Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:35 schreef nostra het volgende:
Netjes op het EU gemiddelde:
[ afbeelding ]
En rapportje.
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zou ook ergens heen vluchten waar de overheid een uitkering garandeert, je nooit weggestuurd kan worden, de gemeente wettelijk verplicht is een woning voor je te zoeken, een organisatie is die alles voor je regelt, een gemeente die je geld geld voor de woninginrichting zonder dat je er enige vorm van tegenprestatie hoeft te doen
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Je hebt mijn post gelezen, neem ik aan.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:40 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
tuurlijk is dat wel een reden. Gaan ze alleen niet toegeven natuurlijk. Wat is anders de reden om 15 veilige landen te doorlopen en hier te komen?
Ik zal het eens voorleggen aan mijn werkgever. Win-win.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkt dat af en toe in die hangmat in het zonnetje toch economisch verstandig.
quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En uit die onderzoeken blijkt dat dus geen reden, los van de vraag of Nederland aan die omschrijving voldoet.
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:
De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.
Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.
Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.
Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Economen moet je nooit serieus nemen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Zeker als ze een FvD verleden hebbenquote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Economen moet je nooit serieus nemen.
[ x ]
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt. Belasting is financiering van de overheidsuitgaven.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk beroepsdeformatie van een monetair econoom om blind te staren op inflatie - of eigenlijk geldhoeveelheid. Moneratistisch en tegelijk wat Oostenrijks. De vergelijking met de SU is wat flauw inderdaad.
Dat claimt het CPB ook (althans, mogelijk herverdelingsmiddel). En het is ook een stuk techniek: als je niet herverdeelt door heffingsverschillen, maar herverdeelt door te heffen en die heffing vervolgens te distribueren (zoals Nederland meer doet), dan komt dat de facto natuurlijk op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hij claimt dat belasting een herverdelingsmiddel is. Iets wat natuurlijk niet klopt.
gewoon logisch nadenken. Kennelijk wat lastig voor jouquote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Word je zelf ook niet moe van dit soort feitenvrij geleuter?
Jelle is ook verreweg de meeste gebalanceerde denker en persoon met zonder vreemde trekken of een narcisme complex. DNW kijk ik al jaren (sinds corona) en het heeft mij zeker beïnvloed in het denken en redeneren. Maar de plaat wordt wel grijzer: Verbrugge blijft hangen in zijn Oekraine verhaal, Marlies Dekkers mag wel heel graag figuren zoals Mees Wijnands uitnodigen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij is totaal lyrisch over Trump, tót Iran. Maar komt ook niet meer uit zijn woorden, totaal incoherent verhaal, kon zijn microfoon niet goed vasthouden, echt een wanvertoning haha. Nee, dan liever een DNW met Paul van Liempt met Edin Mujagic, dat was betere tv.
Jelle is nog wel oké, maar zijn rol was wat ambigu. Zijn ideeën over een markt ingebed in (of begrensd door) gemeenschappen en een morele cultuur zijn zeker interessant, en als ik er nog een keer dieper over nadenk ook de voedingsbodem voor bewegingen als Forum (en in zekere zin ook MAGA), veel meer dan buut'nlanderhaat.
-edit: zeg maar de lyrics van Motorcyle Emptiness-
Enniewee, de "podcast naar theater" hype hebben ze zich nog niet echt eigen weten te maken bij DNW. Het zou duren tot 22.00, maar doordat Kees letterlijk van het podium geduwd moest worden door Jelle na een ellenlange oratie, begon de pauze pas om 22.00 en ben ik maar weggegaan, morgen ook weer werken.
Niets meer dan de zoveelste volgevreten neoliberaal die het valse frame aanhangt dat het door de mensen met toeslagen komt dat de middenklasse uitgeknepen wordt. Lekker doen alsof de klassenstrijd tussen de middenstand en minderbedeelden gevoerd moet worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 11:16 schreef Perrin het volgende:
Ik neem de honneurs van user @:Klopkoek wel waar:
De boodschap van dit stuk is dat het Nederlandse belastingstelsel is volgens de auteur te ingewikkeld geworden, en die complexiteit zou de middenklasse onder druk zetten en de overheid onnodig groot en inefficiënt maken.
Dat is deels een herkenbaar punt. Het systeem is inderdaad ingewikkeld en vol uitzonderingen en dat brengt kosten en onoverzichtelijkheid met zich mee. Maar er wordt vrij snel geconcludeerd dat dit leidt tot meer ongelijkheid, hogere inflatie en zelfs een vergelijking met de Sovjet-Unie. Dat is nogal dubieuze retoriek.
Wat ontbreekt, is de andere kant van het verhaal: wat herverdeling en publieke voorzieningen opleveren, en hoe Nederland zich in dat opzicht verhoudt tot vergelijkbare landen.
Uiteindelijk is dit dus geen neutrale lezing van het CPB-rapport, maar een gebruikelijk pleidooi uit bepaalde hoek voor een kleinere overheid, met sterke taal in een poging dat kracht bij te zetten.
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:05 schreef phpmystyle het volgende:
Arno Wellens is een van de weinigen die stabiel blijft maar wél het alternatieve circuit bedient.
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:56 schreef probeer het volgende:
Er is een hele makkelijke manier om werken te laten lonen; werkenden beter belonen.
Pre-cies.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Je voelt je pas echt rijk als anderen arm zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:54 schreef probeer het volgende:
Toeslagen willen afbouwen/afschaffen, met een armoedeval tot gevolg voor de honderd duizenden zo niet miljoenen mensen die daar deels op leven, en tegelijkertijd de mond vol over criminaliteit (met armoede als grootste motivator).
Ik snap werkelijk waar niet hoe de neoliberalen dat kunnen rijmen.
Dan gaat de bijstand ook omhoog, dus wat voor zin heeft dat, waarom zal iemand dan wel ineens gaan werken?quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Bijvoorbeeld het minimumloon omhoog. En: lasten op arbeid omlaag, lasten op vermogen/vermogensoverdracht omhoog. Dan loont werken.
Dat klinkt niet zuiver.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben hem al een tijdje niet meer tegen gekomen maar deze vent spoort niet. Zit helemaal in de complottheorieën en beschuldigde lukraak diverse personen (van Schimmelpenninck tot Kaag) van pedofilie. Sander Schimmelpenninck zou kleine kindertjes misbruiken (WTF).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |