abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220737068
Wekelijks ziek?
Heeft die persoon iets chronisch dan?

Zo niet,
Elke week met andere klachten thuis zitten...
Ik noem dat bullshit..
:')
pi_220737125
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220737210
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.
ik heb het gewoon over een normaal, gemiddeld bedrijf in NL.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220737296
Het is helemaal niet aan jou. Jij hebt daar niets mee te maken. Is iets voor je leidinggevende en de bedrijfsarts.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 7 mei 2026 @ 17:22:36 #30
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220737326
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
Kun je wel laten doen. Als diegene er dan achterkomt ga je diegene gewoon gaslighten, gooi je het op zijn of haar paranoia en roep je heel hard dat diegene het dan maar moet bewaizen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220738167
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Haha dat is wel de meest slechte tip die je iemand kan geven. Zou mn god niet weten waarom ik op die manier de boel zou bedonderen
  donderdag 7 mei 2026 @ 23:26:17 #32
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220740470
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:17 schreef Discombobulate het volgende:
Het is helemaal niet aan jou. Jij hebt daar niets mee te maken. Is iets voor je leidinggevende en de bedrijfsarts.
Blijkbaar wordt daar weinig mee gedaan tot grote frustratie van collega's. En dat kan hoog oplopen.
Slap beleid, wat al blijkt uit je ziek kunnen melden via WhatsApp :')
Veels te laagdrempelig.

Elke week een of 2 dagen ziek zijn bestaat niet. Das bewust de boel besodemieteren.

Als dit nog lang zo door ettert zonder dat er iets aan gedaan wordt dan gewoon wegpesten.
pi_220740513
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220741263
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Je kan inderdaad al de verzekering inschakelen bij zo veel verzuim, maar dat doet lang niet iedere werkgever (het geeft ook administratieve rompslomp). Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.

Maar op zich is dat voor TS allemaal irrelevant. Waarom de collega ziek is en of dat legitiem is ook. Het enige wat TS moet doen: ga naar de leidinggevende over dat verhaal wat betreft overwerken. Dat is jouw deel van het verhaal. Dat er van je wordt gevraagd om bij ziekte eens een keer extra te werken kan, maar als het structureel is moet de werkgever gewoon voor meer personeel zorgen. Het kan niet dat jij of je collega's zeer regelmatig moeten overwerken vanwege de ziekte van een ander. Jij hebt niet voor niets een bepaald contract met een bepaald aantal uren, dat is het uren dat jij wenst te werken en je moet er vanuit kunnen gaan dat jouw werk binnen die uren te halen is.
dit dus.
bij manager aangeven dat bij jou de maat vol is. een collega die consequent wekelijks ziek is waardoor er een te hoge workload bij jou terecht komt is het probleem van de manager, niet van jou. geef het netjes aan. en je kunt ook aangeven dat je weer overuren gaat werken als je de huidige set uitbetaald of opgemaakt hebt met TvT.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:33 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.
in line met de posthistorie van de betreffende user dus vooral niet te serieus nemen.

verder @TS je kunt niet veel meer doen dan het bij jezelf houden. het gaat jou verder niets aan waarom en of de betreffende persoon echt ziek is. vermoedens heb je niets aan. als je jongere collega's er voor kiezen om zichzelf een ongeluk te werken dan is dat aan hen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:50:24 #35
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220741644
Het lijken mij twee losse problemen, de ziekte van een collega heb je niets mee te maken, maar overuren die en niet betaald worden en niet opgenomen kunnen worden moet je simpelweg niet maken. Dan is het werk maar niet af.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220743534
Frequent ziekteverzuim mag wel degelijk leiden tot ontslag, dit kan worden voorgelegd aan een kantonrechter. Ik ken het dossier verder niet dus geen idee hoe groot de kans van slagen is, maar elke week ziek is zeker frequent en ik vind de reactie van HR dat ze daar niets mee kunnen doen slappe hap. Zieke medewerkers kosten veel geld en het legt een druk op de rest van het personeel, dat het elke week een dagje is maakt dat echt niet minder (hooguit juist nog meer frustrerend voor collega's). Dus zoals gezegd is: jouw werkgever moet de arbodienst inschakelen en hier een bedrijfsarts op zetten om dossier op te bouwen. Dat hoeft echt niet alleen tijdens ziekte, een frequent verzuimgesprek is heel logisch in zo'n geval. Dan kan ook getoetst worden of het gaat om bijvoorbeeld een aandoening die leidt tot frequent verzuim (wat het verhaal een stuk genuanceerder zou maken en ook niet snel tot ontslag zal leiden, tenzij de bedrijfsbelangen echt veel zwaarder wegen), of dat de drempel om zich ziek te melden bij deze medewerker gewoon absurd laag ligt.

Maar zoals ook gezegd: dat is niet aan jou om in gang te zetten, dat moet jouw werkgever oppakken. Hopelijk nemen ze het snel wat serieuzer.
pi_220744624
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:33 schreef Schanu het volgende:
Frequent ziekteverzuim mag wel degelijk leiden tot ontslag, dit kan worden voorgelegd aan een kantonrechter. Ik ken het dossier verder niet dus geen idee hoe groot de kans van slagen is, maar elke week ziek is zeker frequent en ik vind de reactie van HR dat ze daar niets mee kunnen doen slappe hap. Zieke medewerkers kosten veel geld en het legt een druk op de rest van het personeel, dat het elke week een dagje is maakt dat echt niet minder (hooguit juist nog meer frustrerend voor collega's). Dus zoals gezegd is: jouw werkgever moet de arbodienst inschakelen en hier een bedrijfsarts op zetten om dossier op te bouwen. Dat hoeft echt niet alleen tijdens ziekte, een frequent verzuimgesprek is heel logisch in zo'n geval. Dan kan ook getoetst worden of het gaat om bijvoorbeeld een aandoening die leidt tot frequent verzuim (wat het verhaal een stuk genuanceerder zou maken en ook niet snel tot ontslag zal leiden, tenzij de bedrijfsbelangen echt veel zwaarder wegen), of dat de drempel om zich ziek te melden bij deze medewerker gewoon absurd laag ligt.

Maar zoals ook gezegd: dat is niet aan jou om in gang te zetten, dat moet jouw werkgever oppakken. Hopelijk nemen ze het snel wat serieuzer.
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Spellchecker vrijdag 8 mei 2026 @ 15:39:35 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220744631
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.

Volgens mij meldt de collega van TS zich gewoon "ziek".

[ Bericht 0% gewijzigd door maily op 08-05-2026 15:46:33 ]
pi_220744650
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:

[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.

Volgens mij medt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Ja daarom vraag ik me af of er uberhaupt wel Arbo arts in spel is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220745402
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220745511
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.
Ja dit komt ook best voor, maar ik vind elke week wel een stuk frequenter dan elke maand
pi_220745793
Zolang andere collega's het werk van de zieke collega blijven oppakken zal de werkgever het ziekzijn ook minder snel als een probleem voelen. Het werk loopt immers gewoon door tegen dezelfde kosten?

De oplossing is dus om NIET het probleem van de werkgever te gaan oplossen. Aangeven dat je niet gaat overwerken, dat dus ook niet doen, en je daar niet schuldig over voelen. Je verder niet bemoeien met de zaak. Het is niet jouw probleem. En met deze aanpak wordt het vanzelf WEL het probleem van de werkgever. Daar hoort het ook, want die is ook in de positie om eventuele andere instanties in te schakelen indien er bedenkingen zijn w.b. de zieke collega. Dat is dan verder tussen de werkgever en de betreffende collega.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 19:03:27 #43
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220745845
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.

Al deze losse dagen doen er niet toe, totdat de medewerker echt structureel voor x percentage thuis komt te zitten. Dan is de eerste ziektedag max vier weken daarvoor toen ie zich een dagje ziek meldde.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220745982
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 19:03 schreef laziness het volgende:

[..]
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.

Al deze losse dagen doen er niet toe, totdat de medewerker echt structureel voor x percentage thuis komt te zitten. Dan is de eerste ziektedag max vier weken daarvoor toen ie zich een dagje ziek meldde.
Ik dacht dat als er steeds minder dan 4 weken tussen zit, dat allemaal samen wordt gepakt als één ziekteperiode. Maar ik kan ook mis zitten.
pi_220746327
Ik vind dat roddelen over zieke collega's ook echt verschrikkelijk. Ik laat me nooit verlagen tot zoiets, ook nooit gedaan. Niet mijn probleem.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220747960
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:

[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.

Volgens mij meldt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Nou dat gaat bij ons dus gewoon via een appje. Wordt ook niet echt bijgehouden ofzo. Vooralsnog in ieder geval. Misschien dat dit nu wel anders is met deze aantallen.

Maar goed dat weet ik dus niet, want die keer dat ik ziek ben is bijna altijd in een vakantie of weekend.
pi_220747962
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:06 schreef freak1 het volgende:

[..]
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.
ik heb het gewoon over een normaal, gemiddeld bedrijf in NL.
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.
pi_220748151
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 05:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.
het een staat los van het ander.
verder herhaal ik;
https://ondernemersplein.(...)sarts-of-arbodienst/
het bedrijf is verplicht een arbo contract te hebben. dat is niet onderhandelbaar.

ook ik doe met mijn director wel eens een biertje wanneer we in hetzelfde land zijn maar dat maakt ons zeker geen start-up.

ongeacht van de huidige inrichting van het bedrijf, die arbo inrichting dient gewoon op orde te zijn.

het enige wat je hier kan doen, maar met dat advies lijk je zover niet zoveel te doen, is bij je manager aangeven dat de huidige situatie onhoudbaar is wat jou betreft mbt je overuren en dat je die helaas niet meer kan maken.
dat die collega structureel ziek is is niet iets wat jij gaat, kan en mag oplossen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220749807
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 08:32 schreef freak1 het volgende:

[..]

het enige wat je hier kan doen, maar met dat advies lijk je zover niet zoveel te doen, is bij je manager aangeven dat de huidige situatie onhoudbaar is wat jou betreft mbt je overuren en dat je die helaas niet meer kan maken.
dat die collega structureel ziek is is niet iets wat jij gaat, kan en mag oplossen.
Dat heb ik voor mij zelf al gedaan, verder heb ik dit topic gestart op mijn vrije dag dus maandag kan ik er weer wat mee doen.
pi_220749841
Een andere optie kan zijn om 1 iemand uit je team aan te wijzen en een subtiel 1 op 1 gesprek te voeren: Van joh, moet je luisteren, we weten dat je die ziekmeldingen natuurlijk niet verzint, maar zou het wellicht een optie zijn om wat meer rust te nemen in je prive tijd, je mag dan ook subtiel laten vallen dat zijn ziekte op het team drukt.
Op die moment maak je hem licht duidelijk dat zijn gedrag niet gepast is zonder dat hij in de verdediging hoeft te schieten, op die manier kan hij zelf op een "eervolle" manier laten blijken dat hij zijn gedrag gaat aanpassen.

Zelfs als hij zegt: Ja nee ik doe het rustig aan, dan zou je de route kunnen kiezen: Oh man geen probleem, we redden ons wel.

Overigens ben ik van mening dat dit soort zaken door je manager/baas gedaan zouden moeten worden, maar 1 en anders is wel afhankelijk van team dynamiek.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')