Je zegt letterlijk "Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.". Dat heeft niets te maken met je auto puur als vervoermiddel zien.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:37 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoorquote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Alles mag. Maar zie mijn opmerking hierboven. Het is in vrijwel alle gevallen jaloezie, of boosheid, of wat dan ook voor negatieve emotie.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:07 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoor![]()
En benzine, geen diesel dus stinken doet ‘ie ook niet.
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.
En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.
Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.
Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Maar niet langzaam en dat is wat je zeiquote:Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.
En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.
Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.
Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?quote:Op maandag 18 mei 2026 19:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Maar niet langzaam en dat is wat je zeiEn stinken.. je ruikt ‘m niet, dus ik vraag me af wat er dan moet stinken.
Beschamend traag… tja, vast wel. Misschien heb je een Plaid en dan ben je 35% sneller op de 100. In theorie. Of een elektrische hypercar, maar dan ben je ook appels met beschuit aan het vergelijken.
Punt is: je stelling was nogal.. extreem.
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Joh.
Maar mensen die nog geen 10.000km per jaar rijden met hun oude gebakje, rijden daar doorgaans ook niet maandelijks ritten 400km mee.
Het punt is meer dat je bij een BEV gewoon veel meer waar voor je geld krijgt.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.
Zoals Will Smith ooit eens zei: "....chillin' in a car you spent all day waxin', leanin' to the side, but you can't speed through, 2 miles an hour so everybody sees you".
De range per euro daarentegen…quote:Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schattingquote:Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?
Het echte verschil zit boven de 100 natuurlijk.
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:37 schreef Mano_ het volgende:
[..]
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schatting
Boeit ook niet zo, het gaat er meer om dat 'langzaam en stinkt' nogal overtrokken is. En 'beschamend traag' is natuurlijk helemaal kul. Sowieso in de praktijk: ik kan zelden ergens echt gas geven zonder leip te doen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. In normaal verkeer is sub-10 seconde vlot genoeg, dan rijdt het gros je al 'in de weg'.
Voor mij is het gewoon de hele ervaring van het rijden: mooi ontwerp, lekker geluid, goede feedback, klappen in de rug bij het schakelen, beetje leven in het chassis. En een ander heeft weer heel andere wensen/eisen en die heeft net zo veel gelijk als ik.
Dat heb ik niet gezegd.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.
Als dat zo lijkt moet ik dat rechtzetten: dat vind ik niet. Wat het rijplezier betreft: daar ben ik het niet mee eens, maar dat is enorm subjectief.quote:Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.
Eens, maar dat geldt ook voor EV-performance. Veel EV's zijn helemaal niet zo snel en dat hoeft ook niet.quote:Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.
Volgens mij zitten we helemaal niet zo ver uit elkaar hoor, ik vond alleen de stelling waar ik op reageerde nogal flauwekul. En dat vind ik nog steedsquote:Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.
Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.quote:
Prima, ik snap je mening.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.
Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.
Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.
Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.
Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Renault heeft al sinds jaren elektrische auto's met een huuraccu. Dan betaal je relatief weinig voor de auto, maar daarna wel een maandelijks bedrag per maand, afhankelijk van je kilometers. En als er ooit iets met de accu is, ook wanneer je de auto tweedehands hebt overgenomen, krijg je gewoon een nieuwe van Renault.quote:Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).quote:Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@:openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.
Of de investering ivm techniek (los van een gebruiksbeleving) dat goedmaakt (bij tweedehands) met te verwachten kilometrage in resterende levensduur accu, is lastig te beoordelen. Vooralsnog krijgen wij het sommetje voor een EV niet rond. Ook omdat we simpelweg het startgeld daarvoor nu niet hebben klaarliggen en sws geen plan hebben daarvoor een PL te nemen.
//--//
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:49 schreef hangtime het volgende:
[..]
Prima, ik snap je mening.
Mijn persoonlijke mening is dat een EV lelijk is. Ik snap niet waarom je dat een spelletje noemt.
Dat is gewoon mijn mening.
Ben erg blij dat ik weer gewoon AMG rijd!
KIA is nog enigzins okay van binnen, maar van buiten spuuglelijk.
Ik heb een maand een Tesla model Y gehad.
Die Tesla voelde skeer aan van binnen, spuuglelijk.
De range was echt om te janken. Ik was enorm veel tijd kwijt om te laden.
Of ik ging soms 80/100 rijden op de Autobahn om nog net de lader te kunnen halen.
Ik rijd 50k km per jaar gemiddeld. Als ik rijd, rijd ik op een dag minstens 400km. (voornamelijk Autobahn)
Met zulke afstanden is er gewoon geen 1 EV die mij comfortabel van A naar B kan brengen.
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).
Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.
Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.
Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.
Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.
Dus mooi dat de accu het probleem niet meer is, maar ook bij een EV zullen uiteindelijk de stoelen, raamrubbers, ophanging, deurscharnieren, etc versleten zijn, net als bij elke andere auto. Het is dus prima om aan te nemen dat een EV een vergelijkbare levensduur zal hebben als een brandstofauto, maar die stoelen slijten niet ineens langzamer omdat ze in een EV zitten.
Dat dus.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen![]()
Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.
Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.
Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:07 schreef Perox het volgende:
Een EV moet je passen en moet je ervaren voordat je er echt een uitspraak over kunt doen.
Je moet het budget ervoor hebben, en de auto moet je passen, maak je veel lange trips dan is het misschien niet handig. Hou je van het geluid en leven in de brouwerij dan is het misschien ook niet voor je. Maar ik denk dat het uiteindelijk voor 80% van de mensen wel de beste optie gaat zijn. Nu moeten ze nog iets betaalbaarder worden dan komt het goed.
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.quote:Hoe dan ook: er werd een voorstel geopperd om iets te reguleren wat in de praktijk geen probleem vormt en dat is hoe je het ook wendt of keert onzinnig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |