abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2026 @ 10:11:53 #226
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_220770564
twitter


Jona van Loenen :r :r :r De VON-laaf

Halbe Zijlstra zit er knikkend naast ("asielzoekers komen voor borstvergrotingen naar Nederland").
Graag Verwijderen
pi_220770586
Pauw en de Wit (Vara notabene) is ook echt een spreekbuis voor de VVD geworden hé.

Hoe vaak daar wel niet een VVD-er aan tafel zit, en er vanuit die invalshoek onderwerpen worden besproken.

De keren dat er een PvdA-er aan tafel zit zijn op één hand te tellen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220770704
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:11 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Jona van Loenen :r :r :r De VON-laaf

Halbe Zijlstra zit er knikkend naast ("asielzoekers komen voor borstvergrotingen naar Nederland").
Fijn dat de Telegraaf het andere geluid laat horen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 10:32:55 #229
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220770989
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:17 schreef Tomatenboer het volgende:
Pauw en de Wit (Vara notabene) is ook echt een spreekbuis voor de VVD geworden hé.

Hoe vaak daar wel niet een VVD-er aan tafel zit, en er vanuit die invalshoek onderwerpen worden besproken.

De keren dat er een PvdA-er aan tafel zit zijn op één hand te tellen.
Pvda bestaat niet meer, dus die ziitten inderdaad niet aan tafel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220771007
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Pvda bestaat niet meer, dus die ziitten inderdaad niet aan tafel
Je snapt heus wel wat ik bedoel. Semantische discussies vind ik zo.... :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 12 mei 2026 @ 10:38:16 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220771083
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Je snapt heus wel wat ik bedoel. Semantische discussies vind ik zo.... :')
ok je bedoelt PRO
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220771087
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 07:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is ook moeilijk om vertrouwen te houden in een politiek systeem dat steeds stuurlozer oogt, waar regeren is verworden tot eindeloos uitstellen, managen van beeldvorming en reageren op de crisis van de week.

Je ziet hetzelfde patroon in Engeland, Duitsland en Frankrijk: politieke versnippering, leiders zonder visie, electoraten die zich van elkaar vervreemden en instituties die zichtbaar moeite hebben om nog richting te geven.

Juist nu meerdere economische, geopolitieke en maatschappelijke crises tegelijk spelen, raken politici én kiezers de weg kwijt. Democratieën die decennialang stabiel leken, beginnen daardoor steeds onbestuurbaarder aan te voelen.
Het is ook lastig vertrouwen te houden in de politiek. Keer op keer krijgen we dezelfde shit voorgeschoteld ongeacht wat je stemt. Blijkbaar is er een grote groep heel tevreden met het stemmen op de poppenkast/ het circus.

Het wordt echt tijd voor een links kabinet om weer wat vooruitgang te brengen. Bijvoorbeeld de werkweek verkorten naar 4 dagen. Met de enorme productiviteitswinsten die zijn behaald de afgelopen decennia is het echt onzin dat de werkweek nog niet is ingekort.
Daarbij is het zo dat mensen die een wat beter salaris hebben toch al massaal part-time werken. Nogal oneerlijk als alleen mensen met een goede baan kunnen zorgen voor een betere werk/leven balans.

Het verhaal dat er in een van de rijkste landen op aarde nooit ergens geld voor is omdat bedrijven en de rijken hun subsidies nodig hebben begint ook aardig wat sleet te vertonen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 10:39:32 #233
13309 nostra
ask why
pi_220771089
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:11 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Jona van Loenen :r :r :r De VON-laaf

Halbe Zijlstra zit er knikkend naast ("asielzoekers komen voor borstvergrotingen naar Nederland").
Prima stukje van posterboy Jona. Beetje laagdrempelig houden.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220771097
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Prima stukje van posterboy Jona. Beetje laagdrempelig houden.
Als econoom zou hij misschien eerst even op moeten zoeken wat de feiten zijn voordat hij een hele reeks onjuistheden verspreid op de nationale televisie.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 10:45:22 #235
13309 nostra
ask why
pi_220771110
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als econoom zou hij misschien eerst even op moeten zoeken wat de feiten zijn voordat hij een hele reeks onjuistheden verspreid op de nationale televisie.
Het "probleem van de AOW" was niet in 2019 "opgelost", er zijn alleen (wat) stappen gezet. Verre van een eindoplossing.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:10:08 #236
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_220771236
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Prima stukje van posterboy Jona. Beetje laagdrempelig houden.
Natuurlijk vindt zo een autoritaire antidemocraat als jij dat prachtig. Lekker het VK rechts inhalen.
Graag Verwijderen
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:11:42 #237
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_220771263
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:17 schreef Tomatenboer het volgende:
Pauw en de Wit (Vara notabene) is ook echt een spreekbuis voor de VVD geworden hé.

Hoe vaak daar wel niet een VVD-er aan tafel zit, en er vanuit die invalshoek onderwerpen worden besproken.

De keren dat er een PvdA-er aan tafel zit zijn op één hand te tellen.
Gisteren zat Jesse Klaver er. Maar dan natuurlijk direct omsingeld door vier VVDers: Jack Mikkers (die van de grap), Halbe Zijlstra, Elodie Verweij en Jona Loenen. De presentator is 'Witte Tim'.

https://dekanttekening.nl(...)erking-over-marokko/
Graag Verwijderen
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:14:19 #238
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_220771283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als econoom zou hij misschien eerst even op moeten zoeken wat de feiten zijn voordat hij een hele reeks onjuistheden verspreid op de nationale televisie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Het "probleem van de AOW" was niet in 2019 "opgelost", er zijn alleen (wat) stappen gezet. Verre van een eindoplossing.
De betaalbaarheid als percentage van BBP is zeker wel opgelost. Niet opgelost is dat je demografisch straks met een te kleine actieve beroepsbevolking zit. Waar uiteraard de rentenierende VVDer zelf buiten valt.
Graag Verwijderen
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:14:42 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220771287
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Het "probleem van de AOW" was niet in 2019 "opgelost", er zijn alleen (wat) stappen gezet. Verre van een eindoplossing.
akkoord 2019
quote:
De AOW-leeftijd is de afgelopen jaren snel gestegen en daarbij is niet altijd voldoende aandacht geweest voor duurzame inzetbaarheid.
Daarom heeft het kabinet besloten dat de AOW-leeftijd de komende jaren minder snel zal stijgen.
De AOW-leeftijd wordt twee jaar vastgezet op 66 jaar en 4 maanden.

Daarna stijgt de AOW-leeftijd door naar 67 jaar in 2024.

Vanaf 2025 zal de AOW-leeftijd niet 1 jaar stijgen per jaar dat we langer leven maar 8 maanden.
De AOW-leeftijd blijft dus gekoppeld aan de levensverwachting maar in mindere mate.
een echte oplossing is alle AOW ers dood schieten voor ze 67 worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:25:38 #240
13309 nostra
ask why
pi_220771432
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:14 schreef Klopkoek het volgende:
De betaalbaarheid als percentage van BBP is zeker wel opgelost. Niet opgelost is dat je demografisch straks met een te kleine actieve beroepsbevolking zit. Waar uiteraard de rentenierende VVDer zelf buiten valt.
Dat laatste is ook wat hij zegt. Ook 6% is een probleem en een immer voortgroeiend BBP wordt op een gegeven moment ook lastig.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:33:07 #241
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_220771464
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat laatste is ook wat hij zegt. Ook 6% is een probleem en een immer voortgroeiend BBP wordt op een gegeven moment ook lastig.
Die CPB ramingen zijn dubieus. Gaan uit van gemiddelde lonen ipv CAO lonen. Is door meerdere mensen benoemd.

https://www.volkskrant.nl(...)n-nodig-is~becea4c5/

Maar goed, dat is al eerder aan je verteld. Het komt je gewoon goed uit om van 6% uit te gaan.

De WW plannen zie ik trouwens als dubieuzer dan de AOW plannen (waar de 45 plussers van nu geen last van gaan hebben of maar zeer beperkt). De WW plannen zijn echt schadelijk en desastreus. Bij de vorige grote crisis had een grote meute nog 5-7 jaar WW ter beschikking (en deeltijd-WW). Dit is straks bijna helemaal weg (24 jaar werken voor 1 jaar WW). Nederland heeft al een probleem met procyclisch economisch beleid (o.a. hypotheken) dat wordt alleen maar erger.

Kan de uitbuitersklasse straks goedkoop bezit gaan opkopen.
Graag Verwijderen
pi_220771481
Ja, de WW is echt de meest schandalige qua beleid en hoe dat uit gaat pakken bij de volgende werkloosheidsgolf, de AOW is vooral schandalig omdat je je een totaal onbetrouwbare gesprekspartner toont als overheid.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2026 11:37:43 ]
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:50:31 #243
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_220771543
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:37 schreef Hanca het volgende:
Ja, de WW is echt de meest schandalige qua beleid en hoe dat uit gaat pakken bij de volgende werkloosheidsgolf, de AOW is vooral schandalig omdat je je een totaal onbetrouwbare gesprekspartner toont als overheid.
Die Jona van Loenen begint zijn verhaal met "de WW is best wel ruim in Nederland" (om daar gelijk aan toe te voegen "weinig mensen halen dit want je moet zoveel jaar gewerkt hebben").

Alleen is dit gewoon niet meer waar. Twee jaar is niet absurd lang en zeker met de trage opbouw is dat niet.

Er worden sprookjes verteld. Het enige dat relatief ruim is in Nederland, is het percentage van je loon dat je krijgt als uitkering. Maar juist dat willen ze in de eerste maanden verhogen (vooral leuk nieuws voor de stereotype D66 achterban).
Graag Verwijderen
pi_220771555
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat laatste is ook wat hij zegt. Ook 6% is een probleem en een immer voortgroeiend BBP wordt op een gegeven moment ook lastig.
Ach de AOW inkomensafhankelijk maken zal niet heel moeilijk zijn.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:53:15 #245
13309 nostra
ask why
pi_220771556
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:33 schreef Klopkoek het volgende:
Die CPB ramingen zijn dubieus.
Tja. Als het om "Keuzes in Kaart" gaat, is het CPB ineens leidend, maar als het narratief anders is, dan zijn ze dubieurs.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220771567
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Die Jona van Loenen begint zijn verhaal met "de WW is best wel ruim in Nederland" (om daar gelijk aan toe te voegen "weinig mensen halen dit want je moet zoveel jaar gewerkt hebben").

Alleen is dit gewoon niet meer waar. Twee jaar is niet absurd lang en zeker met de trage opbouw is dat niet.

Er worden sprookjes verteld. Het enige dat relatief ruim is in Nederland, is het percentage van je loon dat je krijgt als uitkering. Maar juist dat willen ze in de eerste maanden verhogen (vooral leuk nieuws voor de stereotype D66 achterban).
Ja ook dat mensen zouden wachten tot hun WW bijna om is om werk te zoeken. Wat natuurlijk eerder het geval is, dat de mensen die na decennia bij een werkgever hebben gewerkt helemaal niet zo 1,2,3 een andere baan hebben gevonden. Alleen al het feit dat die mensen decennia hebben gewerkt om de volledige WW op te bouwen geeft toch al aan dat ze helemaal niet graag thuiszitten.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:56:41 #247
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220771574
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:11 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Jona van Loenen :r :r :r De VON-laaf

Halbe Zijlstra zit er knikkend naast ("asielzoekers komen voor borstvergrotingen naar Nederland").
Ik zie dit er niet echt doorheen komen. Er zijn in de jaren 80 en 00 al hervormingen en versoberingen geweest. De potten voor WIA puilen uit.

Er kan hooguit nog eens gekeken worden naar de WA-jong en bijstand.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 12 mei 2026 @ 11:58:53 #248
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220771591
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja ook dat mensen zouden wachten tot hun WW bijna om is om werk te zoeken. Wat natuurlijk eerder het geval is, dat de mensen die na decennia bij een werkgever hebben gewerkt helemaal niet zo 1,2,3 een andere baan hebben gevonden. Alleen al het feit dat die mensen decennia hebben gewerkt om de volledige WW op te bouwen geeft toch al aan dat ze helemaal niet graag thuiszitten.
quote:
. Wachtgeld voor Politici (Ministers, Staatssecretarissen, Kamerleden)

De wachtgeldregeling voor politici is geregeld via de APPA.

1. Hoeveel wachtgeld krijgen politici en hoe wordt het berekend?
Het eerste jaar dat bijvoorbeeld een Kamerlid of een wethouder vertrekt, krijgt hij of zij in het eerste jaar 80 procent van zijn of haar laatstverdiende loon, zegt Algra. "

Daarna zakt dat percentage naar 70 procent. Een Kamerlid verdient nu iets minder dan 8900 euro bruto per maand.
Daar moet je dan dus 80 procent en 70 procent van berekenen."

Hoe hoog het totale wachtgeldbedrag is, hangt af van je functieduur. "Als je minimaal 4 jaar werkzaam bent geweest, loopt de wachtgeldperiode maximaal 3 jaar en 2 maanden door", zegt Algra. "Zo lang hebben zij recht op wachtgeld.
Voorwaarde: Om voor deze volledige regeling in aanmerking te komen, moet men minimaal 3 maanden in functie zijn geweest.
quote:
AI-overzicht
Nee, voor politici geldt geen maximum sv-loon (sociaal verzekeringsloon) of een gemaximeerde dagloonregeling zoals bij de WW voor werknemers in de marktsector.

Het wachtgeld voor politici (ministers, staatssecretarissen, Tweede Kamerleden, en vaak ook wethouders) wordt berekend op basis van hun volledige, vaak hoge, laatstgenoten salaris.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220771596
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)naar-nederland-komen

Minister laat Gazanen met geldig visum nog altijd niet naar Nederland komen
[..]
Benieuwd wanneer we weer een keer een regering krijgen die afspraken wel nakomt. Die wel iets heeft met de wet volgen. Deze huidige regering lijkt gewoon een voortzetting van de vorige.

Op deze manier blijft de politiek het vertrouwen in politiek verkleinen. Wat dat betreft niet gek dat protesten steeds extremer worden. Er wordt continue verzaakt in de kamer. De politiek laat zien niet bij machte te zijn enig probleem op te lossen. Ja dan gaan mensen denken dat ze zelf maar moeten forceren.
We moeten helemaal niks.
Dat je een visum hebt wil niet zeggen dat we als overheid ook nog verplicht zijn om je reis hiernaar toe te verzorgen.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:00:51 #250
13309 nostra
ask why
pi_220771610
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 11:56 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zie dit er niet echt doorheen komen. Er zijn in de jaren 80 en 00 al hervormingen en versoberingen geweest. De potten voor WIA puilen uit.
Dat potje is *poef* weg bij een inzakkende arbeidsmarkt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')