Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:08 schreef Chandler het volgende:
Waarom zou het niet toegestaan zijn?
Ze besparen zo ook op kosten van geld halen bij de bank bijvoorbeeld.
Als het niet mag, wil ik graag ook weten welke wet dat bepaald.
De Chinese gemeenschap in Nederland beheert hier het grootste zwartgeld circuit. Dus ja, ik snap het wel. En korting geven, dat mag altijd!quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.
Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.
Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
Ja. En bij de gemiddelde Chinees ook voor hun triades en loon.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
quote:Een pintransactie kost een ondernemer in Nederland gemiddeld tussen de ¤0,05 en ¤0,20 per transactie. De kosten hangen sterk af van het contract (bundel of losse transacties) en de aanbieder. Dit is vaak goedkoper dan contant geld, wat gemiddeld ¤0,61 per betaling kost.
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oidquote:
Niet een paar euro per betaling natuurlijkquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Maar dit is enkel zo voor het pinnen. Hier is geen sprake van "extra" kosten. Je betaald standaardkosten bij het pinnen, en krijgt korting bij contant.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels
Dus nee, dit zou ook niet mogen.
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.
Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
Is toch precies hetzelfde?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maar dit is enkel zo voor het pinnen. Hier is geen sprake van "extra" kosten. Je betaald standaardkosten bij het pinnen, en krijgt korting bij contant.
Trouwens... pinkosten, daar is dan echt geen enkele handhaving op. Is hier nog overal bij kleine winkels.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Beide links krijg ik een forbidden melding.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels
Dus nee, dit zou ook niet mogen.
Even de pagina refreshen, geen idee waaromquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef Chandler het volgende:
[..]
Beide links krijg ik een forbidden melding.
Die percentages, als het al een percentage betreft, zijn niet zo hoog. Denk tot 2%. Pintransacties kosten vaak tot zo'n 6,5 cent, maar daar komt de huur van het apparaat, de bon, etc bij. De KVK heeft het over gemiddeld 17ct voor contactloos, 19ct voor insteek en 61 cent voor contant, alle kosten meegerekend.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Al best lang niet meer zoquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Geen idee hoe dat berekend is. Dit kwam van Google AI. Maar ik kan me wel wat kostdragende factoren voorstellen:quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oid
Dan hebben ze 10 cent zwart, die constructie gaat wel eventjes iets anders.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:49 schreef cinderloom het volgende:
Dit zijn de maaltijden die niet allemaal worden opgegeven.
in plaats van 1 bak bamie met 3 kroepoek bladen, wordt dat 1 bak bami en 1 kroepoek
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |