abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220779660
Net als in andere Europese landen neemt ook in Nederland het aandeel Oekraïense vluchtelingen dat niet wil terugkeren toe. In Nederland zegt het overgrote deel in ieder geval de komende twee jaar te willen blijven. Jonge mensen zien hun toekomst vaker in Nederland. De regeling waardoor deze vluchtelingen in Nederland kunnen verblijven geeft echter maar recht op tijdelijk verblijf.



43% van de Oekraïense vluchtelingen zegt geen intentie te hebben om terug te gaan naar Oekraïne, ook niet als het land op termijn weer veilig is. Slechts 21% zegt zeker terug te willen. Jongeren willen ook vaker in de toekomst blijven. Ouderen en mensen waarvan de partner nog in Oekraïne is overwegen vaker om wel terug te keren als Oekraïne weer veilig is.
De bevindingen schetsen een beeld van toenemende gerichtheid op Nederland onder Oekraïense vluchtelingen. Deze wringt met de tijdelijkheid van hun verblijf onder de Richtlijn Tijdelijk Bescherming Oekraïne.

Dit alles blijkt uit het factsheet ‘Verblijfsintenties van Oekraïense vluchtelingen in Nederland’ en is een van de resultaten van het onderzoeksprogramma Longitudinaal Onderzoekscohort Oekraïense Vluchtelingen (LOCOV) , waarin ongeveer 2500 Oekraïners in Nederland gedurende meerdere jaren worden gevolgd. In juni 2026 verschijnen nog drie factsheets die inzicht geven in de positie van Oekraïners als het gaat om werk en taal, wonen en welzijn.

https://www.wodc.nl/actue(...)in-nederland-blijven

Dit zag niemand aankomen.. :{
pi_220779691
Wie wil er nou niet in Nederland blijven, gratis 2300+ euro per maand.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  woensdag 13 mei 2026 @ 09:22:04 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220779726
Verplicht terugsturen, ze moeten hun land weer opbouwen.

Toont wel mooi aan waarom ook "tijdelijk" asiel onwenselijk is voor zowel land van herkomst als Nederland.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 13 mei 2026 @ 09:25:30 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220779805
Tuurlijk joh, alsof alles in Nederland nog niet genoeg onder druk staat omdat we al veel te veel mensen hebben hier.
pi_220779807
Vluchtelingen uit oorlogsgebieden tijdelijk opvangen is prima. Maar zeg bij binnenkomst dat het tijdelijk is en wanneer het thuisland weer veilig is , dat ze dan weer teruggestuurd zullen worden. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 mei 2026 @ 09:25:42 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220779809
Wil je dat de steun afneemt? Want dit is hoe de steun afneemt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220779869
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:25 schreef AFA2022 het volgende:
Vluchtelingen uit oorlogsgebieden tijdelijk opvangen is prima. Maar zeg bij binnenkomst dat het tijdelijk is en wanneer het thuisland weer veilig is , dat ze dan weer teruggestuurd zullen worden. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Blijkbaar "wortelen" ze hier na een korte tijd al. Dat "wortelen" gebeurt nooit in het land van herkomst, alleen hier.
pi_220779968
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:27 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Blijkbaar "wortelen" ze hier na een korte tijd al. Dat "wortelen" gebeurt nooit in het land van herkomst, alleen hier.
Ze mogen 'wortelen' tot ze een ons wegen, maar zodra het thuisland veilig is direct terugsturen. Dat zijn de afspraken die je bij binnenkomst maakt.
pi_220780210
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:22 schreef MichaelScott het volgende:
Verplicht terugsturen, ze moeten hun land weer opbouwen.

Toont wel mooi aan waarom ook "tijdelijk" asiel onwenselijk is voor zowel land van herkomst als Nederland.
Bijna niemand wil meer terug als ze hier eenmaal gewent zijn.

Al laat de politiek je anders geloven. Gratis geld, zorg, huisvesting. Ze leven in een droom hier.
pi_220780240
De meeste Oekraïners gaan ieder jaar meerdere malen op vakantie naar Oekraïne. Zo onveilig is het daar overal kennelijk niet wat dus de noodzaak wegneemt dat ze hier zijn. Net zoals met de asielscam van jonge middeleeuwse mannen uit nog verdere oorden stinkt dit zaakje ook aan alle kanten.

Ik kan het ze niet eens kwalijk nemen, de beleidsmakers stellen hun in de gelegenheid met gratis huisvesting, zorg, uitkering en uiteindelijk voorrang op een woning. De Nederlandse regering en gemeenten spugen de eigen inwoners in de bek en zijn er alleen voor de mensen van buiten.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_220780267
https://www.dumpert.nl/item/6680023_8569003e

Maar zonder gekheid, wat mij betreft zijn die mensen uit Oekraïne welkom. Heb je weinig last van.
pi_220780335
Van mij mogen ze blijven.
  woensdag 13 mei 2026 @ 09:55:21 #13
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220780361
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:50 schreef Anton91 het volgende:
https://www.dumpert.nl/item/6680023_8569003e

Maar zonder gekheid, wat mij betreft zijn die mensen uit Oekraïne welkom. Heb je weinig last van.
Dan proberen ze het maar via een reguliere immigratie procedure. Wat mij betreft niet automatisch vanuit hun tijdelijke opvang. Ook niet als ze kinderen hebben die Nederlands geleerd hebben en vrienden hebben hier. De verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat de kinderen ook voorbereid zijn op een terugkeer naar Oekraïne.

En dat geldt wmb voor alle asielzoekers. Ik ben er ook absoluut op tegen dat wie dan ook vanuit een asiel status kan naturaliseren.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_220780387
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Van mij mogen ze blijven.
Gelukkig hebben we woningen in overschot hier, en zorg, en kinderopvang, etc.
pi_220780393
Eigenlijk is iedereen in de wereld Nederlander; sommige mensen hebben alleen nog geen Nederlands paspoort.
pi_220780395
tja profiteurs
  woensdag 13 mei 2026 @ 09:59:39 #17
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220780399
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:55 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dan proberen ze het maar via een reguliere immigratie procedure. Wat mij betreft niet automatisch vanuit hun tijdelijke opvang. Ook niet als ze kinderen hebben die Nederlands geleerd hebben en vrienden hebben hier. De verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat de kinderen ook voorbereid zijn op een terugkeer naar Oekraïne.

En dat geldt wmb voor alle asielzoekers. Ik ben er ook absoluut op tegen dat wie dan ook vanuit een asiel status kan naturaliseren.
Dit lijkt me gewoon de juiste mindset. Wil je hier permanent vestigen prima, dan ga je gewoon de reguliere immigratieprocedure in.

Dat automatische naturaliseren trekt alleen maar weer klaplopers aan.
pi_220780404
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:56 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we woningen in overschot hier, en zorg, en kinderopvang, etc.
Nou dan komt het nog goed ook.
pi_220780413
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:56 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we woningen in overschot hier, en zorg, en kinderopvang, etc.
Hap niet op die troll :P
pi_220780435
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:00 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Hap niet op die troll :P
Shit, toch gedaan
pi_220780475
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 10:00 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Hap niet op die troll :P
Lullig.
pi_220780500
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:58 schreef RockToTheBeat het volgende:
tja profiteurs
lol, je hebt hier in Nederland een aantal miljoen (met roots) uit het midden oosten of Afrika die onder aan de streep bar weinig toevoegen. Wees blij dat de Oekraïners in het algemeen snel de taal leren spreken en gewoon werken, in tegenstelling tot veel andere groepen die alleen kankeren en parasiteren op de maatschappij en de overheid.

Ik ben het er overigens mee eens dat de Oekraïners die gebruik maken van de vluchtelingenstatus indien mogelijk terug naar huis moeten. Of dat nu over een jaar of zelfs over 10 is. Net als dat de overheid dat moet verplichten voor al die andere (economische) vluchtelingen.
  woensdag 13 mei 2026 @ 10:06:48 #23
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220780504
Ik denk dat deze Oekraïners wel veel beter bij onze cultuur passen, dan de mensen die ons als de "ongelovigen" zien en vinden dat onze hele maatschappij op de schop moet.
pi_220780518
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 09:27 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Blijkbaar "wortelen" ze hier na een korte tijd al. Dat "wortelen" gebeurt nooit in het land van herkomst, alleen hier.
Van jongeren kan ik me dat eigenlijk ook wel voorstellen. Die pikken de taal sneller op, werken vaak hier, bouwen een sociale kring op, dan heb je minder en minder drang om terug te gaan. Voorlopig is er ook nog geen einde in zicht bij het conflict in Oekraine. Ik zou ook niet gaan zitten wachten of en wanneer ik terug zou kunnen gaan. En ik heb ook niet het idee dat Oekrainers in Nederland veel problemen veroorzaken.
Wat ik wel opvallend vind is dat dit onderwerp in de media komt met betrekking tot Oekrainers, maar niet met betrekking tot Syriers bijv. Dat land is nu toch veel veiliger? Waarom is er dan geen discussie dat zij terug kunnen gaan? En waarom was er nooit de optie dat zij tijdelijk opgevangen werden, tot hun land weer veilig zou zijn?
pi_220780524
Als er dan toch arbeidsmigranten nodig zijn..

Volgens mij integreren de Oekrainers prima in onze samenleving momenteel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')