Ik heb ook wollen kleding en nooit last van gehadquote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:16 schreef Boca_Raton het volgende:
Je weet zeker dat je niet allergisch voor wol bent?
Katoen schijnt minder warm te zijn inderdaad en ik heb geen zin om later nog weer een apart warmer dekbed te moeten kopen voor de wintermaanden. Heb daar ook niet echt kastruimte voor. Dus ga liever voor wol, hoor daar eigenlijk alleen maar positieve dingen over afgezien van degenen die er allergisch voor zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:28 schreef Farenji het volgende:
Misschien kun je ook een katoenen dekbed overwegen. Moet je geen enorme koukleum zijn want dat is koeler dan wol, maar dat is in de zomer natuurlijk juist lekker. Katoen is heerlijk licht en soepel en je gooit het zo in de wasmachine. Ik heb zelf een vierseizoenendekbed (een dun zomer- en een wat dikker herfstdeel die je aan elkaar kan vastmaken in de winter) en dat is echt warm genoeg voor mij.
Ik heb ook wel een wollen dekbed gehad, korte tijd, want ik bleek er wel allergisch voor. Werd er astmatisch van.
Bewust gekozen voor eentje van Texeler? Ik hik nog wel een beetje tegen die prijs aan haha. Dan is zo'n IKEA-variant van ¤100 toch wel heel aantrekkelijk. Maar dat zal vast niet vergelijkbaar zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn een aantal jaar geleden overgestapt op een wollen dekbed van Texeler. Niet goedkoop, wel echt heel goed. Ik wil nooit meer wat anders.
Bewust voor gekozen na enig onderzoek. Alweer wat jaren geleden dus weet niet meer precies waarom we uiteindelijk hiervoor gekozen hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 21:11 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bewust gekozen voor eentje van Texeler? Ik hik nog wel een beetje tegen die prijs aan haha. Dan is zo'n IKEA-variant van ¤100 toch wel heel aantrekkelijk. Maar dat zal vast niet vergelijkbaar zijn.
Hier sluit ik me volledig bij aan.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn een aantal jaar geleden overgestapt op een wollen dekbed van Texeler. Niet goedkoop, wel echt heel goed. Ik wil nooit meer wat anders.
Bedankt, met twee gedeeltes bedoel je dan neem ik aan?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 21:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bewust voor gekozen na enig onderzoek. Alweer wat jaren geleden dus weet niet meer precies waarom we uiteindelijk hiervoor gekozen hebben.
Voordeel van wol vind ik de goede isolerende eigenschappen, waardoor het in de winter warm is zonder te warm te worden en in de zomer niet te heet wordt.
We hebben een all season, hele jaar dus hetzelfde en altijd goed.
Nee, een dekbed voor alle seizoenen en dat is voldoende.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 21:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bedankt, met twee gedeeltes bedoel je dan neem ik aan?
Dat zal ook schelen met opmaken, zo licht is een donzen dekbed.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft de consumentenbond dekbedden getest, misschien heeft iemand de resultaten voor je.
Ik heb onlangs mijn ruim 40 jaar oude donzen zomerdekbed bij Beter Bed ingeleverd voor recycling. Vervolgens bij bol.com een Castella sirius zomerdekbed van 90% dons gekocht. Heerlijk luchtig comfortabel. We hebben trouwens extra lange dekbedden, echt een aanrader. Mijn ouders hadden dat goed ingeschat destijds, al was ik toen nog maar 1.50 klein.
Ik vind het dan weer juist niet fijn als een dekbed zo licht is. Ik voel graag het gewicht van het dekbed op mijn lijf. Ik vind het ook niet fijn dat je zo voorzichtig moet doen met dons zodat het niet breekt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 16:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat zal ook schelen met opmaken, zo licht is een donzen dekbed.
Dat snap ik. Maar nooit geweten dat je voorzichtig met dons moet doen. Wel dat het dons naar één kant kan schuiven.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het dan weer juist niet fijn als een dekbed zo licht is. Ik voel graag het gewicht van het dekbed op mijn lijf. Ik vind het ook niet fijn dat je zo voorzichtig moet doen met dons zodat het niet breekt.
Ik heb ook een donzen dekbed gehad, en heb het juist weggedaan voor een wollen dekbed.
Ik heb ooit in een inmiddels ver verledenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar nooit geweten dat je voorzichtig met dons moet doen. Wel dat het dons naar één kant kan schuiven.
Er zit bij mijn dekbed maar 10% veertjes in he? 90% is dons. Regelmatig luchten en opschudden en ik heb er 40 jaar mee gedaan. Nu werd de tijk wat ondicht en dat vond ik irritant bij het verschonen, dus daarom heb ik ‘m vervangen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb ooit in een inmiddels ver verledengeleerd dat je voorzichtig moet zijn omdat de veertjes niet mogen breken. Met wil maakt dat allemaal niets uit.
Vanwege allergie kan ik geen wol of dons verdragen. Ik ben aangewezen op een synthetisch dekbed. Ik vind het prima slapen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:11 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Er zit bij mijn dekbed maar 10% veertjes in he? 90% is dons. Regelmatig luchten en opschudden en ik heb er 40 jaar mee gedaan. Nu werd de tijk wat ondicht en dat vond ik irritant bij het verschonen, dus daarom heb ik ‘m vervangen.
Ik wissel tussen een donzen herfstdekbed in de winter, een donzen zomerdekbed in het voor- en najaar en dan midden in de zomer een zomerdekbed met zijde vulling en dat ding is prima, maar voelt mij niet fluffy genoeg. Onze slaapkamer is te warm voor het winterdekbed, mijn dikste donzen winterdekbed hebben we gedoneerd aan mensen in Oekraïne toen we hier gingen wonen.
Zo zie je maar, ieder z’n voorkeur.
Synthetische dekbedden zijn evil… oh wacht, dat had ik al gezegd he? In hotels vind ik dat zo irritant.
Er zijn meer opties. Je hebt dus ook katoen. Of zijde, maar dat is heel duur.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vanwege allergie kan ik geen wol of dons verdragen. Ik ben aangewezen op een synthetisch dekbed. Ik vind het prima slapen.
Hoe ziet een katoenen dekbed eruit? Gevuld met katoen?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er zijn meer opties. Je hebt dus ook katoen. Of zijde, maar dat is heel duur.
Ja gewoon als een normaal dekbed. Gevuld met katoenvlokken ofzo. Lichter en minder warm dan wol.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoe ziet een katoenen dekbed eruit? Gevuld met katoen?
Bestaan die?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja gewoon als een normaal dekbed. Gevuld met katoenvlokken ofzo. Lichter en minder warm dan wol.
Ik heb even gesnuffeld maar ik kom op sites die blokken over het scherm schuiven. Maar ik geloof je, ik heb dit nooit geweten.quote:
Daar zou ik inderdaad ook wel benieuwd naar zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens mij heeft de consumentenbond dekbedden getest, misschien heeft iemand de resultaten voor je.
Ik heb onlangs mijn ruim 40 jaar oude donzen zomerdekbed bij Beter Bed ingeleverd voor recycling. Vervolgens bij bol.com een Castella sirius zomerdekbed van 90% dons gekocht. Heerlijk luchtig comfortabel. We hebben trouwens extra lange dekbedden, echt een aanrader. Mijn ouders hadden dat goed ingeschat destijds, al was ik toen nog maar 1.50 klein.
Wol zou juist heel goed temperatuur-regulerend moeten zijn. Met zo'n tweedelig 4 seizoenen dekbed ben je natuurlijk ook nog behoorlijk flexibel hierin.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:36 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.
Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
Zelesta is synthetisch (polyester/nylon) dus dat lijkt me juist veel klammer/zweteriger, en gaat waarschijnlijk ook sneller geurtjes opnemen dan wol. Sowieso dat hele idee "dan hoef je geen overtrek te hebben" begrijp ik echt niet. Alsof je wel zin hebt om elke week je hele deken te wassen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:36 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb zelf een zelesta, maar ben het met je eens dat wollen dekbed meer kwaliteit is.
Vraag me alleen af of het in de zomer niet te heet is? En of geuren en lichaamssappen er niet sneller in blijven "hangen"
Vooral in de wintermaanden, dat krijg je toch nooit gewassen en gedroogd in één dag?quote:Op zondag 17 mei 2026 12:41 schreef Farenji het volgende:
[..]
Zelesta is synthetisch (polyester/nylon) dus dat lijkt me juist veel klammer/zweteriger, en gaat waarschijnlijk ook sneller geurtjes opnemen dan wol. Sowieso dat hele idee "dan hoef je geen overtrek te hebben" begrijp ik echt niet. Alsof je wel zin hebt om elke week je hele deken te wassen.
En het blijkt (na aankoop natuurlijk) dat veel tweepersoons dekbedden niet passen in de wat kleinere wastrommels.quote:Op zondag 17 mei 2026 12:59 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Vooral in de wintermaanden, dat krijg je toch nooit gewassen en gedroogd in één dag?
Dit vind ik toch echt een hele rare observatie.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:07 schreef PzKpfw het volgende:
Dons en wol zijn verder wel redelijk vergelijkbaar
Het is maar net hoe je het bekijkt.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit vind ik toch echt een hele rare observatie.
Nee, dons en wol zijn enorm verschillend. Donzen dekens hebben de kleinste gewicht/warmte ratio van alle dekens en wol de hoogste. Dus of je onder een donzen dekbed slaapt of onder een wollen met dezelfde warmteklasse maakt een wereld van verschil.
Ook de manier waarop het om je heen valt is enorm ongelijk.
Komen nog wat kleinere zaken bij zoals het verschil bij verschonen dekbedhoes (die kilo's), het versluiten van tijk bij een donsdeken waardoor dons gaat ontsnappen, de optie om een donzen deken (weer) te laten bijvullen.
Welke van de twee je prettig vindt verschilt, en misschien vind jij wel alles best, maar het is niet 'ongeveer hetzelfde'. Als je alles wel best vind zou ik gewoon een goedkoopje zoeken. Als je geen idee hebt zou ik je ook gewoon een goedkoopje aanraden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |