abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:35:42 #251
13309 nostra
ask why
pi_220742988
Netjes op het EU gemiddelde:



En rapportje.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:37:08 #252
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220742993
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Netjes op het EU gemiddelde:

[ afbeelding ]

En rapportje.
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220742997
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:34 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
pi_220743006
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:42:13 #255
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220743014
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
pi_220743024
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Je hebt mijn post gelezen, neem ik aan.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:58 #257
13309 nostra
ask why
pi_220743034
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
Ik zal het eens voorleggen aan mijn werkgever. Win-win.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743036
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
:D
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:02:32 #259
13309 nostra
ask why
pi_220743314
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:06:01 #260
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220743354
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Economen moet je nooit serieus nemen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:22:12 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220743462
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Economen moet je nooit serieus nemen.

[ x ]
Zeker als ze een FvD verleden hebben ;)

De claim dat Nederland dichter bij de Sovjet Unie zit dan Zwitserland is belachelijk. Qua overheidsbeslag op de economie is dat simpelweg onjuist en regulering van markten al helemaal (sterker: daar haalt Nederland het meer op Gildesysteem, meester-leerling, gebaseerde Zwitserland - Duitsland gaat daar nog verder in - gewoon 'rechts' in).

Zoals gezegd: als ik tijd en energie heb ga ik het helemaal ontleden. Alleen de paragraaf waar Adam Smith wordt genoemd is niets mis mee (als in: geen 'valsheid' - een andere mening mag natuurlijk)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220743494
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt. Belasting is financiering van de overheidsuitgaven.
Hij noemt Smith maar pleit vervolgens voor een systeem waar de middenklasse meer betaalt aan de overheidsuitgave dan de rijken.
Inflatie zou hij ook een herverdelingsmiddel kunnen noemen maar dat moet dan volgens hem opeens juist een focus zijn. Wat raar is want inflatie op zichzelf hoeft helemaal niet erg te zijn.
Dat de staat geld uit zou geven dat het niet heeft is natuurlijk een flauwe truc. Dat doen mensen ook als ze een huis kopen met een hypotheek. Dat doen bedrijven ook als ze investeerders aantrekken.
Zijn simplistische voorbeeld geeft wel aan dat deze man vooral opiniemaker is en amper wetenschapper. Wat een armoe dat hij niet verder komt dan een voorbeeld van nattevingerwerk een paar eeuwen terug.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 12:56:24 #263
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220743645
Wat denken jullie nadat Ali B ook door het gerechtshof is schuldig bevonden aan verkrachting? Zal dit vaste jurispredentie worden?

Mijn mening is dat als verkrachting bewezen wordt geacht door middel van getuigenverklaringen dat (vermeend) slachtoffer zich daags na de verkrachting zich vreemd/catatonisch heeft gedragen, en je hebt een aantal verklaringen die dat bevestigen dan kun je als verdachte eigen bijna niets meer beginnen.

Zal dit er niet toe leiden dat je (vooral als man) de wederzijdse instemming om seks te hebben met elkaar vastlegt? Kan ook via whats-app/mail natuurlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:15 #264
13309 nostra
ask why
pi_220743677
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt.
Dat claimt het CPB ook (althans, mogelijk herverdelingsmiddel). En het is ook een stuk techniek: als je niet herverdeelt door heffingsverschillen, maar herverdeelt door te heffen en die heffing vervolgens te distribueren (zoals Nederland meer doet), dan komt dat de facto natuurlijk op hetzelfde neer.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220743703
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
gewoon logisch nadenken. Kennelijk wat lastig voor jou
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:05:58 #266
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220743727
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.

Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-

Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken. :')
Jelle is ook verreweg de meeste gebalanceerde denker en persoon met zonder vreemde trekken of een narcisme complex. DNW kijk ik al jaren (sinds corona) en het heeft mij zeker beïnvloed in het denken en redeneren. Maar de plaat wordt wel grijzer: Verbrugge blijft hangen in zijn Oekraine verhaal, Marlies Dekkers mag wel heel graag figuren zoals Mees Wijnands uitnodigen.

En voor de rest ken ik onderhand ook wel de verhalen wel van K. Kort dat de Euro gaat imploderen en dat energie een belangrijk fundament is van onze economie.

Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220743985
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:

De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.

Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.

Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.

Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Niets meer dan de zoveelste volgevreten neoliberaal die het valse frame aanhangt dat het door de mensen met toeslagen komt dat de middenklasse uitgeknepen wordt. Lekker doen alsof de klassenstrijd tussen de middenstand en minderbedeelden gevoerd moet worden.

Het is altijd dat 'door de toeslagen houden de mensen die daar net buiten vallen niets over voor hun werk' gezanik. Het is nooit 'laten we die mensen beter belonen voor hun werk'.

En half Nederland trapt weer mooi in dat frame. Triest.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:52:15 #268
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220743997
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220744014
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744022
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220744033
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:56 schreef probeer het volgende:
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
pi_220744042
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Pre-cies.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 8 mei 2026 @ 13:59:49 #273
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220744043
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).

Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Je voelt je pas echt rijk als anderen arm zijn.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220744081
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Dan gaat de bijstand ook omhoog, dus wat voor zin heeft dat, waarom zal iemand dan wel ineens gaan werken?
  vrijdag 8 mei 2026 @ 14:15:10 #275
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220744132
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
Dat klinkt niet zuiver.
Heb jij daar een bron van? Ik hoor dit voor het eerst.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')