Het lijkt mij zo frustrerend, maar het hoort er natuurlijk wel blij.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:16 schreef Peterselieman het volgende:
Max rijdt een 8.23 met zeer veel verkeer. Zonder rijdt hij zeker een 8.16
Zonder al die anderen geen racequote:Op zondag 17 mei 2026 03:17 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Het lijkt mij zo frustrerend, maar het hoort er natuurlijk wel blij.
Ander keertje, nu niet zo handigquote:Op zondag 17 mei 2026 03:08 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Mixen met wodka.
Ik pik nog uurtje mee en dan even snel dutje tot aan de ochtend
Welke auto?quote:Op zondag 17 mei 2026 03:25 schreef flipsen het volgende:
Ok, ik ga even een domme n00bvraag stellen. Waarom heeft die auto 2 tankopeningen
watjequote:Op zondag 17 mei 2026 02:12 schreef heywoodu het volgende:
Ondertussen kom ik er achter dat mijn voorbereiding erg matig is geweest. Ik wil even lekker de joggingbroek en een lekker warm vest en alles, maar dat ligt in de slaapkamer, waar vriendin lekker ligt te pitten (en die ik heel graag niet wakker wil maken)
Ja, dit is dus jammer. Dom, dom, dom. Tot zover.
Het is inmiddels gelukt, geprofiteerd van het feit dat ik hoorde dat ze even wakker wasquote:
Oh, geen idee. Ik vermoed wel dat ze er zijn om brandstof in de auto te krijgen, dat is alvast iets.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef flipsen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En daarna hier:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 17 mei 2026 03:37 schreef heywoodu het volgende:
Ik zie Van Roon, Coronel en Duncan Huisman hun klasse wel winnen als het zo door gaat, netjes
[ afbeelding ]
Wel lekker weer voor Coronel, gewoon in alle auto's in een categorie starten, ja, dan heb je wel kans op een bokaal
Deze is nog druk bezet, er zijn ook vier klasses met welgeteld één deelnemerquote:
Ik geloof ChatGPT ook niet op zijn/haar woord eerlijk gezegd:quote:Op zondag 17 mei 2026 03:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh, geen idee. Ik vermoed wel dat ze er zijn om brandstof in de auto te krijgen, dat is alvast iets.
quote:Dat is een klassieke endurance-race “dual-port” fueling setup, en wat jij zag is waarschijnlijk:
👉 eerst ontluchten / koppelen
👉 dan hoofdvulling
👉 daarna “top-off” / naloop
Die bovenste aansluiting is zeer waarschijnlijk:
de vent/overflow/air return
of secundaire dry-break aansluiting.
Wat gebeurt hier precies?
6
Bij GT3/endurance-auto’s werkt tanken anders dan bij straatauto’s:
enorme flow-rate
gesloten systeem
lucht moet tegelijk weg kunnen
schuimvorming moet beperkt worden
Anders:
tankt hij langzaam
slaat brandstof terug
krijg je onveilige drukopbouw.
Die bovenste aansluiting
Op jouw foto zie je:
gewone vulopening lager
tweede dry-break hoger bij zijruit/C-stijl
Dat hogere punt is typisch gunstig voor:
ontluchting
dampafvoer
snelle equalization
Waarom eerst bovenste → dan onderste → dan weer bovenste?
Waarschijnlijk ongeveer dit proces:
1. Eerste koppeling boven
Crew:
opent systeem
controleert venting
laat lucht ontsnappen
2. Hoofdtanken via onderste
Daar gaat de bulk van de brandstof erin.
3. Nogmaals bovenste
Dan:
laatste lucht/dampen weg
systeem “afmaken”
top-off
zeker weten dat fuel cell volledig gevuld is
Waarom zo ingewikkeld?
In endurance racing:
👉 elke seconde pitlane telt.
Een auto die:
3 seconden langer tankt
kan over 24 uur:
meerdere posities verliezen.
Dus die systemen zijn extreem geoptimaliseerd.
Belangrijk detail:
Dit is géén gewone tank
GT3-auto’s gebruiken:
👉 FIA fuel cells
Dat zijn:
rubber/kevlar veiligheidsbladders
centraal in auto
crashveilig
Dus die aansluitingen zijn eigenlijk:
vul/vent-poorten naar die fuel cell.
Nog iets interessants
Bij sommige auto’s:
werkt de bovenste poort als vent
maar kan óók actief gevuld worden
Dat hangt af van:
team
homologatie
tankrig
merk
Dus wat jij zag kan echt een:
👉 gecombineerde vent + secondary fill procedure
zijn geweest.
Waarom vooral bij Nürburgring zichtbaar?
Bij de 24 Hours Nürburgring:
lange stints
veel pitstrategie
minimale tijdswinst cruciaal
Daarom zie je extreem verfijnde pitprocedures.
Bottom line
Wat jij zag was vrijwel zeker:
een dual-port endurance fueling system
waarbij:
één poort vooral hoofdvulling doet
de andere venting/equalizing/top-off ondersteunt
En daarom:
eerst boven
dan normaal vullen
dan nog eens boven
Dat is dus geen fout of “dubbel tanken”, maar juist een geoptimaliseerde raceprocedure.
Jij weet toch waar mijn huis woont?quote:
Die is om 10:00, ik mag toch hopen dat ik dan al wakker benquote:Op zondag 17 mei 2026 03:44 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ja van jou kan ik mij nu wel voorstellen.
Voor de finish zet je de wekker!?
quote:Op zondag 17 mei 2026 03:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Deze is nog druk bezet, er zijn ook vier klasses met welgeteld één deelnemer![]()
Allemaal leuk hoor, maar kom op, dat is wel wat overdreven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |