eest met twee BOA'squote:
Er zijn tal van verschillende boa's in verschillende vakgebieden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:25 schreef Toine51 het volgende:
Nou, dat gaat vast goed komen....
Er zijn BOA's bij die nu al menen dat ze bij de politie zitten...
Laat ik het anders formuleren:quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:59 schreef cinderloom het volgende:
omdat de reiziger steeds agressiever wordt.
quote:omdat er steeds meer agressieve reizigers komen.
Spoorwegrijtuigquote:Op woensdag 20 mei 2026 13:39 schreef DobbyDobby het volgende:
Terecht. Zeker in West-Nederland zit er tegenwoordig toch een partij tuig in de trein.
Maar ze helpen wel de boel op orde te houden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:29 schreef Harvest89 het volgende:
Als je totaal mislukt bent in je leven dan kun je BOA worden.
Mensen die vanaf hun 18e tot hun 40e in de bijstand zitten of zo, het enige wat die dan nog kunnen bereiken, is BOA worden.
Echt dat dit soort figuren een wapenknuppel krijgen slaat helemaal nergens op.
Op het moment dat je die wapens geeft gaan er allerlei misstanden komen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar ze helpen wel de boel op orde te houden.
Wapens hebben ze nodig, hoe kun je anders een beetje veilig mensen tot de orde roepen? En laten ze voor de show lopen, ook dat werkt nog.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Op het moment dat je die wapens geeft gaan er allerlei misstanden komen.
Niets orde houden, een groot deel van die mensen is onbekwaam.
Die heb je overal.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Op het moment dat je die wapens geeft gaan er allerlei misstanden komen.
Niets orde houden, een groot deel van die mensen is onbekwaam.
Goedemorgen, uw vervoersbewijs alstublieft:quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:34 schreef Jahr00n het volgende:
Geef ze ook pepperspray en een pistool. Deze mensen staan aan de frontlinie en moeten zich kunnen verdedigen. Wat mij betreft mogen ze ook harder ingrijpen wanneer nodig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |