abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220726163
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:39 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk.

Wellicht ben je in de war met creditcards
SUMUP, een belangrijke speler, werkt met percentages van 2,5% van de omzet. De terminals kosten geen drol.
Dus als een afhaalchinees een korting geeft van 13% (1 euro op 7,5 euro) dan is er wel iets meer aan de hand, dan compensatie voor pinkosten. Bovendien lopen ze het grote risico van diefstal/overval.

Chinezen waren altijd al meesters in het weglaten van omzet in de boekhouding, maar ook een stuk inkoop, zodat hun marge % acceptabel blijft en zij het illegale personeel kunnen betalen.
Pecunia non olet
pi_220726192
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.

Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 09:51:05 #53
38148 crew  Innisdemon
pi_220726479
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:55 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
De discussie is in Nederland zo erg geworden dat klanten winkeliers meteen er van verdenken dat elke contante betaling zwart in de zak gaat. Met dank aan de strenge eisen van banken die deze publieke discussie opgang hebben gebracht. En ik spreek uit ervaring.

Dat zijn niet de banken die die eisen stellen. Dat is de overheid die haar controlerende taak bij het bedrijfsleven neerlegt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 09:53:06 #54
38148 crew  Innisdemon
pi_220726494
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
SUMUP, een belangrijke speler, werkt met percentages van 2,5% van de omzet. De terminals kosten geen drol.
Dus als een afhaalchinees een korting geeft van 13% (1 euro op 7,5 euro) dan is er wel iets meer aan de hand, dan compensatie voor pinkosten. Bovendien lopen ze het grote risico van diefstal/overval.

Chinezen waren altijd al meesters in het weglaten van omzet in de boekhouding, maar ook een stuk inkoop, zodat hun marge % acceptabel blijft en zij het illegale personeel kunnen betalen.
Ow, deze speler kende ik nog niet. Kan me niet voorstellen wie zo te werk zou gaan. Dit kan aardig in de papieren gaan lopen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:23:38 #55
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220726813
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.

Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
Snap ook wel dat ze graag met cash werken, die Chinezen zie je nooit buiten totdat je een keer een casino binnenloopt. Blijkbaar zitten ze daar allemaal.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220727261
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 06:38 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Percentages zijn van toepassing bij creditcardbetalingen, in Nederland niet gangbaar.

Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie. Die wegen wat zwaarder bij veel lage bedragen maar je rekent natuurlijk niet per gerecht af.
nee, maar als je met een groepje ergens gaat drinken, en iedereen rekent zelf af, dan kost dat verhoudingsgewijs meer
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:34:12 #57
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220727269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 06:38 schreef Sometimes het volgende:
Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie.
Je hebt tegenwoordig zoveel aanbieders dat dit echt niet altijd meer opgaat.

Vroeger met die vaste pinapparaten wel, maar die raken een beetje uit de mode.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 11:54:11 #58
38148 crew  Innisdemon
pi_220727387
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:33 schreef Viesdik het volgende:

[..]
nee, maar als je met een groepje ergens gaat drinken, en iedereen rekent zelf af, dan kost dat verhoudingsgewijs meer
Ja die ondernemer is zo 1 tot 2 euro meer kwijt aan al die transacties.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_220727444
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Weet niet precies wie je daarmee bedoeld. De enige die ik ken die alleen pin accepteren zijn de fietsenmaker en de kapper. Winkels met een beperkt aantal klanten.
Jij woont mogelijk niet in de randstad
pi_220727456
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat zijn niet de banken die die eisen stellen. Dat is de overheid die haar controlerende taak bij het bedrijfsleven neerlegt.
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren en het alarmeren geven de kosten overdreven te verhogen, jaar na jaar. Met als excuus dat dit voortkomt uit regelgeving overheid
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:45 #61
38148 crew  Innisdemon
pi_220727493
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren en het alarmeren geven de kosten overdreven te verhogen, jaar na jaar. Met als excuus dat dit voortkomt uit regelgeving overheid
De banken interpreteren de regels zodanig dat ze geen miljoenenboetes krijgen.
En ja, de kosten die dat met zich meebrengt worden doorberekend aannde klant. Zo gaat dat bij commerciele bedrijven.

Als de.overheid grwoon zelf haar taken uit zou voeren, zou dat weer duizenden extra ambtenaren betekenen. Kost ook geld
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 6 mei 2026 @ 12:16:27 #62
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220727499
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren
Dat valt tegen gezien alle grootbanken inmiddels miljoenenboetes hebben ontvangen omdat ze de regels volgens de toezichthouder niet overdreven genoeg interpreteerden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220729333
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.

Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.

Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.

Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 19:50:04 #64
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220730456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:49 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Geen idee hoe dat berekend is. Dit kwam van Google AI. Maar ik kan me wel wat kostdragende factoren voorstellen:

- contant geld kan zoekraken of beschadigen
- het storten bij een bank kost geld
- het geld moet worden opgeslagen
- je hebt een kassa nodig
- het geld kan gestolen worden
- afrondingsfouten en -verschillen
- Muntrollen voor wisselgeld kosten geld

En niet alleen afrondingsverschillen, als je een keer per ongeluk een tientje teruggeeft in plaats van een vijfje, heb je aan het eind van de dag een groot vraagteken dat je helemaal moet uitzoeken.
pi_220730557
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:09 schreef Inbox het volgende:

[..]
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.

Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
Die bon weerhoudt het bedrijf er niet van om er een schaduwboekhouding op na te houden. Pinbetalingen wel, want die zijn makkelijk traceerbaar.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220731027
Hele topic gaat offtopic en voorbij aan de vraag; mag het wettelijk.

Ik heb nog niemand zien onderbouwen waarom net NIET zou mogen, liefst inclusief werkende links naar bronnen! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220733167
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:45 schreef Chandler het volgende:
Hele topic gaat offtopic en voorbij aan de vraag; mag het wettelijk.

Ik heb nog niemand zien onderbouwen waarom net NIET zou mogen, liefst inclusief werkende links naar bronnen! :Y
omdat die er niet is.

ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.

je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.

dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.

ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220733478
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 08:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
omdat die er niet is.

ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.

je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.

dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.

ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
Precies mijn gedachte.

Maar er lopen hier zoveel mensen te roepen dat het niet mag, maar goed onderbouwen is nog niemand gelukt..

Dus ik geloof het niet, het mag gewoon! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  donderdag 7 mei 2026 @ 09:35:25 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220733505
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.

Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
natuurlijk niet

hier bij de kapper ook kun je niet met pin betalen , alleen contant
op heel veel plekken zie je dat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220733872
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 08:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
omdat die er niet is.

ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.

je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.

dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.

ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
Dan mag je dus de boete op pinbetalingen in je vaste prijs opnemen en dan korting geven als je niet pint, dat zou het hele verbod op het rekenen van extra kosten bij pinbetalingen onderuit halen.
  donderdag 7 mei 2026 @ 10:19:34 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220734137
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:09 schreef Inbox het volgende:

[..]
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.

Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
ik ken bedrijven die hebben een goed doel stichting zonder winstoogmerk voor goederen transport naar Afrika ,maar ze hebben een zeer sterke voorkeur voor contant betalen voor de transportkosten

er is een pinautomaat , maar facturen en pinnen heeft men een hekel aan, liever contant hoor je dan, een kassa heeft men niet

kennelijk heeft men wel een belasting aanslag ontvangen over het positief resultaat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220735381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan mag je dus de boete op pinbetalingen in je vaste prijs opnemen en dan korting geven als je niet pint, dat zou het hele verbod op het rekenen van extra kosten bij pinbetalingen onderuit halen.
hint;
in de vaste prijzen zitten alle operationele kosten. waaronder die van het betalingsverkeer zowel contant als pin. je laat het nu klinken alsof het een nieuw en lumineus idee is om operationele kosten op te nemen in gepubliceerde prijzen.

ik kan de lokale chinees niet in de hersenpan kijken dus geen idee wat het idee hierachter is. ik heb vermoedens, maar dat zijn het. vermoedens.

onder aan de streep kan ik me enkel voorstellen dat volledig contant werken goedkoper kan zijn indien je je leveranciers ook allemaal contant mag betalen en je geen pin apparaat hebt staan. zogauw je al een pin apparaat hebt staan is het hele argument van dat contant goedkoper kan zijn al weg, immers, je hebt de kosten van het apparaat toch wel.

dus heb ik er een goed argument voor? nee.
mag een bedrijf korting geven? ja.

wat mag dan niet? een bak bami voor een tientje op de lijst zetten en als men zegt, mag ik pinnen, dan zeggen oh maar wacht, dan kost het een euro extra.

en als ze daar op de deur willen zetten als je met een feestmuts binnen komt krijg je korting, vrij land dat mag.

ik snap gewoon niet wat zo moeilijk is aan de regeling.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:56:43 #73
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750004
Pin transacties kosten niet zoveel. bij de ING

Waar zitten de kosten voor pinnen in?

Heb je een pincontract via ons? Dan bestaan de pintransactiekosten uit:

Vaste kosten pincontract (ook wel: servicekosten): ¤ 3,65 per maand per pinapparaat voor een snelle transactieverwerking
Lage kosten per pintransactie:
¤ 0,060 of ¤ 0,065 afhankelijk van het aantal transacties per maand
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:57:20 #74
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750005
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja. En bij de gemiddelde Chinees ook voor hun triades en loon.
Wat bedoel je?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 14:01:05 #75
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750022
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.

Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
Haha bazenactie van die man.

Maar zo'n chinees (ik zie dat ie grote zaak heeft) zal toch niet een zodanige omzet hebben dat ie controleplichtig is?

Jaarrekening maken en aangifte doen kan de ondernemer zelf, of uitbesteden aan een boekhouder/accountant. Maar in zulke gevallen hoeft een accountant geen actief onderzoek te doen naar de volledigheid van de omzet.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')