abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2026 @ 20:07:32 #1
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220804172
Dag allen,

Mijn huidige (synthetische) dekbed is wel een keer aan vervanging toe. Heb me er al enigszins in verdiept en kan eigenlijk kwam eigenlijk wel tot de conclusie dat ik sowieso geen synthetisch dekbed meer wil hebben. Dekbedden met een natuurlijke vulling ademen/ventileren beter. Dons en wol zijn verder wel redelijk vergelijkbaar maar denk dat ik voor wol wil gaan omdat dit waarschijnlijk wat robuuster is en langer mee zal gaan.

Maar dan.. welk wollen dekbed. Zelfs hierin is weer enorm veel keuze, allerlei soorten wol, tijk, zomer/winter/voor- en najaar of 4 seizoenen. Ik twijfel nog tussen een 4-seizoens en een 'gemiddeld' (voor- en najaars) dekbed want slaap nu ook het hele jaar onder hetzelfde dekbed.

Helaas blijkt dit ook direct zo'n beetje de duurste optie. Met een synthetisch dekbed zou je voor een paar tientjes al klaar zijn. Wol loopt vanaf ¤100 (Lidl, Ikea) tot enkele honderden euro's (Texeler etc.). En hier was ik even benieuwd naar ervaringen/tips van anderen. De vulling is bij al deze opties wol, wat kan dit prijsverschil verklaren en zijn die duurdere varianten het waard. Van die Texelse dekbedden heb je dan ook nog weer tig merken: Texeler (duurste), Texelana en weet ik wat nog meer. Er zijn ook nog weer Terschellinger-varianten die qua prijsniveau weer in de middenmoot liggen. Zijn die Texeler dekbedden echt zoveel fijner of van betere kwaliteit dat ze het prijsverschil waard zijn?

Hoor graag ervaringen van anderen want ik zie door de bomen het bos niet meer, alvast bedankt :s)
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 15 mei 2026 @ 20:16:05 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220804269
Je weet zeker dat je niet allergisch voor wol bent?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 20:24:40 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220804336
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 20:16 schreef Boca_Raton het volgende:
Je weet zeker dat je niet allergisch voor wol bent?
Ik heb ook wollen kleding en nooit last van gehad ;)
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 20:27:07 #4
5428 crew  miss_sly
pi_220804359
Wij zijn een aantal jaar geleden overgestapt op een wollen dekbed van Texeler. Niet goedkoop, wel echt heel goed. Ik wil nooit meer wat anders.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220804384
Misschien kun je ook een katoenen dekbed overwegen. Moet je geen enorme koukleum zijn want dat is koeler dan wol, maar dat is in de zomer natuurlijk juist lekker. Katoen is heerlijk licht en soepel en je gooit het zo in de wasmachine. Ik heb zelf een vierseizoenendekbed (een dun zomer- en een wat dikker herfstdeel die je aan elkaar kan vastmaken in de winter) en dat is echt warm genoeg voor mij.

Ik heb ook wel een wollen dekbed gehad, korte tijd, want ik bleek er wel allergisch voor. Werd er astmatisch van.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:04:06 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220804713
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 20:28 schreef Farenji het volgende:
Misschien kun je ook een katoenen dekbed overwegen. Moet je geen enorme koukleum zijn want dat is koeler dan wol, maar dat is in de zomer natuurlijk juist lekker. Katoen is heerlijk licht en soepel en je gooit het zo in de wasmachine. Ik heb zelf een vierseizoenendekbed (een dun zomer- en een wat dikker herfstdeel die je aan elkaar kan vastmaken in de winter) en dat is echt warm genoeg voor mij.

Ik heb ook wel een wollen dekbed gehad, korte tijd, want ik bleek er wel allergisch voor. Werd er astmatisch van.
Katoen schijnt minder warm te zijn inderdaad en ik heb geen zin om later nog weer een apart warmer dekbed te moeten kopen voor de wintermaanden. Heb daar ook niet echt kastruimte voor. Dus ga liever voor wol, hoor daar eigenlijk alleen maar positieve dingen over afgezien van degenen die er allergisch voor zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:11:37 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220804756
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn een aantal jaar geleden overgestapt op een wollen dekbed van Texeler. Niet goedkoop, wel echt heel goed. Ik wil nooit meer wat anders.
Bewust gekozen voor eentje van Texeler? Ik hik nog wel een beetje tegen die prijs aan haha. Dan is zo'n IKEA-variant van ¤100 toch wel heel aantrekkelijk. Maar dat zal vast niet vergelijkbaar zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:12:06 #8
370431 drakin
vurig typje
pi_220804758
Wollen megagroot dekbed en al bijna 20 jaar.
Het bevalt echt heel goed en was de hoge investering meer dan waard.

Voordeel is dat je geen rare reacties krijgt van synthetische stoffen, en het is echt goed in 3 van de 4 seizoenen. Alleen in de zomer lig ik onder een dunner katoenen dekbed.

Nadeel is verschonen. Dan is het wel loeizwaar.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 21:29:55 #9
5428 crew  miss_sly
pi_220804859
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:11 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Bewust gekozen voor eentje van Texeler? Ik hik nog wel een beetje tegen die prijs aan haha. Dan is zo'n IKEA-variant van ¤100 toch wel heel aantrekkelijk. Maar dat zal vast niet vergelijkbaar zijn.
Bewust voor gekozen na enig onderzoek. Alweer wat jaren geleden dus weet niet meer precies waarom we uiteindelijk hiervoor gekozen hebben.

Voordeel van wol vind ik de goede isolerende eigenschappen, waardoor het in de winter warm is zonder te warm te worden en in de zomer niet te heet wordt.
We hebben een all season, hele jaar dus hetzelfde en altijd goed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220804867
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn een aantal jaar geleden overgestapt op een wollen dekbed van Texeler. Niet goedkoop, wel echt heel goed. Ik wil nooit meer wat anders.
Hier sluit ik me volledig bij aan. _O_
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:37:41 #11
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220804905
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bewust voor gekozen na enig onderzoek. Alweer wat jaren geleden dus weet niet meer precies waarom we uiteindelijk hiervoor gekozen hebben.

Voordeel van wol vind ik de goede isolerende eigenschappen, waardoor het in de winter warm is zonder te warm te worden en in de zomer niet te heet wordt.
We hebben een all season, hele jaar dus hetzelfde en altijd goed.
Bedankt, met twee gedeeltes bedoel je dan neem ik aan?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 21:51:41 #12
5428 crew  miss_sly
pi_220804998
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:37 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Bedankt, met twee gedeeltes bedoel je dan neem ik aan?
Nee, een dekbed voor alle seizoenen en dat is voldoende.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220805163
Symph heeft zo’n Texels wollen dekbed van de Aldi. 4 seizoenenvariant, dus een dunne en een dikke. Ik kan dat dikke eenpersoonsdekbed nauwelijks tillen en het voelt voor mij niet als een dekbed maar als een zware deken. Hij vindt het helemaal geweldig. Ik heb zelf donzen dekbedden, heerlijk, het valt zo fijn om je heen.
Synthetische dekbedden zijn evil :{w
pi_220805232
Ik slaap al ruim 25 jaar onder hetzelfde Texeler 4 seizoenen dekbed (2 gelijke delen).
Kostte een paar centen, maar heeft zijn geld ondertussen ruim terugverdiend.
pi_220809914
Volgens mij heeft de consumentenbond dekbedden getest, misschien heeft iemand de resultaten voor je.

Ik heb onlangs mijn ruim 40 jaar oude donzen zomerdekbed bij Beter Bed ingeleverd voor recycling. Vervolgens bij bol.com een Castella sirius zomerdekbed van 90% dons gekocht. Heerlijk luchtig comfortabel. We hebben trouwens extra lange dekbedden, echt een aanrader. Mijn ouders hadden dat goed ingeschat destijds, al was ik toen nog maar 1.50 klein.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 16:51:25 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220810618
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft de consumentenbond dekbedden getest, misschien heeft iemand de resultaten voor je.

Ik heb onlangs mijn ruim 40 jaar oude donzen zomerdekbed bij Beter Bed ingeleverd voor recycling. Vervolgens bij bol.com een Castella sirius zomerdekbed van 90% dons gekocht. Heerlijk luchtig comfortabel. We hebben trouwens extra lange dekbedden, echt een aanrader. Mijn ouders hadden dat goed ingeschat destijds, al was ik toen nog maar 1.50 klein.
Dat zal ook schelen met opmaken, zo licht is een donzen dekbed.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 17:01:10 #17
5428 crew  miss_sly
pi_220810719
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 16:51 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat zal ook schelen met opmaken, zo licht is een donzen dekbed.
Ik vind het dan weer juist niet fijn als een dekbed zo licht is. Ik voel graag het gewicht van het dekbed op mijn lijf. Ik vind het ook niet fijn dat je zo voorzichtig moet doen met dons zodat het niet breekt.
Ik heb ook een donzen dekbed gehad, en heb het juist weggedaan voor een wollen dekbed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:06:39 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220810786
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het dan weer juist niet fijn als een dekbed zo licht is. Ik voel graag het gewicht van het dekbed op mijn lijf. Ik vind het ook niet fijn dat je zo voorzichtig moet doen met dons zodat het niet breekt.
Ik heb ook een donzen dekbed gehad, en heb het juist weggedaan voor een wollen dekbed.
Dat snap ik. Maar nooit geweten dat je voorzichtig met dons moet doen. Wel dat het dons naar één kant kan schuiven.
pi_220810809
Ik ben erg tevreden over mijn Texeler dekbed, ik heb een vier seizoens dekbed, dus een dikker deel en een dunner deel. Wanneer het buiten 15° wordt, doe ik het dunnere deel erop en gedurende de hele winter is het dikkere herfstdeel ruim voldoende. En wat miss sly zegt, heb ik ook, er moet wel wat gewicht op me liggen. Een wollen dekbed is dan ideaal!
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 17:52:21 #20
5428 crew  miss_sly
pi_220811272
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar nooit geweten dat je voorzichtig met dons moet doen. Wel dat het dons naar één kant kan schuiven.
Ik heb ooit in een inmiddels ver verleden :P geleerd dat je voorzichtig moet zijn omdat de veertjes niet mogen breken. Met wil maakt dat allemaal niets uit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220811467
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb ooit in een inmiddels ver verleden :P geleerd dat je voorzichtig moet zijn omdat de veertjes niet mogen breken. Met wil maakt dat allemaal niets uit.
Er zit bij mijn dekbed maar 10% veertjes in he? 90% is dons. Regelmatig luchten en opschudden en ik heb er 40 jaar mee gedaan. Nu werd de tijk wat ondicht en dat vond ik irritant bij het verschonen, dus daarom heb ik ‘m vervangen.
Ik wissel tussen een donzen herfstdekbed in de winter, een donzen zomerdekbed in het voor- en najaar en dan midden in de zomer een zomerdekbed met zijde vulling en dat ding is prima, maar voelt mij niet fluffy genoeg. Onze slaapkamer is te warm voor het winterdekbed, mijn dikste donzen winterdekbed hebben we gedoneerd aan mensen in Oekraïne toen we hier gingen wonen.
Zo zie je maar, ieder z’n voorkeur.
Synthetische dekbedden zijn evil… oh wacht, dat had ik al gezegd he? In hotels vind ik dat zo irritant.
pi_220811519
Ik heb zelf de 4 seizoenen wollen dekbedden van terschelling, zijn goedkoper als de texelaars en voldoen voor mijn man goed.
Voor mij te warm dus ik ben voor bamboe gegaan :).
Oja onze slaapkamer rook wel een tijd als een schapenstal maar na een paar nachten is je neus er aangewend.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:18:24 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220811526
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:11 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Er zit bij mijn dekbed maar 10% veertjes in he? 90% is dons. Regelmatig luchten en opschudden en ik heb er 40 jaar mee gedaan. Nu werd de tijk wat ondicht en dat vond ik irritant bij het verschonen, dus daarom heb ik ‘m vervangen.
Ik wissel tussen een donzen herfstdekbed in de winter, een donzen zomerdekbed in het voor- en najaar en dan midden in de zomer een zomerdekbed met zijde vulling en dat ding is prima, maar voelt mij niet fluffy genoeg. Onze slaapkamer is te warm voor het winterdekbed, mijn dikste donzen winterdekbed hebben we gedoneerd aan mensen in Oekraïne toen we hier gingen wonen.
Zo zie je maar, ieder z’n voorkeur.
Synthetische dekbedden zijn evil… oh wacht, dat had ik al gezegd he? In hotels vind ik dat zo irritant.
Vanwege allergie kan ik geen wol of dons verdragen. Ik ben aangewezen op een synthetisch dekbed. Ik vind het prima slapen.
pi_220811678
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.

Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
pi_220812627
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Vanwege allergie kan ik geen wol of dons verdragen. Ik ben aangewezen op een synthetisch dekbed. Ik vind het prima slapen.
Er zijn meer opties. Je hebt dus ook katoen. Of zijde, maar dat is heel duur.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:01:45 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220812646
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Er zijn meer opties. Je hebt dus ook katoen. Of zijde, maar dat is heel duur.
Hoe ziet een katoenen dekbed eruit? Gevuld met katoen?
pi_220812739
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:01 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoe ziet een katoenen dekbed eruit? Gevuld met katoen?
Ja gewoon als een normaal dekbed. Gevuld met katoenvlokken ofzo. Lichter en minder warm dan wol.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:10:20 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220812762
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:08 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja gewoon als een normaal dekbed. Gevuld met katoenvlokken ofzo. Lichter en minder warm dan wol.
Bestaan die?
pi_220812809
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Bestaan die?
Eh ja? Google eens ofzo?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:18:29 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220812879
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Eh ja? Google eens ofzo?
Ik heb even gesnuffeld maar ik kom op sites die blokken over het scherm schuiven. Maar ik geloof je, ik heb dit nooit geweten. :)
  zondag 17 mei 2026 @ 12:27:06 #31
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220822589
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft de consumentenbond dekbedden getest, misschien heeft iemand de resultaten voor je.

Ik heb onlangs mijn ruim 40 jaar oude donzen zomerdekbed bij Beter Bed ingeleverd voor recycling. Vervolgens bij bol.com een Castella sirius zomerdekbed van 90% dons gekocht. Heerlijk luchtig comfortabel. We hebben trouwens extra lange dekbedden, echt een aanrader. Mijn ouders hadden dat goed ingeschat destijds, al was ik toen nog maar 1.50 klein.
Daar zou ik inderdaad ook wel benieuwd naar zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:36 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.

Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
Wol zou juist heel goed temperatuur-regulerend moeten zijn. Met zo'n tweedelig 4 seizoenen dekbed ben je natuurlijk ook nog behoorlijk flexibel hierin.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220822768
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:36 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.

Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
Zelesta is synthetisch (polyester/nylon) dus dat lijkt me juist veel klammer/zweteriger, en gaat waarschijnlijk ook sneller geurtjes opnemen dan wol. Sowieso dat hele idee "dan hoef je geen overtrek te hebben" begrijp ik echt niet. Alsof je wel zin hebt om elke week je hele deken te wassen.
  zondag 17 mei 2026 @ 12:59:50 #33
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220823093
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:41 schreef Farenji het volgende:

[..]
Zelesta is synthetisch (polyester/nylon) dus dat lijkt me juist veel klammer/zweteriger, en gaat waarschijnlijk ook sneller geurtjes opnemen dan wol. Sowieso dat hele idee "dan hoef je geen overtrek te hebben" begrijp ik echt niet. Alsof je wel zin hebt om elke week je hele deken te wassen.
Vooral in de wintermaanden, dat krijg je toch nooit gewassen en gedroogd in één dag?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 17 mei 2026 @ 16:45:39 #34
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220825792
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:59 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Vooral in de wintermaanden, dat krijg je toch nooit gewassen en gedroogd in één dag?
En het blijkt (na aankoop natuurlijk) dat veel tweepersoons dekbedden niet passen in de wat kleinere wastrommels.
pi_220826264
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 20:07 schreef PzKpfw het volgende:
Dons en wol zijn verder wel redelijk vergelijkbaar
Dit vind ik toch echt een hele rare observatie.

Nee, dons en wol zijn enorm verschillend. Donzen dekens hebben de kleinste gewicht/warmte ratio van alle dekens en wol de hoogste. Dus of je onder een donzen dekbed slaapt of onder een wollen met dezelfde warmteklasse maakt een wereld van verschil.

Ook de manier waarop het om je heen valt is enorm ongelijk.

Komen nog wat kleinere zaken bij zoals het verschil bij verschonen dekbedhoes (die kilo's), het versluiten van tijk bij een donsdeken waardoor dons gaat ontsnappen, de optie om een donzen deken (weer) te laten bijvullen.

Welke van de twee je prettig vindt verschilt, en misschien vind jij wel alles best, maar het is niet 'ongeveer hetzelfde'. Als je alles wel best vind zou ik gewoon een goedkoopje zoeken. Als je geen idee hebt zou ik je ook gewoon een goedkoopje aanraden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 18 mei 2026 @ 23:41:00 #36
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220836511
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:12 schreef sigme het volgende:

[..]
Dit vind ik toch echt een hele rare observatie.

Nee, dons en wol zijn enorm verschillend. Donzen dekens hebben de kleinste gewicht/warmte ratio van alle dekens en wol de hoogste. Dus of je onder een donzen dekbed slaapt of onder een wollen met dezelfde warmteklasse maakt een wereld van verschil.

Ook de manier waarop het om je heen valt is enorm ongelijk.

Komen nog wat kleinere zaken bij zoals het verschil bij verschonen dekbedhoes (die kilo's), het versluiten van tijk bij een donsdeken waardoor dons gaat ontsnappen, de optie om een donzen deken (weer) te laten bijvullen.

Welke van de twee je prettig vindt verschilt, en misschien vind jij wel alles best, maar het is niet 'ongeveer hetzelfde'. Als je alles wel best vind zou ik gewoon een goedkoopje zoeken. Als je geen idee hebt zou ik je ook gewoon een goedkoopje aanraden.
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Het zijn beide natuurlijke materialen en staan bekend om hun uitstekende temperatuur- en vochtregulerende eigenschappen. Qua prijsniveau zitten ze ook wel ongeveer in dezelfde richting. Dan is het enkel een kwestie van welke voorkeur je hebt: licht en luchtig (dons) of zwaarder en wat meer omsluitend (wol).
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')