Foto en filmpje: https://112nederland.nl/2(...)ijding-met-stadsbus/quote:Op de Welleweg in Heenvliet vond dinsdagmiddag een dodelijke aanrijding plaats tussen een stadsbus en een fietser. Het ongeval gebeurde op de busbaan bij de kruising met de N218.
Hulpdiensten kwamen ter plaatse om medische hulp te verlenen, maar het slachtoffer overleed ter plekke aan haar verwondingen. Het betrof een 33-jarige vrouw uit Heenvliet.
De politie zette de omgeving tijdelijk af en is een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval.
bron
Het ongeluk is gefilmd?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:25 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Foto en filmpje: https://112nederland.nl/2(...)ijding-met-stadsbus/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een jonge moeder aan de kinderzitjes op haar fiets te zien.
Eigenlijk bizar dat dit soort foto's / filmpje in beeld komt.
Maar ook hoe dit ongeluk gebeurd kan zijn lijkt bizar.
Ze lijkt met volle snelheid tegen de zijkant van de bus te zijn geklapt.
Wat is er bizar aan? Je ziet alleen fiets, helemaal geen dode fietser of bloed.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:25 schreef cinderloom het volgende:
Eigenlijk bizar dat dit soort foto's / filmpje in beeld komt.
Maar een fiets is herkenbaar voor mensen die haar lief hebben / kennen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat is er bizar aan? Je ziet alleen fiets, helemaal geen dode fietser of bloed.
Er vanuitgaande dat de bus in de goede richting rijdt:quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me af hoe ze daar tegen de zijkant van de bus is geklapt.
Ahja, ik ben geen ebike gewend. Onzettend triest, moeder van een klein kindquote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:41 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Er vanuitgaande dat de bus in de goede richting rijdt:
Ze lijkt op volle snelheid niet geremd te hebben (of remmen geweigerd) bij de haaientanden op het fietspad. Dan kun je nog de voorkant van de bus ontwijken maar de bus is lang. Met een ebike sta je niet zomaar stil als je vol gas rijdt.
Ja, en voor een ebike hoef je geen rijbewijs te halen oid. Echt iedereen mag er op stappen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:52 schreef HowardRoark het volgende:
Tragisch. Het valt overigens wel weer op dat het een e-bike betreft. Je ziet ook meer dan eens van die vaders of moeders op e-bikes met snelheden gaan dat je denkt och och, soms ook met het kroost in zo een bak voor de fiets. Als je daar eenmaal mee ten val komt is de schade vaak niet meer te overzien.
Schijthekel aan die dingen. Vooral wanneer ze harder gaan dan de gemiddelde fietser.quote:
De bus heeft ook linksvoor schade en aan de spiegel. De schade aan de zijkant kan van de fiets zijn die opzij is geklapt. De vrouw is onder de wielen gekomen gok ik.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:25 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Foto en filmpje: https://112nederland.nl/2(...)ijding-met-stadsbus/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een jonge moeder aan de kinderzitjes op haar fiets te zien.
Eigenlijk bizar dat dit soort foto's / filmpje in beeld komt.
Maar ook hoe dit ongeluk gebeurd kan zijn lijkt bizar.
Ze lijkt met volle snelheid tegen de zijkant van de bus te zijn geklapt.
Inderdaad, goed gezien. Zou best wel eens zo zijn kunnen gaanquote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:47 schreef ach het volgende:
[..]
De bus heeft ook linksvoor schade en aan de spiegel. De schade aan de zijkant kan van de fiets zijn die opzij is geklapt. De vrouw is onder de wielen gekomen gok ik.
Een bus is moeilijk te overzien, ook met een hoge snelheid..quote:Op dinsdag 12 mei 2026 23:18 schreef Kottnauer het volgende:
Het nadeel van de e-bike. Remvermogen is veel te laag in verhouding tot de maximale snelheid.
En als er weer een ongeluk gebeurt dan maar 10 km/u....quote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:30 schreef silverhill het volgende:
Gezien het formaat, gewicht en remweg van bussen, misschien een maximumsnelheid van 20 km/h in stedelijk gebied invoeren, idem voor trams. Een logische extrapolatie van recente maatregelen en stijging in slachtoffers.
Die bakfietsen met complete gezinnen erin moeten ze gewoon verbieden, dat ziet er zo eng uit altijd. Ze hebben de wendbaarheid van een baksteen, dus als er ook maar iets gebeurt valt er niets meer aan te doen, zeker als je ziet met wat voor een rotvaart die dingen tegenwoordig langszeilenquote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:52 schreef HowardRoark het volgende:
soms ook met het kroost in zo een bak voor de fiets
Ik weet ook niet of buschauffeurs op dezelfde manier worden getest of ze chauffeursmateriaal zijn als taxichauffeurs, want dan is het niet best. Eigenlijk zou iedereen moeten worden getest of ze iets aankunnen op dezelfde manier als ze mij daarop testen, maar dat is misschien niet haalbaar. Ach, speciaal zijn is zo gek nog niet.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:30 schreef silverhill het volgende:
Gezien het formaat, gewicht en remweg van bussen, misschien een maximumsnelheid van 20 km/h in stedelijk gebied invoeren, idem voor trams. Een logische extrapolatie van recente maatregelen en stijging in slachtoffers.
Het is op die weg 80km, je kan daar vanzelfsprekend echt niet naar 20 gaan.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:30 schreef silverhill het volgende:
Gezien het formaat, gewicht en remweg van bussen, misschien een maximumsnelheid van 20 km/h in stedelijk gebied invoeren, idem voor trams. Een logische extrapolatie van recente maatregelen en stijging in slachtoffers.
Maar hoe zit die weg in elkaar vraag ik me af. Naast de middenberm rijdt verkeer in de richting die de bus ook rijdt. De bus rijdt aan de andere kant van de middenberm. Misschien een andere weg of busbaan.quote:Op woensdag 13 mei 2026 06:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het is op die weg 80km, je kan daar vanzelfsprekend echt niet naar 20 gaan.
Zou idd kunnen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 06:48 schreef Cockwhale het volgende:
Nog even snel... oeps!
De meeste elektrische fietsers komen in aanmerking voor darwin awards.
Het is volgens mij een provinciale weg dus verkeer rijdt allebei de kanten op langs elkaar en er loopt daar naast inderdaad een busbaan naast voor bus verkeer de andere kant op (dus de andere kant op dan de bus waarmee het ongeluk is gebeurd).quote:Op woensdag 13 mei 2026 07:19 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Maar hoe zit die weg in elkaar vraag ik me af. Naast de middenberm rijdt verkeer in de richting die de bus ook rijdt. De bus rijdt aan de andere kant van de middenberm. Misschien een andere weg of busbaan.
[..]
Zou idd kunnen.
Ze woonde in Heenvliet las ik. Dus zal geen onbekend terrein zijn geweest.
Precies dit ja.quote:Op woensdag 13 mei 2026 07:44 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
Het is een aparte busbaan naast de hoofdweg.
Maar goed ook..quote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, en voor een ebike hoef je geen rijbewijs te halen oid. Echt iedereen mag er op stappen.
Zelfs al kinderen blijkbaar waren onze voorouders slimmer als de huidige generatie dat ze toch wat beperking op door een hulpmotor aangedreven 2 wieler hadden bedacht.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 22:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, en voor een ebike hoef je geen rijbewijs te halen oid. Echt iedereen mag er op stappen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Had het is dit geval ook lopend kunnen gebeuren denk je?quote:Op woensdag 13 mei 2026 08:49 schreef Pendora het volgende:
Waarom zou de e-bike het probleem zijn? Waarschijnlijk een moeder die net haar kinderen weg had gebracht en nu snel door naar het werk want kinderen is geen excuus meer om iets te laat te komen. Daarmee onnodige risico's anders een manager die loopt te zeuren en zie hier het resultaat.
Met een gewone fiets had dit prima ook kunnen gebeuren.
Met oortjes in en afgeleid zijn door de telefoon?quote:Op woensdag 13 mei 2026 08:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Had dit ook lopend kunnen gebeuren denk je?
quote:Op woensdag 13 mei 2026 08:48 schreef knoopie het volgende:
.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)erkeersdoden-in-2025Goed verhaal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zoals een Amerikaans Hollandse komiek gisteren nog zei
live fast die young, bike fast die old...
De meeste in NL verkochte (en toegelaten) e-bikes hebben prima remmen. (Ik heb het niet over aliexpres rotzooi) Meer dan genoeg om met 25kmh tot stilstand te komen. Ik durf wel te zeggen zelfs een stuk beter dan de gemiddelde stationsfiets met enkel een terugtraprem... Nederland is ook het enige land waar fietsen met maar één rem nog verkocht mogen worden.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 23:18 schreef Kottnauer het volgende:
Het nadeel van de e-bike. Remvermogen is veel te laag in verhouding tot de maximale snelheid.
Als de auto's van links komen en de bus van rechts kan komen via de busbaan kan het "even kijken naar links" zijn en rechts even niet vanuit gaan door omstandigheden dat er een bus kan komen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 07:44 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
Het is een aparte busbaan naast de hoofdweg.
Enorme partij aannames maar okequote:Op woensdag 13 mei 2026 08:49 schreef Pendora het volgende:
Waarom zou de e-bike het probleem zijn? Waarschijnlijk een moeder die net haar kinderen weg had gebracht en nu snel door naar het werk want kinderen is geen excuus meer om iets te laat te komen. Daarmee onnodige risico's anders een manager die loopt te zeuren en zie hier het resultaat.
Met een gewone fiets had dit prima ook kunnen gebeuren.
Nee het is echt een aparte tweebaansweg speciaal voor busvervoer. Er rijden geen auto’s. Ze mogen daar 80 km rijden. Er zijn een aantal oversteek punten op de busbaan bij heenvliet, volgens mij alleen voor fietsers.quote:Op woensdag 13 mei 2026 11:03 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Als de auto's van links komen en de bus van rechts kan komen via de busbaan kan het "even kijken naar links" zijn en rechts even niet vanuit gaan door omstandigheden dat er een bus kan komen.
Of bedoel je dat de bus ook op de hoofdbaan rijdt en naast de middenberm busbaan is?
Niet helemaal eens. Vaak is het goed om dit soort ongelukken juist te laten zien zodat mensen gevaren beter kunnen inschatten en er van leren kunnen.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 21:25 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Foto en filmpje: https://112nederland.nl/2(...)ijding-met-stadsbus/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een jonge moeder aan de kinderzitjes op haar fiets te zien.
Eigenlijk bizar dat dit soort foto's / filmpje in beeld komt.
Maar ook hoe dit ongeluk gebeurd kan zijn lijkt bizar.
Ze lijkt met volle snelheid tegen de zijkant van de bus te zijn geklapt.
Die Shimano rollerbrakes is ook nauwelijks remmende troep.quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
De meeste in NL verkochte (en toegelaten) e-bikes hebben prima remmen. (Ik heb het niet over aliexpres rotzooi) Meer dan genoeg om met 25kmh tot stilstand te komen. Ik durf wel te zeggen zelfs een stuk beter dan de gemiddelde stationsfiets met enkel een terugtraprem... Nederland is ook het enige land waar fietsen met maar één rem nog verkocht mogen worden.
Ik ben het wel met je eens dat fietsen veiliger gemaakt kunnen worden, maar dan vooral met het oog op stabiliteit voor ouderen en niet de remmen. Het overgrote deel van de verongelukte fietsers zijn 70+, en de helft van die ongelukken is éénzijdig. Gewoon ouderen die op bijvoorbeeld een bospaadje onderuit gaan en op hun hoofd terecht komen. De technische oorzaak is niet opgenomen in de cbs-statistiek, maar vanwege mijn werk weet ik dat een heel groot deel daarvan wordt veroorzaakt door oudere ebikes met de motor in het voorwiel die nog niet proportioneel werken. Dan drukken de ouderen tijdens een krap bochtje per ongeluk op het plus-knopje, en zodra ze de pedalen bewegen trekt het voorwiel ze onderuit met maximale vermogen...
Nieuwere ebikes kijken bijna allemaal naar hoeveel kracht iemand op de pedalen zet, en vermenigvuldigen dat dan met een bepaalde mate. Dat is in eigenlijk in elke context veel veiliger dan de oude aan/uit-ondersteuning. En wat mij betreft komt er in plaats van een maximale snelheid een eis dat e-bikes maximaal 100% mogen bijleveren. Dan zal een oudere die zelf max 10kmh kan fietsen met ondersteuning maximaal 15kmh kunnen fietsen. Maar een fit iemand die zonder ondersteuning 20kmh kan fietsen, kan met ondersteuning dan 25kmh fietsen. Op die manier sluit de snelheid met ondersteuning veel beter aan op de cognitieve vaardigheden van de ouderen, maar worden fitte forensen niet onnodig beperkt als ze snel naar hun werk willen fietsen.
Bijkomend voordeel van deze regeling zou zijn dat de fatbikes ook direkt daarmee aangepakt kunnen worden.
Ja dat wel. Maar de beelden en foto's van de fiets en tas/laptop stonden net na het ongeluk al online. Ik vind dat een foute timing, want ik denk dat zo vroeg nog niet de nabestaanden op de hoogte zijnquote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Niet helemaal eens. Vaak is het goed om dit soort ongelukken juist te laten zien zodat mensen gevaren beter kunnen inschatten en er van leren kunnen.
Het is wel degelijk een busbaan, de auto gaat links afslaan daar want aan de rechterkant zie je een bord met een rode rand.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:03 schreef Gia het volgende:
https://earth.google.com/(...)Sg0I____________ARAA
Situatie kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn, maar op dit beeld zie ik geen busbaan aan deze kant van de weg. Ik vermoed dus dat de fietser bij de oversteekplaats iets verder dan de bushalte is overgestoken en dat de bus van de andere kant kwam. Door de aanrijding, remmen, zou hij over de middenberm kunnen zijn gegaan, waarbij hij de fiets en fietser meegenomen heeft.
En koters als kreukelzone.quote:Op woensdag 13 mei 2026 02:08 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Die bakfietsen met complete gezinnen erin moeten ze gewoon verbieden, dat ziet er zo eng uit altijd. Ze hebben de wendbaarheid van een baksteen, dus als er ook maar iets gebeurt valt er niets meer aan te doen, zeker als je ziet met wat voor een rotvaart die dingen tegenwoordig langszeilen
quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:45 schreef CarbonC het volgende:
Die Shimano rollerbrakes is ook nauwelijks remmende troep.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |