Het Blok 2026 – Week 8: Schijnheilige samenzweringen en de gepeperde Ray-keningenDe verbouwingswedstrijd inmiddels ruim over de helft en dat is te merken. Niet alleen door twee kampen van kluskoppels waardoor onderling gekonkel en verwijten over en weer niet langer van de lucht zijn (maar daarover later meer), maar ook door vermoeidheid, ergernissen en… het ontbreken van fysieke intimiteit. Geslachtsgemeenschap. Ach, laten we het gewoon simpel noemen: S E K S.
Vooral Sergeant Schoonmaak is toe aan een flinke… ‘schoonmaakbeurt’, lijkt het wel. Deed ze vorige week al uit de doeken dat haar Brave Hendrik en zij nog regelmatig aan goedmaakseks doen, waren de seksuele innuendos deze week ook niet te missen. Als haar brave eega en Moppenflopper als grapje water naar beneden gieten over haar en Mono-toon kan de Sergeant het niet laten om toespelingen te maken over “beter kunnen mikken”, en ze heeft er ook geen moeite mee haar echtgenoot op nationale televisie letterlijk voor lul te zetten door te beginnen over zijn “scheve piemeltje”

Laat ik het zo zeggen: ik ben visueel ingesteld en ik zie al voor me hoe hun camper danig op en neer gaat op een camping in de Algarve

En ook Brave Hendrik windt er geen schoonmaakdoekjes om, weliswaar over zaken als de mosterdgele kleur op de muur in de keuken: “Verschrikkelijk vind ik het! Als ik de kleur moet omschrijven: het lijkt er op dat je staat te zeiken en te weinig gedronken hebt.” De Sergeant neemt op haar beurt deze opmerking over als het de bank van Tante Til en Onkel X betreft: “Eigenlijk zag die bank er wel een beetje uit als je in het gat van een Dixi kijkt. Dat is een dag urine na één keer geplast te hebben.” Poep-, pies- en seksgrappen door twee gepensioneerde zestigers op de landelijke televisie, er zijn andere manieren om jezelf voor paal te zetten.
Wie intussen vinden dat ze voor heel Nederland voor lul worden gezet, zijn Marloes en Patrick. De Trage Tukkers weten opnieuw te shinen met een zelfverzorgde lunch, ware het niet dat Heiko naarstig zit te wachten op een strakke planning van het koppel, want, aldus de Havik:
“Ze hebben van alle stellen denk ik het meeste moeite om een goeie planning te maken. En dat merk je ook, want ze hebben voortdurend ruimtes gewoon niet af. En dat zit ‘m in een slechte planning.” De planning die de Tukkers op papier hebben gezet kan met moeite de goedkeuring van de Havik krijgen.
Het wordt pas echt duidelijk dat de Havik de pik heeft op de Trage Tukkers als de keuken wordt opgeleverd en hij een hoop op- en aanmerkingen heeft, zeker als het gaat om een muurtje waardoor de ombouw van de
koelkast niet helemaal is neergezet. Zijn beoordeling schiet de Tukkers in het verkeerde keelgat en hoog in hun emotie pakken ze hun spullen om Het Blok te verlaten. De productie was duidelijk in paniek (of euforie want: d r a m a) en Dennis wordt in allerijl naar de razende chefkok gestuurd om de boel te sussen, maar in eerste instantie zonder resultaat. Een dag later zijn de Tukkers op hun schreden teruggekeerd (gokje: de productie wapperde hen met quit claims om de oren) en volgt er een confrontatie met de Havik. Moraal van het verhaal: de soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend, want ze gaan nog net niet als de beste vrienden uit elkaar
Bij wie er pas echt een planning nodig is, is bij het klu(n)skoppel Flower en Power(less). Ze lopen als gewoonlijk hopeloos achter de feiten aan dat zelfs de vloerverwarming er aan het begin van de week nog altijd niet in ligt. Maar er zijn belangrijkere zaken dan het halen van een deadline, zo wil Flower nog wel “een afleveringetje van haar serie” kijken. Als bij een wonder lijkt de ruimte daarna redelijk klaar om een keuken in te installeren, ware het niet dat dat toch een brug te ver is: de keuken wordt er wel neergezet, maar niks wordt aangesloten of netjes afgewerkt. En dat is maar goed ook, want een van de muren is scheef neergezet waardoor er een kier ontstaat tussen aanrechtblad en de muur.
U begrijpt, de keukenoplevering van de hippies was weer een ramp. Als Daan en Heiko opmerken dat het meer een moodboard is leeft Flower nog op ook, want “dat was de bedoeling”. Uiteraard, want je moet geen compleet appartement opleveren in Het Blok maar een IKEA-showroom

De bodem van hun budget is inmiddels wel in zicht, want er is nog maar 5% van over. Of correctie: wás, want ze krijgen tot overmaat van ramp ook nog de ‘Ray-kening’ van 10.000 euro gepresenteerd voor de werken aan bad- en slaapkamer toen zij onder kluscuratele stonden. Het mag dus een wonder heten als zij de wedstrijd uitzitten. Hoewel: ze denken nog steeds kans te maken op de prijs voor 'Groenste Huis-challenge' van de Praxis

Over naar het circusduo Schijnheil en Gluiperd, die in de afgelopen weken een strategische alliantie met het kleurrijke koppel Tante Til en Onkel X hebben gevormd. Strategisch, want van echte vriendschappelijke gevoelens kan er geen sprake zijn als je hun oordeel hoort over de keuken van het kleurrijke koppel: “We zouden ‘m zelf niet in ons huis plaatsen,
maar voor de tv is het een leuke keuken.” Ze hebben vervolgens de smaak te pakken en besluiten een heuse keukeninspectie te doen bij alle andere koppels. Iets waar Beige en Boring al niet om staan te springen, waarop een zeer ongemakkelijk moment ontstaat als de clowntjes onaangekondigd binnen banjeren. Ook de Sergeant en Brave Hendrik zijn niet bepaald blij met de onverwachte komst van de dompteurs, maar bij Moppenflopper en Mono-toon vangen ze al helemaal bot. “Ik kan haar niet uitstaan. Ik heb bij haar gewoon het idee dat ze fake is en dat ze de boel bedriegt. En daar wil ik haar nog eens mee confronteren,” aldus Mono-toon.
Hoe kijken onze circusaapjes er zelf naar? Gluiperd: “Nou, ik denk niet dat wij voor lul stonden, denk eerder dat zij voor lul staan.” Schijnheil: “Ja, het zegt meer iets over het karakter van mensen dan over ons karakter.” Uh-uh. Hun karakter komt aan het einde van de week wel héél duidelijk naar voren, als ze chagrijnig zijn over het niet winnen van de keukenoplevering. Hun uitleg: “Wat ons precies irriteert is dat we elke keer onze stinkende best gedaan hebben om een deur in een kamer te maken, en dat Menno en Jacky blijkbaar een kamer kunnen winnen zonder gordijnen en zonder deur.” Juistem.
* PeterKelder neuriet het introdeuntje van Calimero
Gelukkig kunnen ze zich naar hartenlust wreken op het winnende koppel, dankzij hun alliantie met Tante Til en Onkel X. Die hebben namelijk een video opgenomen van de koppels Menno & Jacky en Sonja & Hendrik die, naar het lijkt, al heimelijk bezig zijn met klussen aan de woonkamer terwijl dat op dat moment nog niet de bedoeling was. En omdat Schijnheil en Gluiperd eerder al (terecht) werden geviseerd omwille het overtreden van de bouwregels is dit de perfecte tegenreactie. Het circusduo moedigt het dan ook aan de overtreders hiermee te confronteren, maar dit gaat met een bewuste omweg: Beige en Boring worden in een lastige positie gebracht als zij eerder met dit filmpje worden belast, mogelijk om frictie binnen de omgang die zij met de overtreders hebben te veroorzaken. Moppenflopper en de Sergeant zijn not amused met deze zet maar besluiten er niet verder op in te willen gaan, totdat Onkel X tijdens een nieuwe gezamenlijke lunch het niet kan laten om ‘geheel onschuldig’ over het filmpje te beginnen. Dat is het startsein voor een hoop verwijten over en weer, waarbij Mono-toon als klap op de vuurpijl een oude wond openhaalt. Immers heeft Schijnheil aan het begin van de wedstrijd vóór haar neus de roze bouwhelmen weggegrist, iets wat Mono-toon nog altijd dwarszit. Haar opmerking “Maar plagen en liegen mag wel” treft doel en schiet bij Schijnheil volledig in het verkeerde keelgat, want “Als ik ergens niet tegen kan is het liegen en dat is hetgeen wat ik niet doe.” I beg your pardon?!?

Beige en Boring maken het intussen nog bonter als er later nog een appje van Dennis binnenkomt omtrent het overtreden van de bouwregels en de boete die daar aan hangt. De 500 euro is voor hun geen reden om te stoppen en ze gaan vrolijk door met het plaatsen van gipsplaten in hun woonkamer zodat de stukadoor alles kan stucen. En dat terwijl Onkel X de avond ervoor nog helemaal onder stress staat en bijna uit zijn slof schiet als hij met de bouwregels wordt geconfronteerd terwijl hij druk bezig is met planken te zagen

En verder: Moppenflopper is motorisch debiel, Onkel X is een nare, agressieve man volgens de Sergeant, Lotty vindt Mono-toon eng, er is niet voldoende parkeerbelasting voor de aftandse gezamenlijke klusbus betaald en tussen de bedrijven door wordt ook nog duidelijk dat Ray heeft besloten dat het circusduo toch moet blijven bijdragen aan de kosten voor de afvalcontainer