Iemand die weet waarom een TGT datum geldt bij appelflappen? En of het nou echt zo gevaarlijk is om nu te eten?quote:Voedingscentrum: ‘te gebruiken tot’-datum (TGT). Deze datum gaat over veiligheid: gebruik vķķr of op de datum. Niet gebruiken na datum.
Denk zelf eens logisch na, voordat je hier voor iedere scheet een topic opent…quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:33 schreef Mikeytt het volgende:
Gisteren 2 appelflappen op de bakkerijafdeling van de Plus gekocht.
Daar staat "te gebruiken tot 04.05.2026" bij. Denk omdat consumptie eigenlijk op de dag van verkoop bedoeld is.
Gisteren geen zin in, maar vandaag wel. Kan dat nog veilig gegeten worden? Ik begreep altijd dat "te gebruiken tot" betekende dat het echt niet gegeten mag worden, wat dus verschilt met "Ten minste houdbaar tot".
Maar ik kan me toch niet voorstellen dat een appelflap gevaarlijk is om de volgende dag te eten? Dacht dat een TGT datum alleen op vlees stond.
[..]
Iemand die weet waarom een TGT datum geldt bij appelflappen? En of het nou echt zo gevaarlijk is om nu te eten?
Je kan het best een dag later eten alleen is het gewoon niet zo lekker. Bladerdeeg wordt snel taai.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:33 schreef Mikeytt het volgende:
Gisteren 2 appelflappen op de bakkerijafdeling van de Plus gekocht.
Daar staat "te gebruiken tot 04.05.2026" bij. Denk omdat consumptie eigenlijk op de dag van verkoop bedoeld is.
Gisteren geen zin in, maar vandaag wel. Kan dat nog veilig gegeten worden? Ik begreep altijd dat "te gebruiken tot" betekende dat het echt niet gegeten mag worden, wat dus verschilt met "Ten minste houdbaar tot".
Maar ik kan me toch niet voorstellen dat een appelflap gevaarlijk is om de volgende dag te eten? Dacht dat een TGT datum alleen op vlees stond.
[..]
Iemand die weet waarom een TGT datum geldt bij appelflappen? En of het nou echt zo gevaarlijk is om nu te eten?
Inmiddels gewoon gegeten... ben benieuwd.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je kan het best een dag later eten alleen is het gewoon niet zo lekker. Bladerdeeg wordt snel taai.
Dat doe ik! Heb altijd wel geleerd dat kijk/ruik/proef geldt bij THT datums i.p.v. TGT. Maar blijkbaar klopt dat tegenwoordig ook niet meer neem ik aan...quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:55 schreef miss_sly het volgende:
Als je twijfelt, let dan op de volgende signalen:
Kijk: Schimmel, verkleuring, of verpakkingen die bol staan.
Ruik: Een zure, muffe of afwijkende geur.
Proef: Een vreemde smaak. Neem een klein hapje en spuug het uit als het niet goed smaakt
Ook in die volgorde, uiteraard. Vertrouw op je zintuigen en als een van drie geen goede uitslag geeft, weggooien.
Duidelijk! Bij de Plus staat er expliciet een TGT datum op i.p.v. inpakdatum. Denk wellicht omdat ze de TGT en datum van vandaag hetzelfde houden?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb even gekeken wat er bij ons op de sticker staat en er staat alleen de inpakdatum.
In de regel worden bij ons alle bladerdeeg producten die over zijn van de dag in de avond bij de afboekingen gegooid en de volgende dag wordt er weer vers gebakken. Bladerdeeg is de volgende dag niet meer krokant en we kunnen niet meer de kwaliteit waarborgen. Plus doet hetzelfde zo te zien. Ik denk dat je niet heel erg fout kan gaan met appelflappen. Een dag later kan prima en 2 dagen later is een appelflap gewoon niet meer te vreten, dus dan kun je er ook niet ziek van worden
Ik zou sowieso die sticker met een korrel zout nemen want lekkerste appelflap klopt niet. Wíj verkopen de lekkerste appelflapquote:Op dinsdag 5 mei 2026 12:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Duidelijk! Bij de Plus staat er expliciet een TGT datum op i.p.v. inpakdatum. Denk wellicht omdat ze de TGT en datum van vandaag hetzelfde houden?
Zou wel duidelijker zijn als ze er een THT datum van maken zodat het in lijn is met de normale vuistregels.
[ afbeelding ]
Je mag natuurlijk alles negeren.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Inmiddels gewoon gegeten... ben benieuwd.
Dus die waarschuwing van het verschil tussen THT en TGT kan je gewoon negeren in principe?
2x 0,89 omdat er 2 in zatenquote:Op dinsdag 5 mei 2026 16:25 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom staat er '2x gewicht' op de bon? Waar slaat dat op.
Supermarkten die pretenderen het lekkerste versproduct te hebben is sowieso...quote:Op dinsdag 5 mei 2026 12:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik zou sowieso die sticker met een korrel zout nemen want lekkerste appelflap klopt niet. Wíj verkopen de lekkerste appelflap
Was best matig. Had na een halve appelflap al genoeg. Straks zoals hierboven even in de airfryer. Misschien dat het dan beter is.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 16:21 schreef Näsenbar het volgende:
@:mikeytt was het ook echt de lekkerste appelflap?
Helaas...quote:
quote:Op dinsdag 5 mei 2026 17:27 schreef Mikeytt het volgende:
Was best matig. Had na een halve appelflap al genoeg. Straks zoals hierboven even in de airfryer. Misschien dat het dan beter is.
Binnenkort een topic over de leugens van de Plus?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 17:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Was best matig. Had na een halve appelflap al genoeg. Straks zoals hierboven even in de airfryer. Misschien dat het dan beter is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |