abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:49:54 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731056
Ben de laatste tijd weer lekker in mijn keuken bezig en heb vandaag voor het eerst zelf zuurkool gemaakt. Nou ja, zuurkool gemaakt, het begin is er en de rest moet de kool zelf doen.

Ik had een flinke rode kool gekocht en wist eigenlijk niet direct wat ik er eigenlijk mee ging doen, want hij was best wel aan de maat. Had hem aanvankelijk gekocht om fijn te snijden en in te vriezen als toevoeging voor salades die ik in de zomer maak.

Maar via internet kwam ik erachter dat je kool, rode kool in dit geval :) ook makkelijk zelf kunt fermenteren en je dan zuurkool krijgt. En laat ik nou net een fan zijn van zuurkoolschotel wat ik altijd in het groot maak. 3 kilo zuurkool bijvoorbeeld met 3 of 4 kilo aardappelen gok ik; doe ik altijd een beetje op het zicht.

Dus dat idee stond mij wel aan. Dus vandaag die kool eerst fijngesneden, en toen toch maar de mandoline gepakt en daarna toch weer de kleine stukjes gesneden ivm met de mandoline.... :X

En toen 2.5% zout toegevoegd, flink kneden tot er sap uit komt, kruiden erbij, en dan luchtdicht opsluiten in een container waar ik uiteindelijk gewoon een glazen vaas voor heb gebruikt 😎

Dus nu staat het zuurstofvrij helemaal onder de pekel en kan het fermentatieproces beginnen :)

En als het goed is heb ik dan over 2? weken oid zuurkool waar ik een flinke zuurkoolschotel van kan maken :s)

Tot zover mijn keukenavontuur van vandaag :Y)
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:54:40 #2
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220731093
Lekker :9

Ik heb net nog zuurkoolstamppot van mijn zelfgemaakte zuurkool gegeten.
Spoilers!
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:55:05 #3
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731097
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Lekker :9

Ik heb net nog zuurkoolstamppot van mijn zelfgemaakte zuurkool gegeten.
Ah, wat leuk :D
pi_220731104
Oh wat grappig, ik wist niet dat je van rode kool zuurkool kan maken. Eet smakelijk alvast!
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:58:03 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731117
Was wel gelijk enthousiast over dit proces, dus gelijk even internet op om te kijken wat er allemaal te koop is op het gebied van fermenteren en vooral fermentatievaten 😎

En toen bleek ineens dat die aardenwerken potten die ze daarvoor gebruiken, waar ook direct een waterslot in zit, gewoon 60 euro kosten :o En dat vragen ze tweedehands dus ook op marktplaats.

En die ga ik dan dus weer niet doen, dus knutsel ik nog even verder met mijn eigen DIY oplossingen, want ik heb ook nog ergens 2 of 3 watersloten liggen, die bedoeld zijn voor wijn maken, maar hier natuurlijk net zo goed van pas komen :)
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:00:23 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731143
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh wat grappig, ik wist niet dat je van rode kool zuurkool kan maken. Eet smakelijk alvast!
Sterker nog, je kunt alle soorten kool gebruiken. Maar die rode kool zuurkool is meestal wat duurder, en misschien ook smakelijker denk ik? Geen idee, want ik neem altijd de goedkoopste :@

En het leuke is met name dat je die kool vooraf dus net zo kunt kruiden zoals jou dat lekker lijkt. Bij wijze van spreken doe je er zelfs een kaneelstokje in, wat ook kan.

En als ie klaar is mik je hem meteen in de pan en stoof je hem en hoef je hem ook niet meer bij te kruiden, want daar heb je bij het begin al rekening mee gehouden :s)
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:03:16 #7
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220731166
Een pot met waterslot werkt absoluut prima. Ik heb een zuurkoolpot van iemand gekregen en die is geweldig. Ik heb ook al een tijd een marktplaatszoekopdracht uitstaan maar het levert niets op.

Maar wat ook heel goed werkt is vacumeren. Product in een zak, max 1/3 vol. Wat lucht er uit trekken en dubbel sealen. De zak zal bol gaan staan en er verschijnen bubbels. Als de spanning op de zak te groot is, een klein gaatje maken, lucht er uit en nogmaals sealen. Idiotproof, supermakkelijk en het minst kans op schimmel.
Spoilers!
pi_220731180
Lekker ik heb een ouderwetse zuurkoolpot, alleen bij de eerste keer heb ik er toch schimmel on gekregen.

Geen idee of de pot niet goed schoon was of dat het toch wat anders was.

Nu helaas iets ontmoedigd geraakt voor een nieuwe poging
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:12:29 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731259
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een pot met waterslot werkt absoluut prima. Ik heb een zuurkoolpot van iemand gekregen en die is geweldig. Ik heb ook al een tijd een marktplaatszoekopdracht uitstaan maar het levert niets op.

Maar wat ook heel goed werkt is vacumeren. Product in een zak, max 1/3 vol. Wat lucht er uit trekken en dubbel sealen. De zak zal bol gaan staan en er verschijnen bubbels. Als de spanning op de zak te groot is, een klein gaatje maken, lucht er uit en nogmaals sealen. Idiotproof, het super :( makkelijk en het minst kans op schimmel.
Ik snap wat je bedoelt, en ik zou zelf het risico niet durven nemen, vanwege die CO2 produktie.

Ik heb het zelf opgelost door eerst boven op die zuurkool wat huishoudfolie te leggen, want de zuurkool moet altijd onder de vloeistof staan om risico op schimmel te voorkomen. Folie erover maakt dat heel eenvoudig dus. Vervolgens een 1 kilo schijf van mijn dumbells erop in een plastic zakje zodat het foli op de zuurkool blijft drukken. Toen bleef er nog een ruimte van circa 4 cm over tot aan de rand van de vaas en die heb ik opgevuld met een plastic zakje wat ik helemaal gevuld heb met kikkererwten + zakje natuurlijk goed dichtgeknoopt.

De zuurkool kan dan absoluut geen kant meer op.

En de huishoudfolie loopt uiteindelijk over de rand van de vaas heen die ik weer afgesloten heb met twee schijven van 2.5 kilo vanmijn dumbells om zuurstoftoegang in het fermentatiegedeelte te voorkomen.

En aangezien de binnendiameter van de vaas circa 120 mm is, moet de CO2 dus 43 milibar produceren om via de rand van de vaas en het folie te kunnen ontsnappen 😎
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:15:38 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731279
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:04 schreef 111210 het volgende:
Lekker ik heb een ouderwetse zuurkoolpot, alleen bij de eerste keer heb ik er toch schimmel on gekregen.

Geen idee of de pot niet goed schoon was of dat het toch wat anders was.

Nu helaas iets ontmoedigd geraakt voor een nieuwe poging
Wat jammer! Het probleem bij die aardenwerkenpotten lijkt mij dat je niet kunt zien wat er in dat vat gebeurt. Daar heb ik met mijn glazen vaas nu geen last van.

Maar schimmel ontstaat dus als de kool boven de pekelvloeistof uitkomt. De pekelvloeistof zelf kan niet gaan schimmelen; want dat is een zoute vloeistof en daar houden schimmels niet van ~O> })

Daarom zitten er bij die originele zuurkoolpotten van die halve maan gewichten bij, die wel door de opening gaan, maar als ze beide plat liggen toch een cirkel vormen en die zuurkool onder de pekel houden.

Ongelofelijk wat ik allemaal in 1 middag weer aan nieuwe info heb opgedaan :s)

#kookgek
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:25:03 #11
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731369
Zo doe je dat dus:

#heelSimpel

Bekijk deze YouTube-video
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:29:54 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220731403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik snap wat je bedoelt, en ik zou zelf het risico niet durven nemen, vanwege die CO2 produktie.

Nou, dat gaat zo hard niet hoor. Op kamertemperatuur duurt het een week of 2 voor een zak bol staat dus je hebt er ruim de tijd voor om het allemaal in de gaten te houden. En de meeste zakken gaan helemaal niet zo bol staan ook.

Inventieve manier van jou zeg. Een voorraadpot met beugelsluiting werkt trouwens ook. Daarbij even voorzichtig de zuurstof laten ontsnappen de eerste weken.
Spoilers!
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:35:17 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731511
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nou, dat gaat zo hard niet hoor. Op kamertemperatuur duurt het een week of 2 voor een zak bol staat dus je hebt er ruim de tijd voor om het allemaal in de gaten te houden. En de meeste zakken gaan helemaal niet zo bol staan ook.

Inventieve manier van jou zeg. Een voorraadpot met beugelsluiting werkt trouwens ook. Daarbij even voorzichtig de zuurstof laten ontsnappen de eerste weken.
Ah, dankjewel voor je compliment ^O^

En het waterslot of de luchtafdichting is bedoeld om de zuurstof van buiten buiten te houden en de CO2 (geen zuurstof dus) van de fermentatie naar buiten toe te kunnen laten ontsnappen.

Maar goed dat je het zegt dat er niet zoveel gas ontsnapt, want dat had ik niet verwacht. Ben zelf bekend met wijn maken, wat ik vroeger wel eens gedaan heb, en daar kwam toch wel een behoorlijke hoeveelheid CO2 vrij, en dan kan je echt wel een akelige en vooral heel rommelige explosie krijgen als je dat verkeert aanpakt.

Maar ik zie nu al kleine belletjes in de vaas ontstaan :) Leuk :D
pi_220731557
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:15 schreef Tengano het volgende:

[..]
Wat jammer! Het probleem bij die aardenwerkenpotten lijkt mij dat je niet kunt zien wat er in dat vat gebeurt. Daar heb ik met mijn glazen vaas nu geen last van.

Maar schimmel ontstaat dus als de kool boven de pekelvloeistof uitkomt. De pekelvloeistof zelf kan niet gaan schimmelen; want dat is een zoute vloeistof en daar houden schimmels niet van ~O> })

Daarom zitten er bij die originele zuurkoolpotten van die halve maan gewichten bij, die wel door de opening gaan, maar als ze beide plat liggen toch een cirkel vormen en die zuurkool onder de pekel houden.

Ongelofelijk wat ik allemaal in 1 middag weer aan nieuwe info heb opgedaan :s)

#kookgek
Misschien binnenkort weer eens proberen. Die 2 stenen zitten er idd ook bij. Weet niet meer of er idd wat boven de pekel uit kwam waardoor het is gaan schimmelen. Zou zomaar kunnen
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:53:43 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731706
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:39 schreef 111210 het volgende:
Misschien binnenkort weer eens proberen. Die 2 stenen zitten er idd ook bij. Weet niet meer of er idd wat boven de pekel uit kwam waardoor het is gaan schimmelen. Zou zomaar kunnen
Met de pekel bedoel ik de pekelvloeistof. Die is gemaakt van het sap wat vrijkomt van de kool als je het butst en knijpt samen met de 2,5% zout die je toevoegt.

En er mag dus geen kool BOVEN! die pekelvloeistof uitkomen, want dan heb je grote kans op schimmel. Vandaag dus jou gewichten die die kool juist ONDER die pekelvloeistof duwen.

En zeker een keer proberen zo ik zeggen, want het is eigenlijk een hartstikke leuk karweitje ^O^
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:00:33 #16
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220731775
Overigens voor andere geinteresseerden die dit ook een keer willen proberen nog even dit.

Toen ik in de supermarkt stond met die kool wist ik nog niet dat ik er zuurkool van ging maken en hoe dat moet, dat heb ik vandaag pas besloten. Dus ik moest op zoek naar iets waar ik dat in kon maken en wat ik toch luchtdicht af kon sluiten en het tegelijkertijd kon laten ademen.

Plus het moest groot genoeg zijn voor die kool, dus dat was wel even puzzelen. En zo kwam ik uiteindelijk op een glazen vaas uit die ik eigenlijk nooit gebruik.

Maar mijn tip is dus deze. Zoek eerst een soort container waar je het in zou kunnen doen en meet die op waarbij je wat ruimte van boven vrij laat. Stel voor dat je dan een container hebt waarvan je weet dat je daar 1, 2 of 2,5 liter in kunt doen, dan kun je naar de supermarkt en precies 1, 2 of 2,5 kilo kool halen en weet je dat dat precies gaat passen.

Overigens heb ik echt alles van die kool gebruikt, op het kontje na waar ik een dun schijfje van af heb gesneden. En het hart van de kool heb ik in kleine blokjes gesneden, en die zitten er ook in.
pi_220732061
Zuurkool van rode kool is lekker, minder zuur en smaakvoller dan bijv witte kool. Ik laat het wel altijd lang fermenteren, tot wel een maand. En daarna de koelkast in. Ik eet het meestal rauw, bijv tussen een broodje met worst, of door de salade.

Ik doe om de kool onder water te houden meestal bovenin een stevig plastic zakje en in dat zakje zet ik dan als gewicht een gevulde pot of blik dat precies in de opening van de fermentatiepot past. Je kan ook zout water in het zakje doen. Ik wil al langer "echte" fermentatiegewichten kopen maar die moeten ook precies de juiste maat hebben, en zo gaat het ook prima.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:38:47 #18
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220732093
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:34 schreef Farenji het volgende:
Zuurkool van rode kool is lekker, minder zuur en smaakvoller dan bijv witte kool. Ik laat het wel altijd lang fermenteren, tot wel een maand. En daarna de koelkast in. Ik eet het meestal rauw, bijv tussen een broodje met worst, of door de salade.

Ik doe om de kool onder water te houden meestal bovenin een stevig plastic zakje en in dat zakje zet ik dan als gewicht een gevulde pot of blik dat precies in de opening van de fermentatiepot past. Je kan ook zout water in het zakje doen. Ik wil al langer "echte" fermentatiegewichten kopen maar die moeten ook precies de juiste maat hebben, en zo gaat het ook prima.
Ah goeie tips weer! Dankjewel ^O^

Ik had geen idee, maar moet blijkbaar dus nog een maandje geduld hebben :)
pi_220732310
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ah goeie tips weer! Dankjewel ^O^

Ik had geen idee, maar moet blijkbaar dus nog een maandje geduld hebben :)
Het is een kwestie van smaak, je kan het ook eerder eten maar ik zou sowieso wachten tot het bubbelen is gestopt, dat duurt een of twee weken. En daarna gewoon af en toe proeven.
  woensdag 6 mei 2026 @ 23:14:56 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220732337
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 23:06 schreef Farenji het volgende:
Het is een kwestie van smaak, je kan het ook eerder eten maar ik zou sowieso wachten tot het bubbelen is gestopt, dat duurt een of twee weken. En daarna gewoon af en toe proeven.
Spannend! :D
pi_220732415
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2026 23:14 schreef Tengano het volgende:

[..]
Spannend! :D
Ja fermenteren is echt heel leuk. En je kan zowat alle stevige groente fermenteren. Ui, bloemkool, wortel, spruitjes, zelfs bietjes (al kan dat soms wat alcoholisch worden).
  woensdag 6 mei 2026 @ 23:54:35 #22
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220732423
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 23:49 schreef Farenji het volgende:
Ja fermenteren is echt heel leuk. En je kan zowat alle stevige groente fermenteren. Ui, bloemkool, wortel, spruitjes, zelfs bietjes (al kan dat soms wat alcoholisch worden).
Ja, ik vind dit echt geweldig. Had ook al eens yoghurt gemaakt en dat is ook heel simpel. Maar ook dit is eigenlijk totaal niet ingewikkeld en je krijgt er toch hele goeie en praktische resultaten mee. En dit is gewoon veel leuker dan kant en klare zuurkool in de winkel kopen en het is nog goedkoper ook :D

Ben trouwens wel heel benieuwd hoe deze rode zuurkool dan gaat smaken, want die heb ik eigenlijk nog nooit gegeten en geproefd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')