Try not to think of me
Ben de laatste tijd weer lekker in mijn keuken bezig en heb vandaag voor het eerst zelf zuurkool gemaakt. Nou ja, zuurkool gemaakt, het begin is er en de rest moet de kool zelf doen.
Ik had een flinke rode kool gekocht en wist eigenlijk niet direct wat ik er eigenlijk mee ging doen, want hij was best wel aan de maat. Had hem aanvankelijk gekocht om fijn te snijden en in te vriezen als toevoeging voor salades die ik in de zomer maak.
Maar via internet kwam ik erachter dat je kool, rode kool in dit geval
ook makkelijk zelf kunt fermenteren en je dan zuurkool krijgt. En laat ik nou net een fan zijn van zuurkoolschotel wat ik altijd in het groot maak. 3 kilo zuurkool bijvoorbeeld met 3 of 4 kilo aardappelen gok ik; doe ik altijd een beetje op het zicht.
Dus dat idee stond mij wel aan. Dus vandaag die kool eerst fijngesneden, en toen toch maar de mandoline gepakt en daarna toch weer de kleine stukjes gesneden ivm met de mandoline....
En toen 2.5% zout toegevoegd, flink kneden tot er sap uit komt, kruiden erbij, en dan luchtdicht opsluiten in een container waar ik uiteindelijk gewoon een glazen vaas voor heb gebruikt 😎
Dus nu staat het zuurstofvrij helemaal onder de pekel en kan het fermentatieproces beginnen
En als het goed is heb ik dan over 2? weken oid zuurkool waar ik een flinke zuurkoolschotel van kan maken
Tot zover mijn keukenavontuur van vandaag
Ik had een flinke rode kool gekocht en wist eigenlijk niet direct wat ik er eigenlijk mee ging doen, want hij was best wel aan de maat. Had hem aanvankelijk gekocht om fijn te snijden en in te vriezen als toevoeging voor salades die ik in de zomer maak.
Maar via internet kwam ik erachter dat je kool, rode kool in dit geval
Dus dat idee stond mij wel aan. Dus vandaag die kool eerst fijngesneden, en toen toch maar de mandoline gepakt en daarna toch weer de kleine stukjes gesneden ivm met de mandoline....
En toen 2.5% zout toegevoegd, flink kneden tot er sap uit komt, kruiden erbij, en dan luchtdicht opsluiten in een container waar ik uiteindelijk gewoon een glazen vaas voor heb gebruikt 😎
Dus nu staat het zuurstofvrij helemaal onder de pekel en kan het fermentatieproces beginnen
En als het goed is heb ik dan over 2? weken oid zuurkool waar ik een flinke zuurkoolschotel van kan maken
Tot zover mijn keukenavontuur van vandaag



Op 
Op 
Op 