abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220735384
Misschien niet helemaal de juiste plek voor dit topic, dus verplaats hem gerust als het nodig is ;)

Misschien een hele stomme vraag, maar ik ben op zoek naar een fiets voor woon-/werkverkeer (+/- 10km enkele weg). Ik zoek eigenlijk een soort model tussen een gewone fiets en een racefiets, hij mag iets meer naar de racefiets neigen maar ik wil het liefst een wat meer comfortabel zadel.

Nou ben ik een beetje op internet aan het kijken, maar hoe heet het model fiets wat ik zoek eigenlijk? Het is niet echt een racefiets, niet echt een mountainbike maar ook zeker geen 'gewone' herenfiets.
pi_220735396
Bij fietsverhuurders heet dit vaak een "hybride". Frame lijkend op stadsfiets maar met recht stuur en 24 versnellingen oid.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:52:26 #3
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220735473
Of: een toerfiets.
pi_220735479
Het gaat dan vaak vooral om de zithouding, bij een stadsfiets zit je erg rechtop, op een racefiets zit je helemaal voorovergebogen voor de luchtweerstand, een hybride fiets zit daar tussenin, wel sportiever maar nog steeds comfortabel. Ook toerfietsen of touring bikes vallen oha onder hybride.

De houding bepaalt ook je zadel, en dan vooral de breedte, een stadsfiets heeft een breder zadel (meer steun) nodig maar op een racefiets is dat weer heel oncomfortabel, die hebben supersmalle zadels.

Als je echt een goede keus wil zou ik naar een goede fietswinkel gaan voor een fietsmeting. Dan krijg je ook advies voor een frame, zadel en ook stuur geschikt voor je lengte en zithouding.
pi_220738453
Je zou ook langs de dichtst bijzijnde mantel superstore kunnen kijken.Daar
staat van alles en nog wat en kun je meteen een proefritje meemaken.
  Vis een optie? donderdag 7 mei 2026 @ 20:08:06 #7
70532 loveli
N
pi_220738640
Gaat het om functie of uiterlijk?

Deze is mooi/retro, uitbreidbaar met voor of achterdrager.
Bekijk deze YouTube-video
crap in = crap out
pi_220741507
Thanks voor alle reacties! Ik denk (na wat zoeken) dat ik uiteindelijk toch bij een racefiets uitkomt die ik wat wil tweaken qua zadel/pedalen.

Nou zie ik bijv. deze 2 fietsen:
https://www.decathlon.nl/(...)m_source=chatgpt.com
https://www.promo-velo.co(...)-shimano-claris-2024

Fietsen van respectievelijk 419 en 330 euro. Is dit nou echt een gevalletje goedkoop is duurkoop? Ik verwacht eigenlijk niet bijzonder veel van de fietsen, fiets er ongeveer 16km per dag mee (en dat 3 dagen per week). Zijn dit dan goede opties?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:40:45 #9
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220741564
Voor dat geld zou ik toch eerder op marktplaats gaan kijken. Een goede tweedehands lijkt me beter dan zoiets.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:47:27 #10
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220741630
Decathlon heeft best prima fietsen hoor voor een lage prijs.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220741635
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:40 schreef PzKpfw het volgende:
Voor dat geld zou ik toch eerder op marktplaats gaan kijken. Een goede tweedehands lijkt me beter dan zoiets.
quote:
16s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:47 schreef FlippingCoin het volgende:
Decathlon heeft best prima fietsen hoor voor een lage prijs.
Het zal in het materiaal zitten denk ik toch? Maar kan je voor iets meer dan 300 euro dan echt fout gaan? Stel dat die fiets 3 jaar mee gaat?

Op marktplaats vind ik voor hetzelfde geld bijv. dit:
https://www.marktplaats.n(...)ed-onderhouden?_gl=1*r43tdc*_ga*OTc1NDUwNDA2LjE3NzgxNDQ0NDc.*_ga_YECTZ2BX2K*czE3NzgyMjIyNzUkbzUkZzEkdDE3NzgyMjIzMDQkajMxJGwwJGg5OTY1MTAzNzQ.*_fplc*R0V4S29HaFBKcXA1M3U1T0RIckRNNGZZS29HZWpNb3VKMlRrUlg5WG1wYXRnbFU3SSUyRmxCZ1BaUE5BYW5GaEtJT0pQcXozS1VxdVdPYzdWYyUyQmtmUkZ6TXAlMkZsUXg4OURlZVFDRkdTdEUwZmxFM0lHeDd0N01kSk8zRWt3NCUyQnclM0QlM0Q.

Is dat dan aantoonbaar beter? Ondanks dat het 2dehands is?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:52:59 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220741658
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:49 schreef Solispolar het volgende:

[..]
[..]
Het zal in het materiaal zitten denk ik toch? Maar kan je voor iets meer dan 300 euro dan echt fout gaan? Stel dat die fiets 3 jaar mee gaat?

Op marktplaats vind ik voor hetzelfde geld bijv. dit:
https://www.marktplaats.n(...)ed-onderhouden?_gl=1*r43tdc*_ga*OTc1NDUwNDA2LjE3NzgxNDQ0NDc.*_ga_YECTZ2BX2K*czE3NzgyMjIyNzUkbzUkZzEkdDE3NzgyMjIzMDQkajMxJGwwJGg5OTY1MTAzNzQ.*_fplc*R0V4S29HaFBKcXA1M3U1T0RIckRNNGZZS29HZWpNb3VKMlRrUlg5WG1wYXRnbFU3SSUyRmxCZ1BaUE5BYW5GaEtJT0pQcXozS1VxdVdPYzdWYyUyQmtmUkZ6TXAlMkZsUXg4OURlZVFDRkdTdEUwZmxFM0lHeDd0N01kSk8zRWt3NCUyQnclM0QlM0Q.

Is dat dan aantoonbaar beter? Ondanks dat het 2dehands is?
Met 2ehands kan je zeker beter uit zijn, maar het is wel handig als je er dan wat verstand van hebt of iemand kan helpen, die ook mee kan bij het ophalen.

Zelf heb ik nu een aantal jaar een decathlon fiets, ik denk nu 5 jaar, fietst nog prima. Maar ik ben niet iemand die wekelijks vele kilometers fietst.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220741758
quote:
16s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 08:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Met 2ehands kan je zeker beter uit zijn, maar het is wel handig als je er dan wat verstand van hebt of iemand kan helpen, die ook mee kan bij het ophalen.

Zelf heb ik nu een aantal jaar een decathlon fiets, ik denk nu 5 jaar, fietst nog prima. Maar ik ben niet iemand die wekelijks vele kilometers fietst.
Ik denk dat we daarin aardig hetzelfde zijn.. dus al die elite-kwaliteit systemen op een fiets hoeven van mij niet per sé. Echter een fiets die je onder de kont weg roest is weer wat anders :P
  vrijdag 8 mei 2026 @ 09:12:48 #14
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220741763
Ik zou een fatbike kopen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220741782
Wil je geen bagagedrager? Of neem je nooit iets mee naar je werk? Een rugtas op de fiets is niet altijd comfortabel.

Ik zou ook spatborden willen hebben. Als de weg nat is wordt anders je reet ook nat.

Ik zou persoonlijk wat meer uitgeven aan een fiets die je dagelijks nodig hebt, of anders voor hetzelfde geld een tweedehands zoeken.
pi_220757919
Als het toch licht sportief mag zijn kun je ook voor een step gaan, bijvoorbeeld een Mibo GS of een Kostka tour max. Die kun je voor praktisch gebruiksgemak nog steeds uitrusten met spatborden en een bagagedrager op de voorvork. Het meest comfortabele zadel is geen zadel. :)
Miata is always the answer
pi_220758071
Racefiets of hybride is al best een verschil. Voor woon werkverkeer lijkt hybride me fijner. Bij racefiets moet je kleding ook aanpassen en heb je vaak klikpedalen (niet verplicht natuurlijk). Ga je alleen met heel mooi weer naar werk? Want een racefiets heeft ook geen (goede) spatborden en je kan weinig meenemen, zoals al gemeld.
Een lichtere kwaliteitsfiets is natuurlijk wat duurder, dan een vaak wat zwaarder budgetmodel.
budgetoptie?
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  zondag 10 mei 2026 @ 16:17:36 #18
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_220758084
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:35 schreef Solispolar het volgende:
fiets voor woon-/werkverkeer (+/- 10km enkele weg).
Ik heb zoiets, bevalt prima .......

https://www.gazelle.nl/fietsen/trekkingfietsen?ebike=Nee
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_220769943
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 09:14 schreef Farenji het volgende:
Wil je geen bagagedrager? Of neem je nooit iets mee naar je werk? Een rugtas op de fiets is niet altijd comfortabel.

Ik zou ook spatborden willen hebben. Als de weg nat is wordt anders je reet ook nat.

Ik zou persoonlijk wat meer uitgeven aan een fiets die je dagelijks nodig hebt, of anders voor hetzelfde geld een tweedehands zoeken.
En onderschat niet het extra gezeik met onderhoud doordat alles vies wordt en sneller slijt zonder spatborden en kettingkast etc. De eerste zomer zal prima gaan, maar na de eerste winter sta je de fiets te vervloeken, als ergens halverwege de ketting er af ligt, en je dan ontzettend smerige handen krijgt om hem er weer op te leggen, en je broek dan ineens donkergrijze strepen heeft van de velgremmen die je velgen wegvreten...
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220770260
Zoiets?
https://www.12gobiking.nl/sensa-cintura-ltd-alfine-8

Koop wel een goede fiets als je er dagelijks 2x10km mee gaat fietsen. Niet die Decathlon rommel.

Heeft je werkgever geen fietsenplan o.i.d.?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')