Eventjes vertaald naar het Nederlands vanaf
https://www.fia.com/news/(...)ormula-1-regulationsquote:
Een aantal voorstellen om verdere evolutionaire wijzigingen door te voeren in het reglement van het FIA Formula One World Championship van 2026 zijn in principe goedgekeurd na een onlinevergadering die vandaag door de FIA werd georganiseerd. Aanwezig waren teambazen, Formula 1 Management en vertegenwoordigers van de vijf motorfabrikanten van de sport.
De vergadering begon met een evaluatie van de recent goedgekeurde reglementswijzigingen die tijdens de Grand Prix van Miami werden ingevoerd. Deze maatregelen, bedoeld om de veiligheid te verbeteren en overmatige energy harvesting te verminderen, zouden volgens de aanwezigen hebben geleid tot betere competitie en vormen een positieve stap in de verdere verfijning van het 2026-reglement. De FIA meldde daarnaast dat er na de invoering in Miami geen noemenswaardige problemen of veiligheidszorgen zijn vastgesteld.
De evaluatie van het “Miami-pakket” loopt verder met het oog op aanvullende aanpassingen tijdens toekomstige evenementen. Daarbij wordt gedacht aan verbeteringen voor de veiligheid bij starts en maatregelen om de veiligheid in natte omstandigheden te vergroten. Zodra deze zijn uitgewerkt, zullen ze aan de teams worden gecommuniceerd.
Met betrekking tot de langetermijnverfijning van de reglementen werd in principe overeengekomen om evolutionaire wijzigingen door te voeren aan de regels rond hardwarecomponenten, met als doel de competitie veiliger, eerlijker en intuïtiever te maken voor coureurs en teams.
De vandaag in principe overeengekomen maatregelen voor 2027 omvatten een nominale verhoging van het vermogen van de verbrandingsmotor (ICE) met ongeveer 50 kW, samen met een verhoging van de brandstofdoorstroming en een nominale verlaging van het inzetvermogen van het Energy Recovery System (ERS) met ongeveer 50 kW.
Er werd overeengekomen dat verdere gedetailleerde besprekingen binnen technische werkgroepen, bestaande uit teams en motorfabrikanten, nodig zijn voordat het definitieve pakket wordt vastgesteld.
De uiteindelijke voorstellen die tijdens de vergadering van vandaag werden gepresenteerd, zijn het resultaat van een reeks consultaties in de afgelopen weken tussen de FIA en verschillende betrokken partijen, met input van F1-coureurs.
De volgende stap is om deze reglementswijzigingen, zodra ze verder zijn verfijnd, formeel voor te leggen aan de World Motor Sport Council voor een elektronische stemming, nadat de motorfabrikanten over het pakket hebben gestemd.
Belangrijkste wijzigingen krachtsverhouding brandstof en elektro
voor 2027 omvatten
- een nominale verhoging van het vermogen van de verbrandingsmotor (ICE) met ongeveer 50 kW[/b]
- een verhoging van de brandstofdoorstroming en een nominale verlaging van het inzetvermogen van het Energy Recovery System (ERS) met ongeveer 50 kW.
In Miami al een flinke verbetering, en dit gaat de boel alleen nog maar meer verbeteren. Alleen dus nog wel een jaartje wachten.