abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221451767
SpaceX zakt nog wat verder weg. En dan betaal je nu 'slechts' 450x de toekomstige winst _O-
pi_221451934
Nog veel te veel.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 16:22:26 #203
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221451940
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:38 schreef Faraday01 het volgende:
SpaceX zakt nog wat verder weg. En dan betaal je nu 'slechts' 450x de toekomstige winst _O-
Dat is echt fantastisch! _O_
pindazakje
pi_221452540
In China zou een firma een concurrent zijn of worden van ASML. Het is bekend dat de Chinezen goed kunnen kopiėren, maar ik vraag mij af of men in Veldhoven hier ook maar iets van opkijkt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 29 juli 2026 @ 18:11:53 #205
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_221459712
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 17:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
In China zou een firma een concurrent zijn of worden van ASML. Het is bekend dat de Chinezen goed kunnen kopiėren, maar ik vraag mij af of men in Veldhoven hier ook maar iets van opkijkt.
Misschien ben ik naļef, maar de nieuwste EUV-machines, zoals de High NA zijn niet te kopiėren.

ASML heeft 4.000 leveranciers waarvan 200 kritieke leveranciers, die kunnen iets dat niemand anders ter wereld kan. Beste voorbeeld is Zeiss met hun lenzen. En dan moet je die componenten nog zo in een machine integreren dat het ook nog eens werkt, en dan ook altijd. Best complex. :P
pi_221465678
Bijzonder begin van het beursdagje weer in LaLa techland.
blablablabla
  vrijdag 31 juli 2026 @ 16:31:08 #207
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_221474171
Leuke verrassing van UMG vandaag. Ik zit er nog in en hield ze vast totdat ze zouden worden gecalled. Nu niet meer dus. Is het niet de best betaalde ceo van Nederland? Wellicht was het slim geweest een beetje te spelen met dat bod van Ackman ipv het te negeren.

Wat is in jullie ogen de blauwste bluechip in de VS met een 'redelijke' waardering en recessie-ai bubbelproof? Ik kom uit bij McDonalds.

[ Bericht 11% gewijzigd door JimmyJames op 31-07-2026 16:38:39 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_221474476
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 17:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik sprak toevallig vorig jaar iemand die daar werkt en geen lullige functie heeft. Die zei dat de knappe koppen daar er van overtuigd zijn dat China niet kan wat zij kunnen, op het arrogante af.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_221477330
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 12:52 schreef Faraday01 het volgende:
ASML belooft medewerkers 20k in aandelen als ze tot 2030 blijven. Bij 42.000 medewerkers gaat dat om 840 miljoen euro.
Is wel bruto he, daar blijft dan 10k van over na inkomstenbelasting.
Nog steeds leuk natuurlijk.
pi_221477374
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 16:31 schreef JimmyJames het volgende:
Leuke verrassing van UMG vandaag. Ik zit er nog in en hield ze vast totdat ze zouden worden gecalled. Nu niet meer dus. Is het niet de best betaalde ceo van Nederland? Wellicht was het slim geweest een beetje te spelen met dat bod van Ackman ipv het te negeren.

Wat is in jullie ogen de blauwste bluechip in de VS met een 'redelijke' waardering en recessie-ai bubbelproof? Ik kom uit bij McDonalds.
Coca cola
pi_221477398
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 07:24 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Is wel bruto he, daar blijft dan 10k van over na inkomstenbelasting.
Nog steeds leuk natuurlijk.
Tis waarachijnlijk 3.5% per jaar ofzo wat iemand erbij krijgt als ie 3 jaar blijft. Ze hebben nu ook al de mogelijkheid om aandelen te kopen met korting. Tis beter dan niets maar tis meer voor de PR lijkt het nadat ze een ontslagronde hebben aangekondigd (waarvan ik heb begrepen dat het uiteindelijk wel meeviel) :+
pi_221485862
Nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door nostra op 02-08-2026 13:17:06 ]
  zondag 2 augustus 2026 @ 13:15:45 #213
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_221485992
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 12:53 schreef nostra het volgende:
Niet echt beurs, maar wel interessant.

-knip
Volgens mij kreeg ik je volledige naam te zien toen ik op de link klikte, wellicht even link aanpassen of verwijderen (AvS).

[ Bericht 25% gewijzigd door Droopie op 02-08-2026 13:35:19 ]
pi_221485997
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:15 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Volgens mij kreeg ik je volledige naam te zien toen ik op de link klikte, wellicht even link aanpassen of verwijderen (AvS).
Oh, dat gezeik weer. Lekker duidelijk aangegeven ook altijd. Thanks.
pi_221486086
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:15 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Als je hem dan nog uit je quote wil halen, tnx.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 13:36:26 #216
38824 crew  Droopie
pi_221486125
quote:
12s.gif Op zondag 2 augustus 2026 13:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je hem dan nog uit je quote wil halen, tnx.
Even handje geholpen, een andere vriendelijke user had een TR geplaatst.
Hell To The Liars
pi_221500548
In welk perspectief plaatsen zien jullie de recente ontwikkelingen nu op de beurs en dan met name de laatste 2 jaar? Ik sta gigantisch in de plus, vandaag schurken we tegen het zoveelste record aan voor de S$P 500....
De stijgingen zijn echter dusdanig de afgelopen jaren dat het wel heel naļef zou zijn om te denken dat een deel zo niet een groot deel pure bubbelvorming is die in principe elk moment kan klappen. Ook is er straks de wet op ongerealiseerd vermogen maar omdat ik in de kern maar een kleine speler ben en blijf zal dat niet direct een enorme impact hebben op mijn vermogen.

Mijn vraag wat doen jullie zoal: Verplaatsen jullie extra liquiditeit naar de zijlijn? Investeren jullie (meer) in andere niet-AI aandelen en/of met wellicht minder risico? Hypotheek versneld aflossen? Goud kopen? Of geloven jullie dat de trein gewoon door blijft denderen?

Mijn tijdlijn was toen ik 5 jaar geleden ben begonnen met beleggen 30 jaar met als voornaamste idee de hypotheek af te lossen en een appeltje voor de dorst . Als ik wat ik nu verdiend heb had gerealiseerd over 15 of 20 jaar was ik meer dan content geweest.

Merk dat ik steeds meer op 2 gedachte hink en me flink zorgen maak over de toekomst en of het niet verstandiger is om het grootste deel er maar uit te trekken. Tegelijk heb je dan inflatie, maar je kunt 3-4% rente krijgen op je spaargeld dus daar is dat.

Ik heb ondertussen wat fysiek goud gekocht, wat Bitcoin, een deel hypotheek deels versneld afgelost en wat op de spaarrekening gezet voor een aankomende verbouwing. Maar driekwart beleggingen staat nog 'gewoon' te schroeien.
blablablabla
pi_221500661
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 16:41 schreef Elan het volgende:
In welk perspectief plaatsen zien jullie de recente ontwikkelingen nu op de beurs en dan met name de laatste 2 jaar? Ik sta gigantisch in de plus, vandaag schurken we tegen het zoveelste record aan voor de S$P 500....
De stijgingen zijn echter dusdanig de afgelopen jaren dat het wel heel naļef zou zijn om te denken dat een deel zo niet een groot deel pure bubbelvorming is die in principe elk moment kan klappen. Ook is er straks de wet op ongerealiseerd vermogen maar omdat ik in de kern maar een kleine speler ben en blijf zal dat niet direct een enorme impact hebben op mijn vermogen.

Mijn vraag wat doen jullie zoal: Verplaatsen jullie extra liquiditeit naar de zijlijn? Investeren jullie (meer) in andere niet-AI aandelen en/of met wellicht minder risico? Hypotheek versneld aflossen? Goud kopen? Of geloven jullie dat de trein gewoon door blijft denderen?

Mijn tijdlijn was toen ik 5 jaar geleden ben begonnen met beleggen 30 jaar met als voornaamste idee de hypotheek af te lossen en een appeltje voor de dorst . Als ik wat ik nu verdiend heb had gerealiseerd over 15 of 20 jaar was ik meer dan content geweest.

Merk dat ik steeds meer op 2 gedachte hink en me flink zorgen maak over de toekomst en of het niet verstandiger is om het grootste deel er maar uit te trekken. Tegelijk heb je dan inflatie, maar je kunt 3-4% rente krijgen op je spaargeld dus daar is dat.

Ik heb ondertussen wat fysiek goud gekocht, wat Bitcoin, een deel hypotheek deels versneld afgelost en wat op de spaarrekening gezet voor een aankomende verbouwing. Maar driekwart beleggingen staat nog 'gewoon' te schroeien.
Het is en blijft koffiedik kijken, vooral wat betreft de timing van de aandelenmarkt. Ik begrijp uit je "5 van 30 jaren", dat je nog behoorlijk jong bent. Kan ik wel adviseren "spreiden", maar waarin dan? Ik vertrouw de obligatiemarkt voor geen cent, zie kapitaalmarktrentes verder oplopen en idem de kans op een harde landing (AI, chips e.d.).

Mijn strategie is nog altijd spreiding in de tijd door breed samengestelde ETF's (Lees: S&P500 en S&P Global Dividend Aristocrats) te kopen: op maandbasis daar iets van ¤3 - 5000 uit vrijkomende spaardeposito's in stouwen.

Hypotheek aflossen is het laatste wat ik zou doen; de inflatie is de beste aflosser en in ons specifieke geval komt het EWF al aardig dicht bij de betaalde rente.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 04-08-2026 17:13:17 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221500939
Ik heb mijn hypotheek wel volledig (en versneld ) afgelost. Dat had twee redenen:
1. Mijn rente was vrij hoog
2. Als zelfstandige ben ik er niet zeker van dat ik altijd (voldoende) inkomen heb. In periodes dat er geld binnenkomt komt het ook goed binnen, maar het kan zijn dat er zomaar een half jaar niks verdiend wordt. In die periodes wil ik lage vaste lasten hebben.

Verder is mijn vermogen mijn pensioen. Hoe dichter bij dat komt hoe risicomijdender ik word. Ik ben de laatste jaren flink verschoven van individuele aandelen naar (all world) ETFs. De meest risicodragende beleggingen heb ik verkocht. Een flink deel daarvan is nog spaargeld. Vanwege het depositogarantiestelsel heb ik dat over verschillende banken verdeeld. Af en toe gaat er wat van zo een spaarrekening naar een beheerde beleggingsrekening. Voor de hobby heb ik nog een aantal losse (dividend)aandelen maar het meeste is ETF en in beheer.

Verdeling op dit moment is:
18% cash
8% bitcoin (self custody)
11% losse aandelen, zelf belegd
20% ETFs (meeste All-world)
Rest (43%) wordt in beheer belegd

Voor de toekomst wil ik cash langzaam verminderen en ofwel in beheer laten beleggen ofwel in ETFs omzetten.

Beleggingen in losse aandelen zijn nu vooral (Nederlandse) financials en ASML. Als die hard omhoog zouden gaan ga ik herbalanceren naar ETFs.

Long story short: ik stap niet uit, maar verschuif wel naar minder risicodragende beleggingen

[ Bericht 0% gewijzigd door Chillegast op 04-08-2026 20:41:44 ]
pi_221503503
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 16:41 schreef Elan het volgende:
Ik denk dat het vetgedrukte deel uit jouw post belangrijk is. Je schrijft dat je meer dan tevreden zou zijn als je wat je nu hebt pas over 18 jaar had gehad, dus waarom dan nu niet een deel van tafel gehaald? Je mist daardoor misschien extra rendement. Ja. Daar staat tegenover dat je ook een eventuele crash ontloopt. Van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden. Ik zou zeggen dat als jij je flink zorgen maakt, dat al een goede reden is om risico af te bouwen. Hetzij door jouw portefeuille te herbalanceren, hetzij door versneld je hypotheeklasten te verlagen.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 09:27:22 #221
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_221504289
Hoeveel zou er nog over zijn van de long puts van Micheal Burry? Tijdens de internetbubbel ging hij op zoek naar value, was nu toch ook verstandiger geweest.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_221504301
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 09:27 schreef JimmyJames het volgende:
Hoeveel zou er nog over zijn van de long puts van Micheal Burry? Tijdens de internetbubbel ging hij op zoek naar value, was nu toch ook verstandiger geweest.
Timing is a bitch bij opties, de markt kan bubbels heul lang volhouden. Vraag maar aan onze vriend Bill Ackman en zijn Herbalife overtuiging. ;)
pi_221504795
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 09:29 schreef nostra het volgende:
Timing is a bitch bij opties
Dat heb ik lang geleden ondervonden. Ik heb ooit in tijden van extreme volatiliteit gedacht daar een graantje van mee te kunnen pikken met een straddle. Wat denk je? Op het moment dat ik mijn positie had ingenomen tot aan expiratiedatum was de volatiliteit zo goed als weg en zowel de calls als de puts liepen waardeloos af. Sindsdien heb ik besloten om alleen nog iets met opties te doen als "verzekering" van mijn positie in de onderliggende waarde.

Overigens heb ik een soortgelijke (iets minder pijnlijke) les geleerd met betrekking tot trading. Na een tijdje kwam ik er achter dat ik niet zo een goede trader ben en bovendien relatief veel geld kwijt was aan transactiekosten. Dus terug naar buy-and-hold. Is qua rendement op lange termijn prima en het geeft een hoop rust.
pi_221505958
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 10:21 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Dat heb ik lang geleden ondervonden. Ik heb ooit in tijden van extreme volatiliteit gedacht daar een graantje van mee te kunnen pikken met een straddle. Wat denk je? Op het moment dat ik mijn positie had ingenomen tot aan expiratiedatum was de volatiliteit zo goed als weg en zowel de calls als de puts liepen waardeloos af.
Dan had je een long straddle; bij een short straddle zou je max. winst hebben geincasseerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221506176
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 12:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan had je een long straddle; bij een short straddle zou je max. winst hebben geincasseerd.
Dat klopt. Ik ging er vanuit dat die volatiliteit nog wel even aan zou houden. En ik denk ook niet dat ik toen opties durfde te schrijven. Dat is toch nog net even wat riskanter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')