abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220814678
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:51:08 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814743
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
Te laat…
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:52:31 #53
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814763
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220814794
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:51 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Te laat…
Gecondoleerd dan. ;)
pi_220814808
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:54:34 #56
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814821
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gecondoleerd dan. ;)
Denk dat dat wel mee gaat vallen.
Maar on topic maar…
pi_220814835
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
pi_220814871
Ik koop gewoon een auto voor 1000 euro en wat achterstallig onderhoud

Auto 1000
Banden. 400
Koppeling 400
Distributie hoef niet is een ketting
Schrijven en blokken voor 150 euro
Rij ongeveer 7-8k per jaar .

Totaal prijs 1950 euro .
Rij er 5 jaar mee en word weer verkocht
Per jaar filter en olie (15euro per jaar is 75 euro per 5 jaar .
Twee set bougies 50 euro
Luchtfilter 2x over 5 jaar 10 euro
Totaal kosten over 5 jaar is 2085eurob
2085 euro gedeelte door 60 maanden=
35 per maand kost exclusief wegenbelasting en verzekering .

Apk is terug elk jaar tel ik niet mee op afschrijving.

Vaak kan ik die wagen nog voor 500-800 euro verkopen waardoor de afschrijving nog lager word

Voor deze bedragen rij ik geen electrische wagen voor.
Met een brandstof verbruik van 1:16 valt ook nog mee op de klm die ik per jaar rijdt.
pi_220814933
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
De meeste mensen hebben smaak? Waarom zie ik dan vooral auto’s rijden als Kia’s, Opels, Peugeots, Toyota’s, enz?

Maarre do tell: in welke stijlvolle auto verplaats jij je?
pi_220814962
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .

Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:00:02 #61
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814973
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000

Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220815027
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:59 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .

Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.

Huidige accu’s kunnen ruim meer dan 500.000 km’s aan.
pi_220815042
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
pi_220815053
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000

Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:05:59 #65
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220815149
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220815396
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.

https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij



Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.


Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…

https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/

(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
pi_220815460
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:03 schreef Poepz0r het volgende:
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
Ik heb zelf ook zo'n categorie auto inmiddels. Zelfs met de hoge benzine prijzen is deze door zijn zuinigheid lekker goedkoop. Je levert wel comfort in uiteraard.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:37:12 #68
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220815941
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
Mwah, de soep zal misschien niet zo heet gegeten worden, maar, met de regels die in het vooruitzicht zijn gesteld kun je er wel vanuit gaan dat het nóg duurder zal worden ja. Voor EV's daarentegen heb je dus nu de ERE regeling, waar je geld krijgt voor élke kWh die je thuis geladen hebt.

Maar zoals met alles is het situatie afhankelijk. Als jij geen andere optie hebt dan laden bij een publieke paal a 60ct per kWh, ja, dat is natuurlijk heel anders dan dat je thuis op je oprit kunt laden.

Dát is weer heel anders dan dat je thuis op je oprit kunt laden én je hebt zonnepanelen. Dat is weer heel anders dan dat je een geschikte laadpaal hebt waardoor je aan ERE's kunt doen. Dát is weer heel anders dan....etc.

Je moet voor elke situatie het rekensommetje maken, maar je moet wél appels met appels vergelijken. Je moet niet (niet jij) gaan roepen dat een EV veel te duur is in aanschaf omdat je normaal gesproken rond tuft in ICE auto's in de prijscategorie 5k, want dan is het probleem niet dat die EV te duur is, dan is het probleem gewoon dat élke auto in een hogere prijscategorie niet haalbaar is.

Ik vermoed zomaar, dat als EV's qua prijs in de categorie komen waar de gemiddelde 2e hands rijder in shopt, dat veel bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar zolang ze nog niet in die prijscategorie zitten slaapt het wat lekkerder als je niet hoeft te zeggen 'is te duur voor mijn budget' maar je in plaats daarvan kunt verschuilen achter rookgordijntjes over waarom het kut zou zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220816079
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.

https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij



Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.


Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…

https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/

(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
De vloeistof van de lfp accu gaat maar 20 jaar mee.

Dus hoe dan ook de accu gaat maximaal maar 20 jaar mee .
Hoe ik dat weet ? Ik gebruik lfp op mijn boot.
En als je de cellen fabrikant opzoek zie je het daar ook staan .
Het is de samenstelling van deze type accu.
pi_220816223
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.

Daar komt de vuistregel vandaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220816820
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.

Daar komt de vuistregel vandaan.
Premium 18650:

https://www.reddit.com/r/(...)430000_miles_on_one/

Kunnen we gewoon even ophouden met de borrelpraat? Dank.
pi_220816835
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.

Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220817124
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.

Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…

Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
  zondag 17 mei 2026 @ 00:25:04 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220817736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 23:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…

Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
Vergelijken is ingewikkeld omdat er in een overweging, tal van parameters zijn betrokken zoals aansturing (BMS), energiedichtheid (capaciteit/gewicht/volume), toxiciteit, bruikbaarheid, productie en prijs. Probleem is niet de "accu" ansich maar die efficiënt en effectief op schaal, breed in te kunnen zetten.

Momenteel zijn "we" (consument/samenleving/industrie) feitelijke nog bezig te ontdekken wat de "way to go" gaat zijn. Je dan scheefgetrokken discussies kunt houden met wat beter/slechter is.
Het is ook verdomd lastig om nu iets te kopen waarvan onduidelijk is of dat over 10-15jaar nog (wel zo) zinnig zal gaan zijn.

Dat er hier en daar nog een Prius rijdt met een originele accu zegt mij weinig. In NewYork brandt er - d8 ik - sinds 1901 nog steeds originele gloeilamp van 60W dat niet wil zeggen dat ze toen al konden voorzien met wat we nu (nodig/willen) hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 17 mei 2026 @ 00:36:41 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220817906
Lekker hybride rijden. Tegenwoordig met een elektrische actieraduis van 100 km voldoende voor de dagelijkse ritjes, geen gedoe met vakanties, en als het batterijpack zou degraderen nog altijd een benzinemotor. Rij al ruim 10 jaar hybride en dat bevalt uitstekend.

Nu weer een nieuwe besteld en kan weer 4 jaar vooruit. Daarna zal het wel verplicht volledig elektrisch worden, maar dat zien we dan wel weer.

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 17-05-2026 01:07:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')