Nja vraag mij af of dat zomaar mag, lijkt mij sterk namelijk.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:23 schreef maily het volgende:
Bedrijfsarts inschakelen?
Laten schaduwen?
Zijn/haar socials uitpluizen?
Iedere keer maar een dag.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:27 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nja vraag mij af of dat zomaar mag, lijkt mij sterk namelijk.
Bedrijfsarts zou kunnen, maar het is iedere keer maar een dag
Dat kan ookquote:Op donderdag 7 mei 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.
Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.
ik zou me niet met andermans zaken bemoeien. En inderdaad goed de eigen werk-/prive-balans bewaken. Als het werk hierdoor (structureel) niet af komt dan is dat toch echt het probleem van de werkgever.quote:
allereerst kan je manager hier prima op acteren. iemand die structureel 1 of meerdere dagen per maand ziek is wordt zsm bij de arbo dienst gerapporteerd. en anders wordt er wel een arbo dienst ingeschakeld. dit valt onder verzuim.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.
Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.
Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.
Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.
En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.
De maandag erna werd overigens alles ontkent.
Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.
Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?
Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
dit.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.
Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.
nope.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
Volstrekt eens. Maar ik neem toch aan dat TS ook wel ziet dat het niet aan hem/haar is om daarover knopen door te hakken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:43 schreef freak1 het volgende:
[..]
nope.
niet alleen is dat niet aan TS of de manager, dat is aan de werkgever in overleg met HR en de Arbo dan wel bedrijfsarts. maar dat is vele stations verder dan wat TS hier verteld.
Dit is de klacht en dit moet je met je leidinggevende gaan bespreken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.
Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.
Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.
Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.
En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.
De maandag erna werd overigens alles ontkent.
Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.
Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?
Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
akkoord. maar je liet het lijken alsof er dan maar even de bedrijfsrecherche ingeschakeld werd in dat soort zaken maar dat is echt heel wat stations verder dan waar TS momenteel staat volgens eigen zeggen, of waar het bedrijf staat.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volstrekt eens. Maar ik neem toch aan dat TS ook wel ziet dat het niet aan hem/haar is om daarover knopen door te hakken.
Misschien boeit de werkgever het niet. Dat mag. Dat is gewoon de vrijheid die je hebt.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:00 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder vermoed ik dat, zelfs al zou het de werkgever niets boeien, het de verzekeraar van de werkgever wel degelijk wat zal boeien...
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.quote:
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is de klacht en dit moet je met je leidinggevende gaan bespreken.
De zieke werknemer is verders niet jouw zorg.
gestructureerdquote:Op donderdag 7 mei 2026 13:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)
Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.
Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.
Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.
Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.
Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.
Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
Die verzekering geldt toch alleen bij langdurige ziekte, niet voor kortdurend verzuim? Ik denk dat de verzekeraar niet in beeld is. De werkgever betaalt thans het loon door en het werk van medewerker wordt verdeeld onder het andere personeel.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:
[..]
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.
dus die kosten voor die zieke werknemer de hele tijd worden via een verzekeraar weer grotendeels vergoed. je hoeft maar 1 grapjas in dienst te hebben die overspannen raakt en er een jaar uitligt en je loopt leeg.. maargoed.
die verzekeraar heeft ook ogen in haar hoofd. dus die zeggen, pietje is wel elke week ziek, wij zijn het wel zat de hele tijd te lappen, laat hem maar eens naar een arbo arts gaan., en een verzuimtraject opstarten. en evt. een reintegratie traject.
jij zegt, of het moet die werkgever niet boeien. en dat kan. maar het zal de verzekeraar wel degelijk boeien want het kost hen klauwen met geld.
dat ligt aan je eigen risico periode.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die verzekering geldt toch alleen bij langdurige ziekte, niet voor kortdurend verzuim? Ik denk dat de verzekeraar niet in beeld is. De werkgever betaalt thans het loon door en het werk van medewerker wordt verdeeld onder het andere personeel.
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.
Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.
Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.
Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.
En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.
De maandag erna werd overigens alles ontkent.
Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.
Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?
Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
Maak het probleem van je werkgever en je collega's niet jouw probleem. Natuurlijk is het mooi als je (met elkaar) iets oppakt als dat nodig is. Maar als het structureel is, is het toch echt aan de werkgever dat op te lossen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)
Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.
Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.
Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.
Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.
Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.
Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |