abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP zondag 17 mei 2026 @ 11:26:35 #1
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220821770

24 Heures Du Mans 2025 – editie 93
Onderdeel van het FIA World Endurance Championship

Race 2024 en vooruitblik
In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten.

Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden.

LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse.

De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur.


Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren.

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017)
• Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circuit info inclusief marshall posts
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):
Bekijk deze YouTube-video



Entry list 2025 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden kwalificatie: ~3:24
• Max. gewicht: 1030 kg
• Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost)

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.


• Blauwe nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:32
• 930 kg
• V8 Gibson motor – 600 pk
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting)
• Min. gewicht: 1245 kg
• GT3-homologatie verplicht
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie

GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg.



Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)
Woensdag 11 juni
• 14:00–17:00 Free practice 1
• 19:00–20:00 Kwalificatie
• 22:00–00:00 Free practice 2

Donderdag 12 juni
• 15:00–18:00 Free practice 3
• 20:00–20:30 Hyperpole
• 22:00–23:00 Free practice 4

Zaterdag 14 juni
• 12:00–12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 Uur van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (betaald)
Radio Le Mans – tip!
• Eurosport Player via HBO MAX + sport

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2025 (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


quote:
24H Nurburgring 16/17 mei:

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video

Livestream onboard Verstappen.com:
Bekijk deze YouTube-video

Livestream pitstraat:
Bekijk deze YouTube-video
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220821773
Dat is een lang stuk code 60
Only skydivers know why the birds sing....
They sing because they don't have to pack
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 11:27:01 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220821774
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik heb zo'n knopje naar links, dan gaat 'ie wat terug. Kun je meer dan eens indrukken ook, dan gaat 'ie wat verder terug. Superchill.
Ja die van mij maakt stappen van 15 seconden. Denk dat ik het nog eerder zou vinden als ik naar m'n pc was gelopen om het daar te zoeken.

En dan ook nog zonder live beelden te missen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 17 mei 2026 @ 11:27:03 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220821775
Leuk gekaapt weer...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 17 mei 2026 @ 11:27:48 #5
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220821780
quote:
80s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:17 schreef Mano_ het volgende:
Zat even terug te spoelen, maar was het met die gele Porsche? De Engelse stream gaat dan over naar een compilatie van de nacht/ochtend..
Doorspoelen, het zit na die compilatie.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zondag 17 mei 2026 @ 11:28:26 #6
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220821788
Die bmw schijnt 6 kratten bier achterin te hebben
Drop you like an ill, bad habit
  zondag 17 mei 2026 @ 11:28:30 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220821789
Mooi man zo'n random Dacia.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 11:28:32 #8
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220821790
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:25 schreef pmponer het volgende:

[..]
Ja ene Franz Hermann, verder ook niet terug gekomen.
Oh die gast uit het boek van Tommy Wieringa, die ken ik wel
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator / Redactie FP zondag 17 mei 2026 @ 11:28:34 #9
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220821791
Ik zie die Dacia wel heel vaak.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 17 mei 2026 @ 11:28:57 #10
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220821793
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:27 schreef PzKpfw het volgende:
Leuk gekaapt weer...
Stig door het slotje, time penalty 85 sec and 2 DMSB points.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zondag 17 mei 2026 @ 11:28:59 #11
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220821794
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik zie die Dacia wel heel vaak.
Komen ze ook vaak voorbij
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 11:29:04 #12
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_220821796
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik zie die Dacia wel heel vaak.
Daar kan ik wel 24 uur naar kijken, genot
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 mei 2026 @ 11:29:06 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220821797
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik zie die Dacia wel heel vaak.
de regie weet ook wel wie ze uitzenden
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 mei 2026 @ 11:29:12 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220821798
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:28 schreef pmponer het volgende:
Die bmw schijnt 6 kratten bier achterin te hebben
Maar geen werkende richtingaanwijzers
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 mei 2026 @ 11:29:50 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220821805
Engel komt wel serieus dichtbij nu
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 17 mei 2026 @ 11:29:56 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 mei 2026 @ 11:30:15 #17
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220821809
quote:
15s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:29 schreef Peterselieman het volgende:
Engel komt wel serieus dichtbij nu
niet zo vreemd met het verkeer en de gele vlaggen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 17 mei 2026 @ 11:30:29 #18
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220821810
Die wielmoeren van die gt3-s worden dus met 600 Nm aangetrokken
Drop you like an ill, bad habit
  zondag 17 mei 2026 @ 11:31:10 #19
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220821819
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:30 schreef pmponer het volgende:
Die wielmoeren van die gt3-s worden dus met 600 Nm aangetrokken
Vandaar die achterlijk grote momentsleutels.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator / Redactie FP zondag 17 mei 2026 @ 11:31:22 #20
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220821820
quote:
15s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:29 schreef Peterselieman het volgende:
Engel komt wel serieus dichtbij nu
Moeten zij ook nog pitten?
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 17 mei 2026 @ 11:31:45 #21
284411 crew  heywoodu
pi_220821822
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Moeten zij ook nog pitten?
Ze lopen volgens mij al 12 uur lang gelijk met pitstops, dus ik gok dat dat zo door blijft gaan :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 mei 2026 @ 11:31:59 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220821825
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Moeten zij ook nog pitten?
Iets na twaalven weer
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie FP zondag 17 mei 2026 @ 11:32:01 #23
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220821827
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ze lopen volgens mij al 12 uur lang gelijk met pitstops, dus ik gok dat dat zo door blijft gaan :P
Top, thanks!
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 17 mei 2026 @ 11:32:12 #24
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220821828
Die Engel is wel de beste coureur van auto #80 toch?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator / Redactie FP zondag 17 mei 2026 @ 11:32:16 #25
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220821829
quote:
14s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Iets na twaalven weer
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:32 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Top, thanks!
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')