Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.
Kun je wel laten doen. Als diegene er dan achterkomt ga je diegene gewoon gaslighten, gooi je het op zijn of haar paranoia en roep je heel hard dat diegene het dan maar moet bewaizen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
Haha dat is wel de meest slechte tip die je iemand kan geven. Zou mn god niet weten waarom ik op die manier de boel zou bedonderenquote:Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Blijkbaar wordt daar weinig mee gedaan tot grote frustratie van collega's. En dat kan hoog oplopen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 17:17 schreef Discombobulate het volgende:
Het is helemaal niet aan jou. Jij hebt daar niets mee te maken. Is iets voor je leidinggevende en de bedrijfsarts.
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
dit dus.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Je kan inderdaad al de verzekering inschakelen bij zo veel verzuim, maar dat doet lang niet iedere werkgever (het geeft ook administratieve rompslomp). Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.
Maar op zich is dat voor TS allemaal irrelevant. Waarom de collega ziek is en of dat legitiem is ook. Het enige wat TS moet doen: ga naar de leidinggevende over dat verhaal wat betreft overwerken. Dat is jouw deel van het verhaal. Dat er van je wordt gevraagd om bij ziekte eens een keer extra te werken kan, maar als het structureel is moet de werkgever gewoon voor meer personeel zorgen. Het kan niet dat jij of je collega's zeer regelmatig moeten overwerken vanwege de ziekte van een ander. Jij hebt niet voor niets een bepaald contract met een bepaald aantal uren, dat is het uren dat jij wenst te werken en je moet er vanuit kunnen gaan dat jouw werk binnen die uren te halen is.
in line met de posthistorie van de betreffende user dus vooral niet te serieus nemen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:33 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:33 schreef Schanu het volgende:
Frequent ziekteverzuim mag wel degelijk leiden tot ontslag, dit kan worden voorgelegd aan een kantonrechter. Ik ken het dossier verder niet dus geen idee hoe groot de kans van slagen is, maar elke week ziek is zeker frequent en ik vind de reactie van HR dat ze daar niets mee kunnen doen slappe hap. Zieke medewerkers kosten veel geld en het legt een druk op de rest van het personeel, dat het elke week een dagje is maakt dat echt niet minder (hooguit juist nog meer frustrerend voor collega's). Dus zoals gezegd is: jouw werkgever moet de arbodienst inschakelen en hier een bedrijfsarts op zetten om dossier op te bouwen. Dat hoeft echt niet alleen tijdens ziekte, een frequent verzuimgesprek is heel logisch in zo'n geval. Dan kan ook getoetst worden of het gaat om bijvoorbeeld een aandoening die leidt tot frequent verzuim (wat het verhaal een stuk genuanceerder zou maken en ook niet snel tot ontslag zal leiden, tenzij de bedrijfsbelangen echt veel zwaarder wegen), of dat de drempel om zich ziek te melden bij deze medewerker gewoon absurd laag ligt.
Maar zoals ook gezegd: dat is niet aan jou om in gang te zetten, dat moet jouw werkgever oppakken. Hopelijk nemen ze het snel wat serieuzer.
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Ja daarom vraag ik me af of er uberhaupt wel Arbo arts in spel is.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:
[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.
Volgens mij medt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Ja dit komt ook best voor, maar ik vind elke week wel een stuk frequenter dan elke maandquote:Op vrijdag 8 mei 2026 17:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.
Ik dacht dat als er steeds minder dan 4 weken tussen zit, dat allemaal samen wordt gepakt als één ziekteperiode. Maar ik kan ook mis zitten.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 19:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.
Al deze losse dagen doen er niet toe, totdat de medewerker echt structureel voor x percentage thuis komt te zitten. Dan is de eerste ziektedag max vier weken daarvoor toen ie zich een dagje ziek meldde.
Nou dat gaat bij ons dus gewoon via een appje. Wordt ook niet echt bijgehouden ofzo. Vooralsnog in ieder geval. Misschien dat dit nu wel anders is met deze aantallen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:
[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.
Volgens mij meldt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.quote:Op donderdag 7 mei 2026 17:06 schreef freak1 het volgende:
[..]
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.
ik heb het gewoon over een normaal, gemiddeld bedrijf in NL.
het een staat los van het ander.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 05:01 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.
Dat heb ik voor mij zelf al gedaan, verder heb ik dit topic gestart op mijn vrije dag dus maandag kan ik er weer wat mee doen.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 08:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
het enige wat je hier kan doen, maar met dat advies lijk je zover niet zoveel te doen, is bij je manager aangeven dat de huidige situatie onhoudbaar is wat jou betreft mbt je overuren en dat je die helaas niet meer kan maken.
dat die collega structureel ziek is is niet iets wat jij gaat, kan en mag oplossen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |