abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zaterdag 9 mei 2026 @ 12:28:48 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220749596
Vooral in de media, terwijl sommige dingen toch wel degelijk nieuwswaarde hebben.

Ik heb het niet over de persoon die thuis er een einde aan maakt, dat is wel echt een privésetting, net als iemand die een hartstilstand krijgt, dat heeft geen meerwaarde om in het nieuws te zetten.

Maar bijna dagelijks er iemand voor de trein in Nederland, vorige week nog schiet een agent zichzelf dood op een politiebureau, een aantal maanden terug springen in 2 dagen 2 jongeren (die een relatie hadden) afzonderlijk van een flatgebouw af. Je hoort hier niets over. Terwijl het juist een maatschappelijk probleem is wat imo best aangekaart mag worden. Wat drijft diegene hiertoe? Is er een schuldige die degene tot wanhoop heeft gedreven? De politie doet er ook nauwelijks onderzoek naar.

Wel worden we de hele dag geconfronteerd met dode kinderen in oorlogsgebieden, vreselijk afgelopen ongevallen, liquidaties enzovoort. Maar zodra het om suïcide gaat wordt er heel vaag en stil over gedaan...

Even de verplichting:
pi_220749725
Omdat uit onderzoek blijkt dat lezen over suïcide, anderen aanzet tot suïcide die dat anders misschien niet, of niet direct, hadden gedaan. Al is het een omstreden onderzoek, omdat het echt proberen natuurlijk niet gaat (we hebben een groep met zelfmoordneigingen en die laten we artikelen over zelfmoord lezen, de andere groep helpen we... dat gaat niet).

Daarom moet je enorm voorzichtig zijn met dit onderwerp.


En een schuldige is er vrijwel nooit, het is meestal een hele serie aan omstandigheden.
pi_220749844
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:43 schreef Hanca het volgende:
Omdat uit onderzoek blijkt dat lezen over suïcide, anderen aanzet tot suïcide die dat anders misschien niet, of niet direct, hadden gedaan.
Je hebt gelukkig ook het Papageno-effect. Verhalen over mensen die toch afzien van zelfmoord en hun leven weer zin weten te geven, bieden hoop voor mensen die met suïcidale gedachten zitten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Redactie Frontpage zaterdag 9 mei 2026 @ 13:16:01 #4
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220749871
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:43 schreef Hanca het volgende:
Omdat uit onderzoek blijkt dat lezen over suïcide, anderen aanzet tot suïcide die dat anders misschien niet, of niet direct, hadden gedaan. Al is het een omstreden onderzoek, omdat het echt proberen natuurlijk niet gaat (we hebben een groep met zelfmoordneigingen en die laten we artikelen over zelfmoord lezen, de andere groep helpen we... dat gaat niet).

Maarja dat is met terrorisme bijvoorbeeld ook zo.
pi_220749925
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:16 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Maarja dat is met terrorisme bijvoorbeeld ook zo.
En ook met school shootings, blijkt dat hoe meer die daders genoemd worden, hoe groter de kans dat zon hunftertje het dan ook wilt doen om in het nieuws te komen
En toch stopt dat de discussies daar dan weer niet.

Ik denk dat suicide ook enorm word gezien als eigen moraal falen. Je bent niet sterk genoeg, je bent egoïstisch, je bent ziek of je moet gewoon normaal doen. Allemaal veelgeziende houdingen richting dat onderwerp waardoor het een taboe word.

Mensen praten bijvoorbeeld ook heel moeilijk over verslaving, psychoses, obesitas, roken en geldproblemen, die allemaal ook als eigen falen worden gezien.
Als we massaal de andere kant op komen kijken verdwijnt het probleem of de persoon op een bepaalde tijd en hoeven we het nooit te adresseren.

Problemen scheiding zich nogal in de sociale cultuur in twee takken, kan iedereen overkomen, en eigen schuld. De eerste hangt vaak samen met kanker, dementie, miskramen en bijvoorbeeld wanneer je huis gevandaliseerd word door hangjeugd. Veel emotie en vrij zwart witte scenarios.

De tweede, de eigen schuld tak hangt samen met dingen die gekoppeld worden met eigen morale falen en daardoor hoeven we er niet veel over te denken als maatschappij want het is immers iemand eigen individuele schuld. Suïcidaliteit hoort daar meestal ook bij.

Ik denk dat dit wel blijft tot we als maatschappij gaan zien dat eigen morale falen ook zwaar word gestuurd door omgevingsfactoren en door dingen buiten onze controle. Er is nog steeds eigen verantwoordelijkheid maar er spelen vaak veel meer dingen mee.
Twiddel
  Redactie Frontpage zaterdag 9 mei 2026 @ 13:45:05 #6
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220749960
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:31 schreef summer2bird het volgende:

[..]
En ook met school shootings, blijkt dat hoe meer die daders genoemd worden, hoe groter de kans dat zon hunftertje het dan ook wilt doen om in het nieuws te komen
En toch stopt dat de discussies daar dan weer niet.

Ik denk dat suicide ook enorm word gezien als eigen moraal falen. Je bent niet sterk genoeg, je bent egoïstisch, je bent ziek of je moet gewoon normaal doen. Allemaal veelgeziende houdingen richting dat onderwerp waardoor het een taboe word.

Mensen praten bijvoorbeeld ook heel moeilijk over verslaving, psychoses, obesitas, roken en geldproblemen, die allemaal ook als eigen falen worden gezien.
Als we massaal de andere kant op komen kijken verdwijnt het probleem of de persoon op een bepaalde tijd en hoeven we het nooit te adresseren.

Problemen scheiding zich nogal in de sociale cultuur in twee takken, kan iedereen overkomen, en eigen schuld. De eerste hangt vaak samen met kanker, dementie, miskramen en bijvoorbeeld wanneer je huis gevandaliseerd word door hangjeugd. Veel emotie en vrij zwart witte scenarios.

De tweede, de eigen schuld tak hangt samen met dingen die gekoppeld worden met eigen morale falen en daardoor hoeven we er niet veel over te denken als maatschappij want het is immers iemand eigen individuele schuld. Suïcidaliteit hoort daar meestal ook bij.

Ik denk dat dit wel blijft tot we als maatschappij gaan zien dat eigen morale falen ook zwaar word gestuurd door omgevingsfactoren en door dingen buiten onze controle. Er is nog steeds eigen verantwoordelijkheid maar er spelen vaak veel meer dingen mee.
Mooi gezegd!

Wat ik bijvoorbeeld met die agent vorige week bedoel is dat het wel in het nieuws komt, maar dan heel vaag, terwijl je zelf je conclusies er wel uit kan halen. Waarom dan niet het beestje bij de naam noemen? Ik vind het nogal wat als een agent zichzelf van het leven beroofd met een vuurwapen.

Als je dan het nieuwsbericht ziet

quote:
Na een 'zeer ingrijpend incident' op het politiebureau in Zandvoort is een agent om het leven gekomen, meldt de politie. Om wat voor incident het gaat, wil de politie niet zeggen.

"We zijn diep geraakt door dit verlies", schrijft de politie in het persbericht. Het incident gebeurde gisteravond. Hamit Karakus, de politiechef van de eenheid Noord-Holland, zegt 'aangeslagen' te zijn door wat er is gebeurd. "Dit verlies raakt ons als mensen en als organisatie diep en we leven intens mee met zijn partner, familie en iedereen die hem kende."

De politie vraagt om terughoudendheid rond de gebeurtenis. "Onze zorg gaat uit naar nabestaanden, de collega's van het betrokken team en iedereen die getroffen is", meldt het persbericht.
Geen strafrechtelijk onderzoek

Het Openbaar Ministerie zegt geen onderzoek te gaan doen naar het voorval. Een woordvoerder legt uit dat het OM geen reden heeft gevonden voor een strafrechtelijk onderzoek.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)cident-politiebureau
Dan weet je eigenlijk al genoeg. Zeker als je dan de P2000 meldingen er bij pakt



Iedereen weet dan voldoende... Maar het mag kennelijk niet benoemd worden.

En wat je ook heel vaak ziet, is dat zo'n vaag nieuwsbericht geplaatst wordt, en dan de 113 banner er onder..
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:46:44 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220749964
De Opel Meriva van mijn buren heeft zelfmoorddeurtjes.
Maar ze zijn nog niet voor dit doeleinde gebruikt zover ik weet.
pindazakje
  Redactie Frontpage zaterdag 9 mei 2026 @ 13:52:46 #8
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220749983
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:46 schreef Hyaenidae het volgende:
De Opel Meriva van mijn buren heeft zelfmoorddeurtjes.
Maar ze zijn nog niet voor dit doeleinde gebruikt zover ik weet.
:?

Ik wou dit onderwerp graag serieus houden.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:53:53 #9
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220749989
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:52 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
:?

Ik wou dit onderwerp graag serieus houden.
Sorry pap :'(
pindazakje
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:54:25 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220749993
In vergelijking met vroeger is het niet zo beladen meer.
Er is juist veel aandacht voor, ook wordt het taboe steeds minder om (vooral als man) naar een psycholoog te stappen. Waarom het niet veel in het nieuws is, is een goede vraag. Ik heb eigenlijk zelf ook geen idee hoe vaak zoiets gebeurt per dag/week/maand.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:54:57 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220749997
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:43 schreef Hanca het volgende:
Omdat uit onderzoek blijkt dat lezen over suïcide, anderen aanzet tot suïcide die dat anders misschien niet, of niet direct, hadden gedaan.
Zwagerman heeft er boeken over geschreven. Had hij beter niet kunnen doen...
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:58:05 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220750008
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:45 schreef Watmoetjenou het volgende:
Iedereen weet dan voldoende... Maar het mag kennelijk niet benoemd worden.
Dit kon ook een ongeluk zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Redactie Frontpage zaterdag 9 mei 2026 @ 13:58:54 #13
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220750013
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dit kon ook een ongeluk zijn.
Ja alleen zou het dan weer WEL worden vermeld vreemd genoeg.
pi_220750250
Omdat het iets is waar je zelf invloed op hebt en zo definitief is. Ja, dat is moord ook, maar 1, moordcijfers zijn een stuk lager. 2, je hebt er geen invloed op en 3, de straffen zijm een stuk hoger. Sterker, suicide is niet strafbaar.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:09:04 #15
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_220752076
Klopt. De stijging van het aantal zelfmoordgevallen tijdens de lockdowns werd nergens vermeld.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
pi_220752462
Suïcide geeft misschien ook aan dat er iets niet in orde is in de omgeving van een persoon. En veel suïcides in een land geeft dan aan dat er iets niet in orde is in het land. En dát wil men in Den Haag liever niet horen. Zo herinner ik me het bericht van suïcides bij boeren die hoorndol worden gemaakt door de steeds wisselende wetgeving rondom klimaat, stikstof, etc.
pi_220752528
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:09 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Klopt. De stijging van het aantal zelfmoordgevallen tijdens de lockdowns werd nergens vermeld.
Dat er toen een stijging was snap ik wel, dat de aantallen niet vermeld worden vind ik vreemd, je zou zo kunnen zien wat die maatregel voor een effect heeft en daar misschien bij een volgende keer dat wat minder snel of misschien zelfs helemaal niet meer te doen
  zaterdag 9 mei 2026 @ 21:52:00 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220753276
Er wordt sowieso snel wat verkrampt over gedaan als je een eventueel einde binnen een aantal jaren kunt accepteren. Zeker onder de 60.

En ook zonder de natuur een handje te helpen.
pi_220754144
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:06 schreef Jordy-B het volgende:
Je hebt gelukkig ook het Papageno-effect. Verhalen over mensen die toch afzien van zelfmoord en hun leven weer zin weten te geven, bieden hoop voor mensen die met suïcidale gedachten zitten.
Die verhalen komen helemaal amper in de media, zeker niet in de dagelijkse media.

Hoe meer je er aan denkt hoe groter het wordt, hoe meer het in de media komt hoe groter het kan worden.

Dat denk ik tenminste. En daarnaast, zelfmoord is nogal definitief. Nah, ik zou het ook niet al te veel in het nieuws willen zien, kan er zelf weinig tot niets mee en helpt mij niet positiever naar de wereld te kijken. Alles weten maakt niet gelukkig, zeker in dit soort gevallen niet.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220763139
Ik zie het ook niet als maatschappelijk probleem. Is iedereens eigen keuze. Ik vind wel dat suïcide ten gevolge van overheidsfalen (bijvoorbeeld de lockdowns) wel beter belicht zou moeten worden. TRIBUNALEN
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  maandag 11 mei 2026 @ 12:27:54 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220763221
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 12:15 schreef TAmaru het volgende:
Ik zie het ook niet als maatschappelijk probleem. Is iedereens eigen keuze. Ik vind wel dat suïcide ten gevolge van overheidsfalen (bijvoorbeeld de lockdowns) wel beter belicht zou moeten worden. TRIBUNALEN
Flikker op, tis weer gelijk een coronatopic geworden hoor.
En die cijfers tijdens corona zijn gewoon beschikbaar:


Kortom, stukken minder dan mid 80's, ietsjes hoger dan rond 10's.
Wel interessant om te zien dat volgens deze nogal koude psychologie, vrouwen juist baat hadden bij lockdowns en je bij mannen de cijfers omhoog zag kruipen.
  maandag 11 mei 2026 @ 12:37:35 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220763299
En om antwoord op de vraag te geven, schaamte. Ben vorig jaar op de uitvaart geweest van iemand die suïcide heeft gepleegd en ik zag naast pijn veel schaamte en vragen. Schaamte waarom men het niet heeft kunnen voorkomen. Het wordt door betrokkenen zelden gezien als falen door de persoon zelf, maar wel als eigen falen. Dat een geliefde er vandoor is gegaan.
  maandag 11 mei 2026 @ 16:50:10 #23
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_220765324
Zelfde geldt toch ook voor doden door vaccinaties? Mag ook nooit benoemd worden. Iets met een bepaalde agenda.
AZ
ALKMAAR
  maandag 11 mei 2026 @ 18:14:14 #24
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220766206
Er zit ook nog een fors stuk religieus, en vooral Christelijk, belang bij. Religies krijgen vooral aanloop door mensen die in de ellende zitten, en wanhopig naar een oplossing zoeken. Geef ze een makkelijker manier om uit het leven te stappen, en die aanloop droogt op. Religies draaien op angst en onzekerheid, en een van de grootste angsten is de angst voor de dood; wat moeten ze als die angst verdwijnt ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 11 mei 2026 @ 19:48:16 #25
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220767258
laten we het gewoon benoemen en ik riskeer een permaban om mijn woord voor jullie snowflakes:

zelfmoord is een egoïstische daad, PERIOD....

Ik snap dat mensen heel veel problemen kunnen hebben en het leven niet zien zitten, been there believe me, still am there once in a while, maar om zelfmoord als oplossing te kiezen wijst op lafheid...En ja egoïstisch, want het zijn degenen die jou liefhebben die dan met de pijn en vaak ook trauma overblijven.....

Nobody said life was gonna be easy and als minderheid of andersdenkende heb je het nog moeilijker...
Maar je moet jezelf erdoor heen doorbijten PUNT.

Je hebt 5 jarigen met KANKER in het ziekenhuis die elke dag bidden om dag meer en dan heb je hopeloze kneusjes die zich ophangen in de woonkamer alvorens de kids wakker worden omdat ze een beetje sip voelen....

Rot toch op alsjeblieft :r
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')