abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220831933
Mn partner en ik willen het financieel goed gaan regelen.
De relatie loopt op dit moment niet lekker, daarom willen we wat dingen veranderen.
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Het gaat nu 50/50
  maandag 18 mei 2026 @ 14:03:31 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220832085
Wat willen jullie anders? Staan jullie daar hetzelfde in?

En leg eens uit waarom nu, nu de relatie niet lekker loopt?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 14:08:05 #3
236264 crew  capricia
pi_220832104
Wat meer details zouden wel behulpzamer zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220832119
Wat gaat 50/50? Jullie dragen allebei 50/50 bij aan het huishouden, terwijl er een flink inkomensverschil is? En het lijkt dat jullie voorbereidingen treffen voor als jullie niet meer samen zijn, en er zijn kinderen in het spel?
pi_220832148
"Het stukje vrouw en kinderen" klinkt ook een beetje apart in de oren als het gaat om financien...
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 18 mei 2026 @ 14:21:16 #6
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220832205
Dit is wel heel erg summier, en multi interpretabel.

Als er een giga verschil is tussen inkomens van hem en haar, dan is het imho oneerlijk dat er dan 50/50 gehanteerd wordt. Maar die 50/50 zullen operationele kosten zijn, of zit daar ook huur of hypotheek bij?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220832234
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Paardenbloemmeisje het volgende:
Mn partner en ik willen het financieel goed gaan regelen.
De relatie loopt op dit moment niet lekker, daarom willen we wat dingen veranderen.
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Het gaat nu 50/50
hier valt weinig zinnigs over te zeggen......

-wat wil je veranderen?
-wat moet er geregeld worden?
-wat is globaal het verschil in inkomsten?

en
waarom wil je dan dingen veranderen, voorbereiden op scheiden?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220832348
Op de vraag ‘hoe hebben jullie het geregeld’ heb ik een kort antwoord: alles is van ons samen.
pi_220832400
Bij ons thuis zit er een enorm verschil in maandelijks inkomen, maar ook wij doen 50/50. Dat is pas een probleem als je het geen gezamenlijk inkomen meer wilt noemen. Ben je al op dat punt?
-nee-
pi_220833397
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Paardenbloemmeisje het volgende:
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Het gaat nu 50/50
Bij ons is er een flink inkomensverschil; ik leg plm 65% in op de en/of rekening, en mijn vrouw geeft plm. 65% uit (Pareto regel geloof ik). Kinderen zijn n.v..t.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220833425
Hier is de verdeling denk ik 85/15 en dan ben ik nog gul.
Ik accepteer het maar soort van, want ik weet dat haar belemmeringen geen onzin zijn zeg maar, toch is dat soms frustrerend.

Maar kijk dus wel realistisch naar de situatie qua wat ze kan bijdragen en in hoeverre je kan verwachten dat ze bijv meer zou kunnen werken.
Dat is dus iets wat ik zelf niet vraag om haar eigen redenen die goed verklaarbaar zijn zeg maar.
pi_220833615
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hier is de verdeling denk ik 85/15 en dan ben ik nog gul.

Dus jij legt die 15% in?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220833983
Hier ook een groot inkomensverschil (ongeveer 75/25).
Getrouwd en 3 kinderen.

Hier doen we alles op een hoop.
Dat wil zeggen: we houden elk hetzelfde (kleine) bedrag van ¤200 voor persoonlijke uitgaven.
En de rest van ons beider salaris wordt op de gezamenlijke rekening gestort en daar wordt alles van betaald (dus ook bv ov abonnementen en persoonlijke sportclubs). Wat overblijft hiervan gaat naar onze gezamenlijke spaarrekening.

Hoe we het geregeld hebben bij scheiding: getrouwd in beperkte gemeenschap van goederen……

Maar dan nog steeds weet ik niet of wij t goed geregeld hebben bij scheiding.

Bij scheiding gaat de hele meuk door 2, waardoor veel geld vsn de meest verdiende naar de minst verdienende gaat. Incl het huis, waarbij de meest verdienende bij aankoop meer had ingelegd.

Maar na afhandelen van die kwestie kan de meest verdienende met de opbrengst en het inkomen wel een prima huis voor zichzelf kopen en ik weet niet of de opbrengst voor de minst verdiende genoeg is om dat ook te doen.
  maandag 18 mei 2026 @ 18:35:28 #14
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220834135
Alles bij elkaar optellen, kosten eraf halen, spaargeld reserveren en de rest verdelen. Zo voorkom je dat 1 persoon heel veel overhoudt bij een verdeling naar rato. Naar rato is second best IMO
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220834347
Wij hebben allebei een eigen betaal en spaarrekening, daarnaast hebben we samen een gezamenlijke rekening en spaarrekening. We storten maandelijks allebei een vast bedrag op de gezamenlijke rekening, waarvan ook gezamenlijk wordt gespaard. Daarnaast sparen we ieder afzonderlijk op onze eigen spaarrekening.

Vrijwel alle vaste lasten worden betaald vanaf de gezamenlijke rekening, met uitzondering van het sportabonnement. Games etc koop ik ook zelf maar heb geen abonnement erop

Aan het einde van iedere maand blijft er zowel op onze privé­rekeningen als op de gezamenlijke rekening een bepaald bedrag over. Sparen hebben wij namelijk al als vaste uitgave opgenomen in ons budget. Doordat er daarnaast ook geld overblijft op de lopende rekeningen, groeit het totale spaarsaldo iedere maand verder.

Een extra tip is om een begroting in Excel te maken met daarin alle vaste lasten en inkomsten. Dan krijg je inzicht in wat er maandelijks overblijft. Het helpt ook om sparen direct als vaste uitgave mee te nemen, zodat je automatisch structureel spaart in plaats van alleen te sparen met geld dat toevallig overblijft.
pi_220834879
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:08 schreef _Lily_ het volgende:
Maar na afhandelen van die kwestie kan de meest verdienende met de opbrengst en het inkomen wel een prima huis voor zichzelf kopen en ik weet niet of de opbrengst voor de minst verdiende genoeg is om dat ook te doen.
De vraag is dan : hoe zit 't met alimentatie? Wat ik me ook afvraag; de opgebouwde pensioenrechten, wat wordt daarmee gedaan??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 18 mei 2026 @ 20:28:20 #17
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220835213
Hier gewoon 1 inkomen, hoef het met niemand te delen. Alles is voor Bassie _O_
Je geld moeten delen met een vrouw :')
pindazakje
pi_220835242
-
On-topic: het stukje vrouw en kinderen dient perfect geregeld. Daarover geen twijfel.

[ Bericht 42% gewijzigd door Nizno op 18-05-2026 21:33:23 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220835293
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Hier gewoon 1 inkomen, hoef het met niemand te delen. Alles is voor Bassie _O_
Je geld moeten delen met een vrouw :')
Je geld “moeten delen” klinkt negatief. Alsof een relatie een verliespost is in plaats van samen een leven opbouwen waar je allebei beter van wordt.
pi_220835440
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220835454
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]
De vraag is dan : hoe zit 't met alimentatie? Wat ik me ook afvraag; de opgebouwde pensioenrechten, wat wordt daarmee gedaan??
Eerlijk gezegd weet ik dat niet bij scheiding. Iemand die daar meer vanaf weet?
Het is wel geregeld voor als we samen blijven en bij overlijden

Alimentatie weet ik ook niet. Ik ga ervanuit dat er dan kinderalimentatie betaald moet worden. Het zou wenselijk zijn als de kinderen bij beide ouders dezelfde levensstandaard hebben.

Overigens is het bij ons niet zo dat het inkomensverschil komt doordat 1 thuis is bij de kinderen. We werken allebei 4 dagen. Alleen de 1 verdient veel meer
pi_220835464
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd weet ik dat niet bij scheiding. Iemand die daar meer vanaf weet?

Ik ook niet; is meer een algemene vraag aan de users hier, die er wel verstand van hebben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220835478
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:05 schreef blomke het volgende:
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.

De afgelopen jaren hebben in ieder geval geleerd dat je niet moet talmen of moet voorsorteren op de toekomst. Je moet dat huis binnenhalen zodra zich de kans voordoet
pi_220835509
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef _Lily_ het volgende:
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.
Stel was (hij is inmiddels overleden) ouder (1959/1961) dan ik . Extreem risicomijdend: alles zo lang mogelijk houden bij het oude vertrouwde, en hoegenaamd geen enkel initiatief tonend of iets ondernemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-05-2026 21:30:13 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 18 mei 2026 @ 21:43:31 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220835686
@Paardenbloemmeisje

Nou, kom je nog over de brug met wat relevante aanvullingen?
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')