Zorgwekkend. Hier is ook glasvezel aangelegd...quote:Je glasvezelkabel luistert mee: wetenschappers slaan alarm over nieuw privacyrisico
Denk je veilig te zijn voor afluisterpraktijken zolang je smart-tv, -phone en -broodrooster goed beveiligd zijn? Was het maar zo'n feest. Wetenschappers hebben ontdekt dat gewone glasvezelkabels, die al jarenlang in huizen en kantoren liggen, onder bepaalde omstandigheden gesprekken in de buurt kunnen oppikken.
De ontdekking werd gedaan tijdens onderzoek naar aardbevingen. Wetenschappers gebruiken glasvezelkabels al langer om trillingen in de bodem te meten. Die trillingen vervormen het signaal dat door de kabel loopt, waarna onderzoekers met behulp van AI kunnen analyseren wat er precies gebeurde.
Dit wordt onder andere ingezet bij seismologisch onderzoek op land en op zee. De echte verrassing kwam toen onderzoekers ontdekten dat niet alleen speciale onderzoekskabels hiervoor bruikbaar zijn.
Gewone kabels
In theorie kan vrijwel elke bestaande glasvezelkabel geluidstrillingen oppikken. Om dat te testen plaatsten wetenschappers een speakerset naast een normale glasvezelkabel. Ze speelden muziek af, losse tonen en menselijke gesprekken.
Het bleek technisch mogelijk om alle geluiden terug te halen uit de data via de computer. Met een gratis AI-tool werd zelfs probleemloos een transcript gemaakt van het afgespeelde gesprek.
Onderzoekers maken zich zorgen
Seismoloog Céline Hadziioannou spreekt van een serieus risico. “Dit is iets waar we ons al vanaf het begin zorgen om maken”, zegt ze in vakblad Science. Ze maakte het zelf per ongeluk mee tijdens onderzoek aan de Universiteit van Hamburg.
Daar ontdekte ze dat een omroepbericht in een gebouw zichtbaar werd in haar meetgegevens.
Geen reden tot paniek
Er zijn wel belangrijke kanttekeningen. Het experiment werkte alleen wanneer de glasvezelkabel open en bloot lag en opgerold was. Ook moest de geluidsbron zich binnen vijf meter van de kabel bevinden.
quote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:59 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.welingelichte(...)sico#google_vignette
[..]
Zorgwekkend. Hier is ook glasvezel aangelegd...maar ik snap nou niet of de kabels binnenshuis ook bedekt moeten worden nu??
wat vind je zorgwekkend ....?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 12:59 schreef Mikeytt het volgende:
Zorgwekkend. Hier is ook glasvezel aangelegd
Met koper kan dat niet zomaar via trillingenquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:04 schreef Moonversion het volgende:
[..]paniekzaaier, dit is niet anders dan koper of elke andere kabel, en je ISP kan je data ook doorzetten naar de aivd
Heb je het topic uberhaupt gelezen? Het gaat om gesprekken, niet om data.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:07 schreef SpecialK het volgende:
Weer een lekker retarded topic van Mikeytt.
Nee. Je kan geen SSL versleutelde data (en ja alles is tegenwoordig versleuteld) uitlezen uit kabels op basis van "trillingen" in de grond
Heb jij je nieuwsbericht wel gelezen?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Heb je het topic uberhaupt gelezen? Het gaat om gesprekken, niet om data.
dat staat ook niet in het artikel .... waar het op baseert dat die onderzoekers dus bepaalde geluiden en trillingen uit de direkte omgeving van die kabels op kunnen pikken, en aan het eindpunt extraheren (met behulp van AI uit het ruis weer bv identifceerbare geluiden reconstrueren), dus los van de gegevens die via die kabels verstuurd worden...quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:07 schreef SpecialK het volgende:
Nee. Je kan geen SSL versleutelde data (en ja alles is tegenwoordig versleuteld) uitlezen uit kabels op basis van "trillingen" in de grond
Zojuist nog hij de zalm gedaanquote:
Absoluut. Dat ziet er gelijk een stuk blitser uitquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ook om de broodrooster toch? Ik zie dat het ook over broodroosters hebben.
Beetje Fok!ker heeft toch sowieso alufolie set up?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Absoluut. Dat ziet er gelijk een stuk blitser uit
Hij deed 'blub blub' en daarna niks meer 😱quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:21 schreef Perox het volgende:
[..]
En kon je hem nog horen op 5m afstand? Wel zelf je eigen onderzoek doen he?!
Kekke retro manquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:27 schreef Perox het volgende:
[..]
Beetje Fok!ker heeft toch sowieso alufolie set up?
[ afbeelding ]
Nouja het raam mist wel een gordijn natuurlijk, zo kan er nog zonlicht naar binnen!
Alsof de stoel dan de verkeerde kant op zou staan i.p.v. naar de computerquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:27 schreef Perox het volgende:
[..]
Beetje Fok!ker heeft toch sowieso alufolie set up?
[ afbeelding ]
Nouja het raam mist wel een gordijn natuurlijk, zo kan er nog zonlicht naar binnen!
Precies hier wordt niet hardop gesproken alleen af en toe gevloekt.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:35 schreef Enchanter het volgende:
Voor de meeste Fok!ers geen probleem die worden als echte zolderkamerautisten toch nooit gebeld
Of je raam. Vanaf de overkant een laser op je raam dat de trillingen leest en dan zetten ze dat weer om in geluid.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Goh zeg, dit gaat uit van het principe
[ afbeelding ]
M.a.w.: dit geldt voor elke kabel, van welk materiaal dan ook.
Ja. Leuk dat je onderkent wat ik zeg maar dan met een toontje alsof ik het niet begrepen heb.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat staat ook niet in het artikel .... waar het op baseert dat die onderzoekers dus bepaalde geluiden en trillingen uit de direkte omgeving van die kabels op kunnen pikken, en aan het eindpunt extraheren (met behulp van AI uit het ruis weer bv identifceerbare geluiden reconstrueren), dus los van de gegevens die via die kabels verstuurd worden...
dat heet "Distributed Acoustic Sensing"
https://www.science.org/c(...)nearby-conversations
Nu brengen ze het wel erg 'spannend' als een 'privacy-aantasting' omdat ze in hun test-omgeving dat konden doen door een heel beperkte en goed identificeerbare geluidsbron te nemen en de kabel speciaal te prepareren (in het Science artikel bekennen ze dat het met rechte lange kabels niet gaat, dus ze moest speciaal de kabel in curves leggen)
Rustig aan je krijgt er geen kanker vanquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kloonquote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:20 schreef Perox het volgende:
Sjezus zeg iedereen even lekker over de TS heenvallen uit gewoonte in plaats van te lezen.
Interessant bericht. Weinig reden tot paniek verder inderdaad.
Ook in de magnetron voordat je hem aanzet. Anders straalt die de geluidsgolven naar buiten.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ook om de broodrooster toch? Ik zie dat het ook over broodroosters hebben.
Ook gesprekken zijn versleuteld tegenwoordig.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 13:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
echt, maak jezelf niet belachelijk en lees eens waar die onderzoekers het over hebben, in plaats van voorbarige irrrelevante zaken te roepen, over het versturen van versleutelde data _via_ die kabels...quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ook gesprekken zijn versleuteld tegenwoordig.
De onderzoekers hebben het over een irrelevante niet-voorkomende situatie en het wordt gepresenteert als een echte security risk. Ik schijt op dit soort clickbait luddite doomer artikelen. Dat jij van die pis nog lekkere soep probeert te maken siert je niet.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
echt, maak jezelf niet belachelijk en lees eens waar die onderzoekers het over hebben,
quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:35 schreef SpecialK het volgende:
Dat jij van die pis nog lekkere soep probeert te maken siert je niet.
Jij denkt dat je iets uit het artikel snapt wat ik niet snap. Dat veroorzaakt jouw misvatting dat ik het niet heb gelezen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Waarom ben je nu boos op mij, omdat ik kennelijk de tekst wél gelezen heb, alvorens voorbarig wat te roeptoeteren?
Misschien moet je je ook eens aanwennen om eerst iets goed te begrijpen, alvorens je mening al klaar te hebben; Een probleem dat welig tiert in deze wereld van roeptoeter-meningen en snelle clickbait-reacties die snel verspreid worden door internet-mediums gericht op kortlevigheid.
jongen, je hoeft je niet te pogen nu plots te rechtvaardigen...quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij denkt dat je iets uit het artikel snapt wat ik niet snap. Dat veroorzaakt jouw misvatting dat ik het niet heb gelezen.
Dat ik in mijn originele post direct over hun punten heen stap en begon over SSL/TLS was expres en doordacht. Jij probeert jezelf er op een irritante manier in te wippen.quote:Op woensdag 13 mei 2026 11:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
jongen, je hoeft je niet te pogen nu plots te rechtvaardigen...
quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat ik in mijn originele post direct over hun punten heen stap en begon over SSL/TLS was expres en doordacht. Jij probeert jezelf er op een irritante manier in te wippen.
Stop daarmee.
Met een goede richt microfoon pik je volgens mij meer op en veel gerichter..quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:32 schreef RM-rf het volgende:
Een reeel gevaar voor privacy is aan dit beschreven laboratorium experiment niet echt te koppelen, maar het toont wel aan hoeveel soms best veel interssante gegevens er via die kabel-monitoring opgepikt kan worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |