abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220753960
Hi,

Ik zit echt enorm in de knoop met mezelf en ik wil het ergens kwijt.

Er is veel gebeurd in mijn leven en ik begin eigenlijk nu pas, o.a. nu ik moeder ben, te beseffen hoe traumatisch dingen voor me zijn geweest. Bij trauma dacht ik altijd aan extreme dingen als seksueel misbruik, fysieke mishandeling, etc. Maar emotionele verwaarlozing is er blijkbaar ook onderdeel van en ik begin me steeds meer te beseffen hoe het mij nog altijd beïnvloed.

Onlangs ben ik gestart bij Jellinek, ivm verslavingen, om daarna met andere trajecten te kunnen starten. Gelukkig hebben ze daar ook oog voor wat het betekent als je stopt, gezien ik jarenlang een hoop heb weggestopt door te gebruiken. Afgelopen donderdag had ik een afspraak (3e met psycholoog, ook 2 met arts gehad) en omdat ik mezelf had voorgenomen na die afspraak te stoppen, raakte ik volledig in paniek toen ik ging zitten. Onnodig; want ik had mezelf iets opgelegd wat nog helemaal niet nodig (en uberhaupt haalbaar) was, maar ik vanuit mijn drang om het goed te doen toch mezelf had opgelegd. Het gaf me megaveel spanning > paniek.

Ik wil mijn trauma's verwerken. Ik wil niet meer afhankelijk zijn van middelen die mijn portomonee leegtrekken terwijl ik dromen heb die ik anders financieel waar zou kunnen maken voor mijzelf en mijn gezin. Maar ik weet ook dat ik een beerput aan trauma ga opentrekken. Dat ik door een hoop stront moet voor ik me ooit beter ga voelen. Terwijl in principe alles in mijn leven goed gaat, behalve mijn hoofd.

Wat gaat het voor een invloed hebben op alles dat nu goed gaat? Waarom zou ik, omdat het in mijn hoofd fucked up is, alles dat nu goed gaat "op het spel zetten"?

Wat de fuck moet ik met mezelf?
pi_220754032
@Stokstaart is terug *O*
blablablabla
pi_220754108
Stap voor stap
1 ding tegelijk
Eerst stoppen met middelen ( neem aan dat het drugs/alcohol gerelateerd is )
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  zondag 10 mei 2026 @ 01:24:19 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220754454
Buitengewoon knap dat je deze richting in wil slaan. Wat Greysbones al zegt, ga stap voor stap.

Ik denk dat je nu een heel bos voor je ziet en dat kan overweldigend zijn. Maar als je begint ga je van boom naar boom en zijn er ook open plekken.

Veel sterkte!
pi_220754943
Thanks!

Ik zie inderdaad een enorm bos, en hoge bergen en veel beren enzo.
Ja, stap voor stap, maar ik zie enorm op tegen elke stap ;(
  zondag 10 mei 2026 @ 07:44:23 #6
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220754956
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 07:39 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Ik zie inderdaad een enorm bos, en hoge bergen en veel beren enzo.
Prijs je gelukkig, veel mensen dromen van zo'n uitzicht.
pindazakje
  zondag 10 mei 2026 @ 07:45:43 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220754961
Welkom terug!

Welke middelen ben je aan verslaafd geraakt? Ik was ook verslaafd aan harddrugs en afkicken is één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gedaan. Mijn advies is om je geloof in God te hervinden, dat was doorslaggevend voor mij.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220754965
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 07:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Prijs je gelukkig, veel mensen dromen van zo'n uitzicht.
:D
pi_220754969
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 07:45 schreef Keep_Walking het volgende:
Welkom terug!

Welke middelen ben je aan verslaafd geraakt? Ik was ook verslaafd aan harddrugs en afkicken is één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gedaan. Mijn advies is om je geloof in God te hervinden, dat was doorslaggevend voor mij.
Wiet (primair) en alcohol (secundair).
Ik heb nooit in een God gelooft en zal dat ook nooit doen. Maar fijn dat dat voor jou gewerkt heeft :Y
pi_220755032
Bij emotionele verwaarlozing, bedoel je door je moeder? Omdat je zegt dat sinds dat je moeder bent je er achter komt hoe traumatisch dingen zijn geweest?
pi_220755067
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 07:39 schreef Stokstaartje_ het volgende:
Thanks!

Ik zie inderdaad een enorm bos, en hoge bergen en veel beren enzo.
Ja, stap voor stap, maar ik zie enorm op tegen elke stap ;(
Het zal vast voelen alsof je er alleen voor staat. Dat is niet zo, je hebt mensen om je heen.

En dat je een hoop beren op de weg ziet, is denk ik, menselijk. Zegt ook dat het niet zo goed gaat zoals je in je openingspost beschrijft. Het lijkt alsof het goed gaat.

Goed dat je hulp bent gaan zoeken. Dit kan je niet alleen!

Sterkte
pi_220755087
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij emotionele verwaarlozing, bedoel je door je moeder? Omdat je zegt dat sinds dat je moeder bent je er achter komt hoe traumatisch dingen zijn geweest?
Door beide ouders.
pi_220755097
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:21 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Het zal vast voelen alsof je er alleen voor staat. Dat is niet zo, je hebt mensen om je heen.

En dat je een hoop beren op de weg ziet, is denk ik, menselijk. Zegt ook dat het niet zo goed gaat zoals je in je openingspost beschrijft. Het lijkt alsof het goed gaat.

Goed dat je hulp bent gaan zoeken. Dit kan je niet alleen!

Sterkte
Thanks.

Wat ik bedoel met "alles gaat goed"; mijn kinderen doen het goed, mijn relatie is goed, op werk gaat het goed, qua sociale contacten gaat het goed. Op alle leefgebieden gaat het gewoon goed.

Alleen met mij, mijn hoofd, gaat het niet goed.
pi_220755124
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:25 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Door beide ouders.
Er zijn verschillende boeken met dit onderwerp zoals deze

Misschien het de moeite om er eentje te bestellen en te lezen. Heb je reddit? Er is een subreddit wat over emotioneel afwezige ouders gaat en waar hierover gepraat wordt door mensen die dit ook hebben meegemaakt. Misschien is het fijn om te weten dat je niet alleen bent :*
pi_220755144
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:27 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Thanks.

Wat ik bedoel met "alles gaat goed"; mijn kinderen doen het goed, mijn relatie is goed, op werk gaat het goed, qua sociale contacten gaat het goed. Op alle leefgebieden gaat het gewoon goed.

Alleen met mij, mijn hoofd, gaat het niet goed.
Dan kan het alleen maar nog beter worden!
Ik vind het al super knap dat je deze stap durft zetten!
pi_220755170
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:34 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Er zijn verschillende boeken met dit onderwerp zoals deze [ afbeelding ]

Misschien het de moeite om er eentje te bestellen en te lezen. Heb je reddit? Er is een subreddit wat over emotioneel afwezige ouders gaat en waar hierover gepraat wordt door mensen die dit ook hebben meegemaakt. Misschien is het fijn om te weten dat je niet alleen bent :*
Thanks voor de tip! Ik ga er eens naar kijken (zowel boeken als reddit).

Dat ik niet alleen/de enige ben weet ik wel. Gelukkig wordt er ook steeds meer bekend over de psyche en hoe onze ouders daar een rol in hebben gespeeld. Mede daardoor ook steeds meer het besef waar het vandaan komt. Maar toch moet ik dit gevecht wel grotendeels alleen doen. Tuurlijk heb ik hulp om me heen, een fijn steunend netwerk, maar ik ben degene die het voelt, die erdoor moet.
pi_220755175
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:39 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Dan kan het alleen maar nog beter worden!
Ik vind het al super knap dat je deze stap durft zetten!
Thanks!
pi_220755257
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:43 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Thanks voor de tip! Ik ga er eens naar kijken (zowel boeken als reddit).

Dat ik niet alleen/de enige ben weet ik wel. Gelukkig wordt er ook steeds meer bekend over de psyche en hoe onze ouders daar een rol in hebben gespeeld. Mede daardoor ook steeds meer het besef waar het vandaan komt. Maar toch moet ik dit gevecht wel grotendeels alleen doen. Tuurlijk heb ik hulp om me heen, een fijn steunend netwerk, maar ik ben degene die het voelt, die erdoor moet.
Je mag me ook altijd DM-en oid, ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb het er niet zo moeilijk mee als jij, maar is zeker wel iets waar ik vaak aan denk.

Ik kwam er pas later achter dat de situatie tussen mij en mijn moeder geen 'normale moeder/kind situatie' was toen ik zelf kinderen kreeg, net als jij denk ik.
pi_220755355
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:53 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Je mag me ook altijd DM-en oid, ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb het er niet zo moeilijk mee als jij, maar is zeker wel iets waar ik vaak aan denk.

Ik kwam er pas later achter dat de situatie tussen mij en mijn moeder geen 'normale moeder/kind situatie' was toen ik zelf kinderen kreeg, net als jij denk ik.
Lief, thanks. Ik zal het onthouden.

Ik wist al vrij vroeg dat mijn thuissituatie niet normaal was (heel anders dan hoe het bij vriendinnetjes ging bijv.). Vanaf mijn puberteit me daar logischerwijs tegen verzet en nadat ik rond mn 18e het huis uit ging heb ik meerdere pogingen gedaan om het er met mijn ouders over te hebben (al dan niet als onderdeel van therapie). Om zo'n 4 jaar geleden tot de conclusie te komen dat mijn ouders het gewoon niet kunnen en het voor mij beter is geen contact met ze te hebben. In aanloop daarnaartoe een enorm intern loyaliteitsconflict gehad en die is nog steeds wel een beetje gaande. "Want het zijn wel mijn ouders".
Maar als ik dan denk aan wat ze allemaal gedaan en gezegd hebben, dan denk ik ook "maar ik ben wel hun kind". Ik kan me niet voorstellen dat ik dingen, die mijn ouders tegen mij hebben gezegd, ooit zo tegen mijn kinderen zou kunnen zeggen. Maargoed dat dachten zij vroeger waarschijnlijk ook.

Sorry voor het mogelijk warrige stuk, ik liet mn hoofd even gaan.
pi_220755461
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:07 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Lief, thanks. Ik zal het onthouden.

Ik wist al vrij vroeg dat mijn thuissituatie niet normaal was (heel anders dan hoe het bij vriendinnetjes ging bijv.). Vanaf mijn puberteit me daar logischerwijs tegen verzet en nadat ik rond mn 18e het huis uit ging heb ik meerdere pogingen gedaan om het er met mijn ouders over te hebben (al dan niet als onderdeel van therapie). Om zo'n 4 jaar geleden tot de conclusie te komen dat mijn ouders het gewoon niet kunnen en het voor mij beter is geen contact met ze te hebben. In aanloop daarnaartoe een enorm intern loyaliteitsconflict gehad en die is nog steeds wel een beetje gaande. "Want het zijn wel mijn ouders".
Maar als ik dan denk aan wat ze allemaal gedaan en gezegd hebben, dan denk ik ook "maar ik ben wel hun kind". Ik kan me niet voorstellen dat ik dingen, die mijn ouders tegen mij hebben gezegd, ooit zo tegen mijn kinderen zou kunnen zeggen. Maargoed dat dachten zij vroeger waarschijnlijk ook.

Sorry voor het mogelijk warrige stuk, ik liet mn hoofd even gaan.
Je moet voor jezelf kiezen, hoe lastig en onnatuurlijk dat ook klinkt bij je ouders. Ik denk dat dat het begin is van de weg naar het verwerken van trauma's uit het verleden.

Ja, ik denk dat ik vroeger ook wel het verschil zag bij vriendinnetjes, al was het alleen maar dat ik daar mocht spelen. Ik mocht nooit van mijn moeder een vriendje thuis vragen.
Dat ik weet waar dit van mijn moeder vandaan komt maakt het wat makkelijker voor mij om het te accepteren (voor zo ver mogelijk), maar feit is dat je heel veel mist als kind zijnde met een ouder (of ouders) die er op emotioneel vlak niet of nauwelijks er zijn.

Ik hoop dat je dingen een beetje een plekje weet te geven en dat je weer vooruit kan.
pi_220755578
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:21 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Je moet voor jezelf kiezen, hoe lastig en onnatuurlijk dat ook klinkt bij je ouders. Ik denk dat dat het begin is van de weg naar het verwerken van trauma's uit het verleden.

Ja, ik denk dat ik vroeger ook wel het verschil zag bij vriendinnetjes, al was het alleen maar dat ik daar mocht spelen. Ik mocht nooit van mijn moeder een vriendje thuis vragen.
Dat ik weet waar dit van mijn moeder vandaan komt maakt het wat makkelijker voor mij om het te accepteren (voor zo ver mogelijk), maar feit is dat je heel veel mist als kind zijnde met een ouder (of ouders) die er op emotioneel vlak niet of nauwelijks er zijn.

Ik hoop dat je dingen een beetje een plekje weet te geven en dat je weer vooruit kan.
Fijn om te lezen dat het voor jou al wat makkelijker te accepteren is. Maar hoe ga je dan bijvoorbeeld om met vragen van mensen die je niet echt kent (collega's bijv) over je ouders? Of wat nu bij mij ook steeds meer komt, van je kinderen?

Mijn oudste onlangs "mama, wie is eigenlijk jouw mama?". Hele begrijpelijke vraag, maar het deed zoveel pijn, ben er dagenlang echt down van geweest.
pi_220755652
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:31 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Fijn om te lezen dat het voor jou al wat makkelijker te accepteren is. Maar hoe ga je dan bijvoorbeeld om met vragen van mensen die je niet echt kent (collega's bijv) over je ouders? Of wat nu bij mij ook steeds meer komt, van je kinderen?

Mijn oudste onlangs "mama, wie is eigenlijk jouw mama?". Hele begrijpelijke vraag, maar het deed zoveel pijn, ben er dagenlang echt down van geweest.
Ik heb nog steeds soort van contact met mijn moeder. Ik ga ook vandaag naar haar toe, maar gesprekken met haar zijn altijd erg oppervlakkig. Het gekke is dat ze met mijn kinderen dan weer heel leuk kan om gaan.

Het was echt niet alleen maar verschrikking bij mij thuis. Mijn moeder was fantastisch in elke dag gezond koken, mij iedere dag schone kleding aan doen voor school, mijn kamer schoonhouden... die kant. Maar het emotionele gedeelte was er gewoon te weinig.
pi_220755733
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:39 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik heb nog steeds soort van contact met mijn moeder. Ik ga ook vandaag naar haar toe, maar gesprekken met haar zijn altijd erg oppervlakkig. Het gekke is dat ze met mijn kinderen dan weer heel leuk kan om gaan.

Het was echt niet alleen maar verschrikking bij mij thuis. Mijn moeder was fantastisch in elke dag gezond koken, mij iedere dag schone kleding aan doen voor school, mijn kamer schoonhouden... die kant. Maar het emotionele gedeelte was er gewoon te weinig.
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.

Bij mij thuis was het ook niet alleen maar slecht hoor. Ik kreeg materialistisch gezien alles wat ik nodig had en meer, goed eten, etc. Kreeg dat in gesprekken ook altijd als weerwoord. "Hoe kan ik zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad met alles wat ik kreeg".
Maar inderdaad op emotioneel vlak erg weinig erkenning en vooral veel "stop nou eens met dat gejank".
pi_220756130
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:50 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.

Bij mij thuis was het ook niet alleen maar slecht hoor. Ik kreeg materialistisch gezien alles wat ik nodig had en meer, goed eten, etc. Kreeg dat in gesprekken ook altijd als weerwoord. "Hoe kan ik zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad met alles wat ik kreeg".
Maar inderdaad op emotioneel vlak erg weinig erkenning en vooral veel "stop nou eens met dat gejank".
Materialisme maakt niet alles goed, ik had het andersom op emotioneel vlak was het prima maar er was vaak te weinig geld , toch zou ik niet met je willen ruilen, ik hecht meer waarde aan het emotionele vlak
pi_220756139
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:50 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Ah, fijn dat je voor je kinderen op die manier contact kan hebben met je moeder. Ik heb het geprobeerd, maar mijn moeder wil niet zonder mijn vader. Mijn vader wil ik absoluut niet meer zien. Voor mijn moeder staat er nog wel een deurtje open.

Bij mij thuis was het ook niet alleen maar slecht hoor. Ik kreeg materialistisch gezien alles wat ik nodig had en meer, goed eten, etc. Kreeg dat in gesprekken ook altijd als weerwoord. "Hoe kan ik zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad met alles wat ik kreeg".
Maar inderdaad op emotioneel vlak erg weinig erkenning en vooral veel "stop nou eens met dat gejank".
Ik las ergens dat je het met je ouders hebt besproken als onderdeel van je therapie. Weten ze de impact wat dit op jouw leven heeft (inclusief verslavingen)? Hoe reageren ze daar op? Ook dat je niet moet zeuren en je niks tekort bent gekomen?
pi_220756529
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 10:47 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Materialisme maakt niet alles goed, ik had het andersom op emotioneel vlak was het prima maar er was vaak te weinig geld , toch zou ik niet met je willen ruilen, ik hecht meer waarde aan het emotionele vlak
Fijn dat je het thuis op emotiomeel vlak goef had!
pi_220756538
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 10:48 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik las ergens dat je het met je ouders hebt besproken als onderdeel van je therapie. Weten ze de impact wat dit op jouw leven heeft (inclusief verslavingen)? Hoe reageren ze daar op? Ook dat je niet moet zeuren en je niks tekort bent gekomen?
Mijn ouders hebben nooit open gestaan voor wat dingen met mij doen. Er was geen ruimte voor en uit zelfbescherming ben ik gestopt met delen.

Die therapie waarbij ik een gesprek aanging met mijn ouders is wat langer geleden. Voor mijn verslavingen.
pi_220756762
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:07 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Lief, thanks. Ik zal het onthouden.

Ik wist al vrij vroeg dat mijn thuissituatie niet normaal was (heel anders dan hoe het bij vriendinnetjes ging bijv.). Vanaf mijn puberteit me daar logischerwijs tegen verzet en nadat ik rond mn 18e het huis uit ging heb ik meerdere pogingen gedaan om het er met mijn ouders over te hebben (al dan niet als onderdeel van therapie). Om zo'n 4 jaar geleden tot de conclusie te komen dat mijn ouders het gewoon niet kunnen en het voor mij beter is geen contact met ze te hebben. In aanloop daarnaartoe een enorm intern loyaliteitsconflict gehad en die is nog steeds wel een beetje gaande. "Want het zijn wel mijn ouders".
Maar als ik dan denk aan wat ze allemaal gedaan en gezegd hebben, dan denk ik ook "maar ik ben wel hun kind". Ik kan me niet voorstellen dat ik dingen, die mijn ouders tegen mij hebben gezegd, ooit zo tegen mijn kinderen zou kunnen zeggen. Maargoed dat dachten zij vroeger waarschijnlijk ook.

Sorry voor het mogelijk warrige stuk, ik liet mn hoofd even gaan.
Herkenbaar verhaal wel. Mijn moeder is een narcist en heeft mij emotioneel verwaarloosd. Betekent niet per se dat ze een kwaadaardig persoon is, maar wel dat ze altijd zichzelf als uitgangspunt neemt en alles in haar straatje moet passen. Grenzen kan ze niet accepteren, voor gevoelens heeft ze geen begrip als het in strijd is met haar behoeftes, ze neemt nooit verantwoordelijkheid voor haar aandeel en haar trots is belangrijker dan al het andere als het in het geding komt. Zij zal zich nooit aanpassen, niet investeren in een relatie, noch haar excuses aanbieden. Emoties delen doet ze alleen als ze explodeert. Voor de rest alleen maar koetjes en kalfjes. Mijn moeder of eigenlijk de hele kant van die familie is 'bijzonder' te noemen.

Ik worstel ook met de vraag: wat voor contact wil ik met mijn moeder hebben. Meestal is het contact wel redelijk goed, al is het oppervlakkig. Maar zodra bepaalde aspecten van mijn leven aan bod komen, is het helemaal mis. Dan zegt ze dat ik ondankbaar ben, dat ze teleurgesteld in mij is, dat ze nooit kinderen had moeten nemen, dat ik behekst ben, oftewel dat het allemaal min of meer mijn schuld is of probeert ze te bepalen hoe ik moet handelen en wat ik mag voelen, omdat zij het vroeger allemaal veel zwaarder had. Als een klein kind die z'n zin niet krijgt en dan om zich heen gaat schoppen en echt de meest destructieve, hatelijke dingen zegt. Emotioneel onvolwassen. Niet tot door te dringen...

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 10-05-2026 12:52:52 ]
pi_220756781
Normaal ga je toch eerst afkicken en dan zwanger worden? Lijkt me iig een stuk beter.
Vakman pur sang
  zondag 10 mei 2026 @ 12:15:47 #30
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756797
Het heeft even geen zin om te klagen over haar moeder terwijl zij nu verslaafd is en zelf moeder is. TS, ik raad je aan om definitief af te kicken zodat je dochter niet geschaad wordt door jouw verslaving. Ken je Narcotica Anonymous? Daar ga ik momenteel elke dag naartoe en het heeft mij geholpen om clean te worden en blijven met behulp van hun 12 stappenplan. Wellicht helpt het je ook?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220756822
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Normaal ga je toch eerst afkicken en dan zwanger worden? Lijkt me iig een stuk beter.
Wie zegt dat ze al verslaafd was voor ze zwanger was?
pi_220756840
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:15 schreef Keep_Walking het volgende:
Het heeft even geen zin om te klagen over haar moeder terwijl zij nu verslaafd is en zelf moeder is. TS, ik raad je aan om definitief af te kicken zodat je dochter niet geschaad wordt door jouw verslaving. Ken je Narcotica Anonymous? Daar ga ik momenteel elke dag naartoe en het heeft mij geholpen om clean te worden en blijven met behulp van hun 12 stappenplan. Wellicht helpt het je ook?
De verslaving is een gevolg, dus het is nodig om eerst de oorzaak zo goed mogelijk op te lossen.
pi_220756844
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:21 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wie zegt dat ze al verslaafd was voor ze zwanger was?
TS in de OP.

Wil niets verwijten, maar vroeg het me af.
Vakman pur sang
pi_220756863
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
TS in de OP.

Wil niets verwijten, maar vroeg het me af.
Ik lees dat nergens, of ik lees er zwaar overheen.
  zondag 10 mei 2026 @ 12:30:39 #35
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220756868
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:24 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
De verslaving is een gevolg, dus het is nodig om eerst de oorzaak zo goed mogelijk op te lossen.
Om de oorzaak aan te pakken, moet ze eerst afkicken. Dat leer je ook bij NA. Ik zou haar bemoedigen om naar NA te gaan en een sponsor zoeken, naast haar afkickkliniek in Jellinek.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220756960
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Om de oorzaak aan te pakken, moet ze eerst afkicken. Dat leer je ook bij NA. Ik zou haar bemoedigen om naar NA te gaan en een sponsor zoeken, naast haar afkickkliniek in Jellinek.
Laten we de zorg maar lekker overlaten aan haar hulpverleners, het is al heftig genoeg.
pi_220757172
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 11:32 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Mijn ouders hebben nooit open gestaan voor wat dingen met mij doen. Er was geen ruimte voor en uit zelfbescherming ben ik gestopt met delen.

Die therapie waarbij ik een gesprek aanging met mijn ouders is wat langer geleden. Voor mijn verslavingen.
Heb je schematherapie gehad, dat werkt bij mij heel goed?
pi_220758057
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:08 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Herkenbaar verhaal wel. Mijn moeder is een narcist en heeft mij emotioneel verwaarloosd. Betekent niet per se dat ze een kwaadaardig persoon is, maar wel dat ze altijd zichzelf als uitgangspunt neemt en alles in haar straatje moet passen. Grenzen kan ze niet accepteren, voor gevoelens heeft ze geen begrip als het in strijd is met haar behoeftes, ze neemt nooit verantwoordelijkheid voor haar aandeel en haar trots is belangrijker dan al het andere als het in het geding komt. Zij zal zich nooit aanpassen, niet investeren in een relatie, noch haar excuses aanbieden. Emoties delen doet ze alleen als ze explodeert. Voor de rest alleen maar koetjes en kalfjes. Mijn moeder of eigenlijk de hele kant van die familie is 'bijzonder' te noemen.

Ik worstel ook met de vraag: wat voor contact wil ik met mijn moeder hebben. Meestal is het contact wel redelijk goed, al is het oppervlakkig. Maar zodra bepaalde aspecten van mijn leven aan bod komen, is het helemaal mis. Dan zegt ze dat ik ondankbaar ben, dat ze teleurgesteld in mij is, dat ze nooit kinderen had moeten nemen, dat ik behekst ben, oftewel dat het allemaal min of meer mijn schuld is of probeert ze te bepalen hoe ik moet handelen en wat ik mag voelen, omdat zij het vroeger allemaal veel zwaarder had. Als een klein kind die z'n zin niet krijgt en dan om zich heen gaat schoppen en echt de meest destructieve, hatelijke dingen zegt. Emotioneel onvolwassen. Niet tot door te dringen...
Heftig zeg ;( En inderdaad herkenbaar.
Jij hebt dus nog wel contact?
pi_220758070
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Normaal ga je toch eerst afkicken en dan zwanger worden? Lijkt me iig een stuk beter.
Geen zorgen, mijn verslavingen kwamen pas tot leven toen ik klaar was met baren :)
pi_220758076
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:15 schreef Keep_Walking het volgende:
Het heeft even geen zin om te klagen over haar moeder terwijl zij nu verslaafd is en zelf moeder is. TS, ik raad je aan om definitief af te kicken zodat je dochter niet geschaad wordt door jouw verslaving. Ken je Narcotica Anonymous? Daar ga ik momenteel elke dag naartoe en het heeft mij geholpen om clean te worden en blijven met behulp van hun 12 stappenplan. Wellicht helpt het je ook?
Daar ben ik dus mee begonnen, door mijn start bij Jellinek.
pi_220758078
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 12:24 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
De verslaving is een gevolg, dus het is nodig om eerst de oorzaak zo goed mogelijk op te lossen.
Eens
pi_220758102
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Heb je schematherapie gehad, dat werkt bij mij heel goed?
Ja, kortdurend in groepsverband. Heeft voor mij niet gewerkt om precies die twee redenen; het was kortdurend en in een groep. Ik denk dat het beter aanslaat als ik het individueel zou volgen en langdurig. Maar voor dat soort trajecten sta ik al op de wachtlijst.
pi_220758112
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:19 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Ja, kortdurend in groepsverband. Heeft voor mij niet gewerkt om precies die twee redenen; het was kortdurend en in een groep. Ik denk dat het beter aanslaat als ik het individueel zou volgen en langdurig. Maar voor dat soort trajecten sta ik al op de wachtlijst.
Ik heb hem individueel gehad en dat werkt goed
pi_220758123
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:20 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik heb hem individueel gehad en dat werkt goed
Kan ik me goed voorstellen :Y
pi_220758152
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:14 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Geen zorgen, mijn verslavingen kwamen pas tot leven toen ik klaar was met baren :)
Dat is al helemaal raar, je ben nuchter neemt kinderen en dan begin je een verslaving.
Ik bedoel kinderen hebben is niet altijd relaxt, dat weet ik, maar om dan maar serieus te gaan zuipen kun je ook niet maken.
Vakman pur sang
pi_220758213
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is al helemaal raar, je ben nuchter neemt kinderen en dan begin je een verslaving.
Ik bedoel kinderen hebben is niet altijd relaxt, dat weet ik, maar om dan maar serieus te gaan zuipen kun je ook niet maken.
Tijdens mijn laatste zwangerschap gebeurde het een en ander, een half jaar na die zwangerschap ben ik zwaar depressief geworden en ben toen, helaas, begonnen met blowen. Drinken is er later bij gekomen. Als ik die middelen niet had destijds, hadden mijn kinderen nu geen moeder meer gehad.
pi_220758231
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:32 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Tijdens mijn laatste zwangerschap gebeurde het een en ander, een half jaar na die zwangerschap ben ik zwaar depressief geworden en ben toen, helaas, begonnen met blowen. Drinken is er later bij gekomen. Als ik die middelen niet had destijds, hadden mijn kinderen nu geen moeder meer gehad.
Ah oké wat was er gebeurd dan?
Vakman pur sang
pi_220758278
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ah oké wat was er gebeurd dan?
Toen kwam er een mail vanuit mijn ouders, waarin ze me van dingen beschuldigen die nergens op gebaseerd zijn. Waarna ik me genoodzaakt voelde om het contact te verbreken, for the sake of my wellbeing en dat van mijn kinderen.
pi_220758294
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:41 schreef Stokstaartje_ het volgende:

[..]
Toen kwam er een mail vanuit mijn ouders, waarin ze me van dingen beschuldigen die nergens op gebaseerd zijn. Waarna ik me genoodzaakt voelde om het contact te verbreken, for the sake of my wellbeing en dat van mijn kinderen.
Respect dat je de vraag beantwoord.
pi_220758308
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:44 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Respect dat je de vraag beantwoord.
Mja, waarom niet? Daar is de grootste shitzooi uiteindelijk begonnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')