Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:08 schreef Chandler het volgende:
Waarom zou het niet toegestaan zijn?
Ze besparen zo ook op kosten van geld halen bij de bank bijvoorbeeld.
Als het niet mag, wil ik graag ook weten welke wet dat bepaald.
De Chinese gemeenschap in Nederland beheert hier het grootste zwartgeld circuit. Dus ja, ik snap het wel. En korting geven, dat mag altijd!quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.
Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.
Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
Ja. En bij de gemiddelde Chinees ook voor hun triades en loon.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
quote:Een pintransactie kost een ondernemer in Nederland gemiddeld tussen de ¤0,05 en ¤0,20 per transactie. De kosten hangen sterk af van het contract (bundel of losse transacties) en de aanbieder. Dit is vaak goedkoper dan contant geld, wat gemiddeld ¤0,61 per betaling kost.
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oidquote:
Niet een paar euro per betaling natuurlijkquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Maar dit is enkel zo voor het pinnen. Hier is geen sprake van "extra" kosten. Je betaald standaardkosten bij het pinnen, en krijgt korting bij contant.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels
Dus nee, dit zou ook niet mogen.
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.
Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
Is toch precies hetzelfde?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Maar dit is enkel zo voor het pinnen. Hier is geen sprake van "extra" kosten. Je betaald standaardkosten bij het pinnen, en krijgt korting bij contant.
Trouwens... pinkosten, daar is dan echt geen enkele handhaving op. Is hier nog overal bij kleine winkels.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Beide links krijg ik een forbidden melding.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels
Dus nee, dit zou ook niet mogen.
Even de pagina refreshen, geen idee waaromquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef Chandler het volgende:
[..]
Beide links krijg ik een forbidden melding.
Die percentages, als het al een percentage betreft, zijn niet zo hoog. Denk tot 2%. Pintransacties kosten vaak tot zo'n 6,5 cent, maar daar komt de huur van het apparaat, de bon, etc bij. De KVK heeft het over gemiddeld 17ct voor contactloos, 19ct voor insteek en 61 cent voor contant, alle kosten meegerekend.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Al best lang niet meer zoquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Geen idee hoe dat berekend is. Dit kwam van Google AI. Maar ik kan me wel wat kostdragende factoren voorstellen:quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oid
Dan hebben ze 10 cent zwart, die constructie gaat wel eventjes iets anders.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:49 schreef cinderloom het volgende:
Dit zijn de maaltijden die niet allemaal worden opgegeven.
in plaats van 1 bak bamie met 3 kroepoek bladen, wordt dat 1 bak bami en 1 kroepoek
Maar als je dat heel vaak pe rdag doet kan het wel winstgevend zijn?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dan hebben ze 10 cent zwart, die constructie gaat wel eventjes iets anders.
quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:21 schreef Jordy-B het volgende:
Het is niet toegestaan om extra kosten te rekenen voor pinbetalingen, dit staat omschreven in de Europese Payment Service Directive 2: Winkels en webshops mogen geen toeslag meer berekenen voor betalingen met een betaalpas of met een creditcard (met uitzondering van American Express, Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt), automatische incasso's en iDEAL-betalingen.
Dus de Chinees is gewoon in overtreding en neemt deze stap enkel om de belasting te tillen.
Geen idee hoe dat wettelijk in mekaar steekt. Het gaat hier in principe niet om bovenstaande. Mensen die pinnen, die betalen gewoon de prijs op de menukaart. Mensen die contant betalen, krijgen korting. Is dus geen sprake van 'extra kosten' voor het pinnen, maar juist andersom.quote:
Dat doen ze toch ook niet? De bami kost ¤ 7,50 en dan pin je ¤ 7,50quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:21 schreef Jordy-B het volgende:
Het is niet toegestaan om extra kosten te rekenen voor pinbetalingen
Bij een geldmaat:quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oid
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijvenquote:Kosten geld storten
Bij een stortautomaat van Geldmaat
Per storting: ¤ 4,50
Per biljet kleiner dan ¤ 500: ¤ 0,06
Per biljet van ¤ 500: ¤ 5,64
Per 100 munten: ¤ 0,70
Met een sealbag
Per storting: ¤ 6,15
Per biljet kleiner dan ¤ 500: ¤ 0,058
Per biljet van ¤ 500: ¤ 5,64
Als je alles zou storten ja, dat is precies wat niet gebeurd als men al korting geeft op contantquote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:53 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Bij een geldmaat:
[..]
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven
Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
Dat is best goedkoop toch? Nooit dat dit 61 cent is per transactie...quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:53 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Bij een geldmaat:
[..]
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven
Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:45 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Dat doen ze toch ook niet? De bami kost ¤ 7,50 en dan pin je ¤ 7,50
Biljetten van 500 staan onder een vergrootglas, vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), waar banken zich aan moeten houden en een signalerende functie hebben. 500 euro is zeer zeldzaam in normaal betalingsverkeer en wekt daarom altijd argwaan op.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:53 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Bij een geldmaat:
[..]
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven
Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
quote:Op dinsdag 5 mei 2026 23:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]![]()
![]()
Ze rekenen extra kosten voor wie met de pin wil betalen ten opzichte van contante betalingen. Dat mag niet.
Nee, ze geven korting als je contant betaalt. Dat is iets anders.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 23:26 schreef Jordy-B het volgende:
[..]![]()
![]()
Ze rekenen extra kosten voor wie met de pin wil betalen ten opzichte van contante betalingen. Dat mag niet.
Beetje hetzelfde als verschil tussen betalingskorting en kredietbeperking op facturen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 00:37 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nee, ze geven korting als je contant betaalt. Dat is iets anders.
Percentages zijn van toepassing bij creditcardbetalingen, in Nederland niet gangbaar.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Handgeschreven maar een normale bon.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!
Nee tuurlijk niet, bij onze chinees is het pin apparaat al jaren “kapot” na 19uurquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.
Alleen zijn die kosten voor contant geld vaste kosten die je ook niet kan voorkomen. Die kas moet je toch wel opmaken en storten. Terwijl voor vele kleine ondernemers de pinkosten vooral variabele kosten zijn die je wel kan beperken.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:11 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Die percentages, als het al een percentage betreft, zijn niet zo hoog. Denk tot 2%. Pintransacties kosten vaak tot zo'n 6,5 cent, maar daar komt de huur van het apparaat, de bon, etc bij. De KVK heeft het over gemiddeld 17ct voor contactloos, 19ct voor insteek en 61 cent voor contant, alle kosten meegerekend.
Pintransacties zijn meestal goedkoper. Contant geld kost namelijk best veel tijd om te verwerken (wisselgeld uittellen, de kas opmaken, fysiek naar de bank brengen, etc) en tijd=geld.
Toch vreemd dat dan steeds meer winkeliers en met name kleine horeca pin only zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2026 08:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Alleen zijn die kosten voor contant geld vaste kosten die je ook niet kan voorkomen. Die kas moet je toch wel opmaken en storten. Terwijl voor vele kleine ondernemers de pinkosten vooral variabele kosten zijn die je wel kan beperken.
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Dit is overduidelijk een poging om zwart geld te creëren.quote:Op woensdag 6 mei 2026 08:39 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk. (6 tot 10 cent gemiddeld).
Wellicht ben je in de war met creditcards
Weet niet precies wie je daarmee bedoeld. De enige die ik ken die alleen pin accepteren zijn de fietsenmaker en de kapper. Winkels met een beperkt aantal klanten.quote:Op woensdag 6 mei 2026 08:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Toch vreemd dat dan steeds meer winkeliers en met name kleine horeca pin only zijn.
SUMUP, een belangrijke speler, werkt met percentages van 2,5% van de omzet. De terminals kosten geen drol.quote:Op woensdag 6 mei 2026 08:39 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk.
Wellicht ben je in de war met creditcards
Dat zijn niet de banken die die eisen stellen. Dat is de overheid die haar controlerende taak bij het bedrijfsleven neerlegt.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 23:55 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
De discussie is in Nederland zo erg geworden dat klanten winkeliers meteen er van verdenken dat elke contante betaling zwart in de zak gaat. Met dank aan de strenge eisen van banken die deze publieke discussie opgang hebben gebracht. En ik spreek uit ervaring.
Ow, deze speler kende ik nog niet. Kan me niet voorstellen wie zo te werk zou gaan. Dit kan aardig in de papieren gaan lopen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 08:55 schreef obligataire het volgende:
[..]
SUMUP, een belangrijke speler, werkt met percentages van 2,5% van de omzet. De terminals kosten geen drol.
Dus als een afhaalchinees een korting geeft van 13% (1 euro op 7,5 euro) dan is er wel iets meer aan de hand, dan compensatie voor pinkosten. Bovendien lopen ze het grote risico van diefstal/overval.
Chinezen waren altijd al meesters in het weglaten van omzet in de boekhouding, maar ook een stuk inkoop, zodat hun marge % acceptabel blijft en zij het illegale personeel kunnen betalen.
Snap ook wel dat ze graag met cash werken, die Chinezen zie je nooit buiten totdat je een keer een casino binnenloopt. Blijkbaar zitten ze daar allemaal.quote:Op woensdag 6 mei 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.
Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
nee, maar als je met een groepje ergens gaat drinken, en iedereen rekent zelf af, dan kost dat verhoudingsgewijs meerquote:Op woensdag 6 mei 2026 06:38 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Percentages zijn van toepassing bij creditcardbetalingen, in Nederland niet gangbaar.
Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie. Die wegen wat zwaarder bij veel lage bedragen maar je rekent natuurlijk niet per gerecht af.
Je hebt tegenwoordig zoveel aanbieders dat dit echt niet altijd meer opgaat.quote:Op woensdag 6 mei 2026 06:38 schreef Sometimes het volgende:
Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie.
Ja die ondernemer is zo 1 tot 2 euro meer kwijt aan al die transacties.quote:Op woensdag 6 mei 2026 11:33 schreef Viesdik het volgende:
[..]
nee, maar als je met een groepje ergens gaat drinken, en iedereen rekent zelf af, dan kost dat verhoudingsgewijs meer
Jij woont mogelijk niet in de randstadquote:Op woensdag 6 mei 2026 08:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Weet niet precies wie je daarmee bedoeld. De enige die ik ken die alleen pin accepteren zijn de fietsenmaker en de kapper. Winkels met een beperkt aantal klanten.
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren en het alarmeren geven de kosten overdreven te verhogen, jaar na jaar. Met als excuus dat dit voortkomt uit regelgeving overheidquote:Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat zijn niet de banken die die eisen stellen. Dat is de overheid die haar controlerende taak bij het bedrijfsleven neerlegt.
De banken interpreteren de regels zodanig dat ze geen miljoenenboetes krijgen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren en het alarmeren geven de kosten overdreven te verhogen, jaar na jaar. Met als excuus dat dit voortkomt uit regelgeving overheid
Dat valt tegen gezien alle grootbanken inmiddels miljoenenboetes hebben ontvangen omdat ze de regels volgens de toezichthouder niet overdreven genoeg interpreteerden.quote:Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.
Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.
Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
- Muntrollen voor wisselgeld kosten geldquote:Op dinsdag 5 mei 2026 21:49 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat berekend is. Dit kwam van Google AI. Maar ik kan me wel wat kostdragende factoren voorstellen:
- contant geld kan zoekraken of beschadigen
- het storten bij een bank kost geld
- het geld moet worden opgeslagen
- je hebt een kassa nodig
- het geld kan gestolen worden
- afrondingsfouten en -verschillen
Die bon weerhoudt het bedrijf er niet van om er een schaduwboekhouding op na te houden. Pinbetalingen wel, want die zijn makkelijk traceerbaar.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:09 schreef Inbox het volgende:
[..]
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.
Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
omdat die er niet is.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:45 schreef Chandler het volgende:
Hele topic gaat offtopic en voorbij aan de vraag; mag het wettelijk.
Ik heb nog niemand zien onderbouwen waarom net NIET zou mogen, liefst inclusief werkende links naar bronnen!
Precies mijn gedachte.quote:Op donderdag 7 mei 2026 08:40 schreef freak1 het volgende:
[..]
omdat die er niet is.
ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.
je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.
dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.
ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
natuurlijk nietquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.
Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
Dan mag je dus de boete op pinbetalingen in je vaste prijs opnemen en dan korting geven als je niet pint, dat zou het hele verbod op het rekenen van extra kosten bij pinbetalingen onderuit halen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 08:40 schreef freak1 het volgende:
[..]
omdat die er niet is.
ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.
je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.
dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.
ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
ik ken bedrijven die hebben een goed doel stichting zonder winstoogmerk voor goederen transport naar Afrika ,maar ze hebben een zeer sterke voorkeur voor contant betalen voor de transportkostenquote:Op woensdag 6 mei 2026 17:09 schreef Inbox het volgende:
[..]
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.
Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
hint;quote:Op donderdag 7 mei 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan mag je dus de boete op pinbetalingen in je vaste prijs opnemen en dan korting geven als je niet pint, dat zou het hele verbod op het rekenen van extra kosten bij pinbetalingen onderuit halen.
Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja. En bij de gemiddelde Chinees ook voor hun triades en loon.
Haha bazenactie van die man.quote:Op woensdag 6 mei 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.
Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
moet die accountant wel nog zijn handtekening onder de jaarstukken zetten of hoeft dat ook niet meer?/quote:Op zaterdag 9 mei 2026 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha bazenactie van die man.
Maar zo'n chinees (ik zie dat ie grote zaak heeft) zal toch niet een zodanige omzet hebben dat ie controleplichtig is?
Jaarrekening maken en aangifte doen kan de ondernemer zelf, of uitbesteden aan een boekhouder/accountant. Maar in zulke gevallen hoeft een accountant geen actief onderzoek te doen naar de volledigheid van de omzet.
Bij samenstelingverklaringen hoeft dat niet. De administratie wordt gevoerd door ondernemer (of ook accountant) en de accountant gaat een winst- en verliesrekening osptellen en balans obv de rj.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 14:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moet die accountant wel nog zijn handtekening onder de jaarstukken zetten of hoeft dat ook niet meer?/
Chinezen, vooral in de binnenstad van grote steden á la de Zeedijk, moeten beschermingsgeld betalen. Daarnaast betaalt een groot deel nog loon in een loonzakje voor zover dat nog mag) tegen eindheffing (I wonder why).quote:
Heerlijk 🤩quote:Op zaterdag 9 mei 2026 15:24 schreef nostra het volgende:
Zo had ik het/1 vd grootste Chinese resto van A'dam als klant en die heeft dan, volgens de boeken, 8 ton cash. Zat "in de plafondplaten" dus niet te tellen. Good luck.
Get you.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 15:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Chinezen, vooral in de binnenstad van grote steden á la de Zeedijk, moeten beschermingsgeld betalen. Daarnaast betaalt een groot deel nog loon in een loonzakje voor zover dat nog mag) tegen eindheffing (I wonder why).
Voor beide heb je cash nodig. Geen/nauwelijks geld/goederenbeweging dus pretty easy.
Ja, dat is toch wel algemeen bekend, maar wordt nooit hard, doordat Chinezen hun eigen parallelle samenleving hebben. Men roept het al een jaar of 30, zie bvquote:
dat dus.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 15:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Chinezen, vooral in de binnenstad van grote steden á la de Zeedijk, moeten beschermingsgeld betalen. Daarnaast betaalt een groot deel nog loon in een loonzakje voor zover dat nog mag) tegen eindheffing (I wonder why).
Voor beide heb je cash nodig. Geen/nauwelijks geld/goederenbeweging dus pretty easy.
je vergeet de aanschaf apparaat of huur apparaat, onderhoudskosten en kosten voor koppelingen met boekhoudpakketten.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
Pin transacties kosten niet zoveel. bij de ING
Waar zitten de kosten voor pinnen in?
Heb je een pincontract via ons? Dan bestaan de pintransactiekosten uit:
Vaste kosten pincontract (ook wel: servicekosten): ¤ 3,65 per maand per pinapparaat voor een snelle transactieverwerking
Lage kosten per pintransactie:
¤ 0,060 of ¤ 0,065 afhankelijk van het aantal transacties per maand
Dat zijn vaste kosten, die maak je ook wel als de helft van je klanten contant betaalt.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:22 schreef freak1 het volgende:
je vergeet de aanschaf apparaat of huur apparaat, onderhoudskosten en kosten voor koppelingen met boekhoudpakketten.
Gelezen. De term vind ik niet passend, volgens mij is het gewoon afpersing. Je moet geld betalen en als je geen geld betaalt dan zwaait er wat.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 16:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is toch wel algemeen bekend, maar wordt nooit hard, doordat Chinezen hun eigen parallelle samenleving hebben. Men roept het al een jaar of 30, zie bv
https://www.trouw.nl/voor(...)%2Fwww.google.com%2F
Misschien dat de MO ondertussen iets veranderd is (vroeger heroïnehandel, nu veel koks en prostitutie), voor de rest is het een ontzettende black box.
dat was vroeger ook zo in ex- USSR landen , en nu nog steeds in Afrikaanse landenquote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gelezen. De term vind ik niet passend, volgens mij is het gewoon afpersing. Je moet geld betalen en als je geen geld betaalt dan zwaait er wat.
Beetje weat er ook gebeurde in Rusland in de jaren 90: winkeliers en ondernemers moesten de politie betalen om beschermd te worden tegen..
De meeste banken vragen een rapport van een accountant voor een lening, zeker in deze branche.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha bazenactie van die man.
Maar zo'n chinees (ik zie dat ie grote zaak heeft) zal toch niet een zodanige omzet hebben dat ie controleplichtig is?
Jaarrekening maken en aangifte doen kan de ondernemer zelf, of uitbesteden aan een boekhouder/accountant. Maar in zulke gevallen hoeft een accountant geen actief onderzoek te doen naar de volledigheid van de omzet.
Jij wel maar de accountant/belastingdienst nietquote:Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!
nooit opgevallen dat een bon een nummer heeft? bij een controle valt het dan wel heel erg op dat er bijzonder veel van die volgnummers ontbreken. zeker bij een business met veel cash.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 20:46 schreef kibo het volgende:
[..]
Jij wel maar de accountant/belastingdienst niet
Je hoeft niet alles aan te slaan op de kassa, hé.quote:Op zondag 10 mei 2026 06:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
nooit opgevallen dat een bon een nummer heeft? bij een controle valt het dan wel heel erg op dat er bijzonder veel van die volgnummers ontbreken. zeker bij een business met veel cash.
de aanname dat al het contante geld dat binnenkomt maar heel makkelijk aan je boekhouding kan worden onttrokken wordt niet gedaan door mensen die zelf ondernemen....
dat is niet waar ik op reageerde.quote:Op zondag 10 mei 2026 08:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hoeft niet alles aan te slaan op de kassa, hé.
En inderdaad, twee ton zo achterover drukken valt op, maar 30K om de illegale kok zwart te betalen blijft onder de radar
Nee, dan niet natuurlijkquote:Op zondag 10 mei 2026 08:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat is niet waar ik op reageerde.
uiteraard snap ik dat er zat betalingen zijn die je zonder bon kan doen bij de chinees.
echter, mikeytt gaf aan dat hij bij contante betalingen altijd een bon kreeg, waarbij Kibo aangaf dat de bon dan wel niet naar de belastingdienst zal gaan. en zo makkelijk gaat dat niet.
Een beoordelingsverklaring?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste banken vragen een rapport van een accountant voor een lening, zeker in deze branche.
Ik lees af en toe mee en heb maar gewoon de conclusie genomen dat het een grijs gebied zonder handhaving is.quote:Op zondag 10 mei 2026 09:12 schreef Chandler het volgende:
@:Mikeytt; en tevreden met alle gegeven antwoordenen hoe denk je er nu zelf over?
Dat komt inderdaad voor bij een grotere lening. Maar ik heb om deze reden ook wel gewoon eens jaarrekeningen opgesteld, al geeft dat geen zekerheid (ik stelde namelijk gewoon een jaarrekening op nav de bonnen en administratie die ik gekregen heb, geen idee of dat compleet was). De bank vindt het dan wel prettig dat een accountantskantoor heeft meegekeken.quote:
Ik snap wat je zegt, en dat zal zeker ook zo zijn bij de wettelijke controle.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat komt inderdaad voor bij een grotere lening. Maar ik heb om deze reden ook wel gewoon eens jaarrekeningen opgesteld, al geeft dat geen zekerheid (ik stelde namelijk gewoon een jaarrekening op nav de bonnen en administratie die ik gekregen heb, geen idee of dat compleet was). De bank vindt het dan wel prettig dat een accountantskantoor heeft meegekeken.
Voor zulke zaken kunnen chinese restaurants dus moeilijk accountantskantoren vinden.
Je wil gewoon niet dat er een bedrijf om financiële fraude in opspraak komt en dat dan de jaarrekening op jouw papier is, je verbindt jouw naam toch met die jaarrekening, jouw logo staat er op.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt, en dat zal zeker ook zo zijn bij de wettelijke controle.
Maar voor samenstel- en beoordelingsverklaringen is het voor een kantoor toch geen risico? Je hebt geen plicht om het actief te onderzoeken. Je krijgt de administratie zoals je al zegt en daar maak je een jaarrekening van.
Kon Peter G. daarom geen accountant vinden?quote:Op zondag 10 mei 2026 14:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je wil gewoon niet dat er een bedrijf om financiële fraude in opspraak komt en dat dan de jaarrekening op jouw papier is, je verbindt jouw naam toch met die jaarrekening, jouw logo staat er op.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |