Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:45 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
Te laat…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
Snap je dat niet?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
De meeste mensen hebben smaak? Waarom zie ik dan vooral auto’s rijden als Kia’s, Opels, Peugeots, Toyota’s, enz?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
Ook niet waarquote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .
Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000
Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
Jawel. Luister deze podcast eens:quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video
Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.
En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Ik heb zelf ook zo'n categorie auto inmiddels. Zelfs met de hoge benzine prijzen is deze door zijn zuinigheid lekker goedkoop. Je levert wel comfort in uiteraard.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:03 schreef Poepz0r het volgende:
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
Mwah, de soep zal misschien niet zo heet gegeten worden, maar, met de regels die in het vooruitzicht zijn gesteld kun je er wel vanuit gaan dat het nóg duurder zal worden ja. Voor EV's daarentegen heb je dus nu de ERE regeling, waar je geld krijgt voor élke kWh die je thuis geladen hebt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
De vloeistof van de lfp accu gaat maar 20 jaar mee.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.
https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij
Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.
Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…
https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/
(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Premium 18650:quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.
Daar komt de vuistregel vandaan.
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.
Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Vergelijken is ingewikkeld omdat er in een overweging, tal van parameters zijn betrokken zoals aansturing (BMS), energiedichtheid (capaciteit/gewicht/volume), toxiciteit, bruikbaarheid, productie en prijs. Probleem is niet de "accu" ansich maar die efficiënt en effectief op schaal, breed in te kunnen zetten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 23:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…
Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |