https://www.nporadio1.nl/(...)or-op-gesmolten-zoutquote:Inhaalslag op China is mogelijk, stelt CEO Thorizon: Nederland kan eerste van Europa zijn met kernreactor op gesmolten zout
WNL | 14 mei 2025
Als het aan Kiki Lauwers, CEO van Thorizon, ligt, maakt Nederland haast met het afgeven van vergunningen voor de eerste commerciële gesmoltenzoutreactor die in 2032 operationeel moet zijn in Zeeland. China claimt reeds te beschikken over een thoriumcentrale, een type kerncentrale dat thorium als brandstof gebruikt in een gesmoltenzoutreactor. "We moeten tempo maken", stelt Lauwers in radioprogramma Sven op 1.
In Zeeland zijn drie à vier voetbalvelden nodig voor de footprint die Thorizon zoekt. De bouw moet starten in 2032 en in 2034 moet de kerncentrale operationeel zijn. De kosten daarvoor gaan tussen de 750 miljoen en de één miljard euro liggen. Het prototype moet in 2028 klaar zijn voor gebruik.
Een gesmoltenzoutreactor is een type kernreactor waarbij de splijtstof niet in vaste staven zit, maar opgelost is in vloeibaar zout dat op hoge temperatuur circuleert. Dat hete zout transporteert warmte, waarmee vervolgens elektriciteit kan worden opgewekt. Het concept bestaat al sinds de jaren zestig, maar krijgt de laatste jaren opnieuw veel aandacht omdat het veiliger en efficiënter zou kunnen zijn dan traditionele kerncentrales.
De voorbereiding op de aanvraag van vergunningen loopt momenteel. "Wij zijn sinds de lente van 2024 in gesprek met de Nederlandse regelgever ANVS, de Belgische FANC en de Franse ASNR", vertelt Lauwers. "Deze week zijn de eerste gesprekken geweest om het vergunningsproces van die demonstrator te starten. Wij zien dat we aan de bestaande regelgeving kunnen voldoen, dat maakt dat het traject realistisch is."
Investeerders gezocht
Thorizon heeft al veel financiering opgehaald om de eerste componenten te kunnen maken. "Voor de demonstrator is echt nog wel meer nodig. Dat is een object van ongeveer 150 miljoen euro. Dat moet een combinatie worden van publieke en private financiering. We zijn nu op zoek naar investeerders voor de volgende fase."
Volgens Lauwers, die bedrijven in toenemende mate interesse ziet tonen, zijn er te weinig fondsen in Nederland. "Je wil meer van dit soort grote fondsen hebben. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door pensioenfondsen die langzaamaan ook in dit soort technologieën gaan investeren. Wat wij wel zien is dat er veel bedrijven zoals energiebedrijven en datacenters geïnteresseerd zijn om mee te doen en dit strategisch interessant vinden. Die zijn allemaal op zoek naar grote hoeveelheden emissievrije energie. Zij zien dat dit een oplossing is voor de toekomst."
China
Afgelopen november slaagde een experimentele Chinese energiecentrale in de Gobiwoestijn erin om daadwerkelijk energie op te wekken met het gebruik van thorium. Een tientallen jaren oud concept dat de belofte in zou moeten lossen om de wereld te voorzien van een zowat oneindige hoeveelheid schone energie, omdat de grondstof thorium op aarde ruimschoots aanwezig is.
Lauwers weet dat China op het gebied van nucleaire innovatie tien jaar vooroploopt en ziet de voorsprong van China zelf ook terug in de patenten: "Daar hebben ze Europa en Amerika echt hard ingehaald."
Ondanks de voorsprong van China, denkt Lauwers dat dit een technologie betreft waarin we nog echt voorop kunnen gaan lopen en wijst daarbij naar de TU Delft en de PALLAS-reactor in Petten. "De eerste gesmoltenzoutreactor is natuurlijk in Amerika gebouwd", weet Lauwers. "Dit is juist een technologie waar Nederland al heel veel onderzoek naar gedaan heeft."
haar produktquote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:51 schreef CarbonC het volgende:
Baas van bedrijf promoot zijn produkt, niet meer dan dat.
Zou een andere conclusie niet kunnen zijn dat we simpelweg een gigantisch bureaucratisch probleem hebben?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:50 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)or-op-gesmolten-zout
2034 is zo'n beetje een bureaucratisch doodvonnis voor zo'n project. de techniek hier is inherent veiliger dan conventionele LWRs die werken met actieve systemen zoals pompen, noodstroom en computers, dus elke dag die we wachten om die techniek in te zetten is een bewuste keuze voor een onveiliger scenario. MSRs zijn passief veilig, ze stoppen uit zichzelf. dat is het verschil tussen een systeem dat je moet dwingen om veilig te blijven en een systeem dat van nature veilig is.
in de jaren '60 vloog de mens naar de maan in minder dan 10 jaar. vandaag kunnen we een reactor die op papier al klaar is, niet in 8 jaar krijgen door een stom vergunningstraject.
als de klimaat- en energiecrises existentiële dreigingen zijn, zoals ze vaak worden genoemd, waarom behandelen we de vergunningverlening dan als een administratieve routine in plaats van een crisismanagement-operatie?
het laat wel weer zien, we hebben in dit land eigenlijk totaal geen gebrek aan innovatie, maar we hebben wel een gigantisch gebrek aan daadkracht.
bro dat is letterlijk wat ik zeg...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zou een andere conclusie niet kunnen zijn dat we simpelweg een gigantisch bureaucratisch probleem hebben?
Dit inderdaad. en dan moet je in zo'n boodschap een zekere urgentie overbrengen en "China inhalen" want stel je voor.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:51 schreef CarbonC het volgende:
Baas van bedrijf promoot zijnhaar produkt, niet meer dan dat.
quote:"Voor de demonstrator is echt nog wel meer nodig. Dat is een object van ongeveer 150 miljoen euro. Dat moet een combinatie worden van publieke en private financiering. We zijn nu op zoek naar investeerders voor de volgende fase."
Ik zie wat dat slimme mevrouwtje daar aan het doen is.... En als het niet werkt of toch niet van de grond komt (wat het uiteraard niet komt) hebben we er met "Thorizon" lekker aan verdiend. Charlatans.quote:Dat zou bijvoorbeeld kunnen door pensioenfondsen die langzaamaan ook in dit soort technologieën gaan investeren.
Het lijkt meer op een subsidiespons op gebakken lucht dan dat ze werkelijk iets (gaan) maken.quote:Thorizon ontvangt 16 miljoen euro van investeringsfonds Invest-NL en InvestEU van de Europese Commissie. Daarnaast kreeg het bedrijf een subsidie van 4 miljoen euro van de provincie Noord-Brabant, industriebedrijf VDL en uitvindersbedrijf Demcon.
Met het geld gaat de start-up het huidige ontwerp van de reactor verder verbeteren en nieuwe reactoren bouwen in onder andere Frankrijk en de Benelux. Waar die precies komen, is nog onduidelijk.
Thorizon kreeg eerder al 10 miljoen euro subsidie van de Franse overheid. Het totaal opgehaalde kapitaal bedraagt inmiddels 42,5 miljoen euro.
Ja, je had het ook kunnen samenvatten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:57 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
bro dat is letterlijk wat ik zeg...
typisch nederlands weer dit. mensen zoals jij zijn waarom dit land hard achteruit gaatquote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
[..]
Ik zie wat dat slimme mevrouwtje daar aan het doen is.... En als het niet werkt of toch niet van de grond komt (wat het uiteraard niet komt) hebben we er met "Thorizon" lekker aan verdiend. Charlatans.
[..]
Het lijkt meer op een subsidiespons op gebakken lucht dan dat ze werkelijk iets (gaan) maken.
Ja hoor nou heb ik het gedaan.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:16 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
typisch nederlands weer dit. mensen zoals jij zijn waarom dit land hard achteruit gaat
Dit is geen "Tjernobyl 2.0". Dit type reactors kan niet in meltdown gaan, want dan stopt de reactie gewoon.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:52 schreef Jahr00n het volgende:
ik wil niet zo'n tjernobyl 2.0 in de achtertuin
Goed om te weten. Eerst nog even zo'n ding maken natuurlijk. Maar dat lijkt een formaliteit. Als iedereen maar met gulle hand doneert aan deze mirakelse startupquote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:32 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Dit is geen "Tjernobyl 2.0". Dit type reactors kan niet in meltdown gaan, want dan stopt de reactie gewoon.
Bovendien, In Tjernobyl is fout op fout op fout gemaakt voordat de reactor in meltdown ging.
Ergo: 0,0 kans op een situatie als in Tjernobyl.
nee want jij verwart kritisch denken met cynisme. je beschuldigt bedrijven als VDL en Demcon, miljardenbedrijven met enkele van de strengste compliance-afdelingen ter wereld, ervan dat ze in een 'scam' trappen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja hoor nou heb ik het gedaan.![]()
Terwijl je dit soort verhalen moet wantrouwen als de pest. Voorlopig incasseren ze overal geld en willen MEER vandaar weer een mediaoffensief. Ondertussen presteren ze niks en drukken enkel aandelen. Dit is een scam maar dat blijkt pas veel later.
Nu moet er dus 150 miljoen komen voor de "demonstrator" whatever that may be. Dat geld gaat verbrand worden als het er komt let maar op. En vervolgens is er.... niks van belang. Dit kunstje is al zo vaak gedaan.
Weest kritisch. Wat denk je nou: een Amsterdamse "startup" die wel even een gesmolten zout kerncentrale gaat maken. Voorlopig zijn er enkel de mooie verhalen en renders.
Ik ben bekend met the American dream dat alles kan als je er maar in gelooft. Van dat principe maken ze gebruik m.i. Flink geld incasseren en aan het einde van de rit is alles op en is er niks. Ze zijn niet de eersten en ook niet de laatsten die dit kunstje doen.
Idd, Kiki Classen is mij ondertussen wel een beetje te oud om serieus te nemen...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:10 schreef Kottnauer het volgende:
Moeilijk om iemand die zichzelf Kiki noemt serieus te nemen.
Het zit je hoog Maestro. Maar even serieus: waarom moeten wij deze mevrouw geloven? Wat is precies het track record van dit bedrijf behalve mooie verhalen en prachtige renders? Waarom moet we ze geld geven?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:42 schreef gwn_een_user het volgende:
door mensen als jij, met jouw type mentaliteit, hadden wij nooit het handjevol bedrijven in nederland die er enigszins toe doen. je denkt niet kritisch, je bent gwn bang voor iets dat je niet eens begrijpt.
Doordat de groene lobby sinds de jaren '80 dit soort bangmakerij heeft lopen verspreiden zitten we nu met de gebakken peren.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:52 schreef Jahr00n het volgende:
ik wil niet zo'n tjernobyl 2.0 in de achtertuin
Als er nou indertijd een verstandig persoon was geweest die dicteerde dat de baten van de gasbel opgespaard moesten worden in plaats van verjubeld dan waren we net zo rijk als de Noren. Dan was er helemaal geen kernenergie nodig. Een vooruitziende blik is goud waard. Het is verder wel lastig om de toekomst te voorspellen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Doordat de groene lobby sinds de jaren '80 dit soort bangmakerij heeft lopen verspreiden zitten we nu met de gebakken peren.
nee het zit me niet 'hoog', het is enkel vermoeiend om te zien hoe we in nederland innovatie smoren in een moeras van cynisme.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zit je hoog Maestro. Maar even serieus: waarom moeten wij deze mevrouw geloven? Wat is precies het track record van dit bedrijf behalve mooie verhalen en prachtige renders? Waarom moet we ze geld geven?
Want het is ook zo dat we inderdaad enige bedrijven hebben "die er toe doen" maar ook wagonladingen aan bedrijven die gebakken lucht bleken te verkopen. Onzin met een verlengsnoer. Hoe weten we dat deze tot de eerste soort behoort?
Verder vind ik dat "mensen als jij" niet zo prettig in de zin dat jij denkt te weten dat ik tot de verkeerde soort behoor blijkbaar en jij aan de goede kant van de geschiedenis staat. Dat is wat hoogmoedig. Wat 1 van de 7 ondeugden is. Knoop dat in de oren en trek het je aan.
Ter info, Joop de Uyl wilde inzetten op kernenergie waarbij het gas als pure winst binnen 30 jaar verkocht moest worden. Als we die route hadden genomen hadden nu we iig geen "van het gas af" gezeik gehad. Dan was Nederland direct begonnen met het serieus elektrificeren en het verzwaren van het net ten faveure van het gasnet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:57 schreef Bart2002 het volgende:
Als er nou indertijd een verstandig persoon was geweest die dicteerde dat de baten van de gasbel opgespaard moesten worden in plaats van verjubeld dan waren we net zo rijk als de Noren. Dan was er helemaal geen kernenergie nodig. Een vooruitziende blik is goud waard. Het is verder wel lastig om de toekomst te voorspellen.
Als niemand dit soort bedrijven ooit geld had gegeven, hadden we nog in de middeleeuwen geleefd qua technologie. Als je als land innovatie nastreeft, stel je geld beschikbaar voor bedrijven die willen innoveren. De VS snapt dat, die hebben zo heel slim de complete EU de IT markt uit gebonjourd in de jaren 80. China gaat nog verder nu in de groene technologie en auto's, en drie keer raden welke industrie het nu heel zwaar heeft in Europa.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:50 schreef Bart2002 het volgende:
Het zit je hoog Maestro. Maar even serieus: waarom moeten wij deze mevrouw geloven? Wat is precies het track record van dit bedrijf behalve mooie verhalen en prachtige renders? Waarom moet we ze geld geven?
Nee zo zie ik dat niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:03 schreef gwn_een_user het volgende:
hoe we in nederland innovatie smoren in een moeras van cynisme
Ik mis de tijd dat we nog partijen met visie hadden.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ter info, Joop de Uyl wilde inzetten op kernenergie waarbij het gas als pure winst binnen 30 jaar verkocht moest worden. Als we die route hadden genomen hadden nu we iig geen "van het gas af" gezeik gehad. Dan was Nederland direct begonnen met het serieus elektrificeren en het verzwaren van het net ten faveure van het gasnet.
Ok. Dus geeft met gulle hand want "innovatie". Al is daar volgens mij nog geen enkel bewijs van.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:07 schreef Nattekat het volgende:
Als niemand dit soort bedrijven ooit geld had gegeven, hadden we nog in de middeleeuwen geleefd qua technologie.
Hoe moet zo'n bedrijf zich ooit bewijzen als ze geen geld hebben om zich te bewijzen? Mensen zoals jij zijn precies waarom Europa hopeloos achter aan het raken is op het wereldtoneel.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ok. Dus geeft met gulle hand want "innovatie". Al is daar volgens mij nog geen enkel bewijs van.![]()
Men geloofde toen inderdaad dat onze gasbel binnen korte tijd waardeloos zou zijn wegens dat kernenergie de bom zou worden heel snel. Een mens kan zich vergissen. Het was niet enkel Joop die dat dacht uiteraard.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ter info, Joop de Uyl wilde inzetten op kernenergie waarbij het gas als pure winst binnen 30 jaar verkocht moest worden. Als we die route hadden genomen hadden nu we iig geen "van het gas af" gezeik gehad. Dan was Nederland direct begonnen met het serieus elektrificeren en het verzwaren van het net ten faveure van het gasnet.
Tering begin jij ook al zo? Ik ben alleen maar kritisch. Kunnen zij zich enkel bewijzen als we ze eerst bakken geld geven?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:10 schreef Nattekat het volgende:
Mensen zoals jij zijn precies waarom Europa hopeloos achter aan het raken is op het wereldtoneel.
Als je kritisch was, focuste je ook echt op dit bedrijf specifiek in plaats van het algemene "waarom zouden we geld geven aan dit soort bedrijven". Dan was er misschien nog wel een interessante discussie, maar wat dat betreft heb je je hand al overspeeld.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tering begin jij ook al zo? Ik ben alleen maar kritisch. Kunnen zij zich enkel bewijzen als we ze eerst bakken geld geven?
Met de kennis van nu hebben al die anti-kernenergie figuren (vooral ingegeven door oa WP neutronenbom bangmakerij) de plank kilometers misgeslagen idd. De activistische visies van toen blijken ook zoveel jaar na dato gewoon volledig waardeloos. De geschiedenis blijft zich herhalen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
Men geloofde toen inderdaad dat onze gasbel binnen korte tijd waardeloos zou zijn wegens dat kernenergie de bom zou worden heel snel. Een mens kan zich vergissen. Het was niet enkel Joop die dat dacht uiteraard.
Moet je alleen nog even zeggen: gooi jezelf weg. Dan is het plaatje compleet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:15 schreef Nattekat het volgende:
maar wat dat betreft heb je je hand al overspeeld.
nee. jij bent de enige die dat niet weet. of beter gezegd, die het niet wil weten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee zo zie ik dat niet.
Wat we niet weten OF het hier gaat over "innovatie"... Dat weet jij niet en dat weet ik niet.
Maar op het moment dat het om groene energie beloftes gaat is men nooit zo kritisch...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:12 schreef Bart2002 het volgende:
Tering begin jij ook al zo? Ik ben alleen maar kritisch. Kunnen zij zich enkel bewijzen als we ze eerst bakken geld geven?
De argumenten zijn op en je gaat dus maar als een kleuter reageren? We laten je niet wegkomen met zomaar wat roepen zonder verdere onderbouwing, dat zou niet als een verrassing moeten komen lijkt me.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Moet je alleen nog even zeggen: gooi jezelf weg. Dan is het plaatje compleet.
Men misschien niet maar ik wel. Als ik die knisperende geur van warm gebakken lucht denk te ruiken dan triggert de bullshit-radar. Ik vind het ook wel jammer daarom dat het zo volledig kritiekloos wordt gebracht in de media want het is m.i. puur wensdenken en verdienen aan de urgentie om "China voor te blijven" alsof dat geregeld kan worden door deze startup.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar op het moment dat het om groene energie beloftes gaat is men nooit zo kritisch...
Spooky.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:21 schreef Nattekat het volgende:
We laten je niet wegkomen met zomaar wat roepen
Maar die geven niet hun geld weg aan iedere entiteit met een mooi verhaal. Dat is wel een verschil.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:21 schreef gwn_een_user het volgende:
japan verdubbelt zijn toch al gigantische budgetten
Totdat de Fok Assassin opeens voor je deur staat 😱quote:
oh dus innovatie in nederland, dat vertrouw je blijkbaar niet, maar over hoe japan zijn geld uitgeeft en welke processen daaraan zijn gebonden weet je ineens wel het een en het ander?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar die geven niet hun geld weg aan iedere entiteit met een mooi verhaal. Dat is wel een verschil.
Of dat je wakker wordt met een vers afgesneden paardenhoofd op het kussen naast je.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Totdat de Fok Assassin opeens voor je deur staat 😱
We weten helemaal niet of dit werkelijk "innovatie" is. Dat weet jij ook niet maar je pretendeert dat wel te weten. Dat stoort een beetje. Het zou ook kunnen dat je trapt in een mooi verhaal waar geen tegenprestatie geleverd gaat worden voor alle subsidie.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
oh dus innovatie in nederland, dat vertrouw je blijkbaar niet, maar over hoe japan zijn geld uitgeeft en welke processen daaraan zijn gebonden weet je ineens wel het een en het ander?
Maar volgens jou moet het wel gebakken lucht zijn? Helder.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:35 schreef Bart2002 het volgende:
We weten helemaal niet of dit werkelijk "innovatie" is. Dat weet jij ook niet maar je pretendeert dat wel te weten. Dat stoort een beetje. Het zou ook kunnen dat je trapt in een mooi verhaal waar geen tegenprestatie geleverd gaat worden voor alle subsidie.
Voorlopig schaar ik het daaronder inderdaad.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar volgens jou moet het wel gebakken lucht zijn? Helder.
kernfusie =/= gesmoltenzoutreactors. allebei kernenergie, maar twee totaal andere techniekenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
We weten helemaal niet of dit werkelijk "innovatie" is. Dat weet jij ook niet maar je pretendeert dat wel te weten. Dat stoort een beetje. Het zou ook kunnen dat je trapt in een mooi verhaal waar geen tegenprestatie geleverd gaat worden voor alle subsidie.
We moeten niet vergeten dat na kernfusie het zoutding de andere heilige graal is der energieopwekking. China is daar al heel lang mee bezig en eigenlijk hebben zo nog weinig tot niks.
En dan komt er een Amsterdamse startup die de boel wel even vlot gaat trekken. Het is gewoon puur onwaarschijnlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |