quote:
NOS-commentator Jeroen Grueter heet eigenlijk Jeroen Grüter. Dat onthult Johan Derksen woensdagavond in Vandaag Inside.
De NOS maakte woensdag bekend dat Grueter komende zomer het commentaar verzorgt bij de finale van het WK voetbal. Daarmee neemt hij de eindstrijd over van Jeroen Elshoff, die de finales van 2018 en 2022 voor zijn rekening nam.
Deze promotie komt Grueter toe, zo stelt Derksen. “Ik gun het hem van harte, want ik heb een zwak voor Jeroen.” De inmiddels 57-jarige commentator paste in het verleden op de dochter van De Snor. “Dat was een leuke man. Hij heeft wel heel raar haar nu, dat vind ik niet leuk.”
Later verwelkomde Derksen de Utrechter op de redactie van Voetbal International. “Toen hij klaar was met de middelbare school, heb ik hem aangenomen als jongste bediende bij ons. Na een dag of veertien kreeg ik zijn moeder op bezoek.”
“Zij zei: ‘Jeroen werkt nu bij jullie, maar in het blad staat zijn naam als Jeroen Grueter, met U-E.’ Ik zei: ‘Ja, maar zo zegt hij dat zelf.’ Ze antwoordde: 'Ja meneer Derksen, dat is niet zo. Wij heten Grüter met een umlaut op de U.”
De moeder van Grueter vertelde Derksen ook waarom hij die naamsverandering toepaste. “Op de middelbare school werd hij namelijk uitgescholden voor mof. Sindsdien staat hij jarenlang overal met die verkeerde naam in programmabladen: niet alleen in de VARA-gids, maar zelfs in Voetbal International.”