abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220723083
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.

Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.

Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220723187
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220723206
Waarom zou het niet toegestaan zijn?

Ze besparen zo ook op kosten van geld halen bij de bank bijvoorbeeld.

Als het niet mag, wil ik graag ook weten welke wet dat bepaald.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 20:21:06 #4
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220723372
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:08 schreef Chandler het volgende:
Waarom zou het niet toegestaan zijn?

Ze besparen zo ook op kosten van geld halen bij de bank bijvoorbeeld.

Als het niet mag, wil ik graag ook weten welke wet dat bepaald.
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels

Dus nee, dit zou ook niet mogen.
pi_220723381
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.

Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_220723405
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.

Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.

Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
De Chinese gemeenschap in Nederland beheert hier het grootste zwartgeld circuit. Dus ja, ik snap het wel. En korting geven, dat mag altijd!
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 20:24:16 #7
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220723419
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel..

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:23 schreef paardendokter het volgende:

[..]
, dat mag altijd!
Nee dus
pi_220723420
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
Ja. En bij de gemiddelde Chinees ook voor hun triades en loon.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220723441
quote:
Een pintransactie kost een ondernemer in Nederland gemiddeld tussen de ¤0,05 en ¤0,20 per transactie. De kosten hangen sterk af van het contract (bundel of losse transacties) en de aanbieder. Dit is vaak goedkoper dan contant geld, wat gemiddeld ¤0,61 per betaling kost.
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 20:27:45 #10
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220723486
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:25 schreef Kottnauer het volgende:

[..]

Dat is ook onzin natuurlijk.
pi_220723547
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:25 schreef Kottnauer het volgende:

[..]

Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oid
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220723551
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Niet een paar euro per betaling natuurlijk
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220723599
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels

Dus nee, dit zou ook niet mogen.
Maar dit is enkel zo voor het pinnen. Hier is geen sprake van "extra" kosten. Je betaald standaardkosten bij het pinnen, en krijgt korting bij contant.

Trouwens... pinkosten, daar is dan echt geen enkele handhaving op. Is hier nog overal bij kleine winkels.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220723606
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.

Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 20:38:32 #15
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220723624
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Maar dit is enkel zo voor het pinnen. Hier is geen sprake van "extra" kosten. Je betaald standaardkosten bij het pinnen, en krijgt korting bij contant.

Trouwens... pinkosten, daar is dan echt geen enkele handhaving op. Is hier nog overal bij kleine winkels.
Is toch precies hetzelfde?
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:41:17 #16
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220723652
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Dit inderdaad.
pi_220723747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Draai het eens om, dan is het namelijk niet toegestaan.
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/kosten/
https://www.acm.nl/nl/con(...)betaalkosten-winkels

Dus nee, dit zou ook niet mogen.
Beide links krijg ik een forbidden melding.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 21:07:57 #18
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220723884
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef Chandler het volgende:

[..]
Beide links krijg ik een forbidden melding.
Even de pagina refreshen, geen idee waarom
pi_220723918
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Die percentages, als het al een percentage betreft, zijn niet zo hoog. Denk tot 2%. Pintransacties kosten vaak tot zo'n 6,5 cent, maar daar komt de huur van het apparaat, de bon, etc bij. De KVK heeft het over gemiddeld 17ct voor contactloos, 19ct voor insteek en 61 cent voor contant, alle kosten meegerekend.

Pintransacties zijn meestal goedkoper. Contant geld kost namelijk best veel tijd om te verwerken (wisselgeld uittellen, de kas opmaken, fysiek naar de bank brengen, etc) en tijd=geld.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220723956
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:11 schreef Jordy-B het volgende:
Pintransacties zijn meestal goedkoper.
ook de veiligheid komt om de hoek kijken,pin only is niet meer interessant voor overvallers.
pi_220724037
Het is niet toegestaan om extra kosten te rekenen voor pinbetalingen, dit staat omschreven in de Europese Payment Service Directive 2: Winkels en webshops mogen geen toeslag meer berekenen voor betalingen met een betaalpas of met een creditcard (met uitzondering van American Express, Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt), automatische incasso's en iDEAL-betalingen.

Dus de Chinees is gewoon in overtreding en neemt deze stap enkel om de belasting te tillen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:43:10 #22
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220724270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Al best lang niet meer zo

Dit soort constructies hebben vooral als doel om belasting te ontduiken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220724341
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oid
Geen idee hoe dat berekend is. Dit kwam van Google AI. Maar ik kan me wel wat kostdragende factoren voorstellen:

- contant geld kan zoekraken of beschadigen
- het storten bij een bank kost geld
- het geld moet worden opgeslagen
- je hebt een kassa nodig
- het geld kan gestolen worden
- afrondingsfouten en -verschillen
pi_220724343
Dit zijn de maaltijden die niet allemaal worden opgegeven.
in plaats van 1 bak bamie met 3 kroepoek bladen, wordt dat 1 bak bami en 1 kroepoek
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 21:53:46 #25
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220724387
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:49 schreef cinderloom het volgende:
Dit zijn de maaltijden die niet allemaal worden opgegeven.
in plaats van 1 bak bamie met 3 kroepoek bladen, wordt dat 1 bak bami en 1 kroepoek
Dan hebben ze 10 cent zwart, die constructie gaat wel eventjes iets anders.
pi_220724394
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:53 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dan hebben ze 10 cent zwart, die constructie gaat wel eventjes iets anders.
Maar als je dat heel vaak pe rdag doet kan het wel winstgevend zijn?
pi_220724473
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:21 schreef Jordy-B het volgende:
Het is niet toegestaan om extra kosten te rekenen voor pinbetalingen, dit staat omschreven in de Europese Payment Service Directive 2: Winkels en webshops mogen geen toeslag meer berekenen voor betalingen met een betaalpas of met een creditcard (met uitzondering van American Express, Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt), automatische incasso's en iDEAL-betalingen.

Dus de Chinees is gewoon in overtreding en neemt deze stap enkel om de belasting te tillen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is toch precies hetzelfde?
Geen idee hoe dat wettelijk in mekaar steekt. Het gaat hier in principe niet om bovenstaande. Mensen die pinnen, die betalen gewoon de prijs op de menukaart. Mensen die contant betalen, krijgen korting. Is dus geen sprake van 'extra kosten' voor het pinnen, maar juist andersom.

Al kan ik wel voorstellen dat een rechter hier gewoon doorheen prikt
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220724522
Ik neem aan dat de toeleveranciers ook handje contantje betaald worden. En de rest van de keten. Zal best wel rendabel zijn. En daarom kunnen ze voor ¤20 een maaltijd voor 4 personen leveren. Iedereen blij.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 22:45:04 #29
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220724812
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:21 schreef Jordy-B het volgende:
Het is niet toegestaan om extra kosten te rekenen voor pinbetalingen
Dat doen ze toch ook niet? De bami kost ¤ 7,50 en dan pin je ¤ 7,50
Colleziono francobolli di bambini
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 22:53:31 #30
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_220724863
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou contant geld zoveel kosten?? Lijkt me sterk dat de afhaalchinees gebruik maakt van waardetransport oid
Bij een geldmaat:

quote:
Kosten geld storten
Bij een stortautomaat van Geldmaat
Per storting: ¤ 4,50
Per biljet kleiner dan ¤ 500: ¤ 0,06
Per biljet van ¤ 500: ¤ 5,64
Per 100 munten: ¤ 0,70

Met een sealbag
Per storting: ¤ 6,15
Per biljet kleiner dan ¤ 500: ¤ 0,058
Per biljet van ¤ 500: ¤ 5,64
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven

Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Redactie Frontpage dinsdag 5 mei 2026 @ 22:57:19 #31
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220724905
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:53 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Bij een geldmaat:
[..]
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven

Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
Als je alles zou storten ja, dat is precies wat niet gebeurd als men al korting geeft op contant
pi_220724956
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:53 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Bij een geldmaat:
[..]
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven

Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
Dat is best goedkoop toch? Nooit dat dit 61 cent is per transactie...
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:10:21 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220725016
Dit is puur belasting ontduiken zoals alles wat goedkoper is als het gratis is
The End Times are wild
pi_220725128
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:45 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Dat doen ze toch ook niet? De bami kost ¤ 7,50 en dan pin je ¤ 7,50
:') :') :')


Ze rekenen extra kosten voor wie met de pin wil betalen ten opzichte van contante betalingen. Dat mag niet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220725188
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:53 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Bij een geldmaat:
[..]
https://www.rabobank.nl/b(...)orten-voor-bedrijven

Banken blijven hyper commercieel natuurlijk, die schroeven overal de kosten voor op als het even kan.
Biljetten van 500 staan onder een vergrootglas, vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), waar banken zich aan moeten houden en een signalerende functie hebben. 500 euro is zeer zeldzaam in normaal betalingsverkeer en wekt daarom altijd argwaan op.
Vanwege de wet Wwft moet er daadwerkelijk een medewerker mee bezig en dat kost geld.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:49:46 #36
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220725292
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
:') :') :')

Ze rekenen extra kosten voor wie met de pin wil betalen ten opzichte van contante betalingen. Dat mag niet.
:') :') :')

Elke afhaalchinees heeft wel een menukaart waar gerecht, bestelnummer en prijs op staat. Als daar staat dat de bami 7,50 kost, dan kost-ie 7,50. Jij doet nu alsof er 6,50 op de menukaart staat (en dan +1 euro voor pinbetaling). Maar dat staat er dus helemaal niet :')
Colleziono francobolli di bambini
pi_220725325
De discussie is in Nederland zo erg geworden dat klanten winkeliers meteen er van verdenken dat elke contante betaling zwart in de zak gaat. Met dank aan de strenge eisen van banken die deze publieke discussie opgang hebben gebracht. En ik spreek uit ervaring.
Ja, in vele gevallen kan contante betaling zeker goedkoper voor de ondernemer zijn dan pinbetalingen. Zeker met heel veel lage bedragen.
pi_220725373
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
:') :') :')


Ze rekenen extra kosten voor wie met de pin wil betalen ten opzichte van contante betalingen. Dat mag niet.
Nee, ze geven korting als je contant betaalt. Dat is iets anders.
  woensdag 6 mei 2026 @ 01:52:28 #39
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220725415
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 00:37 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nee, ze geven korting als je contant betaalt. Dat is iets anders.
Beetje hetzelfde als verschil tussen betalingskorting en kredietbeperking op facturen.
Colleziono francobolli di bambini
pi_220725417
@Mikeytt gaat een stel chinezen verraden. Wat een viespeuk.

[ Bericht 33% gewijzigd door Spring_Sale op 06-05-2026 03:00:13 ]
pi_220725511
Boeien waarom je een korting krijgt.....is een zorg voor de restauranthouder.

Eten bestellen, contant afrekenen en korting pakken. Al het andere is zogezegd je zaak niet...
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 6 mei 2026 @ 06:38:29 #42
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_220725542
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
Pinbetalingen kosten veel meer geld voor de ondernemer dan contant.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Percentages zijn van toepassing bij creditcardbetalingen, in Nederland niet gangbaar.

Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie. Die wegen wat zwaarder bij veel lage bedragen maar je rekent natuurlijk niet per gerecht af.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_220725550
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!
Handgeschreven maar een normale bon. :D

Dit is gewoon om zwart geld te creëren en wat illegale koks daarmee uit te betalen.
pi_220725572
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.
Nee tuurlijk niet, bij onze chinees is het pin apparaat al jaren “kapot” na 19uur
pi_220725574
Maar her en der wordt geroepen dat het niet mag maar ik zie nergens wettelijke bepalingen dat het niet mag.

Kan iemand dit onderbouwen met onze wetten?

Ik geloof er namelijk niets van dat je geen korting mag geven mits men contant betaald. Gewoon geen korting bij een digitale transactie...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220725997
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Die percentages, als het al een percentage betreft, zijn niet zo hoog. Denk tot 2%. Pintransacties kosten vaak tot zo'n 6,5 cent, maar daar komt de huur van het apparaat, de bon, etc bij. De KVK heeft het over gemiddeld 17ct voor contactloos, 19ct voor insteek en 61 cent voor contant, alle kosten meegerekend.

Pintransacties zijn meestal goedkoper. Contant geld kost namelijk best veel tijd om te verwerken (wisselgeld uittellen, de kas opmaken, fysiek naar de bank brengen, etc) en tijd=geld.
Alleen zijn die kosten voor contant geld vaste kosten die je ook niet kan voorkomen. Die kas moet je toch wel opmaken en storten. Terwijl voor vele kleine ondernemers de pinkosten vooral variabele kosten zijn die je wel kan beperken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:38:47 #47
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220726013
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Alleen zijn die kosten voor contant geld vaste kosten die je ook niet kan voorkomen. Die kas moet je toch wel opmaken en storten. Terwijl voor vele kleine ondernemers de pinkosten vooral variabele kosten zijn die je wel kan beperken.
Toch vreemd dat dan steeds meer winkeliers en met name kleine horeca pin only zijn.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 08:39:55 #48
38148 crew  Innisdemon
pi_220726023
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:07 schreef Viesdik het volgende:
.
Omdat bij elke transactie de ondernemer een percentage moet afstaan.
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk.

Wellicht ben je in de war met creditcards
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 08:41:45 #49
38148 crew  Innisdemon
pi_220726047
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:39 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk. (6 tot 10 cent gemiddeld).

Wellicht ben je in de war met creditcards
Dit is overduidelijk een poging om zwart geld te creëren.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_220726058
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:38 schreef Caland het volgende:

[..]
Toch vreemd dat dan steeds meer winkeliers en met name kleine horeca pin only zijn.
Weet niet precies wie je daarmee bedoeld. De enige die ik ken die alleen pin accepteren zijn de fietsenmaker en de kapper. Winkels met een beperkt aantal klanten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220726163
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:39 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat is niet waar. Pintranacties kosten een vast bedrag per stuk.

Wellicht ben je in de war met creditcards
SUMUP, een belangrijke speler, werkt met percentages van 2,5% van de omzet. De terminals kosten geen drol.
Dus als een afhaalchinees een korting geeft van 13% (1 euro op 7,5 euro) dan is er wel iets meer aan de hand, dan compensatie voor pinkosten. Bovendien lopen ze het grote risico van diefstal/overval.

Chinezen waren altijd al meesters in het weglaten van omzet in de boekhouding, maar ook een stuk inkoop, zodat hun marge % acceptabel blijft en zij het illegale personeel kunnen betalen.
Pecunia non olet
pi_220726192
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.

Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:11:18 ]
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 09:51:05 #53
38148 crew  Innisdemon
pi_220726479
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:55 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
De discussie is in Nederland zo erg geworden dat klanten winkeliers meteen er van verdenken dat elke contante betaling zwart in de zak gaat. Met dank aan de strenge eisen van banken die deze publieke discussie opgang hebben gebracht. En ik spreek uit ervaring.

Dat zijn niet de banken die die eisen stellen. Dat is de overheid die haar controlerende taak bij het bedrijfsleven neerlegt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 09:53:06 #54
38148 crew  Innisdemon
pi_220726494
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
SUMUP, een belangrijke speler, werkt met percentages van 2,5% van de omzet. De terminals kosten geen drol.
Dus als een afhaalchinees een korting geeft van 13% (1 euro op 7,5 euro) dan is er wel iets meer aan de hand, dan compensatie voor pinkosten. Bovendien lopen ze het grote risico van diefstal/overval.

Chinezen waren altijd al meesters in het weglaten van omzet in de boekhouding, maar ook een stuk inkoop, zodat hun marge % acceptabel blijft en zij het illegale personeel kunnen betalen.
Ow, deze speler kende ik nog niet. Kan me niet voorstellen wie zo te werk zou gaan. Dit kan aardig in de papieren gaan lopen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:23:38 #55
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220726813
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.

Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
Snap ook wel dat ze graag met cash werken, die Chinezen zie je nooit buiten totdat je een keer een casino binnenloopt. Blijkbaar zitten ze daar allemaal.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220727261
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 06:38 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Percentages zijn van toepassing bij creditcardbetalingen, in Nederland niet gangbaar.

Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie. Die wegen wat zwaarder bij veel lage bedragen maar je rekent natuurlijk niet per gerecht af.
nee, maar als je met een groepje ergens gaat drinken, en iedereen rekent zelf af, dan kost dat verhoudingsgewijs meer
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:34:12 #57
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220727269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 06:38 schreef Sometimes het volgende:
Pintransacties gaan met vaste kosten per transactie.
Je hebt tegenwoordig zoveel aanbieders dat dit echt niet altijd meer opgaat.

Vroeger met die vaste pinapparaten wel, maar die raken een beetje uit de mode.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 11:54:11 #58
38148 crew  Innisdemon
pi_220727387
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:33 schreef Viesdik het volgende:

[..]
nee, maar als je met een groepje ergens gaat drinken, en iedereen rekent zelf af, dan kost dat verhoudingsgewijs meer
Ja die ondernemer is zo 1 tot 2 euro meer kwijt aan al die transacties.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_220727444
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Weet niet precies wie je daarmee bedoeld. De enige die ik ken die alleen pin accepteren zijn de fietsenmaker en de kapper. Winkels met een beperkt aantal klanten.
Jij woont mogelijk niet in de randstad
pi_220727456
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat zijn niet de banken die die eisen stellen. Dat is de overheid die haar controlerende taak bij het bedrijfsleven neerlegt.
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren en het alarmeren geven de kosten overdreven te verhogen, jaar na jaar. Met als excuus dat dit voortkomt uit regelgeving overheid
  Redactie Frontpage woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:45 #61
38148 crew  Innisdemon
pi_220727493
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren en het alarmeren geven de kosten overdreven te verhogen, jaar na jaar. Met als excuus dat dit voortkomt uit regelgeving overheid
De banken interpreteren de regels zodanig dat ze geen miljoenenboetes krijgen.
En ja, de kosten die dat met zich meebrengt worden doorberekend aannde klant. Zo gaat dat bij commerciele bedrijven.

Als de.overheid grwoon zelf haar taken uit zou voeren, zou dat weer duizenden extra ambtenaren betekenen. Kost ook geld
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 6 mei 2026 @ 12:16:27 #62
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220727499
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Maar de banken die de eisen overdreven interpreteren
Dat valt tegen gezien alle grootbanken inmiddels miljoenenboetes hebben ontvangen omdat ze de regels volgens de toezichthouder niet overdreven genoeg interpreteerden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220729333
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:01 schreef Mikeytt het volgende:
Bij de afhaalchinees hier krijg je per gerecht 1 euro korting, en per voorgerecht en bijgerecht 50 cent korting als je contant betaald.
Bami met vlees is 7,50 bijvoorbeeld, maar contant betaal je 6,50 omdat je een euro korting krijgt op ieder gerecht.

Is dat wettelijk toegestaan? Staat gewoon een briefje bij de kassa met de regel, dus denk niet dat ze bang zijn voor handhaving.

Ze zeggen dat het is vanwege de pinkosten, maar dat lijkt me wel erg sterk met een paar euro korting per bestelling... is dat gewoon om belasting te ontduiken?
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.

Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 19:50:04 #64
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220730456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:49 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Geen idee hoe dat berekend is. Dit kwam van Google AI. Maar ik kan me wel wat kostdragende factoren voorstellen:

- contant geld kan zoekraken of beschadigen
- het storten bij een bank kost geld
- het geld moet worden opgeslagen
- je hebt een kassa nodig
- het geld kan gestolen worden
- afrondingsfouten en -verschillen
- Muntrollen voor wisselgeld kosten geld

En niet alleen afrondingsverschillen, als je een keer per ongeluk een tientje teruggeeft in plaats van een vijfje, heb je aan het eind van de dag een groot vraagteken dat je helemaal moet uitzoeken.
pi_220730557
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:09 schreef Inbox het volgende:

[..]
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.

Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
Die bon weerhoudt het bedrijf er niet van om er een schaduwboekhouding op na te houden. Pinbetalingen wel, want die zijn makkelijk traceerbaar.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220731027
Hele topic gaat offtopic en voorbij aan de vraag; mag het wettelijk.

Ik heb nog niemand zien onderbouwen waarom net NIET zou mogen, liefst inclusief werkende links naar bronnen! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220733167
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:45 schreef Chandler het volgende:
Hele topic gaat offtopic en voorbij aan de vraag; mag het wettelijk.

Ik heb nog niemand zien onderbouwen waarom net NIET zou mogen, liefst inclusief werkende links naar bronnen! :Y
omdat die er niet is.

ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.

je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.

dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.

ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220733478
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 08:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
omdat die er niet is.

ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.

je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.

dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.

ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
Precies mijn gedachte.

Maar er lopen hier zoveel mensen te roepen dat het niet mag, maar goed onderbouwen is nog niemand gelukt..

Dus ik geloof het niet, het mag gewoon! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  donderdag 7 mei 2026 @ 09:35:25 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220733505
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:21 schreef Chinless het volgende:
Het mag wel.. de vraag is alleen of ze dit soort maaltijden netjes vermelden in de boeken en dat kan je nooit controleren.

Bij de lokale frietkot is dat hier ook. Contant is de voorkeur maar ook bij pinnen krijg je geen kassabonnentje dus het is gwn op de grote stapel en dan moet de belastingdienst maar vertrouwen dat het goed in de boeken staat.
natuurlijk niet

hier bij de kapper ook kun je niet met pin betalen , alleen contant
op heel veel plekken zie je dat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220733872
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 08:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
omdat die er niet is.

ja een ondernemer mag korting geven.
ja dat mag om arbitraire redenen;
"iedereen met een roze shirt krijgt 10 euro korting!"
dus ook contant betalen = korting
welke reden een ondernemer daar voor heeft kunnen we enkel naar gissen. het moge duidelijk zijn dat het niet heel lang zal duren in nederland klikland voordat iemand daar een melding van maakt.. en als je dat zo duidelijk in je zaak adverteerd zal de belastingdienst daar zeker een keer naar kijken bij een controle. maargoed, dat gaat jou als consument geen stuiver aan.

je mag echter niet de kosten verhogen voor pinbetalingen. en dat doen ze ook niet, alle prijzen zijn geadverteerd wat je betaald bij pinnen. korting mag.
het hele "heuj je mag geen kosten rekenen voor pinbetaling dus je mag geen korting geven op contant" is onzin. het een leidt niet tot het andere. dus dan moet je bij korting altijd met pin betalen anders zou het eventueel als korting op contant gezien kunnen worden? neen.

dus daar zijn geen bronnen voor. is het discutabel en zet het de deur naar btw en omzet fraude open? absoluut. maar dat is niet aan ons om hier te beoordelen en heeft niets met de vraag te maken.

ja, je mag korting geven op contante betalingen. klaar.
Dan mag je dus de boete op pinbetalingen in je vaste prijs opnemen en dan korting geven als je niet pint, dat zou het hele verbod op het rekenen van extra kosten bij pinbetalingen onderuit halen.
  donderdag 7 mei 2026 @ 10:19:34 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220734137
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:09 schreef Inbox het volgende:

[..]
Gezien de pinkosten geen euro zijn ligt belastingontduiking meer voor de hand. BTW, maar ook op papier een lagere winst en daar dus ook extra winst op.

Tenzij je gewoon keurig een bon uit de kassa krijgt.
ik ken bedrijven die hebben een goed doel stichting zonder winstoogmerk voor goederen transport naar Afrika ,maar ze hebben een zeer sterke voorkeur voor contant betalen voor de transportkosten

er is een pinautomaat , maar facturen en pinnen heeft men een hekel aan, liever contant hoor je dan, een kassa heeft men niet

kennelijk heeft men wel een belasting aanslag ontvangen over het positief resultaat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220735381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 09:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan mag je dus de boete op pinbetalingen in je vaste prijs opnemen en dan korting geven als je niet pint, dat zou het hele verbod op het rekenen van extra kosten bij pinbetalingen onderuit halen.
hint;
in de vaste prijzen zitten alle operationele kosten. waaronder die van het betalingsverkeer zowel contant als pin. je laat het nu klinken alsof het een nieuw en lumineus idee is om operationele kosten op te nemen in gepubliceerde prijzen.

ik kan de lokale chinees niet in de hersenpan kijken dus geen idee wat het idee hierachter is. ik heb vermoedens, maar dat zijn het. vermoedens.

onder aan de streep kan ik me enkel voorstellen dat volledig contant werken goedkoper kan zijn indien je je leveranciers ook allemaal contant mag betalen en je geen pin apparaat hebt staan. zogauw je al een pin apparaat hebt staan is het hele argument van dat contant goedkoper kan zijn al weg, immers, je hebt de kosten van het apparaat toch wel.

dus heb ik er een goed argument voor? nee.
mag een bedrijf korting geven? ja.

wat mag dan niet? een bak bami voor een tientje op de lijst zetten en als men zegt, mag ik pinnen, dan zeggen oh maar wacht, dan kost het een euro extra.

en als ze daar op de deur willen zetten als je met een feestmuts binnen komt krijg je korting, vrij land dat mag.

ik snap gewoon niet wat zo moeilijk is aan de regeling.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:56:43 #73
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750004
Pin transacties kosten niet zoveel. bij de ING

Waar zitten de kosten voor pinnen in?

Heb je een pincontract via ons? Dan bestaan de pintransactiekosten uit:

Vaste kosten pincontract (ook wel: servicekosten): ¤ 3,65 per maand per pinapparaat voor een snelle transactieverwerking
Lage kosten per pintransactie:
¤ 0,060 of ¤ 0,065 afhankelijk van het aantal transacties per maand
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 13:57:20 #74
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750005
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja. En bij de gemiddelde Chinees ook voor hun triades en loon.
Wat bedoel je?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 14:01:05 #75
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750022
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:10 schreef Hanca het volgende:
Er is een reden dat veel Chinese restaurants lastig aan accountants kunnen komen, de sector staat nou niet bekend om hun nette boekhouding.

Dit is een bekend voorbeeld: https://www.rtvdrenthe.nl(...)j-restaurants-ni-hao
Haha bazenactie van die man.

Maar zo'n chinees (ik zie dat ie grote zaak heeft) zal toch niet een zodanige omzet hebben dat ie controleplichtig is?

Jaarrekening maken en aangifte doen kan de ondernemer zelf, of uitbesteden aan een boekhouder/accountant. Maar in zulke gevallen hoeft een accountant geen actief onderzoek te doen naar de volledigheid van de omzet.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 14:10:02 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220750121
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha bazenactie van die man.

Maar zo'n chinees (ik zie dat ie grote zaak heeft) zal toch niet een zodanige omzet hebben dat ie controleplichtig is?

Jaarrekening maken en aangifte doen kan de ondernemer zelf, of uitbesteden aan een boekhouder/accountant. Maar in zulke gevallen hoeft een accountant geen actief onderzoek te doen naar de volledigheid van de omzet.
moet die accountant wel nog zijn handtekening onder de jaarstukken zetten of hoeft dat ook niet meer?/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 9 mei 2026 @ 14:14:06 #77
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750146
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
moet die accountant wel nog zijn handtekening onder de jaarstukken zetten of hoeft dat ook niet meer?/
Bij samenstelingverklaringen hoeft dat niet. De administratie wordt gevoerd door ondernemer (of ook accountant) en de accountant gaat een winst- en verliesrekening osptellen en balans obv de rj.

De juistheid en correctheid van transacties, kosten, omzet, verplichtingen, activa, dat is in beginsel aan de ondernemer.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220750523
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
Chinezen, vooral in de binnenstad van grote steden á la de Zeedijk, moeten beschermingsgeld betalen. Daarnaast betaalt een groot deel nog loon in een loonzakje voor zover dat nog mag) tegen eindheffing (I wonder why).

Voor beide heb je cash nodig. Geen/nauwelijks geld/goederenbeweging dus pretty easy.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220750536
Zo had ik het/1 vd grootste Chinese resto van A'dam als klant en die heeft dan, volgens de boeken, 8 ton cash. Zat "in de plafondplaten" dus niet te tellen. Good luck.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 15:32:52 #80
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750696
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 15:24 schreef nostra het volgende:
Zo had ik het/1 vd grootste Chinese resto van A'dam als klant en die heeft dan, volgens de boeken, 8 ton cash. Zat "in de plafondplaten" dus niet te tellen. Good luck.
Heerlijk 🤩
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 15:35:40 #81
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220750706
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 15:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Chinezen, vooral in de binnenstad van grote steden á la de Zeedijk, moeten beschermingsgeld betalen. Daarnaast betaalt een groot deel nog loon in een loonzakje voor zover dat nog mag) tegen eindheffing (I wonder why).

Voor beide heb je cash nodig. Geen/nauwelijks geld/goederenbeweging dus pretty easy.
Get you.
Maar bescherminsgeld??
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220751179
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 15:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Get you.
Maar bescherminsgeld??
Ja, dat is toch wel algemeen bekend, maar wordt nooit hard, doordat Chinezen hun eigen parallelle samenleving hebben. Men roept het al een jaar of 30, zie bv
https://www.trouw.nl/voor(...)%2Fwww.google.com%2F

Misschien dat de MO ondertussen iets veranderd is (vroeger heroïnehandel, nu veel koks en prostitutie), voor de rest is het een ontzettende black box.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220751772
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 15:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Chinezen, vooral in de binnenstad van grote steden á la de Zeedijk, moeten beschermingsgeld betalen. Daarnaast betaalt een groot deel nog loon in een loonzakje voor zover dat nog mag) tegen eindheffing (I wonder why).

Voor beide heb je cash nodig. Geen/nauwelijks geld/goederenbeweging dus pretty easy.
dat dus.

quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
Pin transacties kosten niet zoveel. bij de ING

Waar zitten de kosten voor pinnen in?

Heb je een pincontract via ons? Dan bestaan de pintransactiekosten uit:

Vaste kosten pincontract (ook wel: servicekosten): ¤ 3,65 per maand per pinapparaat voor een snelle transactieverwerking
Lage kosten per pintransactie:
¤ 0,060 of ¤ 0,065 afhankelijk van het aantal transacties per maand
je vergeet de aanschaf apparaat of huur apparaat, onderhoudskosten en kosten voor koppelingen met boekhoudpakketten.

ook doe je de aanname dat het is om kosten te besparen. als de lokale chinees graag savonds met zijn vrouw briefgeld tussen hun lijven wrijft en daarom korting geeft is dat aan hun.
de vraag; mag het? is allang beantwoord.
het antwoord is namelijk ja.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 18:29:53 #84
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220751830
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 18:22 schreef freak1 het volgende:
je vergeet de aanschaf apparaat of huur apparaat, onderhoudskosten en kosten voor koppelingen met boekhoudpakketten.
Dat zijn vaste kosten, die maak je ook wel als de helft van je klanten contant betaalt.
Colleziono francobolli di bambini
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:00:02 #85
483584 incel
they/them
pi_220752022
Het is niet zo dat je korting krijgt maar meer zo dat ze geld vragen om je pinpas door hun spleet te halen
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:18:53 #86
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220752136
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 16:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is toch wel algemeen bekend, maar wordt nooit hard, doordat Chinezen hun eigen parallelle samenleving hebben. Men roept het al een jaar of 30, zie bv
https://www.trouw.nl/voor(...)%2Fwww.google.com%2F

Misschien dat de MO ondertussen iets veranderd is (vroeger heroïnehandel, nu veel koks en prostitutie), voor de rest is het een ontzettende black box.
Gelezen. De term vind ik niet passend, volgens mij is het gewoon afpersing. Je moet geld betalen en als je geen geld betaalt dan zwaait er wat.
Beetje weat er ook gebeurde in Rusland in de jaren 90: winkeliers en ondernemers moesten de politie betalen om beschermd te worden tegen..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 9 mei 2026 @ 19:22:18 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220752158
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 19:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gelezen. De term vind ik niet passend, volgens mij is het gewoon afpersing. Je moet geld betalen en als je geen geld betaalt dan zwaait er wat.
Beetje weat er ook gebeurde in Rusland in de jaren 90: winkeliers en ondernemers moesten de politie betalen om beschermd te worden tegen..
dat was vroeger ook zo in ex- USSR landen , en nu nog steeds in Afrikaanse landen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220752704
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Haha bazenactie van die man.

Maar zo'n chinees (ik zie dat ie grote zaak heeft) zal toch niet een zodanige omzet hebben dat ie controleplichtig is?

Jaarrekening maken en aangifte doen kan de ondernemer zelf, of uitbesteden aan een boekhouder/accountant. Maar in zulke gevallen hoeft een accountant geen actief onderzoek te doen naar de volledigheid van de omzet.
De meeste banken vragen een rapport van een accountant voor een lening, zeker in deze branche.
  zaterdag 9 mei 2026 @ 20:46:42 #89
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220752838
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Bij contante betalingen krijg je hier wel gewoon een normale bon!
Jij wel maar de accountant/belastingdienst niet
pi_220754807
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:46 schreef kibo het volgende:

[..]
Jij wel maar de accountant/belastingdienst niet
nooit opgevallen dat een bon een nummer heeft? bij een controle valt het dan wel heel erg op dat er bijzonder veel van die volgnummers ontbreken. zeker bij een business met veel cash.

de aanname dat al het contante geld dat binnenkomt maar heel makkelijk aan je boekhouding kan worden onttrokken wordt niet gedaan door mensen die zelf ondernemen....
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zondag 10 mei 2026 @ 08:08:10 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220755028
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 06:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
nooit opgevallen dat een bon een nummer heeft? bij een controle valt het dan wel heel erg op dat er bijzonder veel van die volgnummers ontbreken. zeker bij een business met veel cash.

de aanname dat al het contante geld dat binnenkomt maar heel makkelijk aan je boekhouding kan worden onttrokken wordt niet gedaan door mensen die zelf ondernemen....
Je hoeft niet alles aan te slaan op de kassa, hé.
En inderdaad, twee ton zo achterover drukken valt op, maar 30K om de illegale kok zwart te betalen blijft onder de radar
The End Times are wild
pi_220755128
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je hoeft niet alles aan te slaan op de kassa, hé.
En inderdaad, twee ton zo achterover drukken valt op, maar 30K om de illegale kok zwart te betalen blijft onder de radar
dat is niet waar ik op reageerde.
uiteraard snap ik dat er zat betalingen zijn die je zonder bon kan doen bij de chinees.
echter, mikeytt gaf aan dat hij bij contante betalingen altijd een bon kreeg, waarbij Kibo aangaf dat de bon dan wel niet naar de belastingdienst zal gaan. en zo makkelijk gaat dat niet.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zondag 10 mei 2026 @ 08:37:06 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220755131
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 08:36 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat is niet waar ik op reageerde.
uiteraard snap ik dat er zat betalingen zijn die je zonder bon kan doen bij de chinees.
echter, mikeytt gaf aan dat hij bij contante betalingen altijd een bon kreeg, waarbij Kibo aangaf dat de bon dan wel niet naar de belastingdienst zal gaan. en zo makkelijk gaat dat niet.
Nee, dan niet natuurlijk
The End Times are wild
pi_220755379
@Mikeytt; en tevreden met alle gegeven antwoorden :@ en hoe denk je er nu zelf over?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 10 mei 2026 @ 13:04:42 #95
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220757044
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 20:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste banken vragen een rapport van een accountant voor een lening, zeker in deze branche.
Een beoordelingsverklaring?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220757192
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 09:12 schreef Chandler het volgende:
@:Mikeytt; en tevreden met alle gegeven antwoorden :@ en hoe denk je er nu zelf over?
Ik lees af en toe mee en heb maar gewoon de conclusie genomen dat het een grijs gebied zonder handhaving is. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220757335
quote:
7s.gif Op zondag 10 mei 2026 13:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Een beoordelingsverklaring?
Dat komt inderdaad voor bij een grotere lening. Maar ik heb om deze reden ook wel gewoon eens jaarrekeningen opgesteld, al geeft dat geen zekerheid (ik stelde namelijk gewoon een jaarrekening op nav de bonnen en administratie die ik gekregen heb, geen idee of dat compleet was). De bank vindt het dan wel prettig dat een accountantskantoor heeft meegekeken.

Voor zulke zaken kunnen chinese restaurants dus moeilijk accountantskantoren vinden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2026 14:04:20 ]
  zondag 10 mei 2026 @ 14:06:16 #98
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220757353
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat komt inderdaad voor bij een grotere lening. Maar ik heb om deze reden ook wel gewoon eens jaarrekeningen opgesteld, al geeft dat geen zekerheid (ik stelde namelijk gewoon een jaarrekening op nav de bonnen en administratie die ik gekregen heb, geen idee of dat compleet was). De bank vindt het dan wel prettig dat een accountantskantoor heeft meegekeken.

Voor zulke zaken kunnen chinese restaurants dus moeilijk accountantskantoren vinden.
Ik snap wat je zegt, en dat zal zeker ook zo zijn bij de wettelijke controle.
Maar voor samenstel- en beoordelingsverklaringen is het voor een kantoor toch geen risico? Je hebt geen plicht om het actief te onderzoeken. Je krijgt de administratie zoals je al zegt en daar maak je een jaarrekening van.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 10 mei 2026 @ 14:06:53 #99
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220757354
Doen die chinezen hun inkoop ook zwart?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220757373
quote:
7s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik snap wat je zegt, en dat zal zeker ook zo zijn bij de wettelijke controle.
Maar voor samenstel- en beoordelingsverklaringen is het voor een kantoor toch geen risico? Je hebt geen plicht om het actief te onderzoeken. Je krijgt de administratie zoals je al zegt en daar maak je een jaarrekening van.
Je wil gewoon niet dat er een bedrijf om financiële fraude in opspraak komt en dat dan de jaarrekening op jouw papier is, je verbindt jouw naam toch met die jaarrekening, jouw logo staat er op.
pi_220757766
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 14:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je wil gewoon niet dat er een bedrijf om financiële fraude in opspraak komt en dat dan de jaarrekening op jouw papier is, je verbindt jouw naam toch met die jaarrekening, jouw logo staat er op.
Kon Peter G. daarom geen accountant vinden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')