abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 mei 2026 @ 15:45:31 #1
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220736699


quote:
Het Pfälzer Waldpfad is met zijn 142 kilometer lengte en negen gemarkeerde dagetappes de tweede langste kwaliteitswandelroute in de Pfalz (Rijnland‑Pfalz) in Duitsland.

De Pfälzer Waldpfad loopt grofweg in noord‑zuidrichting, van Kaiserslautern naar Schweigen‑Rechtenbach.

De route werd in het voorjaar van 2011 geopend en loopt volledig door het Pfälzerwald, dat het noordelijke deel vormt van het Duits‑Franse biosfeerreservaat Pfälzerwald–Noordelijke Vogezen.

Opvallend is dat het pad — vooral tussen Johanniskreuz en Busenberg — niet de kortste verbinding kiest, maar bewust meerdere omwegen maakt.

De wandelroute maakt gebruik van een van de grootste toeristische troeven van de Pfalz: het centraal gelegen, uitgestrekte en dicht beboste middelgebergte van het Pfälzerwald, met zijn vele stijgingen en dalingen.
In totaal kom je uit op 3140 meter stijging en 3168 meter daling.

Het laagste punt ligt op 178 meter in het gehucht Sankt Germanshof, vlak bij de Franse grens.
Het hoogste punt ligt op 610 meter, op de top van de Weißenberg, die bij de gemeente Merzalben hoort.
Ik wil deze route al lang lopen en morgen ga ik op pad. Eerst met de trein naar Kaiserslautern en dan heel de route wandelen. Ik ga proberen om elke dag hier een verslagje met wat foto's te posten. Dat kan nog een uitdaging worden, want ik heb alleen een telefoon bij.

Ik moet al mijn bagage zelf meesjouwen en heb de overnachtingen ook zelf geregeld. Ik moet een gedeelte nog inpakken, maar ik neem niet meer mee dan in mijn kleine rugzak past. Uitdaging hierbij is ook dat er elke dag regen wordt verwacht, waarbij maandag een heleboel.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 7 mei 2026 @ 16:01:33 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_220736799
Succes lieverd! O+

Ik geniet ondertussen wel van de rust in huis :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_220736822
Jeejj, gaaf! We wachten met spanning op de eerste fotos. Nice.
pi_220737001
Tof plan, veel plezier! Vergeet de blarenpleisters niet.
  Redactie Frontpage donderdag 7 mei 2026 @ 16:41:25 #5
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220737035
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 15:45 schreef qltel het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Ik wil deze route al lang lopen en morgen ga ik op pad. Eerst met de trein naar Kaiserslautern en dan heel de route wandelen. Ik ga proberen om elke dag hier een verslagje met wat foto's te posten. Dat kan nog een uitdaging worden, want ik heb alleen een telefoon bij.

Ik moet al mijn bagage zelf meesjouwen en heb de overnachtingen ook zelf geregeld. Ik moet een gedeelte nog inpakken, maar ik neem niet meer mee dan in mijn kleine rugzak past. Uitdaging hierbij is ook dat er elke dag regen wordt verwacht, waarbij maandag een heleboel.
Heel veel succes! Dat gaat niet makkelijk worden. :N
Wat die regen betreft zou deze eigenlijk hier gaan vallen, maar de depressie trekt een aanmerkelijk zuidelijker koers. Ieder neerslag die vanaf zaterdag hier zou vallen, gaat nu daar vallen. Bij ons lijkt het zeker nog eens 6 dagen volledig droog te blijven. :?
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 7 mei 2026 @ 16:53:07 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220737086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:41 schreef Stephan5 het volgende:

[..]
Heel veel succes! Dat gaat niet makkelijk worden. :N
Wat die regen betreft zou deze eigenlijk hier gaan vallen, maar de depressie trekt een aanmerkelijk zuidelijker koers. Ieder neerslag die vanaf zaterdag hier zou vallen, gaat nu daar vallen. Bij ons lijkt het zeker nog eens 6 dagen volledig droog te blijven. :?
Ik ben er niet blij mee. Ik weet nog niet wat ik ga doen met die hele dag regen. Misschien maar ergens een droog plekje opzoeken tussen het wandelen door.. :)
  donderdag 7 mei 2026 @ 17:18:07 #7
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220737302
Succes! Hopelijk valt regen nog beetje mee in de bossen
pi_220739127
Heel veel succes en geniet vooral.
pi_220740709
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:53 schreef qltel het volgende:

[..]
Ik ben er niet blij mee. Ik weet nog niet wat ik ga doen met die hele dag regen. Misschien maar ergens een droog plekje opzoeken tussen het wandelen door.. :)
Conditorei. En daar lekker Nussecken of Bienenstich eten.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 01:36:35 #10
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_220740726
Veel plezier :)
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 mei 2026 @ 06:26:32 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220740924
Ik had trouwens wel even een overzicht van de route kunnen posten. Hier vind je die: https://www.wanderbares-d(...)-waldpfad-755a4010da
pi_220741357
Wat een goed plan! Ik hoop dat het meevalt met de regen (meestal valt het mee).

Wat zit er in je rugzak?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:11:48 #13
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220742825
prachtig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 mei 2026 @ 11:39:33 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220743002
En natuurlijk was de eerste trein 20 minuten vertraagd. De 2e is wel op tijd, bijna in Koblenz.

  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 mei 2026 @ 19:49:54 #15
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220746194
Lekker gelopen vandaag na een treinreis van 6 uur met 2 overstappen.

Ik begon gelukkig rustig, 12 km waarbij ik in totaal 385 meter gestegen heb. Diverse bronnen gezien en een uitkijktoren beklommen.

Het Pfälzerwald is zo mooi. Ik ben vooral bekend met een ander gedeelte (daar kom ik komend weekend) maar dit ziet er al heel erg Pfälzerig uit. Veel beuken, rood zand en rode rotsen en veel boomwortels in de paden. Ik heb al genoten vandaag.

Vannacht overnacht ik in een hotel in Kaiserslautern Dansenberg (tja, zo heet het) en morgen loop ik naar Trippstadt. En dan kan ik gelukkig rustiger aan doen, want geen 6 uur in een trein.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 mei 2026 @ 19:51:37 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220746214










  vrijdag 8 mei 2026 @ 20:13:32 #17
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_220746380
Ziet er relaxt uit zo met die foto's :)
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 mei 2026 @ 20:18:09 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220746416
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:14 schreef sigme het volgende:

Wat zit er in je rugzak?
Best veel.... :+

Een regenpak waarvan ik de jas als jas gebruik.
Ondergoed en sokken (en gelukkig kan ik komend weekend wassen in een gehuurd appartement)
Een afritsbroek
Een schoon shirt
2 pakjes noodles met kipsmaak
Verbandmiddelen en blarenpleisters
Ibuprofen
Tandenborstel en tandpasta
Lenzenvloeistof en reservelens
Laurierdrop
Pennen
Kleine deo
Insectenstift
Notitieboekje
2 rollen Mentos
Mes en vork
Usb lader en kabel
Batterijlader en 6 batterijen
Zak voor vuile was
Samsung oortjes

Dat was het al. Valt toch wel mee? :o
  Moderator vrijdag 8 mei 2026 @ 20:22:38 #19
45833 crew  Fogel
pi_220746442
Tof! *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2027: Indonesië
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, Nederland, Washington, Hammerfest, Leuven, Kopenhagen, Nederland, St. Maarten, Malta, Barcelona-Napoli/Rome
TRV 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 mei 2026 @ 20:25:11 #20
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220746456
9h ja, de batterijen zijn trouwens voor in mijn gps.

En ik heb trouwens ook nog een ebook van Kobo bij.

[ Bericht 37% gewijzigd door qltel op 08-05-2026 20:48:47 ]
pi_220748161
Veel plezier!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 9 mei 2026 @ 16:29:33 #22
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_220751053
Mooie foto's! Wat is dat toch een prachtige omgeving O+

Jammer dat we dit niet meer samen kunnen doen. Dus geniet jij maar voor twee! *;
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 9 mei 2026 @ 18:11:48 #23
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220751723
Ik geniet zeker voor 2.. Vandaag was een voortzetting van de mooie landschappen. Zo loop je over een berg over een smal pad en dan sta je ineens bij een groene weide. Overal stroomt ook water, logisch ook want overal zijn bronnetjes.

Vandaag 23 km gelopen. 15 van de wandeling en kennelijk nog 8 in de omgeving.

En aan het einde had ik nog het Karlstal. Dat is een smalle kloof met houten bruggetjes, mosrijke rotsen en het kabbelende water van de Moosalb. Het pad slingert dicht langs de beek en voelt bijna sprookjesachtig aan. Een kort stuk, maar indrukwekkend mooi.

Dit was vanmorgen bij de start.



En na de start







Een wrakkig maar wel stevige brug



En het Karlstal.



En kennelijk hebben die bronnen nog steeds nut.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 9 mei 2026 @ 18:15:35 #24
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220751735
In werkelijkheid is het trouwens nog veel mooier maar vat dat maar eens in foto's.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 9 mei 2026 @ 20:09:31 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_220752538
Het Karlstal herinner ik me nog wel. Dat is inderdaad heel erg mooi :Y
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')