quote:Maar het is bewezen van wel.
Op vrijdag 28 februari 2003 02:57 schreef EggsTC het volgende:
Wat nou als je hersenen er alleen zijn om je lichaam aan te sturen, en helemaal niet denken?
quote:Er is in ieder geval een correlatie aangetoond tussen hersenactiviteit en denken, ja.
Op vrijdag 28 februari 2003 10:38 schreef evaaah het volgende:[..]
Maar het is bewezen van wel.
quote:Als je het geleerd hebt, heb je geen geheugen nodig en ga je dus vervolgens heel efficient met je energie om. Het afschudden van geheugen is als het ware vrijheid van programeringen, waardoor je dus vrijer kunt funktioneren.
Op vrijdag 28 februari 2003 00:28 schreef Zonko het volgende:[..]
He? Geheugen niet nodig? Jij wilt je niet herinneren wat je geleerd hebt in je leven? Hoe wou je anders je lichaam besturen zonder hersens? De troon van je aardse voertuig?
quote:Jawel, maar bij puzzelen verloopt de spijsvertering ook sneller.
Op vrijdag 28 februari 2003 16:56 schreef paladin het volgende:[..]
Er is in ieder geval een correlatie aangetoond tussen hersenactiviteit en denken, ja.
Heel leuk als je gaat puzzelen, dan gaan er allemaal gebiedjes in je hersenen opeens oplichten op dat soort scans.
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 17:42 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Jawel, maar bij puzzelen verloopt de spijsvertering ook sneller.
Dat zou kunnen betekenen dat de buik het denkend orgaan is, als ik jouw redenatie mag doortrekken hier.
quote:Zeker weten? Nooit dronken geweest? Hoe verklaar jij dan dat je daar vaak niks meer van weet? Alcohol vernietigd de actieve geheugencellen.
Als je het geleerd hebt, heb je geen geheugen nodig ...
Natuurlijk heb je wel geheugen nodig, en wat we ons afvragen is waar dat geheugen dan zit. Als het vernietigen van grijze cellen inhoud dat je dingen vergeet of niet meer kunt, zeg ik: je geheugen zit in je hersenen, en daarom heb je ze nodig. Je geest is waarschijnlijk niet meer dan een mannetje dat handig van de opgeslagen kennis gebruik maakt en nieuwe vergaart.
Je hersens zijn een kennis fabriekje, je geest is de royaal betaalde arbeider.
Wezens met kleinere hersenen hebben een minder bewustzijn en gedragen zich meer volgens instincten. Honden zullen nooit realiseren dat ze zichzelf zien in een spiegel, maar apen en orca's wel.
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 20:47 schreef Zonko het volgende:[..]
Zeker weten? Nooit dronken geweest? Hoe verklaar jij dan dat je daar vaak niks meer van weet? Alcohol vernietigd de actieve geheugencellen.
Natuurlijk heb je wel geheugen nodig, en wat we ons afvragen is waar dat geheugen dan zit. Als het vernietigen van grijze cellen inhoud dat je dingen vergeet of niet meer kunt, zeg ik: je geheugen zit in je hersenen, en daarom heb je ze nodig. Je geest is waarschijnlijk niet meer dan een mannetje dat handig van de opgeslagen kennis gebruik maakt en nieuwe vergaart.
Je hersens zijn een kennis fabriekje, je geest is de royaal betaalde arbeider.
quote:Je hebt 'geheugen' (ervaringen, emoties, denkwijzes) die erg veel geheugen vragen om het daadwerkelijke geheugen effectief te benutten.
Als je het geleerd hebt, heb je geen geheugen nodig ...
Hiermee ontken ik niet jouw verhaal.
Persoonlijk ken ik het bovenstaande boek niet, wel ken ik 'het web van het denken' van Krishnamurti, wat mijns inziens een verhelderend boekje is.
quote:Eindelijk gezond verstand in deze thread
Op vrijdag 28 februari 2003 21:39 schreef Tybris het volgende:
Je geest is het gevolg van de constructie van je hersenen. Daardoor hebben we een bewustzijn (geest...) en denken we over dingen na.Wezens met kleinere hersenen hebben een minder bewustzijn en gedragen zich meer volgens instincten. Honden zullen nooit realiseren dat ze zichzelf zien in een spiegel, maar apen en orca's wel.
want zonder hulp is het niets....
best wel raar als je er over na denkt... ![]()
wat denken jullie?
Of zuigt zij alles uit dr duim, en het is toevallig goed?
quote:Ik denk er iets anders over:
Op vrijdag 28 februari 2003 21:39 schreef Tybris het volgende:
Je geest is het gevolg van de constructie van je hersenen. Daardoor hebben we een bewustzijn (geest...) en denken we over dingen na.
De geest kan in verbinding staan met andere immateriele geesten (die dus geen fysieke hersenen hebben) en zelfs door deze bestuurd worden. De hersenaktiviteiten worden dus door bijvoorbeeld een hypnotiseur gestuurd.
Voorbeeld: hypnose, suggestie, alfa-programmering, groeps-emotie.
quote:En olifanten dan ?
Wezens met kleinere hersenen hebben een minder bewustzijn en gedragen zich meer volgens instincten. Honden zullen nooit realiseren dat ze zichzelf zien in een spiegel, maar apen en orca's wel.
quote:Je bedoelt dat we weer moeten gaan vertrouwen op onze instincten? Welke dingen uit je geheugen bedoel je nou precies? Ervaringen zijn toch zeker nuttig? Door ze op te halen uit je geheugen, weet je wat je moet doen. Hoe wou je het anders opslaan als een ervaring? Een feit? Volgens mij komt het op hetzelfde neer.
Op vrijdag 28 februari 2003 23:46 schreef Peter_Hoopman het volgende:[..]
[..]Je hebt 'geheugen' (ervaringen, emoties, denkwijzes) die erg veel geheugen vragen om het daadwerkelijke geheugen effectief te benutten.
Hiermee ontken ik niet jouw verhaal.
Persoonlijk ken ik het bovenstaande boek niet, wel ken ik 'het web van het denken' van Krishnamurti, wat mijns inziens een verhelderend boekje is.
Hoe bedoel je, emoties geheugenverspilling? Het is de spil van de menselijke geest!
quote:Groepsemotie vindt enkel plaats indien de leden van de groep elkaar kunnen zien. Net als gapen, als jij iemand ziet gapen zal jij gauw meegapen. Hypnose vindt ook enkel plaats indien de hypnotiseur ook invloed kan uitoefenen op de zintuigen van de persoon in kwestie, dus dat is niet enkel iets wat een 'geest' doet. Idem voor suggestie.
Op maandag 3 maart 2003 16:48 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Ik denk er iets anders over:
De geest kan in verbinding staan met andere immateriele geesten (die dus geen fysieke hersenen hebben) en zelfs door deze bestuurd worden. De hersenaktiviteiten worden dus door bijvoorbeeld een hypnotiseur gestuurd.
Voorbeeld: hypnose, suggestie, alfa-programmering, groeps-emotie.
quote:Ervaring is misschien wel het enige wat er toe doet, de kunst is er niet aan te hechten, dat geeft vrijheid en bevordert een helderder waarneming. (en dus minder energieverbruik)
Op maandag 3 maart 2003 17:44 schreef Zonko het volgende:[..]
Je bedoelt dat we weer moeten gaan vertrouwen op onze instincten? Welke dingen uit je geheugen bedoel je nou precies? Ervaringen zijn toch zeker nuttig? Door ze op te halen uit je geheugen, weet je wat je moet doen. Hoe wou je het anders opslaan als een ervaring? Een feit? Volgens mij komt het op hetzelfde neer.
Hoe bedoel je, emoties geheugenverspilling? Het is de spil van de menselijke geest!
quote:Intuitie is gecumuleerde ervaring. Hoe moet je je niet aan je intuitie hechten? Volgens mij kost alleen al de poging daartoe enorm veel energie.
Op dinsdag 4 maart 2003 17:23 schreef Peter_Hoopman het volgende:[..]
Ervaring is misschien wel het enige wat er toe doet, de kunst is er niet aan te hechten, dat geeft vrijheid en bevordert een helderder waarneming. (en dus minder energieverbruik)
Oh btw: het verschil tussen instinct en intuitie is dus dat instinct bestaat zonder ervaring (van het individu), en intuitie niet. Of anders gezegd: intuitie is individuele ervaring en instinct is genetische ervaring.
quote:Ik denk dat -met name- Alzheimer patiënten erg blij zullen zijn met dit bericht.
Op vrijdag 28 februari 2003 17:34 schreef Peter_Hoopman het volgende:[..]
Als je het geleerd hebt, heb je geen geheugen nodig en ga je dus vervolgens heel efficient met je energie om. Het afschudden van geheugen is als het ware vrijheid van programeringen, waardoor je dus vrijer kunt funktioneren.
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 04-03-2003 17:42]
quote:Intuitie is nog steeds een inschatting maken, en een inschatting is gebaseerd op analoge of eerdere ervaringen, alleen ben je je op dat moment niet precies bewust van wat die ervaringen waren omdat je die beslissing onderbewust en gevoelsmatig maakt.
Op dinsdag 4 maart 2003 17:35 schreef Leonardo1504 het volgende:[..]
Intuitie is gecumuleerde ervaring. Hoe moet je je niet aan je intuitie hechten? Volgens mij kost alleen al de poging daartoe enorm veel energie.
Oh btw: het verschil tussen instinct en intuitie is dus dat instinct bestaat zonder ervaring (van het individu), en intuitie niet. Of anders gezegd: intuitie is individuele ervaring en instinct is genetische ervaring.
Geef mij een persoon zonder enige ervaringen, en je zult zien dat die persoon trial-and-error gedrag gaat vertonen, en het eerder geleerde 'intuitief' gaat gebruiken.
quote:"The Matrix" gezien?
Op woensdag 26 februari 2003 16:23 schreef Kaasblaak het volgende:[..]
Precies, er bestaat niet zoiets als een lichaam, of een externe wereld.
It's all in the brain. Er is werkelijk waar geen enkel tegenargument tegen de aanname dat mijn hersenen op zichzelf staan, geen lichaam hebben en ergens in een andere dimensie aan de simulatiemachine hangen die input geeft waardoor ik het idee heb dat de wereld bestaat en dat ik een lichaam heb. De hele fucking realiteit is een grote illusie, maar dan wel een erg goeie. Alles is illusie, de computer waar ik nu aan zit te werken, het geluid van de auto's buiten, de jeuk aan mijn neus, maar ook geesten, en alle andere "paranormale" verschijnselen.
Leven is een droom, en elke dromer moet ooit ontwaken.
Er is geen muur
er is geen muur
er is geen muur
quote:Dat hangt er vanaf over wat voor soort paranormale activiteiten je het hebt. Zeker kan vastgesteld worden dat lichaam uittreding een hallucinatie is.
Op woensdag 26 februari 2003 12:19 schreef evaaah het volgende:
Dat zou dus betekenen dat paranormale mensen gewoon mensen zijn met hallucinaties?
quote:Inderdaad. Het is sowieso de vraag of die zgn 'paranormale activiteiten' überhaupt altijd iets met de hersenen te maken hebben.
Op dinsdag 4 maart 2003 17:51 schreef speknek het volgende:[..]
Dat hangt er vanaf over wat voor soort paranormale activiteiten je het hebt. Zeker kan vastgesteld worden dat lichaam uittreding een hallucinatie is.
quote:?&*&^&*&?
Op dinsdag 4 maart 2003 18:00 schreef Nuoro het volgende:[..]
Inderdaad. Het is sowieso de vraag of die zgn 'paranormale activiteiten' überhaupt altijd iets met de hersenen te maken hebben.
Hersenen niet alleen: ok, de zonne-vlecht zou ook deels verantewoordelijk zijn.
quote:Als ze via een hersenprikkel opgewekt kunnen worden.. Dan is je geest iig afhankelijk van je hersenen.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:10 schreef M.ALTA het volgende:
Uittredingen zijn hallicunaties: afh. van interpretatie denk ik.
quote:Niet alleen de zonnevlecht, volgens mij is het hele endocriene klierstelsel verantwoordelijk voor wat 'wij' dus 'kennen' als 'paranormale ervaringen'.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:10 schreef M.ALTA het volgende:[..]
?&*&^&*&?
Uittredingen zijn hallicunaties: afh. van interpretatie denk ik.Hersenen niet alleen: ok, de zonne-vlecht zou ook deels verantewoordelijk zijn.
De hersenen nemen slechts (achteraf) waar. Net zoals dit het geval is bij zintuigelijke ervaringen. Of wou je soms beweren dat (bijvoorbeeld) de ogen en de hersenen een en hetzelfde zijn?
quote:Ik kan me in die zin bij je aansluiten dat hersenen achteraf waarnemen. Tenminste dat denk ik ook.
Op dinsdag 4 maart 2003 18:19 schreef Nuoro het volgende:[..]
Niet alleen de zonnevlecht, volgens mij is het hele endocriene klierstelsel verantwoordelijk voor wat 'wij' dus 'kennen' als 'paranormale ervaringen'.
De hersenen nemen slechts (achteraf) waar. Net zoals dit het geval is bij zintuigelijke ervaringen. Of wou je soms beweren dat (bijvoorbeeld) de ogen en de hersenen een en hetzelfde zijn?
Chakra's, celebrale stelsel, ganglienstelsel, ziel.
Deze staan in zekere relatie met elkaar, alleen hoe weet ik niet precies.
Meisje met helft van hersenen naar school
18 okt 2001
BALTIMORE - Dat je op school niet al je hersenen hoeft te gebruiken, wisten veel jongeren al lang. Nu is het bewijs daarvoor geleverd. Een 14-jarig meisje uit de Verenigde Staten mist na een operatie de helft van haar hersenen en gaat gewoon naar de middelbare school, zo meldt donderdag de Britse internetnieuwsdienst Ananova.
Toen Christina Santhouse 8 jaar was, werd de helft van haar hersenen verwijderd. Ze had de zeldzame ziekte Rasmussens encephalitis, een soort hersenontsteking die de normale functie van weefsel en cellen aantast. Een van de artsen van Christana noemt de ziekte een soort 'Pac Man' die de helft van de grote hersenen wegvreet.
Na de operatie zijn de linkerarm en het linkerbeen gedeeltelijk verlamd. Het linkeroog werkt niet meer volledig. Als ze haar hoofd de verkeerde kant op houdt, voelt ze vloeistof van de ene naar de andere kant lopen. Naar de kant waar haar hersenen ooit zaten.
Ondanks dit alles werken verstand en geheugen goed. Op school is algebra het minst favoriet en ze is een grote fan van jongensgroepje N'Sync.
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
quote:Gecummuleerd, klinkt als 'verdicht', geconcentreerd, uiteraard heb je hier deels gelijk in. Echter als ervaringen geintegreerd worden, dat wil zeggen oplossen in niets, ben je de ervaring niet kwijt maar loop je er als het ware niet meer tegen te 'vechten'.
Op dinsdag 4 maart 2003 17:35 schreef Leonardo1504 het volgende:[..]
Intuitie is gecumuleerde ervaring. Hoe moet je je niet aan je intuitie hechten? Volgens mij kost alleen al de poging daartoe enorm veel energie.
Dus het verschil tussen jouw en mijn waarneming zou kunnen zijn. geconcentreerde ervaring versus geintegreerde ervaring.
Ik weet niet of jij wel eens met een ervaring hebt lopen knoeien, totdat er soms iets gebeurd, waardoor je begrijpt wat er aan de hand is, het probleem (ervaring) smelt als sneeuw voor de zon. De ervaring heeft je dan niet meer in je greep, maar je bent de ervaring niet kwijt, het is als het ware geintegreerd in jezelf. Ik weet niet of dit een duidelijk voorbeeld is voor je?
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 02:10 schreef Price het volgende:
Ik had ooit een artikel gelezen over een Australische jongen die geboren is zonder hersenen. Hij schijnt normaal te functioneren en een gewone school te bezoeken.
quote:Hm. Het is natuurlijk wel de telegraaf, en weet je zeker dat dit meisje volledig normaal was? Welk deel was daar precies verwijdert dan? Het kan heel goed dat ze nu ook sociale vaardigheden, lezen of schrijven, communiceren e.d. dingen een stuk moeilijker of niet meer kan.
Op woensdag 5 maart 2003 02:10 schreef Price het volgende:
Meisje met helft van hersenen naar school
18 okt 2001Ondanks dit alles werken verstand en geheugen goed. Op school is algebra het minst favoriet en ze is een grote fan van jongensgroepje N'Sync.
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
quote:niet helemaal de helft was weg:
Op woensdag 5 maart 2003 11:31 schreef Zonko het volgende:[..]
Hm. Het is natuurlijk wel de telegraaf, en weet je zeker dat dit meisje volledig normaal was? Welk deel was daar precies verwijdert dan? Het kan heel goed dat ze nu ook sociale vaardigheden, lezen of schrijven, communiceren e.d. dingen een stuk moeilijker of niet meer kan.
Ik betwijfel de geloofwaardigheid van dit verhaal, heb je niet nog meer achtergrond info?
quote:als dit alles op jonge leeftijd gebeurd dan maakt het kind goede kans om toch nog mee te komen met leeftijdgenoten (afgezien van de lichamelijke problemen die het meisje van dit verhaal ook heeft; gedeeltelijke verlamming en slechter zicht aan 1 kant).
For up to 12 hours, neurosurgeons carve out the affected half of the brain, taking care to leave the deep structures - the thalamus, brain stem and basal ganglia.
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 11:31 schreef kikkerlikker het volgende:[..]
![]()
waaaa ha ha ha ha ha ha haaaa
hoe dom ken je weze
he kijk anders effe op dezelfde site waar staat dat presley een alien is en dat een 94 jarig wijf uit alabama 2 boeings 747 in kleine stukkies heb opgegete
quote:Dan is het maar een klein stukje geweest. Er is wel een heel beroemd verhaal wat ineens bij me opkomt over een wetenschappelijk wonder van een eeuw of wat geleden. Dat ging over een man die een paal door zijn hoof kreeg, echt dwars er doorheen, door zijn oog, een paal van zo'n twaalf centimeter. Zijn maten dachten dat ie dood was, maar hij stond na enige tijd gewoon op en vroeg wie en waar hij was.
Op woensdag 5 maart 2003 12:17 schreef Malach het volgende:[..]
niet helemaal de helft was weg:
[..]als dit alles op jonge leeftijd gebeurd dan maakt het kind goede kans om toch nog mee te komen met leeftijdgenoten (afgezien van de lichamelijke problemen die het meisje van dit verhaal ook heeft; gedeeltelijke verlamming en slechter zicht aan 1 kant).
Doktors stonden voor een raadsel. Nadat ze de paal operatief verwijdert hadden kon men dwars door zijn hoofd heen kijken! En toch leefde de man nog. Echter, hij was schrikbarend veranderd van karakter, af en toe had hij last van driftbuien e.d. , terwijl hij daarvoor altijd een heel rustige man was.
Het is volgens mij ook wel mogelijk, om in ieder geval je lichaam te besturen zonder echt je Grote Hersenen te gebruiken. Dat komt, als ik het mij goed herinner van de biologielessen, omdat de meeste lichaamsfuncties worden aangestuurd door de Kleine hersenen en dehersenstam, die zitten hoog achterin je nek. Je Grote Hersenen nemen echter alle beslissingen als; loop naar voren, sla die gast, dat kun je maar beter niet opeten. ![]()
Dus ja, het zou mogelijk kunnen zijn. Maar dat het karakter zo veranderd als je een deel van je hersenen mist, dat moet toch wat zeggen?
[Dit bericht is gewijzigd door dogo op 17-03-2003 22:49]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |