quote:
Op donderdag 28 mei 2026 13:46 schreef Ambtenaar030 het volgende:[..]
Die aanpassing is toch al doorgevoerd? Dan herstel je die niet meer terug naar de default planning?
Nee het is makkelijk bashen op "Halalsema" maar er wordt gewoon overal flink bezuinigd, bij elke overheidsorgaan, dan krijg je dit soort excessen. Naast dat er te veel regelgeving en regulatie speelt.
Ik had een heel betoog geschreven over waar dit begint in Den Haag. Maar ik denk dat dit niet gewaardeerd zal worden in NWS. Dus misschien een andere keer.
P.s: Ik vind het ook te makkelijk om de ambtenaar de schuld te geven. We zijn geen VS waar ze bezuinigen op de luchtverkeersleiding dat vervolgens tientallen doden levert. Met zo'n tent en de opbouw ervan weet je het nooit, er staan zo'n paar honderd man onder en wie weet begeeft de stalen constructie het
Halsema is gewoon verantwoordelijk.
Dat is niet hetzelfde als schuldig. Vergelijk het met ministeriėle verantwoordelijkheid. Als jij morgen minister wordt en ik dat de afgelopen 4 jaar was en ik daar een puinhoop van heb gemaakt, wat komend jaar uitkomt, dan kun jij (terwijl je er niets mee te maken hebt) gewoon de laan uitgestuurd worden (of beter nog: je houdt de eer aan jezelf).
Het is volstrekt duidelijk dat in Amsterdam organisatorisch heel veel fout gaat en Halsema weet altijd zeker dat het niet aan haar ligt, maar op zeker moment is dat natuurlijk ook onzinnig. Ze is nu eenmaal de hoogste boom daar.
En een ambtenaar die 4 keer achter elkaar een mail stuurt en niet de tegenwoordigheid van geest heeft om eens achter die mail aan te bellen (met gevolg een miljoenenschade, wat voorzienbaar was) verdient het om op staande voet te worden ontslagen. Dat is ernstig verwijtbare nalatigheid.
Het is ook een manier van geen verantwoordelijkheid willen nemen. Als advocaat had ik ook veel van die collega's die mails uitstuurden met als strekking 'regel jij het even'. Die kwamen per kerende post terug van mij. Donderstraal een eind op en neem je verantwoordelijkheid. Je bent gvd geen 350 euro per uur waard als je geen verantwoordelijkheid, laat staan aansprakelijkheid wil dragen.