abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220729506
Ik woon na het overlijden van mijn moeder weer in mijn ouderlijk huis. Zij liet het houtwerk van het huis buiten onderhouden door een schilder en dan was ze daar een paar duizend euro per keer aan kwijt. Ik wil zoveel geld liever niet uitgeven (aangezien ik een hypotheek moet afsluiten om de erfbelasting te kunnen betalen). Ik ben fysiek gezond: zolang ikzelf kan schilderen, zal ik dat ook zelf doen.

Ik dacht: ik huur wel een steiger ofzo om buiten de bovenverdieping te kunnen bereiken. Ik kan natuurlijk ook een steiger aanschaffen, want er zijn nog meer klussen die aan het huis moeten gebeuren: het is wel fijn om thuis iets te hebben om op een veilige manier op het dak van het huis te kunnen komen.

Is hier iemand die ervaring heeft met het gebruiken van steigers? Zo ja, wat denk je bijvoorbeeld van zoiets?

https://www.rolsteiger.ne(...)-x-190-x-6-2-mtr-wh/

Heb jullie nog andere tips?
pi_220729635
Waarom huur je die bende niet gewoon. Of verwacht je weken of maanden nodig te hebben voor gepland onderhoud?

Veel bedrijven bouwen hem nog op ook voor je en breken hem af.
blablablabla
pi_220729788
Ik heb die gehuurd voor ¤75 per week, was wel zwart
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 6 mei 2026 @ 18:40:56 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220729903
Kan je de steiger ook kwijt als je em niet nodig hebt? Die krengen vreten wel ruimte namelijk.
Oh, en ik zou een brede van 1.35 nemen, staan stukken stabieler en je kan platforms trapgewijs in de steiger hangen wat veel fijner is als je met materiaal omhoog moet. Heb er zelf in van 0.75 en dat is toch best spannend op 6m hoogte ;) .

Oh, en als je de ruimte niet hebt. Gewoon huren.
pi_220729916
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:40 schreef bleiblei het volgende:
Kan je de steiger ook kwijt als je em niet nodig hebt? Die krengen vreten wel ruimte namelijk.
Oh, en ik zou een brede van 1.35 nemen, staan stukken stabieler en je kan platforms trapgewijs in de steiger hangen wat veel fijner is als je met materiaal omhoog moet. Heb er zelf in van 0.75 en dat is toch best spannend op 6m hoogte ;) .

Oh, en als je de ruimte niet hebt. Gewoon huren.
Ja en als je hem hebt staan gebruik je hem misschien eens in de 10 jaar om te schilderen? Verder dient het geen enkel nut.
blablablabla
  woensdag 6 mei 2026 @ 19:14:18 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220730133
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja en als je hem hebt staan gebruik je hem misschien eens in de 10 jaar om te schilderen? Verder dient het geen enkel nut.
Nouja, heb de mijne voor vanalles gebruikt. Maar niet voor schilderen ;) .
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 21:23:55 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220731353
Je moet wel een plaats hebben waar je de steiger op kunt slaan als je hem niet gebruikt, en anders is het al snel een sta in de weg. Hier hadden we genoeg plek in de garage en hebben we een jaar of drie geleden samen met mijn vader een steiger gekocht van Euroscaffold een basic versie van 90x190 met een werkhoogte van 6,2m daarmee kan ik precies tot aan de dakgoot reiken qua werkzaamheden.

Zeker niet de goedkoopste, maar we wouden wel iets waar je gewoon met een lekker gevoel stabiel op hoogte op kunt staan om te werken. Daarom is het ook een semi-profesionele steiger en hebben we daar niet op bezuinigd.

Inmiddels al meerdere keren gebruikt, van het oplossen van lekkages in dakgoten en schoonmaken van de goten, tot aan schilderwerk. En inmiddels binnenshuis ook al gebruikt voor werkzaamheden.

Kopen is vooral interesant als je veel klust en je geen tijdsdruk wilt tijdens je klus (huur loopt door en iedere keer weer ophalen/opbouwen of laten brengen kost tijd) of kijk of je hem delen kunt met anderen in je buurt oid.

Ik heb er geen spijt van in ieder geval ^O^
pi_220731586
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:59 schreef Elan het volgende:
Of verwacht je weken of maanden nodig te hebben voor gepland onderhoud?
Ik had wel verwacht dat huren nogal tijdsdruk levert en gedoe en dat het om die reden het overwegen waard is er één aan te schaffen.

Maar als ik de reacties lees, zou dat alleen een goede investering zijn als ik de steiger regelmatig nodig heb.

Ruimte heb ik in principe wel. Maar die ruimte zou ik liever voor andere dingen willen gebruiken.
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:04:20 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220731808
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:42 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Ik had wel verwacht dat huren nogal tijdsdruk levert en gedoe en dat het om die reden het overwegen waard is er één aan te schaffen.

Maar als ik de reacties lees, zou dat alleen een goede investering zijn als ik de steiger regelmatig nodig heb.

Ruimte heb ik in principe wel. Maar die ruimte zou ik liever voor andere dingen willen gebruiken.
Dan moet je geen steiger kopen, maar huren. Ruimte is echt een ding. Aan de andere kant, 6 weken huren is net zo duur als kopen. Ik heb zo ooit een bouwhek gehuurd voor een verbouwing tot ik na een half jaar erachter kwam dat ik voor de huurprijs, 5 bouwhekken had kunnen kopen :') . Dus heb dat kreng teruggebracht en voor 50 euro een bouwhek gekocht. Die nog in de achtertuin staat en tezijnertijd gewoon naar het oudijzer gaat.
pi_220734520
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan moet je geen steiger kopen, maar huren. Ruimte is echt een ding. Aan de andere kant, 6 weken huren is net zo duur als kopen. Ik heb zo ooit een bouwhek gehuurd voor een verbouwing tot ik na een half jaar erachter kwam dat ik voor de huurprijs, 5 bouwhekken had kunnen kopen :') . Dus heb dat kreng teruggebracht en voor 50 euro een bouwhek gekocht. Die nog in de achtertuin staat en tezijnertijd gewoon naar het oudijzer gaat.
Vandaar ook mijn overweging om er één aan te schaffen. Echter voor mij met mijn twee linkerhanden :') is het niet verstandig om mijn geld daaraan uit te geven en inderdaad een steiger neemt veel kostbare ruimte in.

Ik heb zojuist een artikel gevonden over alternatieve oplossingen :)

https://demargaretha.nl/b(...)eiger-tools-en-tips/
  Vis een optie? woensdag 13 mei 2026 @ 11:20:50 #11
70532 loveli
N
pi_220781053
Kopen op MP en als je klaar bent weer op MP zetten?
crap in = crap out
  Moderator woensdag 13 mei 2026 @ 16:31:27 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220783551
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 10:58 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Vandaar ook mijn overweging om er één aan te schaffen. Echter voor mij met mijn twee linkerhanden :') is het niet verstandig om mijn geld daaraan uit te geven en inderdaad een steiger neemt veel kostbare ruimte in.

Ik heb zojuist een artikel gevonden over alternatieve oplossingen :)

https://demargaretha.nl/b(...)eiger-tools-en-tips/
Een ladder is geen alternatief voor een steiger, en is zeker geen punt om langdurig op te gaan staan werken.
Dan is een steiger vele malen handiger en veiliger.

Een ladder is alleen voor inspectiewerk.
  zondag 17 mei 2026 @ 12:46:56 #13
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_220822872
Goh, wat interessant dit topic. Ik heb er nooit aan gedacht, maar ik ben nu ook wel benieuwd (zonder dit topic te willen kapen, sorry) hoe makkelijk je zo'n ding opzet als je hem huurt bij Bo-Rent bv. Ik heb ook een heel hoog huis en wil het dakbeschot eigenlijk ook (zelf) schilderen, heb het wel met een ladder geprobeerd, maar dat voelt echt te lijp op ruim 6 meter hoogte.

Dus: voor een beetje een hobby-schilder: is zo'n hoog dag met een steiger zelf te doen, of is het toch vakwerk? Ik heb ook geen zin om 2000 euro te betalen aan een schilder die 4 planken moet schilderen.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:07:09 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220826990
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:46 schreef JeOma het volgende:
Goh, wat interessant dit topic. Ik heb er nooit aan gedacht, maar ik ben nu ook wel benieuwd (zonder dit topic te willen kapen, sorry) hoe makkelijk je zo'n ding opzet als je hem huurt bij Bo-Rent bv. Ik heb ook een heel hoog huis en wil het dakbeschot eigenlijk ook (zelf) schilderen, heb het wel met een ladder geprobeerd, maar dat voelt echt te lijp op ruim 6 meter hoogte.

Dus: voor een beetje een hobby-schilder: is zo'n hoog dag met een steiger zelf te doen, of is het toch vakwerk? Ik heb ook geen zin om 2000 euro te betalen aan een schilder die 4 planken moet schilderen.
Een steiger opbouwen gaat het handigst met twee personen, dan kan er één op de steiger blijven staan terwijl de andere hem de juiste delen aangeeft. Opzich is een steiger opzetten niet heel bijzonder.
Zorg vooral dat alles waterpas en recht staat.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 18-05-2026 06:08:05 ]
pi_220828541
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 12:46 schreef JeOma het volgende:
Goh, wat interessant dit topic. Ik heb er nooit aan gedacht, maar ik ben nu ook wel benieuwd (zonder dit topic te willen kapen, sorry) hoe makkelijk je zo'n ding opzet als je hem huurt bij Bo-Rent bv. Ik heb ook een heel hoog huis en wil het dakbeschot eigenlijk ook (zelf) schilderen, heb het wel met een ladder geprobeerd, maar dat voelt echt te lijp op ruim 6 meter hoogte.

Dus: voor een beetje een hobby-schilder: is zo'n hoog dag met een steiger zelf te doen, of is het toch vakwerk? Ik heb ook geen zin om 2000 euro te betalen aan een schilder die 4 planken moet schilderen.
Rijdende personenlift overwogen?

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')