abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220810086
quote:
Inhaalslag op China is mogelijk, stelt CEO Thorizon: Nederland kan eerste van Europa zijn met kernreactor op gesmolten zout
WNL | 14 mei 2025

Als het aan Kiki Lauwers, CEO van Thorizon, ligt, maakt Nederland haast met het afgeven van vergunningen voor de eerste commerciële gesmoltenzoutreactor die in 2032 operationeel moet zijn in Zeeland. China claimt reeds te beschikken over een thoriumcentrale, een type kerncentrale dat thorium als brandstof gebruikt in een gesmoltenzoutreactor. "We moeten tempo maken", stelt Lauwers in radioprogramma Sven op 1.

In Zeeland zijn drie à vier voetbalvelden nodig voor de footprint die Thorizon zoekt. De bouw moet starten in 2032 en in 2034 moet de kerncentrale operationeel zijn. De kosten daarvoor gaan tussen de 750 miljoen en de één miljard euro liggen. Het prototype moet in 2028 klaar zijn voor gebruik.

Een gesmoltenzoutreactor is een type kernreactor waarbij de splijtstof niet in vaste staven zit, maar opgelost is in vloeibaar zout dat op hoge temperatuur circuleert. Dat hete zout transporteert warmte, waarmee vervolgens elektriciteit kan worden opgewekt. Het concept bestaat al sinds de jaren zestig, maar krijgt de laatste jaren opnieuw veel aandacht omdat het veiliger en efficiënter zou kunnen zijn dan traditionele kerncentrales.

De voorbereiding op de aanvraag van vergunningen loopt momenteel. "Wij zijn sinds de lente van 2024 in gesprek met de Nederlandse regelgever ANVS, de Belgische FANC en de Franse ASNR", vertelt Lauwers. "Deze week zijn de eerste gesprekken geweest om het vergunningsproces van die demonstrator te starten. Wij zien dat we aan de bestaande regelgeving kunnen voldoen, dat maakt dat het traject realistisch is."

Investeerders gezocht

Thorizon heeft al veel financiering opgehaald om de eerste componenten te kunnen maken. "Voor de demonstrator is echt nog wel meer nodig. Dat is een object van ongeveer 150 miljoen euro. Dat moet een combinatie worden van publieke en private financiering. We zijn nu op zoek naar investeerders voor de volgende fase."

Volgens Lauwers, die bedrijven in toenemende mate interesse ziet tonen, zijn er te weinig fondsen in Nederland. "Je wil meer van dit soort grote fondsen hebben. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door pensioenfondsen die langzaamaan ook in dit soort technologieën gaan investeren. Wat wij wel zien is dat er veel bedrijven zoals energiebedrijven en datacenters geïnteresseerd zijn om mee te doen en dit strategisch interessant vinden. Die zijn allemaal op zoek naar grote hoeveelheden emissievrije energie. Zij zien dat dit een oplossing is voor de toekomst."

China

Afgelopen november slaagde een experimentele Chinese energiecentrale in de Gobiwoestijn erin om daadwerkelijk energie op te wekken met het gebruik van thorium. Een tientallen jaren oud concept dat de belofte in zou moeten lossen om de wereld te voorzien van een zowat oneindige hoeveelheid schone energie, omdat de grondstof thorium op aarde ruimschoots aanwezig is.

Lauwers weet dat China op het gebied van nucleaire innovatie tien jaar vooroploopt en ziet de voorsprong van China zelf ook terug in de patenten: "Daar hebben ze Europa en Amerika echt hard ingehaald."

Ondanks de voorsprong van China, denkt Lauwers dat dit een technologie betreft waarin we nog echt voorop kunnen gaan lopen en wijst daarbij naar de TU Delft en de PALLAS-reactor in Petten. "De eerste gesmoltenzoutreactor is natuurlijk in Amerika gebouwd", weet Lauwers. "Dit is juist een technologie waar Nederland al heel veel onderzoek naar gedaan heeft."
https://www.nporadio1.nl/(...)or-op-gesmolten-zout

2034 is zo'n beetje een bureaucratisch doodvonnis voor zo'n project. de techniek hier is inherent veiliger dan conventionele LWRs die werken met actieve systemen zoals pompen, noodstroom en computers, dus elke dag die we wachten om die techniek in te zetten is een bewuste keuze voor een onveiliger scenario. MSRs zijn passief veilig, ze stoppen uit zichzelf. dat is het verschil tussen een systeem dat je moet dwingen om veilig te blijven en een systeem dat van nature veilig is.

in de jaren '60 vloog de mens naar de maan in minder dan 10 jaar. vandaag kunnen we een reactor die op papier al klaar is, niet in 8 jaar krijgen door een stom vergunningstraject.

als de klimaat- en energiecrises existentiële dreigingen zijn, zoals ze vaak worden genoemd, waarom behandelen we de vergunningverlening dan als een administratieve routine in plaats van een crisismanagement-operatie?

het laat wel weer zien, we hebben in dit land eigenlijk totaal geen gebrek aan innovatie, maar we hebben wel een gigantisch gebrek aan daadkracht.
pi_220810109
Baas van bedrijf promoot zijnhaar produkt, niet meer dan dat.

[ Bericht 19% gewijzigd door CarbonC op 16-05-2026 15:53:13 (correctie dankzij gwn_een_user) ]
pi_220810117
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:51 schreef CarbonC het volgende:
Baas van bedrijf promoot zijn produkt, niet meer dan dat.
haar produkt
pi_220810121
ik wil niet zo'n tjernobyl 2.0 in de achtertuin
  zaterdag 16 mei 2026 @ 15:52:40 #5
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220810123
Zet maar neer inderdaad, fractie van de kosten van bijv de Deltawerken. en die stroom komt wel op hoor, maak je geen zorgen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 16 mei 2026 @ 15:54:58 #6
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220810141
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:50 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)or-op-gesmolten-zout

2034 is zo'n beetje een bureaucratisch doodvonnis voor zo'n project. de techniek hier is inherent veiliger dan conventionele LWRs die werken met actieve systemen zoals pompen, noodstroom en computers, dus elke dag die we wachten om die techniek in te zetten is een bewuste keuze voor een onveiliger scenario. MSRs zijn passief veilig, ze stoppen uit zichzelf. dat is het verschil tussen een systeem dat je moet dwingen om veilig te blijven en een systeem dat van nature veilig is.

in de jaren '60 vloog de mens naar de maan in minder dan 10 jaar. vandaag kunnen we een reactor die op papier al klaar is, niet in 8 jaar krijgen door een stom vergunningstraject.

als de klimaat- en energiecrises existentiële dreigingen zijn, zoals ze vaak worden genoemd, waarom behandelen we de vergunningverlening dan als een administratieve routine in plaats van een crisismanagement-operatie?

het laat wel weer zien, we hebben in dit land eigenlijk totaal geen gebrek aan innovatie, maar we hebben wel een gigantisch gebrek aan daadkracht.
Zou een andere conclusie niet kunnen zijn dat we simpelweg een gigantisch bureaucratisch probleem hebben?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220810152
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Zou een andere conclusie niet kunnen zijn dat we simpelweg een gigantisch bureaucratisch probleem hebben?
bro dat is letterlijk wat ik zeg...
pi_220810154
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:51 schreef CarbonC het volgende:
Baas van bedrijf promoot zijnhaar produkt, niet meer dan dat.
Dit inderdaad. en dan moet je in zo'n boodschap een zekere urgentie overbrengen en "China inhalen" want stel je voor.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 15:58:50 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220810160
Gesmolten karamel zeezout reactor _O_ :9~
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220810197
quote:
"Voor de demonstrator is echt nog wel meer nodig. Dat is een object van ongeveer 150 miljoen euro. Dat moet een combinatie worden van publieke en private financiering. We zijn nu op zoek naar investeerders voor de volgende fase."
quote:
Dat zou bijvoorbeeld kunnen door pensioenfondsen die langzaamaan ook in dit soort technologieën gaan investeren.
Ik zie wat dat slimme mevrouwtje daar aan het doen is.... En als het niet werkt of toch niet van de grond komt (wat het uiteraard niet komt) hebben we er met "Thorizon" lekker aan verdiend. Charlatans.

quote:
Thorizon ontvangt 16 miljoen euro van investeringsfonds Invest-NL en InvestEU van de Europese Commissie. Daarnaast kreeg het bedrijf een subsidie van 4 miljoen euro van de provincie Noord-Brabant, industriebedrijf VDL en uitvindersbedrijf Demcon.

Met het geld gaat de start-up het huidige ontwerp van de reactor verder verbeteren en nieuwe reactoren bouwen in onder andere Frankrijk en de Benelux. Waar die precies komen, is nog onduidelijk.

Thorizon kreeg eerder al 10 miljoen euro subsidie van de Franse overheid. Het totaal opgehaalde kapitaal bedraagt inmiddels 42,5 miljoen euro.
Het lijkt meer op een subsidiespons op gebakken lucht dan dat ze werkelijk iets (gaan) maken.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bart2002 op 16-05-2026 16:13:33 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220810255
Moeilijk om iemand die zichzelf Kiki noemt serieus te nemen.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 16:12:32 #12
236264 crew  capricia
pi_220810267
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:58 schreef StateOfMind het volgende:
Gesmolten karamel zeezout reactor _O_ :9~
Heel Nederland ruikend naar karamel. _O-
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 16 mei 2026 @ 16:14:48 #13
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220810290
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:57 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
bro dat is letterlijk wat ik zeg...
Ja, je had het ook kunnen samenvatten.
Maar dit is toch al decennia duidelijk en het wordt enkel erger.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220810305
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
[..]
Ik zie wat dat slimme mevrouwtje daar aan het doen is.... En als het niet werkt of toch niet van de grond komt (wat het uiteraard niet komt) hebben we er met "Thorizon" lekker aan verdiend. Charlatans.
[..]
Het lijkt meer op een subsidiespons op gebakken lucht dan dat ze werkelijk iets (gaan) maken.
typisch nederlands weer dit. mensen zoals jij zijn waarom dit land hard achteruit gaat
pi_220810361
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:16 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
typisch nederlands weer dit. mensen zoals jij zijn waarom dit land hard achteruit gaat
Ja hoor nou heb ik het gedaan. :)

Terwijl je dit soort verhalen moet wantrouwen als de pest. Voorlopig incasseren ze overal geld en willen MEER vandaar weer een mediaoffensief. Ondertussen presteren ze niks en drukken enkel aandelen. Dit is een scam maar dat blijkt pas veel later.

Nu moet er dus 150 miljoen komen voor de "demonstrator" whatever that may be. Dat geld gaat verbrand worden als het er komt let maar op. En vervolgens is er.... niks van belang. Dit kunstje is al zo vaak gedaan.

Weest kritisch. Wat denk je nou: een Amsterdamse "startup" die wel even een gesmolten zout kerncentrale gaat maken. Voorlopig zijn er enkel de mooie verhalen en renders.

Ik ben bekend met the American dream dat alles kan als je er maar in gelooft. Van dat principe maken ze gebruik m.i. Flink geld incasseren en aan het einde van de rit is alles op en is er niks. Ze zijn niet de eersten en ook niet de laatsten die dit kunstje doen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 16-05-2026 16:34:19 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220810429
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:52 schreef Jahr00n het volgende:
ik wil niet zo'n tjernobyl 2.0 in de achtertuin
Dit is geen "Tjernobyl 2.0". Dit type reactors kan niet in meltdown gaan, want dan stopt de reactie gewoon.

Bovendien, In Tjernobyl is fout op fout op fout gemaakt voordat de reactor in meltdown ging.

Ergo: 0,0 kans op een situatie als in Tjernobyl.
pi_220810466
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:32 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Dit is geen "Tjernobyl 2.0". Dit type reactors kan niet in meltdown gaan, want dan stopt de reactie gewoon.

Bovendien, In Tjernobyl is fout op fout op fout gemaakt voordat de reactor in meltdown ging.

Ergo: 0,0 kans op een situatie als in Tjernobyl.
Goed om te weten. Eerst nog even zo'n ding maken natuurlijk. Maar dat lijkt een formaliteit. Als iedereen maar met gulle hand doneert aan deze mirakelse startup :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220810525
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja hoor nou heb ik het gedaan. :)

Terwijl je dit soort verhalen moet wantrouwen als de pest. Voorlopig incasseren ze overal geld en willen MEER vandaar weer een mediaoffensief. Ondertussen presteren ze niks en drukken enkel aandelen. Dit is een scam maar dat blijkt pas veel later.

Nu moet er dus 150 miljoen komen voor de "demonstrator" whatever that may be. Dat geld gaat verbrand worden als het er komt let maar op. En vervolgens is er.... niks van belang. Dit kunstje is al zo vaak gedaan.

Weest kritisch. Wat denk je nou: een Amsterdamse "startup" die wel even een gesmolten zout kerncentrale gaat maken. Voorlopig zijn er enkel de mooie verhalen en renders.

Ik ben bekend met the American dream dat alles kan als je er maar in gelooft. Van dat principe maken ze gebruik m.i. Flink geld incasseren en aan het einde van de rit is alles op en is er niks. Ze zijn niet de eersten en ook niet de laatsten die dit kunstje doen.
nee want jij verwart kritisch denken met cynisme. je beschuldigt bedrijven als VDL en Demcon, miljardenbedrijven met enkele van de strengste compliance-afdelingen ter wereld, ervan dat ze in een 'scam' trappen.

je noemt investeringen in nucleaire innovatie 'geld verbranden'. dat is precies de mentaliteit waarom we in europa op technologisch vlak steeds opnieuw en opnieuw de boot blijven missen. kernenergie is geen app-ontwikkeling waarbij je in een garage een MVP bouwt, het is harde engineering.

de demonstrator is er om de techniek te bewijzen. dat kost geld. als we elk traject dat durf en kapitaal vraagt bestempelen als 'scam', dan kunnen we volgens jou dus beter direct stoppen met innoveren, punt.

onze energievoorziening staat onder druk, we zijn afhankelijk van het buitenland, en we hebben dringend stabiele, emissievrije baseload-energie nodig. we hebben een keus: of we ontwikkelen in europa onze eigen kennis en technologie, of we kopen het over 10 jaar in bij china of de VS, zoals altijd weer.

jij kiest voor stilstand omdat je bang bent dat er ergens een beetje kleingeld (enkele miljoenen is trouwens een grap voor dit soort projecten) aan geld wordt 'verbrand' aan R&D. de werkelijke kosten van niets doen en onze industriële basis verliezen, zijn vele malen hoger.

door mensen als jij, met jouw type mentaliteit, hadden wij nooit het handjevol bedrijven in nederland die er enigszins toe doen. je denkt niet kritisch, je bent gwn bang voor iets dat je niet eens begrijpt.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 16:47:18 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220810611
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:42 schreef gwn_een_user het volgende:
door mensen als jij, met jouw type mentaliteit, hadden wij nooit het handjevol bedrijven in nederland die er enigszins toe doen. je denkt niet kritisch, je bent gwn bang voor iets dat je niet eens begrijpt.
Het zit je hoog Maestro. Maar even serieus: waarom moeten wij deze mevrouw geloven? Wat is precies het track record van dit bedrijf behalve mooie verhalen en prachtige renders? Waarom moet we ze geld geven?

Want het is ook zo dat we inderdaad enige bedrijven hebben "die er toe doen" maar ook wagonladingen aan bedrijven die gebakken lucht bleken te verkopen. Onzin met een verlengsnoer. Hoe weten we dat deze tot de eerste soort behoort?

Verder vind ik dat "mensen als jij" niet zo prettig in de zin dat jij denkt te weten dat ik tot de verkeerde soort behoor blijkbaar en jij aan de goede kant van de geschiedenis staat. Dat is wat hoogmoedig. Wat 1 van de 7 ondeugden is. Knoop dat in de oren en trek het je aan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 16-05-2026 17:02:28 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 16:55:28 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220810650
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:52 schreef Jahr00n het volgende:
ik wil niet zo'n tjernobyl 2.0 in de achtertuin
Doordat de groene lobby sinds de jaren '80 dit soort bangmakerij heeft lopen verspreiden zitten we nu met de gebakken peren.
pi_220810685
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Doordat de groene lobby sinds de jaren '80 dit soort bangmakerij heeft lopen verspreiden zitten we nu met de gebakken peren.
Als er nou indertijd een verstandig persoon was geweest die dicteerde dat de baten van de gasbel opgespaard moesten worden in plaats van verjubeld dan waren we net zo rijk als de Noren. Dan was er helemaal geen kernenergie nodig. Een vooruitziende blik is goud waard. Het is verder wel lastig om de toekomst te voorspellen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:03:04 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220810736
Ik denk dat we dit bedrijf kapot moeten belasten om zeker te zijn dat ze niet slagen.

Grgr, VVD.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220810739
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het zit je hoog Maestro. Maar even serieus: waarom moeten wij deze mevrouw geloven? Wat is precies het track record van dit bedrijf behalve mooie verhalen en prachtige renders? Waarom moet we ze geld geven?

Want het is ook zo dat we inderdaad enige bedrijven hebben "die er toe doen" maar ook wagonladingen aan bedrijven die gebakken lucht bleken te verkopen. Onzin met een verlengsnoer. Hoe weten we dat deze tot de eerste soort behoort?

Verder vind ik dat "mensen als jij" niet zo prettig in de zin dat jij denkt te weten dat ik tot de verkeerde soort behoor blijkbaar en jij aan de goede kant van de geschiedenis staat. Dat is wat hoogmoedig. Wat 1 van de 7 ondeugden is. Knoop dat in de oren en trek het je aan.
nee het zit me niet 'hoog', het is enkel vermoeiend om te zien hoe we in nederland innovatie smoren in een moeras van cynisme.

jij vraagt naar een 'track record' van een bedrijf dat de voorhoede van een compleet nieuwe technologische sector moet vormen. dat is als vragen naar het track record van de eerste auto's in 1900. innovatie heeft per definitie nog geen geschiedenis. dat is de essentie van pionieren.

je hoeft de CEO niet te geloven op haar blauwe ogen. je hoeft enkel te begrijpen hoe de wereld werkt. Invest-NL en de EC geven geen miljoenen uit op basis van 'mooie verhalen' of 'renders'. daar gaat maandenlang, soms jarenlang, een technisch en financieel audit-proces aan vooraf. ze hebben de boeken, de technische berekeningen en de patenten tot in detail gecontroleerd.

we 'geven' geen geld, we investeren in strategische technologie. als we die 150 mln niet in eigen innovatie steken, zijn we over 10-15 jaar simpelweg afnemer van chinese of amerikaanse technologie, zoals wel vaker is gebleken. dan betalen we die miljoenen alsnog, maar vloeien ze naar het buitenland ipv onze eigen maakindustrie. dat is de keuze: of je investeert in je eigen soevereiniteit of je financiert de concurrentie.

jij blijft hangen in de fase van 'ik vertrouw het niet'. dat is prima voor een consument, maar in de wereld van deeptech is dat irrelevant. de vraag is of de techniek van MSRs theoretisch superieur is aan wat we nu hebben? ja. is de wereldwijde trend dat we deze kant op gaan? ja.

jij kiest voor 'niets doen'. prima, maar noem het dan geen 'kritisch denken'. noem het voor wat het is: technologisch defaitisme.

ja er strandt weleens een start-up. daarom heet het ook durfkapitaal. als zelfs maar 1 op de 10 tech-investering slaagt en uitgroeit tot een ASML of NXP, heeft de BV Nederland haar investering al dubbel en dwars terugverdiend.d als je nul risico accepteert, krijg je exact nul vooruitgang.

maar het hoofdpunt is dat de overheid dit soort vergunningstrajecten nou eens moet gaan versnellen

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 16-05-2026 17:13:45 ]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:06:47 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220810789
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:57 schreef Bart2002 het volgende:
Als er nou indertijd een verstandig persoon was geweest die dicteerde dat de baten van de gasbel opgespaard moesten worden in plaats van verjubeld dan waren we net zo rijk als de Noren. Dan was er helemaal geen kernenergie nodig. Een vooruitziende blik is goud waard. Het is verder wel lastig om de toekomst te voorspellen.
Ter info, Joop de Uyl wilde inzetten op kernenergie waarbij het gas als pure winst binnen 30 jaar verkocht moest worden. Als we die route hadden genomen hadden nu we iig geen "van het gas af" gezeik gehad. Dan was Nederland direct begonnen met het serieus elektrificeren en het verzwaren van het net ten faveure van het gasnet.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:07:24 #26
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220810805
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:50 schreef Bart2002 het volgende:
Het zit je hoog Maestro. Maar even serieus: waarom moeten wij deze mevrouw geloven? Wat is precies het track record van dit bedrijf behalve mooie verhalen en prachtige renders? Waarom moet we ze geld geven?
Als niemand dit soort bedrijven ooit geld had gegeven, hadden we nog in de middeleeuwen geleefd qua technologie. Als je als land innovatie nastreeft, stel je geld beschikbaar voor bedrijven die willen innoveren. De VS snapt dat, die hebben zo heel slim de complete EU de IT markt uit gebonjourd in de jaren 80. China gaat nog verder nu in de groene technologie en auto's, en drie keer raden welke industrie het nu heel zwaar heeft in Europa.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220810821
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:03 schreef gwn_een_user het volgende:
hoe we in nederland innovatie smoren in een moeras van cynisme
Nee zo zie ik dat niet.

Wat we niet weten OF het hier gaat over "innovatie"... Dat weet jij niet en dat weet ik niet. Jij geeft het het voordeel van de twijfel en ik niet. Over beide is iets te zeggen.

Ik vind "innovatie" ook zo'n prettig vage term... Wordt in de politiek ook vaak gebruikt. We weten niet wat het is en of het waar is maar het bekt lekker.

Om wat Thorizon "doet" behalve om geld zeuren nou te vergelijken met de opkomst van de autoindustrie... dan zit het geloof en vertrouwen wel diep bij je. Dat heb ik wat minder.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:08:33 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220810827
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ter info, Joop de Uyl wilde inzetten op kernenergie waarbij het gas als pure winst binnen 30 jaar verkocht moest worden. Als we die route hadden genomen hadden nu we iig geen "van het gas af" gezeik gehad. Dan was Nederland direct begonnen met het serieus elektrificeren en het verzwaren van het net ten faveure van het gasnet.
Ik mis de tijd dat we nog partijen met visie hadden.

Ik heb die tijd voor mijn gevoel niet eens meegemaakt, maar ach.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220810833
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:07 schreef Nattekat het volgende:
Als niemand dit soort bedrijven ooit geld had gegeven, hadden we nog in de middeleeuwen geleefd qua technologie.
Ok. Dus geeft met gulle hand want "innovatie". Al is daar volgens mij nog geen enkel bewijs van. :) :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:10:09 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220810844
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:09 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ok. Dus geeft met gulle hand want "innovatie". Al is daar volgens mij nog geen enkel bewijs van. :) :)
Hoe moet zo'n bedrijf zich ooit bewijzen als ze geen geld hebben om zich te bewijzen? Mensen zoals jij zijn precies waarom Europa hopeloos achter aan het raken is op het wereldtoneel.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220810858
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ter info, Joop de Uyl wilde inzetten op kernenergie waarbij het gas als pure winst binnen 30 jaar verkocht moest worden. Als we die route hadden genomen hadden nu we iig geen "van het gas af" gezeik gehad. Dan was Nederland direct begonnen met het serieus elektrificeren en het verzwaren van het net ten faveure van het gasnet.
Men geloofde toen inderdaad dat onze gasbel binnen korte tijd waardeloos zou zijn wegens dat kernenergie de bom zou worden heel snel. Een mens kan zich vergissen. Het was niet enkel Joop die dat dacht uiteraard.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220810868
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:10 schreef Nattekat het volgende:
Mensen zoals jij zijn precies waarom Europa hopeloos achter aan het raken is op het wereldtoneel.
Tering begin jij ook al zo? Ik ben alleen maar kritisch. Kunnen zij zich enkel bewijzen als we ze eerst bakken geld geven?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220810882
Maar goed. Mensen "zoals ik" zijn er schuldig aan dat het allemaal fout is gelopen met Europa cq Nederland cq de hele Wereld en bepaalde users wisten dit al en zijn verre van schuldig. Dat we dat weten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:15:32 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220810893
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tering begin jij ook al zo? Ik ben alleen maar kritisch. Kunnen zij zich enkel bewijzen als we ze eerst bakken geld geven?
Als je kritisch was, focuste je ook echt op dit bedrijf specifiek in plaats van het algemene "waarom zouden we geld geven aan dit soort bedrijven". Dan was er misschien nog wel een interessante discussie, maar wat dat betreft heb je je hand al overspeeld.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:16:12 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220810898
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
Men geloofde toen inderdaad dat onze gasbel binnen korte tijd waardeloos zou zijn wegens dat kernenergie de bom zou worden heel snel. Een mens kan zich vergissen. Het was niet enkel Joop die dat dacht uiteraard.
Met de kennis van nu hebben al die anti-kernenergie figuren (vooral ingegeven door oa WP neutronenbom bangmakerij) de plank kilometers misgeslagen idd. De activistische visies van toen blijken ook zoveel jaar na dato gewoon volledig waardeloos. De geschiedenis blijft zich herhalen.
pi_220810904
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:15 schreef Nattekat het volgende:
maar wat dat betreft heb je je hand al overspeeld.
Moet je alleen nog even zeggen: gooi jezelf weg. Dan is het plaatje compleet. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220810910
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nee zo zie ik dat niet.

Wat we niet weten OF het hier gaat over "innovatie"... Dat weet jij niet en dat weet ik niet.
nee. jij bent de enige die dat niet weet. of beter gezegd, die het niet wil weten.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:18:33 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220810916
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:12 schreef Bart2002 het volgende:
Tering begin jij ook al zo? Ik ben alleen maar kritisch. Kunnen zij zich enkel bewijzen als we ze eerst bakken geld geven?
Maar op het moment dat het om groene energie beloftes gaat is men nooit zo kritisch...
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:21:07 #39
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220810932
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Moet je alleen nog even zeggen: gooi jezelf weg. Dan is het plaatje compleet. :)
De argumenten zijn op en je gaat dus maar als een kleuter reageren? We laten je niet wegkomen met zomaar wat roepen zonder verdere onderbouwing, dat zou niet als een verrassing moeten komen lijkt me.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220810941
wij doen moeilijk over enkele miljoentjes, intussen in japan:
Japan to double science, tech spending to $380bn over 5 years
https://asia.nikkei.com/b(...)o-380bn-over-5-years

japan verdubbelt zijn toch al gigantische budgetten. ter vergelijking, in nederland krimpen de overheidsuitgaven aan O&O na 2026 juist en geven we slechts rond de 10 mld uit aan O&O

:')
pi_220810990
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar op het moment dat het om groene energie beloftes gaat is men nooit zo kritisch...
Men misschien niet maar ik wel. Als ik die knisperende geur van warm gebakken lucht denk te ruiken dan triggert de bullshit-radar. Ik vind het ook wel jammer daarom dat het zo volledig kritiekloos wordt gebracht in de media want het is m.i. puur wensdenken en verdienen aan de urgentie om "China voor te blijven" alsof dat geregeld kan worden door deze startup.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811029
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:21 schreef Nattekat het volgende:
We laten je niet wegkomen met zomaar wat roepen
Spooky. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811072
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:21 schreef gwn_een_user het volgende:
japan verdubbelt zijn toch al gigantische budgetten
Maar die geven niet hun geld weg aan iedere entiteit met een mooi verhaal. Dat is wel een verschil.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:31:46 #44
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220811075
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Spooky. :)
Totdat de Fok Assassin opeens voor je deur staat 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220811102
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar die geven niet hun geld weg aan iedere entiteit met een mooi verhaal. Dat is wel een verschil.
oh dus innovatie in nederland, dat vertrouw je blijkbaar niet, maar over hoe japan zijn geld uitgeeft en welke processen daaraan zijn gebonden weet je ineens wel het een en het ander? :?
pi_220811109
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:31 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Totdat de Fok Assassin opeens voor je deur staat 😱
Of dat je wakker wordt met een vers afgesneden paardenhoofd op het kussen naast je. :) Dan weet je hoe het er voorstaat en dat de vooruitzichten niet erg gunstig zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811118
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:33 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
oh dus innovatie in nederland, dat vertrouw je blijkbaar niet, maar over hoe japan zijn geld uitgeeft en welke processen daaraan zijn gebonden weet je ineens wel het een en het ander? :?
We weten helemaal niet of dit werkelijk "innovatie" is. Dat weet jij ook niet maar je pretendeert dat wel te weten. Dat stoort een beetje. Het zou ook kunnen dat je trapt in een mooi verhaal waar geen tegenprestatie geleverd gaat worden voor alle subsidie.

We moeten niet vergeten dat na kernfusie het zoutding de andere heilige graal is der energieopwekking. China is daar al heel lang mee bezig en eigenlijk hebben zo nog weinig tot niks.

En dan komt er een Amsterdamse startup die de boel wel even vlot gaat trekken. Het is gewoon puur onwaarschijnlijk.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 16-05-2026 17:40:32 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:39:56 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220811152
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:35 schreef Bart2002 het volgende:
We weten helemaal niet of dit werkelijk "innovatie" is. Dat weet jij ook niet maar je pretendeert dat wel te weten. Dat stoort een beetje. Het zou ook kunnen dat je trapt in een mooi verhaal waar geen tegenprestatie geleverd gaat worden voor alle subsidie.
Maar volgens jou moet het wel gebakken lucht zijn? Helder.
pi_220811166
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar volgens jou moet het wel gebakken lucht zijn? Helder.
Voorlopig schaar ik het daaronder inderdaad.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220811179
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
We weten helemaal niet of dit werkelijk "innovatie" is. Dat weet jij ook niet maar je pretendeert dat wel te weten. Dat stoort een beetje. Het zou ook kunnen dat je trapt in een mooi verhaal waar geen tegenprestatie geleverd gaat worden voor alle subsidie.

We moeten niet vergeten dat na kernfusie het zoutding de andere heilige graal is der energieopwekking. China is daar al heel lang mee bezig en eigenlijk hebben zo nog weinig tot niks.

En dan komt er een Amsterdamse startup die de boel wel even vlot gaat trekken. Het is gewoon puur onwaarschijnlijk.
kernfusie =/= gesmoltenzoutreactors. allebei kernenergie, maar twee totaal andere technieken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')